Näytä tavallinen näkymä : Tubeless
Tuo tubeless -ongelmiin liittyvä ketju voisi keskittyä niihin ongelmiin ja tähän ketjuun voisi kirjoitella positiivisempia tubeless -juttuja tai sellaisia jotka eivät käsittele ongelmia eikä etenkään pahoja sellaisia.
Vai onko niin että jos ei ole ongelmia niin turha kirjoitella mitään?
:-)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Tubeless ongelmat keskittyy aika paljon, ainakin siitä ketjusta päätellen, kapearenkaisiin pyöriin. Itse kun ajelen leveämmillä renkailla niin tubelleksestä on vain hyvää sanottavaa. Sisurit on enää työmatkapyörässä ja uusin pyörä tuli tehtaalta litkuilla. Kehitys kehittyy :D
F. Kotlerburg
20.03.2023, 21.19
Ei suuremmin ole ollut ongelmia. Alkavaan kauteen olisi tarkoitus tehdä maantieturbelessi. Viime kesänä kokeilin ja toimi ihan hyvin, mutta silloinen litku on loppu. Stan's ei kuulemma toimi kovilla paineilla eli Orange Seal vai mikä se on paras?
Mun tuli testailtua viikko sitten enemmälti maantietubeleksen etuja vuorilla. Onhan se vannejarrujen kanssa huikea parannus. Saat jarrutella alamäkiin oikeasti kunnolla, eikä tarvitse pelätä sisurin tusahtamista.
Harmillisesti tuossa touhussa tuli myös huomattua miksi levyjarrut olisivat ylivoimaiset. Tarpeeksi kun saa vannejarruja lämmiteltyä, alkaa se tuntuma katoamaan. Tuon huomasi hyvin jyrkimpien serpojen sisääntulossa. Kun vauhti laskee riittävästi alkavat jarrut puremaan kovemmin kiinni ja meinaavat haukata. Eli painetta pitää laskea kahvasta.
Levyjarrujen kanssa se hauskuus säilyisi läpi pitkän laskun.
Eli siis pakko myöntää että tubeless+levyjarru on täysin oikea suunta myös maantiepyörissä. Hauskuus vaan kasvaa tuolle setupilla huimasti.
Mullakin oli semmoinen käsitys että Stans kestää vaan sen 2.75 baria mikä lukee siinä pullossa, mutta sen perässä lukeekin että maantiehommissa kestää sen minkä rengas/vanne….
Mullakin oli semmoinen käsitys että Stans kestää vaan sen 2.75 baria mikä lukee siinä pullossa, mutta sen perässä lukeekin että maantiehommissa kestää sen minkä rengas/vanne….
viidessä baarissa lentää kunnon roikulla ulos eikä renkaaseen jää juuri mitään. Lentää varsinkin korkeapaineisista renkaista kuin paloletkusta. Eikä se edes juuri paikkaa.
Ehkä tuo tarkoittaa, että kestää renkaan sisällä siihen asti kun renkaaseen tulee reikä :)
Vai onko niin että jos ei ole ongelmia niin turha kirjoitella mitään?
Ilmeisesti koska nuo kaikki aiemmat ei-ongelmaiset tubeless -topsut ovat hiljenneet käytön puutteessa.
Niin, ehkä sama homma pakkaskestävyyden kanssa, pysyy litkuna kovemmillakin pakkasilla, mutta ei tarkoita että paikkaa kanssa :D No oikeasti maastopyörässä Stansit toiminu todella hyvin läpivuoden, toki ei ole tainnut tulla yhtään reikääkään..
Ilmeisesti koska nuo kaikki aiemmat ei-ongelmaiset tubeless -topsut ovat hiljenneet käytön puutteessa.
Onhan tuota ongelmatopsua usein myös väärinkäytetty kun on kirjoiteltu tubeleksestä positiivisia tai ainakin neutraalimpia juttuja. Ainakin mä olen sellaiseen syyllistynyt.
... Ainakin mä olen sellaiseen syyllistynyt.
Sama juttu. Ongelmia ei ole ollut. No jonkun kerran joutunut kävelemään huoltoasemalle napsauttamaan, mutta muuten täysin luontevaa elämää tubelessien kanssa est 2007.
Nyt on Fillmore -venttiilit asennettuna sekä maantie- että maastopyörässä. Stanin litku meni Stanin ruiskulla venttiilin läpi niin että heilahti. Samoin ilma. Pumppaaminen oli kyllä äärimmäisen kevyttä.
JohnnyBuzz
26.03.2023, 00.23
Nyt on Fillmore -venttiilit asennettuna sekä maantie- että maastopyörässä. Stanin litku meni Stanin ruiskulla venttiilin läpi niin että heilahti. Samoin ilma. Pumppaaminen oli kyllä äärimmäisen kevyttä.
Nää kiinnostelee. Aika samanhenkiset kuin Milkitin, mutta vielä fiksumpi. Täytyypä harkita näitä. :)
jame1967
27.03.2023, 07.54
Tuntuu vähän siltä että tubeles helpompaa mitä enemmän ilmatilaa , ainakin omakohtaisten kokemusten mukaan .
Eli viimeksi läski onnistui todella helposti , ja joskus maantiekombo ei onnistunut .
Muutenkin on ollut sellainen muistikuva kun rengas levenee on vähemmän säätämistä ja päinvastoin kapeemmissa joutuu useemmin pumppaileen jne .
Isä nitro
27.03.2023, 10.07
Tämä Fillmore vaikuttaa pätevältä. Katselin parit videot. Promon ja yhden testin: https://youtu.be/zj31XMGpG7A. Ilmeisesti tälläkin venttiilillä lievää taipumusta kiinteyttää litkua, mutta ilmatilaa pitäisi olla tosiaan enemmän.
Kiitos linkistä. Kokeilen seuraavaksi. Bike24 myy 50 mm 35 €. Sieltäkö vai löytyykö halvemmalla jostain?
Isä nitro
27.03.2023, 10.12
Muutenkin on ollut sellainen muistikuva kun rengas levenee on vähemmän säätämistä ja päinvastoin kapeemmissa joutuu useemmin pumppaileen jne .
Tuota tuota. Melkein allekirjoitan tuon mutta läskiosastolla Dillinger 5t on kamalan löysät yhdellä kiekalla teippiä ja sikatiukat kahdella. Ymmärtääkseni muilla vastaavia kokemuksia.
Jos vain on mitat kohdillaan ja kompressori käytössä niin ei ongelmia. Tämä siis ketjun mukainen ja tubelesointia puolustava kommentti.
Tämä Fillmore vaikuttaa pätevältä. Katselin parit videot. Promon ja yhden testin: https://youtu.be/zj31XMGpG7A. Ilmeisesti tälläkin venttiilillä lievää taipumusta kiinteyttää litkua, mutta ilmatilaa pitäisi olla tosiaan enemmän.
Kiitos linkistä. Kokeilen seuraavaksi. Bike24 myy 50 mm 35 €. Sieltäkö vai löytyykö halvemmalla jostain?
