Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Suomen liikuntapolitiikka

Sivut : 1 [2] 3

jalkkis
15.06.2023, 10.33
Täällä pitäisi olla asiantuntemusta liikkumisen syihin

No ei ole. Täällä on vain putkinäköinen aktiiviharrastajan versio omasta näkövinkkelistä. Suurten massojen kanssa sillä on kovin vähän tekemistä.

Ihminen pitäisi saada arki/hyötyliikkumaan omin lihasvoimin. Ilman, että sitä sidotaan harrastuksiin. Kaikki eivät halua harrastaa mitään liikunnallista. Se heille suotakoon mutta se ei estä etteikö tällaiset henkilöt voisi liikkua muuten.

Vanhemman sukupolven pitäisi näyttää mallia. Kun vanhemmat pullamössöttää autolla menemään kaikki pienetkin matkat, niin miksi lapsikaan liikkuisi?

K.Kuronen
15.06.2023, 11.20
...

Ihminen pitäisi saada arki/hyötyliikkumaan omin lihasvoimin. Ilman, että sitä sidotaan harrastuksiin. Kaikki eivät halua harrastaa mitään liikunnallista. Se heille suotakoon mutta se ei estä etteikö tällaiset henkilöt voisi liikkua muuten.

Vanhemman sukupolven pitäisi näyttää mallia. Kun vanhemmat pullamössöttää autolla menemään kaikki pienetkin matkat, niin miksi lapsikaan liikkuisi?

En mä häiriinny siitä, jos massat laitetaan juoksumarssille, mutta en näe nykyisen yhteiskuntajärjestyksen puitteissa sellaiseen mahdollisuutta.

Sellaisiin ilmaisuihin, kuten "pitäisi saada" sisältyy ulkopuolinen vahva ohjaus tai pakko.

Itse pohtisin mieluummin sitä, mikä juuri minua liikuttaa ja sitä, onko liikunnallisesti aktiivisilla ihmisillä jotakin yhteistä.

MV
15.06.2023, 11.49
Entä jos kaikki onnelliset avioliitot ovat onnellisia samalla tavalla ja kaikki onnettomat onnettomia omalla tavallaan?

YT
15.06.2023, 13.00
En olisi minäkään pentuna liikkunut, jos radiossa olisi soitettu rokkia enemmän kuin tunti viikossa.

Ohiampuja
15.06.2023, 14.18
Ei minunkaan oma liikuntaharrastus ole poliittisia toimia kaivannut. Mutta perustan mielipiteeni tutkimuksiin ja artikkeleihin mitä aiheesta on kirjoitettu, siis näistä liikunnan kannusteista. Ja koska kaikki ei liikunnasta itsestään nauti, niin se liikunta pitää piilottaa sinne muun arkisen toiminnan joukkoon.

Jos tässä jotain itsestään kertoo, niin minä tykkään pyöräilystä suorituksena, en kaipaa mitään tavoitteita tai palkintoja. Minusta vaan se pyörällä ajamainen on itsessään niin hauskaa. Mutta tunnen ihmisiä jotka tarvitsevat jonkun tavoitteen, pelkkä liikunta itsessään ei riitä. Metsään ei mennä jos ole mitään tarvetta, tavoitteena pitää olla marjoja, sieniä, polttopuita tai vaikka geokätköjä. Mutta joku ulkoinen syy tai tavoite pitää olla.

ps. Tekun jälkeen 90-luvun alussa tuumasin että pitäiskö minunkin ostaa maastopyörä kun kaveritkin osti. Voidaan sitten kimpassa ajella terdelle kaljaa lipittämään. Sitten yhtenä päivänä ajattelin testata sitä poluilla ajoa, kun se kerran maastopyörä oli. Ja olin myyty kerrasta, jotenkin tajusin heti, että tämä on mun juttu. Kukaan ei naureskele tai irvaile vieressä tapahtui mitä tahansa, koululiikunnan traumat hävisi samantein. Siihen asti olin testaillut sählyä, sulista yms toisten kanssa harrastettavia juttuja ja maastopyöräily oli eka kontakti yksin harrastettavaan lajiin. Ja tykkäsin myös siitä pyörätekniikasta ja sen kanssa pelaamisesta. Ja tykkään toki vieläkin. :)

Tämä ei kyllä liittynyt valtion liikuntapolitiikkaan enää mitenkään. :o

jalkkis
15.06.2023, 15.37
En mä häiriinny siitä, jos massat laitetaan juoksumarssille, mutta en näe nykyisen yhteiskuntajärjestyksen puitteissa sellaiseen mahdollisuutta.

Sellaisiin ilmaisuihin, kuten "pitäisi saada" sisältyy ulkopuolinen vahva ohjaus tai pakko.

Itse pohtisin mieluummin sitä, mikä juuri minua liikuttaa ja sitä, onko liikunnallisesti aktiivisilla ihmisillä jotakin yhteistä.

Mitä se liikunnallisesti aktiivisten ihmisten tutkiminen auttaa? Pitäisi löytää ihmisiä, jotka eivät ole olleet aktiivisia liikkujia mutta jostain sitten löytäneet liikkumisen. On se liikkuminen sitten harrastamista taikka arki/hyötyliikuntaa. Noista voisi löytää vinkkejä miten aktivoida muita ei-liikkujia.

K.Kuronen
15.06.2023, 16.27
Ei minunkaan oma liikuntaharrastus ole poliittisia toimia kaivannut. Mutta perustan mielipiteeni tutkimuksiin ja artikkeleihin mitä aiheesta on kirjoitettu, siis näistä liikunnan kannusteista. Ja koska kaikki ei liikunnasta itsestään nauti, niin se liikunta pitää piilottaa sinne muun arkisen toiminnan joukkoon.

...

Kuka piilottaa liikunnan arkisen aherruksen lomaan ja miten.

Ohiampuja
15.06.2023, 16.30
Jos Orpo sen meille huomenna kertoo? :)

K.Kuronen
15.06.2023, 17.01

Toivottavasti määrää meille päivittäiseksi rutiiniksi tätä:

https://youtu.be/R_luHLVff4k

JackOja
15.06.2023, 17.30
Tänään hotlan aamiaiselle mennessä katsoin kun läskit odottaa hissiä mennäkseen kolme kerrosta alas. Itse olin portaita käyttäen jo tuoremehua valuttamassa kun vasta tulivat saliin.

Siitä idea: pitäisikö hissit ja rullaportaat ja sähkölaudat ynnä muut tehdä niin tajuttoman hitaiksi, että jaloittelu alkaisi houkutella?

jalkkis
15.06.2023, 18.22
Siitä idea: pitäisikö hissit ja rullaportaat ja sähkölaudat ynnä muut tehdä niin tajuttoman hitaiksi, että jaloittelu alkaisi houkutella?

Mun mielestä tässä on hyvä idea, fyysinen kulkuväylä helposti saataville ja avustetut vaihtoehdot nurkan taakse piiloon ja hankalammin käytettäväksi.

Paitsi että joku yhdenvertaisuus-jamppa alkaa sitten valivalimaan, kun joku joutuu näkemään vaivaa vaivattomampaan liikkumiseen.

MV
15.06.2023, 18.29
^ Kyllähän sitä sitten kun joutuu itsekin liikkumaan pyörätuolilla/rollattorilla oppii arvostamaan hissien yms käytettävyyttä. Näiden apuvälineiden käyttäjien elämää helpottaa jos hyväkuntoiset menevät portaita. Pitäisi vaan saada ne hyväkuntoiset sinne portaille. Ehkä jokin inva-avain jolla se hissi kutsutaan?

MRe
15.06.2023, 19.41
Jenkeissä portaat on käytännössä vain hätäuloskäyntejä. Niihin ei edes pääse ilman että aiheuttaa hälytyksen. Samaa suuntausta, ilman hälytystä tosin, on nähtävissä Suomessakin.

Mutta ajetaanhan salillekin oven eteen. Invapaikalle, jos muuta ei ole vapaana.

haedon
15.06.2023, 20.22
:rolleyes: Olen kanssa naureskellut kun kauppojen pihoissa vedetään rundia kunnes auto saadaan mahdollisimman lähelle sisäänkäyntiä. Meillä vedetään kauimmaiseen ruutuun missä on aina tilaa :D. Siis silloin kun muutama kerta vuodessa siellä autolla käydään, kävellen tuo hoituu noin 98%:sti.

The flying Chocobo
16.06.2023, 11.28
Mitä se liikunnallisesti aktiivisten ihmisten tutkiminen auttaa? Pitäisi löytää ihmisiä, jotka eivät ole olleet aktiivisia liikkujia mutta jostain sitten löytäneet liikkumisen. On se liikkuminen sitten harrastamista taikka arki/hyötyliikuntaa. Noista voisi löytää vinkkejä miten aktivoida muita ei-liikkujia.
No minä olen tällainen. Koululiikunta lähtökohtaisesti oli nono ja kärjistetysti sanoen maksain sohvalla päälle nelikymppiseksi. Mahtui siihen toki joitain lyhyitä liikunnallisempia jaksoja väliin ja olen aina viihtynyt esim. sienimetsässä. Mutta se miten nykytilaan aikoinaan päädyin oli alkaneet epämääräiset vaivat ja lääkärin tarina siitä miten käy jos en muuta elintapoja. Ja sitten piti miettiä oliko jotain liikuntamuotoa mitä voisin/haluaisin kokeilla. Päätin kokeilla pyöräilyä. Minulla ratkaiseva tekijä oli nimenomaan se että uskoin sitä hyvin suorapuheista työpaikkalekuriani.

Smo
16.06.2023, 17.48

Liikuntapalveluiden (kuten myös kulttuurin, lääkkeiden, majoituksen ym) ALV nousee 4%. Bensan hintaa alas. Suomi liikkeelle :)

MRe
16.06.2023, 18.46
Liikuntapalveluiden (kuten myös kulttuurin, lääkkeiden, majoituksen ym) ALV nousee 4%. Bensan hintaa alas. Suomi liikkeelle :)

Toisaalta ei se hyötyliikunta voi perustua kuntosalijäsenyyteen.

Hyötypolkija
17.06.2023, 11.47
Bensan hintaa alas. Suomi liikkeelle :)

Tämä tosiaan tehostaa liikkumista, ylivoimainen osa kilometreistä kun taitetaan kumipyörillä :D

Meillä on parinsadan metrin säteellä lähikaupat, koulut, luistinradat ja uimarannat. Naapurin sporttiperhe näkyy menevän kaikkiin noihin autolla. Aina. Vaikka esim. koululle matka kävellen on paljon nopeampikin. Eli oon vaan ymmärtänyt väärin nämä liikkumisasiat, autolla harrastamaan on tämän päivän liikkumismuoto. Sikäli tehokas keino tuo polttoaineale.

callahan
17.06.2023, 12.02
Tämä tosiaan tehostaa liikkumista, ylivoimainen osa kilometreistä kun taitetaan kumipyörillä :D

Meillä on parinsadan metrin säteellä lähikaupat, koulut, luistinradat ja uimarannat. Naapurin sporttiperhe näkyy menevän kaikkiin noihin autolla. Aina. Vaikka esim. koululle matka kävellen on paljon nopeampikin. Eli oon vaan ymmärtänyt väärin nämä liikkumisasiat, autolla harrastamaan on tämän päivän liikkumismuoto. Sikäli tehokas keino tuo polttoaineale.

Kyllä toi bensan hinnan lasku on hyvä homma. Näyttää kritisoijilta unohtuvan se että autoa käytetään muuhunkin kuin lasten kouluun ja liikuntaharrastuksiin vientiin. On paljon duunareita joitten pakko mennä töihin omalla autolla.

Smo
17.06.2023, 14.29
^No ei se kyllä kovin hyvä idea ole tässä ympäristökatastrofissa varsinkaan jos se raha otetaan terveydenhuollosta, koulutuksesta ja niiltä joilla ei edes ole varaa autoon

On kyllä huvittavaa kun jengi lohkolämmittää autoa puol tuntia ja skrabaa sitä sitten niin kauan että fillarilla olisit jo perillä. Topki vaatii jollain lailla hoidettuja reittejä ja mahdollisuuden lukita fillari kohteessa, Espoossa onkin jo tullut pyörötelineitä markettikeskittymien luokse vaikka ihan aina ei ole ajateltu kuinka kevyt liikenne sinne kauppakeskukseen siirtyy sujuvasti kevyen liikenteen väyliltä. Kehitys kuitenkin kehittyy.

MRe
17.06.2023, 16.03
On kyllä huvittavaa kun jengi lohkolämmittää autoa puol tuntia ja skrabaa sitä sitten niin kauan että fillarilla olisit jo perillä.

Joo, varmaan on näitäkin, mutta jos lohkolämmittimellä lämmittää, niin sisälämppärillä aukee ne ikkunatkin. Mulla kun on auto katoksessa, niin en muista koska olisin skrabannut viimeeksi, paitsi reissussa. Mutta tuskin siellä olisi pyörääkään.

Lisäksi talvella autolla mentäessä riittää, että laittaa jalkaan paksupohjaiset kengät ha heittää niskaan toppatakin. Pukeutumiseen menee 10 sek.

MV
17.06.2023, 16.06
^^^ Samaan aikaan työmatkavähennyksen omavastuuta korotettaneen siten että HSL alueella AB vyöhykkeeltä ei voi vähentää mitään ja ABC vyöhykkeeltä noin satasen. Kaiken järjen mukaan olisi kannattanut tehdä toisin päin. Antaa pensan hinnan elää ja kompensoida työmatkavähennyksellä.

Smo
17.06.2023, 16.59
^Fillarin kilometrikorvauksen voisi nostaa mopon tasolle 20 senttiä/km tai ylikin

^^oon sellanen ituhippi etten yleensä käytä sisäpuhallinta ja aika hitaasti se tehoaa. Hauskaa on tietty talvella noi ketkä tulee shortseissa kauppakeskuksiin.

pätkä
17.06.2023, 17.17

Äitiyspakkaukseen lisättiin pallo.

https://pbs.twimg.com/media/FyxkkMSXoAIePjp?format=jpg&name=large

Hyötypolkija
17.06.2023, 17.48
Äitiyspakkaukseen lisättiin pallo.

Tämä aiheutti ensin totaalisen repeämisen, mutta pienen harkinnan jälkeen voi olla itse asiassa niitä parhaita liikunnan lisäämiskeinoja per hanke-euro, mitä on nähty. Vaikeasti mitattava asia kyllä.

MV
17.06.2023, 18.10
Ehkä se on sellainen geishapallo?

MV
17.06.2023, 19.21
Tässä muuten aiheeseen lisää: https://helda.helsinki.fi/handle/10138/356119 (en muista nähneeni täällä vielä)
Ja tää: https://liikuntaneuvonta.fi/ajankohtaista/liikkumisen-edistamisen-mini-interventiomalli/
ja tää: https://liikkuvaaikuinen.fi/

MRe
17.06.2023, 19.24
^Fillarin kilometrikorvauksen voisi nostaa mopon tasolle 20 senttiä/km tai ylikin
Mutta eikös se työmatkakulu lasketa halvimman mukaan? Eli pk-seudulla HSL-kuukausilipun pohjalta.

Smo
17.06.2023, 20.35
^Meinasin eka kirjoittaa että otetaan käyttöön mutta sellainen taitaa olla jo mutta pitäisi varmaan sitten säätää poikkeus. Tosin tilapäisellä liikkumisella jäisi nykyisellä 0.1€/km tms kertalipun alle.

callahan
17.06.2023, 20.53

Jos ei pysty fillaria käyttämään työmatkaan niin ei auta vaikka se nostettais 1€ km. Täällä on mun silmin vähän hassuja ehdotuksia liikunnan lisäämiseksi, joku on poistamassa hissejä ja liukuportaita ja joku toinen ties mitä. Jostain jumbostakin liukuportaat pois niin ei kovin asiakasystävällistä touhua olis. Tai metrosta, aika hässäkkää ja tulppia tulis portaikoihin on mun olettama.

MV
17.06.2023, 22.37
^ Laita parempia ideoita sitten tulemaan. Ei kaikki pysty kulkemaan työmatkoja autollakaan.

Kuten jokainen lastenrattailla kaupungilla kulkenut tietää, hissit on kaikkein vihoviimeisin tapa liikkua. Toivoisi että niitä käytettäisiin vain niiden rattaiden (yms) kanssa. Liukuportaat vetää paremmin mutta melkein aina, jos on kiire, kannattaa suosia oikeita portaita.

Santtu75
17.06.2023, 23.08

Kilometrikorvauksia maksetaan (työnantajan toimesta sovittaessa) kun joudutaan liikkumaan (omalla autolla yms.) TILAPÄISEEN työkohteeseen töiden takia. Näitä töitä on yleensä esim. rakennusalan vaihtuvat työkohteet, taikka sitten vaikka myyntiedustajan asiakaskäynnit yms.
Kodin ja "normaalin" toimisto/teollisuustyön (jos kiinteä työpiste) väliseltä matkalta ei makseta (verovapaata) Kilometrikorvausta.

Itse kävin esim. eilennä Lahdesta Olympiastadionilla työkeikalla (noin 70kg varusteita mukanani) ja tämä on kilometrikorvattava matka, en usko että ihan kauhean moni henkilö joka on oikeutettu saamaan kilometrikorvausta työmatkoistaan kuitenkaan niitä polkupyörällä ajaa. Polkupyörä kuuluu verohallinnon luokituksessa luokkaan "muu ajoneuvo" ja sillä suoritetusta työmatkasta voi maksaa maksimissaan 13snt/km. korvauksen. Korvaus on tarkoitettu matkakustannusten kattamiseen.

Ohiampuja
17.06.2023, 23.54
Täällä on mun silmin vähän hassuja ehdotuksia liikunnan lisäämiseksi, joku on poistamassa hissejä ja liukuportaita ja joku toinen ties mitä.Minä en ole hissejä poistamassa mutta ne portaat voisi olla vähintään yhtä hyvin tarjolla mitä ne hissit.

