Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Apuja takavanteen valintaan.



Pauwe
07.04.2023, 18.45
Pyörästäni Focus jam2 6.8 plus on takavanne haljennut talven aikana. Useamman pinnan kohdalla näkyy halkeama ja muutama kohta korkannut pahemmin.
Vanne on 27,5+ RaceFace AR40 Offset ja napa on Novatec D162 12x148mm.
Vaihtoehtoja olis tilata uusi samanlainen vanne ja korjauttaa se tai sitten tilata kokonaan uusi setti taakse.
Pitääkö löytää samanlainen vai käykö sinne myös joku toinen vanne missä ei ole offsettiä?
Vaihtoehtoja otetaan vastaan.

VesaL
07.04.2023, 19.30
Käy mikä tahansa. Offset tuossa tapauksessa tarkoittaa, että reiät eivät ole keskilinjassa vaan vaihtelevat. Itse kehä keskittyy keskelle napaa kuten kaikissa muissakin. Itse en lähtisi vaihtamaan tuolle navalle kehää, esim DT M1900 tai H1900 ei paljon kalliimmaksi tule ja on varma peruskiekko ja napakin.

https://www.bike-discount.de/en/dt-swiss-h-1900-spline-27.5-30mm-6-bolt-boost-rear-wheel

Kuminauha
08.04.2023, 08.04
Voit vaihtaa siihen kyllä uuden vanteenkin nykyiselle navalle. Toki voi mennä pinnatkin uusiksi jos ottaa erilaisen vanteen. Vanteen leveys pitää ottaa tossa huomioon, jos plussakoon renkailla ajelet (3" leveitä?). Ainakin 35mm sisäleveän ottasin jos plussakumit on alla.

Tota vannetta ainakin suht edukkaasti saisi hi5bikes:lta 70€, siihen vaihtotyöt 60€ päälle.

https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/osat/vannekehat/race-face-ar40-offset-29-rim/

Jukka4130
08.04.2023, 15.08
Jo uuden vanteen ERD-mitta on +/-1 mm nykyiseen verrattuna, vaihto onnistuu sellaisenaan – oletuksella, että pinnat ovat sellaisessa kunnossa, että ne kannattaa käyttää uudestaan.

Jos päädyt uuteen kiekkoon, halvinta mahdollista kannattaa tuskin valita jo vapaaratasmekanismin kestävyyden kannalta.

Pauwe
08.04.2023, 20.12
Kiitoksia avusta.
Tilaukseen menee nyt uusi setti ja myöhemmin tilaan uuden vanteen ja harjoittelen korjaamista.
Näitä olen nyt katsellut ja kokemusta kun ei ole niin mielipiteitä haluaisin kuulla.
https://www.bike-discount.de/en/dt-swiss-h-1900-spline-27.5-35mm-6-bolt-boost-shimano-micro-spline-wheelset
tai
https://www.bike-discount.de/en/dt-swiss-hx-1700-spline-27.5-35mm-6-bolt-boost-shimano-micro-spline-wheelset
Onko tuossa kalliimmassa jotain niin paljon parempaa että kannattaisi se tilata?
Kilometrejä kertyy noin 5000 vuodessa ja siitä kolmasosa polkuja loput tasaista työmatkapyöräilyä.
Enemmän arvostan kestävyyttä kun hifistelyä.

Aakoo
08.04.2023, 20.35
Ei ole merkittävää eroa. Jos tuolla 40g painoerolla ei ole väliä, niin itse ottaisin halvemmat.

Kuminauha
08.04.2023, 21.55
Kiitoksia avusta.
Tilaukseen menee nyt uusi setti ja myöhemmin tilaan uuden vanteen ja harjoittelen korjaamista.
Näitä olen nyt katsellut ja kokemusta kun ei ole niin mielipiteitä haluaisin kuulla.
https://www.bike-discount.de/en/dt-swiss-h-1900-spline-27.5-35mm-6-bolt-boost-shimano-micro-spline-wheelset
tai
https://www.bike-discount.de/en/dt-swiss-hx-1700-spline-27.5-35mm-6-bolt-boost-shimano-micro-spline-wheelset
Onko tuossa kalliimmassa jotain niin paljon parempaa että kannattaisi se tilata?
Kilometrejä kertyy noin 5000 vuodessa ja siitä kolmasosa polkuja loput tasaista työmatkapyöräilyä.
Enemmän arvostan kestävyyttä kun hifistelyä.

