Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Tunturi eMaxia ostamassa

silakki
13.04.2023, 08.38
Tuli työpaikalla tuo sähköpyöräetu käyttöön ja ajattelin hommata Tunturi eMax SE fatbiken ja pitäisi osata valita oikea runkokoko... Olen 173cm pitkä ja jalanpituus 79cm. Ajoasennon pitäisi olla mieluummin pystympi kun makaava, koska olkapäät ei kestä kovin makaavaa asentoa. Ajo tulisi olemaan suurimmaksi osaksi työmatka-ajoa asfaltilla.. M runkokoko olisi ohje arvon mukaa oikea(170-180cm), mutta kumpi olisi parempi S vai M tuohon omaan tarkoitukseen? Lisäksi M kokoa ei taida saada juuri mistään tällä hetkellä.. Olisi kiva kuulla muiden eMax omistajien pituus ja runkokoko https://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/smilies/smile.png

silakki
14.04.2023, 08.46
Kai täällä nyt joku omistaa tuommosen eMaxin?

Tiku77
14.04.2023, 17.01
Mulla on emax ME, onkohan niissä sama runko? Pituutta on 175 ja pyörän koko M. Joskus on sellanen olo että metsässä S-koko olisi parempi.

nure
15.04.2023, 00.13
Yhä kysymys, miksi asvaltille läski? Jos haluaa rengas valikoimaa niin joku plussa kokoinen parempi vaihtoehto vaikkakin laadukas jäykkäperäkin toimii.
Vai onko se joku trendi juttu että näyttää hölmöltä läskin kanssa asvaltilla kun se nyt on vaan on/oli muotia?

silakki
15.04.2023, 09.40
Ensinnäkin tuli kesällä oulussa vuokrattua tuommonen sähkö fatbike ja oulun pyöräreittejä ajeltua.. tykästyin sillä kertaa kyseiseen pyörämalliin. Lisäksi talvi pyöräily jäänyt tosi vähälle nykyisellä hypridillä jossa muutaman sentin levyiset renkaat jotka kyntää sohjossa ja lumihangessa aina pohjia myöten.. suoraan sanottuna jos talvella joutuu pyörällä töihin lähtemään nii vitutushan siitä tulee ja täällä itä suomessa tuota lunta riittää, tänäkin vuonna metrin luokkaa.. ja sen lisäksi on tarkoitus käydä mmaastopyöräreittejäkin kokeilemassa kun semmonen tuosta takapihan metsästäkin kulkee, nii jos niistä innostuu niin siihenkin on mahdollisuus

Tiku77
15.04.2023, 12.24
Sehän on vaan makuasia jos haluaa ajaa läskillä asfaltilla, tai vaikka maantiepyörällä metsässä

nure
16.04.2023, 00.22
^Tuokin totta ja kun ei tarvi polkea kovasti niin ei tavi välittää rullaamisesta. Kuitenkin jos maantiellä suurin osa niin joku plussa renkainen olisi kyllä mielekkäämpi.

silakki
16.04.2023, 11.13
Varmaan tuo plussa renkainenkin riittäis, mutta oon nyt päättäny tuon läskin ostaa niin semmosen jokatapauksessa ostan.. ja talvella tuon luulis kyllä olevan paras vaihtoehto lumisille teille.. lähinnä nyt kiinnostais tuo koko asia, että onko kaikki emaxin omistajat noudattaneet orjallisesti nuita valmistajan suosituksia?

Pexx
17.04.2023, 11.55
Osta M ja 50mm riser tanko.

silakki
17.04.2023, 18.47
Osta M ja 50mm riser tanko.

Mitäs hyötyä tuosta tangosta on?

jala72
19.04.2023, 15.46
Mulla on ME M koko, jalan sisämitta 81cm, pituus 180cm eikä tunnu yhtään liian pieneltä. En ole S kokoa kokeillut mutta olisi varmaan sekin mennyt ihan hyvin. Sinänsä M koon runko on sopiva mun mitoille, miinuksena kun satula on säädetty oikeaan korkeuteen niin jalka just ja just yltää maahan, hissitolppa auttaisi tähän. Vaihdoin 35 mm riser tangon, tällä sai ajoasennon itselle sopivammaksi, se nostaa siis tangon korkeutta 35mm nollatasosta, en muista ulkoa paljonko vakiotangon rise oli mutta tällä nousi n. tangon paksuuden verran ylöspäin.
Paras olisi jos pääsisi koeajamaan/-istumaan ennen ostamista mutta siihen ei ollut hankintavaiheessa mahdollisuutta, meni pyörän ja omien raajojen mittoja ihmettelemällä valinta.

