PDA

Näytä tavallinen näkymä : Trekkingpyörä suosituksia



Bikennn
06.04.2023, 04.20
Olen aika tietämätön pyöristä, niin jos täältä löytyisi hyviä suosituksia. Bikesterin ja muutaman muun firman sivuilta olen katsellut retkipyörä/trekking pyöriä mikä nyt onkin oikea termi. Liikkeistä aika heikosti tuntuu löytyvän tämän tyylisiä pyöriä. Eli mitä haen tykkään suht pystystä ajoasennosta, lokarit ja tarakka pitäisi olla valmiina mielellään myös kestäisi jonkin verran painoa.. Tyyliltään siis Helkama s1000 ja s3000 mutta hieman googlaillut niin ilmeisesti ei kovin suosittu ole Helkama mitä palstoilla olen lukenut. Hintaa voisi olla n.400-700.

TERU
06.04.2023, 06.26
Ei tämä suositus ole eikä näitä helkamoita tai cressuja liioin täällä käsitellä, mutta katselepa tätäkin
https://www.fillaricenter.fi/tuotteet/crescent-atto/

nure
06.04.2023, 07.46
Kolme täydentävää kysymystä: Kuinka pitkiä retkiä, millaisessa ympäristössä ja millaisella kuormalla?

Leewi
06.04.2023, 10.45
Tohon laitat/laitatat lokarit, tarakan ja valot, niin trekkingpyörä on siinä https://www.xxl.fi/white-sc-lite-ff-alivio-2x9-23-miesten-hybridipyora-musta/p/1208510_1_style?page=1

nure
06.04.2023, 12.34
Etuteline suotava jos tavaraa enemmän.

Bikennn
06.04.2023, 21.44
Kolme täydentävää kysymystä: Kuinka pitkiä retkiä, millaisessa ympäristössä ja millaisella kuormalla? Varmaan pääosin jotain 50km lenkkejä mutta tarkoitus olisi myös jossain vaiheessa polkea Suomen läpi mutta pääosin ihan asfaltti teitä pitkin. Painosta en osaa sanoa mutta varmaan yhteispaino menee 120kg yli.

hitlike
06.04.2023, 22.34
Tohon laitat/laitatat lokarit, tarakan ja valot, niin trekkingpyörä on siinä https://www.xxl.fi/white-sc-lite-ff-alivio-2x9-23-miesten-hybridipyora-musta/p/1208510_1_style?page=1

Tämä lienee paras pyörä mitä saa aloittajan budjettiin ellei käytettyä osta. XXL:n lokari/tarakka valikoima jättää toivomisen varaa kunnon trekking käytössä mutta 250€ jää budjettia hommata lokarit/tarakka jostain hifikaupasta.

nure
06.04.2023, 23.23
50km ei ole matka mikä vaatii pyörältä yhtään mitään ja silloin ei kannatta Whiteä enempää sijoittaa.

Bikennn
06.04.2023, 23.35
50km ei ole matka mikä vaatii pyörältä yhtään mitään ja silloin ei kannatta Whiteä enempää sijoittaa. Kuten sanoin näin alkuun 50km ja tarkoitus myöhemmin ajaa selkeästi pidempiä matkoja kuten suomen läpi. Haaveena olisi myös lähteä jonnekkin päin Eurooppaa kun hieman kunto kasvaa ja tulee kokemusta monen päivän reissuista.

Bikennn
06.04.2023, 23.44
Mitäs ajatuksia näiden pyörien osista ym? https://www.bike-discount.de/en/radon-solution-comfort-5.0-2#product--publish-comment https://www.bike-discount.de/en/cube-touring-black-n-metal https://www.bike-discount.de/en/cube-touring-one-grey-n-sand

Marsusram
07.04.2023, 00.05
Mitäs ajatuksia näiden pyörien osista ym? https://www.bike-discount.de/en/radon-solution-comfort-5.0-2#product--publish-comment https://www.bike-discount.de/en/cube-touring-black-n-metal https://www.bike-discount.de/en/cube-touring-one-grey-n-sand

Jos on Helkama bulkkimerkkinä palstalla jäänyt paitsioon, niin nuo halpis joustokeulat hybridissä ovat usein mainittuja kammotuksia.
Mainitut jäykkäkeulaiset White (XXL) ja Helkama menevät kyllä ^näiden ohi suosituksena. Molemmat tekevät ihan suosittujakin tuotteita, myös tuohon hintahaarukkkaan.

nure
07.04.2023, 07.26
^Jep, nuo halpis joustokeulat kannattaa jättää ihan omaan arvoonsa.

