Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Merida cyclocross 4 keskilaakeri ongelma



Muotovalio
13.04.2023, 21.49
Moikka foorumille. Elikkä tälläisen pyörän hommasin jokin aika sitten työmatka ajoon,nyt huomasin että kammissa eli keskilaakerissa on päittäisvälystä noin 0,5-1mm puolelta toiseen. Mutta vain päittäisvälystä ei siis ylös alas välystä vai kuinka se nyt sanotaan. Onko vakavaa,ja voiko sitä kiristää tai simmilevyä jonnekkin väliin vai uusi keskilaakeri vaihtoon. Jos menee vaihtoon suosiolla niin millainen laakeri tuohon menee? Kampisarja ilmeisesti fsa gossamer jos sillä väliä.

maalinni
13.04.2023, 23.15
Noilla tiedoilla ei kyllä uutta laakeria voi kertoa, onko se pressfit vai ulkoinen? Saatko kuvan linkattua?

Muotovalio
13.04.2023, 23.37
Noilla tiedoilla ei kyllä uutta laakeria voi kertoa, onko se pressfit vai ulkoinen? Saatko kuvan linkattua?

Joo enköhän saa huomenissa kuvaa,vaikka muutamasta kulmasta otettua

nure
13.04.2023, 23.37
Harkitko pyörän uutena? Jos niin ja varsinkin jos BSA niin ehkä kiristyksellä selviää mutta jos vanha niin uusiksi vaan laakeri!

Muotovalio
14.04.2023, 06.55
Harkitko pyörän uutena? Jos niin ja varsinkin jos BSA niin ehkä kiristyksellä selviää mutta jos vanha niin uusiksi vaan laakeri!

Käytettynä ostin,mutta laitan tänään siitä kuvaa tänne niin ehkä siitä saa selvää mikä on kyseessä

TERU
14.04.2023, 07.35
Jos on HT 2 tyyppinen keskiö, niin helppo juttu, vasemma kammen sivun ruuveja löysäät ja kiristät löysät pois akselilta ja nuo ruuvit kunnolla kireälle.
Merida on paljokseltaan tehnyt runkonsa BSA kierrekeskiöin.
Varmaa tämä ei ole, fillarissa on vähän mitään ihan varmaa.

maalinni
14.04.2023, 07.58
Jos on HT 2 tyyppinen keskiö, niin helppo juttu, vasemma kammen sivun ruuveja löysäät ja kiristät löysät pois akselilta ja nuo ruuvit kunnolla kireälle.
Merida on paljokseltaan tehnyt runkonsa BSA kierrekeskiöin.
Varmaa tämä ei ole, fillarissa on vähän mitään ihan varmaa.

Näin ainakin vaimon merida cyclocross 400:ssa

Muotovalio
14.04.2023, 16.27
https://ibb.co/cb8xWjz tuolla on kuva mutta en saa tässä jostain syystä sitä näkymään. Tossa laakerissa taitaa olla merkinnät Fsa ja bc 1.37"x 24t

maalinni
14.04.2023, 17.15
Eli mene Terun ohjeella, tosin sinulla on tuosta akselin päästä pudonnut se kiristyspultti. Sen voi lainata kaverilta tai käydä pyöräliikkeestä.

maalinni
14.04.2023, 17.19
Tommonen pitäisi olla siinä akselin päässä millä kiristetään se välys, kun sivussa olevat pultit on löysällä.

https://www.bike-discount.de/en/shimano-crank-arm-fixing-bolt-for-xt/slx/lx/grx

Muotovalio
14.04.2023, 17.25
Tommonen pitäisi olla siinä akselin päässä millä kiristetään se välys, kun sivussa olevat pultit on löysällä.

https://www.bike-discount.de/en/shimano-crank-arm-fixing-bolt-for-xt/slx/lx/grx
Suuret kiitokset kaikille vaivaa nähneille,eiköhän näillä pääse eteenpäin asiassa. Voikos tuon kiristyspultin jättää sitten paikoilleen kun on kiristänyt välyksen ja sivulla olevat pultit

paaton
14.04.2023, 17.42
NÄyttää aika vanhalta. Kannattaisi ensin tsekata se laakeri, eikä alkaa tilailemaan päätymuttereita.