JackOja
18.06.2023, 00.04
..., en usko että ihan kauhean moni henkilö joka on oikeutettu saamaan kilometrikorvausta työmatkoistaan kuitenkaan niitä polkupyörällä ajaa...

Hep! Mä joudun fillaroimaan toisinaan työssäni, ja laskutan.

MRe
18.06.2023, 10.12
Hep! Mä joudun fillaroimaan toisinaan työssäni, ja laskutan.

Taitaa kuitenkin olla aika pieni osa työssäkäyvistä, jotka edes teoriassa voisivat hoitaa töissä tapahtuvan liikkumisen järkevästi pyörällä. Joten en usko, että tästä(kään) on apua liikkumisen lisäämiseksi.

YocceT
18.06.2023, 11.21
No on se asenteestakin kiinni. Yhden kesän taannoisella virkamiesurallani ajelin noilla Alepa-pyörillä Helsingin kantakaupungin alueella, pääosin palaverista toiseen eri virastoissa. Työnantajavirasto tarjosi HSL:n matkakorttia lainaksi noihin matkoihin, Alepa-fillarin maksoin omasta lompakosta. Nopeampi ja ketterämpi tapa liikkua ytimessä kuin muu julkinen liikenne. Eikä tarvinnut haisevien spurgujen kanssa olla samoissa sporissa tai metroissa.

Smo
18.06.2023, 13.07
^Edellisessä elämässäni pörräsin ympäri kantakaupunkia omilla romumaastureilla (en sano fillarilähettityyliin ettei kukaan suutu)

*Kuten jokainen lastenrattailla kaupungilla kulkenut tietää, hissit on kaikkein vihoviimeisin tapa liikkua. Toivoisi että niitä käytettäisiin vain niiden rattaiden (yms) kanssa. Liukuportaat vetää paremmin mutta melkein aina, jos on kiire, kannattaa suosia oikeita portaita.

Matinkylän metroasemalla kiireisimmät menee hissillä kun se on liukuportaita nopeampi .. hauskaa lastenvaunuille ja fillarinkuljettajille.

Kilometrikorvauksia maksetaan (työnantajan toimesta sovittaessa) kun joudutaan liikkumaan (omalla autolla yms.) TILAPÄISEEN työkohteeseen töiden takia. *

Tiedän kyllä kun olen sitä itselleni maksanut. Puhuin tuossa "poikkeuksen säätämisestä"

YocceT
18.06.2023, 14.17
^Edellisessä elämässäni pörräsin ympäri kantakaupunkia omilla romumaastureilla (en sano fillarilähettityyliin ettei kukaan suutu)

Omaa pyörä on aina oma, ja kyllä se aina Alepan voittaa. Omalla kohdalla Alepa oli helpoin, kun en asunut stadissa, vaan tulin junalla kehyskunnista aamulla ja poistuin illalla.

izmo
18.06.2023, 16.26
Pitipäs viime viikolla siirtyä Helsinki keskusta Laakso sairaala noin 4 km ja kattelin Alepa pyöriä mutta en alkanut opetteleen käyttöä vaikka ehkä ois ollut helppo ja kun viimeksi käyttänyt julkista viime vuosituhanella niin en sitäkään osannut.. onneksi osasin sentään kävellä :eek:

YocceT
19.06.2023, 08.51
Ad-hoc -käyttäjälle tuo onkin tehty niin hankalaksi, että luultavasti olit nopeammin kävellen perillä:
https://www.hsl.fi/kaupunkipyorat/helsinki/kayttoohje#rekisteroidy

hsr
19.06.2023, 09.06
Ad-hoc -käyttäjälle tuo onkin tehty niin hankalaksi, että luultavasti olit nopeammin kävellen perillä:

Miten tuon sitten helpommaksi voisi tehdä? Kolikkoautomaatti?

MRe
19.06.2023, 09.28
Muutenkin tuo on tehty jotenkin hankalaksi, enkä ole sitä koskaan viitsinyt ostaa, vaikka helsinkiläinen olenkin.

K.Kuronen
19.06.2023, 10.19

Hinnoittelu jo kertoo kenelle kaupunkipyörät ovat suunnatut, eli säännöllisesti pyöriä käyttäville. Kait myös pyörän käyttäjän henkilöllisyys halutaan tietää.

Yksi vaihtoehto olisi automaatista ostettava yleinen joukkoliikenteen lippu, mutta sitten pitäisi ratkaista käyttäjän tunnistamiseen liittyvät ongelmat ja pyörän lukituksen avaus, esimerkiksi siten, että pyörässä on integroitu QR-koodin lukija jolle lippua näyttämällä pyörä aukeaa.

YocceT
19.06.2023, 10.19
Vakkarikäyttäjälle helppo, ja ainakin ennen pystyi liittämään HSL-matkakortin tuohon tiliin, jolloin pyörän käyttöönottoon (alkurekisteröinnin jälkeen) riitti kortin vilautus+pin-koodi.

K.Kuronen
19.06.2023, 10.26
^Turistille halpointa olisi lähimaksuominaisuuden käyttäminen jolloin homma hoituisi myös puhelinta vilauttamalla.

callahan
19.06.2023, 10.35
^Turistille halpointa olisi lähimaksuominaisuuden käyttäminen jolloin homma hoituisi myös puhelinta vilauttamalla.

Mä nään asian silleen jotta turisti ottaa etukäteen matkakohteesta selvää. Hotellit, nähtävyydet jne. jne. Pohtii myös miten liikkua ja jos päättää tuota fillaria käyttää niin hoitaa rekisteröitymiset etukäteen. Simppeliä kuin heinänte...

JackOja
19.06.2023, 10.38
Niitä yksiä tyhmännäköisiä (piiiiitkä chainstay ja sellainen joku pönttö siinä) sähköpyöriä saa vuokrata ilman rekisteröitymistä lähimaksulla. Kätevää satunnaiskäyttäjälle ja koska helpompaa kuin Alepan käyttöönotto, niin taas liikunta vähenee ja turistit lihoo.

Itsellä on HSL:n kortti ja joskus olisin voinut polkaista Alepalla pätkän. Koska oli hankalaa yhtäkkiä "siinä ja nyt heti" ottaa käyttöön kävelin mielummin.

K.Kuronen
19.06.2023, 10.47
Mä nään asian silleen jotta turisti ottaa etukäteen matkakohteesta selvää. Hotellit, nähtävyydet jne. jne. Pohtii myös miten liikkua ja jos päättää tuota fillaria käyttää niin hoitaa rekisteröitymiset etukäteen. Simppeliä kuin heinänte...

Riippuu paljon turistista. Mä olen turistina aika spontaani ja jos jokin palvelu on suorastaan tyrkyllä, niin tartun: esimerkiksi Budapestissa joukkoliikenteen käytön aloitus oli helppoa ja metro ja bussit tulivat nopeasti tutuiksi, enkä kuitenkaan ollut ottanut millään muotoa asiasta etukäteen selvää.

Kurkistin matkasuunnitelmia tehdessäni vähän Napolin joikkoliikenettä ja vatsaa alkoi heti vääntää.

YocceT
19.06.2023, 12.19
Niitä yksiä tyhmännäköisiä (piiiiitkä chainstay ja sellainen joku pönttö siinä) sähköpyöriä saa vuokrata ilman rekisteröitymistä lähimaksulla. Kätevää satunnaiskäyttäjälle ja koska helpompaa kuin Alepan käyttöönotto, niin taas liikunta vähenee ja turistit lihoo.

Hmm.. itse näkisin Alepa- tai muun lainafillarin enemmän bussin/sporan/taksin substituuttina kuin kävelyn. Eli sama millä polkee (Alepalla tai sillä toisella).

Tuossakin tietysti markkinatalouden lainalaisuuksien mukaan on todettu ansaintamahdollisuus: on HSL:n fillarit vakiokäyttäjille ja sitten noita toisia satunnaiskäyttäjille. Hyvä niin että jokaiselle on jotain.

Smo
19.06.2023, 20.26
Minkälaiselta mahtaa tuntua turistina pyöräily tsadissa .. ihan kaikki ei varmaan tunne oloaan kotoisaksi. Olin noin 10v sitten Malmössä "työpajassa" ja halukkaille anne annettiin mummo-pappafillarit. Oli mukava polkea ympäriinsä, ei ole Helsinki sillä tasolla vielä. Malmö taas on tietty jo ihan nextillä levelillä varmaankin nyt.

MRe
19.06.2023, 20.48
^ainakin turistikierroksia on fillareilla. Höntyilevät kyllä aika huolella. Onneksi on liivit ja kolme ohjaajaa.

gallodepelea
19.06.2023, 20.50
Turisteja näkee nykyään kohtuu usein pyörän päällä kun meillä on nämä kaupunkipyörät. Erityisesti nuoria sekä urheilukisaturisteja näkee Alepa-fillareilla sotkemassa keskusta-Töölö-Kamppi-Kallio akselilla. Varmaan jotkut kokeilee niitä myös lähiseudulla. Hyvin he näyttävät viihtyvän. Itse paikallisena pitää sanoa että Helsinki ei ole mikään ideaali pyöräilykaupunki. Paljon on tehty mutta varsinkin kaikki tietyöt sotkee liikennettä joka kesä sekä baanoja lukuunottamatta pitkää keskeytymätöntä menoa ei oikein ole. Mutta sama se on autollakin liikkuessa, liikennevaloja on ihan liikaa..

arctic biker
19.06.2023, 21.12
Opiskelu-aikana asuin Helsingissä ja jälkeenkin.

Empä taitaisi enää uskaltaa siellä pyörään koskea.

gallodepelea
19.06.2023, 21.57
Nyt muistan että olenhan itsekin ajanut Pariisin ydinkeskustassa fillarilla ns. näe kaupunki satulasta -turistikierroksella. Vauhtia oli sopivasti niin että ehti katsella nähtävyyksiä ja hyvin autot antoi tilaa, kun uskalsi sitä ottaa. Lontoossakin ajetaan ihan keskustassa kapeilla kaduilla työmatkaa ja muita siirtymiä ja siellä on lisänä liikenteessä myös ne korkeat bussit, voisi uskoa että pyörällä on siellä nopein tapa liikkua vaikka hurjalta voi tuntua siellä ajaa. Helsingissä on siellä täällä kapeita katuja missä ei ole pyörätietä sivussa, tällöin ajetaan ajoradalla ja olisi syytä tuntea liikennesäännöt. Pyöräily on kyllä tosi suosittua että voi hyvin olla että nuoret ajaa myös jatkossa eivätkä siirry autoilijoiksi kun ikää tulee lisää.

OJ
20.06.2023, 01.26
Olen heinäkuussa turrena Helsingissä, niin voin vaikka raportoida tänne voorumille, että miten meni. Omalla fillarilla en varmaan kaupunkiin saakka sotke millekään asialle, mutta vois ottaa Alepa-fillarin testin ihan asiaksi joku päivä.

Ohiampuja
20.06.2023, 07.25
Lontoossakin ajetaan ihan keskustassa kapeilla kaduilla työmatkaa ja muita siirtymiä ja siellä on lisänä liikenteessä myös ne korkeat bussit, voisi uskoa että pyörällä on siellä nopein tapa liikkua vaikka hurjalta voi tuntua siellä ajaa.
Emännän kanssa käytiin Lontoossa ja etukäteen tuumasin että siellä pitää testata pyöräilyä. Vähän aikaa kun liikennettä seurasin niin päätin jättää väliin. :) Se väärän puoleinen liikenne vielä siinä lisänä, niin huh huh.

MRe
20.06.2023, 09.09
Me vuokrattiin vaimon kanssa fillarit New Yorkissa. Tosin vuokraamo oli keskuspuiston vieressä, joten pääosin ajettiin siellä, mutta ihan hyvin tuolla meni. Tosin Nykissä autoilijat ymmärtää, että liikenteessä on muitakin.

En ole Helsingin keskustassa koskaan kokenut mitään vaarantunnetta fillarilla(kaan).

JackOja
20.06.2023, 09.17
En ole Helsingin keskustassa koskaan kokenut mitään vaarantunnetta fillarilla(kaan).

Helsingissä pärjää hyvin fillarilla. Pelottavia paikkoja ovat esimerkiksi Espoo, Kauniainen, Klaukkala ja Nummela.

Ohiampuja
20.06.2023, 09.25
Oletteko fillaroineet vasemmanpuoleisen liikenteen seassa? Kuinka se sujuu kun selkäytimeen menneet väistämisrefleksit on väärän kätiset?

Minulla jo pelkkä kävely Lontoossa oli vaikeata ja törmäilin ihmisiin metroportaissa, kauppojen ovilla yms paikoissa, kun se oikeassa reunassa käveleminen ja oikealle väistäminen on niin luontaista.

Ohiampuja
20.06.2023, 17.16
Tässä ihan otsikonmukaista juttua.

Ps. Jos mainittu oluen veroale pitää paikkaansa, niin onpa se hämärä liike. Siis tässä tilanteessa kun valtion rahat meinaa muutenkin loppua ja kansaa piti terveeksi saada.

https://yle.fi/a/74-20037439

MV
20.06.2023, 17.36
^ Oluthan on hyvä palautusjuoma! Muistan vieläkin miten hyvältä maistui Heineken 0.0 HCM:n maaliviivalla.

K.Kuronen
20.06.2023, 18.08
Jos mä lähtisin luettelemaan milloin olut hyvältä maistui, niin listasta tulisi julmettu. Mutta jos listaisinkin ne kerrat, jolloin kaadoin oluen maahan, niin listasta tulisi lyhyt.

Mutta vakavammin ajateltuna ihmisten liikuttaminen tuskin on hallituksen ainoa tavoite, jolle muu olisi alisteinen.

Ohiampuja
20.06.2023, 18.23
Mutta onko joku ongelma että suomalaiset juo kaliaa liian vähän? Pitääkö hinnan alennuksilla kannustaa juomaan sitä lisää?

K.Kuronen
20.06.2023, 18.42
Mutta onko joku ongelma että suomalaiset juo kaliaa liian vähän? Pitääkö hinnan alennuksilla kannustaa juomaan sitä lisää?

Tämä oluen hinnan alennus, jos sellainen on tulossa, on joku muu poliittinen juoni, kuin liikuntaan liittyvä. Toisaalta mun oluen kulutus ei juuri riipu juoman hinnasta, joten hinnan alennuksen jälkeen mulla on paremmin varaa suksiin.

MRe
20.06.2023, 20.33

Kaipa tämä iskee samaan kansanryhmään kuin se bensankin hinnan alennus. Molemmat toki kannustavat liikkumaan.

K.Kuronen
20.06.2023, 20.39
Oluen hinnan alennuksen kanssa samaan pakettiin kuuluu kait väkevien ja viinin hinnan nosto->rakas holhoojamme ohjaa meitä miedompien juomien pariin. Lisäksi kokonaisverokertymän lasketaan kasvavan.

JackOja
20.06.2023, 20.54
Oisko tarkoitus, että verotulot jäisi kotimaahan eikä Viroon :seko:

usko juntunen
20.06.2023, 21.48
Tässä ihan otsikonmukaista juttua.

Ps. Jos mainittu oluen veroale pitää paikkaansa, niin onpa se hämärä liike. Siis tässä tilanteessa kun valtion rahat meinaa muutenkin loppua ja kansaa piti terveeksi saada.

https://yle.fi/a/74-20037439
Tässähän vain koetetaan lunastaa annettuja vaalilupaukusia verojen alentamisesta meidän olutta naukkailevien tavan kansalaisten osalta :rolleyes:

Aiheesen:

Huussikirjastoni tuoreimmasta Retki lehdestä just luin Metsähallituksen toiveista.

"Metsähallituksen Luontopalvelu on kertonut tavoitteensa tulevan hallituksen hallitusohjelmaan. Luontopalvelut toivoo perusrahoituksen korottamista , jotta sen ylläpitämien kohteiden palvelut eivät rapautuisi. Tavoitteena on 7.5 miljoonan euron korotus"

Tarvetta kyllä olisi vaikka kuinka, sen totesin viikon mittaisella mtb & melonta turneella Suomussalmi-Kuhmo maisemissa.
Oheiset kuvat vuodelta 2019 eikä tilanne ole tuosta korjaantunut. Päinvastoin sillat aivan sillä rajalla, että uskaltaa yli mennä.
https://lh3.googleusercontent.com/pw/AJFCJaWuk0bAj2JMQLEX2ue_tDehUFb0rXpcuFcsgCTgMAK8Zn cAaBKjxIwzEnQyT0IQvkcZLnvjXDas6TLmI4deR_yaodH_PJUs pJSsL18b-Tz7VKPBC4z2-EyqVi0J_ZPo567PjpJMXziFxeIE6nF_4BqyLw=w1240-h698-s-no?authuser=0https://lh3.googleusercontent.com/pw/AJFCJaVvOc5Q-3IqngkQIjJEv2pJbrZADFM8Y1xQ0jfPHb_9Qtuhlv_bHdGr7Xt gfCYsatEDt2kr9F4JsX2rrioMvVTpRJEpDRX_kTSuMSEbyYtuS 4uNhSaZyiuv1Oh5ZZEsqQjg8pUF3qlHp-LhDulk-bfwsA=w1240-h698-s-no?authuser=0https://lh3.googleusercontent.com/pw/AJFCJaUJXu0B6rx3C9pEO4CJj5MxMz1F_bUpp2vkjDoy413o2u KmksIZfWHDJE_MSV_n2gUnuvaThGgWZ6vMUXDpOVNMWewTbFBQ jEhWqk5jSKRmQd_OTvIuCCoVI066Pfw272mWpHacj2HX5daWne CelZ-AgA=w1240-h698-s-no?authuser=0

Ohiampuja
20.06.2023, 22.00
Mutta on se hienoa että nyt hallitus laittaa Suomen kuntoon. Nostetaan kirjojen ALV ettei ihmiset vaan viisastu liikaa. Ja sitten se kaljan hinnoittelu kohdalleen, niin kuin uusi julkaistu ravitsemussuositus sanoo. Vähennetään lihan ja maidon käyttöä ja korvataan se raikkailla ohrajuomilla.

