Näytä tavallinen näkymä : Garmin Edge 540/840
Garmin 540 ja 840 suositushinnat:
Garmin Edge 540 $349.99 USD (vrt. 530 $299.99 USD/€299 EUR)
Garmin Edge 540 Solar $449.99 USD
Garmin Edge 840 $449.99 USD (vrt. 830 $399.99 USD/€409 EUR)
Garmin Edge 540 Solar $549.99 USD
Speksejä:
Akunkesto perusmalleissa 26h (vrt. 20h), aurinkoladattavissa malleissa 32h.
Multi-band GNSS-tuki
Mitat: 57.8 x 85.1 x 19.6mm (50.0 x 82.0 x 20.0 mm)
Paino: 80.3g (79.1g)
540
https://www.adorama.com/images/Large/gp0100269400_1.jpg
540 Solar
https://www.adorama.com/images/Large/gp0100269420_1.jpg
840 Solar features
Advanced GPS cycling computer with touchscreen and button control combines superior navigation, planning and performance tracking, cycling awareness and smart connectivity
Battery life: in demanding use cases, get up to 26 hours or up to 32 hours with solar charging in direct sunlight (75,000 lux); in battery saver mode, get up to 42 hours or up to 60 hours with solar charging in direct sunlight (75,000 lux); during daytime rides, solar adds up to 25 minutes per hour in battery saver mode
View daily suggested workouts and training prompts on screen; based on your event, get personalized coaching that adapts to your current training load and recovery when riding with a compatible power meter and heart rate monitor
Find your way in the most challenging environments with multi-band GNSS technology that provides enhanced positioning accuracy
See remaining ascent and grade when climbing so you can gauge your effort with the ClimbPro ascent planner, now available on every ride - no course required; view on your Edge device and in the Garmin Connect app on your smartphone for ride planning
Classify your strengths as a cyclist, and compare your cycling ability to the demands of a specific course, so you can focus your training and improvement in the right areas, when paired with your compatible power meter and heart rate monitor
Manage your efforts with the power guide feature, which recommends power targets throughout a course, when paired with your compatible power meter
Get stamina insights while you ride, so you can keep an eye on how much longer you can really push it, when paired with your compatible power meter and heart rate monitor
Stay on top of your training program with prompts to complete missed workouts
Ride like a local, whatever your bike type, with improved ride type-specific maps that highlight popular roads and trails plus searchable points of interest
Simplified setup and a streamlined interface make it quick and easy to access the information, courses and tools you need and even adjust data fields right from the Edge device or from your paired smartphone
Through the Garmin Connect app on your smartphone, pair with your favorite apps and platforms, including Strava, Komoot, TrainingPeaks and many more
Hirvee kasa tekstiä. Mitä uutta on tullut 530 malliin? Olisi näyttö säpäleinä ja uuden hankinta edessä. Tiedä vaikka 530:sta saisi alestakin.
530 edelleen napeilla toimiva? Eli ei kosketusnäyttöä?
Hirvee kasa tekstiä. Mitä uutta on tullut 530 malliin? Olisi näyttö säpäleinä ja uuden hankinta edessä. Tiedä vaikka 530:sta saisi alestakin.
530 edelleen napeilla toimiva? Eli ei kosketusnäyttöä?
530 edelleen napeilla ja 830 kosketusnäytöllä ja napeilla. Akunkesto parantunut, leveyttä on tullut lisää 8mm ja korkeutta on 3mm vähemmän. GPS saattaa olla tarkempi tai sitten ei. Eli ei mitään mullistavia muutoksia, huomattavimpana erona uusi 1040:sta tuttu käyttis.
Edit: tarkennus 830 kosketusnäytöllä JA napeilla.
Hirvee kasa tekstiä. Mitä uutta on tullut 530 malliin? Olisi näyttö säpäleinä ja uuden hankinta edessä. Tiedä vaikka 530:sta saisi alestakin.
530 edelleen napeilla toimiva? Eli ei kosketusnäyttöä?
Mantelilta katselin 530:stä hintaan 234 eur
https://www.mantel.com/fi/garmin-edge-530-bike-gps
Toi kosketusnäyttö on /C:stä ja pitäisi olla konffattavissa niin, että on automaattisesti suorituksen aikana pois päältä. Mulla säännöllisen epäsäännöllisesti käy niin, että saan oman 1030 plussan stoppiin kesken ajamisen, kun joku rintalasta ottaa siihen kiinni jossain pahassa paikassa. Siis metsässä.
Itseä on aavistuksen kaduttanut, että valitsin 830, enkä 530, koska pelkkä kosketusnäyttö ei kyllä tee onnelliseksi. Sinänsä kyllä varsinkin kotona lenkille valmistautuessa kosketusnäyttö on IMO parempi kuin napit, mutta pyörän selässä sitten taas monesti olisi päinvastoin, joten ehkä molempi parempi. Varsinkin jos kosketukset saa yhtä helposti päälle ja pois kuin kellossa, jossa sen on/off:n sai laitettua yhden napin pitkän painalluksen taakse.
maalinni
31.03.2023, 17.26
Onkohan näyttö parempi, oma silmä ei ainakaan tykkää 530:stä.
https://www.garmin.com/fi-FI/p/798925
Nyt niitä saa
Suositushinnat ja vanhojen mallien vertailuhinnat
540: 419 eur (530 299 eur +40%)
540 Solar: 519 eur
840: 519 eur (830 409 eur +27%)
840 Solar: 629 eur
Onkohan näyttö parempi, oma silmä ei ainakaan tykkää 530:stä.
Shane Millerin mukaan näyttö ei ole sen parempi tai huonompi kuin 530/830:ssa. Näytön koko ja resoluutio on sama kuin vanhoissa malleissa Aurinkoladattavien versioiden näyttö on vähän himmeämpi mutta ulkoilmassa siinäkään ei ilmeisesti ole huomattavaa eroa.
https://youtu.be/hMhyR2d6ZEU
Suositushinnat ja vanhojen mallien vertailuhinnat
540: 419 eur (530 299 eur +40%)
540 Solar: 519 eur
840: 519 eur (830 409 eur +27%)
840 Solar: 629 eur
Aika mukavasti kyllä hinnat nousseet. Vanha 530 189,95€ saksan amazonissa
Suositushinnat ja vanhojen mallien vertailuhinnat
540: 419 eur (530 299 eur +40%)
540 Solar: 519 eur
840: 519 eur (830 409 eur +27%)
840 Solar: 629 eurHyi mitkä hinnat!
Eiks 1040 ole samoissa hinnoissa?
Hyi mitkä hinnat!
Eiks 1040 ole samoissa hinnoissa?
