PDA

Näytä tavallinen näkymä : Satulaa edemmäksi



Pikkupyöräilijä
22.04.2023, 18.43
Onko olemassa jotain lisäosaa, jolla saisi satulaa siirrettyä edemmäksi. Tuntuu, että polkimet ovat liian edessä suhteessa satulaan ja jaloista ei saa kunnolla voimaa käyttöön "kurottelun" takia.

Puskis
22.04.2023, 18.47
Toinen satulatolppa. Jotkut setback-tolpat nurinpäin toimii kai tarkoituksessa, esim. Thomson. En kyl tajua mitä "kurottelu" tarkoittaa tässä yhteydessä. Satula edessä toimii kyl voimantuoton kannalta, mutta ei se mukavaa ole.

Goomikko
23.04.2023, 12.20
Kampien akselilta suoralinja ylös ja siitä 4-6cm satulan kärkeen. Siinä on satulan paikka. Millä etäisyydellä satula on nyt.

Santtu75
23.04.2023, 15.14
Ehkä aloittajan kannattaisi vielä kertoa pyöränsä tyyppi/malli, koska tietyn tyyppisille pyörille kokonaisuuden suunnittelu on lähtenyt hyvin erilaisista ratkaisuista liikkeelle.
esim. ns.”Hollantilais pyörissä” (pystyasentoinen kaupunkipyörä), tuollainen satulan ja kampien keskiön välinen mitoitus ei tuli ikinä toteutumaan lähimainkaan, vaan etäisyys on suunnittelupöydältä lähtiessään jo aivan toisenlainen.

Pikkupyöräilijä
23.04.2023, 17.29
Toinen satulatolppa. Jotkut setback-tolpat nurinpäin toimii kai tarkoituksessa, esim. Thomson. En kyl tajua mitä "kurottelu" tarkoittaa tässä yhteydessä. Satula edessä toimii kyl voimantuoton kannalta, mutta ei se mukavaa ole.

Tarkoitan sitä, että istuessani aivan satulan kärkiosassa, saan jaloista parhaiten voimaa käyttöön ja lisäksi tuntuu mukavammalta. Siksi arvelen, että satulan eteenpäin siirtäminen auttaisi. Mistä sellaisia satulatolppia saa? Koitin etsiä, mutta löysin vain normaaleja (suoria).

Pikkupyöräilijä
23.04.2023, 17.32
Kampien akselilta suoralinja ylös ja siitä 4-6cm satulan kärkeen. Siinä on satulan paikka. Millä etäisyydellä satula on nyt.

Saatan kuulostaa tyhmältä, mutta en osaa mitata tuota etäisyyttä...:D

Pikkupyöräilijä
23.04.2023, 17.37
Ehkä aloittajan kannattaisi vielä kertoa pyöränsä tyyppi/malli, koska tietyn tyyppisille pyörille kokonaisuuden suunnittelu on lähtenyt hyvin erilaisista ratkaisuista liikkeelle.
esim. ns.”Hollantilais pyörissä” (pystyasentoinen kaupunkipyörä), tuollainen satulan ja kampien keskiön välinen mitoitus ei tuli ikinä toteutumaan lähimainkaan, vaan etäisyys on suunnittelupöydältä lähtiessään jo aivan toisenlainen.

Maantiepyörä (White merkkinen) minulla on. Geometria lienee sitten itselleni huono, minulla on tosi lyhyet jalat.

TERU
23.04.2023, 19.39
Maantiepyörissä on jättöä satulaputkessa reilun puoleisesti vaikka pieneen runkoon olisi kasattu, jo sentin kaks lyhyempi jättö auttaa paljon.
Sitten ohjaustangon kannattimen vaihto senti pari lyhyemmäksi auttaa hyvän ajoasennon etsinnässä
Näillä tarvittava ajokin hienosäätö tehdään.

Goomikko
23.04.2023, 20.10
Saatan kuulostaa tyhmältä, mutta en osaa mitata tuota etäisyyttä...:D
Katso tämä video.
https://youtu.be/lc45xcN8K8Y

Benny
24.04.2023, 01.35
Kampien akselilta suoralinja ylös ja siitä 4-6cm satulan kärkeen. Siinä on satulan paikka. Millä etäisyydellä satula on nyt.

Ei.

Hower
24.04.2023, 08.31
Ei.
Täällä ollaan osittain niiin nokkelia ja omaa egoa buustataan mukamashauskoilla lakonisilla toteamuksilla. Asiaan kuuluu, että perustelut jäteään pois ihan kuin vilkun päälle laittaminen autoillessa. Tunkkaista ja väsynyttä feminismiä. Ei jatkoon.
Itse en tiedä missä kohtaa kysyjän satulan pitäisi olla ja miksi.

jalkkis
24.04.2023, 08.47
Aloittaja voisi ensin tarkistaa mihin kohtaan satula on nyt säädetty. Jokaista satulaa voi(nee?) siirtää nykyisessä tolpassaan eestaas. Se säätö ensin.

