PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pyörän ensihuolto

Kesäfillaristi
03.05.2023, 09.35
Ostin 10-vaihteisen hybridin (Pikaisesti, koska entinen varastettiin).
Eihän täällä Helsingissä saa tähän aikaan vuodesta huoltoaikaa kovin nopeasti.
200 kilometriä täyttyy ihan kohta. Kertokaa minulle tietämättömälle, että pitääkö minun olla ajamatta 15.5. asti,
jolloin huolto on. Onko siitä jotain haittaa, jos pyöräilen esim. 600 km ennen ensihuoltoa?
Eli mikä juju siinä 200 km:ssa on?

Puskis
03.05.2023, 09.57
Kai tuo ajatus liittyy lähes yksinomaan kiekkoihin. Tehdasvalmisteiset kiekot on uutena sellaisia, että pinnat eivät ole asettuneet kunnolla ja kireydet on epätasapainossa. Kun lähtee ajamaan, niin kiekot paukkuu vinksalleen, eikä siinä 200km tarvita. Parempi ois leipoa ja rihdata kiekko kuntoon ennen ensinmäistäkään ajoa, mut tuolleen ei ikinä tehdä. 200km on varmaan sitten jokin hyväksi havaittu kohta tarkistaa, ettei pyörässä ole mitään katastrofaalisesti vialla. Eli aja vaan, jos kaikki toimii hyvin.

Kesäfillaristi
03.05.2023, 10.15
Kiitos paljon vastauksesta! Helpottaa oloani

nure
03.05.2023, 10.52
^^Totta, voisi joku luovutushuolto olla parempi kuin ensihuolto. Sen jälkeen huollot voisi itse opetella tekemään pois lukien erityistä osaamista ja työkaluja vaativat.

On jotenkin kummaa että usea huoltaa autonsa mutta pyörän huolto koetaan vaikeaksi...

biker
03.05.2023, 16.02
ja voihan niitä pinnoja " soitella" ihan vaan sormella ja jos kuulostaa suunnilleen samalta niin kireydet on ok eikä yksittäisiä löysiä ole. ne löysät sitten napsuu sitten myöhemmin poikki ja kehäkin voi menettää ryhtinsä.

Bndit
03.05.2023, 16.46
^^Totta, voisi joku luovutushuolto olla parempi kuin ensihuolto. Sen jälkeen huollot voisi itse opetella tekemään pois lukien erityistä osaamista ja työkaluja vaativat.

On jotenkin kummaa että usea huoltaa autonsa mutta pyörän huolto koetaan vaikeaksi...
Ei niitä pyöriä ole mitään järkeä huoltaa ennen ajoa koska ajessa vasta selviää kunnolla onko kaikki palikat tehtaan jäljiltä kunnolla kiinni tai kireällä. Pyörät varmasti myös kallistusivat jos niihin alettaisiin jälleenmyjän toimesta tekemään huoltoa ennen ajoa (joka olisi myös turha...tai ainakin kallista) Tuskin kukaan joka huoltaa autoa kokee pyörän huollon vaikeksi?

nure
03.05.2023, 17.39
Jos pyörässä on 50km:n jälkeen kaikki vitullaan niin eikös käyttöönotto huolto olisi ollut paikallaan? Mielummin maksaa pyörästä hieman enemmän jos saa samalla määrätyt osat vaihdettua myös mieleisekseen.
Onneksi ei ole oma ongelma ja tuskin sinunkaan mutta monen kohdalla on kun täälläkin näitä kokemuksia seurannut.

Hower
03.05.2023, 17.57
^
Jos on tarpeeksi huono/halpa pyörä niin siinä on jo fillarin teko/ostohetkellä kaikki vitullaan. Ei sitä 50km:n ajo pilaa. Eli se "käyttöönottohuolto" on ihan yhtä tyhjän kanssa.
Mitä helkatin järkeä on alkaa vaihdattamaan osia uudessa, valmiiksi kasatussa pyörässä kaupantekotilanteessa? Kai tajuat mitä se maksaisi. Valitsee fillarin sen mukaan mihin on rahaa ja mistä tykkää. Ei niin, että ostaa halvan pyörän ja alkaa myymälässä vaihdattamaan siihen osia ja maksaa älyttömiä summia siitä. Ostaa kerralla kunnollisen valmiina.