En tiedä löytyykö halvemmalla mutta olisipa olleet edes noin halpoja kun ostin 50 milliset vuosi sitten. Silloin maksoi reilu 50€ ja jäivät vielä tyhjän pantiksi kun pituus ei ihan riittänytkään maastokiekkoihin. Nyt niille tuli kuitenkin käyttöä kun hommasin maantiepyörän. Ja maastopyörään kun löytyi 70 milliset niin halpoja ei nekään olleet. Mutta hyviltä vaikuttavat joten ei toistaiseksi ainakaan harmita.
^ Melko legendaarinen ratkaisu kun laatikossa pyörivien ylimääräisten venttiilien ongelma ratkeaa ostamalla yhden pyörän lisää!
Mutta tubeless on kyllä hyvä.
Saako noilla Fillmoreilla sellaiset renkaat nousemaan vanteille lattiapumpulla, jotka yleensä tarvitsee sielun irroitusta ja napsautinta?
^ Melko legendaarinen ratkaisu kun laatikossa pyörivien ylimääräisten venttiilien ongelma ratkeaa ostamalla yhden pyörän lisää!
Mutta tubeless on kyllä hyvä.
Joo kun oli niin kalliit venttiilit niin en raaskinut jättää käyttämättä. Ekaksi mietin että laitan fillaritorille myyntiin mutta tää saattaa olla parempi ratkaisu :-)
^^ Ei sattunut sellaisia ongelmarenkaita kohdalle nyt kun nää laittelin.
Ai että tuli hyvä mieli kun sain takarenkaan paikalleen. Teippirullasta oli liimat kuivuneet ja muutenkin paskaa teippiä niin ei onnistunut millään tubelesointi. Eilen sitten uusi teippi ja rengas paikalleen, hiemna lisää litkua ja jalkapumpulla naps naps ilman mitään ennakkovalmisteluja.
JohnnyBuzz
27.03.2023, 22.21
En tiedä löytyykö halvemmalla mutta olisipa olleet edes noin halpoja kun ostin 50 milliset vuosi sitten. Silloin maksoi reilu 50€ ja jäivät vielä tyhjän pantiksi kun pituus ei ihan riittänytkään maastokiekkoihin. Nyt niille tuli kuitenkin käyttöä kun hommasin maantiepyörän. Ja maastopyörään kun löytyi 70 milliset niin halpoja ei nekään olleet. Mutta hyviltä vaikuttavat joten ei toistaiseksi ainakaan harmita.
Ennen kuin tilaan itse nuo 50 milliset, niin ihmettelen, miten ne ei riittänyt maastovanteelle? Eikös toi ole aika perusmitta siihen hommaan?
Periaatteessa niissä muuten riitti pituus mutta jengaa ei ollut riittävästi että olisi saanut lukkorenkaan venttiilin juureen kiinni. Paketissa lukee että sopii 18-28 mm korkeille vanteille, mun vanteet on n. 30 mm korkeat. 70 milliset käy (muistaakseni) 30-48 mm korkeille vanteille. Aika pitkiltä ne näyttää asennettuna kun vanteen ulkopuolelle jää 46 mm venttiiliä.
JohnnyBuzz
27.03.2023, 22.52
Periaatteessa niissä muuten riitti pituus mutta jengaa ei ollut riittävästi että olisi saanut lukkorenkaan venttiilin juureen kiinni. Paketissa lukee että sopii 18-28 mm korkeille vanteille, mun vanteet on n. 30 mm korkeat. 70 milliset käy (muistaakseni) 30-48 mm korkeille vanteille. Aika pitkiltä ne näyttää asennettuna kun vanteen ulkopuolelle jää 46 mm venttiiliä.
Ehkä oon vähän yksinkertainen, mutta en vieläkään tajua, miten 50 mm ei riitä. Ei kai se vanne nyt kolmea senttiä paksu ole? Omissa pyörissä vanteen ulkopuolelle jää suurin osa venttiileistä, ehkä 0,5-1cm jää vanteen sisään.
Täsmälleen samaa mietin itsekkin. Vai mitoittaako fillmore nuo venttiilit jotenkin oudosti? Muistaakseni vittorian latekseissa on 48mm venttiilit ja ne riittää hienosti 40mm korkeille kuitukehille. Riittää myös 44mm kehille, kun käyttää lezynen pumppua.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230327/e9c518db63551029738d5192a5835cd6.jpg
Kuvassa näkyy että kierre ei ylety kun pikkasen yli puoleen väliin. Lukkorenkaan sai juuri ja juuri kierteen alkuun mutta tuskin kierrostakaan sai kiristettyä. Mulla tosin oli Bontragerin tubeless -vannenauha joka on parimilliä paksu venttiilin kohdalla. En tiedä kuinka hyvin nyt riittäisi kun vaihdoin nauhat teippiin. Ei varmaan jengaa riittäisi sittenkään koko lukkomutterille.
Noin siellä tosiaan lukee.
three lengths available: 50mm for 18 to 28mm rim depths, 70mm for 30 to 48mm rim depths, 90mm for 48 to 68mm rim depths.
Eli mitat ovat varmaankin venttiilin kokonaispituuksia.
^kyllä
JohnnyBuzz
28.03.2023, 13.31
Fillmoren saitilla muuten näyttäisi mallikuvassa tuota kierrettä olevan enemmän. Ovatkohan juuri tästä syystä päivittäneet designia? Ehdottomasti hyvä uudistus. Lieköhän tätä uutta olisi jo kaupan?
https://pic.useful.fi/rTiwlw8WQ.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230327/e9c518db63551029738d5192a5835cd6.jpg
Kuvassa näkyy että kierre ei ylety kun pikkasen yli puoleen väliin. Lukkorenkaan sai juuri ja juuri kierteen alkuun mutta tuskin kierrostakaan sai kiristettyä. Mulla tosin oli Bontragerin tubeless -vannenauha joka on parimilliä paksu venttiilin kohdalla. En tiedä kuinka hyvin nyt riittäisi kun vaihdoin nauhat teippiin. Ei varmaan jengaa riittäisi sittenkään koko lukkomutterille.
Joo on kyllä hassu design. Mä ostin kerran epähuomiossa 44mm Stansin venat eikä ne käyny mihinkään mun silloisiin vanteisiin. Sain ne juuri ja juuri vaimon DT Swisseihin kun sille tuli uusi pyörä, pumppu menee lukkorenkaaseen asti :) Mutta on hyvännäköiset kun on niin lyhyet :D
Fillmoren saitilla muuten näyttäisi mallikuvassa tuota kierrettä olevan enemmän. Ovatkohan juuri tästä syystä päivittäneet designia? Ehdottomasti hyvä uudistus. Lieköhän tätä uutta olisi jo kaupan?
https://pic.useful.fi/rTiwlw8WQ.jpg
Tommoset kuvan mukaiset olisi kyllä ehkä mullakin toimineet ja noissa 70-millisissä mitkä juuri hommasin menee samalla tavalla kierteet. On siis taidettu parantaa. Bike24 -sivuilla on yleensä mainittu mikä on tuotteen vuosimalli ja voihan heiltä erikseen sähköpostilla kysellä.
edit: lisätty ”ehkä”
Ittellä nyt tämmöset palapelit kokeilussa ku halvalla joskus sai.
https://www.ethirteen.com/products/quick-fill-plasma-valve
laattamaa
29.03.2023, 18.20
Läskiin onnistu tubelisointi hienosti, aumateippiä mulefutille pari kiekkaa ja laitoin sisurin kans yöksi ässehtimään, seuraavana päivänä sisuri pois ja tubeless venat paikolleen, etunen oli sen verran tiukka että nousi kertalaakista kehälle kompuralla, takanen vaati hiukan rengasmuovilla kikkailua, litkut sisään ja kilon paineet renkaaseen, pyörittelyä ym. Takakumikin tiivisty hyvin, etunen oliki jo valmiiksi tiivis.
