PDA

Näytä tavallinen näkymä : Aloittelija mokailee



topi86
25.03.2023, 23.55
Moikka. Hankin vuosi sitten pyörän, jota olen opetellut hiljalleen huoltamaan. Säädin levyjarrujani tänään ja menin sitten löysäämään väärää ruuvia. Sieltähän tiputti hetken aikaa hieman nestettä. Ilmeisesti aukaisin ilmausventtiilin(?) tms. joka lorautti jarrunestettä.

Uskaltaako jarruilla enää ajaa vai menikö nyt piloille? Kiristin ruuvin takaisin, putsasin levyt ja painelin jarrua muutamia kertoja. Se tuntui palautuvan normaaliksi. Ekalla painalluksella jarrukahva meni huomattavasti alemmas kuin normaalisti, mutta tosiaan palautui taas.

Kiitoksia tietäjille!

edit: aukaisemani ruuvi oli siis torx-ruuvi(?) normaalin kuusiokoloruuvin vieressä, joilla jarrulevyjen kanta on kiinni pyörän haarukassa.

moukari
26.03.2023, 00.58
Moikka. Hankin vuosi sitten pyörän, jota olen opetellut hiljalleen huoltamaan. Säädin levyjarrujani tänään ja menin sitten löysäämään väärää ruuvia. Sieltähän tiputti hetken aikaa hieman nestettä. Ilmeisesti aukaisin ilmausventtiilin(?) tms. joka lorautti jarrunestettä.

Uskaltaako jarruilla enää ajaa vai menikö nyt piloille? Kiristin ruuvin takaisin, putsasin levyt ja painelin jarrua muutamia kertoja. Se tuntui palautuvan normaaliksi. Ekalla painalluksella jarrukahva meni huomattavasti alemmas kuin normaalisti, mutta tosiaan palautui taas.

Kiitoksia tietäjille!

edit: aukaisemani ruuvi oli siis torx-ruuvi(?) normaalin kuusiokoloruuvin vieressä, joilla jarrulevyjen kanta on kiinni pyörän haarukassa.

Jos olet sieltä jarrusatulan päästä avannut ilmausruuvia, periaatteessa letkuun ei pitäisi olla tullut ilmaa. Levyjarruissa tuo jarrutuntuma tosiaan palaa takaisin, jos kahvaa painelee muutaman kerran. Levyjarruja itsessään ei tarvitse muuten säädellä kuin enintään kahvan ns. purentakohdan (bite point) osalta. Miltä se kahva nyt tuntuu? Jos ei vaikuta erilaiselta alkuperäiseen tilanteeseen verrattuna, niin ei tarvitse tehdä mitään. Näistä virheistä oppii :)

zort
26.03.2023, 06.33
Muuttuko jarrun toiminta jos käännät pyörän ylösalaisin (katolleen) ja lipsuttelet jonkin aikaa jarrukahvaa? Jos jarru muuttuu pehmeäksi systeemissä on ilmaa.


Sent from my iPhone using Tapatalk

topi86
26.03.2023, 10.16
Mahtavaa, kiitoksia vastauksista. Tosiaan normaalilta se vaikuttaa nyt ja aivan samalta kuin toinenkin jarru. Testaan vielä tuon ylösalaisin kääntämisen!

Vaihdoin tosiaan renkaan ja sen jälkeen jarrupadit hieman hinkkaili jarrulevyä ja sitä asentoa lähdin sitten säätämään. Vastedes tiedän jättää nuo ruuvit rauhaan, heh.

kauris
26.03.2023, 10.21
Mutta kyllä sillä siis ajaa vois jos jarru ottaa kiinni ja tuntuu toimivan kun ensin tietenkin paikoillaan ja sitten varovasti tasaisella testaat. Luultavasti jarrunestettä pääsi vain pois jonka järjestelmä pystyi vielä "korjaamaan". Pienesti ilmaakin saattoi päästä mukaan jos nesteen pinta laski ja ilmausruuvi sitten laitettiin takaisin kiinni. Saattaa tehdä silloin sitä, että kahvan tuntuma ei ole niin napakka. Ja jos pyörä on maannut väärin päin niin edellyttää ne parit painelut kahvasta ennen kuin taas pelaa mutta tuo taitaa käydä myös nestevajauksen takia luulen.

maalinni
26.03.2023, 10.55
Jarrujen ilmaus pyöräliikkeessä maksaa n. 20€ Eli käypä paikallisessa, jos arveluttaa, jarrut on ihan kiva pitää kunnossa.

Benny
26.03.2023, 16.30
Mahtavaa, kiitoksia vastauksista. Tosiaan normaalilta se vaikuttaa nyt ja aivan samalta kuin toinenkin jarru. Testaan vielä tuon ylösalaisin kääntämisen!

