Näytä tavallinen näkymä : Käytättekö auton kaistavahtia ?
Chat GPT
01.05.2023, 11.17
En käytä. Ihan hiton ärsyttävä ominaisuus joka kytketään aina pois päältä.
Ilmeisesti on Volkkari alla ja osassa malleissa on kaistavahti kökkö tai jopa vaarallinen
Chat GPT
01.05.2023, 11.34
Oikein arvattu. Kansanvaunupa hyvinkin. Kökkö ja vaarallinen vahti. Paras turvallisuusteko on kytkeä vahti pois päältä.
JohannesP
01.05.2023, 11.43
Jos kysymykseen liittää myös kaistallapitoavustimen niin sen otan pois käytöstä kapeilla ja mutkasilla teilla. Varsinkin talvella herkästi pois päältä aiheuttamasta ylimääräisiä vaaratilanteita.
Muuten ei pahaa sanottavaa ja ihan mukava turvallisuusominaisuus. Korjausliike tosin suhkot pehmeän ohjaava eikä äkkinäinen. Piippauskin mieto ja tärinä tulee vasta myöhemmin.
kmruuska
01.05.2023, 14.01
Teslan Autopilot napautetaan aina motarilla päälle. Loistava varuste!
Eipä ole vanhassa Subarussani moista, enkä kyllä osaa kaivatakkaan. En nuku ajaessa enkä räplää kännykkää ajaessa.
sen ainoan kerran, kun ajoin tarpeeksi tuoretta autoa, niin otin sen pois päältä...kansanauto... Katsotaan sitten jossain muussa, jos on käytettävä.
käytän kyllä uusia ominaisuuksia, mikäli ne parantaa ajoa ja tekee ennustettavasti, mitä pitääkin.
En. Fordissa sen toiminta on mitä on, onneksi se ei ole vakiona päällä.
Volvossa tuo toimi ihan hyvin, kuten myös sitä ennen bemmissä. Muistaakseni audeissa ei niin hyvin. Nykyisessä vielä testaamatta, mutta ainahan sen voi koodata pois.
Kun opettelee käyttämään vilkkua kaistavahti ei häiritse lainkaan.
^
Voisi olla topicin aiheena kysymys, käytättekö vilkkua.
On selvästikin katoavaa kansanperinnettä.
Juu, näin on. Ei minuakaan se kaistanvaihtovaroitin häiritse, vaan se kaistallapitoavustin välillä piirtelee niitä kaistoja oman mielensä mukaan.
Volvossa tuo toimi ihan hyvin, kuten myös sitä ennen bemmissä. Muistaakseni audeissa ei niin hyvin. Nykyisessä vielä testaamatta, mutta ainahan sen voi koodata pois.
Juu ei toimi ainakaan näissä Audeissa mitä meillä on tai on ollut. Satunnaisesti suoralla tiellä tulee testailtua mutta sekin on semmoista peliä jossa jännätään että koskas se kompuutteri tekee jotain kummallista.
Chat GPT
02.05.2023, 10.59
Varusteet pitäisi olla sellaisia että ne muistaa viimeisen asetuksen. Kohta on lähtövalmistelut kuin lentokoneessa:
Kaistavahti pois. Eco moodi päälle. Start Stop pois. Penkinlämmitys päälle. Ratin lämmitys päälle.
Tulevaisuudessa vielä nopeusrajoituksen ylityksen piippaus pois... ja mitä vielä muuta keksivätkään.
Lopetin Kian kaistavahdin käytön kun ahtaalla kylätiellä auto yritti vääntää itseään vastaantulevan traktorin keulaan. Ja on kyllä ärsyttävä ominaisuus tämä, kun toisin kuin vanhassa Nissanissa, Kiassa täytyy joka kertaa ottaa se itsemurha ominaisuus pois päältä
Mun autossa ei ole sellaista joten ei kokemuksia. Olen kyllä tähän asti saanut pideltyä auton omalla kaistalla.
Mikähän siinä on että aika monella on mutkissa vaikeuksia noudattaa niitä kaistamerkintöjä? Oikealle kääntyvässä mutkassa ajellaan piennarviivan yli ja vasemmalle kääntyvässä mutkassa ylitetään kaistat erottava viiva. Ilmeisesti niillä ei ole kaistavahtia tai se on pois päältä.
Sama vaiva kaksikaistaisessa kiertoliittymässä. Uloimmalla kaistalla on vaikea pysyä; vähintään vasemman puolen renkaat pitää ajaa sisemmän kaistan puolelle.
Cyclooppi
02.05.2023, 15.04
En käytä, mutta ainakin meikäläisen volkkarissa se pysyy kyllä pois päältä kun on kerran asetettu. Ei ole kuin start/stop napautettavana pois päältä, se on onneksi helpossa paikassa napilla hoidettavissa.