Antsa41
07.04.2023, 22.23
Näkisin, että jos haluaa tuohon hintaan oikeasti retkikyvykkään yksilön, kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että etuhaarukassa on kiinnikkeet jonkinlaiselle tarakalle eli käytännössä jäykkä keula ja toisekseen pienemmän pään välityksiä saa olla reilusti. Tuollaisissa linkatuissa Crescenteissä tai Whiteissa alkaa isommassa lastissa ja jyrkemmässä ylämäessä välit loppua kesken. Tuolla budjetilla ja tuohon tarkoitukseen katselisin sellaisia malleja, joissa on edessä 3 eturatasta, vaikka nuo eivät tällä foorumilla suosiossa olekaan. Nishiki hybrid 401 tai Tunturi TX500 voisi esim. täyttää aika hyvin kysyjän kriteerit. Mainitut Helkamat myös tuollaiseksi samaa tasoa.

Leewi
08.04.2023, 11.44
Näkisin, että jos haluaa tuohon hintaan oikeasti retkikyvykkään yksilön, kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että etuhaarukassa on kiinnikkeet jonkinlaiselle tarakalle eli käytännössä jäykkä keula ja toisekseen pienemmän pään välityksiä saa olla reilusti. Tuollaisissa linkatuissa Crescenteissä tai Whiteissa alkaa isommassa lastissa ja jyrkemmässä ylämäessä välit loppua kesken. Tuolla budjetilla ja tuohon tarkoitukseen katselisin sellaisia malleja, joissa on edessä 3 eturatasta, vaikka nuo eivät tällä foorumilla suosiossa olekaan. Nishiki hybrid 401 tai Tunturi TX500 voisi esim. täyttää aika hyvin kysyjän kriteerit. Mainitut Helkamat myös tuollaiseksi samaa tasoa.

Vai ettei edessä 30 takana 36 riittäisi pieneksi välitykseksi tiellä, ajamme ilmeisti aika erilaisia teitä. Ilmoitusten mukaan toi XXL:n pyörä painaa alle 12 kiloa ja helkama yli 17 kiloa kiloa ja sitten pitäisi vielä ottaa hinnat alkaen kolmilehtinen etuvaihtaja. Juu olen 100% eri mieltä. Toi nishiki on toki ihan ok, mutta mitä parempaa siinä on tuplahinta huomioiden?

Antsa41
08.04.2023, 12.34
Vai ettei edessä 30 takana 36 riittäisi pieneksi välitykseksi tiellä, ajamme ilmeisti aika erilaisia teitä. Ilmoitusten mukaan toi XXL:n pyörä painaa alle 12 kiloa ja helkama yli 17 kiloa kiloa ja sitten pitäisi vielä ottaa hinnat alkaen kolmilehtinen etuvaihtaja. Juu olen 100% eri mieltä. Toi nishiki on toki ihan ok, mutta mitä parempaa siinä on tuplahinta huomioiden?
Tässä haettiin nyt retkipyörää eikä maantiepyörää. Kysyjän teksteistä päätellen hän aikoo ajella nyt hankittavalla pyörällä isossa kuormassa pitkiä matkoja Euroopassa, mutta ei ole rutinoitunut pitkänmatkanpyöräilijä, ei erityisen hyvässä kunnossa eikä ole innokas modaamaan ostettavaa pyörää tarkoitukseen paremmin sopivaksi. Jos Euroopassa pyöräily käsittää minkä tahansa merkittävän vuoriston tai ylänköseudun, tulee pienemmille välityksille tarvetta. Eteläisessä suomessa 30 edessä ja 36 takana toki riittää. Kun puhutaan saman hintaluokan pyöristä, niin paino korreloi mielestäni aika hyvin sen kanssa, kuinka hyvin pyörä kestää kuormattuna ajamista. Halpa, kevyt ja kestävä eivät yleisen totuuden mukaan mahdu samaan pyörään.

