Näytä tavallinen näkymä : 46. Pirkan Pyöräily sunnuntaina 11.6.2023
Suomen suurin pyöräilytapahtuma https://www.pirkankierros.fi/pirkan-pyoraily/ järjestetään jälleen kesäkuun 11. päivänä.
Osanottajamäärä nousi 3500:n tasolle viime vuosikymmenellä.
Viime kesinä korona on vähän rajoittanut osallistujamääriä, mutta eiköhän palata koronaa edeltäviin osallistujamääriin, tai jopa yli?
Pitkän Pirkan 217km keskinopeusryhmät ajetaan tänäkin kesänä näin:
*36+ km/h. Itseohjautuva kovavauhtinen yhteislenkki vakioreitillä ilman nimettyjä vetäjiä.
*34 km/h Normaalista poiketen 230km+ pituinen erikoislenkki, jossa poiketaan Parkanoon.
Kaikki ryhmään lähtevät osallistuvat vetorinkiin!
*32 km/h. Kaksi eri ryhmää A ja B, normaalireitti
*30 km/h. Kaksi eri ryhmää A ja B, normaalireitti
*28 km/h. Kaksi eri ryhmää A ja B, normaalireitti
(*Ajoajan keskinopeus, +-n1km/h. Sääolosuhteet otetaan huomioon.)
HiekkaPirkka n 175km.
Omatoiminen ryhmäajo soratie-, syklo- ja hyvin rullaavilla (27,5/29”) maastopyörillä.
Matkaa kertyy yli 170km, reittiä ei merkitä, GPS-jälki jaetaan etukäteen. Kaikki Klassikon (134 km) huoltopisteet käytettävissä.
Tavoitteena tasainen eteneminen ryhmissä. Kolme ryhmää tarvittaessa, n 20 , 22 ja n 24km/h.
Vedettyjen keskinopeusryhmien tavoitteena on tarjota mieluisa ajokokemus:
*turvallista ja mukavaa etenemistä ennalta sovitulla nopeus-/rasitustasolla
*kurinalaista ja esimerkillistä yhdessäajoa ilman kilpailua
*hyvä peesi ja "aurinkokannella-ajo" (alle 34km/h ryhmissä) sitä haluaville
Ryhmien vetäjät ovat Kaupin Kanuunoita. Vastuuvetäjät organisoivat vuorovedon:
*kanuunaporukalla alkumatka, sitten hallitusti kanuunajunana vetoa telaketjuna pyörittäen.
Mielellään mukaan vetorinkiin otetaan halukkaita ja osaavia kanssapolkijoita.
Koko ryhmä yhdessä maaliin, ilman kilvanajoa!
Ryhmät pyritään pitämään suljettuina! Peräpäätä tullaan valvomaan ja “perskärpäset” poistamaan.
Ryhmät tullevat täyttymään ennen ilmoittautumisajan päättymistä.
Ilmoittaudu ajoissa. Ryhmät täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä.
Edellisistä nopeusryhmistä "putoavat" ovat tervetulleita hitaampiin ryhmiin, mutta takaa kirivien toivotaan jatkavan suoraan ohi.
Junaan pyrkiviä ohitettuja "lyhytmatkalaisia" ei katsota hyvällä.
Huomaa myös Yöpyöräily 16.6.2023!
Seuraa https://www.pirkankierros.fi/ tiedotteita.
Talisker
22.05.2023, 22.55
Pirkan pyöräily lienee edelläkävijä siinäkin suhteessa, että sähköavusteiset pyörät ovat tervetulleita tapahtumaan.
Sähköpyörillä ajaville on lisäpohtimista esim siinä kuinka akku riittää 134/175 tai 217/230+ km.
Raskaaksi voi tulla muroleen mäet ilman avustusta...
Ajorytmi on hyvä sovittaa luomulla ajaviin, ettei nopeuserot etenkin ylämäissä aiheuta vaaratilanteita.
Minulle tulee 40 osallistumisvuosi, -kertoja on noin 15 enemmän yöpyöräilyistä.
Saanen ajaa luomulla klassikon tai e-bikella soran...
Saanhan!
Olisikohan mahdollista saada Pitkän Pirkan reitistä gpx tiedostoa? Tai reittiä esim. Stravaan, Komoottiin, RidewithGPS:n tms. Tuo google kartta on ihan toivoton KML tiedostosta pyörätietokoneeseen reitin siirtäminen on aikas tuskainen homma kun kaikki pätkät pitää yhdistellä käsin.
