Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Laahaavat jarrupalat



pesuman
28.04.2023, 10.04
Pyörään asennettiin viime vuonna täydellisen uudet Shimano BR-8170 jarrusatulat. Toimivat hyvin viime kauden, vanne pyöri vapaasti pyöritettäessä liki minuutin, mutta nyt kevään ensi lenkeillä huomasin, että etujarru on ryhtynyt laahaamaan (vanhoilla, mutta hyvillä paloilla, jotka kuluneet jo sopivasti)
Hankaus syö sen verran watteja, ettei pyörällä viitsi lähteä lenkille. Onhan tuo saattanut ilmetä jo viime syksyn viimeisillä lenkeillä, mutta jäänyt silloin huomaamatta.

Autossa korjaaminen on helppoa, jarrusatulan mäntiä herkistellään ja jos vika ei korjaanu, niin jarrusatula roskiin ja uutta tilalle.

Polkupyörässä herkistely ei auta. Syystä tai toisesta mäntä vain ei palaudu tarpeeksi syvälle poraukseensa, jolloin palat jäävät hankaamaan levyä.

Onko jarrusatula siis roskistavaraa vai onko jotain kikka kolmosta, jolla toimivuuden saisi palaamaan? Jarrusatulan vaihtaminen tietää samalla monen muun osan vaihtamista ja aikamoista purkamista, kun on integroitu ohjaamo.

JackOja
28.04.2023, 10.09
Ilmaa ja keskitä jarru. Ellei auta, herkistä männät. Puhdistus bräkleenillä ja sitten voitelet silikonirasvalla jarrumäntien reunat. Painat männät sisään ja pyyhit ylimääräiset rasvat pois.

Kanuuna
28.04.2023, 10.40
Keskittäminen yleensä tosiaan auttaa. Itse olen keskittänyt ihan vaan silmällä. Tai ehkä kuitenkin silmää hyödyntäen 5 millisellä kuusiokololla.
Jos männät on oikeasti jumissa, niin sitten puristaa toisen puolen mäntää/-iä kerrallaan puolen senttiä pihalle, putsaa, voitelee jarruöljyllä, painaa takaisin koloonsa ja satulan toiselle puolelle sama. Tämän toistaa niin monta kertaa sille puolelle, joka on jumissa, että alkaa pelittää.

Aakoo
28.04.2023, 14.47
Itse olen ottanut tavaksi kanssa rasvata ne männät ihan sillä mineraaliöljyllä. Eli rengasmuovin avulla (pitää toista mäntää sisässä) vähän pumppaa mäntää ulos, ja sitten sivujen rasvaus öljyyn kastetulla pumpulipuikolla. Mäntä sisään rengasmuovilla, jos takeltelee ni vähän pumppausta ees taas ja sama operaatio toiselle puolelle. Bräkleenillä putsaus ja palat kiinni. Keskityksen teen aina ihan silmämääräisesti.

miz
28.04.2023, 19.51
Jarrusatulan vaihtaminen tietää samalla monen muun osan vaihtamista ja aikamoista purkamista, kun on integroitu ohjaamo.

Edellähän jo mainittiin yleensä toimivat keinot. Miksi ohjaamoa tai muutakaan pitää purkaa jos se satula jostain syystä olisi entinen? Miksi tuossa ei muka saa letkua irti satulasta, uusi satula ja ilmaus??

Hower
29.04.2023, 09.51
Aloituksessa ei käynyt esille onko yritetty keskittää.
Toisekseen ihmettelen samaa kuin yllä^ Onko siis integroitu ohjaamo niin pska, että menee iso kasa osia vaihtoon ohjaamossa kun jarrusatula vaihdetaan?

Juutuubi on pullollaan videoita näitten jarrujen keskittämistä ja säätämistä.

Arosusi
29.04.2023, 19.04
Miksi tuossa ei muka saa letkua irti satulasta, uusi satula ja ilmaus??

Voiko letkun liittää samasta kohdasta uudestaan vai pitääkö sitä vähän lyhentää?
Voiko letku olla niin lyhyt ettei sitä voi enää lyhentää (jos siis pakko)?
Tarvitseeko tuohon muuta kuin oliivin ja insert pinnin (mikä sen nimi suomeksi nyt on)?