Siitä olen toki samaa mieltä, että 50 kilometrin lenkeille tuo White on kaikinpuolin parempi pyörä. Ja toki esim. 36/22 maastokampisetin vaihto eteen ei paljoa maksa, jolloin saa jo varmasti riittävät välitykset. Painosta voisi kuitenkin päätellä, että runko on kuormattuna melko letku eivätkä kiekot erityisen kestävät.

Leewi
08.04.2023, 13.18
Kun puhutaan saman hintaluokan pyöristä, niin paino korreloi mielestäni aika hyvin sen kanssa, kuinka hyvin pyörä kestää kuormattuna ajamista. Halpa, kevyt ja kestävä eivät yleisen totuuden mukaan mahdu samaan pyörään.



Tämähän on aivan täyttä roskaa.

Antsa41
08.04.2023, 14.26
Tämähän on aivan täyttä roskaa.
Toki näissä nyt mainituissa pyörissä suurin ero painossa tulee varustelusta. Tuossa Helkamassa on jo valmiina tarakka, pitkät lokarit, runkolukko ja seisontatuki, joista tulee helposti n. 3 kiloa painoa. Kun nuo ottaa huomioon, on painoeroa enää n. 2 kiloa. Eiköhän se loppu painoero selity suurimmaksi osaksi eri käyttöön optimoiduista kiekoista, rungosta sekä osasarjoista ja vain joidenkin satojen grammojen verran siitä, että Whiteen olisi valittu kaikinpuolin paremmat osat. Esim. Helkaman haarukka on terästä, mikä on painavampi ja sietää paremmin kuormausta kuin Whiten alumiinihaarukka.

nure
09.04.2023, 00.00
^ Puhuiko joku jostain Euroopan matkailusta, siis haaveena... Siinä vaiheessa varmaan huomaa kun kotimaata kiertänyt ettei nuo halpis pyörät ole valmiita siihen tarkoitukseen ja on opetellut homman kantapään kautta.

Leewi
09.04.2023, 22.15
^ Puhuiko joku jostain Euroopan matkailusta, siis haaveena... Siinä vaiheessa varmaan huomaa kun kotimaata kiertänyt ettei nuo halpis pyörät ole valmiita siihen tarkoitukseen ja on opetellut homman kantapään kautta.

Siis nämä euroopankiertueet Alppien yli ovat ihan näiden 3-lehtisvastaajien keksintöä, tietenkään alumiininen etuhaarukka ei kestä ja jossain Mongoliassa sitä on vaikea hitsata ;)

Antsa41
10.04.2023, 10.00
Siis nämä euroopankiertueet Alppien yli ovat ihan näiden 3-lehtisvastaajien keksintöä, tietenkään alumiininen etuhaarukka ei kestä ja jossain Mongoliassa sitä on vaikea hitsata ;)
Ei se aluhaarukka nyt tietenkään niin vain hajoa, mutta todennäköisesti lastattuna teräshaarukka on huomattavasti mukavampi huonokuntoisemmilla teillä. Vähän sama pätee runkoihin. Kun painoa laittaa tarpeeksi eteen ja taakse, muuttuu kevyempi runko helpommin epävakaaksi ajaa, mutta ei sekään ihan niin vaan hajoa. Oma oletukseni tähän keskusteluun osallistumisessa on ollut se, että jos haussa on nimenomaan retkipyörä ja se pitää saada edullisesti, niin todennäköisesti myös ne retkeilyvarusteet on hankittu/hankitaan edullisesti, jolloin painoa pyörän päälle nopeasti kertyy, vaikka retkelle jättäisi passin kotiin.