Kalliimassa on paremmat navat, etenkin takanapa, jossa on tiheämmin kiinni ottava ja helposti huollettava ratchet vapaaratas systeemi. Se, että onko se hinnan arvoinen, on jokasen oma harkinta. Ite ottasin ku molemmilla napatyypeillä ajanut.

Edit: Näköjään nykyään myös noi 1900 sarjassa on toi ratchet ln vapari. Eli kaipa toi halvempi sittenki on se fiksu valinta. Erona noissa on edelleen se että halvemmassa se vaparin kiinni ottaminen on harvempi ja sitä ei voi päivittää niin tiheäksi kuin tuota normi ratchet vaparia.

Aakoo
09.04.2023, 01.06
^Miksi sitä LN ratchet vaparia ei voisi päivittää tiheämpään jos katsoo tarpeelliseksi?

Jukka4130
09.04.2023, 23.29
Vaikka kierrosta kohden olevien kontaktipisteiden, tai toiselta nimeltään POE-luvun, lisäys on lähtökohtaisesti aina ajo-ominaisuuksia edistävä ominaisuus, sähköavustuksen kanssa se voi tarkoittaa lyhyempää käyttöikää. Ratchet-renkaissa korkeampi POE-luku tarkoittaa tiheämpää hammastusta, mikä ei ole yhtä kestävä kuin harvempi ja matalamman POE-luvun antama hammastus. Sileäksi leikkautuneita Ratchet-reenkaita on tullut muutamia vastaan. Tästä syystä sähköpyöräkiekoissa POE-luku on tyypillisesti välillä 16-30. Toki, jos suhtautuu asiaan niin, että kyseessä on kuluva komponentti rajallisella käyttöiällä, mitään ongelmaa ei ole.

Aakoo
09.04.2023, 23.47
^DT Swissin sähkövehkeille tarkoitetut ratchetit on 24 hampaisia.

Kuminauha
10.04.2023, 13.53
^Miksi sitä LN ratchet vaparia ei voisi päivittää tiheämpään jos katsoo tarpeelliseksi?

Sen perusteella tulkinnan tein, että DT swissin sivuilla ei oo LN ratchetille parempaa päivitysosaa tarjolla varaosa numeroiden perusteella. En tiiä käykö siihen normi ratchet sisukset.

Kuminauha
10.04.2023, 13.54
Vaikka kierrosta kohden olevien kontaktipisteiden, tai toiselta nimeltään POE-luvun, lisäys on lähtökohtaisesti aina ajo-ominaisuuksia edistävä ominaisuus, sähköavustuksen kanssa se voi tarkoittaa lyhyempää käyttöikää. Ratchet-renkaissa korkeampi POE-luku tarkoittaa tiheämpää hammastusta, mikä ei ole yhtä kestävä kuin harvempi ja matalamman POE-luvun antama hammastus. Sileäksi leikkautuneita Ratchet-reenkaita on tullut muutamia vastaan. Tästä syystä sähköpyöräkiekoissa POE-luku on tyypillisesti välillä 16-30. Toki, jos suhtautuu asiaan niin, että kyseessä on kuluva komponentti rajallisella käyttöiällä, mitään ongelmaa ei ole.

Ei oo itellä ollu mitään ongelmaa yli 2000 km ajetulla 54T 350 navalla sähkärissä. En toki oo hirveen painava kuski (alle 80kg). Kerran vuodessa oon avannu ja putsaus+rasvaus. En tiiä onko tarpeellista mutta kun se on niin helppo homma eikä vaadi työkaluja ni oon sen tehny.

Aakoo
10.04.2023, 14.06
Sen perusteella tulkinnan tein, että DT swissin sivuilla ei oo LN ratchetille parempaa päivitysosaa tarjolla varaosa numeroiden perusteella. En tiiä käykö siihen normi ratchet sisukset.Käy ne samat, kun ainoa ero on se että tiiviste on kiinni vaparin rungossa eikä itse navassa.

Kuminauha
10.04.2023, 20.17
Asia selvä, pitää laittaa muistiin

Pauwe
11.04.2023, 11.16
Näiden kommenttien perusteella laitan nuo H1900 paketin tilaukseen.
Kokemusta tämän tyypin vaparista ei ole, mutta vaikuttaa todella helpolta huoltaa.

Kuminauha
11.04.2023, 18.01
Joo, toikin lähtee ihan käsin vetämällä irti ilman työkaluja. Ei tarvi ees pakkaa irroittaa.