Tosin, näillä annetuilla tiedoilla ei pysty jeesaamaan enempää. Tarttis tietää aloittajan pituus, jalan sisämitta ja pyörän tarkka malli/geometria.

jalkkis
24.04.2023, 08.48
Kampien akselilta suoralinja ylös ja siitä 4-6cm satulan kärkeen. Siinä on satulan paikka. Millä etäisyydellä satula on nyt.

Millä satulatyypillä tämä toimii? Mulla on sekä tavallisia että lyhytnokkaisia.

TERU
24.04.2023, 09.06
Tavallisilla satuloilla ja tavallisilla raajojen pituksilla Velogin ohje toimii.

Omissani ei kuitenkaan noin kauas tai korkealle satula asetu "oikeassa" paikassa ja muutoinkin hyvin komppis asennon on tälle kuskin rimpulalle oltava. Läheltä suosituksia kannattaa aloittaa oman etsintä.

Goomikko
24.04.2023, 10.14
Ei.
Älä vaan kerro mikä meni väärin. Mikä on oikea korkeus, etäisyys ja kallistus satulalle jos noi ohjeet ei päde. Kokeilen mielelläni.

Hower
24.04.2023, 10.18
^
4-6cm kun on väärin ni kai sitten oikein on alle 4cm tai yli 6 cm.
?

Benny
24.04.2023, 11.40
Et sä voi satulan nokan sijainnin perusteella määrittää satulan etu/taka suhdetta. Vai istutko sä siinä nokalla aina?

Lisäksi pyörien geometriat ja satuloiden pituudet voi olla hyvin erilaisia. Esimerkiksi istuinputken kulmassa voi olla 5 asteen ero.

Ilmeisesti kysyjällä on maantiepyörä, niin karkean sijainnin voi määrittää luotinarulla jolla verrataan polvilumpion ja polkimen akselin suhdetta toisiinsa.

Todennäköisesti kysyjällä on liian iso runko.

Goomikko
24.04.2023, 12.37
^
Benny se on helppo kertoa miten satulan paikkaa ei voi määrittää mutta pirun vaikea kertoa miten se määritetään. Mikä luotilangan, polvilumpion ja akselin suhde pitää olla että on hyvä. Monta senttiä sulla on satulan kärki poljinakselin linjasta.

Laroute
24.04.2023, 12.51
Kyllä Benny on lähimpänä totuutta. Ensin on säädettävä perusasetukseen, eli vaakatasossa olevan kammen poljinakselin keskeltä luotilanka polvilumpion alapuolella olevaan luuhun n. 8 senttiä polvilumpion alapuolella edessä. Nyt voi mitata tulevia säätöjä varten juuri sen hetkisen satulan kärjen etäisyyden keskiöakselin keskeltä. Jos se on esim. 5 senttiä, niin se on tulevien säätöjen vertailukohta. Siitä sentti tai useampi haluttuun suuntaan, kunhan tiedetään, että mitä säädöllä haetaan. Tuo perusasetus on turvallinen lähtökohta ajamiselle.

Mittaaminen on sitten helppoa. Laita pyörän takapyörä seinään ja mittaa seinästä etäisyys keskiön keskelle. Sitten mittaat etäisyyden seinästä satulan kärkeen. Erotus on sentteinä satulankärjen suhteesta keskiön keskipisteeseen.

El-Carpaso
24.04.2023, 13.37
Alkoi kiinnostamaan, onko ketjun aloittaja aivan viimeiseen asti varmistunut siitä, ettei satula ole liian korkealla?

Heräsi epäilys ensiviestissä käytetyisyä sanamuodoista. Jos joutuu "kurottelemaan", niin se viittaisi mun korvaan enemmän satulan korkeuteen liittyvältä ongelmalta. Lisäksi satulan nokalle hakeutuminen on myös tyypillinen kompensaatio liian korkealle satulalle.

Satulan eteenpäin tai taaksepäin siirtäminen ei aivan suoraan vaikuta käytettäviin tehoihin vaan pikemminkin lihasryhmien aktivoitumiseen. Kuskille ns. "keskiasennossa" oleva satula aktivoi etu- ja takareisiä yhtäläisessä suhteessa. Etuasento rasittaa etureisiä enemmän ja taka-asento takareisiä enemmän. Etuasennossa voi saada parhaat maksimitehot, mutta itse koen parhaan tehon irtoavan kun koko jalka tekee töitä. Riippuu lihasten voimasuhteista.