Laitoin lifelinen 6€ maksaneet venat paikolleen, vaikutti ihan soivilta hintaansa nähden. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230329/ae03e829469825430e2ed295e669adc4.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20230329/cb8a887dde52adcde09c0248f43c5a1d.jpg
Lähetetty minun JSN-L21 laitteesta Tapatalkilla
JohnnyBuzz
04.04.2023, 15.45
Just tuli paketti Bike24:sta, jossa mukana Fillmoren venttiilit. Ovat uutta mallia, vaikkakin saitilla oli vielä kuvat vanhasta. Täytyypä tsekata, koska jaksaa laittaa kiinni.
https://pic.useful.fi/v2jJhSwZe.jpg
No mutta nythän olisi hyvä sauma vetää samalla se uusi teippi jollet vielä ole sitä tehnyt. Uusi teippi ja uudet venat.
JohnnyBuzz
04.04.2023, 17.19
No mutta nythän olisi hyvä sauma vetää samalla se uusi teippi jollet vielä ole sitä tehnyt. Uusi teippi ja uudet venat.
En oo vielä ehtinyt sinne asti. Testaan eka venttiiliaukon tiivistyksen parantamista sisurin palalla. Jos laittais noi, niin pitäis vaihtaa eturenkaastakin venttiili, kun eihän noi eri paria voi olla. Nää oli muutenkin lähtökohtaisesti toiseen pyörään, johon menee uudet kiekot jne.
Ai niin, tämä iloinen tubeless-topsukin oli.
Eilen grävelin DT-kiekoilta Contin Terra Speedit irti ja roskiin. WTB Resolutet tilalle. Plop, plops, PAUK, plop... Sitten venttiilin kautta ruiskulla 70 ml Stania ineen ja valmista tuli.
Toisen kiekon alkuperäinen DT:n teippi näytti epäilyttävältä, mutta annoin olla kun ipa ei ollutkaan mukana säätämössä. Toiseen kiekkoon olinkin jo laittanut jossain vaiheessa Stania tilalle.
EDIT: äsken kävin tarkistamassa ja piukeeena on kumpikin kumi.
Malamuutti
11.04.2023, 11.50
Eilen grävelin DT-kiekoilta Contin Terra Speedit irti ja roskiin. WTB Resolutet tilalle. Plop, plops, PAUK, plop... Sitten venttiilin kautta ruiskulla 70 ml Stania ineen ja valmista tuli.
Itse lopultakin kyllästyin vuorokaudessa parillakin eri litkulla tyhjäksi tihkuviin 25 mm GP5000-renkaisiin ja nyt pääsiäisenä irrotin renkaat vanteelta, putsasin vanhoja litkuja pois ja laitoin lantattua Oko Off-road -litkua 60 ml per rengas että luulisi liemen riittävän. Jo pysyvät paineet.
Kuminauha
11.04.2023, 18.04
Toisen kiekon alkuperäinen DT:n teippi näytti epäilyttävältä, mutta annoin olla kun ipa ei ollutkaan mukana säätämössä. Toiseen kiekkoon olinkin jo laittanut jossain vaiheessa Stania tilalle.
EDIT: äsken kävin tarkistamassa ja piukeeena on kumpikin kumi.
Omakin kokemus on että DT kiekkojen kanssa toi tubeless on helppoa kuin heinänteko. Nousee helposti vanteelle ja pitää ilmat ilman litkuja(jos vaan itse kumi pitää). Kokemuksia 7 eri valmistajan renkaista ja 4 eri dt kiekkosetistä gravelista maasto versioihin.
F. Kotlerburg
11.04.2023, 19.50
Ei äsken ainakaan noussut.
Mä oo aina sanonut että tää on nykyään eläkelläisten foorumi...
F. Kotlerburg
11.04.2023, 23.58
Spandexilla ei nouse muuten vaan, kun vehkeet tunnottomat.
Nakkasin rouvan pyörän DT-Swissin kuitukehille 30mm S TR: ät. Sormijumppaa joutui suorittamaan mutta jalkapumpulla nousikin helposti. Ei edes litkuja sisässä vielä ja näyttää ilmaa pitäneen. Ainakin arc, er,,erc ja prc variaatiot kiekoista näyttävät tänäkin vuonna toimivan S TR:än kanssa. Piti osa kiekoista käyttää rihdattavana koska kiekot on aika runtua saaneet. Ja edellisestä tarkastuksesta alkaa olla jo se pari vuotta. Mitään hämminkiä ei kuitenkaan tuntunut kiekoissa olevan. Maksoin siis siitä lähinnä että äijä soitteli harppua.
Jokkepappa
20.04.2023, 23.00
Just tuli paketti Bike24:sta, jossa mukana Fillmoren venttiilit. Ovat uutta mallia, vaikkakin saitilla oli vielä kuvat vanhasta. Täytyypä tsekata, koska jaksaa laittaa kiinni.
https://pic.useful.fi/v2jJhSwZe.jpgAsensin nämä insertin kanssa. Ei tule kyllä ilma ulos [emoji16]
Lähetetty minun LE2113 laitteesta Tapatalkilla
JohnnyBuzz
22.04.2023, 00.27
Asensin nämä insertin kanssa. Ei tule kyllä ilma ulos [emoji16]
Se ”sielu” ei mahdu painumaan alas insertin kanssa? Meni kuitenkin sisään? Mulla on noi nyt Huck Norrisin kanssa, mut asennus meni pyörän vuosihuollon yhteydessä, niin ei oo tullut vielä itse kokeiltua säätää paineita. On pitänyt renkaat niin hyvin paineet.
Jokkepappa
22.04.2023, 00.28
Se ”sielu” ei mahdu painumaan alas insertin kanssa? Meni kuitenkin sisään? Mulla on noi nyt Huck Norrisin kanssa, mut asennus meni pyörän vuosihuollon yhteydessä, niin ei oo tullut vielä itse kokeiltua säätää paineita. On pitänyt renkaat niin hyvin paineet.Joo ilma meni kyl sisään mutta venttili ei liiku kun insertti ottaa vastaan. laitoin jo toiset venttiilit.
Ei tartte kato reserven kiekoilla inserttejä kun voi hakea takuusta aina uudet :)
Bontragerin XR4 ja Mavicin Ust- vanne ne yhteen soppii. Tornipumpulla pih ja puh, renkaat paikoillaan.
