Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : 1x9 ketju putoilee



2CV
02.04.2023, 17.07
Onko kukaan kohdannut 1x9 vaihteistolla ns. "chain suck" ilmiötä, eli ketju ei jatka eturattaan kello kuusi asemasta kohti takavaihtajaa, vaan tarttuu kiinni eturattaan takareunaan ja alkaa kiivetä sen mukana ylös päin, kunnes lopulta putoaa epäasiallisen kielenkäytön saattelemana pois eturattaalta?


Sähköpyörällä oli ajettu ajettu noin 1000 km ongelmatonta talviajoa kadulla kun ilmiö alkoi esiintymään.
Ketju on pyörinyt sohjossa ja loskassa, ja kieltämättä ollut hieman heikolla huollolla, mutta kuitenkin sentään jonkinlaisessa öljyssä oli silloinkin kun alkoi putoilemaan päältä.
Ketjun lenkkien jumiutumista en havainnut.


Uusi ketju ehkä hieman paransi tilannetta, mutta ei kokonaan korjannut.
Pyöräkorjaamo epäili eturatasta, ja uusi sellainen on tulossa takuuseen.


Eturattaan paksuusvirhe, tai koneistuspurse rattaan hampaissa tietysti tuota voisi tehdä, mutta silloin kai ongelmien olisi pitänyt alkaa heti uutena, eikä vasta ensimmäisen tonnin jälkeen.

paaton
02.04.2023, 17.20
Vaihda se ratas uuteen.

nure
02.04.2023, 17.34
Ja mielummin NW...

maalinni
02.04.2023, 19.36
Joku hammas ottanut hittiä, niin käy helposti noin.

2CV
02.04.2023, 20.14
Tosiaan, tuo hampaan vääntyminen selittäisi. mutta kun ei maastoajoa ole ollut niin vaikea kuvitella mikä sen olisi vääntänyt.
Pitäisi kuitenkin jonkinmoinen tälli olla.


Takavaihtajaa varmaan jossain pyöräparkissa voidaan kolhia, mutta tuskin sentään eturatasta.


NW ratas on kyseessä jo alunperin.

Santtu75
02.04.2023, 20.47
Onko kukaan kohdannut 1x9 vaihteistolla ns. "chain suck" ilmiötä, eli ketju ei jatka eturattaan kello kuusi asemasta kohti takavaihtajaa, vaan tarttuu kiinni eturattaan takareunaan ja alkaa kiivetä sen mukana ylös päin, kunnes lopulta putoaa epäasiallisen kielenkäytön saattelemana pois eturattaalta?


Sähköpyörällä oli ajettu ajettu noin 1000 km ongelmatonta talviajoa kadulla kun ilmiö alkoi esiintymään.
Ketju on pyörinyt sohjossa ja loskassa, ja kieltämättä ollut hieman heikolla huollolla, mutta kuitenkin sentään jonkinlaisessa öljyssä oli silloinkin kun alkoi putoilemaan päältä.
Ketjun lenkkien jumiutumista en havainnut.


Uusi ketju ehkä hieman paransi tilannetta, mutta ei kokonaan korjannut.
Pyöräkorjaamo epäili eturatasta, ja uusi sellainen on tulossa takuuseen.


Eturattaan paksuusvirhe, tai koneistuspurse rattaan hampaissa tietysti tuota voisi tehdä, mutta silloin kai ongelmien olisi pitänyt alkaa heti uutena, eikä vasta ensimmäisen tonnin jälkeen.


Itselläni tuo pienellä eturattaalla (15-16T.) oleva Bosch Gen2 Performance moottori on erittäin herkkä tuolle ilmiölle. Etenkin kun ajoin parit ketjut hieman liian kuluneiksi (luokkaa 1% venymä) niin ilmiö alkoi voimistumaan ja itseasiassa ei tykännyt pelkästä ketjujen vaihdosta ollenkaan, vaan vaati myös eturattaan vaihdon ja sitten taas alkoi pyörä toimimaan moitteettomasti. Näin taisi käydä kaksien vai kolmien ketjujen kanssa (ajomäärä noin 1500/ketju kun ilmiö alkoi aina tulemaan esille), sitten kun suosiolla aloin vaihtamaan ketujua tuolla reilun 0,50%:n jälkeen niin ilmiö ei enään kyseisellä pyörällä tullut eteen.
Tuossa vielä kuva eturattaasta jonka ketju ajettu tosiaan tuonne 1%:n venymän paikkelle, selkeät muodonmuutokset havaittavaissa (eli siis tosiaan tuon Bosch Gen 2 eturatas kyseessä).

https://img.aijaa.com/m/00895/14961258.jpg (https://aijaa.com/SN26yu)

2CV
02.04.2023, 21.13
Minulla kyseessä Specialized Turbo Vado 3.0, taitaisi olla 48-hampainen eturatas tuossa.
Vanhemmalle 8-rattaisen ketjulle tarkoitetun tulkin mukaan ketju olisi vielä ollut käyttökelpoinen, mutta ilmeisesti tässä kävi niin että päästin ketjun liian huonoon kuntoon ja se pilasi eturattaan.
Pitää katsella ratasta tarkemmin sitten kun se on irti.

Elder
05.04.2023, 09.52
Mulla samanlainen tilanne,ekaks vaihdettiin eturatas mutta ei auttanut sitten ketjun lyhennys en muista oliko 1lenkki vai 2. Auttoi ei hyppinyt enään rattaalta.
Pyörä oli ajettu n.1000km.