Liian korkea satula leikkaa tehoja pois aivan järkyttävästi etenkin jos ei ole todella mukautumiskykyinen. Omalla kohdalla hihavakiolla sanoisin, että sentti liikaa ja 30-40% tehoista jää pöydälle.

Benny
24.04.2023, 14.18
^
Benny se on helppo kertoa miten satulan paikkaa ei voi määrittää mutta pirun vaikea kertoa miten se määritetään. Mikä luotilangan, polvilumpion ja akselin suhde pitää olla että on hyvä. Monta senttiä sulla on satulan kärki poljinakselin linjasta.

En ole edes mitannut satulan kärjen sijaintia verrattuna mihinkään muuhun pyörän osaan. Se ei ole relevantti tieto (paitsi jos pyörän täytyy olla UCI säännösten mukainen).

Luotilangalla saa maantiepyörässä haettua karkean sijainnin. Eli itse olen mitannut linjan luotilangalla polvilumpion takaosasta poljinakselin keskelle. Kampien täytyy olla vaakatasossa ja kuljettajan istua siinä kohtaa satulaa, missä ajaessakin istuu. Tällä olen itse päässyt aika lähelle satulan pysyvää sijaintia.

Ajaessa on hyvä pystyä pienessä etunojassa irroittamaan kädet ohjaustangosta ilman, että alkaa valua penkissä eteen, tai taaksepäin. Tässä toisin penkin kallistuskin vaikuttaa.

paaton
24.04.2023, 14.28
Tai sitten laittaa sen satulan niin eteen kuin saa. Jos tuntuu pahalta, niin siirtää taemmaksi.

Sieltä edestä ne tehot tulee.

El-Carpaso
24.04.2023, 14.42
Tai sitten laittaa sen satulan niin eteen kuin saa. Jos tuntuu pahalta, niin siirtää taemmaksi.

Sieltä edestä ne tehot tulee.

Nosiis joo jos valtaosa voimasta ja lihasmassasta on etureidessä. Toisaalta, jos arsessa ja takareidessä on puhtia, on ihan perusteltua ottaa myös niitä käyttöön.

Benny
24.04.2023, 15.01
Tai sitten laittaa sen satulan niin eteen kuin saa. Jos tuntuu pahalta, niin siirtää taemmaksi.

Sieltä edestä ne tehot tulee.

Näinhän se menee. Siinä vaan herkästi tulee painoa käsille silloin kun sitä tehoa ei ulosmitata. Ohjaamon pidennys ja madallus kannattaa tehdä samalla, jos tuohon lähtee :D

Marsusram
24.04.2023, 15.36
Tehon ja voiman sekoittaa helposti arkikielessä.
Voiman täytyy polkemisessa jalostua kammen väännöksi ja akselin kierrosnopeudeksi, jotta voidaan puhua tehosta.
Satulan optimi paikka maksimivoimalle ja nopeimmalle pyöritykselle ei välttämättä ole sama. Hakisin ennemmin puhtainta pyörityksen liikerataa, jolla häviöt ovat pienet, kuin putkelta runttaamiseen verrattavaa hetkellistä maksimitehoa.
Lyhyemmät kammet voivat auttaa lyhytjalkaista pyörittämään paremmin.

paaton
24.04.2023, 15.53
Näinhän se menee. Siinä vaan herkästi tulee painoa käsille silloin kun sitä tehoa ei ulosmitata. Ohjaamon pidennys ja madallus kannattaa tehdä samalla, jos tuohon lähtee :D

Jep. Saa olla jo aika paljon ajoa alla ja tottumusta asentoon. Eli selän tulee kannatella paino. Ei tuo sen jälkeen enää ole ongelma.

paaton
24.04.2023, 15.55
Tehon ja voiman sekoittaa helposti arkikielessä.
Voiman täytyy polkemisessa jalostua kammen väännöksi ja akselin kierrosnopeudeksi, jotta voidaan puhua tehosta.
Satulan optimi paikka maksimivoimalle ja nopeimmalle pyöritykselle ei välttämättä ole sama. Hakisin ennemmin puhtainta pyörityksen liikerataa, jolla häviöt ovat pienet, kuin putkelta runttaamiseen verrattavaa hetkellistä maksimitehoa.
Lyhyemmät kammet voivat auttaa lyhytjalkaista pyörittämään paremmin.

Kaikki keinot vaan käyttöön. Satula eteen, kammet lyhyeksi ja korkeampi kadenssi.

Goomikko
24.04.2023, 16.41
Summa summarum. Kaikki mittailut voi unohtaa siirretään vaan satulaa taakse tai eteen päin riippuen siitä mitä haetaan ;)

paaton
24.04.2023, 16.45
Aika hyvä.

nure
24.04.2023, 17.27
Ei ainakaan satulan kärjellä mitään merkitystä koska eihän se ole mikään eksakti mitta, joka satulassa eri. Tuota perinteistä luotinarulinjausta käyttänyt itse ja mielestäni toimii ihan hyvin. Ja jos satulan sijaintia käyttää mittaamiseen niin mielestäni satulan kiinnityspiste tolppaan on parempi.