Eput sen tiesi jo vuosia sitten!

https://youtu.be/UAurbW_sn6M

Aakoo
20.06.2023, 22.11
On jotenkin vaikea uskoa, että bensan hinnalla olisi mitään vaikutusta ihmisten liikkumiseen tai oluen hinnalla juomiseen. Vaikka molempia saisi ilmaiseksi, niin tuskin itse ajaisin yhtään enempää autolla tai joisin enemmän kaljaa. Toisin kuin YLE kertoilee, niin yrittäjä ei maksa arvonlisäveroa, vaan asiakas.

MV
20.06.2023, 23.48
^ tästä on ihan tutkimustakin, joskin melko ylimalkaista: https://trepo.tuni.fi/handle/10024/132556

Aakoo
20.06.2023, 23.56
^Niin, varmaan hinnalla on vaikutusta bensan kysyntään, mutta vaikuttaako bensan hinta ihmisten liikkumiseen (siis tarkoitin ns. liikuntaa/urheilua)?

Omalta osaltani sillä ei olisi vaikutusta myöskään autolla ajamiseen, ajan sen mitä ns. pakko on.

fob
21.06.2023, 00.17
Oletteko fillaroineet vasemmanpuoleisen liikenteen seassa? Kuinka se sujuu kun selkäytimeen menneet väistämisrefleksit on väärän kätiset?

Minulla jo pelkkä kävely Lontoossa oli vaikeata ja törmäilin ihmisiin metroportaissa, kauppojen ovilla yms paikoissa, kun se oikeassa reunassa käveleminen ja oikealle väistäminen on niin luontaista.
Olen pyöräillyt vasemmanpuoleisen liikenteen seassa. Aivot nyrjähti, joten oppaan kanssa maastolenkillä oli turvallisempaa. Varsinkin sen jälkeen, kun vääeänkätiset jarrut oli vaihdettu suomalaisittain oikein päin. Mikähän siinä on/oli ideana, että jarrut oli kaikissa vuokraamon pyörissä väärinpäin?

Ohiampuja
21.06.2023, 08.37
Mikähän siinä on/oli ideana, että jarrut oli kaikissa vuokraamon pyörissä väärinpäin?
Taitaa olla britti-normi tuo prätkätyyli. Eli oikealla on etujarru, vasemmalla kytkin. Eikun takajarru. :)

MV
21.06.2023, 10.28
Omalta osaltani sillä ei olisi vaikutusta myöskään autolla ajamiseen, ajan sen mitä ns. pakko on.

No ainakin itsellä se, että vielä muutama vuosi sitten yhdensuuntainen (ratikka)lippu duuniin maksoi 1.70 ja nyt 3.10 on johtanut siihen että kävelen toiseen suuntaan. Silloin kun toimistolle jaksan.

Aakoo
21.06.2023, 10.44
No ainakin itsellä se, että vielä muutama vuosi sitten yhdensuuntainen (ratikka)lippu duuniin maksoi 1.70 ja nyt 3.10 on johtanut siihen että kävelen toiseen suuntaan. Silloin kun toimistolle jaksan.

Mun AB lippu maksaisi 70€/kk, mutta menen pyörällä töihin joten säästyy tuokin. Bensan hinta nyt ei tässä ole kuitenkaan merkittävä tekijä: autolla nyt en menisi kuin poikkeustapauksessa, mutta ymmärrän toki niitäkin jotka vähän haastavamman matkan päässä työpaikastaan asuvat.

MRe
21.06.2023, 10.46
^Tuo HSL:n lipunhinta alkaa olemaan jo kipurajalla, jollei ole mennyt jo yli. Nelihenkinen perhe taitaa päästä keskustaan halvemmalla ottamalla uberin, kuin bussin.

fob
21.06.2023, 11.09
Taitaa olla britti-normi tuo prätkätyyli. Eli oikealla on etujarru, vasemmalla kytkin. Eikun takajarru. :)

Onneksi kokeilin jarruja ennen maastolenkkiä. Pyysin vuokraamoa kääntämään jarrut suomalaisenkin ymmärtämään asentoon.Sen verran selkäytimestä tulee jarrujen käyttäminen, että olisi saattanut maastossa tulla liian jännittäviä hetkiä brittimoodissa.

fob
21.06.2023, 11.55
Jokamiehen oikeudet ovat poliittisena päätöksenä vaikuttaneet eniten omaan liikkumiseeni. Toivottavasti ne oikeudet säilyvät jatkossakin.
Paras liikuntapoliittinen päätös maassamme.

usko juntunen
21.06.2023, 19.54
Jokamiehen oikeudet ovat poliittisena päätöksenä vaikuttaneet eniten omaan liikkumiseeni. Toivottavasti ne oikeudet säilyvät jatkossakin.
Tämä oli hyvä pointti ! Asia, jota me suomalaiset pidetään itsestään selvyytenä niin ei tule ajateltuaankaan, että monessa valtakunnassa ei niinvain laiteta telttaa pystyyn kuten meillä :)
https://lh3.googleusercontent.com/pw/AJFCJaV7sjTZjlfZkvJBINZpiNIJqhlzWr8RZgjfanQap8WgiO CyTaYAUeOOMHb26g-jMtdXLNxMlDTH5BbYVqPpRqmgwl6qQDE_yDO27pKF0j1OdYRJK 0wZS6glCjwV-Che7uizooq0T1MuXYbJxZNaF62HfQ=w1024-h683-s-no?authuser=0

Smo
22.06.2023, 15.01
^Olet näemmä alkanut retroilemaan, ihan kuvan värejä myöten
--

Tämä ei varmaan kovin hauskalta idealta tunnu, itsekkään muistaakseni en kauheasti voimistelusta innostunut tai ainakaan hevosesta vaikka lihakset oli kyllä kunnossa.
Itse jättäisin osan liikunnasta kotitehtäväksi valinnaisilla lajeilla. En näe maksumuurin läpi.

Tunti pakollista liikuntaa jokaiseen koulupäivään. Se on liikunnan työelämäprofessorin Sami Kalajan mielestä paras konsti suomalaisten kunnon pelastamiseksi.

https://www.hs.fi/tiede/art-2000009441426.html

OJ
22.06.2023, 17.04
Tunti pakkoliikuntaa päivässä ei välttis korvaa sitä ennenwanhan kolmen tunnin pihalla sekoilua mikä oli aika yleistä silloin kun tämä setämies oli kouluikäinen.

Aakoo
22.06.2023, 17.17
Eikä toi tunnin pakollinen koululiikunta ole mikään optimi myöskään niille joilla on harrastuksen treenit joka päivä.

OJ
22.06.2023, 18.28
Olen ehkä liian setämiäs, mutta kyllä kouluikäinen vetää koululiikunnat, treenit ja muutakin ihan helposti kunhan ei ole nenä kiinni jossain laitteessa yotä myoten. Monella voisi koulukin sujua paremmin kun päästäisi kunnolla hoyryjä.

Aakoo
22.06.2023, 18.59
^Riippui vähän tapauksesta. Jos on joka ilta 1,5h-2,5h treeniä niin ei sen lisäksi mitään koululiikuntaa tarvita tai palautuminen alkaa kärsimään.

MRe
22.06.2023, 19.11
Koululiikunnasta sen verran, että siitä pitäisi ottaa numeropohjainen arvostelu pois. Jollei ole jo poistettu. Pelkkä osallistuminen riittää. Kuten musiikin ja kuvaamataidonkin osalta. Ja käsityötä & köksä, jos niitä vielä on.

OJ
22.06.2023, 23.28
^Riippui vähän tapauksesta. Jos on joka ilta 1,5h-2,5h treeniä niin ei sen lisäksi mitään koululiikuntaa tarvita tai palautuminen alkaa kärsimään.
Noin suuri liikuntamäärä ei kaiketi ole tyypillinen kouluikäisellä lapsella tai nuorella, eikä liikkumattomien liikuttamiseen tähtääviä toimia varmaankaan voi suunnitella ikäluokan aktiivisempien mukaan? Ja ne juniorit pystyvät kyllä hontsäilemään siellä koululiikunnassa ihan hyvin tommosen päivätreenin ohessa ilman että siitä palautuminen kärsii. Voisi tehdä hyvää opetella siihen, että voi jopa urheilla vaikkei elämä pyori harrastuksen optimoinnin ympärillä. Nykyään taitavat monien lajiliittojen harjoitteluohjeetkin perustua siihen, että koululiikunta ja arkiliikunta ovat merkittävä osa nuoren harjoitteluohjelmaa.

Tämä kaikki sillä varauksella, että koululiikunta ei olisi sitä skeittaa mitä se oli 80- ja 90-luvuilla.

Ohiampuja
23.06.2023, 09.47
^Riippui vähän tapauksesta. Jos on joka ilta 1,5h-2,5h treeniä.
Oliko tämä vähän kärjistäen heitetty luku? Onko oikeasti kouluikäisillä lapsilla noin suuria treenimääriä? Tuskin kuitenkaan yhtä lajia harrastaessa?

MRe
23.06.2023, 09.57
Oliko tämä vähän kärjistäen heitetty luku? Onko oikeasti kouluikäisillä lapsilla noin suuria treenimääriä? Tuskin kuitenkaan yhtä lajia harrastaessa?

Jos jo -70 -luvulla meillä oli uintitreenit 4 x 1,5h + 1 x 2h, niin aivan varmasti tuo ylläoleva on tänä päivänä arkea.

JackOja
23.06.2023, 10.17
Ei tule uusia selänteitä, markkasia, räikkösiä, pukkeja... ellei treenata tarpeeksi ja kunnolla.

arctic biker
23.06.2023, 12.32
Muistan kyllä ajan kun tällä mökillä lehmien heinä seipäillä kuivatettiin.
Siinä sitä lapsuuden liikuntaa.

JackOja
23.06.2023, 12.35
^mä nostin heiniä seipäille viime kesänä ja muutaman viikon päästä taas. Hyvää liikuntaa, nuoret maalle hommiin!

Ohiampuja
23.06.2023, 12.38
Ei tule uusia selänteitä, markkasia, räikkösiä, pukkeja... ellei treenata tarpeeksi ja kunnolla.
Huh. Onneksi noita ei ole tulossa meidän perheestä. :)

Aakoo
23.06.2023, 14.24
Jos jo -70 -luvulla meillä oli uintitreenit 4 x 1,5h + 1 x 2h, niin aivan varmasti tuo ylläoleva on tänä päivänä arkea.

Siis jos vähänkin tavoitteellisesti treenaa, niin tosiaan treenejä alkaa 13-15 vuotiailla tuon verran kertymään lajista riippumatta.

callahan
23.06.2023, 15.44
^mä nostin heiniä seipäille viime kesänä ja muutaman viikon päästä taas. Hyvää liikuntaa, nuoret maalle hommiin!

Vittumaista hommaa eikä juuri liikunnan kanssa tekemistä! Paaleihin on onneksi siirretty, isoihin joita koneet käsittelee. Perkeleenmoista souvia pikupaalien kaa pientiloilla. Meillä ainakin kotona ahtaat paikat jne. Ei kiva navetan vintillä niitä raahata pinoon, voitti toki irtoheinän kaa puljaamisen.

Vähän siitäkin toki kii paljonko työvoimaa saatavilla, vieraat koneet kävi paalaamassa. Yllätys tulivat usei siinä kolmen neljän maissa...sunnuntaina. Kiva nakella niitä kärryyn ja latoon/vintille puoleenyöhön ja maanantaiaamuna kuuteen tai seiskaan hommiin. No nuorena jakso, ja oli pakkokin.

OJ
23.06.2023, 17.09
Ei ehkä ihan joka lajissa, mutta tossa haarukassa ne treenitunnit varmasti pyorii kun tehdään tulevaisuuden tähtiä. Nuorten harjoittelun tuloksena Suomesta tulee useassa lajissa maailman huippuja juniorisarjoihin. Maailman huipulta tosin jäädään jälkeen melkein kaikessa muussa kuin kiekossa siinä vaiheessa kun siirrytään aikuisten sarjoihin, joskus jopa jo siirryttäessä U19 sarjoihin. Tässä ehkä liikuntapoliittinen ongelma kun liikunta myos loppuu tai vähenee rajusti siinä 2-kympin molemmin puolin. Toi liikunnan loppuminen aikuistumisen kynnyksellä ei toki ole ainutlaatuinen ongelma Suomessa.

Föhn
23.06.2023, 17.21
Heinänteko ei ole ihan vierasta minullekaan. Kaupunkilaispojalle, joka lähti hakemaan rahoitusta nuorena kaljoitteluun. Tuohon aikaan sain ihan kohtuuliksaa kunhan vaan jaksoi huhkia. Parin viime kesän jälkeen timotei ja nämä muut heinät aiheutti sen verran silmien viiruuntumista ja hengenahdiastusta että ne piti hylätä. Nykyään tuo siedätys tuntuu toimivan joten voi olla että jopa seipäille nosto onnistuisi mutta tuskimpa latoon kuivumaan vienti. Tai ei ainakaan siellä oleskelu välttämättä onnistuisi. Olihan se kyllä neljälle raajalle sekä keskikropalle mukava liikuntaa.

MV
26.06.2023, 13.05

Näyttäisi olevan loppu nyt: Jokamiehenoikeudet jäävät historiaan (https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009678579.html).

(ne on nyt jokaisenoikeudet)

usko juntunen
28.06.2023, 19.35
Siinäpä "liikuntapolitiikkaa" ihan urakalla ! Kaikki ei näköjään tarvii skuuttia päästäkseen Helssinkistä Nuorgamiin. Lenkkarit riittää.

Kyseessä hyväntekeväisyystempaus

https://www.is.fi/urheilu/art-2000009683432.html

"Hujasen taival Helsingistä Nuorgamiin on hyväntekeväisyystempaus, jolla hän on kerännyt jo 52?000 euron arvosta liikuntavälineitä lapsille ja nuorille. Lahjoitukset ovat tulleet yhteistyökumppaneilta, esimerkiksi yrityksiltä ja kunnilta. Tavoitteena on päästä 150?000 euroon."

Ohiampuja
01.07.2023, 11.49
Tuommoista tietoa ei tarvita kuin kerran kunkin kohdalla. Sen jälkeen pitäisi mennä vanhasta muistista. Ja jos hitusenkaan paikallistuntemusta, niin sekin helpottaa.
Yllä vastaus kun moitin huonosti merkattuja pyöräreittejä, kuinka sekin saattaa nostaa kynnystä käyttää pyörää.

Kävin eilen lenkillä Kaupissa katsomassa EM-Masters MTB kisaa ja jatkoin sieltä Rauhaniementietä ja tarkoitus oli jatkaa tuonne uudelle Ranta-Tampellan alueelle. Niin vähän aikaa piti seistä tuossa sillalla ja ihmetellä että kuinka tuonne kuvan oikeassa yläkulmassa näkyvällä rantareitille oikein pääsee.

Kunnes huomasin muita pyöräilijöitä tuossa oikeanpuoleisella asfalttitiellä. Ei muuta kuin pyörä ympäri ja etsimään kuinka sinne pääsee. Niin löytyihän sinne reitti, mutta se oli jonkun katutyömaan sisällä, jonka ohi kevytliikenne ohjattiin kun tulin sieltä Kaupista päin. Sitten kun pyörän tunki sinne työmaa-aitojen sisäpuolelle, niin kyllähän tuonne pääsi. Mutta ei siinäkään risteyksessä minkäänlaisia opasteita tai kylttejä ollut.

Miksi pyörällä liikkumisesta pitää tehdä vain paikallistuntemuksen omaavien ihmisten herkkua? Vielä kun vieressä on Rauhaniemen kylpylä ja tuosta pääsee pyörällä, kävellen, skuutilla yms Tampereen "hienoimmille" ja uusimmille alueille. Ja Särkänniemeen.

Ps. Olen asunut Tampereella vajaa kahdekan vuotta, mutta ihan toisella puolella kaupunkia. Enkä todellakaan tunne kaupungin kaikkia pyöräreittejä.

https://live.staticflickr.com/65535/53014445544_1bc362e0e0_c.jpg (https://flic.kr/p/2oLGTEy)

Föhn
01.07.2023, 20.14
Mikäs tässä on se varsinainen ongelma?
Mulla ei tekisi suurtakaan vaivaa luovia tuolla. Aina se reitti jostain löytyy vaikka jootuisi jalkautumaan. Ja noita sattuu kohdalleni aika monesti. Viimeksi eilen.
Tuttavapariskunta kutsui vastaan ostettuun kämppäänsä lähikuntaan saunomaan ja mehän rouvan kanssa sinne lähdettiin. Pyörillä. Tiesin paikkakunnan, ohi mennyt useasti muttei koskaan ole tullut pysähdyttyä s- kauppaa pidemmälle. Tuo omakotitaloalue sivuteiden ja muiden päätteiden kanssa ihan tuntematonta. Ilman gepsiä mentiin. Enkä Voinut kuvitellakaan rouvan saamien osoitetietojen perusteella olevan moista tietyömaa/ datakaapelin kaivuurakkaa mitä,tuolla seuduilla oli. Harhaan mentiin ja monesti mutta mitä siitä. 15minuuttia aikataulusta jäätiin eli noin 2km tuli sotkettua siellä sun täällä. Toki sen verran tein pohjatöitä että katsoin että missäpäin k.o mökki sijaitsee.

F. Kotlerburg
01.07.2023, 20.42
Se on juuri tuo. Sujuvan liikennöinnin eikä ns. huvikseen pyöräilyn mahdollistamiseksi opasteiden ja reittien pitäisi olla selkeitä, että valittaisiin pyörä eikä autoa.

Föhn
01.07.2023, 20.53
Sujuvaa liikennöintiä tosiaan haittaa tuollaiset seikat. Kaiken lisäksi se että ihmisten oletetaan olevan selvillä jonkun aviisin tai nettijuttujen perusteella kaikista mutkista sun muusta. Eihän se silleen tosiaan kaikkien kohdalla mene. Eikä kaikki osaa edes sitä kohdalleen saapuessa edes sisäistää.

