Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Vaihdettu uusi Bafang moottori ei toimi



Nightrider
24.04.2023, 03.32
Ostin XXL:stä Velocity by white energy touring hd 18 lady eu sähköpyörän neljä vuotta sitten. Moottori hajosi eikä takuu ole enää voimassa. Pyörän moottori on Bafang takamoottori (takapyörään tuleva moottori), 250w, 36v, vääntömomentti 46, tuumakoko 28", 7 vaihdetta.

Korjaamolla laitettiin pyörään uusi moottori:
https://www.evobike.fi/sahkopyoramme/varaosat/takapyorat/takapyora-evobike-sport-250w-bafang

Nyt uuden moottorin avustus hurahtaa puoleksi sekunniksi käyntiin, ts. avustus katkeaa ennen alkujaan eikä ala avustaa uudelleen. Tuleeko kenellekään mieleen mistä on kysymys ja mitä kannattaisi yrittää? Korjaamon miehillä ei oikeastaan ole käsitystä siitä että mistä on kysymys. Heille tuli mieleen että moottori ja näyttö voivat olla eri vuosimalleja eivätkä siksi sopisi yhteen. Pyörä on vuoden 2018 malli. Moottorista en tiedä miltä vuodelta se on. Onkohan Turussa korjaamoa, jossa tiedettäisi näistä asioista?

Pyörä on tämä:
https://prisguiden.no/produkt/white-velocity-by-white-energy-touring-hd-18-dame-320666

polkupedaali
24.04.2023, 08.19
Ostin XXL:stä Velocity by white energy touring hd 18 lady eu sähköpyörän neljä vuotta sitten. Moottori hajosi eikä takuu ole enää voimassa. Pyörän moottori on Bafang takamoottori (takapyörään tuleva moottori), 250w, 36v, vääntömomentti 46, tuumakoko 28", 7 vaihdetta.

Korjaamolla laitettiin pyörään uusi moottori:
https://www.evobike.fi/sahkopyoramme/varaosat/takapyorat/takapyora-evobike-sport-250w-bafang

Nyt uuden moottorin avustus hurahtaa puoleksi sekunniksi käyntiin, ts. avustus katkeaa ennen alkujaan eikä ala avustaa uudelleen. Tuleeko kenellekään mieleen mistä on kysymys ja mitä kannattaisi yrittää? Korjaamon miehillä ei oikeastaan ole käsitystä siitä että mistä on kysymys. Heille tuli mieleen että moottori ja näyttö voivat olla eri vuosimalleja eivätkä siksi sopisi yhteen. Pyörä on vuoden 2018 malli. Moottorista en tiedä miltä vuodelta se on. Onkohan Turussa korjaamoa, jossa tiedettäisi näistä asioista?

Pyörä on tämä:
https://prisguiden.no/produkt/white-velocity-by-white-energy-touring-hd-18-dame-320666
Melko varmasti hajonnut hall sensori. Mun takamoottorista kärähti yksi ja teki just samaa.alista saa eurolla 10 kpl. Vaihto iso homma mutta onnistuu. US $0.42 10? Off | 10PCS SS40AF SS41F SS495A SS49E OH41F SS495A1 Hall sensor SS40 SS41 SS495 SS49 A3144E U18 US1881 AH3503 OH137 US5881 HAL276https://a.aliexpress.com/_mL7fFVA
toki jos haluaa 100% niin osta testilaite myös
US $15.24 21? Off | Brushless Motor Tester Ebike Testing Device Electric Car Repair Universal Electric Vehicle Detector Controller Hall Detector
https://a.aliexpress.com/_mtF7LZq

Nightrider
24.04.2023, 13.39
Aivan, hall sensori voi olla rikki, elikkä rikkinäinen hall sensor tekisi juuri tuollaista, että moottori avustaa vain pienen inahduksen verran. Josko moottorin rikkoutuminen rikkoi
samalla samalla hall sensorin? Joudun palauttamaan moottorin alle kahden viikon sisällä takaisin nettikauppaan, että saan rahat takaisin, jos en saa tuota moottoria toimimaan. Eli uusi hall sensori pitäisi löytyä lähempää kuin alista.

Tai sitten uusi moottori ei sovi yhteen muiden sähkölaitteiden kanssa? Yksi vaihtoehto olisi löytää pyörään kokonaan uusi sähköistyssarja.

Nightrider
24.04.2023, 16.05
Nyt ymmärsin paremmin, eli hall sensor onkin siellä miottorin sisällä. Eli tuon vanhan moottorin voisi yrittää korjata vaihtamalla hall sensorin.