Hower
03.05.2023, 18.14
"Usea huoltaa autonsa itse" - milläköhän vuosisadalla sinä elät?

nure
03.05.2023, 18.21
^^White laatua... Ja autoista tiedä mitään...

Montako pyörää olet ostanut joissa esim. satula ja stemmi ovat passeleita laakista?

veke
03.05.2023, 18.26
Kai tuo ajatus liittyy lähes yksinomaan kiekkoihin. Tehdasvalmisteiset kiekot on uutena sellaisia, että pinnat eivät ole asettuneet kunnolla ja kireydet on epätasapainossa. Kun lähtee ajamaan, niin kiekot paukkuu vinksalleen, eikä siinä 200km tarvita. Parempi ois leipoa ja rihdata kiekko kuntoon ennen ensinmäistäkään ajoa, mut tuolleen ei ikinä tehdä. 200km on varmaan sitten jokin hyväksi havaittu kohta tarkistaa, ettei pyörässä ole mitään katastrofaalisesti vialla. Eli aja vaan, jos kaikki toimii hyvin.

40 vuoden aikana uusina hankkimistani pyöristä ( Nopsa, DBS, Trek, Nishiki, Rossano, Merida, Ktm, Basso, Orbea) missään ei ollu ongelmia kiekkojen suhteen. Ei muuten muutenkaan. Tuon Orbean vein iskarihuoltoon, kun tuumin että tuossa mun raja - muut huollot tehnyt itse. Pinnoihin ei ole tarvinnut kajota.
Ps. Tai on. Velimiehen Helkamaan parikymmentä vuotta sitten. Juurikin takakiekon rihtaus.
Ps2. vaimon Spessun Diverge Carbon, vapaaratas. Takuuaikana.

Hower
03.05.2023, 18.29
^^White laatua... Ja autoista tiedä mitään...
Montako pyörää olet ostanut joissa esim. satula ja stemmi ovat passeleita laakista?
"White laatua" - niinkuin esim tämä on romu jo ostaessa? https://www.xxl.fi/white-rc-ltd-105-22-maantiepyora-unisex-musta/p/1201320_1_style?gclid=CjwKCAjwjMiiBhA4EiwAZe6jQ0HC uUPx4jVWs4gP6HBJqcYA3_ZXsSEVujiYkBni9P5bv1KoeUGXeB oCv8sQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds&page=1
Itse tarkoitin lähinnä kodinkoneliikkeiden kylkiäispyöriä mallia Triacle tms.
- autoista et "tiedä mitään", mutta tiedät, että moni huoltaa autonsa itse? Minä en tiedä ketään.
Ja meinaat, etttä siinä käyttöönottohuollon yhteydessä aletaan vaihdattamaan satulaa?

nure
03.05.2023, 20.48
^Ei tuosta mallista, edullisemmasta Claris romusta. Ja tosiaan tunnen jonka "harrastuksiin" kuulu autonsa huolto samallalailla kuin itsellä pyörän huolto.

J3K
03.05.2023, 21.24
Auton ropaamisesta on tehty salatiedettä vaikka tekniikka ei sinänsä ole muuttunut vuosikymmeniin. Monen merkin huolto-ohjelmat kohteineen löytyy kyllä internetin ihmeellisestä maailmasta, sitten voi päätellä haluaako/jaksaako/kykeneekö suoriutumaan niistä itse vai maksaako jollekin.

Fillarihommissa suurin ongelma on standardiviidakko ja erikoistyökalut.

nure
03.05.2023, 23.12
^Kummassakin sama yhteinen seikka, jos kiinnostaa niin asiaan paneutuu. On ihmisiä jotka tuntee autonsa/pyörän jokaisen pultin.

Purkk1
04.05.2023, 00.06
Asialliset pyröliikkeet ottaa ensihuoltoon jonon ohi jos on siitä kyseisetä liikkeestä pyörän hankkinut. Osaaava mekaanikko kun tuon tekee 20 minuutissa.