Hannes -60
31.05.2023, 17.11
https://ridewithgps.com/routes/39777528
Hiekka-Pirkan GPX kiinnostaisi myös, niin voisi ladata sen valmiiksi.
Talisker
01.06.2023, 07.54
Hiekka-Pirkan GPX kiinnostaisi myös, niin voisi ladata sen valmiiksi.
Tässä toissavuotinen reitti:
https://www.strava.com/activities/5463806851
Muutokset mahdollisia.
Jabadabado
01.06.2023, 11.03
Jälleen mukana ja tutussa ryhmässä mennään jälleen eli tuossa erityispitkässä Parkanon kautta koukkaavassa 34km/h keskinopeusryhmässä, tuo on ollut mukava ryhmä jossa homma on joka kerta toiminut hienosti. Toivottavasti keli suosisi ja ei ainakaan sataisi, kuten on muutamalla kerralla päästy aloittamaan matka varsin kovaankin sateeseen.
Tässä toissavuotinen reitti:
https://www.strava.com/activities/5463806851
Muutokset mahdollisia.
Kiitos!
https://ridewithgps.com/routes/39777528
Kiitos!
Vein Garmin Connectiin ja lisäsin taukopaikat: https://connect.garmin.com/modern/course/166319895
Vein Garmin Connectiin ja lisäsin taukopaikat
Pari kommenttia:
Reitti on piirretty Hämeenkyrön huoltopisteen jälkeen (68,5 km) vanhaa tietä. Olisiko reitti kuitenkin uutta tietä pitkin? Molempia periaatteessa pystyy ajamaan, mutta vanhaa tietä ajaen tulee kaksi turhaa risteystä väistämisineen. Arvaan, että ajetaan uutta tietä.
Kohdalla 151 km reitti on piirretty hiekkatietä pitkin. Pirkan pyöräilyn reitti kulkee pitkin tietä 3382 (Muroleen kanavantie).
Laitetaan vastaava viesti kuten aikaisempina vuosina eli 34-ryhmän taukopaikat ovat
Kehäkukka 65 km
Auretar 138 km (meillä on oma huoltoauto mukana)
Murole 180 km
Sitten kaikkien odotetaan osallistuvan vetoon kykynsä mukaan. Kanuunoiden puolelta on vetoporukkaa mukavasti, mutta matka on pitkä, eikä tuo vauhtikaan hidas ole. Parkanon lisälenkillä kaikki pidetään mukana ja jos tulee teknisiä ongelmia, niin kuski ja pyörä laitetaan huoltoautoon. Useamman rengasrikon tapauksessa koko letka odottaa, niin kuin kävi vuonna 2019.
Vaikka menemme reipasta vauhtia niin turvallisuus on etusijalla ja sooloilijoita ei katsota hyvällä.
Tervetuloa mukaan toivottaa kapteeninne.
Pari kommenttia:
Reitti on piirretty Hämeenkyrön huoltopisteen jälkeen (68,5 km) vanhaa tietä. Olisiko reitti kuitenkin uutta tietä pitkin? Molempia periaatteessa pystyy ajamaan, mutta vanhaa tietä ajaen tulee kaksi turhaa risteystä väistämisineen. Arvaan, että ajetaan uutta tietä.
Kohdalla 151 km reitti on piirretty hiekkatietä pitkin. Pirkan pyöräilyn reitti kulkee pitkin tietä 3382 (Muroleen kanavantie).
Thx!
Yhteisön voimalla saadaan parempaa aikaan.
Tuossa 68.5 km kohdalla Connectissa oleva reitti vastaa järjestäjän google mapsia - tiedetään sitten kun ollaan reitillä miten on opastettu. 151 km kohdalla korjasin tuonne 3382 tielle niin mätsää järjestäjän google mapsiin.
Pari kommenttia:
Reitti on piirretty Hämeenkyrön huoltopisteen jälkeen (68,5 km) vanhaa tietä. Olisiko reitti kuitenkin uutta tietä pitkin? Molempia periaatteessa pystyy ajamaan, mutta vanhaa tietä ajaen tulee kaksi turhaa risteystä väistämisineen. Arvaan, että ajetaan uutta tietä.
Kohdalla 151 km reitti on piirretty hiekkatietä pitkin. Pirkan pyöräilyn reitti kulkee pitkin tietä 3382 (Muroleen kanavantie).