Levyjarru nöösi kyselee!

hcf
02.05.2023, 07.59
Pyörään asennettiin viime vuonna täydellisen uudet Shimano BR-8170 jarrusatulat. Toimivat hyvin viime kauden, vanne pyöri vapaasti pyöritettäessä liki minuutin, mutta nyt kevään ensi lenkeillä huomasin, että etujarru on ryhtynyt laahaamaan (vanhoilla, mutta hyvillä paloilla, jotka kuluneet jo sopivasti)
Hankaus syö sen verran watteja, ettei pyörällä viitsi lähteä lenkille. Onhan tuo saattanut ilmetä jo viime syksyn viimeisillä lenkeillä, mutta jäänyt silloin huomaamatta.

Autossa korjaaminen on helppoa, jarrusatulan mäntiä herkistellään ja jos vika ei korjaanu, niin jarrusatula roskiin ja uutta tilalle.

Polkupyörässä herkistely ei auta. Syystä tai toisesta mäntä vain ei palaudu tarpeeksi syvälle poraukseensa, jolloin palat jäävät hankaamaan levyä.

Onko jarrusatula siis roskistavaraa vai onko jotain kikka kolmosta, jolla toimivuuden saisi palaamaan? Jarrusatulan vaihtaminen tietää samalla monen muun osan vaihtamista ja aikamoista purkamista, kun on integroitu ohjaamo.

Joissaki jarruissa korjaantuu ku painat jarrulevyä laahaavalle puolen ja painat kahvasta. Satula kannattee sillon olla täysin keskellä (vertaa levyä satulaan eikä paloihin)

Hower
02.05.2023, 10.12
Tää on nyt taas niitä ketjuja, joissa alkuperäistä kysyjää ei tunnu aihe / vastaukset /vinkit eikä sen kertominen kuinka fillari on korjattu enää kiinostavan pätkääkään.
Case closed.

K.Kuronen
02.05.2023, 11.32
Pyörään asennettiin viime vuonna täydellisen uudet Shimano BR-8170 jarrusatulat. Toimivat hyvin viime kauden, vanne pyöri vapaasti pyöritettäessä liki minuutin, mutta nyt kevään ensi lenkeillä huomasin, että etujarru on ryhtynyt laahaamaan (vanhoilla, mutta hyvillä paloilla, jotka kuluneet jo sopivasti)
Hankaus syö sen verran watteja, ettei pyörällä viitsi lähteä lenkille. Onhan tuo saattanut ilmetä jo viime syksyn viimeisillä lenkeillä, mutta jäänyt silloin huomaamatta.

...

Mä olen ottanut tavaksi pestä jarruja usein, ajan ympäri vuoden ja mielestäni esimerkiksi kevät on todella pölyistä aikaa. Ruiskaan pesuainetta, nyt Rex:n tuotetta, levyille, paloille ja jarrusatulaan; puristelen muutaman kerran kahvoista ja saatan vähän pyöräyttää ja jarruttaa; huuhtelu perään. Aina on tippunut mustaa pesutilan lattialle.

Männän tiivisteen ympärille kertyy kait sekä maantiepölyä, mitä lie auton renkaista irronnutta, jarrupölyä ja muuta.

(Itse en käytä tiskiainetta levyjarrujen pesuun, sillä epäilen tiskiaineessa olevan jotakin jarruihin jäävää)

znood
04.05.2023, 22.59
levyt saattaa soida vaikka jarrut on täysin kunnossa - jos oikeasti hinkkaa tai laahaa on täysin eri asia kun soiminen kovemmissa nopeuksissa

pesuman
08.05.2023, 21.59
Vika ei korjaantunut, vaan jarrusatula menee uusiksi. Jumittunut mäntä ei hievahdakaan sisäänpäin porauksessaan, vaikka ulospäin kyllä tulee ja palautuu sitten takaisin kohtaan, johon jumittuu ja josta ei liiku millin kymmenystäkään enempää sisäänpäin. Olisiko tiivisterengas liikahtanut ja estää palautumisen poraukseen kunnolla?
Täytyy purkaa satula ja katsoa, mikä siinä kanittaa.