kni
20.04.2023, 19.32
^Tuokin totta ja kun ei tarvi polkea kovasti niin ei tavi välittää rullaamisesta. Kuitenkin jos maantiellä suurin osa niin joku plussa renkainen olisi kyllä mielekkäämpi.No ei se kyllä ole yhtään mielekkäämpi. Sähköläski on asfaltilla aivan mainio peli, samoin se on mainio peli muillakin alustoilla ja lumessa pesee plussarenkaisen. Tuli ajettua muutama vuosi työmatkaa sähköläskillä, kehtaa suositella ihan kokemuksen perusteella.

silakki
21.04.2023, 09.31
Kiitos vastauksista! Tuli koeajettua liikkeessä tuo emax se s-koko ja toisessa liikkeessä emax ce M-koko.. kummallakin pysty ihan hyvin ajamaan, mutta tosi vaikee sanoo kumpi oli parempi kun ei voinu heti vuoronperään kokeilla ja niin lyhyt testi lenkki

Wesku79
21.04.2023, 14.08
Itse olen myös 173 / 80 pitkä ja runko on kokoa M. Pyörä kylläkin vanhempi versio suoremmalla vaakaputkella. Henkilökohtaisesti en ainakaan vaihtaisi pienempään, koska näissä on niin lyhyt ohjaamo, että jos tarvii yhtään seisaltaan polkea (maastossa tietysti) niin tila loppuu kesken. M-kokokin vähän nafti tässä mielessä.

Mitä tulee tuohon asfaltilla ajoon, niin oon kanssa sitä mieltä, että suurimman osan vuodesta fätti ei kyllä tosiaankaan ole paras vaihtoehto edes sähköllä. Itsekin ajelen työmatkat mieluummin luomulla city-hybridillä. Tosin matka on enimmäkseen tasamaata - vain yhdessä mäessä kaipaisin avustusta.

Tuntsa
21.04.2023, 15.16
Joo ei ole fatti paras vaihtoehto asfaltille kesäaikaan mutta vähäksi olisi tänäkin talvena kilometrit itsellä jäänyt jos ei olisi fattipyörää ollut. Jatkuvasti satoi 5-10 cm kerralla lunta niin ei muulla päässyt.
Mutta oletko kuinka vahvasti lukinnut tuon Tunturin oston kun ei löydy kokoakaan. Katselin tuossa että tuota
Helkaman FE10:ä https://www.verkkokauppa.com/fi/product/777208/Helkama-FE10-sahkofatbike-musta-18
on hyvin tarjolla kaikkia kokoja. Osat ja moottori ja hinta suunnilleen samantasoiset mutta saisit isomman akun
Tunturi 418Wh vs Helkama 504Wh. No voihan olla että työsuhdepyöräetu ei tähän taivu mutta jokatapauksessa osta vaan se fatpyörä.

silakki
21.04.2023, 19.33
En ole vielä mitään lukkoon lyönyt ja olen kyllä katsonut juurikin tuota helkaman fe10 myös vaihto ehtona kun aikalailla samat osat kun tunturissa, mutta isompi akku. En tiedä paljonko tuo akun koko vaikuttaa tuohon kilometri määrään ja paljonko nuilla yleensäkkään ajaa tuon kokoluokan akuilla.. vaimolle tilattiin juuri Rock Machine Avalanche E50R pyörä jossa EP8 moottori 85Nm ja 504Wh akku. Oli esittely mallina ollu nii 3000€.. tuommonenkin vois ollu ihan hyvä jos järkevään hintaan löytys

kakeroinen
23.04.2023, 10.52
Itsellä ollut fätti kohta 10 vuotta josta sähköversio viimeset 5 vuotta. Vähän aikaa oli luomupyöräkii olemassa joka seiso tallissa käyttämättömänä kun fätillä vaan aina lähdin. Fätillä ajan kaikki ajot kesät talvet kauppareissuista metsälenkkeihin. Nastarenkaat kyllä heti laitoin koska yllättävän liukas on kesärengas talvella. Kesällä rullaa lähes yhtä hyvin kuin ns. normipyörä. (vaimolla semmonen). Toki rengaspaineet korkeammat pidettävä.