1040 499,99€ Bike discountissa
Suositushinnat ja vanhojen mallien vertailuhinnat
540: 419 eur (530 299 eur +40%)
540 Solar: 519 eur
840: 519 eur (830 409 eur +27%)
840 Solar: 629 eur
No onneks näitä ei tarvitse ostaa… on aika hulppeat hinnat.
Mä luulen, että 1030 Plus riittää mulla aika pitkälle. Sen kaverina vielä 130.
maalinni
13.04.2023, 08.02
Pystyykö 840/1040 zoomaamaan karttaa kuten puhelimella? Se on itsellä isoin miinus 530:ssä, että karttaa ei voi zoomata näppärästi ajon aikana (tai jos sihen on kätevät pikanäppäimet, niin kertokaa)
530: kun pitää hetken valintanäppäintä (oikea ylä) painettuna, tulee näytölle hetkeksi + ja -, ja karttaa voi zoomata vasemmalla puolella olevilla näppäimillä. Karttaa ei voi kuitenkaan liikuttaa, ja zoomaus nollaantuu seuraavasta opasteesta jos navigointi on päällä. Ei äärettömän kätevää, mutta jotain sentään. Välillä tuota tulee käytettyä jos haluaa nähdä hieman isomman alueen tai mitä risteyksiä tulossa tms.
maalinni
13.04.2023, 20.25
^ kiitos, pittää kokeilla. Kerran varmaan vahingossa löysin ton, mutta en sen jälkeen :)
Username.
15.04.2023, 21.30
1040 499,99€ Bike discountissa
521€ + 9,99 € postit
521€ + 9,99 € postit
https://www.bike-discount.de/en/garmin-edge-1040-gps-bike-computer. Tuossa 499,99. Tuleeko alvi tms päälle?
Kalle salonen
16.04.2023, 08.37
https://www.bike-discount.de/en/garmin-edge-1040-gps-bike-computer. Tuossa 499,99. Tuleeko alvi tms päälle?Tuossa on sulla toimitusmaana varmaan saksa, vaihda suomi tilalle niin näet oikean hinnan
Lähetetty minun XQ-BT52 laitteesta Tapatalkilla
Tuossa on sulla toimitusmaana varmaan saksa, vaihda suomi tilalle niin näet oikean hinnan
Lähetetty minun XQ-BT52 laitteesta Tapatalkilla
Näinpäs tosiaan olikin. Enpäs sitä hoksannut. Kiitokset oikaisusta!
Sotanorsu666
26.05.2023, 07.05
Onko kellään ollut ongelmia 540 latauksen kanssa? Ei ota seinästä kännykän adapterilla latausta vastaan, mutta varavirtalähteestä ottaa. Varavirtalähde antaa matalampaa lataustehoa, niin tuli mieleen voisiko näissä uusissa olla joku suojaus tehty, ettei voi ladata liian tehokkaalla laturilla laitetta ja sen myötä pilata akkua, jos se ei kestä "pikalatausta". Löysin sitten ikivanhan nokian microusb laturin mihin tökkäsin usb-c adapterin ja tuolla onnistui lataus myös pistorasiasta, mutta ei sekään mennyt ongelmitta, lataus pysähtyi 97% ja ei ladannut täyteen akkua. Laitoin myös garminin tukeen viestiä asiasta, mutta ajattelin haistella myös tätä kautta, jos jollain on samoja ongelmia ollut näiden uusien laitteiden kanssa.
Garminin 540 mallista ei ole kokemusta mutta eihän kännymaailmassakaan pysty varsinkaan pikalataamaan mitä vaan laiteta millä tahansa laturi-kaapeliyhdistelmällä.
Esim. mun Sony-kännykkä ei lataa täydellä teholla mun Xiaomin pikalaturilla. Ulkoisesta samanlaisesta olemuksestaan huolimatta laitteista/kaapeleista/latureista alta paljastuu lukuisia eri standardeja, joilla käytännössä pyritään varmistamaan merkkikohtaista tarvikemyyntiä.
Tässä joku random-juttu aiheesta:
USBefuddled: Untangling the Rat’s Nest of USB-C Standards and Cables - TidBITS (https://tidbits.com/2021/12/03/usbefuddled-untangling-the-rats-nest-of-usb-c-standards-and-cables/)
...lataus pysähtyi 97% ja ei ladannut täyteen akkua.
Tästä vielä, kauanko odotit? Sehän voi vaatia useita minuutteja per prosentti. Sehän on tehty ihan tarkoituksella, akun suojelemiseksi.
Mun 530:ssä viimeiset prosentit kestää paljon pidempään kuin muut, siksi monesti en jää niitä odottelemaan.
Sotanorsu666
26.05.2023, 14.13
Laite oli ainakin kymmenkunta minuuttia 97% ja sitten otin sen pois, kun mitään ei tapahtunut enää. Tiedän kyllä, että kaikki laitteet eivät ota pikalatausta vastaan, eikä sitä suositella käytettäväksi. Se laturiadapteri millä kokeilin ladata, niin ei ollut mikään pikalaturi, vaan varmaan 5 vuotta sitten ostetun samsungin puhelimen mukana tullut sukoadapteri mihin laitoin garminin oman latausjohdon. Lähti sillä lataamaan, mutta sitten tuli näyttöön ulkoinen virta katkennut ja se pätki sitä koko ajan. Ja tuolla adapterilla onnistuu kaikkien muiden laitteiden lataus.
No pitänee odotella garminin virallista vastausta asiaan. 1030 edgessä oli tuo sama ongelma, että laite ei koskaan latautunut täyteen 100%. Sitä kysyin silloin garminin teknisestä tuesta ja olisivat vaihtaneen laitteeni uuteen silloin. En kuitenkaan silloin halunnut uutta laitetta, kun olisi pitänyt olla pari viikkoa ilman laitetta ja olin tuohon ostamaani kerennyt laittamaan jo jossain Espoolaisessa puhelinliikkeessä parin kympin suojakalvon näyttöön.
Eihän se laturi anna enempää kuin se laite pyytää. "Superpika"-laturista voi ladata "hitaasti", jos vain ottaa puhelimesta pikalataukset pois päältä. Pikalataus sitten onnistuu, jos molemmat tukee sama pikalatausmallia, muuten mennään norminopeudella, vaikka olisi laturissa ja ladattavassa laitteessa pikalataus-tuki.
Toki mielellään "seison korjattuna", jos olen väärässä, mutta oma käsitykseni on se, että ladattava laite määrittää sen latausnopeuden laturin tarjoaman maksimin puitteissa näissä kello/edge/puhelin/vastaavissa -laitteissa (irrallisen akun lataus sitten eri asia). Eli mielestäni ei olisi siitä kiinni, että kännykän "laturi antaa liikaa" ja siksi ei suostu lataamaan.