Siis ei auttanut keskittäminen, eikä männän painaminen työkalulla. Kun se ei uppoa tarpeeksi syvälle niin se ei sitten uppoa.

Korjauksia tehdessä asioihin tulee perehdyttyä syvällisemmin ja selvisi sekin, ettei jarruletkua tarvitse uusia. Riittää kun Dremelin laikalla leikkaa vanhan helmen irti ja korvaa sen uudella helmellä. Tässä toki tarvitsee varoa, ettei laikka leikkaa letkua samalla halki.

Hower
08.05.2023, 22.58
Se (keraaminen) mäntä voi olla haljennut, kuten mulla kävi. Ilmeisesti painelin sitä varomattomasti.

Kanuuna
08.05.2023, 23.02
Vika ei korjaantunut, vaan jarrusatula menee uusiksi. Jumittunut mäntä ei hievahdakaan sisäänpäin porauksessaan, vaikka ulospäin kyllä tulee ja palautuu sitten takaisin kohtaan, johon jumittuu ja josta ei liiku millin kymmenystäkään enempää sisäänpäin. Olisiko tiivisterengas liikahtanut ja estää palautumisen poraukseen kunnolla?
Täytyy purkaa satula ja katsoa, mikä siinä kanittaa.

Siis ei auttanut keskittäminen, eikä männän painaminen työkalulla. Kun se ei uppoa tarpeeksi syvälle niin se ei sitten uppoa.

Korjauksia tehdessä asioihin tulee perehdyttyä syvällisemmin ja selvisi sekin, ettei jarruletkua tarvitse uusia. Riittää kun Dremelin laikalla leikkaa vanhan helmen irti ja korvaa sen uudella helmellä. Tässä toki tarvitsee varoa, ettei laikka leikkaa letkua samalla halki.

Siis avasitko ilmausruuvia ollenkaan. Ei se mäntä tietenkään painu sisään, jos neste ei pääse väistymään systeemistä ulos.

K.Kuronen
08.05.2023, 23.02
Vika ei korjaantunut, vaan jarrusatula menee uusiksi. Jumittunut mäntä ei hievahdakaan sisäänpäin porauksessaan, vaikka ulospäin kyllä tulee ja palautuu sitten takaisin kohtaan, johon jumittuu ja josta ei liiku millin kymmenystäkään enempää sisäänpäin. Olisiko tiivisterengas liikahtanut ja estää palautumisen poraukseen kunnolla?
Täytyy purkaa satula ja katsoa, mikä siinä kanittaa.

....

Onhan sulla ollut kahvasta nestesäiliön korkki auki mäntää sisään painaessa?

Hower
08.05.2023, 23.05
Tämmöstä siis muillakin:

Shimanon keraamiset männät on joo herkkiä. Itsellä hajosi alle vuoden vanha Ultegran jarru niin, että mäntä mureni pieniksi paloiksi satulan sisään. Tuossa meni pari päivää ihmetellessä miksi ei mäntää saa painettua sisään kun koitti jarrupaloja vaihtaa kunnes sitten irrotti jumissa olleen männän ja muruja tippu lattialle.

Tuohon ei oltu vaihdettu vielä edes paloja niin ei sitä ole tullut paineltua sisään. Vähän mysteeri msitä johtu. Olsiiko viallinen yksilö tai asentajalta tipppunu lattialle tms...

Kuvassa männän sisäpuoli:
https://duris.kuvat.fi/kuvat/Linkit/20220414_222118.jpg?img=smaller

pesuman
09.05.2023, 10.23
Ärsyttäviä nuo kysymykset itsestään selvistä asioista, kuten oliko ilmausruuvi auki.
No, jotkut ovat täysiä käsiä, joten siltä osin relevantteja kysymyksiä.
Howerin lähettänmä kuva saattaa olla myös minun ongelmani ydin. Pitää pistää Ultegran satula atomeiksi ja katsoa, onko mäntä rikki. Siihen se liikkumattomuus viittaa.
Takuut eivät tietenkään ole enää voimassa, mutta eiköhän tehdasuusi satula taas takaa jokusen kitkavapaan kilometrin.
Käsitykseni mukaan noihin saa jotain korjaussarjoja, joten vanhaa satulaa ei tarvitse heittää metallinkierrätykseen.