Moottori ei oikeastaan hajjonnut vielä ihan kokonaan. Se piti vaan todella kovaa rätinää. Ja kun talutin pyörää niin takapyörä pyöri tahmeasti nykien eikä pyörinyt taaksepäin kun siirtelin pyörää kellarissa. Voisiko tuo kova rätinä viitata juuri hall sensorin hajoamiseen?

Kommenteistani varmaan paljastuu että olen nainen enkä ymmärrä sähkömoottoreista juuri mitään :)

Korjaamolla nyt epäiltiin että akun teho ei riitä pyörittämään tuota uutta moottoria. Uuden moottorin pitäisi olla muuten samanlainen kuin vanhankin sillä erotuksella että uuden moottorin vääntömomentti on 45 ja vanhan 46.

skela
24.04.2023, 17.10
Minulla ei ole kokemusta sähköpyöristä, mutta sen verran olen harjattomien tasavirtamoottorien (BLDC motor) ohjauksesta lukenut, että Hall-tunnistimen avulla ohjelmisto tietää, missä asennossa moottori on ja mitä käämejä pitää ajaa seuraavaksi, jotta moottori pyörisi oikeaan suuntaan tai jarruttaisi halutulla tavalla. Kyllä se melko varmasti on Hall-tunnistimen vika. Sitä ei todennäköisesti noin vain itse vaihdeta. Suosittelen palauttamaan moottorin ostopaikkaan.

Nixuu
24.04.2023, 21.37
Nyt ymmärsin paremmin, eli hall sensor onkin siellä miottorin sisällä. Eli tuon vanhan moottorin voisi yrittää korjata vaihtamalla hall sensorin.

Moottori ei oikeastaan hajjonnut vielä ihan kokonaan. Se piti vaan todella kovaa rätinää. Ja kun talutin pyörää niin takapyörä pyöri tahmeasti nykien eikä pyörinyt taaksepäin kun siirtelin pyörää kellarissa. Voisiko tuo kova rätinä viitata juuri hall sensorin hajoamiseen?

Kommenteistani varmaan paljastuu että olen nainen enkä ymmärrä sähkömoottoreista juuri mitään :)

Korjaamolla nyt epäiltiin että akun teho ei riitä pyörittämään tuota uutta moottoria. Uuden moottorin pitäisi olla muuten samanlainen kuin vanhankin sillä erotuksella että uuden moottorin vääntömomentti on 45 ja vanhan 46.

Tuo ettei moottoria voi pyörittää taaksepäin viittaa siihen, että sieltä on mennyt yksi tai useampi nylon rattaan hammas rikki ja estää nyt pyörimisen. Eteenpäin rengas pyörii, koska silloin moottorin sisäinen yksisuuntainen kytkin on vapauttaneena, eli vain moottorin rumpu pyörii, ei itse rattaat sisällä.

Tuo korjaamon kommentti on aivan älytön. En veisi tuollaiseen korjaamoon mitään ratakiskoa monimutkaisempaa, ja senkin varmaan hajottaisivat. Ensinnäkin moottori ei määrää sitä tehoa. Sen tekee ohjain. Ja vain hyvin harvoissa tapauksissa ohjain on hub moottorin sisällä. Ja sekin vain suoravetoisissa moottoreissa. Ei koskaan Bafankin alennusvaihteellisessa. Eli ohjain ei vaihtunut (jos vain moottori vaihdettiin), jolloin akulta otetaan aivan sama määrä virtaa kuin aiemminkin. Tuo selitys siis kusee huolella.

Yksi mahdollinen ongelma on väärä hall tai vaihejärjestys. Se pitäisi laittaa oikein. Niitä on 36 vaihtoehtoa, joissa on muistaakseni 1 oikea eteenpäin ja yksi oikea taaksepäin (jota ei voi toki käyttää vapaakytkimen vuoksi), lisäksi on "false positive" vaihtoehtoja, jolloin moottori pyörii oikeaan suuntaan, mutta esim kuumenee enemmän, sekä vääntö huonompi jne. Ja sitten on näitä täysin toimimattomia, jolloin moottori ei pyöri vaan tärisee tms. Myös mahdollista, että pyörähtää pikkaisen eteenpäin, jonka jälkeen ohjain lyö pelin pois. Tästä tulee usein virheilmoitus jos näyttö tukee sellaista. Tai ohjain ilmaisee esim lediä vilkuttamalla virhetilan.

Hall anturit voisi toki olla myös hajalla, jos yksikin on hajalla ei moottori pyöri oikein. Tämän voi mitata ihan yleismittarilla + 5v jännitelähteellä.