Pirkan Pyöräilyn sivuilla on virhe, mennään uutta Kylmäojantietä (tie nro: 276).
nopparis
06.06.2023, 17.34
Ryhmä 30B pysähtyy entiseen tapaan seuraavasti;
Hämeenkyrö, 63 km, 5 min
Komi, 84 km, 15 min
Murole, 158 km, 10 min
Koko retki siis noin 7,5h ja maalissa klo 15 höyteillä.
Tällä hetkellä sääennuste on hyvä. Tervetuloa mukaan!
T:Seppo
Pirkan Pyöräilyn sivuilla on virhe, mennään uutta Kylmäojantietä (tie nro: 276).
Myös tämä korjattu tuohon connectin karttaan!
Pirkan 36+ eli ryhmä räkä starttaa reissuun tavoilleen tuttuun tyyliin eli ilman virallista vetäjää ja ilman mitään nopeusrajoitusta. Edessä on taas kerran 215km upeaa maalaismaisemaa, joka käytännössä typistyy karvaisen ahterin tuijotukseen reilun viiden tunnin ajaksi. Luvassa siis huojuvia hanureita, hirveästi hikeä, hallittua huohotusta ja huonoa huumoria.
Vaikka keulamiehen kulahtaneesta kankkukuutamosta johtuen näkymät onkin pääosin perseestä, päivästä tullee upea ajopäivä. Joten reissun tavoitteena on jälleen kerran tarjota kuskeille ajoelämystä ja fiilistä siitä, että pääsee kokeilemaan rajojaan. Ja kertomaan kalajuttuja maalissa.
Sääntöjen "kyllä" osioon kuuluu, että vetovuoroja kuuluu ottaa, turkulaisia kuuluu pilkata ja menosta kuuluu nauttia. Jos nauttii turkulaisten pilkkaamisesta vetovuoron aikana eli koskettaa ns Mansen pyhää kolminaisuutta, saa bonuksia ja saavuttaa nirvanan.
Sääntöjen "ei" osasto on taas seuraava:
- takarenkaaseen ei ajeta
- kasaa ei aiheuteta
- välejä ei jätetä
- kaveria ei odoteta
- takanaolevan pyörälle ei räitä (kuski on eri asia, mutta ajopeli on pyhä)
- roskia ei heitetä.
Luumuilijoita ei katsota hyvällä, loppumatkan junavetäjiä ei katsota pahalla ja säätiedotusta ei katsota lainkaan.
Pysähdyksiä matkalla jälleen perinteiseen tapaan kaksi hyvin rapsakkaa, Komissa (86km) ja Kurussa (141km).
Jos pelottaa, että tauot menevät ns juosten kusten niin ota mukaan lenkkarit juoksun helpottamiseksi.
Hämeenkyrössä Tampereentien alikulkutunnelin jälkeinen kaarre ajettaneen myös tänä vuonna pitkin nurmikkoja ja ojanpohjaa. Ei siksi että joku kärjessä taas kerran navigoi päin helvettiä vaan siksi, että se on perinne. Perinteet on tärkeitä.
Huhu kertoo myös, että mukaan on perinteitä noudattamaan tulossa vanhaa tuttua jengiä, joten joukko hitsaantunee yhtenäiseksi aika ripeään. 2022 kellotettiin ajonaikaiseksi keskariksi 37,9 km/h, menisikö kolmekasi tänä vuonna rikki?
Ei siis muuta kuin ketju kireälle ja kovaa ajoa. Tulee hyvä päivä.
Huhu kertoo, että turkulaiset haluaisivat rikkoa neljänkympin keskarin?
Lähetetty minun SM-A526B laitteesta Tapatalkilla
Huhu kertoo, että turkulaiset haluaisivat rikkoa neljänkympin keskarin?
Huhuja on liikkeellä kaikenlaisia. Näyttää joka tapauksessa siltä, että sunnuntaina otetaan mittaa sekä miehistä että turkulaisista.
Huhuja on liikkeellä kaikenlaisia. Näyttää joka tapauksessa siltä, että sunnuntaina otetaan mittaa sekä miehistä että turkulaisista.
Hurjia on huhut. Hikeä ilmeisesti ainakin luvassa jos tehdään niin että isoimman hauiksen omaava vetää puolet matkasta??
Hurjia on huhut. Hikeä ilmeisesti ainakin luvassa jos tehdään niin että isoimman hauiksen omaava vetää puolet matkasta??
