PDA

Näytä tavallinen näkymä : Alumiinisen nippelin, teräspinnan ja hiilikuituvanteen korroosion estäminen



kh74
01.04.2023, 14.25
Tässä ketjussa voisi vaihtaa ajatuksia korroosion torjumisesta alumiinisen nippelin, teräspinnan ja hiilikuituvanteen yhdistelmässä. Pyytäisin jättämään "käytä messinkinippeleitä" ratkaisut pois, koska valinta on jo tehty ja näitä alunippeleitä kuitenkin käytetään koska kevyttä, värikästä ja kisakireetä. :)

Tarkoitus välttyä siis skenaariolta että kahden vuoden jälkeen havaitaan että nippelit täysin korroosion peitossa ja hitsautuneet kiinni pinnoihin ja pinnojen katkaisu ainoa käytettävissä oleva vaihtoehto.

Kasaan kaksi kiekkosettiä hiilikuituvanteille ja molemmat alumiinisilla nippeleillä.

- Light Bicycle AM928 kehät
- DT 240 EXP Straight pull
- Sapim CX-Ray Silver Straight pull
- Sapim Polyax Double Square Secure-Lock Alu 16mm

- Light Bicycle XC924 kehät
- DT 180 EXP Straight pull
- Berd Polylight
- Sapim Polyax Double Square Secure-Lock Alu 16mm

Galvaaninen korroosio lienee tosiasia ennemmin tai myöhemmin (myös messinkinippeleiden kanssa) mutta miten lykätä sitä tällä kokoonpanolla, ja millä konsteilla ainakin varmistaa että kiekon saa vielä tarvittaessa rakennettua uudelleen samoilla pinnoilla?

Vaihtoehtoja kasaamiselle:

- Upottaa nippelit pellavansiemenöljyyn kasatessa
- Käyttää merivaseliinia kierteissä ja nippelissä
- Jotain "anti rust" ja "anti seize" litkua kasatessa ja myöhemmin silloin tällöin samaa litkua pinnan juureen märkien lenkkien jälkeen ja toivoa että ui kierteisiin ja vaikuttaa tms.
- Jotain muuta, mitä?

Kierteiden lukitseminen on tässä epäoleellista, koska käytetyt nippelit on secure-lock tyyppiä (ei perustu liimaan tai mönjään vaan mekaaninen "jarru" prässätty joka vastustaa kiertymistä) ja kokemukseni mukaan pitää sopivasti eikä nippelien löystyminen muutenkaan ongelma ole tarpeeksi kireelle kasatussa vanteessa. Joka tapauksessa tarkoitus pitää noita hieman silmällä ja kasata uusilla nippeleillä ennen kun hitsaa kokonaan kiinni.

nure
01.04.2023, 17.51
Entä jos siirtyisi noihin kuituisiin tai titaanisiin puoliin? Toisaaltaan ei kyllä vuosikymmenien aikana ollut korroosiota sen kummemmin haittojakaan.

Mi2
01.04.2023, 18.03
Voisihan ne pinnanreiät vaikka sipaista epoksilla ja antaa kuivaa ennen kasausta. Jos siellä on kuitujen päät "paljaana" niin imeytyisi edes ihan pikkuisen sitä epoksia ja ei olisi hiili suoraan alumiinia vasten. Myös teräsprikat auttaa kokemukseni mukaan tuohon syöpymiseen. Sapimin nippelit varsinkin mustina on aika hyvin syöpymiseltä suojassa vrt dt-swissin harmaat perusnipat. Tuo galvaaninen syöpymä nopeutuu kosteuden ja tiesuolan vaikutuksesta, joten säilytys kuivassa puhtaana auttaa.

nure
01.04.2023, 19.30
Voisihan kuituvanteetkin holkittaa jos epäilys moisesta.

kh74
01.04.2023, 23.26
Joo on käyny mielessä että joku ohut tarpeeksi kestävästä muovista tehty holkki vois kuituvanteessa olla kova sana. Ei vaan oo näkyny semmosia. Varmaan jotain materiaaliteknisiä epäilyksiä moisessa ratkaisussa.

Ja mitään paniikkia aiheen suhteen ei ole, eikä tarkoitus semmoista lietsoa mutta kiinnostaa ajatus josko jollain konstilla hommaan voisi vaikuttaa. Kiekot tulee näkeen säännöllistä ajoa ja märkiä kisareissuja.

MTB Engineer
04.04.2023, 10.41
Ei tuota korroosiota oikein estä millään paitsi tuomalla mukaan yhtälöön vielä jokin epäjalompi aine hapettumaan. Kasaat prikoilla ja pidät puhtaana, ja hyväksyt sen tosiasian, että aikanaan pinnat ja nippelit ovat sitten yhtä puuta.

nure
04.04.2023, 10.51
^Eipä moisesta kannata saada paskahalvausta, vaatii vuosia tai sitten tosi huonoa tuuria.

Kuminauha
04.04.2023, 15.34
Uhrisinkit myös pyörän nippeleihin, uusi markkina-alue.