Sisärenkaattomuus on autuasta.
...
Sisärenkaattomuus on autuasta.
On! Ja missä olet piilotellut?
On! Ja missä olet piilotellut?
Enimmäkseen pahvinkeräysastian takana. Siellä.metsän puolella.
Nyt kun on noita Fillmore -venttiileitä on tullut käytettyä kahdessa pyörässä jo hyvän aikaa niin eipä niistä osaa muuta todeta kuin että ovat toimineet juuri niin hyvin kuin on mainostettukin.
JohnnyBuzz
04.06.2023, 12.20
Nyt kun on noita Fillmore -venttiileitä on tullut käytettyä kahdessa pyörässä jo hyvän aikaa niin eipä niistä osaa muuta todeta kuin että ovat toimineet juuri niin hyvin kuin on mainostettukin.
Mulla on yhdessä pyörässä ja hyvin toimii. Ainoa miinus on, että en oo ainakaan omalla digitaalisella painemittarilla onnistunut mittaamaan rengaspaineita. Pumpun mittarilla onnistuu, mutta se on vähän sinnepäin. Ootko törmännyt samaan?
Mulla on ennemminkin päinvastoin. Mittailen Topeakin Smartgauge D2 painemittarilla ja mittaus ei voisi olla helpompaa.
Laitoin kokeeksi ekaa kertaa tubeless-renkaan. Nobby Nic 2.6, Cushcore omilla venttiileillä, 40mm WTB-teippi, Orange litku ja 35mm vanne, ei mitään ongelmia toistaiseksi. Jos tämä toimii hyvin, niin laittelis takarenkaankin.
WTB:n teippi ei juuri venynyt, niin teippaus ei ollut ehkä nätein mahdollinen. Pitää varmaan vaihtaa teippi johonkin toiseen seuraavalle kerralle, vaikka tämäkin kyllä toimii.
Ei kuulosta hyvälle. Teipin kuuluu olla nätti, eli se ei saa jäädä kurttuun tai löysälle mistään kohtaa.
Marsusram
07.06.2023, 15.51
^^Olisiko rypyt johtuneet 40mm teipistä 35mm vanteella?
Kyllä nätisti reunasta meni kokonaan sisälle ja hankin tuon teipin nimenomaan vanteen leveyden perusteella. Jossain suositeltiin, että pitää olla pari milliä vanteen leveyttä isompi ja tuossa luki että 35mm vanteelle.
Kiskoin naama irvessä vaan tuo on joustamatonta ku hitto. Muutama kupla siihen jäi keskelle. Noh pari kierrosta laitoin ja litkua ei ole vielä tullut yhtään ulos mistään, joten kyllä se nyt ainakin jotenkin pelaa.
Vaikka teippiin jää muutama kupla mutta ilmat pysyy renkaan sisäpuolella niin kyllä mun käsittääkseni teippaus on onnistunut. Yrittää sitten vaikka seuraavassa teippauksessa petrata työn jälkeä. Eri asia sitten jos kyseessä on läpinäkyvät renkaat.
50km maastolenkki ja litkua ei tullut yhtään ulos, sen puoleen ok. Paineet oli tosin liian kovat, jotain 1.2bar luokkaa. Pitää varmaan tiputella yhteen tai vähän alle tällaiseen peruslenkkeilyyn. Vai mikä lie hyvä, kai se kokeilemalla selviää..
Uuden pyörän orkkiskumit butcher t9 ja eliminator t7 laitoin tubelessiksi pyörän kasauksen yhteydessä. Renkaat meni helposti vanteelle sormivoimin ja napsahti kerrasta hyllylle jalkapumpulla. Ei voida helpommin enää sujua.
SuccessFactor
23.07.2023, 16.27
Onko minkälaisia (pidempiaikaisia) kokemuksia tubeless-paikkasarjojen ihan yleisestä kestävyydestä? Toisessa pyörässä ollut Dynaplug Micro Plug (https://bikepacking.com/gear/dynaplug-review/) ja toisessa Muc-Offin Stealth (https://eu.muc-off.com/products/stealth-tubeless-puncture-plug) -paikkaussarja jo pidemmän aikaa mukana varalla, eikä ollut tullut tarvetta niitä käyttää. Muun huollon ohessa tarkistin nyt molemmat ja olipa hyvä että tuli tehtyä himassa eikä lenkillä, koska molemmat olivat omalla tavallaan epäkunnossa. Micro Plugissa oli yksi kamelinpaskakarva ilmeisesti sulanut/liimaantunut sisälle niin, että alumiinikotelo piti avata ruuvipenkissä, käsivoimin ei olisi onnistunut. Muc-Offin kanssa taas oli käynyt siten, että toisesta oli ruuvi löystynyt niin, että työkalu oli solahtanut stongan sisälle niin syvälle, ettei sitä sieltä saa enää mitenkään pois. Muc-Offin toteutus ei kyllä kauheasti inspiroi luottamusta muutenkaan kun "tuppi"-osa on hyvin pehmeää muovia joka alkaa muuttamaan helposti muotoa kiristyksen aikana.
Marsusram
25.07.2023, 09.56
. Muc-Offin kanssa taas oli käynyt siten, että toisesta oli ruuvi löystynyt niin, että työkalu oli solahtanut stongan sisälle niin syvälle, ettei sitä sieltä saa enää mitenkään pois. .
Lähtisikö paineilmalla toisesta päästä puhaltamalla?
tchegge_
26.07.2023, 06.25
Mä hommasin tuon Muc-offin ja totesin etten viitsi edes lähteä laittamaan niitä tangon sisään. Laitoin kumilenkillä yhteen ja pussukkaan muiden ajonaikaisten työkalujen kanssa.
Sent from my CPH2399 using Tapatalk
Onko minkälaisia (pidempiaikaisia) kokemuksia tubeless-paikkasarjojen ihan yleisestä kestävyydestä? Toisessa pyörässä ollut Dynaplug Micro Plug (https://bikepacking.com/gear/dynaplug-review/) ja toisessa Muc-Offin Stealth (https://eu.muc-off.com/products/stealth-tubeless-puncture-plug) -paikkaussarja jo pidemmän aikaa mukana varalla, eikä ollut tullut tarvetta niitä käyttää. Muun huollon ohessa tarkistin nyt molemmat ja olipa hyvä että tuli tehtyä himassa eikä lenkillä, koska molemmat olivat omalla tavallaan epäkunnossa. Micro Plugissa oli yksi kamelinpaskakarva ilmeisesti sulanut/liimaantunut sisälle niin, että alumiinikotelo piti avata ruuvipenkissä, käsivoimin ei olisi onnistunut. Muc-Offin kanssa taas oli käynyt siten, että toisesta oli ruuvi löystynyt niin, että työkalu oli solahtanut stongan sisälle niin syvälle, ettei sitä sieltä saa enää mitenkään pois. Muc-Offin toteutus ei kyllä kauheasti inspiroi luottamusta muutenkaan kun "tuppi"-osa on hyvin pehmeää muovia joka alkaa muuttamaan helposti muotoa kiristyksen aikana.