Aakoo
09.05.2023, 14.36
^Miksi se ilmausruuvi / kahvan ruuvi pitäisi avata kun männät painaa sisään?

JackOja
09.05.2023, 14.45
^Niin, en minäkään avaa.

Hower
09.05.2023, 14.51
Samaa ihmettelin.
Eikö se oo tarkotus herkistellä mäntiä liikuttelemalla niitä ulos/sisään eikä yrittää tursottaa jarrunestettä ulos kahvasta? Liikaako sitä mukamas olisi vaikka aiemmin jarrut on ollu kondiksessa?

JaskaJopo
09.05.2023, 15.25
Itse juuri vaihdoin jarrupalat toiseen pyörään enkä availlut mitään ruuveja. Jos tuonne on alunperin laitettu nesteet niinkuin kuuluu eli männät sisässä, niin kyllä siellä pitäisi olla tilaa työntää männät takaisin sisään.

pesuman
09.05.2023, 16.41
Ilmausruuvien avaajat todennäköisesti muistelevat autojen takajarrujen remontteja. Autoissa on syytä avata jarrunesteen säiliön korkkia, jotta säiliössä oleva ilma ei estä jarrunesteen pinnan nousua säiliössä kun jarrumäntiä kierretään takaisin syvemmälle satulaan sisälle. Muussa tapauksessa hommissa on oltava melkoinen muskelimies.

Fillarin jarrusatulassa ei todellakaan tarvitse avata yhtään ruuvia, jos tarkoitus on saada tilaa jarrupaloille. Männät liukuvat TOIMIVASSA satulassa poraukseensa hyvin pienellä vastuksella.

paaton
09.05.2023, 16.45
Sähän itse puhuit ärsyttävistä selvistä asioista, kuten onko ilmausruuvi auki. Kandee vaan korjata kaikki itse jos osaa, eikä kaipaa muiden apua.

El-Carpaso
09.05.2023, 18.08
Käytännössä kaikki hydrauliset fillarijarrut on avoimia hydrauliikkajärjestelmiä, joissa on kahvassa reservoir eli säiliö jarrunesteelle. Säiliöstä otetaan lisää nestettä, kun palat kuluvat ja jarrusatulan mäntien on siirryttävä ulommas vastaamaan kulumaa. Vastaavasti jos palat työntää takaisin sisään, täyttyy säiliö uudelleen jarrusatulasta poistuvasta nesteestä.

Siellä säiliössä on tyypillisesti kuminen kalvo, joka menee kuprulle nesteen poistuessa säiliöstä, eli järjestelmä ei imaise ilmaa säiliöön nesteen vähetessä.

Lähtökohtaisesti mäntiä liikutellessa mitään ruuvia ei pitäisi siis joutua avaamaan, koska säiliö.

Toisaalta edellämainitusta syystä jarruja ei koskaan saisi ilmata, jos on palat sisällä. Jos jarrun "ylitäyttää" ja työntää männät sisään, saattaa tulla iso harmitus.

Kanuuna
09.05.2023, 18.52
Ihan heitin ideaa ilmoille, kun apua kysyttiin.
Silloin järjestelmä on ylitäytetty, jos ilmaus suoritetaan kuluneille paloille. Eipä saa työnnettyä mäntiä sen jälkeen tarpeeksi sisään uusille paloille. Tai toinen vaihtoehto on, että ruiskahtaa ylipaineventtiili tai joku tiiviste kyrvähtää, tod näk kahvasta ja säiliöstä.

K.Kuronen
09.05.2023, 20.21
...
Siis ei auttanut keskittäminen, eikä männän painaminen työkalulla. Kun se ei uppoa tarpeeksi syvälle niin se ei sitten uppoa.
...

Yhtenä vaihtoehtona tällaisessa tilanteessa on "ylitäyttö", siksi varotoimenpiteenä kahvan säiliön korkista kysyin: korkin avaaminen säästää kahvan. Veikkaan että Shimanon hydraulisessa maantiekahvassa e ole mitään ylipainevettiiliä, vaan satulasta mäntää sisään voimalla painaessa paine purkautuu siten, että rakko, "bladder", korkkaa.