Nixuu
24.04.2023, 21.42
Minulla ei ole kokemusta sähköpyöristä, mutta sen verran olen harjattomien tasavirtamoottorien (BLDC motor) ohjauksesta lukenut, että Hall-tunnistimen avulla ohjelmisto tietää, missä asennossa moottori on ja mitä käämejä pitää ajaa seuraavaksi, jotta moottori pyörisi oikeaan suuntaan tai jarruttaisi halutulla tavalla. Kyllä se melko varmasti on Hall-tunnistimen vika. Sitä ei todennäköisesti noin vain itse vaihdeta. Suosittelen palauttamaan moottorin ostopaikkaan.

Hall anturin vaihto on about yhtä hankalaa kuin voileivän tekeminen. Eli täysin mahdollista. Moottori auki, vanhat anturit pois sloteistaan (on usein liimattu eli joko pois repiminen tai poraaminen), tätä ennen toki juotetaan jalat (3kpl per anturi) irti, toki pitää usein juottaa kaikki, jotta saa niiden päällä majailevan piirilevyn pois tieltä. Uudet anturit tilalle liimaten. Juotokset ja motti takaisin kasaan. Toki tätä ennen pitää etsiä sopivat hall anturit. Mutta jos vaihtaa kaikki niin esim Honeywell SS41 on oikein pätevä hall anturi. Toki muutkin toimii kunhan katsoo mielellään bipolar tyyppisen anturin.

paaton
24.04.2023, 23.14
Hirvee tilitys ja neuvominen rikkinäisistä hal-anrueista ja niiden vaihtamisesta. Neitohan on vaihdettanut juuri uuden moottorin.

Menkää nyt tinailemaan ne johdotukset kuntoon :)

pahvi
25.04.2023, 09.41
Yksi mahdollinen ongelma on väärä hall tai vaihejärjestys. Se pitäisi laittaa oikein. Niitä on 36 vaihtoehtoa, joissa on muistaakseni 1 oikea eteenpäin ja yksi oikea taaksepäin (jota ei voi toki käyttää vapaakytkimen vuoksi), lisäksi on "false positive" vaihtoehtoja, jolloin moottori pyörii oikeaan suuntaan, mutta esim kuumenee enemmän, sekä vääntö huonompi jne. Ja sitten on näitä täysin toimimattomia, jolloin moottori ei pyöri vaan tärisee tms. Myös mahdollista, että pyörähtää pikkaisen eteenpäin, jonka jälkeen ohjain lyö pelin pois. Tästä tulee usein virheilmoitus jos näyttö tukee sellaista. Tai ohjain ilmaisee esim lediä vilkuttamalla virhetilan.

Tuolta löytyy keskustelusta vianetsintäkaavio, jos vaihejohtoja pitää järjestellä: https://electricbike.com/forum/forum/ask-lunacycle/ask-a-question/101847-hub-motor-testing

Kaipa tässä se ohjainkin voi olla jotenkin kärsinyt hajonneesta moottorista?

Inhottava tilanne kyllä tällainen - Bafangien ja vastaavien päälle ymmärtäviä virallisia korjaajia taitaa olla aika harvassa.

jpuu
25.04.2023, 09.51
Tätä lukiessa saa käsityksen, ettei uusi moottori ole yhteensopiva ohjauksen kanssa ts. siellä on asetukset pielessä. Vahva epäilys että tämä uusi olisi rikki.

Nightrider
28.04.2023, 02.39
Iso kiitos kun täällä jaksoitte pohtia tätä ongelmaa. Ehkä fiksuinta olisi viedä vanha moottori korjaamoon, jossa on parempi osaaminen sähköpyörien korjaamisessa. Tuo uusi moottori ei vaan näytä sopivan yhteen pyörän muun sähköjärjestelmän kanssa. Eli paras palauttaa se myyjälle nettikauppaan. Tssä tuli palauttamisen suhteen yllättävä tilanne. Korjaamolla olivat laittaneet vanneteipin vanteeseen kiinni ja nyt tuli kysymys, että voiko vannetta (ja moottoria joka on vanteessa siis kiinni) enää palauttaa käyttämättömänä ja uudenveroisena nettikauppaan, jos vanneteippiä ei saa kokonaan irti niin että pinta on yhtä kiiltävä kuin uutena?

Lisäksi tässä piti maksaa korjaamolle yhteensä 170, kun laittoivat uuden vanteen ensin paikoilleen ja sitten ottivat sen pois. Kai siinä oli jonkin verran näperreltävää, kun piti asentaa uusi takapakka, joka sopi uuteen vanteeseen. Mutta jäin miettimään, että olisiko moottorin yhteensopivuutta pyörän muun sähköjärjestelmän kanssa saanut testattua ihan vaan liittämällä piuhat kiinni ja pyörittämällä polkimia telineessä asentamatta vannetta ja kumeja paikoilleen ?? jolloin hintaa operaatiolle olisi tullut muutama kymppi

Nightrider
28.04.2023, 02.44
Lisäyksenä vielä että tuon uuden moottorin hinta oli 200 euroa

Travelkicking
28.04.2023, 09.56
Lienee selvää, että työsuorituksessa on ollut virhe. Rauta kipin kapin takaisin pajalle.

paaton
28.04.2023, 10.05
Lienee selvää, että työsuorituksessa on ollut virhe. Rauta kipin kapin takaisin pajalle.