"Keep in mind, your device will only take in as much power as its charging circuit is designed to."
Kuminauha
27.05.2023, 09.48
^Juuri näin. Ei se laturi päätä näissä usb hommissa sitä, paljonko tehoa laitteeseen syötetään. Toki niin kauan kuin sekä laturi että laite noudattavat USB:n asettamia standardeita.
On vähän harhaan johtava nimitys niille pistorasiaan laitettaville mötiköille että ne olisivat "latureita". Laturi sijaitseee siellä laitteessa (puhelin, läppäri, sähköpyörä, edge, jne) ja se seinässä olevat mötikkä on vain virtalähde joka tottelee laturin pyyntöjä. Nopeasti ei oikein muita oikeita latureita tuu mieleen arkikäytössä, kuin esim ladattavien AA paristojen tai irtonaisten Li-ion akkujen laturit.
Sanoisin, että sotanorsun edget on viallisia.
Sotanorsu666
27.05.2023, 10.01
Sanoisin, että sotanorsun edget on viallisia.
Sitä minäkin vahvasti epäilen. 1030 otti sentään latausta vastaan pistorasiasta, mutta tuo uusi 540 ei ota kuin tietyllä laturilla. Pitää varmaan pyytää uusi laite, kun tuo on sen verran uusi. Onneksi Garminilla on sentään tähän asti ainakin ollut todella hyvin toimiva asiakaspalvelu.
Username.
27.05.2023, 10.26
Vähän arponut 540/840/1040 välillä, kallistumassa 840 koon puolesta
Jaahas. Talousjohtajan 530 mykkänä. Ei käynnisty eikä lataudu. Taitaapi olla kaput. Pari vuotta vanha kampe. Pitänee alkaa kommunikoimaan Garminin suuntaan. No onneksi sille ei suurta tarvetta nyt tällä hetkellä ole.
Vielä kun tuo oma 1040 lasahtaa niin kiva.
JohannesP
27.05.2023, 19.07
^
Mulla meni tällä viikolla kans 530 täysin pimeäksi ja luulin jo hajonneen. En muista näyttikö latautumista edes. Google kertoi sit näytön kirkkauden säädön voivan mennä täysin mustaksi ja sen pohjalta aloin näpytteleen randomisti käynnistysnappia ja väliin muita näppäimiä. Yhtäkkiä näyttö taas toimikin. Ei hajuakaan mitä oli tapahtunut.
^
Mulla meni tällä viikolla kans 530 täysin pimeäksi ja luulin jo hajonneen. En muista näyttikö latautumista edes. Google kertoi sit näytön kirkkauden säädön voivan mennä täysin mustaksi ja sen pohjalta aloin näpytteleen randomisti käynnistysnappia ja väliin muita näppäimiä. Yhtäkkiä näyttö taas toimikin. Ei hajuakaan mitä oli tapahtunut.
Ihan tosi? Jösses sentään, täytyypä kokeilla tuotakin. Kuuluuko jotain merkki tai käynnistys ääniä? Mäen muista onko 530 niitä kun starttaa. 1040 ainakin huutaa kun valoja tutkat ynnä muut on yhdistetty.
JohannesP
27.05.2023, 20.37
Ovatkohan päivityksessä poistaneet kirkkauden säädön muuta kuin asetusten kautta? Muistaakseni ennen virtanäppäin + nuoli ylös/alas muutti kirkkautta.
Tässä on ainakin muutamia eri vinkkejä mitä kannattaa testata. Varsinkin virtanappia kannattaa painaa ihan urakalla jos boottaisi.
https://forums.garmin.com/sports-fitness/cycling/f/edge-530/168686/screen-will-not-turn-on
I pressed the power button and the bottom two buttons simultaneuosly and it magically started to work again
Tämä kommentti hyppäsi esiin. Mulla taisi toimia sama. Hieman epäselvää, kun painelin vähän kaikkea samaan aikaan. Mutta voi se näyttö olla myös ihan oikeasti rikki.
Kuminauha
28.05.2023, 08.24
Ihan tosi? Jösses sentään, täytyypä kokeilla tuotakin. Kuuluuko jotain merkki tai käynnistys ääniä? Mäen muista onko 530 niitä kun starttaa. 1040 ainakin huutaa kun valoja tutkat ynnä muut on yhdistetty.
Ainakin oma piippaa kun noita sensoreita yhdistyy.
Sotanorsu666
30.05.2023, 08.11
Onko kellään ollut ongelmia 540 latauksen kanssa? Ei ota seinästä kännykän adapterilla latausta vastaan, mutta varavirtalähteestä ottaa. Varavirtalähde antaa matalampaa lataustehoa, niin tuli mieleen voisiko näissä uusissa olla joku suojaus tehty, ettei voi ladata liian tehokkaalla laturilla laitetta ja sen myötä pilata akkua, jos se ei kestä "pikalatausta". Löysin sitten ikivanhan nokian microusb laturin mihin tökkäsin usb-c adapterin ja tuolla onnistui lataus myös pistorasiasta, mutta ei sekään mennyt ongelmitta, lataus pysähtyi 97% ja ei ladannut täyteen akkua. Laitoin myös garminin tukeen viestiä asiasta, mutta ajattelin haistella myös tätä kautta, jos jollain on samoja ongelmia ollut näiden uusien laitteiden kanssa.
Hei Jaakko,
Kiitos yhteydenotostasi Garmin-tukeen.
Laitteidemme lataus pitäisi onnistua verkkovirrasta useimpien latausadapterien avulla. Tiedossamme on kuitenkin, että välttämättä kaikki markkinoilla olevat adapterit eivät ole täysin yhteensopivia laitteidemme kanssa ja lataus näiden välityksellä ei välttämättä onnistu. Onnistuuko laitteesi lataaminen kuitenkin alkuperäisellä kaapelilla tietokoneen USB-portin kautta?
Katsothan myös läpi nämä ohjeet:
What Can I Use to Charge the Battery of My Garmin Device? (http://support.garmin.com/en-US/?faq=JNhaDUyHtQ5Nn2CoRXYFv8)
Using an External Power Pack for Garmin Products (http://support.garmin.com/en-US/?faq=BW0eAHq4dhAH1rrKx69Vm8)
Toistaiseksi meille ei ole rapotoitu käyttämäsi laitemallin kanssa ongelmia, jotka johtuisivat laitteen ongelmasta, mutta toki tämä voi myös olla mahdollista. Voimme tutkia tätä tarvittaessa tarkemmin. Voisitko tässä tapauksessa ilmoittaa meille kaikkien käyttämiesi laturien mallit, jotta voimme raportoida tämän tarvittaessa eteenpäin?