Tuo voi sitten olla niitä paksumpia fsa kampia, eli shimanon 24mm bsa ei käy.

maalinni
14.04.2023, 17.55
NÄyttää aika vanhalta. Kannattaisi ensin tsekata se laakeri, eikä alkaa tilailemaan päätymuttereita.

Tuo voi sitten olla niitä paksumpia fsa kampia, eli shimanon 24mm bsa ei käy.


No tarvii sen päätymutterin sen uuden laakerinkin kanssa ellei tosiaan vaihda samalla kampia.

maalinni
14.04.2023, 17.56
Suuret kiitokset kaikille vaivaa nähneille,eiköhän näillä pääse eteenpäin asiassa. Voikos tuon kiristyspultin jättää sitten paikoilleen kun on kiristänyt välyksen ja sivulla olevat pultit

Sen voi jättää paikalleen.

paaton
14.04.2023, 18.28
No tarvii sen päätymutterin sen uuden laakerinkin kanssa ellei tosiaan vaihda samalla kampia.

Sepä. Rattaat ja kammet menee äkkiä vaihtoon samalla.

Mikä tuo 24.07 halkaisijalla oleva keskiö muuten on? Onko nuo kaikki megaexot niitä?

TERU
14.04.2023, 18.29
Rattaat melkoisen kuluneet, ketjut, pakka vaihtoon pian myös. Kun keskiö lonksuu vain akselin suuntaan, sopivasti kiristäminen riittää. (Vain liike sivusuunnassa pois, ei enempää kireälle.)

Muotovalio
14.04.2023, 19.22
Ton päätymutterin kävin jo ens hätään jos sillä sais sen pikku klapin pois. Noi rattaat,ketjut ja takavaihtajan pienet kääntöpyörät myös,taitaa olla 105 sarjaa niin menee kyllä piakkoin vaihtoon. Kuhan löydän etsiä sopivat uudet osat. Onkos tuo keskilaakeri siis jotenkin harvinaista kokoa että liekkö siihen enää saatavilla uutta

maalinni
14.04.2023, 19.29
Ota irti ja mittaa tai oisko niissä jotain merkintöjä

Muotovalio
14.04.2023, 19.35
Ota irti ja mittaa tai oisko niissä jotain merkintöjä
Fsa ja bc 1.37"x 24t tollainen merkintä on tuossa laakerissa

maalinni
14.04.2023, 20.07
Eikös tuo ole sit ihan normaali Shimanon ht2 laakeri

maalinni
14.04.2023, 20.09
Halpa ja kestävä https://www.verkkokauppa.com/fi/product/815524/Shimano-Deore-BB-MT501-keskiolaakeri-HT2-BSA

Muotovalio
14.04.2023, 20.14
Halpa ja kestävä https://www.verkkokauppa.com/fi/product/815524/Shimano-Deore-BB-MT501-keskiolaakeri-HT2-BSA

Kiitos paljon

paaton
14.04.2023, 21.45
Eikös tuo ole sit ihan normaali Shimanon ht2 laakeri

Niin jos on. En minä tiedä. Sen vaan tiedän, että FSA tekee kampia, joiden halkaisija on 24.07
On muuten mielenkiintoinen irrottaa nuo kammet shimanon keskiöstä.

nure
15.04.2023, 00.17
^FSA on tunnettu noista ensi asennus kammista, usea firma käyttää moisia kokonaishintaa laskiessa. Voisi harkita vaihtaa koko setti kerrallaan.

TERU
15.04.2023, 07.06
Noissa on kuitenkin 110 BCD viisikäpäläiset rattaat, joita saa hyvin, on helppo vaihtaa, eikä noiden vaihtamisella kuin ketjun ja pakankaan osalta ole mitään kiirettä eikä säästeltävää, ajaa loppuun saakka niin kauan kun ei ketju ala hyppiä tai muuta toimintaongelmaa.
Ajoa vaan keskiön kiristyksen jälkeen kunnes toteaa rungon koon olevan sopiva ja ajo muutoinkin OK, vasta sitten kuluneiden osien vaihtoon.