Ohiampuja
01.07.2023, 21.01
Mikäs tässä on se varsinainen ongelma? Mulla ei tekisi suurtakaan vaivaa luovia tuolla.
Hienoa että sinä osaat luovia eri paikoissa, mutta minä en osaa.

Ja kuten Kotlerburg kirjoitti, sujuva arkipyöräily pitäisi olla helppoa. Mainitsemasi 15 min myöhästyminen ei ole kiva juttu, on kohteena sitten parturi tai hammaslääkäri. Eikä joka paikkaan ole mahdollista varata jotain 15-30 min eksymisvaraa.

Föhn
01.07.2023, 21.02
Eikä ainakaan tuo vaimoni. Jos se on yksin liikenteessä. Tai kaverinsa. Ja sattuu tulevan jotain poikkeusreittiä pitkin kotiapäin niin kohta soi puhelin että mitä reittiä hänen tulisi tulla. :)

F. Kotlerburg
01.07.2023, 21.09
Varsinkin keväisin ja syksyisin kun maastossa on ns. paskakeli niin tulee huvikseen ajeltua kelvejä siellä sun täällä. Helppo on kyllä eksyä vaikka itsellä on varsin hyvä suuntavaisto. Monikaan reitin jatkuminen ei ole looginen.

Föhn
01.07.2023, 21.18
^^ Mulle tosiaan arkipyöräily ei ole tuottanut vaikeuksia. Tosin Oulun seutu on säästynyt tänä vuonna isoimmlta haitoilta. Pari myöhästymistä olen kokenut ihan puhtaasti harhan ajamisen johdosta mutta työnjohtopuoli sovittaa nämä yleensä viinerillä. Pyrin yleensä nämä tapaamiset ynnä muut kompensoimaan etukäteissuunnittelulla ainakin sen verran ettei suurempaa harmia niistä koidu.

mutta jos tosiaan olet 8 vuott asunut Tampereelle niin eikö sinua kiinnosta sen ympäristö ollenkaan? Ainakin itse pyöräilevänä kiinnostaisi lähteä heti katsomaan mitä kaikkea,kaupungilla onkaan tarjottavana.

usko juntunen
01.07.2023, 21.23
Tuolla jossain aiemmin tässä topicissa mainitsin Metsähallituksen roolin ihmisten liikuttajana. Ei pidä unohtaa kuntien roolia samassa asiassa. Ainakin omaan liikuntaan& ulkoruokintaan niin kesällä kuin talvellakin on paljolti syyllinen tekopitäjäni Sonkajärvi ja sen huoltamat retkeilyreitit Volokinpolku sekä Nurmijoen melontareitti. https://www.sonkajarvi.fi/fi/palvelut-ja-asiointi/palvelupaikat/volokinpolku

Kuvituskuvia ko maisemista :)
https://lh3.googleusercontent.com/pw/AJFCJaWSwMClzJoKCasD8uM8oBN2KjL0j_WRxWyjqjivvWleW3 NA5p_iVZLZrLCmdjPMPcR33VxecjM2_6xtp8_N62G33FBaXX7X _fPd1j4RQNfvakrLoEtxjkJyq3R7FUt6LDgnewd03x0JzlGfIB B4jZMiPg=w640-h480-s-no?authuser=0https://lh3.googleusercontent.com/pw/AJFCJaXknk5N7H7JRLa4vDJmEDS28-j95KoxQ2ng6lVp6S7sWuQSFIA9cws9BFTnWJTtXG2PnDs2sOH4 yI4sZkdPSIQYK8gRTKxHO5Ost6clLwV2x502lxNOkyoGZ1yVhW kuYLFhkQoBhleTCqc8qZKcOGzSQQ=w996-h747-s-no?authuser=0https://lh3.googleusercontent.com/pw/AJFCJaULP4o3EPlPM36zWgoI9z1naT6qqwtrAd_AF7mv8AV_Om NaTbMKN0lwVRqVCNTNSP_Pyz2-gEu052k7FDdUE0PSWVEGymR_OTzj64x8vmZLjYW1E83JMr8N-iTBA59mLwpY0cydjmZjsTVYr5cvsWPlWQ=w996-h747-s-no?authuser=0https://lh3.googleusercontent.com/pw/AJFCJaW4C5SJRcnnRMRr50AsHlANyStkIuhCByFhxVqLl6FwcA RqOW2RtKUI8TtdLgx36fx9lfhp9QCNUU4ZJmF1U7ImWq1iAGbM PgPbzrwhvbP3luW6u3NIo9KWqe48p4qGIrlkZPOznmL7SbFMgs LPHmSe7g=w1240-h699-s-no?authuser=0https://lh3.googleusercontent.com/pw/AJFCJaWsGTV3fXtlQ-nMpQN9rtt9qDLvyccL3JteRvpYd8Jhe6EgWFc2UwZjLyDdPOFe rxz6_9zrdOWWdMNO4g5a1FRLikUrrzGddwqwKsS16chbJLnDE5 yPQb5SqPHuf-3qrCVZoYUt9UAzgh_bSlOTpQkDQQ=w1024-h683-s-no?authuser=0

Ohiampuja
01.07.2023, 21.57
mutta jos tosiaan olet 8 vuott asunut Tampereelle niin eikö sinua kiinnosta sen ympäristö ollenkaan?
Kiinnostaa toki. Mutta perheellisenä aika ei riitä kaikkeen ja kaupunki on minulle iso. Vaimon geokätköilyn rinnalla oppi kyllä paljon monesta mutkasta.
Mutta Tamperetta rakennetaan myös niin paljon että ei perässä pysy.

Ps. Mielelläni en kaupungissa pyöräile, ennemmin menen metsään tai gravelilla jonnekin metsäteille. Nyt kävin eka kertaa pyörällä tuolla Rauhanniemessä, mutta siinä lähellä olevat Kaupin metsäpolut on kyllä kierretty. :)

MV
01.07.2023, 22.40
Mikäs tässä on se varsinainen ongelma?

Täytyy kyllä sanoa, että kun on ajanut koko päivän, väsyttää, sataa, nälkä, kylmä ja gepsi sanoo että hotelli on parin kilsan päässä mutta reititys katkeaa tietöihin jne niin kyllähän siinä saattaa päästä muutama sellainen sana mitä ei tänne foorumille uskalla kirjoittaa. Vanhempana on ruvennut käyttämään enemmän aikaa suunnittelemiseen, street viewiä ja paikallista pyöräilykarttaa tutkaillessa menee monta päivää. Samaan aikaan joku Teillä & Turuilla blogi valittaa jos tienumerot on vähän väärin.

Ohiampuja
17.07.2023, 11.44
Tässä Hesaria tänään.

Jos nuorten ylipainon kasvua haluttaisiin hillitä, muutosten tulisi Saaresta lähteä yhteiskunnan tasolta.

”Nyky-yhteiskunnassa normaalipainossa pysyminen on haastavaa. Painovalistusta tehokkaampaa olisi varmasti hillitä epäterveellisten ruokien houkuttelevuutta haittaveroilla, varmistaa terveellisten vaihtoehtojen saatavuutta ja laskea terveellisen ruokavalion hintaa”, Saari toteaa.

ENTÄ kehopositiivisuus? Voisiko ajatella, että se vääristää nuoria ajattelemaan, että oma paino on kohdillaan silloinkin, kun painon nousuun olisi syytä kiinnittää huomiota?

”Se joka syyttää kehopositiivisuutta nuorten painon kasvusta, haukkuu kyllä väärää puuta”, Saari vastaa. ”On yksinomaan hyvä, että ihmiset, niin nuoret kuin vanhat, tuntevat olonsa hyväksi kehossaan. Se on myös paljon parempi lähtökohta elämäntapamuutoksiin kuin itseinho.”

Kehonkuva | Yhä useampi nuori arvioi itsensä todellista hoikemmaksi, paljastaa kansainvälinen jättitutkimus: https://www.hs.fi/tiede/art-2000009697809.html

Arosusi
17.07.2023, 17.42
Jos nuorten ylipainon kasvua haluttaisiin hillitä, muutosten tulisi Saaresta lähteä yhteiskunnan tasolta.

”Nyky-yhteiskunnassa normaalipainossa pysyminen on haastavaa.

Jotenkin alkanut ärsyttämään että kaikki pitäisi lähteä aina yhteiskunnan taholta, olenko tulossa vanhaksi, eikä yksilö tasolta.

Ja mikä siinä normipainossa pysymisessä on haastavaa? Jos syöt enemmän kuin kulutat niin lihot.

MV
17.07.2023, 18.37
Jos ongelma on yksilön, lienee ratkaisukin yksilön. Jos ongelma on yhteiskunnan, ratkaisukin lie yhteiskunnan.

Esimerkiksi rengas puhkesi kun asfaltti oli rikki (tai nastamuumio). Ratkaisu on korjata rengas. Pitemmän aikavälin ratkaisu korjata asfaltti (kerätä nastat). Kuinka monta tienpätkää olet pyöräretkilläsi korjannut. Onko sinulla edes pikeä ja soraa ja hiekkaa mukana?

Lähetetty minun SM-P610 laitteesta Tapatalkilla

Arosusi
17.07.2023, 18.41
Jos ongelma on yksilön, lienee ratkaisukin yksilön. Jos ongelma on yhteiskunnan, ratkaisukin lie yhteiskunnan.

Aivan, ongelma on yksilön joka syö enemmän kuin kuluttaa ja lihoo. Ei yhteiskunta siihen pakota.

MV
17.07.2023, 18.53
Mutta ylipainon lisääntymistä pidetään yhteiskunnallisena ongelmana. [emoji848]

Sama koskee kai sitten rikoksia kun. Jos kukaan ei tapa jne ei poliisia tarvita kuinka paljon olet itse vähentänyt tappamista tänä vuonna?

Lähetetty minun DN2103 laitteesta Tapatalkilla

Santtu75
17.07.2023, 19.02
Jotenkin alkanut ärsyttämään että kaikki pitäisi lähteä aina yhteiskunnan taholta, olenko tulossa vanhaksi, eikä yksilö tasolta.

Ja mikä siinä normipainossa pysymisessä on haastavaa? Jos syöt enemmän kuin kulutat niin lihot.

Samaa mieltä, kyllä se kokonaisuus yksilöstä lähtee, mikäli perusterve ihminen (tosiaan jotkut sairaudet sitten oma asiansa) lihoo, niin hän syö enemmän kuin kuluttaa. Kyllä tuossa se yksilö ne valintansa itse tekee (paljonko syö ja paöjonko kuluttaa). Ollaan kyllä aika syvällä ihmisten asioissa jos noista jompaan kumpaan väkisin aletaan puuttumaan.

MRe
17.07.2023, 19.11

Yleensähän näitä kommentteja tulee normaalipainoisilta. Valitettavasti tiede ei vain tue tuota näkemystä.

Tässä vaikka yksi vanha artikkeli: https://www.hs.fi/tiede/art-2000006640300.html

Ja tässä toinen: https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009149587.html

Enemmän taitaa alkoholi maksaa yhteiskunnalle, kuin ylipaino. Alkoholin käytön lopettaminen on yksinkertaista: ei juo. Ei siihen yhteiskuntaa tarvita.

Santtu75
17.07.2023, 19.26
Yleensähän näitä kommentteja tulee normaalipainoisilta. Valitettavasti tiede ei vain tue tuota näkemystä.

Tässä vaikka yksi vanha artikkeli: https://www.hs.fi/tiede/art-2000006640300.html

Ja tässä toinen: https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009149587.html

Enemmän taitaa alkoholi maksaa yhteiskunnalle, kuin ylipaino. Alkoholin käytön lopettaminen on yksinkertaista: ei juo. Ei siihen yhteiskuntaa tarvita.

Jos linkkaa juttuja, niin olisi asiallista linkata juttuja jotka eivät ole maksumuurin takana, taikka sitten ainakin kopioida sieltä tekstien pääkohdat.

F. Kotlerburg
17.07.2023, 19.56
Lihavuus ei aina ole yksilön valinta. Jotenkin näyttää että se on perinnöllistä, ei geneettisesti mutta elämäntavallisesti. Hyvin usein näkee perheitä, joissa toinen tai molemmat vanhemmat on lihavia ja niin on sitten lapsetkin. Jos vanhemmat on normaalipainoisia niin lapset ei käytännössä ole koskaan lihavia. Tuskinpa se on lapseltakaan oma valinta olla lihava ja vaan vanhempien valinnat oman elämäntapansa takia vaikuttaa siihen.

Ohiampuja
17.07.2023, 20.18
Kyllä tuossa se yksilö ne valintansa itse tekee (paljonko syö ja paöjonko kuluttaa). Ollaan kyllä aika syvällä ihmisten asioissa jos noista jompaan kumpaan väkisin aletaan puuttumaan.
Mainonnan ja markkinoinnin voima on tunnustettu esim tupakan ja alkoholin kohdalla, miksei sitä voi rinnastaa muidenkin epäterveellisten tuotteiden mainontaan?

En ymmärrä ajatusta, että ollaan syvällä jos ihmisten syömisen valintoihin puututaan. Puututaanhan siihen tälläkin hetkellä ihan koko ajan, mutta ollaanko siihen sokeita? Erilaisilla veroratkaisulla ja esim koulujen ja päiväkotien hankintatukimekanismeilla.

MRe
17.07.2023, 20.29
Jos linkkaa juttuja, niin olisi asiallista linkata juttuja jotka eivät ole maksumuurin takana, taikka sitten ainakin kopioida sieltä tekstien pääkohdat.

Mjaa. Ihmisen oma vika, jos ei ole halua panostaa tiedonsaantiin.

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009604540.html

”Lihavat ihmiset ovat Pietiläisen kokemuksen mukaan todella ankaria itselleen, piiskaavuuteen asti. Mutta jos itsen tai muiden haukkumisesta olisi hyötyä painonhallinnassa, mitään paino-ongelmia ei olisi, hän sanoo.
Stigmasta onkin painonhallinnassa enimmäkseen haittaa, sillä häpeä estää avun hakemisen.
”Jos jostakin on näyttöä, niin tästä. Onkin todella ihmeellistä, että edelleen ajatellaan, että on hyväksyttävää käytöstä tai jopa hyödyllistä syyllistää ihmisiä painosta tai heittää lokaa sosiaalisessa mediassa.”

Ja vaikka

”Pietiläinen on tutkinut viime vuosina erityisesti rasvakudoksen solujen mitokondrioita, solun polttomoottoreita. Kudoksen mitokondriot päättävät, poltetaanko ruuasta saatu energia vai varastoidaanko se.
Tutkimuksissa on selvinnyt, että rasvakudoksen mitokondrioiden toiminta voi lihomisen takia heikentyä, eikä se välttämättä palaudu, vaikka ihminen laihduttaisi. Kyseessä on kivikautinen mekanismi, jolla keho pitää kiinni jo saavutetusta painosta.
”Mitokondrioita ei voi käskeä toimimaan, tämä ei ole mitenkään tahdonalaista”, Pietiläinen kuvailee.”

Santtu75
17.07.2023, 20.53
Minulla oman asuinpaikkakuntani lehden maksullisten sivujen lukuoikeus, en näe tarvitsevani toisen paikkakunnan lehden maksullista lukuoikeutta sen lisäksi. Mutta se siitä.

Itse näkisin että lapsen ja nuoren tapauskohtaisesti jonnekkin 12-15ikävuoden väliin lihavuus johtuu hyvin pitkälti kotoa tulevista käytösmalleista ja ruokailutottumuksista, mutta mitä vanhemmaksi henkilö tulee, sitä vähemmän voi kotioloja syyttää omasta käyttäytymisestään. Turhaa sitä on enään 40v. sanoa kun kotona lapsena...

F. Kotlerburg
17.07.2023, 20.58
Mjaa. Ihmisen oma vika, jos ei ole halua panostaa tiedonsaantiin.

Sinulla on kaikkien mahdollisten medioiden maksulliset lukuoikeudet, koska panostat?

MV
17.07.2023, 21.08
Noille paikallislehdille tarvittaisiin jotain museokortin tapaista. Yhdellä tilauksella saisi vaikka 10juttua per päivä mistä tahansa lehdestä. Ei luulisi olevan vaikeaa kun niitä lehtifirmoja on vain muutama. Mutta silti samankaan konsernin sisällä ei toimi. Harva se päivä haluaisi lukea juttuja vaikka Kalevasta tai Turun Sanomista...

Mutta asiaan. Ravinto on ihan hemmetin monimutkainen systeemi. Ei ole ollenkaan sama tuleeko energia voista vai öljystä vai votkasta. Pieni ongelma jonkin vitamiinin tai kivennäisen saannissa voi sotkea koko kuvion.

Paras on syödä ihan kaikkea mutta hinta vs tulot tai saatavuus voi tehdä tästä vaikeaa. Nämä on yhteiskunnallisia ongelmia.

Lähetetty minun DN2103 laitteesta Tapatalkilla

J3K
18.07.2023, 08.19
Jep, esim. Satakunnan Kansassa oli listattu kaikki kesäkahvilat, juttu tietysti maksumuurin takana.

Mutta mitä ravintoon tulee, väitän että terveellisen ruuan kalleus on aikalailla myytti. Kunhan näkee vaivaa ja tekee mahdollisimman paljon itse niin ei tarvitse edes ostaa kaupan omia halpamerkkejä tai kytätä punalappuisia.

Ohiampuja
18.07.2023, 12.50
Noille paikallislehdille tarvittaisiin jotain museokortin tapaista. Yhdellä tilauksella saisi vaikka 10juttua per päivä mistä tahansa lehdestä. Ei luulisi olevan vaikeaa kun niitä lehtifirmoja on vain muutama. Mutta silti samankaan konsernin sisällä ei toimi. Harva se päivä haluaisi lukea juttuja vaikka Kalevasta tai Turun Sanomista...
Tämä olisi hyvä. Minulle riittäisi vaikka pari-kolme juttua päivää kohden. :)

OJ
24.07.2023, 17.14
Olen heinäkuussa turrena Helsingissä, niin voin vaikka raportoida tänne voorumille, että miten meni. Omalla fillarilla en varmaan kaupunkiin saakka sotke millekään asialle, mutta vois ottaa Alepa-fillarin testin ihan asiaksi joku päivä.