Vaihdoin tosiaan renkaan ja sen jälkeen jarrupadit hieman hinkkaili jarrulevyä ja sitä asentoa lähdin sitten säätämään. Vastedes tiedän jättää nuo ruuvit rauhaan, heh.

Älä käännä sitä ympäri jos se nyt toimii. Turhaan lähtee kuplat kahvasta satulaan.

Ilmaat sitten jarrun, kun se ei enään toimi kunnolla.

topi86
26.03.2023, 20.08
Älä käännä sitä ympäri jos se nyt toimii. Turhaan lähtee kuplat kahvasta satulaan.

Ilmaat sitten jarrun, kun se ei enään toimi kunnolla.

Jes, vielä en ennättänyt kääntämään. Täytyy viedä sitten huoltoon, kun ei enää pelaa. Huojentava tieto kuitenkin, että kaikki ei ole nyt hajalla ja pilalla :D.

Benny
26.03.2023, 20.21
Jes, vielä en ennättänyt kääntämään. Täytyy viedä sitten huoltoon, kun ei enää pelaa. Huojentava tieto kuitenkin, että kaikki ei ole nyt hajalla ja pilalla :D.

Kahvan tuntuma menee pehmeäksi, kun on liikaa ilmaa järjestelmässä. Silloin kannattaa ilmata, tai ilmauttaa jarrut.

Jos on shimanon jarrut, niin ilmaus on äärimmäisen helppo toimenpide ja työkalut siihen maksaa pari kymppiä.

ylivaihde
23.06.2023, 11.08
En löytänyt parempaakaan lankaa niin kysyn tässä. Dr. Dew (2022) pyörään pitäisi saada Burleyn pyöräkärri. Hommasin taakse uuden läpiakselin. Kärrin kiinnityskorvake/adapteri ottaa kuitenkin kiinni takakolmioon kiinnittyvään seisontatukeen. Kuinka ratkaisen ongelman?
1) seisontatuki kokonaan pois
2) uusi seisontatuki keskiön taakse (millainen?)
3) kiinnitys alkuperäisellä läpiakselilla, jolloin osa akselin kierteistä jää käyttämättä (korvake 3-4 mm paksu), eikä muutenkaan tietoa toimisiko kyseinen viritys
4) pyörävaihtoon
5) joku muu, mikä?

Kalle salonen
23.06.2023, 11.33
En löytänyt parempaakaan lankaa niin kysyn tässä. Dr. Dew (2022) pyörään pitäisi saada Burleyn pyöräkärri. Hommasin taakse uuden läpiakselin. Kärrin kiinnityskorvake/adapteri ottaa kuitenkin kiinni takakolmioon kiinnittyvään seisontatukeen. Kuinka ratkaisen ongelman?
1) seisontatuki kokonaan pois
2) uusi seisontatuki keskiön taakse (millainen?)
3) kiinnitys alkuperäisellä läpiakselilla, jolloin osa akselin kierteistä jää käyttämättä (korvake 3-4 mm paksu), eikä muutenkaan tietoa toimisiko kyseinen viritys
4) pyörävaihtoon
5) joku muu, mikä?Aika itsestäänselvästi joko 1 tai 2

Lähetetty minun XQ-BT52 laitteesta Tapatalkilla

ylivaihde
24.06.2023, 01.01
Kiitos vastauksesta ja mentaalituesta! Jos olisi omassa käytössä niin valitsisin 1. Pyörä kuitenkin vaimon käytössä joten seisontatuettomuus vaikeampi perustella. Onko ehdokkaita sopivasta seisontatuesta? Valmista kiinnikelevyä pyörän rungossa ei ole.

nure
24.06.2023, 01.27
Kärryistä mitään tiedä mutta eikö pyörä pysy pystyssä kärryn avulla?

ylivaihde
24.06.2023, 08.44
Ei pysy. Sormivoimin osa tuntuu jäykältä, mutta pyörän paino riittää kääntämään osaa. Liekkö joku turvallisuusjuttu, että kärri pysyy pystyssä vaikka pyörä kaatuisi.

jalkkis
24.06.2023, 08.58
Kiitos vastauksesta ja mentaalituesta! Jos olisi omassa käytössä niin valitsisin 1. Pyörä kuitenkin vaimon käytössä joten seisontatuettomuus vaikeampi perustella. Onko ehdokkaita sopivasta seisontatuesta? Valmista kiinnikelevyä pyörän rungossa ei ole.Mites: https://www.bike24.com/p2228714.html?menu=1000,5,224

Tai sitten:


https://www.bike24.com/p2126119.html?menu=1000,5,224

Steve Baggy
24.06.2023, 10.51
Kärryistä mitään tiedä mutta eikö pyörä pysy pystyssä kärryn avulla?No ei todellakaan. Ajattele nyt vähän millainen yhdistelmä tuo olisi jos aisa ja sen kiinnitys olisi yhtä puuta.