Kiitos ja mukavaa alkanutta viikkoa!
^ Noni, Garmin on valinnut jonkun "standardin," jolla se haluaa, että kaikki kaapelit ja muut tarvikkeet on Garminia. Niissähän se paras kate on. Perushuttua nykyään.
Mulla on latausongelmia Edge Explore 2:n kanssa. Se on USB-C liitännällä, joten tuntuu kyllä kaapelit istuvan napakasti. Toisin on 530-mallin kanssa, joka on tosi ronkeli johtojen kanssa (micro-USB).
arctic biker
30.05.2023, 11.08
Luojan kiitos USB-C piuhoista. Kaikki muut on perseestä.
Onneksi C:stä on tulossa standardi.
Luojan kiitos USB-C piuhoista. Kaikki muut on perseestä.
Onneksi C:stä on tulossa standardi.
Ulkoisesti samanlainen kaapeli ei takaa oikeastaan mitään muuta kuin vain tietynmallisen liittimen. Valitettavasti.
Kuminauha
30.05.2023, 17.31
Juuri näin.
Ulkoisesti samanlainen kaapeli ei takaa oikeastaan mitään muuta kuin vain tietynmallisen liittimen. Valitettavasti.
Toki kaapeleiden laaduissa on eroa, mutta yleisesti ottaen tuo C-liitin on kyllä huomattavasti parempi kuin mini- tai micro-USB. Lisäksi latauksen ja tiedonsiirron nopeudet ovat hyvään suuntaan.
Sotanorsu666
02.06.2023, 11.55
Välitin tiedot garminille adaptereista mistä saa virtaa ja mistä ei saa. Vaihtavat nyt tuon minun 540 uuteen takuuna. Toivottavasti uusi toimii kaikilla adaptereilla tai sitten olen vähän ihmeissäni, että miksi tuo nykyinen vaihdettiin. Ja nämä adapterit mitkä eivät lataa 540, niin lataavat kuitenkin kaikkia muita laitteita.
Jaahas. Talousjohtajan 530 mykkänä. Ei käynnisty eikä lataudu. Taitaapi olla kaput. Pari vuotta vanha kampe. Pitänee alkaa kommunikoimaan Garminin suuntaan. No onneksi sille ei suurta tarvetta nyt tällä hetkellä ole.
Vielä kun tuo oma 1040 lasahtaa niin kiva.
Tähän keissiin sen verran päivitystä että aparaattihan lähti kuin lähtikin päälle. Garminin tuesta käskivät kokeilla latausjohdossa kiinni käynnistysnappia 20 sekuntia pohjassa pitäen. Ja näyttää tuo nyt toimivan. Joku hämärä tuossa on nyt käyny mutta pyysivät lähettämään mikäli ongelma ilmenee uudestaan. Takuu päättyy viimenen päivä kuluvaa kuuta. :)
ekipeki666
27.07.2024, 21.49
Miten tuo 540 toimii mtb metsässä. Miten saa järvenpään polut laitteeseen ja onko hyvä seurata maastossa
Onko 840:stä kokemuksia pakkasessa (-20 asteen tienoilta)? Pysyykö käynnissä kuinka pitkään?
Oma 530 sammuu tunnin parin jälkeen näköjään nyt -5 asteessa, joten alkaa olla turhake. Uutena kesti kolme v sitten hyvin pakkasta pidemmätkin lenkit. Akku kyllä kesäkeleissä kestää yhä lähes uuden veroisesti, mutta pakkanen saa näköjään kyykkyyn.
Samoin kävi vanhalle 820 laitteelle, joten hiukan tietysti mietityttää uskaltaako näitä ollenkaan ostaa vai pitäiskö siirtyä kelloon.
1040 varmaan olis pakkaseen paras, mutta sen suuri koko maastopyöräilyyn vähän arveluttaa.
^ Onko noihin mahdoton vaihtaa akkua? Pakkanen tosiaan tekee pahaa vanhemmalle akulle, joka kesällä vielä toimii hyvin.
maalinni
24.11.2024, 20.13
Tuskin kovin mahdotonta; juutuubista vaan ohjeet.
maalinni
24.11.2024, 20.14
Auttaisiko tämmönen https://www.verkkokauppa.com/fi/product/615746/Garmin-Charge-lisaakku
maalinni
24.11.2024, 20.16
Akkuja ainakin saa erikseen https://www.subtel.fi/akku-navigaattoriin-garmin-edge-530/edge-830-900mah-3-8v-361-00121-00-361-00121-10-vaihtoakku-941838.html
Tuskin kovin mahdotonta; juutuubista vaan ohjeet.
Jep:
https://www.ifixit.com/Guide/Garmin+Edge+530+Battery+Replacement/148571
maalinni
24.11.2024, 21.25
Jep:
https://www.ifixit.com/Guide/Garmin+Edge+530+Battery+Replacement/148571
Onpa taas suunnittelun kukkanen että näyttö ja sitä myöten vedenpitävyys pitää irroittaa
Onpa taas suunnittelun kukkanen että näyttö ja sitä myöten vedenpitävyys pitää irroittaa
No noinhan se kaikissa on. Puhelimissakin. Liimalla vaan kiinni uudelleen. Näyttö lähtee ehjänä irti, kun sitä lämmittää vähän. Tuon jälkeen loppu onkin helppoa.
maalinni
25.11.2024, 15.58
On joo, mutta tuollaisessa paksussa muovimötikässä ei olisi vaikea suunnitella vaihdettavaksi toiselta puolelta.
Garminin kannalta ei varmaan haittaa, että akku on vaikea vaihtaa.
Siinäpä se. Enpä tuskin olis minäkään vielä päivittämässä, jos tuo akunvaihto olisi helpompaa.
On joo, mutta tuollaisessa paksussa muovimötikässä ei olisi vaikea suunnitella vaihdettavaksi toiselta puolelta.
No toiselta puoleta garmin kiinnittyy, eikä siinä oikein voi olla mitään muoviluukkua. Samoin irtonainen luukku on aika riski veden sisälle pääsyyn, vaikka siinä tiiviste olisikin. Esim garminin sykevyön silikonitiiiviste tahtoo kyllä ajan myötä haprastua ja siitä pääsee vesi sisään.
Ainakin näytön vaihto on tosi nopea rasti. Akun vaihtoa varten joutuu irroittamaan pari ruuvia lisää. Mutta kyllähän se uusi edge aina enemmän kiinnostelee kuin vanhan korjaaminen.
maalinni
25.11.2024, 20.10
No helposti voisi olla neljällä ruuvilla kiinni oleva luukku. Helpompi se olisi vesieristää, jos saumat olisi laitteen takana.