Pikkupyöräilijä
24.04.2023, 17.39
Maantiepyörissä on jättöä satulaputkessa reilun puoleisesti vaikka pieneen runkoon olisi kasattu, jo sentin kaks lyhyempi jättö auttaa paljon.
Sitten ohjaustangon kannattimen vaihto senti pari lyhyemmäksi auttaa hyvän ajoasennon etsinnässä
Näillä tarvittava ajokin hienosäätö tehdään.

Jättöä? Tarkoittaa mitä? (Okei taas vaikutan varmaan tyhmältä, mutta ei oikein ole nämä termit hallussa:D)

Pikkupyöräilijä
24.04.2023, 17.42
Katso tämä video.
https://youtu.be/lc45xcN8K8Y

Kiitos! 6cm tulee. Kai sen sitten pitäisi olla ihan ookoo...

Pikkupyöräilijä
24.04.2023, 17.43
Aloittaja voisi ensin tarkistaa mihin kohtaan satula on nyt säädetty. Jokaista satulaa voi(nee?) siirtää nykyisessä tolpassaan eestaas. Se säätö ensin.

Tosin, näillä annetuilla tiedoilla ei pysty jeesaamaan enempää. Tarttis tietää aloittajan pituus, jalan sisämitta ja pyörän tarkka malli/geometria.

On se säädetty niin eteen, kuin mahdollista...

Pikkupyöräilijä
24.04.2023, 17.51
Alkoi kiinnostamaan, onko ketjun aloittaja aivan viimeiseen asti varmistunut siitä, ettei satula ole liian korkealla?

Heräsi epäilys ensiviestissä käytetyisyä sanamuodoista. Jos joutuu "kurottelemaan", niin se viittaisi mun korvaan enemmän satulan korkeuteen liittyvältä ongelmalta. Lisäksi satulan nokalle hakeutuminen on myös tyypillinen kompensaatio liian korkealle satulalle.

Satulan eteenpäin tai taaksepäin siirtäminen ei aivan suoraan vaikuta käytettäviin tehoihin vaan pikemminkin lihasryhmien aktivoitumiseen. Kuskille ns. "keskiasennossa" oleva satula aktivoi etu- ja takareisiä yhtäläisessä suhteessa. Etuasento rasittaa etureisiä enemmän ja taka-asento takareisiä enemmän. Etuasennossa voi saada parhaat maksimitehot, mutta itse koen parhaan tehon irtoavan kun koko jalka tekee töitä. Riippuu lihasten voimasuhteista.

Liian korkea satula leikkaa tehoja pois aivan järkyttävästi etenkin jos ei ole todella mukautumiskykyinen. Omalla kohdalla hihavakiolla sanoisin, että sentti liikaa ja 30-40% tehoista jää pöydälle.

Olen todella kaukana "aivan viimeiseen asti vakuuttuneesta", mutta olen kokeillut laskea satulaa ja auttaa kyllä tuohon kurotteluun, mutta tuntuu, että polvet jäävät silloin liikaa koukkuun... Hmm, on varmaan mahdollista, että minulla on heikot takareidet suhteessa etureisiin ja siksi tuntuisi paremmalta olla edempänä. Eipä ole tuo käynyt mielessä. Jospa ahkera takareisien treenaaminen auttaisi...tuskin siitä ainakaan haittaa koituu.

TERU
24.04.2023, 18.54
Jättöä? Tarkoittaa mitä? (Okei taas vaikutan varmaan tyhmältä, mutta ei oikein ole nämä termit hallussa:D)
Satulan kiinnitysklamppi antaa mahdollisuuden työntää satulaa taakse päin (setback) kiskoillaan. Satulatolppia on 0-25 mm jätöllä tehtaan kasauksen jäljiltä, noin niinku tyypillisesti.

Satulatolppaa ja ohjainkannatinta vaihtamaan jotta kurottelut loppuu...ohjaustankojakin on compact-mittaisena, näillä voi säätää itselleen sopivan ajoasennon, jos ei tehdaskuntoisena toimi.

Juha Lehtinen
24.04.2023, 19.14
Myös satulan korkeutta voi lähteä säätämään niin että kantapäät ylettyy polkimiin kun kammet on klo.6 asennossa, tuo on lähinnä sellainen aloituskohta josta voi lähteä hienosäätöä tekemään. Satulan paikkahan pitäisi saada oikeaksi ja siihen ei sitten enää kosketa, sen jälkeen säädetään ohjaamo jos tarpeen ja mahdollista. Toivottavasti fillari on oikean kokoinen että saa hyvän ajoasennon.