Sorit, ei tullu vuokrattua Alepa-fillaria, käveltiin ja mentiin julkisilla. Muualla oli kyllä erittäin hyvä fillaroida ja 14-v tytär tykkäsi kanssa kovasti.

Smo
03.08.2023, 12.24
Johanna Vuorelman kolumni: Pelastetaan kansantalous ja -terveys, lopetetaan turha autoilu
https://yle.fi/a/74-20043359?

Hower
03.08.2023, 14.03
Minä näin Sotkamossa kesälomallani liikunnan tulevaisuuden: tukevat pikkupojat ajamassa sähkölaitteilla. Ei siis poljettavilla sähköpyörillä vaan sähköskoottereilla.
Kai siellä jotkut tosin pelaavat pesäpalloakin.

MRe
03.08.2023, 15.24
^montakohan alkujaan sotkamolaista on edustusjoukkueessa? No, kaipa siellä on myös junioritoimintaa.

-mustikka-
03.08.2023, 19.09
Mielenkiintoinen näkökulma. Olen viettänyt tämän vuoden puolella alun kolmatta viikkoa Sotkamo-Vuokatti alueella, talvi- ja kesäaikaan, ja mulle on muodostunut sellainen mielikuva seutukunnasta, että siellä on normaalia liikkua paljon. Sähkövempaimia olen nähnyt pääosin turisteilla, muunmuassa emtb ajelijoita. Ja liikuntapaikkoja rakennetaan lisää sekä vanhoja ylläpidetään koko ajan. Sotkamon Jymylläkin on muutakin toimintaa kuin pesäpallo, se ei ehkä sitten vaan näy.

F. Kotlerburg
03.08.2023, 19.21
^montakohan alkujaan sotkamolaista on edustusjoukkueessa? No, kaipa siellä on myös junioritoimintaa.
Ei tietenkään ole. Hesalaiset muuttaa Kainuun korpeen huitomaan sopupalloa.

Hower
03.08.2023, 19.34
Pesäpallo on hieno laji. Tosin pilattu mökämusiikilla, kuten Seppo Heikinheimo totesi ennen kuin teki lopullisen ratkaisunsa.
Postuumisti ilmestyneessä omaelämäkerrassaan Mätämunan muistelmat Heikinheimo kertoo tehneensä päätöksen itsemurhastaan saman vuoden maaliskuussa. Muistelmiensa päätteeksi Heikinheimo listaa syitä itsemurhaansa. Niihin kuuluvat muun muassa pesäpallo-otteluissa soitettava ”mökämusiikki”, jonka vuoksi otteluissa ei voi enää käydä.

YT
03.08.2023, 19.39
V**** pesäpallo. Koulussa pakotettiin pelaamaan pesäpalloa ja siellä oli vaan vanhoja oikean käden räpylöitä. Varmaan muut varastettu tai kuluneet puhki. Oma piti ostaa, että hommassa oli yhtään järkeä.

Santtu75
03.08.2023, 20.03

Miksi tuolla asialla on väliä montako alkujaan sotakamolaista on edustusjoukkueessa?
Pesäpallo on käytännössä "puoliammattilaislaji", jossa huiput ovat täysammattilaisia ja tienaavat kohtuullisesti (+50000€ / Kausi) sitten iso massa puoliammattilaisena 10 000 - 30 000€ tuloilla (tehdään myös muuta työtä tai opiskellaan) ja sitten pelipaikkaa vakiinnuttamaan pyrkiviä junnuja muutaman tonnin kausi korvauksella.
Ihmiset liikkuvat opiskelujen, töiden ja huiput parhaiten seuratarjousten perässä, ja joukkueella tarkoitus koota mahdollisimman kilpailukykyinen joukkue käytössään olevalla budjetilla.

Samahan tuo myös muissakin joukkuelajeissa, ja jopa yksilölajeissa vaihdetaan edustettavaa seuraa taloudellisten ja harjoituksellisten intressien mukaan.

Joku Sotkamon tyylinen paikkakunta on varmasti haastavassa tilanteessa houkutellessaan näitä opiskelujen ohella pesäpalloa puoliammattilaisena pelaavien keskuudessa, kun alueella tuskin isoa kasaa kiinnostavia opiskelupaikkoja löytyy.

F. Kotlerburg
03.08.2023, 20.22
^Kajaanissa aika moni pesäpalloilija opiskelee ja pelaa Sotkamossa.

usko juntunen
04.08.2023, 15.59
Mielenkiintoinen näkökulma. Olen viettänyt tämän vuoden puolella alun kolmatta viikkoa Sotkamo-Vuokatti alueella, talvi- ja kesäaikaan, ja mulle on muodostunut sellainen mielikuva seutukunnasta, että siellä on normaalia liikkua paljon. Sähkövempaimia olen nähnyt pääosin turisteilla, muunmuassa emtb ajelijoita. Ja liikuntapaikkoja rakennetaan lisää sekä vanhoja ylläpidetään koko ajan. Sotkamon Jymylläkin on muutakin toimintaa kuin pesäpallo, se ei ehkä sitten vaan näy.
Vuosikymmeniä kesäisin/talvisin noissa maisemissa liikkuneena saman havainnon olen itsekkin tehnyt. Ja tosiaankin Sotkamon Jymy on paljon muutakin kuin pesäpallo.
https://www.sotkamonjymy.fi/

Vuokatin veroista ulkoliikuntaympäristöä saa kyllä hakea, olipa kesä tai talvi.

Ohiampuja
04.09.2023, 12.18
Ehkä tässä oikeasti tarvitaan valtiotason liikuntapolitiikkaa. Eihän nämä jutut hyvältä näytä.

"Liikkumisen väheneminen lisää elintapasairauksien riskitekijöitä jo alle 20-vuotiaana, selviää tutkimuksesta, jonka toteuttajana oli muun muassa Jyväskylän yliopisto."
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009829967.html

"Kallistuneet asuinkustannukset, bensan hinta ja muut kulut ovat saaneet usean perheen säästämään myös jo lasten harrastuksista. THL:n mukaan harrastukset vähentävät syrjäytymisriskiä ja jopa humalajuomista."
https://yle.fi/a/74-20047000

Cyclooppi
04.09.2023, 16.30
En nyt silti tiedä onko tämäkään ihan välttämätöntä (tai ainakaan kestävää) liikunnan harrastamisen kannalta:

"Viime kaudella isä kertoo kuskanneensa viisi, jopa kuusi kertaa viikossa lapsiaan yli 60 kilometrin matkan suuntaansa. Edestakaisin ajettavaa treeneihin tulee siis yhteensä 120 kilometriä."

Setämiestä vähän välillä vaivaa, että nykykäsityksen mukaan liikuntaa voi harrastaa vain jossain tietyn seuran treeneissä...

miz
04.09.2023, 17.08
En nyt silti tiedä onko tämäkään ihan välttämätöntä (tai ainakaan kestävää) liikunnan harrastamisen kannalta:

"Viime kaudella isä kertoo kuskanneensa viisi, jopa kuusi kertaa viikossa lapsiaan yli 60 kilometrin matkan suuntaansa. Edestakaisin ajettavaa treeneihin tulee siis yhteensä 120 kilometriä."

Setämiestä vähän välillä vaivaa, että nykykäsityksen mukaan liikuntaa voi harrastaa vain jossain tietyn seuran treeneissä...

Lainaukseen olisi voinut ottaa mukaan myös alun "Pienellä Pohjoissuomalaisella paikkakunnalla...".

Lienee melko lailla rajoittava matkan, lajin ja olemassa olevien harrastuspaikkojen suhteen verrattuna esim. omien lasteni harrastuksiin Helsingissä.

Cyclooppi
04.09.2023, 19.48
Toki näin, jutusta ei ilmene kaikki taustatiedot sillä tarkkuudella. Mutta 'Suomen liikuntapolitiikka' ei voine ihan pelkkää autoilun tukeakaan olla, kuten se ehkä tässä esimerkissä pitäisi olla. Jos asuu kovin harvaan asutulla seudulla, ei ole realismia myöskään valtavasti suorituspaikkoja rakentaa. Rajoittaa varmasti esim. mahdollisia lajeja, mutta ehkä liikunnan harrastamista sen ei tarvitsisi lopettaa. Lähinnä se oli oma ajatus tuon taustalla.

Vanhemmat ovat tänä päivänä valmiit uhraamaan paljon rahaa ja aikaa lasten liikuntaharrastuksiin kuljettamalla ja seisomalla kentän laidalla, mutta välillä käynyt mielessä voisiko sitä panostusta suunnata myös vähän toisin asian edistämiseen. Tavoitteelliset harrastajat ovat asia erikseen, mutta iso osa lapsista ja nuorista ei välttämättä tarvitsisi mitään valmentajaa ja 4 x treeniä viikossa, kun voisi vain pelailla tms. Liikuntapolitiikan kannaltakaan en ole ihan vakuuttunut, että nykyinen tapa on kaikkein toimivin, ainakaan jos ajatellaan tavoitteeksi terveellinen ja elämänmittainen liikuntaharrastus. Liian monella nuorella se harrastus nyt loppuu kerrasta, kun hommasta tulee liian totista jossain vaiheessa.

Ohiampuja
04.09.2023, 22.32
Olen samaa mieltä. Joku on pielessä jos satoja kilsoja pitää ajaa tavallisten harrastusten takia. Jotain lähi-ratkaisuja tilanne vaatisi, koska on se jatkuva autoilu raskasta muutenkin ja vie suhteettoman paljon vapaa-aikaa.

tchegge_
04.09.2023, 23.25
Jos asuu jossain lapualaisen hiekkatien päässä ja lapsi haluaa harrastaa lätkää niin kilsoja tulee.
Graveli sille Mika-Jormalle alle, ja talvella sukset. Saadaan samalla kestävyysurheilu nousuun.

Sent from my CPH2399 using Tapatalk

Ohiampuja
05.09.2023, 10.51
Jos asuu jossain lapualaisen hiekkatien päässä ja lapsi haluaa harrastaa lätkää niin kilsoja tulee.
Niin tulee, tällä nykysysteemillä. Jotenkin pitäisi saada kehitettyä sellainen "lähikonsepti". Jossa vähintään höntsäily-tasolla pääsisi pelailemaan omien kavareiden kanssa.

YocceT
05.09.2023, 11.17
Jaa, jotain lähijäähalleja joka kortteliin?

No lätkä nyt on yksi kalleimpia harrastuslajeja, jäämaksut ja varusteet jne kustantavat. Sitä en usko halvennettavan millään konstilla, mutta montaa muuta lajia voi harrastaa lähes ilmaiseksi.

Luonnonjää ei maksa niin paljoa, mutta etelän talvet on mitä on, eli niiden käyttöaika on viikkoja. Jos sitäkään.

F. Kotlerburg
05.09.2023, 11.39
Kyllähän isossa kuvassa ne lapualaisen tai pohjoispohjalaisen hiekkatien päässä asuvat lapsukaiset on marginaaliongelma. Massat on kuitenkin kaupungeissa ja isommissa taajamissa.

Mutta jääkendo on tosiaan kyllä kallista ja hankalaa nykyään. 90s kun itse pelasin niin luonnonjäillä mentiin ja joka kylällä oli oma joukkue luonnonjääsarjassa. Kyllähän tälläkin foorumilla tykätään monia urheilulajeja dissata kuten esimerkiksi futista, että kaatuilua ja kieriskelyä. Tuota asennetta kun tartutetaan tarpeeksi niin ne lajivalinnat on sitten jälkikasvulla vähissä.

miz
05.09.2023, 11.48
No, jos tuollaisia määriä ajellaan niin tuskin on kyse kavereiden kanssa höntsäilystä.

Kyse lienee valinnasta että joko ajetaan sinne treeneihin tai sitten lopetetaan harrastus, ja harrastellaan vaikka juoksua joka onnistuu ihan missä vaan. Se ei taida paljoa lohduttaa siinä vaiheessa jos kysymyksessä on vaikkapa oikeasti lahjakas futiksen tai lätkän pelaaja, tai sitten mikä tahansa muu laji johon tarvii sen harrastuspaikan ja valmennuksen.

Valintakysymyksiä, itsellä ei onneksi ole tuota ongelmaa ajojen suhteen. Ajokustannusten vastapainoksi sitten maksetaan muusta, kuten asumisesta työn ja harrastusten lähellä helkkaristi enemmän.

Edit: Ja ymmärrän hyvin että monella alkaa tulemaan nousevien kustannusten kanssa ongelmia, maksaahan pelkästään kohtuuhintainen yhden lapsen futisharrastuskin helposti pari tonnia vuodessa.

Ohiampuja
05.09.2023, 12.05
Jaa, jotain lähijäähalleja joka kortteliin.
Aika monelle junnulle saattaisi riittää tavan luonnonjäät tai tekojää. Kunhan on kunnon kaukalo ja kavereita.

Mutta tässä on sellainen muna-kana tilanne. Kun liikkuminen on ollut "halpaa", niin sen seurauksena moni toiminta on keskittynyttä. Ja nyt kun koko liikkuminen on murroksessa, se vaikuttaa tuohon harrastusten keskittymiseen.

F. Kotlerburg
05.09.2023, 12.27
Toisaalta miksi just jääkendo on se laji jota pitäis joka kylässä olla mahdollista harrastaa? Ei se ole koskaan niin ollut että joka lajiin löytyy mahdollisuudet joka paikasta. Pl. top ten kaupungit.

YocceT
05.09.2023, 12.37
Aika monelle junnulle saattaisi riittää tavan luonnonjäät tai tekojää. Kunhan on kunnon kaukalo ja kavereita.

Mutta vanhemmille ei riitä, kun joka lapsesta pitää kasvattaa uusi teukkaselänne NHL-kaukaloihihn rahaa tienaamaan. Vaikka sillä lapsella ei olisi vähäisimpiäkään lahjoja lajiin, sitä kuskataan kustannuksista välittämättä Audin takapenkillä jäähallista toiseen useampana iltana viikossa.

Meillä kun poika kasiluokkalaisena heitti nappulakengät roskiin ja lopetti lajin, mulle tuli muiden lasten vanhemmat sanomaan että kyllä lapsella joku harrastus pitää olla, mieluiten urheiluharrastus ja vielä mieluummin kilpaurheilu. Kumma asenne, että ilman tuollaista tavoitteellista, ajallisesti sitovaa ja kallista harrastusta ei muka lapsesta tule yhteiskuntakelpoista kansalaista.

jalkkis
05.09.2023, 13.18
Mutta vanhemmille ei riitä, kun joka lapsesta pitää kasvattaa uusi teukkaselänne NHL-kaukaloihihn rahaa tienaamaan. Vaikka sillä lapsella ei olisi vähäisimpiäkään lahjoja lajiin, sitä kuskataan kustannuksista välittämättä Audin takapenkillä jäähallista toiseen useampana iltana viikossa.

Meillä kun poika kasiluokkalaisena heitti nappulakengät roskiin ja lopetti lajin, mulle tuli muiden lasten vanhemmat sanomaan että kyllä lapsella joku harrastus pitää olla, mieluiten urheiluharrastus ja vielä mieluummin kilpaurheilu. Kumma asenne, että ilman tuollaista tavoitteellista, ajallisesti sitovaa ja kallista harrastusta ei muka lapsesta tule yhteiskuntakelpoista kansalaista.

Tämä on sääli. Meillä poika saa harrastaa just niin kuin itse haluaa. Jos ei laji (salibandy) jossain vaiheessa nappaa, niin sitten vaan maila jorpakkoon ja toivottavasti jotain muuta mielenkiintoista tilalle.

Ja onneksi täällä isommalla kirkolla harrastusmahdollisuudet ovat vieressä, niin treenimatka on 8km suuntaansa.

Jos alkaisi laskemaan elämisen kustannuksia, niin paljonkohan lapualaisen hiekkatien päässä asuvan elämä on lopulta halvempaa, kaikkine työ- ja harrastusmatkoineen? Ja matkustamiseen käytetty aika huomioiden?

Santtu75
05.09.2023, 13.20
Toisaalta miksi just jääkendo on se laji jota pitäis joka kylässä olla mahdollista harrastaa? Ei se ole koskaan niin ollut että joka lajiin löytyy mahdollisuudet joka paikasta. Pl. top ten kaupungit.

Toisaalta, suhteellisen harvat on lajit joiden harrastaminen onnistuu "missä vain".
Kaikki joukkuelajit ja niiden pelaajat vaativat jonkun asteisen suorituspaikan ja ennen kaikkea lajin harrastaminen vaatii sen että nämä joukkuelajin harrastajat saadaan samaan paikkaan samaan aikaan lajia harjoittelemaan yhdessä x krt/viikko, erinäisiä oheisharjoitteita voi tehdä yksinkin mutta ne ovat vain oheisharjoitteita lajiominaisuuksia parantamaan, mutta joukkuelajit vaativat aina sitä "joukkueena" tapahtuvaa harjoittelua.
Samoin myös kamppailulajit, minimissään tarvitsee sen harjoitusvastustajan, mutta lähtökohtaisesti myös lajinomaisen harjoittelupaikan ja isossa osassa tapauksia myös valmentajan.
Myös iso osa yksilölajeista vaatii myös suorituspaikan, osassa selkeästi rakennetun sellaisen, osassa riittää että sopivaa maastoa lähettyvillä, mutta nämä lajit ovat kuitenkin aika pienenä vähemmistönä.
Myös pyöräilylajit vaativat vähintään sopivaa harjoitusmaaston lähettyvillä oloa ja sekään ei taasen ole olenkaan sanottua että se alkaa kaikilta "omalta kotiovelta".

Ohiampuja
05.09.2023, 14.33
Ja maaltapako vielä pahentaa tilannetta. Kylät missä ennen kyläkoululla pyöri lentopallo tai judo-treenit, ovat vähentyneet kovaa tahtia.