No helposti voisi olla neljällä ruuvilla kiinni oleva luukku. Helpompi se olisi vesieristää, jos saumat olisi laitteen takana.
Nyt et ymmärrä markkinataloutta. Sen tarkoituksena myydä uusia härveleitä niitä kaipaamattomille kuluttajille. Joku (Garminin kannalta) onneton on keksinyt, että akun voikin kaikesta huolimatta vaihtaa pienellä oma-aloitteellisuudella ja Garmin ei saakaan myytyä uutta laitetta.
Softapuolella Garmin yrittää myös. Esim. tehominuutteja ei voikaan kerryttää kaikissa laitteissa samalla tavalla. 530:ssa sykkeen pitää olla 10 peräkkäisen minuutin ajan verran yli tietyn rajan, jotta tehominuutteja tulee. Miksi? Jos ranteessa on riittävän uusi Garmin ja jos myös se mittaa suoritusta, niin tieto päivittyy myös Edgeen.
540:ssa samaa rajaa ei ole.
Tuo on garminin rahantekomalli ja se on tosi jees.
Itse otan 100x mieluummin ne vanhat ominaisuudet, kun se toinen vaihtoehto olisi maksaa kk/maksu vielä laitteen ostamisen lisäksi.
Nykymaailmassa alkaa olla harvinaista saada laadukasta päivittyvää softaa ja pilvipalvelua ilman kuukausimaksua.
Mutta jos se tehominuuttikäppyrä on itselle just se ratkaiseva juttu, niin sitten pitää vaan ostaa se uusi laite.
Eihän mitään näitä vehkeitä "tarvita" mutta ne on kivoja.
Tekninesti nää mun Garminit (Edge 530, Epix2 ja Varia) ovat olleet toimintavarmoja. Softapuoli toimii mutta se on insinöörihelvetti. Dataa on sikana mutta sen tarkkuudesta tiedä. Varsinkin uni/bodybatteryt ei oikein osu kohdilleen omien fiilisten kanssa. Tänäänkin Garminin mukaan olin tasoa kuollut mutta niin vain fiilis oli paljon parempi ja tossukin liikkui lenkillä ihan kivasti. Ja monesti toisin päin. Kellon mukaan patterit täynnä jne. mutta fiilis jotain ihan muutä. No ei nää nyt Korkeinta Totuutta edustakaan.
Mut hei, Epixi on 11kk ikäinen ja se ei ole vielä käynyt huollossa. Siihen ei Polarin GritX pystynyt.
Onko 840:stä kokemuksia pakkasessa (-20 asteen tienoilta)? Pysyykö käynnissä kuinka pitkään?
Oma 530 sammuu tunnin parin jälkeen näköjään nyt -5 asteessa, joten alkaa olla turhake. Uutena kesti kolme v sitten hyvin pakkasta pidemmätkin lenkit. Akku kyllä kesäkeleissä kestää yhä lähes uuden veroisesti, mutta pakkanen saa näköjään kyykkyyn.
Samoin kävi vanhalle 820 laitteelle, joten hiukan tietysti mietityttää uskaltaako näitä ollenkaan ostaa vai pitäiskö siirtyä kelloon.
1040 varmaan olis pakkaseen paras, mutta sen suuri koko maastopyöräilyyn vähän arveluttaa.
Minulla on vuosia vanha 530. Viime talvena toimi täydellä akulla alle -30 pakkasessa ainakin 2-3h jonka kuskikin. Kerran oli kylmempi ilta, -33 kohdalla sammutti itsensä noin 0,5 h ajon jälkeen. Pari vuotta sitten kirjoitin täällä samaa, ettei akku tahdo enää kestää. Laitteeseen tuli jokin päivitys piuhalla, sen jälkeen on taas kestänyt hyvin.
Nykymaailmassa alkaa olla harvinaista saada laadukasta päivittyvää softaa
Joo mutta miten se liittyy Garminiin?
Minulla on vuosia vanha 530. Viime talvena toimi täydellä akulla alle -30 pakkasessa ainakin 2-3h jonka kuskikin. Kerran oli kylmempi ilta, -33 kohdalla sammutti itsensä noin 0,5 h ajon jälkeen. Pari vuotta sitten kirjoitin täällä samaa, ettei akku tahdo enää kestää. Laitteeseen tuli jokin päivitys piuhalla, sen jälkeen on taas kestänyt hyvin.
Mullakin on tuossa uusimmat softat sisässä. Vaan niin tuo nyt päätti jo viidessä pakkasasteessa sammua. Sammuili jo viime talvena kovissa pakkasissa, mutta vain jos lähti matkaan alle 50-60% akulla.
Kesäkeleissä tosiaan kestää vielä lähes kuten uutena.
No, tilasin tuossa just 1040:n. Katsotaan miten sen kanssa käy ja tuntuuko se muutenkin turhan isolta tangossa.
Ikänäkö vaivaa jo sen verran, että sillä perustelin isompaa näyttöä. 840 olis ehkä ollut kuitenkin se paras valinta, mutta katsellaan nyt miltä tuo möhkäle tuntuu.
Saatanpa vielä vaikka kokeilla tuota akunvaihtoa vanhaan, mikäli 1040 ei miellytä. Sen akkukestosta pakkasessa on kuitenkin paljon positiivisia kommentteja (aikakin näin tuoreena laitteena).
Softapuolella Garmin yrittää myös. Esim. tehominuutteja ei voikaan kerryttää kaikissa laitteissa samalla tavalla. 530:ssa sykkeen pitää olla 10 peräkkäisen minuutin ajan verran yli tietyn rajan, jotta tehominuutteja tulee. Miksi?
Lyhyt tekninen vastaus: eri API versio (540 on v5.0.0, 530 on v3.3.0).
Pidempi vastaus: Garminin haaste on valtava määrä eri ikäisiä ja eri form factorilla olevia laitteita. Kaikkiin ei voi kehittaa omaa softaansa, joten niillä on pakko olla jokin yhtenäinen koodipohja. Ja se elää laitesukupolvien myötä, kun uudempiin laitteisiin tulee sekä lisää sensoreja ja parempia näyttöjä että lisää tehoa. Päivityksillä voi vanhempiin backportata joitain ominaisuuksia, mutta usein vastassa on sekä tekniset haasteet kun teho loppuu kesken sekä kaupalliset / ajalliset sillä vanhan koodin puukotus voi olla haasteellista ja todella aikaavievää. Eikä koko kirjastoa voi eikä kannata toteuttaa aina uusiksi.