Omassa retkipyörässäni pienin välitys on 26 edessä ja 36 takana. Olen pitänyt tuota juuri sopivana esim. Pirkanmaalla retkeilyyn enkä voi varauksetta suositella selvästi isompia välityksiä henkilölle, joka haluaa ajaa pystyssä ajoasennossa ja kokee fyysisessä kunnossaan olevan reilusti parantamisen varaa. Kun hintaluokka on tuo, niin 3x sattuu olemaan 2x maastokampisettien ohella ainoita vaihtoehtoja noin pienten välitysten saavuttamiseksi. 2x maastokampisetin kanssa kuitenkin menettää ne isot välityksen, joita maantiehikilenkillä saattaisi mahdollisesti haluta käyttää.

Iso osa tämän foorumin käyttäjistä ei koskaan lastaa pyöräänsä sillä tavalla, että nämä argumentit olisivat oleellisia pyörän valinnan kannalta vaan pyörän keveys on tärkeämpi ominaisuus. Tällaiselle henkilölle retkipyörä ei todennäköisesti ole oikea pyörätyyppi vaan soratiepyörä, hybridi tms. Millä tahansa pyörällä voi kuitenkin retkeillä mukavasti, kun kuormaus ja reitti vastaa pyörän ominaisuuksiin.

nure
10.04.2023, 10.27
Oikeastaan tuo White ei ole varsinainen "retkipyörä" vaan hybridi joka kelpaa tarvittaessa retkikäyttöön. Retkipyörät sitten aivan oma kategoria telineineen ja kiinnityspisteineen.
Itsellä nuoruudessa oli Kogan fillari kun hetkellisesti innostuin retkeilyyn muttei ollut mun juttu. Usealla valmistajalla löytyy vastaavia muttei tosiaan tuohon hintaluokkaan.

hitlike
10.04.2023, 15.23
Oikeastaan tuo White ei ole varsinainen "retkipyörä" vaan hybridi joka kelpaa tarvittaessa retkikäyttöön. Retkipyörät sitten aivan oma kategoria telineineen ja kiinnityspisteineen.
Itsellä nuoruudessa oli Kogan fillari kun hetkellisesti innostuin retkeilyyn muttei ollut mun juttu. Usealla valmistajalla löytyy vastaavia muttei tosiaan tuohon hintaluokkaan.

Ei olekaan mutta ehdotukset on tehty aloittajan 400-700€ budjetilla joka rajaa käytännössä kaikki varsinaiset kuormajuhdat pois. Jos joustovaraa olisi, ehdottaisin Bridge Clubia Foxcompilta.

Emali
06.06.2023, 12.27
Vähän samantyyppisillä spekseillä etsin pyörää viikonloppuretkille ja kesällä 2024 Viron pyörämatkalle. Myöhemmin haluaisin toteuttaa pidempiäkin reissuja Euroopassa. Ajan sekä asvalttia että soratietä.
Pidän yksinkertaisuudesta enkä jaksa tai osaa hirveästi hifistellä fillareiden kanssa. Perushuolto sujuu. Kaksi budjettiini (n600-900€) sopivaa ”juhtaa” olisi kiikarissa:
specialized sirrus: peruspyörä jossa kiinnityspisteitä kuormalle. Hirveästi en ole löytänyt kokemuksia ko pyörästä puolesta tai vastaan.
trek marlin 6: kymmenen vaihdetta ja lukittava etujousitus. Miten pystyy kuormaamaan, en vielä tiedä.

Arvon raati, kysykää kiperiä kysymyksiä ja neuvokaa newbietä mäessä ja sen alla. olisko jotain mitä pitäis ehdottomasti ottaa huomioon?

viikonloppuretket pituudeltaan n 200km ja retkivarusteeni painavat n 12kg (vaellusharrastus pohjalla)

nure
06.06.2023, 15.36
^Unohda joustokeulat, halvat vain yksi rikkoutuva kohde lisää ja jos et metsään mene niin täysin turha.