El-Carpaso
24.04.2023, 20.00
Sinänsä, jos on tosi lyhyet jalat, niin tuota kurottelun tunnetta voinee tulla myös liian pitkistä kammista.

Minkä pituisista jaloista on kyse? Sisäjalan mitta?

JoniHolma
16.06.2023, 09.40
Nykyään näkee hyvin paljon liian alhaalla satulaa pitäviä polkijoita. Onko tämä tyyli sitten pakottanut hommaamaan sähköpyörän kun on hankalaa ollut polkea. Itselle jo sentin vajaus tuntuu että jokin ei ole kohdillaan ja on "raskaampaa" polkea.
Ja välillä todella rankasti, kai siinä on vain ajateltu että jalat saa helposti maahan pysähtyessä. Mutta noin polkemisesta tulee kyllä todella tuskaa.

hubba
16.06.2023, 09.58
Nykyään näkee hyvin paljon liian alhaalla satulaa pitäviä polkijoita. Onko tämä tyyli sitten pakottanut hommaamaan sähköpyörän kun on hankalaa ollut polkea. Itselle jo sentin vajaus tuntuu että jokin ei ole kohdillaan ja on "raskaampaa" polkea.
Ja välillä todella rankasti, kai siinä on vain ajateltu että jalat saa helposti maahan pysähtyessä. Mutta noin polkemisesta tulee kyllä todella tuskaa.

Itse olen huomannut aivan päinvastaisen ilmiön, useimmilla satula aivan liian korkealla (peruspyöräilijöillä). Näkee melkoisia nilkan ojennuksia ja lantion heiluntaa. Väärät säädöt ei kai kerkeä aiheuttaa ongelmia muutaman kilometrin matkoilla.

jalkkis
16.06.2023, 10.35
Ihan on millipeliä satulan (hieno-)säätö. Just tiputin satulaa 2mm. Ny on hyvä.

Nikkke
17.06.2023, 21.17
Ihan on millipeliä satulan (hieno-)säätö. Just tiputin satulaa 2mm. Ny on hyvä.

Vai että kahdella millillä merkittävä merkitys, kaikkea sitä kuulee :D

Muistat vaan aina käyttää samoja sukkia, niissäkin saattaa paksuudessa olla tuo 2mm jo eroa, puhumattakaan säämiskästä.

paaton
17.06.2023, 21.54
Vai että kahdella millillä merkittävä merkitys, kaikkea sitä kuulee :D

Muistat vaan aina käyttää samoja sukkia, niissäkin saattaa paksuudessa olla tuo 2mm jo eroa, puhumattakaan säämiskästä.

Minäkin nauroin tälle aiemmin, kun muuttelin satulaa senteillä. Mutta tuolloin satula oli useita senttejä liian matalalla.
Nyt tosiaan 2mm muutoksen huomaa jo. On hyvä tai huono.

Mites sulla? Onko satula kuinka paljon liian matalalla?

Juha Lehtinen
18.06.2023, 11.30
Sanotaan että ihmisen kroppa on aika mukautuva että esim. jalan pituuseroa kroppa pystyy jossain määrin kompensoimaan. Mutta kyllä se niin taitaa olla että sen tehokkaan, mukavan ja epämukavan satulan paikan/asennon siltikin huomaa. Sitä ei kyllä pysty keho kompensoimaan. Itsekin huomannut että aika pienistä säädöistä puhutaan.

nure
18.06.2023, 13.27
Kyllä milleillä on merkitystä, turha väheksyä, paljon on pyörässä silloin väärin jos senteistä puhutaan. Itse kylläkin satulan säätöjen suhteen suht varovaisesti noudatan perinteisiä säätöjä, siis pituussuunnassa polvesta linja polkimen akseliin ja korkeudessa jalka oikoiseksi kantapää polkimella pyörittäen ettei perse keiku. On toiminut hyvin, toisaaltaan oman ruhon mitat suht normaalit ja tuo säätötapa ei välttämättä pitkä/lyhytjalkaisella toimi samalla lailla, eos...