Päälle voi vielä lisätä Garminin oman ohjelmointikielen (Monkey C), jonka pitäisi toimia kaikissa laitteissa, sekä vaatimuksen, että laitteista ei pidä tulla sillisalaattia, vaan niiden pitää "tuntua Garminilta". Jos siis yhdessä Garminin laitteessa on nappi, josta tapahtuu asia A niin jossain muussakin Garminin laitteessa noin periaatteessa nappia painamalla pitäisi tapahtua sama asia A, jotta käyttäjä ei mene ihan sekaisin. Mutta jos yksi laite on kello, jossa on 5 nappia ja pyöreä kosketusnäyttö, ja toinen on suorakaide pyörän ajotietokone kolmella napilla, pitää jo alkuun hetki miettiä mikä se nappi A nyt ylipäänsä milloinkin on. Ja tuloksena on sitten kaikenlaisia kukkasia kuten järkyttävä sorminäppäryystehtäviä perusasioihin kuten siihen miten kellossa saa herätyksen päälle.
Jos ongelmaan haluaa ulkopuolinen tutustua, asian saloihin pääsee mukaan täällä: https://developer.garmin.com/
Ja haasteen huomaa, kun lukaisee läpi esim Connect IQ:n laitelistaa: https://developer.garmin.com/connect-iq/compatible-devices/
Minulla on vuosia vanha 530. Viime talvena toimi täydellä akulla alle -30 pakkasessa ainakin 2-3h jonka kuskikin. Kerran oli kylmempi ilta, -33 kohdalla sammutti itsensä noin 0,5 h ajon jälkeen. Pari vuotta sitten kirjoitin täällä samaa, ettei akku tahdo enää kestää. Laitteeseen tuli jokin päivitys piuhalla, sen jälkeen on taas kestänyt hyvin.
LiPo akkujen ominaisuus on se, että niiden jännite ei putoa tasaisesti, kun akku tyhjenee. Vaikka akun tila laitteen näytössä näyttää, että varausprosentti putoaa tasaisesti ajan myötä, näytön prosenttiluku ei suoraan vastaa todellisuutta vaan luku lasketaan erikseen akkuun sovitetulla kaavalla, jotta käyttäjälle akun varauksen purku "tuntuu" tasaiselta.
Tosiasiassa akun jännite putoaa aika jyrkästi heti alkuun, pysyy sen jälkeen pitkään melkein samana ja lopulta putoaa taas jyrkästi, kun akku alkaa olemaan lopussa. Se tekee tulkinnan siitä koska akku on "vähissä" hiukan vaikeaksi.
Kun akun laittaa pakkaseen, jännite käyttäytyy vielä vaikeammin. Vaikka akku on täynnä, antojännite voi olla lähellä tasoa, jossa se olisi lämpimässä silloin kun akku on lähes tyhjä. Kun akku edelleen tyhjenee kylmässä, jännite putoaa jyrkemmin ja nopeammin kuin mitä se tekisi lämpimässä.
Mutta vaikka jännite putoaa, se voi silti olla riittävä pitämään laite toiminnassa. Garminin softa tulkitsee mitattua jännitettä ja koettaa siitä päätellä milloin laite kannattaa laittaa nukkumaan. LiPo akkua nimittäin ei saa koskaan purkaa ihan tyhjäksi, se voi ylikuumentua ladattaessa nollilta (jos Garminin näyttö sanoo 0%, akku ei oikeasti ole vielä täysin tyhjä vaan rajalla, jonka alle ei pidä mennä).
Voi siksi hyvin olla, että tuo piuhalla tehty päivitys ei varsinaisesti tehnyt akulle ja sen käytölle yhtään mitään. Garminilla on vaan katsottu, että tyhjän akun turvarajaa voi laskea pikkaisen. Silloin kylmällä jänniteraja ei tule niin jyrkästi vastaan ja vanhemmankin akun jännite pysyy rajan yläpuolella, jolloin laite pysyy päällä ja käyttäjästä tuntuu, että akku kestäisi paremmin.
Lyhyt tekninen vastaus: eri API versio (540 on v5.0.0, 530 on v3.3.0).
Pidempi vastaus: Garminin haaste on valtava määrä eri ikäisiä ja eri form factorilla olevia laitteita. Kaikkiin ei voi kehittaa omaa softaansa, joten niillä on pakko olla jokin yhtenäinen koodipohja. Ja se elää laitesukupolvien myötä, kun uudempiin laitteisiin tulee sekä lisää sensoreja ja parempia näyttöjä että lisää tehoa. Päivityksillä voi vanhempiin backportata joitain ominaisuuksia, mutta usein vastassa on sekä tekniset haasteet kun teho loppuu kesken sekä kaupalliset / ajalliset sillä vanhan koodin puukotus voi olla haasteellista ja todella aikaavievää. Eikä koko kirjastoa voi eikä kannata toteuttaa aina uusiksi.
Päälle voi vielä lisätä Garminin oman ohjelmointikielen (Monkey C), jonka pitäisi toimia kaikissa laitteissa, sekä vaatimuksen, että laitteista ei pidä tulla sillisalaattia, vaan niiden pitää "tuntua Garminilta". Jos siis yhdessä Garminin laitteessa on nappi, josta tapahtuu asia A niin jossain muussakin Garminin laitteessa noin periaatteessa nappia painamalla pitäisi tapahtua sama asia A, jotta käyttäjä ei mene ihan sekaisin. Mutta jos yksi laite on kello, jossa on 5 nappia ja pyöreä kosketusnäyttö, ja toinen on suorakaide pyörän ajotietokone kolmella napilla, pitää jo alkuun hetki miettiä mikä se nappi A nyt ylipäänsä milloinkin on. Ja tuloksena on sitten kaikenlaisia kukkasia kuten järkyttävä sorminäppäryystehtäviä perusasioihin kuten siihen miten kellossa saa herätyksen päälle.
Jos ongelmaan haluaa ulkopuolinen tutustua, asian saloihin pääsee mukaan täällä: https://developer.garmin.com/
Ja haasteen huomaa, kun lukaisee läpi esim Connect IQ:n laitelistaa: https://developer.garmin.com/connect-iq/compatible-devices/
Lyhyt kysymys: Miksi 10min raja? Jos suoritus sopivalla sykealueella kestää 160min, mitä se 10min merkkaa?
maalinni
27.11.2024, 13.04
Niin jos sopivalla sykealueella ollaan 9min kerrallaan vaikka 10 kertaa saman treenin aikana, niinkö ei kerry ollenkaan ?
Niin jos sopivalla sykealueella ollaan 9min kerrallaan vaikka 10 kertaa saman treenin aikana, niinkö ei kerry ollenkaan ?
Ei kerry:
How Are Intensity Minutes Earned? | Garmin Customer Support (https://support.garmin.com/en-US/?faq=pNU9nnDzzGAHmEavp9rpY8)
En vaan jaksa uskoa rautapuolen haasteeseen, jos kerta softa jaksaa laskea 10min rajaa muutenkin. Mutta en olekaan koodari.
