PDA

Näytä tavallinen näkymä : Cervelo P5 Six vm.2013 jossa BBRIGHT keskiö Rotor:in kammilla

steelmän
31.03.2023, 15.56
Tässä yrittänyt tutkia netin syövereistä tämän keskiön tarinaa ja siihen sopivien kampien malleja. Jos nyt olen oikein käsittänyt niin BBRIGHT-standardiin sopiva kampi on esim. BB30 sillä poikkeamalla että akselin pitäisi olla sen 11 mm. pidempi. Tähän huutoon vastaa sitten 386 EVO kampi ?

Tavoitteena löytää 172,5 tai 175 mm. kammet joista sitten nipsasen 20 mm. pois. Rotorit itsessään eivät muotoilunsa puolesta käy, jotkut edukkaammat FSA:n kammet ovat täyttä jöötiä ja kampien loppuosiltaan tasaisen profiilin omaavat, siten myös muokkaus kelpoiset. Eli käykö tuohon keskiöön esim. tällaiset :

https://www.ebay.de/itm/144978447018?hash=item21c1638aaa:g:ICIAAOSwKgJkCLb E&amdata=enc%3AAQAHAAAA4AiNFcHOq%2BRCQ1Fs6S2Yvd8XhIQ 2SXroFjSmyMeYHma7cfdqYEAXCyAco0iwxYXYykmIyFxMDc7Qi CINm4LCcn7wW9bZCrKPhml8slqQ4Co5SbSpgBo6OrZ4SmNhe6q JiVFIfY3qz20dJgyX9SyiyAgLr7p9JFjjK5wOF7VMfF9z%2B7L xSmn5QKMnggHTO0OPoMxOqQ%2FCxzsyrkCVmOmDTzrEYkwBs38 qOIffnyQWwpodEHNLjxQdptf2pPRlRrp8IgTy9RqVmgM3z2ruf LnV40zsZNJrsPrW4qOAkZxtS1xG%7Ctkp%3ABk9SR-zQp_jmYQ

paaton
31.03.2023, 16.14
386 on pidempi 30mm kampi, eli ihan sama kuin perus shimano, paitsi 30mm akselilla. Ne lyhyet bb30 kammet ovat jo aika harvinaisia

Eli joo, passaahan tuo.

Se polkimen vastepintahan pitää tietysti myös koneistaa tasaiseksi kierteen teon aikana, mutta tuo nyt oli varmaan tiedossakin. Meinaan vaan ettei pelkkä porakone ja rautasaha piisaa.

steelmän
31.03.2023, 16.25
Kiitos nopeasta vastauksestasi !

Tällä on jo yhdet koeponnistetut FSA Omega 172,5/152,5 mm. mega exo-kammet toiseen pyörään tosin vielä ilman jengoja (jengatapit postissa). Koneistaja teki noihin uusiin reikien ympärille sen n. 20 millisen tasaisen alueen polkimen kiinnityksen vuoksi.

Niin ja ne shimanon 24 mm. kammet ( kuten myös GXP ????) käyvät sitten niiden adapteriprikkojen kera ?

paaton
31.03.2023, 17.18
Kyllä joo, pitäisi käydä. Gxp ei välttämättä, koska se sovitin holkki täytyy asentaa laakerin sisäpuolelta. Ei siis sovi kaikkiin keskiöihin.

nure
01.04.2023, 00.52
Miksi hakee virityksiä jos oikeitakin tarjolla?

paaton
01.04.2023, 08.39

Miksi trollaa internetissä, kun samaan aikaan voi laittaa linkin siitä oikeasta kammesta?

steelmän
02.04.2023, 00.45

Maailma olisi aika tylsä paikka jos kaikki toimisimme samalla tavalla.

Kun 12 vuotiaana kiinnostuin basistin urasta oikein kunnolla niin helpointa olisi ollut pyytää yksinhuoltajaäidiltä mania ja mennä kauppaan …… mutta kun se ei ollut mahdollista. Niinpä tein moisen itse. Valmistui pääosin uuden koulun 7-luokan syksyn puutyötunneilla. Eipä sen valmistumiseen uskonut kukaan mutta niin vain kävi että se soi ennen joululomaa.

Tähän asiaan. Vaikka nyt kotona ’hinkkaankin’ kuntopyörää 152 mm. kammilla niin en ole asiasta niin autuaan varma ulkokäytössä joten en viitsi ostaa ’bout 300 egen uusia kampia vain kokeilun vuoksi, teen mieluummin koeponnistuksen alle satkun koeponnistuskammilla. Joskin ensikokeilun saan tehtyä II-aika-ajopyörälläni johon on jo miltei valmiit 172,5 / 152,5 mm. kammet.

Kiikaroin nyt 172,5 -180 mm. evoja tähän rojektiin. Kiireellä kun tekee tulee kallista, ajan kanssa voi iskeä silloin kuin sen paikka on.

steelmän
26.04.2023, 13.41
Sain viime viikolla nuo jengatapit, ikävä kyllä toimittajalle tuli missi ja paketissa oli 2 x oikeaa tappia …..