Mulla ollu uuden version Sahmurait stongassa jo nelisen vuotta, ei oo tippunut, vaikka niissä on barmitsien neppari kiinni. Molemmat on edelleen ihan kondiksessa. Pujotin yhden kamelinpaskan valmiiksi piikkiin, ettei tarvii pakkasessa kohmeisin sormin alkaa virittelemään.
SuccessFactor
28.07.2023, 12.15
Lähtisikö paineilmalla toisesta päästä puhaltamalla?
Ei lähtenyt, mutta onneksi löytyi pitkä taipuisa metalliliuska jolla sen sai tökittyä pois. Tämäkään ei sitten enää suostunut aukeamaan kuin ruuvipenkissä ja samasta syystä; kamelinpaskapaikka oli liimaantunut kotelon sisäpinnan ja "korkissa" kiinni olevan leikkausterän väliin siten, että terä meni avatessa katki.
Mä hommasin tuon Muc-offin ja totesin etten viitsi edes lähteä laittamaan niitä tangon sisään. Laitoin kumilenkillä yhteen ja pussukkaan muiden ajonaikaisten työkalujen kanssa.
Itselle tuli toi just sen takia sais sinne ne tankoon jemmaan eikä veisi tilaa snadista satulalaukusta johon mahtui juuri ja juuri monitoimityökalu ja co2 kapseli + suutin. Muutenhan toi ei ole ole mitenkään pieni paketti, tuo Dynaplugin micro on esim selvästi pienempi.
Mulla ollu uuden version Sahmurait stongassa jo nelisen vuotta, ei oo tippunut, vaikka niissä on barmitsien neppari kiinni. Molemmat on edelleen ihan kondiksessa. Pujotin yhden kamelinpaskan valmiiksi piikkiin, ettei tarvii pakkasessa kohmeisin sormin alkaa virittelemään.
Tämä (https://r2-bike.com/SAHMURAI-Repair-Set-Sahmurai-Sword-20-for-Tubeless-Tires) varmaankin? Näyttää hyvältä koska tuota kamelinpaskaa ei ole erikseen enää koteloitu. Pitää pistää tilaukseen, ja samalla olla suosittelematta noita Muc-Offin tai Dynaplugin ratkaisuja kenellekään :p
Tulipa juuri asennettua ja litkutettua 2 rengasta samalle takakiekolle ja molemmat meni ihan sukkana (helppoa kuin heinänteko, ihan kuin elokuvissa jne.). Jollei olis menny niin saattaisi harmittaa, toka kerta nimittäin johtui siitä että varta vasten hankittu Maxxis Rekon 2.6 3C MaxTerra TR EXO ei sitten mahtunutkaan fillariin korkeuden puolesta. No ei muuta kuin hyllystä löytyi vähän käytetty XR4 2.4 Team Issue kiinni. Nyt on Maxxis tyhjän panttina hyllyssä, eihän mulla ole pokkaa yrittää palauttaa kerran litkutettua rengasta liikkeeseen vaikka kuinka saisi sen paketoitua käyttämättömän näköiseksi [emoji4]
Laitetaan torille jahka ehditään.
Onko kellään kokemusta mitkä tubelessprestat toimivat hyvin vanteessa jossa on Schrader -reikä? Toki voisi laittaa ihan oikeankokoisen mutta se blingikerroin jää pienemmäksi.
Mä kyllä laittaisin schraderit. Presta ja tiivistelitku on aika huono yhdistelmä.
Tämä (https://r2-bike.com/SAHMURAI-Repair-Set-Sahmurai-Sword-20-for-Tubeless-Tires) varmaankin? Näyttää hyvältä koska tuota kamelinpaskaa ei ole erikseen enää koteloitu. Pitää pistää tilaukseen, ja samalla olla suosittelematta noita Muc-Offin tai Dynaplugin ratkaisuja kenellekään :p
Jep, just toi, ja löytyy niitä suomestakin ;)
Takapainoinen Taapertaja
30.07.2023, 23.55
Ekat tubelesskokemukset fillarilla tänään. Asentaminen oli helppoa ja eka lenkkikin sujui kommelluksitta. Renkaat rullaa hienosti (GP 5000) ja nyt ihmettelen miksen näihin vaihtanut jo aiemmin.
Maantiepyörästä siis kyse ja ZIPP FC 404:t asennuskiekkoina.
Onko litkulla väliä?
Tässä ketjussa mainitaan Stans muutamaan otteeseen, mutta tossa videolla (https://www.youtube.com/watch?v=N0UoBZGri0w&ab_channel=KuntoMedia) taas tyyppi sanoo että se on so last season ja myy Mariposaa tilalle (noin 9 minuutin kohdalta eteenpäin). Arvostan yksinkertaisuutta ja toimivuutta, käytän mieluummin aikaa ajamiseen kuin säätämiseen, joten haussa on kokemuspohjaisesti pomminvarmaksi todettu ratkaisu.
Graveliin mietin ensiksi, Contin renkaat ja DTSwissin kiekot, sikäli kuin niillä merkitystä taustatietoina on. Maantiepyörään (samat brändit kiekkoina ja renkaina) sitten joskus kun nykyiset päällysrenkaat on vaihtokunnossa.
Vaihdoin venttiileihin keväällä Schwalben mustat sielut ja vaikuttaisi siltä että litkut ei tuki niitä yhtä herkästi kuin puhtoisempia sieluja.
Johtuneeko jostain erilaisesta pinnoituksesta tms tai voi olla myös luulotautia.
Malamuutti
31.07.2023, 15.23
Menestys vai ongelma – siinäpä pulma. Schwalbe G-One Allround TLE ei pitänyt kunnolla ilmaa ensimmäisen 30 km lenkin aikana. Lisää litkua ja painetta, ajamaan ja jo alkoi pitää. Tosin renkaan kumpikin kylki oli 80 km/5 bar lenkin jälkeen ympäriinsä tämän näköinen:
https://lh3.googleusercontent.com/pw/AIL4fc9G3dCir9wCQaZgNDqIXN9S5sgo0joWrWPbEZ634O3gjG padlb7ghKU8NuE5Om_0qvyMCRJqgrSVcGdrv9ZOXXXghgrCKu-f3Hhrp39gK4UqFtht2zR=w800
Onko litkulla väliä?
Ei varmaankaan ole kellään kommenttia tähän, mikä litku on hyvä tai jopa paras, ja mitä pitää välttää?
SuccessFactor
02.08.2023, 14.03
Ei varmaankaan ole kellään kommenttia tähän, mikä litku on hyvä tai jopa paras, ja mitä pitää välttää?
Ainoa ero mitä itse huomannut Stanin, Orange Sealin, Zefalin, Muc Offin ja Vittorian välillä on ollut siivoamisen helppous asennuksen jälkeen. Stan on ollut näistä selvästi vaikein puhdistaa joten jäänyt sen takia itseltä pois. Muc Offin kanssa oli haasteita saaada tiivistettyä Pirellin Cinturato M -kumekset, Schwalben G-onen kanssa ei taas ollut mitään ongelmia. Vittorian jälkeen vois ottaa testiin Caffélatexia (https://www.bikeradar.com/advice/buyers-guides/which-tubeless-sealant-works-the-best/)
Edit: ainoa jota en itse käyttäisi on tuo Stan.