Sambolo
05.04.2023, 22.51
Mulla taitaa olla tuommoinen kombo enkä ole tullut edes ajatelleeksi, että se olisi jotenkin huono :D

edit:
muistin väärin, messinki nippelit.

Situm
06.04.2023, 19.33
Ekat hiilarikiekot oli läskissä alunippeleillä kun oli niin kivan väriset. Vuodessa alkoi napsumaan hajalle, mutta niillä ajetaan tietty ympäri vuoden, suolamössössä talvella ja suossa kesällä.

stenu
06.04.2023, 20.29
Juu, ainakin täällä Hesalan suolakeleveillä alumiininippelit sulaa parissa talvessa alumiinivanteistakin, jos yhtään säännöllisemmin ajelee.

Situm
07.04.2023, 14.10
Joo on käyny mielessä että joku ohut tarpeeksi kestävästä muovista tehty holkki vois kuituvanteessa olla kova sana. Ei vaan oo näkyny semmosia. Varmaan jotain materiaaliteknisiä epäilyksiä moisessa ratkaisussa.

Ja mitään paniikkia aiheen suhteen ei ole, eikä tarkoitus semmoista lietsoa mutta kiinnostaa ajatus josko jollain konstilla hommaan voisi vaikuttaa. Kiekot tulee näkeen säännöllistä ajoa ja märkiä kisareissuja.

Se hapettuminen johtuu alumiinin ja teräksen galvaanisesta korroosiosta, siihen ei hiilikuitu vaikuta. Alukehässä luovuttavaa materiaalia on vaan niin paljon enemmän.

Jukka4130
08.04.2023, 09.14
Jos alumiininippelien käyttö on valinta, mistä ei ole valmis tinkimään, jonkinasteiset ongelmat tai ainakin riski niille ovat melkein taattuja jossakin muodossa. Sen kanssa pitää vain tulla toimeen, kuten aiemmin on jo hyvin sanottu.

Vaseliinin tai jonkinlaisen anti-seize -yhdisteen (kupari- tai hopeatahna esimerkiksi) käyttö pinnojen ja nippelien kierteissä on useimmissa kiekoissa oletusarvo, niin myös tässäkin. Pientä etua voi saada valitsemalla jonkin yhdisteen jälkimmäisestä kategoriasta, sillä ne kestävät mahdollisesti pidempään. Paksukin vaseliini "katoaa" yllättäen pinnojen ja nippelien välistä jo puolentoista kauden ajojen aikana yllättävän tehokkaasti.

Ehkäisevänä tai kausihuoltotoimena voisi olla harkitsemisen arvoinen idea avata nippelit ja lisätä anti-seize -yhdistettä kierteisiin ja nippelin kantaan. Jos näyttää, että korroosio on päässyt alulle, nippelien vaihto kerralla samalla. Talven pimeinä tunteina noin tunnin homma per kiekko, jos kiekkojen kanssa on tottunut pelaamaan vähänkin enemmän.

Ja nämä sillä oletuksella, että kiekot kasaa Berd-valmistajan suositusten mukaan. PolyLight-pinnojen kanssa on parasta käyttää Sapimin Double Square Secure-Lock -nippeleitä.

kh74
08.04.2023, 16.07
Uhrisinkit myös pyörän nippeleihin, uusi markkina-alue.

Tää oli läppänä heitetty venejuttu, mutta voishan tuo pyöräilyn käytäntöönkin soveltua!

Jotain sinkkipohjaisia anti-seize tahnoja, järkyttävän hintaisia sellaisia on, esim:
https://www.ellsworth.com/products/by-market/general-industry/lubricant-products/anti-seize/henkel-loctite-zinc-anti-seize-lubricant-gray-1-lb-can/

Mutta en ole löytäny järkevän kokosta putelia järkevällä hinnalla mistään. Tietääkö kukaan autopajaa joka antais kaapaista ruokalusikallisen kaljakoppaa vastaan tms? Riittäis varmaan loppuelämän kiekkojen kasailuun.

Alumiinipohjaisia mömmöjä löytyy helpostikin mutta se ei kuulosta ihan 100% optimaaliselta idealta alumiininipeleiden kanssa. :D Galvaanisessa sarjassa sinkki olis kivasti pahnanpohjimmaisena. Eri asia sitten että kuinka pitkäksi aikaa sitä uhrisinkkiä riittää kun sitä on kierteissä ja vähän nippelinjuuressa käytetty.

kh74
08.04.2023, 16.15
Se hapettuminen johtuu alumiinin ja teräksen galvaanisesta korroosiosta, siihen ei hiilikuitu vaikuta. Alukehässä luovuttavaa materiaalia on vaan niin paljon enemmän.

Eiku, kyllä myös hiilikuidun ja alumiinin välissä on potentiaaliero, ja vielä iso. Ellei välissä ole eristettä menee matskua sinne suuntaan myös, ja kuten sanoit, materiaalia ei oo paljon kun on vaan ne nippelit joita syö sekä teräspinnat että hiilarikehät. Alukehien kanssa myös kehä on uhrimateriaalia.