Kaupallisen puolen näkäkulman ymmärrän hyvinkin.
maalinni
27.11.2024, 14.08
Onko Garmin liian dominoivassa asemassa nykyään. Pitänee vaan äänestää lompakolla ja kokeilla muita vaihtoehtoja (paitsi kiinalaisia, vaikka magenen takatutkaan sorruin itsekin)
Kuminauha
27.11.2024, 14.22
Lyhyt tekninen vastaus: eri API versio (540 on v5.0.0, 530 on v3.3.0).
Mutta jos yksi laite on kello, jossa on 5 nappia ja pyöreä kosketusnäyttö, ja toinen on suorakaide pyörän ajotietokone kolmella napilla, pitää jo alkuun hetki miettiä mikä se nappi A nyt ylipäänsä milloinkin on. Ja tuloksena on sitten kaikenlaisia kukkasia kuten järkyttävä sorminäppäryystehtäviä perusasioihin kuten siihen miten kellossa saa herätyksen päälle.
Ainakin edgessä ja fenixissä on lähestulkoon sama näppäinlogiikka ja sijainti suhteessa näyttöön, ainakin ylös/alas/valinta/virta/takaisin napeissa.
Lyhyt kysymys: Miksi 10min raja? Jos suoritus sopivalla sykealueella kestää 160min, mitä se 10min merkkaa?
Kun vertaa laitelistaa, jonka Garmin kertoo tukevan tehominuutteja 10 min jaksolla Garminin listaukseen eri laitteiden softaversioista, on aika selvää että 10 min vaatimus on varusohjelmiston versioissa 3.X ja siitä on luovuttu versioissa 5.X. Miksi näin on, sitä voi vain arvailla.
3.X laitteita on julkaistu mm vuosina 2018 / 2019 ja jos siihen huomioi parin vuoden tuotekehityksen tms muut viiveet päälle niin luultavasti softa joka noita laskee on jo melkein kymmenen vuotta vanhaa. Todennäköisesti ominaisuutta on alunperin mietitty joihinkin Garminin "vivo" fitness-laitteisiin. Sen jälkeen kun se on niihin ensin tehty, sama ominaisuus on sitten peritynyt yhteisen varusohjelmiston mukana myös pyöräilypuolelle.
Veikkaisin, että jossain kohtaa viime vuosikymmenellä fitness-buumin keskellä on ajateltu, että tavallisen Garmini Vivon kohdeasiakkaaksi suunnitellun kotijumppaajan olisi hyvä treenata edes 10 min hyvällä intensiteetillä. Ja sitä varten laitteeseen on laitettu tuo raja.
Myöhemmin on huomattu, että muissa lajeissa rajassa ei ole järkeä ja siitä on luovuttu. Mutta muutos on tehty vain 5.X ohjelmistoihin. Ja vaikka tehominuuttien laskenta onnistuisi helpostikin vanhoilla laitteilla, 5.X todennäköisesti sisältää jotain muuta tekniikkaa, joka ei vanhoilla laitteilla toimi. Siksi päivitystä siihen ei voi tarjota kuin uudempaan rautaan.
Ainakin edgessä ja fenixissä on lähestulkoon sama näppäinlogiikka ja sijainti suhteessa näyttöön, ainakin ylös/alas/valinta/virta/takaisin napeissa.
Kyllä, Garmin on ollut aika onnistuneen kurinalainen näissä. Minimivaatimus on, että aina löytyy takaisin-nappi ja virtanappi samoista paikoista. Käyttäjän pitää aina vähintään osata laittaa laite päälle/pois sekä palata takaisin aloitusruutuun. Jos nuo on hoidettu, muusta voi sitten tarvittessa joustaa (tosin mieluummin ei).
Garmineissa virta on aina vasen yläkulma, "takaisin" on oikea alakulma. Jos nappeja on enemmän, ylös+alas löytyy myös samoista paikoista (vasemman kyljen kaksi seuraavaa nappia). Pätee mm Edge 840:een, jossa napit on mutta ei Edge 830:een jossa nappeja ei ole. Nappien lisääminen uudempaan 800-sarjan edgeen on osoitus että tuo "mieluummin ei" on ihan hyvä neuvo noudatettavaksi.
30 hampainen
19.12.2024, 13.29
EPOC numero? EPOC:ista itsestään luin Garminin sivuilta, mutta jos palauttavan harjoituksen jälkeen epoc on 20 niin mitä se kertoo?
Vastaan itselleni. Mittarin EPOC numero kertoo harjoittelun kuormittavuudesta, mittari laskee 7 päivän epocit yhteen ja tulos näkyy kuormitusmittarissa. pieni/optimaalinen/suuri.
30 hampainen
06.01.2025, 14.44
Harjoituksen alussa näkyviin tulee -suoritustaso- joka on näkyvissä vain muutaman sekunnin eikä sitä siitä syystä aina huomaa. Saako lukeman näkymään tietoruutuun? Yritin etsiä mutta ei löytynyt, olisiko jollain muulla nimellä?
Aika tärkeä mielestäni, kuten tuo epoc:kkin, pysyy jonkinlainen järki harjoittelussa.
Harjoituksen alussa näkyviin tulee -suoritustaso- joka on näkyvissä vain muutaman sekunnin eikä sitä siitä syystä aina huomaa. Saako lukeman näkymään tietoruutuun? Yritin etsiä mutta ei löytynyt, olisiko jollain muulla nimellä?
Aika tärkeä mielestäni, kuten tuo epoc:kkin, pysyy jonkinlainen järki harjoittelussa.
Eikö kaikki tieto siirry Garmin Connectiin mistä niitä voi tarkastella?
30 hampainen
06.01.2025, 16.49
Eikö kaikki tieto siirry Garmin Connectiin mistä niitä voi tarkastella?
Suoritustaso tiedosta on hyötyä harjoituksen alussa, siitä kun näkee kannattaako yleensä harjoitella vai onko parempi huilata.
Suoritustaso tiedosta on hyötyä harjoituksen alussa, siitä kun näkee kannattaako yleensä harjoitella vai onko parempi huilata.
Riippuu lajista. Maastoon kun lähden pyöräileen, niin "suoristustaso" liki poikkeuksetta nolla tai miinuksella (kokovartalojumppa poluilla nostaa sykettä ja teho jää alhaiseksi). Tielle samana päivänä, niin saattaa olla vaikka plus viisi. Toki jos harrastaa vain yhtä alalajia, niin sitten tuo on indikoi paremmin päivän "kuntoa".
Oma fiilis kannattaa nostaa ykköseksi, mittarit kakkoseksi. Ne on hyviä renkejä vain.