Edellisessä Mazdassa oli piipittävä vahti, joka aina äänteli mutkissa jos vähänkään reunasta ajoi. Pysyi pois päältä sekin.
Ari Fill
02.05.2023, 19.54
Mikä se on?
usko juntunen
02.05.2023, 20.45
Oliko niin, että ne talvikelissä hyvin näkyvät keltaiset viivat tiessä korvattiin (näkymättömillä) valkoisilla viivoilla juuri kaistavahdin värisokeuden takia ?
Toinen kysymys ihan kaverin puolesta. Millä konstilla saa sen vänkärin paikalla olevan kaistavahdin äänettömälle. Siis sen joka näkee jopa 5km päässä olevat väristä riippumattomat sulkuviivat ja ohituskaistat ? :cool:
Tuohon vieressä istuvaan vahtiin liittyen olen kuullut sanonnan: "kuuntelen vieressä istuvan ohjeet sujuvasti mutta ajan silti oikein".
Kaistallapitoavustin omassa vag-konsernin autossa (Skodassa) toimii hyvin isommilla suorilla teillä kuten moottoritiellä ja muilla valtaväylillä. Välillä kyllä valittaa siitä, että ota ohjaus hallintaan jolloin pitää tehdä aavistuksen omainen ohjausliike ilmoituksen poistamiseksi. Vaikka molemmat kädet koko ajan ovatkin olleet ratissa.
Mutta kaupunkinopeuksissa kaista-avustin tekee joissain kohdissa liikkeitä joissa se yrittää ohjata auto pois tieltä. Tapahtuu esim lähes aina just tietyn kotia lähellä olevan liikenteenjakajan kohdalla jossa kaistaviivat eivät mene koko ajan nätisti suoraan. Vaikka suurin osa vastaavan näköisistä kohdista muualla menee ilman ongelmia. Mutkaisilla pienemmillä mutta viivoitetuilla teillä tuota ei voi toki myöskään käyttää mutta eipä siellä käytä vakionopeudensäädintäkään jonka päällä ollessa kaistanpitovahti vasta kytkeytyy.
Vakkaria (mukautuva nopeus mahdollisen edellä ajavan mukaan) siis käytän itse lähes koko ajan. Myös 40 ja 50 nopeusrajoituksen teillä kaupungissa jos vähänkään pidemmän matkan ajan kääntymättä. Ei tule ajaettua vahingossa (liikaa) ylinopeutta.
Näin on
Sent from my iPhone using Tapatalk
Mun rippikouluikäisessä Shitikassa on automaattinen kaistavahti
Jos torvi huutaa takaviistossa, en vaihda kaistaa ;)
PS käytän peilejä. Paljon...mopo jo parikymmentä vuotta
Käytän.Arjessa huomaamaton, kätevä ominaisuus
Mun rippikouluikäisessä Shitikassa on automaattinen kaistavahti
Jos torvi huutaa takaviistossa, en vaihda kaistaa ;)
PS käytän peilejä. Paljon...mopo jo parikymmentä vuotta
Itse käännän aina myös päätä ennen kuin vaihdan kaistaa enkä luota auton varoitukseen (ääni ja vilkkuva valo peilissä). Mutta se on tosi hämäävää jos onkin laittanut aurinkolasit päähän (muutoin ajan ilman silmälaseja) ja niiden paksuhko sanka onkin sitten näkökentän tiellä. Eli ilman laseja paljon pienempi päänkääntö riittää, aurinkolaseilla joutuu kääntämään oikein kunnolla.
Mutta nämä varoitukset on tosi hyvä lisä kyllä. Esim parkkiruudusta peruuttaessa auto varoittaa jos takaa sivulta on lähestymässä auto tai vaikka ihmisiä. Vaikka katson itsekin niin auto näkee nämä jo kauempaa kuin itse pystyn havaitsemaan kun viereiset autot ovat vielä edessä. Tutka ja kamera kun noita varten sijaitsee siellä auton peräpäässä.
Esim parkkiruudusta peruuttaessa auto varoittaa jos takaa sivulta on lähestymässä auto tai vaikka ihmisiä. Vaikka katson itsekin niin auto näkee nämä jo kauempaa kuin itse pystyn havaitsemaan kun viereiset autot ovat vielä edessä. Tutka ja kamera kun noita varten sijaitsee siellä auton peräpäässä.
Ruudusta peruutettaessa hyviä apuvälineitä. Useammin kuin kerran on auto vetänyt liinat kiinni kadun varteen pysäköidessä...sähköaivo kun luulee että olen peruuttamassa jalkakäytävällä kävelevien ihmisten päälle. Aina siinä pienen slaagin saa ja auto vielä kehuu itseään ihmishenkien pelastamisesta.
Tien ja tilanteen mukaan kaistavahti käytössä, aika usein pois. Talvella toki aina pois päältä. Näkyy tuo rouvallakin olevan rutiini lähtiessä "stop start pois, kaistavahti pois".
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.