nure
24.06.2023, 12.16
Ei tarvi olla yhtä puuta pysyäkseen pystyssä, tietty jäykkyys kiertosuunnassa riittänee...

marco1
24.06.2023, 13.59
Kärryn kanssa kaikki tukevuus on tarpeen. Jos saisi tuollaisen keskiön alle tulevan tuplajalan niin se voisi toimia: https://www.rosebikes.de/fahrradteile/fahrradständer-und-fahrradhalter/rahmenmontage/mittelbauständer
Löytyy varmaan kotimaan kaupoistakin mutta Rose tuli ekana mieleen.

Kun kysessä on Kona niin eikö se nykyinen jalka ole kiinni siinä 44mm(?) kiinnityksessä taka-akselin etupuolella?
Siihen ehkä voisi rakennella jotain välikappaletta ja pidemmät pultit jolla saisi tilaa akselin ympärille. Saattaa kyllä tulla liikaa vääntöä joten ehkä keskituki olisi turvallisempi.

ylivaihde
24.06.2023, 15.03
Dr. Dew: ssä on mun mielestä erilainen perä kuin aluversioissa. Sieltä puuttuu seisontatuen kiinnikkeet kokonaan (myös kiinnikelevy keskiön takaa) -> nykyinen jalka kiinni takakolmiossa.

jalkkis
24.06.2023, 15.39
Dr. Dew: ssä on mun mielestä erilainen perä kuin aluversioissa. Sieltä puuttuu seisontatuen kiinnikkeet kokonaan (myös kiinnikelevy keskiön takaa) -> nykyinen jalka kiinni takakolmiossa.Saahan keskiön taakse jalkoja, jossa tulee kiinnikelevy mukana. Pojan pyörään sellaisen laitoin. Eli kiinnitys on silloin puristusliitos.

Mutta kysäisisin vaihtoehtoja lähimmältä Kona-kauppiaalta. Tuskin on ensimmäinen vastaava keissi.

Steve Baggy
24.06.2023, 19.49
Ei tarvi olla yhtä puuta pysyäkseen pystyssä, tietty jäykkyys kiertosuunnassa riittänee...
Niin ja että tuollaiseen saavutetaan riittävä kiertojäykkyys niin se tarkoittaa, että se on käytännössä yhtä puuta.

ylivaihde
24.06.2023, 19.59
https://www.bike24.com/p2228714.html?menu=1000,5,224
tätä vastaava on pyörässä tällä hetkellä kiinni, mutta ajoasennossa ei mahdu kääntymään loppuun asti vaan ottaa pyöräkärrin korvakkeeseen kiinni.

https://www.bike24.com/p2126119.html?menu=1000,5,224
tätä vastaava saattaisi toimia tai sit se tuplajalallinen

nure
25.06.2023, 00.28
^^Nöösi, keksi ratkaisu vaikka ajankuluksi... Mä haen popcornit sitä odottaessa...

Steve Baggy
25.06.2023, 09.28
Mitä ihmettä? Mikä ratkaisu? Kärry ei pidä pyörää pystyssä ja sillä siisti.

Antsa41
26.06.2023, 17.44
https://www.bike24.com/p2228714.html?menu=1000,5,224
tätä vastaava on pyörässä tällä hetkellä kiinni, mutta ajoasennossa ei mahdu kääntymään loppuun asti vaan ottaa pyöräkärrin korvakkeeseen kiinni.

Vaimolla on vastaava ratkaisu Thulen kärryn kanssa käytössä ja hänen pyöränsä kanssa päädyttiin siihen, että on ok, vaikkei seisontatuki täysin suoristukaan kärryn vetokoukun takia vaan jää hieman roukkumaan vetokoukkua vasten. Maahan on kuitenkin ihan riittävästi silti tilaa eikä jalka osu mihinkään kärryn liikkuvaan tai kääntyvään osaan.

Markku Lehikoinen
26.06.2023, 17.55
Mulla on Burleyn kärryn (Coho) pohjassa jalka, joka pitää yhdistelmän tukevasti pystyssä.
Onkos nyt kyseessä joku muu malli, vai onko jalka kadonnut? Saisiko varaosaa?
Tai jos on kaksipyöräinen kärry, niin sittenhän pyörä ei pysy pystyssä kärryn varassa.

Markku Lehikoinen

ylivaihde
27.06.2023, 07.58
Pitääpä vielä kokeilla vaimon kanssa Antsa41:n ja Markku Lehikoinen vinkit. Elleivät toimi käyttäjän mielestä niin sitten keskijalkaa tilaukseen. Kiitos palstalaisille avusta!