Oli miten oli, sen oikean kammen jo jengoitin ja tuntuu pelaavan kuin väärä raha. Pahus kun tähän ei saa kuvia liitettyä.

steelmän
26.11.2024, 15.43
Jaahas, paljon on vettä virrannut Aurajoessa tämän menneen reilun 1,5 vuoden aikana. Ja asioita tapahtunut tämän kampiharrasteen suhteen. Kevään 2023 aikana tuli tehtyä lähipiiriin kolmet -20 mm. pituuden omaavat kammet. Avovaimolle 152,5 milliset (BB30), pitkäaikaiselle treenikaverilleni ja itselleni 155 milliset kammet(Shimano 24 mm.). Nuo kammet menivät harjoitus a-a pyörääni. Hauskanen tai peräti ihmeellinen juttu oli se että tämä kammen pituus ja sen vaihtaminen lyhyemmäksi vaikutti eniten triathlonsuorituksen juoksuosuuteen. Eli tein saman Säkylän 1/4-kisan kolmena vuonna peräkkäin ( 2021, -22 ja -23) joista kaksi ensimmäistä 170 mm. kammilla, viimeinen 155 mm. kammilla (sama pyörä, se harjoitus a-a pyörä). Kahden ensimmäisen kisan juoksuaika oli knafti 49 minuuttia, kolmantena vuotena olin 2 minuuttia nopeampi!!!! Nämä kammet tein yhteistyönä koneistajakaverini kanssa eli hän teki reiät ja minä jengat. Tuossa kohtaa olin liikkeellä vielä pelkin käsin ja jengojen suoruus oli mitä oli. Keksin ohjurityökalun jolla en edelleenkään saa 100 % suoria jengoja ..... mutta yli 99% kumminkin!!!!!

Sain kesällä -23 myös tuon case Cervelon valmiiksi kampiensa osalta. Kun siinä on 2 X 10 vaihteinen musta Sram Red-osasarja niin täysalumiiniset vähän 'huonommat' Apex-sarjan kammet olivat oiva tapa saada siihen muuhunkin värimaailmaan sopivat tälle muutostyölle sopivat mustat kammet etenkin kun näitä oli vielä Saksasta saatavissa uutena. Nämä kammet olivat viimeiset johon tarvitsin kaverin apua reikien/ sen n. 20 mm. tasaisen alustuksen osalta. Näiden jengotuksessa käytin tuota ohjuriani sen ensimmäisen kerran. Ja hempskutarallaa, nyt ne polkimet tulivat ihan oikeaan asentoon!!!!!!!! Näiden kampien myötä runkoon vaihdettiin keraaminen GXP-laakeri, kiitokset Foxcomp:in Tommille!

Tämän vuoden aikana olen laittanut työkaluarsenaalini siihen kuntoon että pystyn tekemään tuon muutostyön täysin itse. Koneistajakaverini oli taas avustavassa roolissa tehdessään minulle tasapaksusta 20 mm. jyrsinterästä 16 milliseen porakoneeseen kiinnitettävän työkalun.

Lokakuun 13:sta päivä tein ensimmäiset 175/155 mm. kammet omilla työkaluillani.

Yksi pääkaupunkiseudulla vaikuttava ikämies aika-ajaja antoi minulle jo vuosi sitten asiasta vihiä saadessaan työn alle viidet 175 mm. kammet työstettäviksi. Nuo oli tarkoitus tehdä koneistajan avittamana mutta kun hänen iltavuoronsa loppuivat ( samalla mahdollisuus tehdä virapeliä) niin projekti venahti. Tein nuo kammet kuntoon loka-/marraskuun vaihteessa ja kiitokseksi joustavuudestaan toimitin nämä hänelle käteen viikko sitten tiistaina. Asiakas tuntui olevan tyytyväinen työni jälkeen. Noissa oli yhdet FSA:n kammet, loput reilun vuoskymmen vanhoja Shimanon kampia.

Olenkin ilmoillut tätä mahdollisuutta jo muillekin eli 40 eurolla olisi mahdollista saada ne uudet reiät SUORINE JENGOINEEN (tästä annan takuun) alumiinikampiinsa. Työkaluni ovat Raisiossa.

Jos jotain kiinnostaa asia niin voin lähettää kuvia niistä ensimmäisistä itse tekemistäni FSA:n Gossamer 175/155 mm. kammista.

steelmän
09.12.2024, 11.36
Pieni askel ihmiskunnalle, iso askel puuhaavalle askertelijalle! Sain eilen ensimmäisen ulkolaisen tilauksen muutostyön tehtyä, maksunkin sain vielä illalla 23.00 aikoihin! Ja mikä hienointa niin kun hänellä ei ollut materiaalia mistä tehdä niin itselleni vuosi sitten varaamat ja hyllyyn kumminkin jääneet 386 Evo-akselin kammet menivät siinä sivussa.

Toimitus lähtee kohti Pariisia vielä tämän viikon aikana.