F. Kotlerburg
05.09.2023, 14.40
Pahentaako? Eihän siellä kyläkouluilla enää niitä treenaajiakaan ole niin miksi pitäisi treenien pyöriä. Ongelmat on ihan yhtälailla kaupunkilaislapsissa vaikka pallokenttiä, halleja ja ties mitä on joka nurkalla.

Kepsu
05.09.2023, 15.22
Älylaitteet ja lähestulkoon ilmainen mobiilinetti se on mikä kaiken liikunnan tappaa.

JackOja
05.09.2023, 15.24
Älylaitteet ja lähestulkoon ilmainen mobiilinetti se on mikä kaiken liikunnan tappaa.

Word! +1! ...ja mitä näitä on...

Vehkeet pois lapsilta ja pallo tilalle. Siinä lääke.

Ja E-urheilu? #antakaamunkaikkikestää.

MRe
05.09.2023, 15.50
Monikos aikuinen on älylaitteistaan luopunut? Ja lapsetko niitä keksii ja hankkii?

JackOja
05.09.2023, 16.03
Monikos aikuinen on älylaitteistaan luopunut?

En tiedä. Aikuiset on menetetty tapaus, nuorissa on tulevaisuus. Eikö nämä kurantit viestit ole koskeneet lasten harrastamista?

Ja lapsetko niitä keksii ja hankkii?

Aikuisilla on valta antaa - aikuisilla on valta ottaa.

Santtu75
05.09.2023, 16.06
Pahentaako? Eihän siellä kyläkouluilla enää niitä treenaajiakaan ole niin miksi pitäisi treenien pyöriä. Ongelmat on ihan yhtälailla kaupunkilaislapsissa vaikka pallokenttiä, halleja ja ties mitä on joka nurkalla.

Kyllähän siellä maalla niitä lapsia/nuoria vielä kuitenkin on. Mutta selvästi vähemmän kuin ennen. Alue jossa kyläkouluun saatiin aikaisemmin se lenttisjengi harjoittelemaan ei enään pidäkkään sisällä niin paljoa nuoria että tuota "kyläkoulun lenttisjengiä" enään muodostuu, vaan lenttiksestä kiinnostuneet joutuvat käymään siellä kuntakeskuksessa harjoittelemassa jos lenttistä haluavat harrastaa ja sinne on sitten helposti se 20km/suunta matkaa, kyläkoulun muutaman kilometrin sijasta.

F. Kotlerburg
05.09.2023, 16.13
Jonkin verran joo mutta ihan nyt oikeasti onko ne sivukylien lapset tämän ongelman ydin joka pitää ekana ratkoa siinä kun kaupungissa yläasteikäisetkin kuskataan pari kilsaa autolla kouluun.

Ohiampuja
05.09.2023, 16.28
Ei ole pitkä aika kun julkaistiin tutkimus, missä todettiin että maaseudun lapset ja nuoret ovat huonommassa kunnossa kuin kaupunkilaisserkkunsa.

Ja on niillä lopetetuilla kyläkouluilla laaja vaikutus siihen kylän toimeliaisuuteen. Se on pitänyt niitä lapsiperheitä seudulla edes jonkin verran ja sitten iltaisin se on mahdollistanut monenlaista liikunta- ja harrastustoimintaa. On se sitten eläkeläisjumppia tai työväenopiston kielikursseja.

Santtu75
05.09.2023, 16.30
Jonkin verran joo mutta ihan nyt oikeasti onko ne sivukylien lapset tämän ongelman ydin joka pitää ekana ratkoa siinä kun kaupungissa yläasteikäisetkin kuskataan pari kilsaa autolla kouluun.

Tämä keskustelun viimeisin suuntahan juuri lähti kommenteista kuskata jälkikasvua pitkiä matkoja autolla harrastuksiin, niin sehän oli nyt viimeisimpien viestien aihe mistä keskusteltu.

F. Kotlerburg
05.09.2023, 16.36
No kysytään näin. Mistä olisi pitänyt ottaa rahat niiden kyläkoulujen pyörittämiseen?

Ohiampuja
05.09.2023, 16.42
En tiedä kauanko kestää että siellä "Lapualaisen hiekkatien" päässä asukkaat yhdessä toteaa, että nyt alkaa tympimään tämä autoilu, että mitä jos pistetään omaa treenitoimintaa pystyyn näille meidän lapsille? Vaikka sitten painia, ihan sama, siihen en ota kantaa.

Mutta voisin kuvitella autoilun kallistuminen lisää kiinnostusta/painetta kehittää lähempää löytyvää liikuntaa. Varmaan lajikirjo kapenee, se on selvä. Mutta olis edes jotain sellaisen fillarilla ja mopolla kuljettavan välimatkan päässä.

Santtu75
05.09.2023, 16.59
Mutta voisin kuvitella autoilun kallistuminen lisää kiinnostusta/painetta kehittää lähempää löytyvää liikuntaa. Varmaan lajikirjo kapenee, se on selvä. Mutta olis edes jotain sellaisen fillarilla ja mopolla kuljettavan välimatkan päässä.

Harvaanasuttu maa ja yhdet maailman kallaimmat autoilukilometrit, minä ainakin vastustan autoilun vieläkin kallistumista erittäin eritäin voimakkaasti.

Ohiampuja
05.09.2023, 17.12
Minä vaan pohdiskelin sitä mitä autoilun kallistuminen saattaa vaikuttaa.

Jos käyttää esimerkkinä vaikka mun kotiseutua Jämsää. Siellä vanhemmat kuskaa lahjakkaita lapsiaan treeneihin Jyväskylään ja Tampereelle. Ja jos kuskaamisen kulut kovasti nousee, niin sen seurauksena Jämsässä "seuramarkkinoille" tulee lisää aktiivisia paikallisia nuoria. Eihän Jämsässä Jyppiä ole tai huipputason taitoluistelua, mutta on siellä kuitenkin kolme jäähallia ja monta eri urheiluseuraa. Esim CC Ilveksen duunaama Himos Epic. :)

F. Kotlerburg
05.09.2023, 17.15
^puhutaan nyt varmaan vähän erilaisesta maaseudusta, jos jäähalleja sun muita löytyy.

Ei ole pitkä aika kun julkaistiin tutkimus, missä todettiin että maaseudun lapset ja nuoret ovat huonommassa kunnossa kuin kaupunkilaisserkkunsa.

On kohtalaisen ärsyttävä tapa viitata jatkuvasti erinäisiin tutkimuksiin, mutta jättää aina se linkki ko. lähteeseen pois.

Ohiampuja
05.09.2023, 17.48
Ärsyttävää on myös kaivaa kännykällä niitä linkkejä, oletin että se meni ns. yleissivistyksen puolelle koska sitä käsiteltiin uutisissa aika laajasti.

Juu, on Jämsässä jäähalleja. Mutta samanlailla sieltäkin kuskataan lapsia treeneihin 60 km suuntaansa. Ja on se maaseutua jos PK-seutuun verrataan.

Ohiampuja
05.09.2023, 17.59
Tämän paremmin en osaa, mutta google-haku löytää tällaisen artikkelin, mutta sitten en osaa avata sitä. "28.8.2023 — Nuorten fyysinen kunto on huonompi maalla kuin kaupungeissa. Etelä-Pohjanmaalla parhaat tulokset testattavista ryhmistä saivat 5. luokan tytöt." Jos joku viisaampi noilla sanoilla löytää ja saa auki sen Ylen uutisen.

Tällaisen vanhan löysin myös.
https://www.ksml.fi/uutissuomalainen/5593317

Ohiampuja
05.09.2023, 18.29
Monikos aikuinen on älylaitteistaan luopunut? Ja lapsetko niitä keksii ja hankkii?
Ei niistä voi enää luopua. Poika meni just ekaluokalle, niin heti neuvottiin lataamaan Arttu-sovellus joka tukee koulukirjojen käyttöä, sitten tunnarit lukulumo-sivuille ja vielä Qridi ja Mpass tunnarit. Ja matikankirjakin on korvattu Millin digikoulu -kirjalla.

Turha valittaa lasten kännykän käytöstä, kun heti ekalla alkaa ohjaaminen siihen digitaaliseen toimintaympäristöön.

Minusta ihan liioittelua, mutta niin on valtiovalta viisaasti päättänyt.

JackOja
05.09.2023, 18.56
Ei niistä voi enää luopua. ....

Ollaan ongelman ytimessä kun aikuinen sanoo noin.

Ohiampuja
05.09.2023, 19.16
Luitko kokonaan sen mitä minä kirjoitin?

Henkilökohtaisesti minä haaveilen älykännykästä luopumisesta, minulle nämä on pakollinen paha. Mutta koulussa halutaan ekaluokalta asti kouluttaa tähän digitalisaation helposti solahtavia kansalaisia.

Sehän on megatrendi mikä muuttaa ja korjaa kaiken.

fob
05.09.2023, 19.24

[/I]Setämiestä vähän välillä vaivaa, että nykykäsityksen mukaan liikuntaa voi harrastaa vain jossain tietyn seuran treeneissä...

Jep. Ja ainoastaan maksullinen liikunta on harrastamista. Outoa näin setämiehelle.

F. Kotlerburg
05.09.2023, 19.38
Minusta tuossa ollaan siinä asian ytimessä. Harrastanisen ja kaiken muunkin liikunnan pitää olla kilpailullista heti alusta lähtien ja koulun liikkatunneilta pitäen. Siinä sitten moni heittää viimeistään teini-iässä hanskat tiskiin ja ei kiinnosta enää. Tämä on yksin ja ainoastaan aikuisten vika.

F. Kotlerburg
05.09.2023, 19.43
Ärsyttävää on myös kaivaa kännykällä niitä linkkejä, oletin että se meni ns. yleissivistyksen puolelle koska sitä käsiteltiin uutisissa aika laajasti.

Missä uutisissa? Kaikki ei katso tv-uutisia.

Ohiampuja
05.09.2023, 19.48
Pitää tarkentaa että itsehän olen samaa mieltä. Inhoa kaikkea ylimääräistä digitöhnää, enkä voisi ottaa pyörääni vaihteita mitä pitäisi jollain kännykän aplikaatiolla säädellä, ei helvetissä.

Tarkoitin sitä että yhteiskunta kun on ottanut digitalisaation tikun nokkaan, niin tässä sen satoa sitten korjataan. Netti on puolillaan tuollaista tekstiä kuin tuossa alla.

Hallitus on ottanut opetuksen digitalisoimisen yhdeksi kärkihankkeekseen ja digitalisaatio on tärkeä osa opetussuunnitelmaa. Millä tavoin kouluissa on selvitty muutospaineen alla?
Digitalisaatio näkyy kouluissa yleensä käyttöön otettuina sähköisinä oppimisympäristöinä, laitehankintoina sekä koulutuksina. Koululaitoksen muuttaminen on kuitenkin hidasta ja moni opettaja joutuu epämukavuusalueelleen, kun digitaalisuutta liitetään opetukseen. Uusien alustojen sujuva käyttö ei tule hetkessä ja iso osa opettajista onkin tehnyt suuren työn päästäkseen nykyiselle tasolleen.
Lapsille digitalisaatio on yleensä luonteva osa elämää. Savonlinnan Nojanmaan ala-asteen rehtori Pauli Kurolan oppilaat eivät arastele laitteita, koska “koditkin ovat niitä pullollaan ja ne huomioidaan kaikissa oppiaineissa eli hankkiudutaan eroon vanhasta atk-tunti ajattelusta.”

Ja tässä Opetus- ja kulttuuriministeriön digi-linjaukset 2027 vuoteen.
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/164853/OKM_2023_17.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Ohiampuja
05.09.2023, 20.00
Missä uutisissa? Kaikki ei katso tv-uutisia.
En minäkään telkkarista puhunut. :)

Mutta tässä se Move! tutkimus mihin niissä uutisissa viitattiin ja lainaus tuolta linkin sivuilta.

”Alueelliset erot fyysisessä toimintakyvyssä voivat johtua esimerkiksi siitä, että kaupungeissa on enemmän liikkumis- ja harrastusmahdollisuuksia oppilaiden lähiympäristössä kuin maaseudulla. Lisäksi maaseudulla on monesti pitkät etäisyydet koulu- ja harrastuspaikkoihin, mikä aiheuttaa paljon autossa istumista”, sanoo Move!-järjestelmän kehittämispäällikkö Mikko Huhtiniemi Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisestä tiedekunnasta."

https://www.liikuntaneuvosto.fi/2022/12/14/move-tulokset2022/?fbclid=IwAR1vKuFS3BJM3qPPAV7wIda1FBREmxrE571ROG5j ZmbX26ZG3Aq5vi9mFRw

F. Kotlerburg
05.09.2023, 20.13
Mutta kun miettii omaa lapsuutta niin ei silloinkaan kaikki seuroissa tai muuten ohjatusti harrastaneet liikuntaa. Arkiliikuntaa oli sen sijaan paljon enemmän ja kaikenlaisia höntsäpelejä, jotka tapahtui omaehtoisesti. Lähes jokainen tuli fillarilla kouluun, joka paikkaan muutenkin kuljettiin kävellen tai fillarilla. Arkiliikunta on se suurempi ongelma kuin se että jäähalleja ei ole joka nurkalla. Eikä tätä helpota monien vanhempien omaksuma autoa pidemmät matkat autolla asenne.

MRe
05.09.2023, 21.26
Ja helvetilläkö sen sähköauton lataa, jos ei ole kännyä… jaa ehkä tämä sinne autoilun tulevaisuuteen.

Kepsu
05.09.2023, 22.26
Sehän on vain vanhemman syytä jos ekaluokkalaiselle on pitänyt älylaite hommata, ei siitä koulua voi syyttää. Mikään maailman mahti ei voi pakottaa vaatimaan että sellainen lapselta löytyy.
Meillä poika meni nyt kolmannelle vuosiluokalle eikä omista kuin ihan perus puhelimen ilman netti mahdollisuutta, siis joku halvin Nokia. Opettaja antoi ensimmäiseksi englannin läksyksi tehtävän jossa olisi pitänyt googlestä etsiä suomennoksia. Kysäisin sitten opettajalta ystävällisesti että mitenkäs tällainen voi olla mahdollista kun näitä laitteita ei kuitenkaan koulu tarjoa. Kerroin ettei mielestäni alakoulu ikäiset lapset tarvitse internetistä yhtikäs mitään, ja että meillä yritetään viivyttää väistämätöntä mahdollisimman pitkään. Lupasi että oli viimeinen kerta ja ihan vanhoilla menetelmillä edetään jatkossa.
Hienosti tuntuu aika kuluvan pojalla kavereiden kanssa ulkona leikkiessä ja touhutessa. Kirjoja luetaan päivittäin ja musaa kuunnellaan.
Tuntuu tänäpäivänä vain noi älyvehkeet olevan pääasiallinen lasten kasvattaja/hoitaja n. 0-vuotiaasta eteenpäin.
Sääliksi käy niitä lapsia joita näkee ravintoloissa ja esim. hotellien aamiaisilla puhelinta tuijottelemassa ja tietenkin vanhemmat tuijottaa omia laitteitaan. ***** mitä touhua, ei mikään ihme että mielenterveyden ongelmat lisääntyvät.
Anteeksi nyt tämä avautuminen, eihän tämä liikuntapolitiikkaa juuri koskenut.

Ohiampuja
05.09.2023, 22.43
Sehän on vain vanhemman syytä jos ekaluokkalaiselle on pitänyt älylaite hommata, ei siitä koulua voi syyttää. Mikään maailman mahti ei voi pakottaa vaatimaan että sellainen lapselta löytyy.
Toki jokainen voi aloittaa sen oman taistelunsa tuulimyllyjä vastaan. Mutta jos puhutaan Suomi-tason tilanteesta, sen syistä ja seurauksista, niin ei kaikkia voi pistää vastustamaan digitekniikan kehitystä. Koska aika laajasti siihen suuntaan painetta tulee.

Meillä muuten kummityttö sai koulusta tabletin, taitaa sekin olla kolmannella luokalla.

F. Kotlerburg
05.09.2023, 23.47
Ja helvetilläkö sen sähköauton lataa, jos ei ole kännyä… jaa ehkä tämä sinne autoilun tulevaisuuteen.
Tägillä?

fob
06.09.2023, 01.10
Tägillä?

Visalla?

Ohiampuja
06.09.2023, 08.48
Tässä nyt uusin juttu joka sivuaa aihetta.

”PIENITULOISTEN ja vähän koulutettujen suomalaisten perheiden lapsilla on enemmän ylipainoa ja lihavuutta kuin suurituloisempien ja korkeammin koulutettujen vanhempien jälkikasvulla.
Lisäksi lapsilla on tavallista enemmän taipumusta ylipainoon, kun he asuvat maaseutumaisessa ympäristössä.”

”Lihavuus on yleisempää maaseutumaisessa ympäristössä asuvilla lapsilla ja nuorilla kaupunkiympäristössä asuviin verrattuna. Erot koskevat kaikkia ikäryhmiä: alle kouluikäisiä, ala- ja yläkouluikäisiä sekä lukio- tai ammattikouluikäisiä alle 18-vuotiaita.”

https://www.hs.fi/tiede/art-2000009826472.html

F. Kotlerburg
06.09.2023, 08.50
Visalla?
Tuo ei onnistu ihan joka paikassa.

F. Kotlerburg
06.09.2023, 09.17
Tässä nyt uusin juttu joka sivuaa aihetta.

”PIENITULOISTEN ja vähän koulutettujen suomalaisten perheiden lapsilla on enemmän ylipainoa ja lihavuutta kuin suurituloisempien ja korkeammin koulutettujen vanhempien jälkikasvulla.
Lisäksi lapsilla on tavallista enemmän taipumusta ylipainoon, kun he asuvat maaseutumaisessa ympäristössä.”