Juha Lehtinen
18.06.2023, 14.03
Kyllä milleillä on merkitystä, turha väheksyä, paljon on pyörässä silloin väärin jos senteistä puhutaan. Itse kylläkin satulan säätöjen suhteen suht varovaisesti noudatan perinteisiä säätöjä, siis pituussuunnassa polvesta linja polkimen akseliin ja korkeudessa jalka oikoiseksi kantapää polkimella pyörittäen ettei perse keiku. On toiminut hyvin, toisaaltaan oman ruhon mitat suht normaalit ja tuo säätötapa ei välttämättä pitkä/lyhytjalkaisella toimi samalla lailla, eos...
Alkujaan hain itsekin säätöjä perinteisellä tavalla mutta huomasin että ei toimi minun kropalla. Siitä sitten vaan hienosäätöä kroppaa kuunnellen niin että lopputulos olisi kropassa mahdollisimman oireeton ja pyörittäminen olisi mahdollisimman tehokasta. Huomaa kun ikää on tullut lisää niin meikäläisen pituus ei ole enää ihan sama kuin esim.30v takaperin niin vähän on joutunut totutuista säädöistä poikkeamaan.

nure
18.06.2023, 16.13
^Itse uuden pyörän kanssa aloitan tuosta ja sitten lenkille työkalujen kanssa ja hiljalleen hienosäätänyt. Ikä on tietenkin tekijä mille ei voi mitään, olen huomannut että johonkin se notkeus on kadonnut ja keväällä saattaa olla säädöt hieman erit kuin kauden jatkuessa.

jalkkis
19.06.2023, 08.23
Vai että kahdella millillä merkittävä merkitys, kaikkea sitä kuulee :D

Orastava polvikipu lähti tällä pois. Mutta jos oma satulasi on niin alhaalla että satulaa voi siirtää senttejä, niin ok.


Muistat vaan aina käyttää samoja sukkia, niissäkin saattaa paksuudessa olla tuo 2mm jo eroa, puhumattakaan säämiskästä.

Toki.

K.Kuronen
19.06.2023, 08.52
Vai että kahdella millillä merkittävä merkitys, kaikkea sitä kuulee :D

Muistat vaan aina käyttää samoja sukkia, niissäkin saattaa paksuudessa olla tuo 2mm jo eroa, puhumattakaan säämiskästä.

En mäkään istu aina samassa paikassa millilleen satulassa ja voisin siitä päätellä, että paikalla ei olisi niin väliä. Toisaalta jonkun millin siirto suuntaan tai toiseen voi tuoda sen paremman asennon saataville: tähän kun perseeni laitan, niin hyvältä tuntuu.

Mulla tapahtuu siirtymistä satulan nokalle, kun ajan tosissani.

fiber
19.06.2023, 10.50
Hankalaahan se on löytää hyvä paikka satulalle ja ohjaustangolle, jos tuntuu että asennossa on jokin pielessä.

Minäkin kuulun koulukuntaan, jonka mukaan muutamilla milleillä eteen/taakse tai korkeudessa ei ole merkitystä - paitsi jos satula on liian korkealla. Kun nyt keskustelussa on myös mukana satulan korkeus, niin tässä mielestänin hyvä Slowtwitchin artikkeli aiheesta: https://www.slowtwitch.com/Bike_Fit/General_Fit_Articles/Your_Seat_s_Too_Low_Good_For_You_6229.html

Satula saa olla siis hiukan matalalla, ja jalkojen kuuluukin jäädä koukkuun. Paitsi että ohjaamo voi olla liian kaukana, niin saattaa myös olla, ettei ketjun aloittaja taivuta kroppaa tarpeeksi lantiosta. Jos lantio jää pystyyn ja yrittää vain yläselkää pyöristämällä ylettää tankoon, on asento tehoton ja tuottaa kiputiloja.

Asian vierestä: Oma keskireiällä varustettu Selle Italia SLR päätti lisätä iskunvaimennuskykyä, kun satulamuovi murtui reiän toiselta puolelta. Joustaa! Aika hyvin se keinonahka kuitenkin kestää. En ole viitsinyt vaihtaa jakkaraa vielä, ja on tuollakin nyt pärjätty satoja kilometrejä. Melko vähän istun keskikohdassa. Tasaisella tuupatessa kärjellä ja ylämäkeen tuupatessa takana.

jalkkis
19.06.2023, 12.31
Hankalaahan se on löytää hyvä paikka satulalle ja ohjaustangolle, jos tuntuu että asennossa on jokin pielessä.

Minäkin kuulun koulukuntaan, jonka mukaan muutamilla milleillä eteen/taakse tai korkeudessa ei ole merkitystä - paitsi jos satula on liian korkealla. Kun nyt keskustelussa on myös mukana satulan korkeus, niin tässä mielestänin hyvä Slowtwitchin artikkeli aiheesta: https://www.slowtwitch.com/Bike_Fit/General_Fit_Articles/Your_Seat_s_Too_Low_Good_For_You_6229.html


Juu, tästä itsellä kysymys. Vaihdoin hiljan tolpan ja laitoin korkeuden & etäisyyden (ohjaustankoon) mielestäni täsmälleen samaan kohtaan kuin aikaisemmalla tolpalla. Ei tuntunut hyvälle. Mutta kun tiputin sen pari milliä niin nyt hyvä.