Hower
04.05.2023, 08.17
^Kummassakin sama yhteinen seikka, jos kiinnostaa niin asiaan paneutuu. On ihmisiä jotka tuntee autonsa/pyörän jokaisen pultin.
Kyllähän sitä voi omassa grammanviilauskuplassaan äimistellä uusavuttomia.
Mun puolestani kaikki saa hommata olohuoneensa nurkkaan kiekkojen rihtauspukin ja vaihtaa autoonsa kannen tiivisteen ja puslat ja tehdä kaikki muutkin huoltohommat ihan itse. Vuokraa tai ostaa talli, ostaa nosturit ja työkalut. Sen kun paneutuu asiaan.

jalkkis
04.05.2023, 08.37
Kyllähän sitä voi omassa grammanviilauskuplassaan äimistellä uusavuttomia.

Tai sitten se ei ole uusavuttomutta. Lenkkikaveriani ei kiinnosta pyörän ropaaminen. Hän laittaa mieluummin kättä taskuun, että joku tulee hakemaan pyörän, huoltaa sen, ja tuo takaisin. Ettei tarvitse itse opetella ja erityisesti käyttää aikaa asiaan. Se aika menee mieluummin ajamiseen.

MRe
04.05.2023, 09.03
Tai sitten se ei ole uusavuttomutta. Lenkkikaveriani ei kiinnosta pyörän ropaaminen. Hän laittaa mieluummin kättä taskuun, että joku tulee hakemaan pyörän, huoltaa sen, ja tuo takaisin. Ettei tarvitse itse opetella ja erityisesti käyttää aikaa asiaan. Se aika menee mieluummin ajamiseen.

Joo, mulla löytyy myös samanhenkinen kaveri. On aikanaan ajanut ihan kilpaakin kansallisella tasolla eikä tee pyörälleen muuta kuin ajaa. Jos tulee ongelmia, rullaa sen Velosportiin. Eikä siinä mitään. Osa harrastaa pyöriä ja osa pyöräilyä. Osa molempia ja osa ei kumpaakaan.

nure
04.05.2023, 09.51
Meitä riittää joka junaan. Olen huoltanut/kasannut pyöräni jo vuosikymmeniä ennen ns. grammanviilausta ja pidän sitä harrastuksen. Ehkä pidän uusavuttomuutena, ehkä en mutta kyllä sitä rengas ainakin pitäisi osata vaihtaa tai remppa tehdä lenkillä jos jotai sattuu.

Itse pidän että pyörät ja niiden kasaamine/huoltaminen on osa pyöräily harrastusta ja pidän kummastakin.

MRe
04.05.2023, 10.17
^Juu, kyllä mäkin omat pyörät olen kasannut, pl. sähkäri. Mutta on tosiaan porukoita, jotka ei tee sitten muuta kuin ajaa. Käsittääkseni kyllä se mun kaveri renkaan osaa vaihtaa ja tehdä jotain pieniä juttuja, mutta varsinaista huoltoa ei halua/viitsi/osaa tehdä. Tosin maantiepyörissä ei noita huoltokohteitakaan kovin montaa ole.

nure
04.05.2023, 10.48
^Itse periaatteella että peilistä katsoessa paras ja luotettavin huoltomies edessä.

Esuli
05.05.2023, 17.49

Pallolaajennus on myös helppo tehdä itse.
Polttohautaus myös pitää tehdä itse, säästyy perikunnan rahat.

Sambolo
07.05.2023, 00.01
Yleensä kaikki osat jne hakee paikkaansa alkuun. Tsekkaa että kaikki mutterit kireel ni hyvin voit venyttää ensihuoltoo. Eine kiekotkaan tommoses ajos alle räjähdä. Vaihteet voi
myös toimia vähän heikommin jos vaijerista jotain venymistä/välyksiä löytynyt.

jalkkis
07.05.2023, 11.19
Ylikireälle vedetyt navat eivät ole hyvä juttu. Halvemmissa pyörissä ei ole nähty konelaakereita...

nure
07.05.2023, 12.52
^Niinpä, tuossa vuosi sitten avasin kaverin fillarista takanavan kun valitti että tahmea, Shimanon nimetön napa ja ylikiristetty ja vasellinissa oli tosiaan säästetty.