”Lihavuus on yleisempää maaseutumaisessa ympäristössä asuvilla lapsilla ja nuorilla kaupunkiympäristössä asuviin verrattuna. Erot koskevat kaikkia ikäryhmiä: alle kouluikäisiä, ala- ja yläkouluikäisiä sekä lukio- tai ammattikouluikäisiä alle 18-vuotiaita.”

https://www.hs.fi/tiede/art-2000009826472.html
Niin vika on elintavoissa ja tulokset heijastelee aikuisten vastaaviin. Lihavuus on sillä tavalla perinnöllistä, että liikunta- ja ruokailutavat periytyy.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008529586.html

YocceT
06.09.2023, 09.23
Maaseudulla on pitkät matkat, joka paikkaan mennään autolla. Kaupungeissa ja taajamissa polkupyörä tai jalankulku on realistinen vaihtoehto -> arkiliikuntaa enemmän. Ja toki tuo, ruokailupuoli, eli koulutetut, hyvätuloiset useimmin syövät terveellisemmin kuin verrokkiryhmä.

Lapsen kannalta paras tulevaisuudenkuva olisi syntyä varakkeeseen, koulutettuun ja kaupungissa asuvaan perheeseen. Se heijastuisi koko loppuelämän pituuteen, terveyteen, elintasoon ja sosiaaliseen asemaan.

Ohiampuja
06.09.2023, 09.35
Lapsen kannalta paras tulevaisuudenkuva olisi syntyä varakkeeseen, koulutettuun ja kaupungissa asuvaan perheeseen. Se heijastuisi koko loppuelämän pituuteen, terveyteen, elintasoon ja sosiaaliseen asemaan.
Ja yhteiskunnan kustannusten takia valtiovallalle olisi järkevä jotenkin korjata ja kompensoida tuota ennustetta. Vaikka sitten liikuntapoliittisilla toimilla.

F. Kotlerburg
06.09.2023, 09.41
Tai jos kielletään maalla asuminen ja matala koulutustaso?

JackOja
06.09.2023, 09.43
... liikuntapoliittisilla toimilla.

Olisiko muutama konkreettinen ehdotus, jotka voisit tässä (ja kansanedustajallesi!) esittää?

MRe
06.09.2023, 09.55
Tägillä?

Hinnat näkee vain apista...

Nyky-yhteiskunta on pikkuhiljaa rakentumassa älylaitteiden ja always-connected mallin varaan. Nuoriso nauraa, kun me vaimon kanssa printataan lento- ja laivaliput. Ja leffaliputkin. Mutta sekin vaatii sen tietokoneen ja printterin.

Koittakaapa elää yksi vuosi ilman älykännyä ja tietokonetta. Tai itse asiassa nettiä. Pitäkää vaan laitteenne, mutta irti netistä. Varmaan tuntuu helpolta ja vapauttavalta. Kun ei lääkäriinkään pääse, koska ei ole puhelinluetteloita, mistä näkisi numerot. Ja mistä tietäisi, onko tullut segmentiltä KOM. Tulisi ihan turhaan lähdettyä lenkille.

MRe
06.09.2023, 09.59
Meillä hankittiin esikoiselle puhelin, kun meni ekalle luokalle. Viime vuosituhannella (1999). Parin kuukauden jälkeen puhelin löysi tiensä äidin käyttöön, kun lapsi ei tehnyt sillä mitään. Kun ei kenelläkään muulla ollut kännyä, niin suunnilleen ainoa jolle voi soittaa/joka voi soittaa olin minä.

En tiedä mistä johtuu, mutta meillä ei ole koskaan ollut lapsilla mitään rajoituksia kännyn tai netin käytössä. Ei saldorajoja, ei mitään. Hyvin on pysynyt homma kuosissa.

F. Kotlerburg
06.09.2023, 09.59
Hinnat näkee vain apista...

Estääkö se sen lataamisen?

Meillä hankittiin esikoiselle puhelin, kun meni ekalle luokalle. Viime vuosituhannella (1999). Parin kuukauden jälkeen puhelin löysi tiensä äidin käyttöön, kun lapsi ei tehnyt sillä mitään. Kun ei kenelläkään muulla ollut kännyä, niin suunnilleen ainoa jolle voi soittaa/joka voi soittaa olin minä.

En tiedä mistä johtuu, mutta meillä ei ole koskaan ollut lapsilla mitään rajoituksia kännyn tai netin käytössä. Ei saldorajoja, ei mitään. Hyvin on pysynyt homma kuosissa.Sillä vuoden 1999 kännykällä pystyi tekemään aika helvetin paljon vähemmän asioita kuin nykyaikaisella älypuhelimella.

MRe
06.09.2023, 10.00
Estääkö se sen lataamisen?

Ei se estä, mutta voi käydä niin kuin sille fransmannille, jonka yön yli lataus maksoi 733€ ja risat. Ja sen tägin tilaaminen vaatii sen älypuhelimen...

Ohiampuja
06.09.2023, 10.42
Olisiko muutama konkreettinen ehdotus, jotka voisit tässä (ja kansanedustajallesi!) esittää?

Ei ole, mutta uskoisin että aiheen tutkijoilla niitä olisi. Meillä on paljon liikuntapoliittista tutkimusta Likesin, Kihun ja Jyväskylän yliopiston puolesta.
https://www.jamk.fi/fi/projekti/liikuntapolitiikan-systeemisen-muutoksen-tutkimus

Eli tutkittua tietoa varmaan löytyy, sitä vaan pitää hyödyntää.

Ps. Eli kansanedustajille voisi sanoa että luottakaa tieteeseen, ei äänestäjien huuteluun. :)

JackOja
06.09.2023, 10.56
^tuo on vasta meneillään eikä ratkaisuja ole vielä saatavilla. Se lapualainen hiekkatien päässä asuva on jo ehtinyt muuttaa (lihavana?) pois kotoa hesalaan. Hän tarvitsisi liikuntaa juuri nyt.

Rakennetaanko kylään jäähalli vai kuskataanko poika (kenties veromaksajien subventoimana?) muualle kendoilemaan?

MRe
06.09.2023, 11.06
Sillä vuoden 1999 kännykällä pystyi tekemään aika helvetin paljon vähemmän asioita kuin nykyaikaisella älypuhelimella.
Matopeli? Mitä muuta kännykältä voi vaatia?

uljaa
06.09.2023, 12.03
Omatoimisuus on tapettu.
Liikuntaan ei kannusteta. Varsinkaan maalla ja varsinkaan poikia.
Viimeistään 8v jannuille ostetaan mopo tai mönkijä, minkä jälkeen ne ei liiku ajoneuvoa pidempiä matkoja ilman bensaa.

Junnuna tehtiin itse suorituspaikat lajeille, mitä ei voinut muuten harrastaa.
Lumilautamäet, hyppyrit ja reilit. Skedepaikat, aluksi sivuun siirrettävät setit pyörätielle tai kirkon parkkikselle, myöhemmin EUn maaseudun kehittämistuella kunnon parkki nuorisoseurantalon pihalle.
Dirtti tehtiin vanhalle hiekkakuopalle.

Kiitos vanhemmille kaiken tuon mahdollistamisesta, avusta, työkalujen lainaamisesta ja välillä konetyöstä tai rautakauppareissun kuskina toimimisesta.

Tämän olen yrittänyt siirtää omaan toimintaani vanhempana, mutta ei ole helppoa.
Nykyään ympäristö latistaa omatoimisuuden. Yhteiskunta menee kohti amerikkalaista vastuunvälttely ja oikeuskorvausyhteiskuntaa.
Kaupunki kävi vastuukysymysten pelossa lanaamassa poikien pyörähyppyrit. Pitäisi kuskata maksulliseen parkkiin ajamaan, ettei olisi vastuista epäselvää.

MRe
06.09.2023, 12.41
^Eikös pari talvea sitten ollut juttua jostain naapurustosta, missä omatoimisesti jäädytettiin kenttä talvella. Kaupunki kielsi sen, koska vastuut. On kyllä mennyt kummalliseksi tämä maailma.

Ohiampuja
06.09.2023, 12.59
Tuon tyyppisiä pieniä ruohonjuuritason tekoja olisi varmaan paljon. Eikä se vaatisi edes paljoa rahaa, vain erilaista asennetta yhteiskunnalta. Varmaan koulujen liikuntahalleistakin löytyisi pieniä juttuja joilla niiden käyttöastetta voisi nostaa.

F. Kotlerburg
06.09.2023, 13.05
Joo no omilleen mailleen voi edelleen tehdä ja viritellä mitä lystää, mutta on se vähän kyseenalaista mennä ilman lupaa maille tekemään mitään, vaikka monen mielestä se kaupungin/kunnan/valtion maat == omat maat.

Varmaan koulujen liikuntahalleistakin löytyisi pieniä juttuja joilla niiden käyttöastetta voisi nostaa.En tiedä nykytilannetta, mutta ainakin täällä muutama vuosi sitten kaikki koulujen salit ja muutkin liikuntahallit oli ihan tukossa, kun höntsäporukalle koitettiin sählyvuoroa löytää.

Ohiampuja
06.09.2023, 13.21
En tiedä nykytilannetta, mutta ainakin täällä muutama vuosi sitten kaikki koulujen salit ja muutkin liikuntahallit oli ihan tukossa, kun höntsäporukalle koitettiin sählyvuoroa löytää.
Saman vastauksen sain kerran itsekin. Sitten kuulin että hallit on oikeasti tyhjäkäytöllä. Paikallinen YU-seura oli saanut ison setin ilmaisia hallivuoroja, mutta ei niitä käytetty kuin murto-osaa.

F. Kotlerburg
06.09.2023, 13.29
Niin aina…

MRe
06.09.2023, 13.55
Joo no omilleen mailleen voi edelleen tehdä ja viritellä mitä lystää, mutta on se vähän kyseenalaista mennä ilman lupaa maille tekemään mitään, vaikka monen mielestä se kaupungin/kunnan/valtion maat == omat maat.
Kyseinen casehan oli sellainen, että kunta lopetti kentän jäädyttämisen, koska ei ole henkilökuntaa tarpeeksi. Ja pitää maksaa ylityökorvaukset ja päivystyspalkkio ja eläke ja konelisä ja maustekakut. Niin sitten naapurusto päätti hoitaa kentän jäädytyksen ja ylläpidon pro-bono. Se ei kunnalle käynyt, koska (kts. edellä).

Toki kunta kunnanvaltuustoineen voi päättää mitä tahansa. Sillä asukkaathan on kuntaa varten hankittu kyykytettäviksi.

F. Kotlerburg
06.09.2023, 14.06
Kyseinen casehan oli sellainen, että kunta lopetti kentän jäädyttämisen, koska ei ole henkilökuntaa tarpeeksi. Ja pitää maksaa ylityökorvaukset ja päivystyspalkkio ja eläke ja konelisä ja maustekakut. Niin sitten naapurusto päätti hoitaa kentän jäädytyksen ja ylläpidon pro-bono. Se ei kunnalle käynyt, koska (kts. edellä).

Toki kunta kunnanvaltuustoineen voi päättää mitä tahansa. Sillä asukkaathan on kuntaa varten hankittu kyykytettäviksi.
Sori kun en ole opetellut internetin sisältöä ulkoa.

YocceT
06.09.2023, 14.50
Tuon tyyppisiä pieniä ruohonjuuritason tekoja olisi varmaan paljon. Eikä se vaatisi edes paljoa rahaa, vain erilaista asennetta yhteiskunnalta. Varmaan koulujen liikuntahalleistakin löytyisi pieniä juttuja joilla niiden käyttöastetta voisi nostaa.

Säbäjoukkueen joukkueenjohtajana toimiessani totesin että paikalliset salit ovat täyteenbuukatut urheiluseurojen yms vuoroilla. Eli käytännössä homma meni niin että salit on varattu könttänä seuroille jotka keskenään jakavat vuorot oman quotansa sisällä eri joukkueille. Noita vapaamuotoisen omaehtoisen toiminnan vuoroja ei ole, koska jonkun pitää olla vastuussa siitä että yhteistä omaisuutta ei vaurioiteta jne. Lisäksi kunta perii koulujen saleista tilavuokraa, joka on juniori-ikäisten joukkueelta melko maltillinen mutta on kuitenkin olemassa.

MRe
06.09.2023, 14.58
Se on kyllä jännä mihin tämä yhteiskunta on mennyt tai menossa. Omana teiniaikanani kävimme läheisen koulun jumppasalissa pelaamassa lentistä olisiko ollut kerta viikkoon. Ei meillä siellä ketään aikuista tai vastuuhenkilöä ollut. Ei kyllä tullut mieleenkään rikkoa paikkoja, tms. Ehkä se johtuu siitä, kun keskiolutkaan ei ollut vielä R-kioskilta saatavilla.

Tosin koulun kiinteistössä asui talonmies, mutta ei kyllä ole muistikuvaa, että olisi mitenkään meitä valvonut. Ehkä kävi vuoron jälkeen tarkastamassa tilanteen. Nykyäänhän noita kouluvahtimestareita ei enää tuossa mielessä ole. Helsingissäkin vain yksi, Kontulan HYLlissä.

justus6969
06.09.2023, 15.14
varmaan monta ongelmakohtaa, mutta itse kanssa ihmettelen tätä huippu-urheilupainotusta ja -painostusta. Omien skidien osalta loppui luistelut ja voimistelut siihen, että aika äkkiä alkoi tavoitteellinen harjoittelu jos ei nyt olympialaisia varten niin vähintään johonkin mestaruuskisoihin.
Miksi ei voi vain harrastaa? Käsittääkseni Norjassa painotetaan enemmän harrastamista vähemmän huippu-urheilua nuorempana. Ilmankos siellä voi huippu-urheilukin paremmin kuin täällä

Gambinamiäs
06.09.2023, 15.31
varmaan monta ongelmakohtaa, mutta itse kanssa ihmettelen tätä huippu-urheilupainotusta ja -painostusta. Omien skidien osalta loppui luistelut ja voimistelut siihen, että aika äkkiä alkoi tavoitteellinen harjoittelu jos ei nyt olympialaisia varten niin vähintään johonkin mestaruuskisoihin.
Miksi ei voi vain harrastaa? Käsittääkseni Norjassa painotetaan enemmän harrastamista vähemmän huippu-urheilua nuorempana. Ilmankos siellä voi huippu-urheilukin paremmin kuin täällä
Seurat toimivat pääosin vapaaehtoisperiaatteella. Kun menee mukaan toimintaan, sitä voi ohjata haluamaansa suuntaan. Jos on valmis ottamaan vastuuta, niin sitä kyllä noin keskimäärin saa.

uljaa
06.09.2023, 16.09
Tuo, että koulun salit varataan urheiluseuroille, eikä höntsyvuoroille ole tilaa, ratkeaa helposti.
Kuka vaan voi perustaa urheiluseuran. Eikä se eden maksa juuri mitään. Olisko 50€.
Lätkähöntsyvuoroja joskus hamuttiin opiskelijaporukalla tällä keinolla ja saatiin.

Mutta nää vaatii tätä soluttautumista tähän byrokratiajärjestelmään.

Ja tuo kentänjäädytyshommakin on onneksi kuntakohtaista. Omalla kylällä hoidettiin kenttä talkoilla. Niinkuin se lämmin luistelukoppikin tehtiin talkoilla. Ja talkoilla siellä se homma hoituu vielä 30 vuotta myöhemminkin.
Isäukko on rakentanu vanhasta zetorista sellasen zamboonin, että Nordiksen huoltoukotkin varmaan olis kateellisia.
On höyläävää terää, heittävää linkoa ja laahuksella varusteltua kasteluleitetta. Ja pysyy luonnonjää tikissä.

Ohiampuja
06.09.2023, 16.29
Ja tuo kentänjäädytyshommakin on onneksi kuntakohtaista. Omalla kylällä hoidettiin kenttä talkoilla. Niinkuin se lämmin luistelukoppikin tehtiin talkoilla. Ja talkoilla siellä se homma hoituu vielä 30 vuotta myöhemminkin.
Isäukko on rakentanu vanhasta zetorista sellasen zamboonin, että Nordiksen huoltoukotkin varmaan olis kateellisia.
On höyläävää terää, heittävää linkoa ja laahuksella varusteltua kasteluleitetta. Ja pysyy luonnonjää tikissä.
Ne byrokratian rattaat pitäisi sorvata sellaiseksi, että se tukee tuollaista toimintaa. Eikä yritä jarruttaa kaikin keinoin.

Ajankohtainen esimerkki Jämsästä. Kuntalaiset pääsi äänestämään että minkä liikunta/virkistyskohteen haluavat. CC Ilveksen esitys DC Parkista voitti kisan. Mutta silti Jämsän elinvoimalautakunta otti ja torppasi hankkeen. Vasta kun valtuusto käytti jotain otto-oikeutta ja pyöräytti byrokratianrattaat vielä kertaalleen, niin sitten hanke sai luvan. Nyt siis kunta laittaa 15000 € niin Ilves talkoilla rakentaa radat ja vastaa niiden ylläpidosta.

https://www.jamsanseutu.fi/uutiset/art-2000009663006.html
Tässä lopullinen päätös.
https://www.jamsanseutu.fi/uutiset/art-2000009817080.html

justus6969
06.09.2023, 16.32
Seurat toimivat pääosin vapaaehtoisperiaatteella. Kun menee mukaan toimintaan, sitä voi ohjata haluamaansa suuntaan. Jos on valmis ottamaan vastuuta, niin sitä kyllä noin keskimäärin saa.

toki voidaan vaatia vastuunkantamista yksittäisiltä vanhemmilta. Mutta enemmän tässä on kyse mitä järjestelmä painottaa
https://yle.fi/a/74-20021910
"Norjassa ei julkisteta tuloksia ja lasketa maaleja tiettyyn ikään asti. Lapsena kilpa-aspekti puuttuu." ... "Suurin osa niistä on sellaisia, joissa on raaka meininki hyvin nuorena. Otetaan helposti pois, jos ei ole riittävän hyvä. Harjoituksia on myös niin paljon, että yhtäkkiä pystyy harrastamaan vain yhtä lajia. Treenejä on joko paljon tai laji maksaa paljon.
– Tällaisia juttuja Norjassa ei ole juuri ollenkaan."

Millaisia painotuksia tehdään kilpaurheilu vs. harrasteliikunta, sitä ei voi vain sysätä yksittäisille toimijoille

YocceT
06.09.2023, 16.41
Se on kyllä jännä mihin tämä yhteiskunta on mennyt tai menossa.