Onko varma näin? Jos asiakas itse tilaa kiinan moottorin joka ei jostain syystä toimi/ole yhteensopiva.

polkupedaali
28.04.2023, 15.06
Moottorit on kestäviä. Palavat jos antaa liikaa virtaa.itsellä oli hallanturi mennyt controlerin johdon hiertyessä runkoon niin johto meni rikki ja johto joutunut oikariin.
tolla alin testerillä näkee helposti onko moottori ok ja hallanturit ehjät.vilkuttelee ledejä jos kunnossa.moottoria ei tarvitse irroittaa testauksen ajaksi. Voi tarvita välikaapelin että saa johdot kytkettyä.
https://youtu.be/bTWCK_MWRLE

Nightrider
28.04.2023, 18.19
Okei, kiitos vinkeistä. Korjaamolla suostuivat poistamaan laittamansa vanneteipin ja puhdistaaan tuon palautettavan moottorin vanteen.

Jos joku tietää osaavan moottorinkorjaajan Turusta, niin vinkit kelpaa. Pyörällä pystyy tällä erää polkemaan ilman sähköjä, mutta vaikka sähköt on poissa päältä niin silti pyörä nykii / liikkuu vaikeasti työnnettäessä taaksepäin, aika erikoista

Nixuu
29.04.2023, 02.42
Okei, kiitos vinkeistä. Korjaamolla suostuivat poistamaan laittamansa vanneteipin ja puhdistaaan tuon palautettavan moottorin vanteen.

Jos joku tietää osaavan moottorinkorjaajan Turusta, niin vinkit kelpaa. Pyörällä pystyy tällä erää polkemaan ilman sähköjä, mutta vaikka sähköt on poissa päältä niin silti pyörä nykii / liikkuu vaikeasti työnnettäessä taaksepäin, aika erikoista

Tuohon sait jo vastauksen, mutta ilmeisesti tieto ei sinulle kelpaa. Joten kannattaa jatkaa arvuuttelua.

"Tuo ettei moottoria voi pyörittää taaksepäin viittaa siihen, että sieltä on mennyt yksi tai useampi nylon rattaan hammas rikki ja estää nyt pyörimisen. Eteenpäin rengas pyörii, koska silloin moottorin sisäinen yksisuuntainen kytkin on vapauttaneena, eli vain moottorin rumpu pyörii, ei itse rattaat sisällä."

Nightrider
29.04.2023, 13.03
Kiitos, olin kyllä lukenut aiemman vastauksen ja vastaus kelpaa. Halusin vaan tarkentaa, että ongelma ilmenee siis myös silloin kun sähköt ei ole edes päällä. Ja minulla itseasiassa kerran jo aikaisemmin hajosi samanlainen moottori samalla tavalla ja silloin pyörä ei pyörinyt enää mihinkään suuntaan, vaikka sähköt oli poissa.. Tuolloin neljä vuotta sitten takuu oli voimassa ja sain uuden pyörän XXL:stä.

Nyt tuo rikkinäinen moottori siis rätisee ja nykii. Täällä on jo tullut kattavasti vastauksia. Näitä lueskellen parempaa korjaamoa etsimään

Eemeli82
30.04.2023, 01.12
Kiitos, olin kyllä lukenut aiemman vastauksen ja vastaus kelpaa. Halusin vaan tarkentaa, että ongelma ilmenee siis myös silloin kun sähköt ei ole edes päällä. Ja minulla itseasiassa kerran jo aikaisemmin hajosi samanlainen moottori samalla tavalla ja silloin pyörä ei pyörinyt enää mihinkään suuntaan, vaikka sähköt oli poissa.. Tuolloin neljä vuotta sitten takuu oli voimassa ja sain uuden pyörän XXL:stä.

Nyt tuo rikkinäinen moottori siis rätisee ja nykii. Täällä on jo tullut kattavasti vastauksia. Näitä lueskellen parempaa korjaamoa etsimään
No eipä siinä ole mitään erikoista, että vaikka sähköt ei ole päällä, niin silti ongelma ilmenee. Mikäli sieltä on niitä nylon rattaita rikki, niin eihän ne nyt virrat sammuttamalla sieltä korjaannu.