Voidaan ratkoa ongelma siten, että lähtöviivalla kysytään "oo sää käyny mömmö et mömmös tekee haukkaa?" Ensimmäinen, joka vastaa että "jaa mää vai?" pääsee veturiksi.
Talisker
08.06.2023, 08.11
Hiekkapirkan reitti on suunnilleen näin: https://www.strava.com/routes/3101490336729680762
Siivikkalaan saakka ajellaan yhtenä ryhmänä Näsijärvimaisemista nauttien.
Siellä jakaudutaan kahteen ryhmään, nopeampaan ja hitaampaan (noin 22-25km/h ja noin 20 - 23km/h).
Poiketaan kaikilla klassikon taukopaikoilla täyttämässä pullot ja tyydyttämässä nälkä ja jano.
Hiekkatiet ovat pääosin hyvässä kunnossa ja pari polkuosuutta erinomaisessa.
Tervetuloa mukaan!
Ryhmä 30B pysähtyy entiseen tapaan seuraavasti;
Hämeenkyrö, 63 km, 5 min
Komi, 84 km, 15 min
Murole, 158 km, 10 min
Koko retki siis noin 7,5h ja maalissa klo 15 höyteillä.
Tämä on kutakuinkin myös 30A-ryhmän suunnitelma. Aamulla mahdollisesti otetaan nopea tauko Miharintiellä, jos tarvitsee nesteitä vähentää.
Niille, jotka ovat aikaisemmin ajaneet ryhmässä teleketjuajoa ja ovat kiinnostuneita ajamaan vetoryhmässä, siihen luultavasti tarjoutuu tilaisuus. Kyselen lähdössä ja matkalla halukkaita vetorinkiin mukaan. Ajomuodostelma on parijono, jossa ryhmän etummaisina ajavat vaihtavat vetovuoroa nopeahkoon tahtiin (telaketju). Vetoryhmän takana on kaksi ajajaa, jotka eivät ole mukana telaketjussa ja jotka näin erottavat takana ajavat vetoryhmästä. Tällöin ajaminen sujuu mallikkaasti. Nähdään sunnuntaina!
Pirkan pyöräilyn etusivulla lukee 32B ryhmän reitistä seuraavaa:
"32 km / h B-ryhmä ajaa Karheen ja Viitapohjan kautta"
Aloituspostauksessa lukee taas näin:
"32 km/h. Kaksi eri ryhmää A ja B, normaalireitti"
Kumpi näistä siis pitää paikkansa?
Pirkan pyöräilyn etusivulla lukee 32B ryhmän reitistä seuraavaa:
"32 km / h B-ryhmä ajaa Karheen ja Viitapohjan kautta"
Kumpi näistä siis pitää paikkansa?
Kyllä tuo Karhe ja Viitapohja on ainakin vetoringille ilmoitettu eli uskotaan siihen.
petentic
11.06.2023, 18.14
Juu, 32B ajeli jo lähes uudeksi perinteeksi muodostuneen reitin Karhen ja Viitapohjan kautta! Ja pientä hämmennystä ehkä taas aiheuttaen kun Komin soppatauolta ajetaan reittiä paluusuuntaan siihen Karhen risteykseen. Mutta onhan se hienoa nähdä vastaantulevia ryhmiä, komean näköistä kerrassaan! Kiitokset taas kipparilta vetoryhmäisille ja ryhmään osallistuneille!
Reitillä oli perinteinen pissitauko Linnavuoren jälkeen. Ensimmöinen stoppi Hämeenkyrössä, toinen Komissa, kolmas Muroleessa. Strava, jossa kuviakin: https://strava.app.link/IrMdmBEXxAb
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/blob:https://www.fillarifoorumi.fi/46a4e289-3000-4f4b-a0ec-47732d869ab7
Talisker
11.06.2023, 22.55
Hiekkapirkan kuskit pääsivät nauttimaan hieman pidennetystä reitistä hienossa kelissä.
Olin mukana hitaimmassa ryhmässä ja ajo sujui tosi mallikkaasti ja suunniteltua vauhdikkaamminkin.
Otimme oman munkkikahvitauon Kämmenniemen Konttikahvilassa. Kyllä maistui sekin!
Pari kuvaa: https://photos.app.goo.gl/s9USCtZFVk2QoCof6
Ja touteutuma stravallani: https://www.strava.com/activities/9246745004
Kiitos kun olitte mukana!