^^
Itsellä toiminut Orangen Endurance hyvin Contien ja Schwalbejen kanssa, mutta tuolla voi olla iso ero mikä litku toimii minkäkin renkaan kanssa. Kaveri noita oli enemmän testaillut ja sama litku ei toiminut Contien kanssa kun Challengen
Menestys vai ongelma – siinäpä pulma. Schwalbe G-One Allround TLE ei pitänyt kunnolla ilmaa ensimmäisen 30 km lenkin aikana. Lisää litkua ja painetta, ajamaan ja jo alkoi pitää. Tosin renkaan kumpikin kylki oli 80 km/5 bar lenkin jälkeen ympäriinsä tämän näköinen:
Aika hurjat kuuloiset paineet gravel renkaassa. Ei ihme jos tihkuttaa kyljistä. Oletko netistä löytyvillä rengaspainelaskureilla testannut millaisia paineita ehdottaa tuon levyisille renkaile kuskin paino huomioden
Minä vastaavasti en aiemmin ollut käyttänyt Stania vaan kaikkea muita (esim. Orange, Muc-Off, Peaty’s, Schwalbe Doc Blue) mutta nyt olen siihen (perusversioon) tykästynyt. Maalis-Huhtikuun vaihteessa laitetut litkut ei viime perjantaina katsoessani näyttäneet minkäänlaisia kuivahtamisen merkkejä ja renkaan sai vedellä huuhtelemalla aivan puhtaaksi. Ei mitään jäämiä.
Malamuutti
02.08.2023, 15.42
^^
Aika hurjat kuuloiset paineet gravel renkaassa. Ei ihme jos tihkuttaa kyljistä. Oletko netistä löytyvillä rengaspainelaskureilla testannut millaisia paineita ehdottaa tuon levyisille renkaile kuskin paino huomioden
Ei se pitänyt ilmaa ensinkään normaalimmeillakaan paineilla vaan tyhjeni reilussa tunnissa, kuten mainitsin. Ajattelin että lisää painetta, tuskin siinä mitään ainakaan häviää. Renkaan kyljessä olevan tekstin mukaan 5 bar on maksimi, joten laitoin sen verran menemään.
Stans on parasta, itsellä ympärivuotisessa ajossa sähkötäpärissä, kahdessa muussa maastopyörässä vaan kesäkäytössä mutta litkut ympärivuoden sisällä. Ei ole muusta edes kokemusta paitsi rouvan pyörään laitoin Panzerit. Hyvin toimii sekin litku, yhden reiän paikkasi sekin jo.
Juuri tarkastin parkkipyörän takarenkaasta että on litkua vielä kun on ollut yli vuoden sisällä, oli.
SuccessFactor
02.08.2023, 19.01
Onko litkulla väliä?
Tässä ketjussa mainitaan Stans muutamaan otteeseen, mutta tossa videolla (https://www.youtube.com/watch?v=N0UoBZGri0w&ab_channel=KuntoMedia) taas tyyppi sanoo että se on so last season ja myy Mariposaa tilalle (noin 9 minuutin kohdalta eteenpäin).
9:48 "stans ei mene venttiilin läpi". Mitäköhän se oikein tuolla tarkotti. Ei mene läpi ruiskulla jos venttiilistä sielu pois? Vaikea uskoa.. muutenkin koko pätkän sisältö tuntui aika alkeiskamalta.
En stania kyllä laittais muihin kuin todella alhaisen paineen maastokumeihin. Yli kolmen baariin niin stani suihkuaa iloisesti joka helevetin reiästä. Eikä edes paikkaa. Hilsettähän noissa stanin litkuissa ei ole juuri olekaan joten ei se mitään voi silloin paikatakaan. Ja ihan kokemuksesta puhun.
Mites muuten Stanin Dart? Onko porukalla kokemusta reagoiko se nuolenpää muihin litkuihin kuin omaansa?
9:48 "stans ei mene venttiilin läpi". Mitäköhän se oikein tuolla tarkotti. Ei mene läpi ruiskulla jos venttiilistä sielu pois? Vaikea uskoa.. muutenkin koko pätkän sisältö tuntui aika alkeiskamalta.
Stan's Race ei mene DT:n ruiskusta läpi, tai ruiskun putkesta, (eikä parista muustakaan) kun siinä on sen verran karkeampaa tavaraa joukossa. Putken pitäisi olla yhtä sisämitaltaan yhtä suuri kuin venttiili niin varmaan onnistuisi.
PS Onko kukaan kokeillut Silca Ultimatea? Miten paikkaa ja miten kauan pysyy toimivana ennenkuin piti lisätä Replenisheriä? Piti tänä kesänä kokeilla muttei ollut saatavilla kun tein kesän tarvike tilauksen.
jame1967
03.08.2023, 11.01
Mullakaan ei ole kokemusta kun stanista , race ei mene ruiskulla venan kautta mikä miinusta muuten toimii ok , ei ole kyllä tarvetta yli kolmen Barin paineisiin paitsi nostettaessa rengasta .
Mites muuten Stanin Dart? Onko porukalla kokemusta reagoiko se nuolenpää muihin litkuihin kuin omaansa?
On kokemusta, toimii 100% Orangella ja Caffelatexilla.
Nyt on ollut 6kk käytössä Continentalin litku, oletan että toimii silläkin. Paskaa litkua, sitä höttöä on ihan jumalattomasti, tukkii venttiiputkenkin kun ilman sielua lisäilee. Vaikka kuinka ravistelee niin pullon vajetessa paksuuntuu sinne pulloonkin. Kuivuu myös suunnilleen yhtä nopeasti kuin Orange, ja jättää kasan möhnää renkaisiin ja vanteeseen.
JohnnyBuzz
03.08.2023, 19.32
Itellä Schwalben rengas (Magic Mary & Big Betty) ja Stansin litku oli huono kombo. Litkua hikoili renkaan kyljistä koko ajan, etenkin painetta lisätessä. Nyt käytössä Milkitin litku ja pysyy ilmat eikä hikoile yhtään. :)
Itellä Schwalben rengas (Magic Mary & Big Betty) ja Stansin litku oli huono kombo. Litkua hikoili renkaan kyljistä koko ajan, etenkin painetta lisätessä. Nyt käytössä Milkitin litku ja pysyy ilmat eikä hikoile yhtään. :)
Mulla on nimenomaan MMBB combossa Stansit, toiset Super Gravityt ja toiset trailikyljillä. Ei ongelmiä. Eikä muissakaan, läskipyörä mukaan lukien :D
https://silcavelo.eu/pages/sppc-form. Väittäisin että 5bar on turhan paljon, ja asfaltin lämpötila voi nostaa painetta puolisen baria huonelämpötilaan verrattuna. Läskillä kävi niin, että -30 asteessa yhteen bariin pumpattu rengas levisi sen verran lämpimässä kellarissa, ettei mahtunut enää pyörimään. Toisaalta pieni hikoilu ei haittaa yhtään mitään.