Toisaalta, aiemmin (liian) matalalla ollut satula aiheutti polvikipuja, jotka nostamalla korjaantuivat. Voisinko laskea satulaa miten paljon ilman että polvikivut (mahdollisesti) palaavat? En tiedä, ei kiinnosta kokeilla. Mutta jos nyt meno alkaa tökkimään, niin lasketaan seuraavat pari milliä.

Henkilökohtaisiahan nämä lopulta ovat. Joku satulan korkeuden määritystapa on inseam x 0,883. Oma asento on toista senttiä alle tuon.

Aihetta sivuten, olen ajanut nykyisellä (maantie)pyörällä vuoden. Heti alkuun lyhensin hyttiä jonkun verran, kun silloin se tuntui turhan pitkälle. Nyt kun tähän on tottunut, voisin alkaa hytin pidennyshommiin ja testata miltä se tuntuisi.

marco1
19.06.2023, 13.12
Pätevämmän oloiset bikefittaajat korostaa että ajoasento ja optimaaliset pyörän säädöt on sen hetken kuva ja se muuttuu. Muuttuu kauden aikana ja kuskin kunnon tai vammojen mukaan.
Itse huomaan pienetkin muutokset heti mutta se ei muuta vauhtia- (ei olé), maailmalla on esimerkkejä menestyneistä prokuskeista jotka ei huomaa ajaneensa etappia tiimikaverin pyörällä ja toisaalta pienetkin erot heti huomaavista kuskeista.

K.Kuronen
19.06.2023, 14.11
Yhtälöä hankaloittaa lisäksi se, että jotkut satulatolpat joustavat enemmänkin, kuten mun eeSilk+: aluksi tuntui hiukan oudolle, mutta nyt elastomeeri on jo vaihtunut pehmeämmäksi, enkä enää huomaa satulan liikettä.

Lisäksi satulan jousto muuttaa ainakin itsellä istumista: pienen pompotuksen vähentämiseksi taidan nykyään istua keveämmin ja "ajaa enemmän jaloilla".

K.Kuronen
20.06.2023, 19.51
Vai että kahdella millillä merkittävä merkitys, kaikkea sitä kuulee :D

Muistat vaan aina käyttää samoja sukkia, niissäkin saattaa paksuudessa olla tuo 2mm jo eroa, puhumattakaan säämiskästä.

Tähän ihan tämän päivän lenkiltä juttua: vähän jalat ovat ilmoitelleet matalasta satulasta ja sitä ajatellen otin mukaan momenttikahvan. Puolen välin jälkeen korotin satulaa millejä ja jalat olivat tyytyväiset uuteen.

https://live.staticflickr.com/65535/52988927126_b5fd648c9f_c.jpg

Kun keltainen teippi on lähes satulaputkessa kiinni on satula matalalla ja sellaista myös jalat raportoivat. Kuvan asennossa satula on korkealla ja samaa viestivät jalat. Tuosta ei paljoa parane nostaa.

Nikkke
20.06.2023, 22.04
^ Millä tavalla ne jalat ilmoitti liian alhaalla olevasta satulasta?

Edit: välillä itellä ollut fiilis että pitäisikö koittaa satulaa nostaa sentillä tai puolella ja tunnustella miltä tuntuu. Sen verran tiedän että liian ylhäällä satula ei ainakaan ole. Nyt lienee tuon ylempänä mainitun laskukaavan mukaan laitettu ja tyydytty ajeleen sillä. Mitään överimatkoja en toki ajelekkaan mutta tommosilla 6-7h lenkeillä mitä pisimmillään ajelee ei tule mitään kipuja mihinkään.

K.Kuronen
20.06.2023, 22.13
^ Millä tavalla ne jalat ilmoitti liian alhaalla olevasta satulasta?

Että voisivat ojentua vähän enemmän. Olin vaihtanut hiljattain pehmeämmän elastomeerin satulatolppaan ja odotettavissa ehkä oli, että keskimäärin satula tulisi olemaan vähän alempana aikaisempaan verrattuna. En kuitenkaan yleensä säädä sokkona, vaan ensin ajan ja katson miltä tuntuu.

Hiljan maantiepyörän satulatolppa valui alas ja yhtäkkiä tuntui, että ei oikein löydy voimaa.

paaton
21.06.2023, 00.06
^ Millä tavalla ne jalat ilmoitti liian alhaalla olevasta satulasta?


Etureidet jumii. Matala satula ottaa tosi paljon etureisiin, heti siihen polvien yläpuolelle. Voiman tuottaminen on vaan helpompaa, kun satula on oikealla korkeudella. Myös lonkan kulma paranee satulaa nostamalla ja eteenpäin viemällä. Ja taas tulee tehoja helpommin.