"Ylitäyttö" seuraa esimerkiksi siitä, että kahvan korkki on ollut auki ja jarrunestettä on lisätty asiaa kummemmin pohtimatta. Tästä ei seuraa mitään outoa jarrujen toiminnassa, vaan ensimmäinen outous iskee, kun pitäisi laittaa uudet palat.

paaton
09.05.2023, 22.59
Ihan heitin ideaa ilmoille, kun apua kysyttiin.
Silloin järjestelmä on ylitäytetty, jos ilmaus suoritetaan kuluneille paloille. Eipä saa työnnettyä mäntiä sen jälkeen tarpeeksi sisään uusille paloille. Tai toinen vaihtoehto on, että ruiskahtaa ylipaineventtiili tai joku tiiviste kyrvähtää, tod näk kahvasta ja säiliöstä.

Just noin. Itse ainakin ilmaan joskus jarruja vanhoilla paloilla ilman niitä shimanon välipaloja. Saa siinä painella mäntiä alaspäin jos ei jostain kohdasta päästä nestettä pois.

MacGyver
09.05.2023, 23.41
Just noin. Itse ainakin ilmaan joskus jarruja vanhoilla paloilla ilman niitä shimanon välipaloja. Saa siinä painella mäntiä alaspäin jos ei jostain kohdasta päästä nestettä pois.

Kannattaa opetella oikeat työtavat tai viedä huoltoon.
Ja en ole ilmannut yksiäkään pyörän jarruja, joissa tuo välipalikka olisi ollut mitenkään pakollinen.

paaton
10.05.2023, 00.23
No jos ilmaat vanhoilla kuluneilla paloilla, ilman välipaloja, niin uusia paloja vaihtaessa saa vajuttaa nestettä. Ei kai tuossa mitään outoa ole.

K.Kuronen
10.05.2023, 15.43
^tai sitten kiire teettää pikailmauksen, tai oikeammin jarrunesteen lisäyksen, kuten itse tein vuosi sitten satulan ilmausnipan vuodettua öljyt paloille ja levylle: uusia paloja kun ei ollut käsillä, niin laitoin vielä kelvolliset ajetut tilalle ja lisäsin vain kahvan säiliön noin täyteen. Ja kovaa ajoa perään. Myöhemmin nipan pitävyyden varmistuttua ja kovimpien ajokiireiden helpotuttua nollasin männät ja samalla jarrunesteen määrän-> uutta palaa ja ajamaan.

Kuminauha
10.05.2023, 17.39
Ilmausruuvien avaajat todennäköisesti muistelevat autojen takajarrujen remontteja. Autoissa on syytä avata jarrunesteen säiliön korkkia, jotta säiliössä oleva ilma ei estä jarrunesteen pinnan nousua säiliössä kun jarrumäntiä kierretään takaisin syvemmälle satulaan sisälle. Muussa tapauksessa hommissa on oltava melkoinen muskelimies.

Fillarin jarrusatulassa ei todellakaan tarvitse avata yhtään ruuvia, jos tarkoitus on saada tilaa jarrupaloille. Männät liukuvat TOIMIVASSA satulassa poraukseensa hyvin pienellä vastuksella.

Just omaan 2017 volkkariin vaihdoin takapalat ja ei siinä kyllä mitään ruuveja tai korkkeja availla. Palat irti ja sitten vaan ihan kädellä painaa männän takas sisään.

janik
10.05.2023, 19.28
Omalle kohdalle sattui tilanne, jossa uudet jarrupalat (tarvike) olivat alkuperäisiä paksummat. Palat menivät paikoilleen viileässä tallissa, mutta kesäkuumalla (auringonpaisteessa) jarrut alkoivat laahata. Ei paljoa, mutta näille reisille liikaa. Ilmausruuvista tai kahvan liitosta avaamalla pisara nestettä ulos ja jarrujen laahaus loppui. Oli todellakin niin pienestä kiinni.

pesuman
10.05.2023, 21.08
Onko kenelläkään varmaa tietoa, onko BH-59 ja BH-90 letkuissa samat tiivistehelmet, vai onko niissä jotain merkittävää eroa? Letkujen halkaisija ainakin on sama.