JohnnyBuzz
03.08.2023, 22.54
Mulla on nimenomaan MMBB combossa Stansit, toiset Super Gravityt ja toiset trailikyljillä. Ei ongelmiä. Eikä muissakaan, läskipyörä mukaan lukien :D
Jännä, mulla oli trail-kyljillä softina ja aina hikoili. :( Nyt edessä MM trail -kyljillä ja BB Super Gravityna takana. Milkitin litku toiminut hienosti tämän kesän ajot ilman hikoiluja.
Tuli vihdoin ja viimein siirryttyä tubeless -aikaan.
Positiivista:
-Schwalben high pressure tubeless -teippi oli todella helppo vetää vaikka tosiaan eka kerta
-Sama 23mm millin teippi toimi 17 ja 20mm vanteissa oikein hyvin
-Ei-UST Ksyriumit toimivat ilman teippiä sisurista leikatuilla irtoventtiileillä.
-Barzot ja Terreno Dryt nousivat hyvin halpistornipumpulla ja 12V kompuralla. Tuo pikkukompurakin auttaa kun vapauttaa kädet asettelemaan kumia jos jostain välistä tuntuu puhaltavan.
Negatiivista:
-Joe's tubeless -schraderit ovat todella surkeita. Kumivarsi on jotain todella korppua kumia eikä meinaa tiivistyä lainkaan vaikka mitä kireyttä kokeilisi. Pitkään tuli kuplaa mutta on pitänyt 2 päivää ja 2 lenkkiä paineet joten vaihdetaan sitten "joskus"
-Kunnollisen täyttösysteemin puutteesta johtuen lateksia on vaatteissa ja varaston lattialla. Tuo litran Caffelatex -pullo on kanssa yksi belsebuubin keksintö kaikin puolin.
Noin äkkiseltään laskettuna teippiä jäi vähän alle 4m että josko sitten vielä tuon paremman puoliskon sähkäristä kokeilisi takarenkaan litkuttaa. On meinaan todella hanurista vaihtaa sisuria kun on napamoottorilla, saa olla 18mm avain, irrottaa liitintä, sovitella akselissa olevat lukkoprikat... Hypisteltynä ja mututuntumalla veikkaan että Smart Samit toimisivat paremmin vaikka eivät olekaan TLE.
Itse olen käyttänyt shrader reijässä ihan normaalia tubeless prestaa. Vaihtaa vaan sen venttiilin mutterin sellaiseen "kuperaan" versioon, mikä taitaa tulla ainakin swalben sisureiden mukana.
Tiivistyy hyvin ja se kupera mutteri keskittää sen venttiilin isommassa reijässä.
Tämän näköistä. Laittaa vaan paikalleen toisin päin, kuin kuvassa.
https://pic.useful.fi/jQwdR8N3f.png
Juu samanlainen Contin sisureissa myös. Samit jäivät nyt ihan sisurikäyttöön, WTB:n profiili ei oikein vakuuttanut ja tuolla yhdistelmällä oli niin löysä sovite muutenkin.
Kenties sellaisella kumisella vannenauhalla saisi värkättyä?
tchegge_
12.08.2023, 09.47
Milloinkohan joku vannevalmistaja hoksaisi lisätä täyttömuhvin vanteeseen. Ei tarvitsisi leikkiä venttiilin sielun kanssa tai avata rengasta pois vanteelta kun lisää litkua. Esim M10 kierre, vaikka vastapuolelle venttiiliä niin kiekko olisi tasapainossakin.
Totta! Toi olis hyvä. Itse olen tyytynyt laittamaan yleensä renkaan kyljestä renkaan asennuksen yhteydes kun venttiilin reiästä se on hankalaa. Maantietuubiin tietty paikka-ainetta joutuu tunkee venttiilistä.
JohnnyBuzz
12.08.2023, 12.17
Totta! Toi olis hyvä. Itse olen tyytynyt laittamaan yleensä renkaan kyljestä renkaan asennuksen yhteydes kun venttiilin reiästä se on hankalaa. Maantietuubiin tietty paikka-ainetta joutuu tunkee venttiilistä.
Venttiilin rungon kautta saa tosi helposti, kun on ruisku käytössä. Itellä on Milkitin venttiilit, joiden kanssa renkaassa voi olla painettakin ja silti onnistuu litkun lisääminen. Ei ehkä varsinaiset ajopaineet, mutta tyhjäksi asti ei tarvitse päästää eikä rengas putoa näin hyllyltä. Kun sielun irrottaa, niin ilma ei tule ulos kuten perinteisissä venttiileissä. Täältä lisätietoja: https://milkit.bike/valve-system/
F. Kotlerburg
12.08.2023, 12.36
Renkaan ei kyllä pitäisi pudota hyllyltä vaikka paineet on nollissa.
Aivan. Itse en ajaisi sellaisilla
Itse käytin ennen Stansin ruiskua, mutta nykyään sitä niiden 2oz pikkupulloa. Erittäin helppoa eikä tule sotkua. Toi 2oz on vielä just sopiva määrä 29" 2.4" renkaaseen, ei voisi olla helpompaa.
JohnnyBuzz
12.08.2023, 15.58
Renkaan ei kyllä pitäisi pudota hyllyltä vaikka paineet on nollissa.
Niin ei pitäisi, mutta silti joillakin vanne- & rengaskomboilla voi niin käydä. Esim. mulla oli aiemmin bike park -pyörässä Stansin Flow -kehät ja niissä Schwalben Magic Mary ja Big Betty tippui hyllyltä, jos paineet laski pois. Varmasti muitakin vastaavia yhdistelmiä löytyy.
Maantievanteissä aika yleistä, ainakin omissa. Hyllyt on tosi kapeat.
jame1967
13.08.2023, 13.23
Kun itse pelleilen tubeles viritysten parissa normivanteiden kanssa , pitää huolehtia etten päästä paineita putoamaan .
Kerran talvella työmatkalla lunta sen verran etten huomannut kun paineet oli pudonnut ja rengas putosi vanteelta , loppumatka meni kävelyhommiksi .
Niin ei pitäisi, mutta silti joillakin vanne- & rengaskomboilla voi niin käydä. Esim. mulla oli aiemmin bike park -pyörässä Stansin Flow -kehät ja niissä Schwalben Magic Mary ja Big Betty tippui hyllyltä, jos paineet laski pois. Varmasti muitakin vastaavia yhdistelmiä löytyy.
Sama. Magic Maryt tippui flow mk3 kehältä.
Sama. Magic Maryt tippui flow mk3 kehältä.
Tippuisko se hookless kehältä helpommin...
JJ testaa venttiileitä ja kehottaa vaihtamaan schraderiin: https://youtu.be/gu7LATKAO3M
En ymmärrä miksi testata venttiilien virtausta sielut irrotettuna. Jos presstan ongelma on venttiilin tukkeutuminen tubelesslitkun takia niin ei sielun irrottaminen siihen ole mikään ratkaisu. Mutta joo, uskon että schrader on varmaan presstaa parempi. Ja Fillmore on todellisessa käytössä toimiva. Ei tukkeudu ja tiukat renkaat noussut vanteelle kompuran kanssa irrottamatta sielua. Vaikka eipä sitä irrotettua saakaan. Ja litkun voi ruutata venttiilin läpi huoletta.