Mitä pienemmällä teholla ajaa, sen vähemmän satulan korkeudella on merkitystä.

paaton
21.06.2023, 00.07
Hiljan maantiepyörän satulatolppa valui alas ja yhtäkkiä tuntui, että ei oikein löydy voimaa.


Tuo on mun mielestä just siitä lonkankulmasta. Kun satula on riittävän korkealla, tulee sellainen AHAA elämys ja tajuaa, että penkistä pystyy tuottamaan liki samaa tehoa mitä putkelta.

tchegge_
23.06.2023, 08.41
Eikös lonkan kulma myös tule siitä polkimien, satulan ja tangon muodostamasta kolmiosta?

Esim. Just Paaton ajaa aika pitkällä ja matalalla ohjaamolla, se vaatii samalla että satula on edessä.

Korkeammalla lyhyemmällä ohjaamolla sama lonkan kulma tulee myös sillä että satula on taaempana. Ja näihin sitten vaikuttaa taipuisuus ja tukilihasten kunto.



Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

Pikkupyöräilijä
29.06.2023, 18.49
Olen todella kaukana "aivan viimeiseen asti vakuuttuneesta", mutta olen kokeillut laskea satulaa ja auttaa kyllä tuohon kurotteluun, mutta tuntuu, että polvet jäävät silloin liikaa koukkuun... Hmm, on varmaan mahdollista, että minulla on heikot takareidet suhteessa etureisiin ja siksi tuntuisi paremmalta olla edempänä. Eipä ole tuo käynyt mielessä. Jospa ahkera takareisien treenaaminen auttaisi...tuskin siitä ainakaan haittaa koituu.

Ongelma ratkaistu hankkimalla uusi pyörä..:D Ei ehkä edullisin ratkaisu, mutta vanha pyöräni alkoi muutenkin "hajota käsiin"+ totesin, että olikin liian pieni. Jouduin nostamaan satulan niin korkealle, että meni siksi liian taakse suhteessa polkimiin.

paaton
29.06.2023, 18.52
Ongelma ratkaistu hankkimalla uusi pyörä..:D Ei ehkä edullisin ratkaisu, mutta vanha pyöräni alkoi muutenkin "hajota käsiin"+ totesin, että olikin liian pieni. Jouduin nostamaan satulan niin korkealle, että meni siksi liian taakse suhteessa polkimiin.

Eli ajat nyt isommalla rungolla vaikkapa 5cm matalammalla satulalla?

Pikkupyöräilijä
30.06.2023, 10.08
Eli ajat nyt isommalla rungolla vaikkapa 5cm matalammalla satulalla?
Kyllä, juuri näin.

Opulus
30.06.2023, 10.42
^ Satulan korkeus voidaan mitata useammallakin eri tavalla, mutta yleisin mitta lienee keskiön keskeltä satulaputkea seuraten satulan päälle.

Nyt mielessäni heräsi pieni epäilys että tarkoitatkin matalammalla satulalla sitä että satulaputkea on esillä vähemmän.

Tai sitten tulit lukeeksi kysymyksessä mainitut viisi senttiä viideksi millimetriksi...

paaton
30.06.2023, 16.25
Niin siis nyt pikkupyöräilijällä on paha väärinkäsitys. Rungon koko ei vaikuta millään tapaa satulan paikkaan pituussuunnassa. Pienessä rungossa ei ole satula sen enempää takana, vaikka sitä pitääkin nostaa enemmän näkyville. Itseasiassa tosi monasti isommassa rungossa on loivempi satulaputki, eli satula tulee taaemmaksi.

Mutta uusi pyörä on aina hyvästä!

Pikkupyöräilijä
30.06.2023, 18.32
Niin siis nyt pikkupyöräilijällä on paha väärinkäsitys. Rungon koko ei vaikuta millään tapaa satulan paikkaan pituussuunnassa. Pienessä rungossa ei ole satula sen enempää takana, vaikka sitä pitääkin nostaa enemmän näkyville. Itseasiassa tosi monasti isommassa rungossa on loivempi satulaputki, eli satula tulee taaemmaksi.

Mutta uusi pyörä on aina hyvästä!

Okei olet oikeassa, oli väärin sanoa, että rungon koko varsinaisesti... Geometria olisi ollut varmaan oikea termi? Vanha pyöräni oli nuorten maantiepyörä, nykyinen on xs kokoinen Cannondale. Eli ei noiden runkokoja voi varmaan edes vertailla.

paaton
30.06.2023, 18.40
Niin. Alunperinkin olisi ehkä kannattanut laittaa kuvaa pyörästä ja mieluiten vielä kuskin kanssa ajaessa.

Se "satulaa edemmäksi" on ilman muuta oikea ratkaisu, mutta tuossa sinun fillarissa se satulan pituussäätö on saattanut olla se pienin ongelma.