stumpe
10.05.2023, 22.19
^helmet, siis oliivit on samat. Insertti tai mikä lie pinni onkaan on eri.

plr
11.05.2023, 12.20
(Itse en käytä tiskiainetta levyjarrujen pesuun, sillä epäilen tiskiaineessa olevan jotakin jarruihin jäävää)

Käytin jossakin vaiheessa pyörän pesuun Pineline tehopesua. En varmasti pysty sanomaan, että tämä oli syy, mutta levyjarruista häipyi jarrutusvoima. Sen jälkeen kun vaihdoin Fairyyn, ei ole jarrujen pidon/kirskumisen kanssa ollut ongelmia.

paaton
11.05.2023, 12.33
Minä epäilen kanssa että aiemmin käyttämäni pesuaine teki paloihin/levyihin liukkaan pinnan. Kauhea huuto.

Bndit
11.05.2023, 12.57
Suosittelen MucOffin pyöränpesuainetta, sitä voi ruikkia vaikka suoraan paloihin. Muutenkin erittäin hyvää tavaraa, puhdistaa hyvin eikä tuohoa mitään. Luonnollisesti myös ympäristöystävällistä.

paaton
11.05.2023, 13.12
Suosittelen MucOffin pyöränpesuainetta, sitä voi ruikkia vaikka suoraan paloihin. Muutenkin erittäin hyvää tavaraa, puhdistaa hyvin eikä tuohoa mitään. Luonnollisesti myös ympäristöystävällistä.

Tämä?

https://www.bike-components.de/en/Muc-Off/Bike-Cleaner-p61754/

JackOja
11.05.2023, 13.14
^joo, tuotahan saa pk-seudulta iian kivijalkaliikkeistäkin ja olikohan peräti XXL.ssäkin.

Vähän paremmat fillarikioskit myyvät ainetta vanhaan pulloonkin, luonto kiittää.

pesuman
11.05.2023, 13.28
Nyt ei etujarru laahaa enää. Jouduin nöyrtymään GRX sarjan gravel-jarruun, koska sellaisen sain täältä Suomesta kustannustehokkaasti nopealla aikataululla.
Seuraavaksi ehtiessäni katson, mikä rikkoi Ultegran jarrumännän siten, ettei se enää palautunut kunnolla porauksessaan?
Sinänsä muuten hauskaa, että Shimanon Road ja Gravel-jarruissa ei silmämääräisesti ole suuriakaan eroja.
Onko kyseessä Shimanon markkinointiosaston kikka, vai onko GRX-setti todellakin jollain lailla eroava Road-seteistä?

Goomikko
11.05.2023, 13.39
Siis avasitko ilmausruuvia ollenkaan. Ei se mäntä tietenkään painu sisään, jos neste ei pääse väistymään systeemistä ulos.

Ärsyttäviä nuo kysymykset itsestään selvistä asioista, kuten oliko ilmausruuvi auki.
No, jotkut ovat täysiä käsiä, joten siltä osin relevantteja kysymyksiä.

Miksi ihmeessä ilmausruuvi pitäisi avata. Ei jarrunestettä ulos kannata ottaa jos nesteitä ei olla vaihtamassa. Ei siellä jarruissa mitään takaisiniskuventtiiliä ole joka estäisi jarrunesteen takaisin virtaamisen. Jos näin olisi aina jarrua painaessa jarrut jäisivät lukkoon kun jarrumäntä ei pääsisi liikkumaan takaisin päin. Melkosen ristiriitaisia ohjeita keskenään annetaan tässäkin keskustelussa.

Kohdasta 6:33 jos ei jaksa koko videota katsoa
https://youtu.be/XMjj5mB07aI

paaton
11.05.2023, 13.41
Ihan samoja osia ne on. Ja miksei olisi? Takavaihtajat eroavat kitkajarrun ja eri kokoisten pakkojen vuoksi.