Situm
09.04.2023, 02.54
Hiilari voi toimia hyvänä katodina alumiinille ja teräkselle, mutta mun vajavaisen tiedon mukaan ei itsessään ole kummallekaan vahingoksi. Tarttis varmaan opetella metallurgiaa vähän enemmän.

stenu
09.04.2023, 07.45
Hiilikuitu (graphite) on galvaanisessa sarjassa kaikkia metalleja jalompi, joten sen korroosiota aiheuttava vaikutus on suurempi kuin teräksen. Lisäksi korroosionopeuteen vaikuttaa katodin (hiilikuituvanne) ja anodin (nippeli) pinta-alaero. Mitä suurempi ero, sitä nopeammin korroosiota tapahtuu. Siksi hiilikuituvanne/alumiininippelit-yhdistelmässä se on nimeomaan se vanne, joka aiheuttaa nippeleiden syöpymistä ja erityisesti, jos pinnanreiät on porattu ja ja rei’issä on kuitu paljaana. Jos reiät tulee muotista, on todennäköisempää, että hiilen ja metallin väliin jää enemmän epoksia. Käytetyn epoksin laatu vaikuttaa myös. Lisäksi suolaveteen yhdistettynä pahimmassa tapauksessa korroosioreaktio saattaa aiheuttaa sellaisen kemiallisen olosuhteen, että se aiheuttaa vaurioita myös hiilikuituun.

https://www.corrosionpedia.com/galvanic-corrosion-of-metals-connected-to-carbon-fiber-reinforced-polymers/2/1556

https://www.assda.asn.au/images/2015/Technical_Pages/FAQ1_graph.jpg

Kupla
09.04.2023, 17.24
Itse hyväksyisin sen että alumiininippelin elinikä on rajallinen. Suolalitkussa ajettavissa fillareissani en niitä edes kuvittelisi käyttäväni. Sitten on se käyttökohde joissa mulla on alunippeleitä, eli harrastefillarit joilla ei ajeta suolassa, keveys on tärkeää, pestään tarvittaessa, säilytetään sisätiloissa ja vaihdetaan nippelit jos epäilyttää. Jos tarttee saada kevyttä kehää ja karkkiväriä nippeleihin, se sit vaatii enemmän huoltoa = nippelien vaihdon tarvittaessa.

Ilmeisesti just nuo Sapimin alunippelit on pinnoitettu joitain halpiksia paremmin:
https://www.lightbicycle.com/newsletter/Brass-Nipples-vs-Alloy-Nipples.html

Tää kaveri pohtii josko prikat auttaisivat nippelien naarmuuntumiseen, joka rikkoo anodisoinnin vanteen kohdalta: https://youtu.be/eaDx7RkxIAs?t=881
https://r2-bike.com/SAPIM-Nipple-Washer-HM-conical-Polyax-Stainless-Steel

Kuminauha
10.04.2023, 13.59
Tää oli läppänä heitetty venejuttu, mutta voishan tuo pyöräilyn käytäntöönkin soveltua!

Jotain sinkkipohjaisia anti-seize tahnoja, järkyttävän hintaisia sellaisia on, esim:
https://www.ellsworth.com/products/by-market/general-industry/lubricant-products/anti-seize/henkel-loctite-zinc-anti-seize-lubricant-gray-1-lb-can/

Mutta en ole löytäny järkevän kokosta putelia järkevällä hinnalla mistään. Tietääkö kukaan autopajaa joka antais kaapaista ruokalusikallisen kaljakoppaa vastaan tms? Riittäis varmaan loppuelämän kiekkojen kasailuun.

Alumiinipohjaisia mömmöjä löytyy helpostikin mutta se ei kuulosta ihan 100% optimaaliselta idealta alumiininipeleiden kanssa. :D Galvaanisessa sarjassa sinkki olis kivasti pahnanpohjimmaisena. Eri asia sitten että kuinka pitkäksi aikaa sitä uhrisinkkiä riittää kun sitä on kierteissä ja vähän nippelinjuuressa käytetty.

En mäkään omaani tosissaan heittäny :)

kh74
14.04.2023, 18.34
En mäkään omaani tosissaan heittäny :)

No sitä sun jutustelua läppänä tarkotinkin. Mähän olen ollu ihan vakavalla naamalla koko ajan.:)

kh74
14.04.2023, 18.54
Tein nyt seuraavasti: Putsasin pinnojen päät liuottimella ja pyöräytin rievussa. Dippasin kierteet sinkkimaalissa jonka pitäs olla jotain 95% sinkkiä ja 5% liuotinta. Kuivuttuaan ohut kiva sinertävä kerros sinkkiä jäi.
Sit kasasin merivaseliinin kera, sekä kierteisiin että nippelinkylkiin. Kivasti pyöri ja hyvät tuli.

Referenssinä toimii vuosi sitten kasattu kiekkosetti samoilla nippeleillä ja myös hiilikuituvanteilla ilman sinkkiä. Ajot pitäis olla saman tapaista kisa ja MTB lenkkiajoa pahimpia suolavellejä vältellen mutta kuitenkin kunnon ravassa möyrimistä.

2 vuoden päästä alustavia tuloksia

10 vuoden päästä loppuraportti

Pysykää taajuudella. :D