Oli kivaa pyöräillä kanssanne. Muistakaa vastailla Pirkan pyöräily palautteeseen. Kiitos kippareille ja koko 32b porukalle. Stravassa lisää https://strava.app.link/ebw1mVI0yAb
30A:n matka sujui suunnitelman mukaisesti. Erityisen mukavana pätkänä jäi mieleen neljän kilometrin pätkä Häijääntietä: hyvä asfaltti, myötätuuli ja tyhjä tie. Vetoryhmään saatiin vahvistusta mukanapolkijoista ja näin pystyttiin pitämään tasaista menoa maaliin saakka krampeista huolimatta. Kiitos kaikille osallistujille!
https://www.strava.com/activities/9245803228
Nooh..
Mitenkäs meni 36+ (40km/h) ryhmän reissu lopulta?
Reportaasia odotellaan...
Lähetetty minun LE2123 laitteesta Tapatalkilla
Raportti 36+ ryhmältä hiukan myöhässä, koska raportoijan on täytynyt ensin toipua kohtuullisesta koomasta ajopäivän jälkeen. Sunnuntainen 426 kilometriä maalaismaisemaa jättää jälkensä kroppaan.
36+:n oli alkuspeksin mukaisesti tarkoitus tarjoja rajoja koetteleva ajo ja muistiinpainuva kokemus sekä perinteikästä päin helvettiä navigointia. Tällä kertaa kaikki kolme toteutui ihan turbolla väännettynä.
Pieni nukahdus keulilla Siuron kohdalla teki sen, että risteyksestä ajettiin ohi ja ryhmän päätöksellä takaisin kääntymisen sijaan ajettiin 15km sakkolenkki Porintien kautta takaisin reitille. Taukosuunnitelma meni uusiksi. Hämeenkyrön paussin jälkeen porukalle alettiin tarjoamaan kokemusta siitä, miltä jaloissa tuntuu, kun joukkoon päätyy mukaan timmissä kunnossa oleva kisakuski. Tasoero alkoi näkyä ja ryhmän ajo muuttui yrityksistä huolimatta poukkoilevaksi. Sen seurauksena Kuruun mennessä jalkojen hajoamisen lisäksi joukko hajosi useampaan pienempään porukkaan.
Vaikka sillä tyylillä saa toki kisoissa poltettua kavereilta loputkin tikut niin ei se tietysti kauhean hyvää keskinopeutta tuota oikein kenellekään, kun joukkovoima hajoaa. Mutta kyllä siitä tietysti hyvän kalajutun ja kokemuksen saa, joten jos ei muuta niin ainakin kokemus eeppisestä droppauksesta jäi useammankin mieleen. Loppumatkan varmaan parhaiten tiivistää joitain kilometrejä ennen loppua vahvalla Turun murteella porukan keskivaiheilta huudettu "eiks tää v...u koskaan lopu!"
Speksissä siis pysyttiin. Nopeuden kohdalla just ja just, kokemuksen osalta sitäkin enemmän. Mutta se 40km/h jäi kyllä kauas.
Yöpyöräilyyn on taas tarkoitus kerätä perinteinen Jäähovin ryhmä eli maalissa ollaan ennen klo 1:30, joskin Jäähovi ei välttämättä ole auki. Keskinopeus on silloin noin 32 km/h. Mukaan saa liittyä vapaasti ja vetäjiä tarvitaan.
Olisko kiinnostusta sellaiseen n. 25km/h tuntivauhdin yöpyöräilyyn? Täällä on veljekset joilla polvet ei meinaa kestää ajaa kovaa, niin lepposasti ajatus ajaa. Kuitenkin olisi mukava saada muutama muukin leppoisasti ajava mukaan, että tulee ryhmäajon meininkiä... Jos vaikka sovitaan joku sopiva paikka missä nähdään ennen lähtöä ja lähdetään sitten porukalla liikkeelle, ajatuksena saapua samalla porukalla maaliin asti??
Meitä on lähdössä neljän ryhmä, vauhti todennäköisesti vähän päälle tuon 25 mutta tuskin kovin paljoa, riippuu pitkälti parin osallistujan menokyvyistä. Itse olen yleensä vetänyt koko matkan keulilla.
Kiitos sehän kuulostaa mukavalta. Lähetin yv:llä puhelinnumeroni niin katsotaan mistä toisemme löydetään.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.