Kyllä. Toisten omaisuutta, tai yhteistä omaisuutta ei kunnioiteta, kaikki pannaan päreiksi. Jos jonnet tai veetit keskenään saa puuhastella, niin jäljellä on vain savuavia raunioita.

Kuten tällä kylällä: Asuinalueen yhteisen ulkoliikuntapaikan katusäbä/lätkäkaukalo poltettiin nuotiossa. Lentisverkot revittiin kappaleiksi. Koristelineet vedettiin autolla nurin, tahallaan. Sähkökaappi murrettiin auki jotta saadaan valot päälle (ettei tartte pussikaljaa juoda pimeässä). Pelottaa ajatella jos sama porukka päästetään omin päin mellastamaan koulun saliin, että onko koko koulua enää sen jälkeen.

Ohiampuja
06.09.2023, 17.07
No ei niitä valvomatta, tai ilman selkeää vastuuhenkilöä voi sinne päästää.
En tiedä mitä hyvällä kameravalvonnolla saisi hoidettua?

Jossain kouluprojektissa oli suunnitteluspekseissä vaatimus että liikuntasalien kulkureitit pitää suunnitella niin, että niiden turvallinen iltakäyttö mahdollistui.

-mustikka-
06.09.2023, 18.03
Viime talvena johdin seuran harjoituksen kerran viikossa pienen koulun liikuntasalissa. Mulla oli ulko-oveen avain ja meidän jälkeen saliin ei tullut ketään eli oli tarkistettava, että kaikki poistuvat ja valoja ei jää päälle. Edellistalvena avainta ei tarvittu, kun paikalla oli kaupungin puolesta ns. päivystäjä.
Omalla mittarillani sali ei täyttänyt nykyajan vaatimuksia ja kulkureititkin oli epämääräiset. Kameravalvonnalla olisi joo valvottu, mutta ei sillä mitään estettyä saisi jos joku haluaa ilkivaltaa tehdä.

Arosusi
06.09.2023, 18.11

Kuva olis kiva!

MRe
06.09.2023, 18.47
Nyt on olumppiakomiteakin herännyt. Orpo tulee vetämään turkkulaiset salitreenit, Purra spinninkiä ja Samarin zumbaa.

https://www.hs.fi/urheilu/art-2000009837105.html

Voiskohan komitea leikata kampaviineribudjetistaan sen verran, että saataisiin matalan kynnyksen liikkumista? Eikä mitään kolmelle pituushyppääjälle kuukauden Kenianleiriä.

MRe
06.09.2023, 19.24
Mutta mutta… rakennetaan liikuntapaikka miljoonilla(?) ja yleisövuoroja on viikossa kaksi. Toinen torstaisin iltapäivällä ja toinen perjantai-aamuna. Kokonaista tunnin verran kerrallaan.

Alunperin paikalle oli suunniteltu uimahallia. Harvaa uimahallia on varattu vain uimaseuroille.

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/6190609

Ohiampuja
18.09.2023, 09.23
Aukeaako linkki? Asiallinen juttu lasten liikunnasta.

"OHJATUN liikunnan sijasta pikkulapsen perustaitoja parantaa tehokkaimmin runsas ulkoilu."
"Parasta mitä lapsen liikuntataitojen hyväksi voi tehdä, on siis viedä hänet ulos leikkimään. Ulkoilua varten kannattaa pukea lapselle hyvät jalkineet ja joustavat vaatteet, Sääkslahti neuvoo."

Liikunta | Usko omiin liikuntataitoihin muovautuu jo pikkulapsena, ja sillä on pitkät jäljet: https://www.hs.fi/tiede/art-2000009841588.html

F. Kotlerburg
18.09.2023, 09.44
Maksumuurin takana.

callahan
18.09.2023, 09.57
Aukeaako linkki? Asiallinen juttu lasten liikunnasta.

"OHJATUN liikunnan sijasta pikkulapsen perustaitoja parantaa tehokkaimmin runsas ulkoilu."
"Parasta mitä lapsen liikuntataitojen hyväksi voi tehdä, on siis viedä hänet ulos leikkimään. Ulkoilua varten kannattaa pukea lapselle hyvät jalkineet ja joustavat vaatteet, Sääkslahti neuvoo."

Liikunta | Usko omiin liikuntataitoihin muovautuu jo pikkulapsena, ja sillä on pitkät jäljet: https://www.hs.fi/tiede/art-2000009841588.html

Ei nyt pahalla mutta kun selkeesti lukee jotta vain tilaajille.

Eikö se kerro jotain, tokkiisa saa linkata jos joku ei muuten ole huomannut artikkeli, uskon kuitenkin jotta tilaajista ne keitä asia kiinnostaa sen lukevat.

JackOja
18.09.2023, 10.16
Ei mitään uutta. Ei ole kauaa kun sanoin, että lapsilta sähkölelut pois ja pallo tilalle ja ulos.

Outtasite
18.09.2023, 11.42
Ei nyt pahalla mutta kun selkeesti lukee jotta vain tilaajille.

Voin hyvinkin olla väärässä, mutta jos on tilaaja - kuten Ohiampuja ilmeisestikin on:rolleyes: - ei kenties näe tuota tekstiä (eikä tietenkään saa tarjousta lukea maksutta kahden viikon tutustumisjakson ajan).

JackOja
18.09.2023, 11.47
Voin hyvinkin olla väärässä, mutta jos on tilaaja - kuten Ohiampuja ilmeisestikin on:rolleyes: - ei kenties näe tuota tekstiä...

"Tilaajille" -teksti näkyy tilaajille.

Ohiampuja
18.09.2023, 16.48
"Tilaajille" -teksti näkyy tilaajille.
No niinpäs on. Aamulla yritin sitä kännykän ruudulta varmistaa, mutta ei osunut silmään. Mun tarkkaavaisuushäiriön kanssa ei vaan aina onnistu. (Noh perjantaina tarvittiin Ideaparkissa karttaa että löysin pojan kanssa Intersporttiin, vaikka siellä on käyty varmaan kymmeniä kertoja tässä kohta 10 vuoden aikana)

Ohiampuja
19.09.2023, 17.53
No onnistuuko nyt, aukeaako tämä liikuntajuttu kaikille?

https://www.hs.fi/urheilu/art-2000009865709.html

F. Kotlerburg
19.09.2023, 18.04
Aukeaa. Tämän päivän lenkillä metsässä poluilla tuli kolme päiväkotiryhmää vastaan. Olivat tutkimassa luontoa. Ehkä kaikkia lapsia ja nuoria ei ole vielä menetetty.

MRe
19.09.2023, 18.57
Aukeaa. Tämän päivän lenkillä metsässä poluilla tuli kolme päiväkotiryhmää vastaan. Olivat tutkimassa luontoa. Ehkä kaikkia lapsia ja nuoria ei ole vielä menetetty.

Noita on näkynyt tänä syksynä useamman kerran. Viimeeksi Viikissä viikolla.

Hartsa69
19.09.2023, 19.06

Kyllä se luontoon tutustuminen lakkaa tuosta viimeistään 5 vuoden sisällä.

MRe
20.09.2023, 18.22
Kyllä se luontoon tutustuminen lakkaa tuosta viimeistään 5 vuoden sisällä.

Osalla porukkaa meinasi loppua jo ennen tuota. Huh-huh, onneksi selvisivät säikähdyksellä.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009866258.html

Ohiampuja
23.09.2023, 10.10
Tässä en nähnyt vain tilaajille merkintää.

Mutta tästä aiheesta olen aikaisemmin täällä itsekin kirjoittanut. Eli jonkinlaista sääntelyä pitää saada epäterveellisen ruoan myyntiin ja mainontaan.

Vieraskynä | Hallituksen pitää keskittyä myös lihavuuden vähentämiseen: https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009856877.html

J3K
23.09.2023, 10.51
Veikkaan että mahdollinen säätely jesim. makeisissa johtaa samaan kuin alkoholin ja tupakkatuotteiden kanssa, tilataan ulkomailta jolloin verotulot katoavat mutta haitat jäävät.

Mutta entä jos kepin sijaan porkkanaa? Ihan kirjaimellisesti, kotimaisten kasvisten, juuresten, marjojen ja kalan alv. 0% Vapaaehtoinen virallinen kuntotesti vuosittain jolla voisi vaikuttaa alentavasti veroprosenttiin tms?

MRe
23.09.2023, 11.41
Vapaaehtoinen virallinen kuntotesti vuosittain jolla voisi vaikuttaa alentavasti veroprosenttiin tms?

Tämä lienee ns. kännissä ja läpällä?

Ohiampuja
23.09.2023, 12.07
Veikkaan että mahdollinen säätely esim. makeisissa johtaa samaan kuin alkoholin ja tupakkatuotteiden kanssa, tilataan ulkomailta jolloin verotulot katoavat mutta haitat jäävät.
No en oikein usko että ala-aste ikäiset kersat alkaisi tilaamaan karkkia jostain nettikaupasta. Mun pointti on ehkä siinä että kun suora tuputtaminen saataisiin vähemmälle, niin heräteostokset tippuisi.

Ps. Asutaan tässä koulun ja K-marketin nurkilla, niin tällainen keksi näyttäisi olevan nyt nuorison suosikki. Joka päivä ohikulkiessani kerään noita tuosta nurkilta ja pistän roskikseen, kun muksut ei itse jaksa.
Uskon että hintojen nousu vähentäisi tällaista koulumatkoilla tehtävää jatkuvaa pientä napostelua. Ja toki samalla terveellisemmän syötävän hinta ja "tyrkyttäminen" saisi parantua.
https://www.vegaanituotteet.net/_next/image?url=http%3A%2F%2Fcms.vegaanituotteet.net%2Fs ites%2Fdefault%2Ffiles%2Fstyles%2Fproduct%2Fpublic %2F2023-01%2Fext_c75032148ed2dfb54978e9c3d1dff20285fdd94e_ 098c7371719baa1b693fceedb5b533fc6a569de4.png%3Fito k%3DkJfFG49t&w=640&q=75

J3K
23.09.2023, 12.08
Tämä lienee ns. kännissä ja läpällä?

Ei, koska se olisi nimenomaan vapaaehtoinen. Kännissä ja läpällä ehdotus olisi siru + datankeruu ihmisistä ja sen perusteella...

Eihän se reilua olisi jos on terveyden kanssa ongelmia mutta elämä on epäreilua muutenkin. Kyllä se raha on paras motivaattori tässäkin asiassa ja nimenomaan veroprosentti koska kertakorvauksesta tulisi hirveä parku kun jotkut saavat enemmän.

Pekkaniskan liikunta/raittiusbonusjärjestelmä on ihan OK mutta liian monimutkainen isommassa mittakaavassa.

JackOja
23.09.2023, 12.20
No en oikein usko että ala-aste ikäiset kersat alkaisi tilaamaan karkkia jostain nettikaupasta...

Se yläasteikäinen tilaa ja diilaa lapsille. Niin se toimii tupakan, alkoholin ja huumeiden kanssakin. Vastaava toimitusketju.

J3K
23.09.2023, 12.24
No en oikein usko että ala-aste ikäiset kersat alkaisi tilaamaan karkkia jostain nettikaupasta. Mun pointti on ehkä siinä että kun suora tuputtaminen saataisiin vähemmälle, niin heräteostokset tippuisi.

Ps. Asutaan tässä koulun ja K-marketin nurkilla, niin tällainen keksi näyttäisi olevan nyt nuorison suosikki. Joka päivä ohikulkiessani kerään noita tuosta nurkilta ja pistän roskikseen, kun muksut ei itse jaksa.
Uskon että hintojen nousu vähentäisi tällaista koulumatkoilla tehtävää jatkuvaa pientä napostelua. Ja toki samalla terveellisemmän syötävän hinta ja "tyrkyttäminen" saisi parantua.

Totta tuo että hintojen nousu vähentäisi noita koulupäivän aikana tapahtuvia mässäilyjä. Itse lapsille markkinoitavista tuotteista on tässä opinnäytetyössä asiaa: https://www.theseus.fi/bitstream/10024/77228/1/kallio_martta. (https://www.theseus.fi/bitstream/10024/77228/1/kallio_martta.pdf)

Kulkuri
23.09.2023, 15.16
Kyllä se raha on paras motivaattori tässäkin asiassa ja nimenomaan veroprosentti koska kertakorvauksesta tulisi hirveä parku kun jotkut saavat enemmän.

Kuntotestistä maksettava palkkio on mielestäni kannatettava ajatus. Kevyempi veroprosentti ei kannustaisi pienituloisia tai työttömiä, ja juuri tässä joukossa liikkumattomuus on yleistä. Suurituloiset johtajat ja lääkärit treenaavat maratoneille ja ultramatkoille joka tapauksessa, joten heiltä saamatta jäävä verotulo olisi vain valtion kassasta pois. Siksi kaikille samoin kriteerein maksettava könttäsumma voisi toimia tehokkaammin.

Summa voitaisiin maksaa maksimaalisen hapenottokyvyn perusteella, koska sen on havaittu ennustavan hyvin mm. jäljellä olevia elinvuosia. Testi voisi olla epäsuora, esim. Cooperin testi, tai hyväksytyltä testiasemalta hankittu suora hapenottokyvyn mittaustulos. Esim. 30 ml/kg minuutissa on terveydelle haitallisen heikko hapenottokyky, mutta tämän ylittävästä tuloksesta saisi sitä suuremman rahamäärän, mitä enemmän happea kuluu. Cooperin testissä alaraja voisi olla 1800 m ja tästä vaikka 50 senttiä - 1 euro per metri.

Liikkumattomuuden kustannukset ovat 3.2 - 7.5 miljardia vuodessa, ja jos kuntotesteillä saataisiin aikaan liikuntamotivaatiota ja tätä summaa pienennettyä, niin luulisin, että jaettavaa riittäisi kuntotestien palkkioihin.

https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/160724
https://jamanetwork.com/journals/jamanetworkopen/fullarticle/2707428

MRe
23.09.2023, 17.38
Ensin nyt voitaisiin sanktioida alkoholinkäyttö. Puhallusratsiat viikonloppuisin terasseille ja jalkakäytäville. Jokaista alkavaa 0,1 promillea kohden sadantonnin sakko ja veroihin 10% korotus vuodeksi.

Enemmän tuo alkoholi taitaa yhteiskunnalle maksaa kuin liikkumattomuus.

MV
23.09.2023, 17.58
^ valtio saa alkoholin myynnistä verotuloja, liikkumattomuudesta ei (ellei mukaan lasketa köllöttelyä ratin ja penkin välissä)

usko juntunen
23.09.2023, 17.58
Eikös se nykynuorison Cooperin testi ole 12min. ilman kännykkää ja meille setämiehille 12min ilman f-foorumia.

justus6969
25.09.2023, 17.27
hassua, aikanaan naisliike tehnyt hirveän työn, että on saatu naisten ja tyttöjen sarjoja urheiluun. Nyt halutaan ainakin tyttöjen sarjat pois. No kaikkea ei tarvitse setämiehen ymmärtää, toki kannatan yhteisvessoja ja -pukkareita

Arosusi
03.10.2023, 20.11
Tutkijat ovat löytäneet aineen, jolla voi ehkä korvata liikunnan

https://tieku.fi/terveys/tutkijat-ovat-loytaneet-aineen-jolla-voi-ehka-korvata-liikunnan

Ja ketjun voi sulkea.

OJ
05.10.2023, 01.19
Kaiken kieltäminen olisi hieno liikuntapolitiikan alku.

Ohiampuja
05.10.2023, 09.35
Pitäisi näkyä kaikille?
Keravan koulujen keppijumppa.

https://www.hs.fi/urheilu/art-2000009884810.html (https://www.hs.fi/urheilu/art-2000009884810.html)

usko juntunen
31.10.2023, 13.21
Maksuton liikuntaneuvonta alkoi Kuhmossa – liikuntaneuvojalta saa yksikölliset vinkit liikunnan lisäämiseen

https://yle.fi/a/74-20057811

J3K
04.12.2023, 18.56
IL:n vaalikoneessa kysymykseen "Suomalaisten ylipainoon on välttämätöntä puuttua poliittisin toimin." ainoastaan Halla-Aho ja Andersson olivat samaa mieltä. Muilta tuli ympäripyöreää liibalaabaa yksilön vapaudesta jne. vaikka ei tuossa nyt kuitenkaan sitä tarkoitettu että valtio pakkosiirtää läskileirille.

YocceT
05.12.2023, 13.54
IL:n vaalikoneessa kysymykseen "Suomalaisten ylipainoon on välttämätöntä puuttua poliittisin toimin." ainoastaan Halla-Aho ja Andersson

Muut kai ymmärsivät sen verran valtiosäännöstä, että tajusivat ettei tuo asia kuulu presidentin toimivaltaan.

MRe
05.12.2023, 14.08
Miksi ylipainoon tai ainakaan liikkumattomuuteen pitäisi puuttua? Halutaan ihmiset ennenaikaiseen hautaan?

https://www.hs.fi/tiede/art-2000010028669.html

”VUODEN liikunta*lääketieteellisenä tutkimuksena palkittiin tutkimus, jonka mukaan elämä ei taidakaan pidentyä liikkumalla. Kaiken lisäksi kovimmat liikkujat voivat vanheta muita nopeammin.”

Hower
05.12.2023, 14.51
Miksi ylipainoon tai ainakaan liikkumattomuuteen pitäisi puuttua? Halutaan ihmiset ennenaikaiseen hautaan?

Mihin ihmeen "ennenaikaiseen hautaan"?
Ihmisten elinikä on venynyt tolkuttoman pitkäksi ja siitä on pelkkää haittaa yhteiskunnalle ja maapallon kestokyvylle.
Nykysin jos kuolee kaheksankymppisenä niin vingutaan, että hiukkaset tai juusto veivät ennenaikaiseen hautaan.

Joku 80....85v voisi olla ehdoton takaraja ja ihmisen nautinnon maksimimäärä. Pitäisi riittää. Liikunta on nautinto, mut ei sillä tarvi elinikää pidentää.