Nyt kun nesteitä on laskettu vähemmäksi, niin se vanhakin satula voi toimia :)

Bndit
11.05.2023, 14.03
Tämä?

https://www.bike-components.de/en/Muc-Off/Bike-Cleaner-p61754/

Just tota ja sitä saa tosiaan varmaan kaikista kivijaloista niinkuin JackOjakin tuossa mainitsi. Kun tuon on loppu niin voi täyttää pulloa näillä:https://larunpyora.com/fi/product/muc-off-punk-powder-4-x-30g/20561. Kaikin puolin erittäin hyvä tuote. Meillä on perheessä kahdeksan pyörää niin tuota kuluu :D

Hower
11.05.2023, 14.14
Nyt kun nesteitä on laskettu vähemmäksi, niin se vanhakin satula voi toimia :)
Vähän mulle jäi vielä epäselväksi miten se ylimääräinen neste on joutunut sinne järjestelmään? Kun fillarilla on aiemmin ajettu ongelmitta?

Hower
11.05.2023, 14.32
Kohdasta 6:33 jos ei jaksa koko videota katsoa
https://youtu.be/XMjj5mB07aI
Niinpä.
Huijaako se meitä jotenkin kun mäntä painuu nätisti sylinteriin vaikkei ole avannut kahvan nippeleitä?

Marsusram
11.05.2023, 15.53
Vähän mulle jäi vielä epäselväksi miten se ylimääräinen neste on joutunut sinne järjestelmään? Kun fillarilla on aiemmin ajettu ongelmitta?
Luultavasti tarkoitetaan että jarrupalojen kuluessa ovat satulasta männät tulleet ulos, jolloin ilmatessa on mahtunut enemmän nestettä.
Aikaisemmissa kannellisissa kahvoissa oli välikansi, jossa hengityskanava. Nykyisin taitaa tuo kalvo kompensoida nestemäärän muutokset säiliössä.
https://bicycles.stackexchange.com/questions/69356/what-and-where-is-the-weeping-port-on-shimano-mtb-brake-levers

Hower
11.05.2023, 16.01
^ Ensimmäisen ja alkuperäisen kysymyksen / tilannekuvauksen perusteella ei ole ilmattu ja täytetty kuluneilla paloilla.
No, josko tuo vielä selviäisi onko esim se mäntä haljennut.

jalkkis
11.05.2023, 20.47
Pyörän(kin) pesuhommissa ääni tälle:

https://www.autodude.fi/fi/tuote/esipesuaine_bilt_hamber_auto_foam

Hyvin toimii. Ei tartte eri aineita eri vehkeille ja paaaaaljon halvempaa kuin mucoffit.

Aakoo
11.05.2023, 21.19
^Siis eikö tuo ole kalliimpaa kuin Mucoff, jota saa 5l pöntön 26€? En siis sano etteikö olisi hyvää.

Goomikko
11.05.2023, 22.02
^Aivan oikein. 1,90€/5L kalliimpaa.

kni
11.05.2023, 22.21
^Siis eikö tuo ole kalliimpaa kuin Mucoff, jota saa 5l pöntön 26€? En siis sano etteikö olisi hyvää.Ei taida olla laimennettavaa tuo 5 litraa Muc-Offia?

paaton
11.05.2023, 22.33
Millanen foam sumutin pitää olla fillarille? Ostin motonetistä yhden sumuttimen, käytin kerran ja heitin sen pois.

Lopputuloksena oli vaahtoa koko prkln pihamaa täynnä ja pyörän runngossa vain pieni osa. Sitä kamaa meni ihan älyttömästi hukkaan.

Nyt olen laittanut normaaliin wurthin pumppupulloon pesuainetta ja ruiskutellut sen nätisti runkoon. Ei tule enää ihan heti mitään vaahtokamaa mulle.

jalkkis
12.05.2023, 20.42
Ei taida olla laimennettavaa tuo 5 litraa Muc-Offia?Mucoffista en tiedä mutta bilthamberin pänikästä tekee 60-70L pesuainetta(6-8% seos). Itse pesen n. 1dl/per pesu niin tuosta voi laskea pesukerran hinnan.

Hower
26.05.2023, 11.13
Seuraavaksi ehtiessäni katson, mikä rikkoi Ultegran jarrumännän siten, ettei se enää palautunut kunnolla porauksessaan?

No oliko rikki ja mikä rikkoi?