Suoritustaso tiedosta on hyötyä harjoituksen alussa, siitä kun näkee kannattaako yleensä harjoitella vai onko parempi huilata.
Kyllä tuon minusta saa tietokenttään näkymään.
Ja tuo on totta, eli jos suoritustaso on tosi hyvä, niin kannattaa miettiä olisiko fiksumpi levätä.
Tämä siis toimii tosiaan molempiin suuntiin. Jos on ajanut liikaa, niin syke droppaa ja suoritustaso garminin mukaan kasvaa, vaikka tietysti tuo ei pidä paikkaansa.
Se oma fiilis on minusta parempi mittari suoritustasosta. Jos se tietty teho tuntuu kevyeltä, niin se on kevyttä, ja tuolloin kondis on noususuunnassa. Varsinkin sisällä sykkeeseen vaikuttaa tosi paljon lämpötilakin.
Tämä siis toimii tosiaan molempiin suuntiin. Jos on ajanut liikaa, niin syke droppaa ja suoritustaso garminin mukaan kasvaa, vaikka tietysti tuo ei pidä paikkaansa.
Se on just näin, paras jalka on lähes poikkeuksetta sillon kun tulee isot miinukset treenin alkuun. Isot plussat kertoo omalla kohdalla väsyneestä kropasta.
Se on just näin, paras jalka on lähes poikkeuksetta sillon kun tulee isot miinukset treenin alkuun. Isot plussat kertoo omalla kohdalla väsyneestä kropasta.
Tuo suoritustaso on mun mielestä aika arvontaa, en ole löytänyt siitä mitään logiikkaa. No ehkä just tuo mitä Nikkke ja Paaton mainitsee, on just se logiikka. Jotta siinä olisi jotain mieltä, niin lenkin eka kilometri pitäisi olla aina samaa reittiä, mielestäni silläkin on vaikutusta arvonnassa, lähdenkö tästä kotipihasta nousemaan pitkää nousua vai toiseen suuntaan tasaista/loivaa myötälettä.
Se suoritustaso on minusta hyvä, mutta se kannattaa katsoa lenkin jälkeen datasta ja eliminoida lämpötilamuutokset. Eli esim talvella se on vähän turha. Hyppelee tosi rajusti torson lämpötilan mukaan. Toinen on nesteytys. Esim tänään pakkasella tuli pientä nestehukkaa. Tuon näkee suoraan suoritustaso palkista.
https://www.garmin.com/fi-FI/garmin-technology/cycling-science/physiological-measurements/performance-condition/
https://www8.garmin.com/manuals/webhelp/GUID-C001C335-A8EC-4A41-AB0E-BAC434259F92/FI-FI/GUID-73903771-7910-4AC4-AC70-0E1974538934.html
Garminilla on muuten tosi hyvät ohjeet kaikesta suomen kielelläkin. Muistelisin, että tuo suoritustason laskeminen vaatii sykkeen nousua. Eli olikohan zone2 mitä pitää ainakin ajaa.
Ja oletko juuri syönyt, herännyt päikkäreiltä. Siihen en kyllä kovinkaan paljon kiinnitä huomiota koska liian monta muuttujaa, kuten jo yllä todettiin. Varmaan jollain trainerilla toimii mutta eihä se mitään pyöräilyä ole.:rolleyes:
Pitääköhän tuohon olla tehonmittaus kun en muista oman Garminin moista koskaan huudelleen.
Pitääköhän tuohon olla tehonmittaus kun en muista oman Garminin moista koskaan huudelleen.
Pyöräilyssä kyllä. Ei se muuten osaa mitään sanoa. Juoksussa varmaan mittaa nopeutta/sykettä.
Itse oletin, että tuo olisi pyöräilyssä ollut pelkkä pw/hr suhde, mutta tuon garminin linkin mukaan mitataan myös sykevälivaihtelua. Tosi hyvin se pitää kyllä tasaisessa lämpötilassa paikkaansa. Eli jos oikeasti tuntuu, että tänään kulki hyvin, niin garmin kyllä sanoo ihan samaa kotona. Näyttö löytyy sieltä kaaviot kohdasta connectista.
Ja oletko juuri syönyt, herännyt päikkäreiltä. Siihen en kyllä kovinkaan paljon kiinnitä huomiota koska liian monta muuttujaa, kuten jo yllä todettiin. Varmaan jollain trainerilla toimii mutta eihä se mitään pyöräilyä ole.:rolleyes:
Joo ja kun ikää alkaa tulemaan + tehot laskemaan, niin ei kannata liikaa dataa katsella. Tulee vaan paha mieli :)
Pyöräilyssä kyllä. Ei se muuten osaa mitään sanoa. Juoksussa varmaan mittaa nopeutta/sykettä.
Joo, hölkkälenkeillä kello tuosta kyllä ilmoittelee.
Joo ja kun ikää alkaa tulemaan + tehot laskemaan, niin ei kannata liikaa dataa katsella. Tulee vaan paha mieli :)
De facto
30 hampainen
07.01.2025, 22.08
Valikko > Muu > Suoritustaso. Kyllä se sieltä vaan löytyi kun kävin kaikki läpi.
Ajelen vain trainerilla, huomasin reilun kuukauden harjoittelun jälkeen että suoritustaso oli punaisella harjoitusten alussa, ei tullut harjoituksista mitään ja olinkin sitten 5pv tekemättä mitään. Tosin oli epocitkin punaisella. esim. tänään oli +6 ja silloin virtaa riittää. Suoritustaso sain näytölle vasta hetki sitten joten sitä en ajon aikana ole vielä päässyt seuraamaan.
30 hampainen
08.01.2025, 14.33
huom. Alun suoritustaso tulee luultavasti näkyviin vain jos Garmin pystyy muodostamaan sen 20 min aikana, muuten ei. Nyt sitä ei nimittäin näkynyt mutta tietoruutuun tuli 33 min ajon jälkeen lukema +2 hyvä. 41 min +1 Perustaso ja 1h1min 0 Perustaso. Sitten harjoitus loppuikin eikä kerennyt menemään miinukselle.
Jos saa pidettyä kropan tasalämmössä, niin mielestäni suoritustasoa voi ja kannattaa käyttää pk ajon pituuden/tehon arviointiin.
Ideahan olisi että syke/teho sakkaa vähän, muttei liikaa. Jatkaa aina aikaa sen verran että pientä decouplingia tulee. Sitähän tuo suoritustaso mittaa.
Tuohon näemmä löytyy "apsi"
https://apps.garmin.com/he-IL/apps/0b935b15-0b5c-4461-85b1-2729ec9b550b
Melkein voisi tuollaista viritellä, kun taitaa olla pidempi trainerijakso tulossa tässä keväällä.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.