Varmaan joku pistää Fillmorea paremmaksi ja sehän on vaan plussaa se. Mutta miksi pitää jumittua noihin ikivanhoihin schradereihin ja presstoihin kun niitä kumpaakaan ei ole kehitetty litkun käyttö silmällä pitäen. Jos muuttaa schraderin isompireikäiseksi kuten tässä mainosvideossa niin ei se nyt ihan hirveä kehitysaskel ole jos se reiän suurentaminen auttaa vain jos sielu on irrotettu.
Jotenkin huvittavaa lukea näitä prestavalituksia kun itsellä ei ole mitään kokemuspohjaa moisista, toiminu moitteetta litkujen kanssa.
Jotenkin huvittavaa lukea näitä prestavalituksia kun itsellä ei ole mitään kokemuspohjaa moisista, toiminu moitteetta litkujen kanssa.
On se antiikkinen ja epäkäytännöllinen systeemi siitä huolimatta
JohnnyBuzz
30.08.2023, 22.37
Fillmoreen oon ollut kovin tyytyväinen. Ei oo tukkeutunut ja ilma virtaa sisään huomattavasti perinteistä prestaa paremmin. Ainoa miinus on, että oma painemittari ei saa siitä lukemaa, mutta pitää varmaan pitää hommata uusi. :D
tchegge_
01.09.2023, 23.50
Oli pyörä seissyt viikon ja paineet ihan nollissa molemmissa renkaissa. Ajattelin lisätä litkua venttileistä mutta en saanut sielua irti kun runko lähti pyörimään mukana. Otin sitten kyljen auki ja ruiskulla siitä sisään.
Oli kyllä niin puhtaat renkaan reunat ja tosi helposti irtosi rengas hyllyltä niin kävin miettimään olinko mä ikinä muistanut laittaa niihin litkua. [emoji1]
Rouvan fillariin 2x 35mm GP5000 ASTR. Ihan puristelemalla kehälle ja jalkapumpulla ilmaa perään nousivat kuin ei mitään vain. Olipa helevetin helppoa. Kehänä DT-Swiss PRC.
Kuminauha
09.09.2023, 22.24
DT kehät on kyllä oman kokemuksen mukaan aika easy mode tubeless hommissa.
arctic biker
14.09.2023, 15.18
Maxxis Crossmark lI ja Racing Ralp Mcarbonin kuituvanteille. Asennus helppo, Stanin normilitkuja, hyvin toimii. Ovathan iloiset ajaa!
Eemeli82
02.10.2023, 16.07
Itselle tarttui puolittaisena herästeostoksena eilen varuste.netistä Stanin litkut ja tubeless venttiilit.
Pitänyt jo jonkin aikaa huvikseen testiksi nakata Canyon Neuron:ONista sisurit pois ja eilen sitten sunnuntain ajankuluksi sen tein.
Kiekkoina Neuron:ONin vakiot, jotkut Rodin Trypit lienee nuo ja kumeina Schwalben Nobby Nic ja Hans Dampf. Tehtaalta jäljiltä nuo pitäisi olla tubeless readyt, joten vannenauhojakaan en vaihtanut, ihan asiallisilta ne vaikuttivat.
Sisäkumit pois, venttiilit paikalleen ja yllätyksekseni kumit nousi takaisin vanteelle pienellä Bergin akkupumpulla, vaikka olin henkisesti valmistautunut käymään kompuralla ne laittamassa. Venttiilin sielu irti, litkut sisään ja uudelleen paineet renkaisiin.
Tänään tarkistin ja paineet oli pysynyt, eikä mistään litkujakaan näyttänyt vuotaneen. Kävin 26km lenkin ajelemassa ja hyvin tuntui ilmat pysyvän ja toimivan.
Helppoa kun heinän teko, mikähän siis meni vi*****i...? :rolleyes:
Hirvisäkki litkuttajille kysymys, vanteena sunrigle 80.
1) Suositteletteko hirvisäkkijä käyttämään 1 vai 2 kerroin
2) Tarviiko vannetta teipata vannenauhan päälle ennen hirvisäkin laittoa.
1) 1 kerros riittää
2) Ei tarvitse
jame1967
07.12.2023, 09.36
Hain tuosta lähirautakaupasta tuota okon paikkausnestettä joka tarkoitettu työkoneisiin . Oli vieläkin aika paksua vaikka lanttasin 1/1 , ei tullut ruiskusta läpi .
No jään odottelemaan toimivuutta , ainakin nyt yön yli oli paineet tallella .
Halpaa toi ainakin on , 1,25 litraa maksoi vähän reilu 10 ja jos puolet lantattunakin vielä paksua , niin hintahan putoaa alle 5 / litra .
Stani taisi olla 30.- pullo .
Sitten vielä se toimivuus.
Sitten vielä se toimivuus.
Olen käyttänyt tuota jo ennen koronaa. Talvella lantraan jäänestoaineella (vihreä). Toimii ihan hyvin.
Olen käyttänyt tuota jo ennen koronaa. Talvella lantraan jäänestoaineella (vihreä). Toimii ihan hyvin.
Sent from my iPhone using TapatalkMites, onko kokemuksia paikkauskyvystä, että minkäkokoista aukkoa paikkaa? Ja millaisia paineita kestää?
jame1967
08.12.2023, 09.05
Paljonko olet lantrannut ?
En ole lantrannut mitenkään tieteellisellä tarkkuudella, ehkä 1:1.
Tuo on aika paksua ja knöölit isoja vs. pyöräilyyn tarkoitetut litkut. Ehkä olen ollut onnekas ettei ole muutamaan vuoteen matka pysähtynyt elättipennut takia.
Steve Baggy
21.12.2023, 07.25
https://r2-bike.com/ETHIRTEEN-Tubeless-Valve-Set-Quick-Fill-Plasma-23-30-mm-rim-height-eggplant
Kellään kokemusta näistä?
Ei ole kokemusta mutta eikö tuo ole periaatteessa ihan kuin normi pressta mutta tuossa vaan ei tarvitse sielun irroitustyökalua litkun lisäystä varten? Ehkä hiukan suurempi ilma-aukko (oversized shaft).
Steve Baggy
21.12.2023, 08.41
Niinhän se on. Lähinnä mietityttää kuinka tiiviinä tuo pysyy.
https://r2-bike.com/ETHIRTEEN-Tubeless-Valve-Set-Quick-Fill-Plasma-23-30-mm-rim-height-eggplant
Kellään kokemusta näistä?
Mulla on tuollaiset, tuli pyörän mukana. Lisään litkut yleensä lääkeruiskulla, joten tuota ominaisuutta en ole testannut käytännössä. Muuten ihan ok laatuisen oloiset.
Niinkuin on jo tullut mainittua niin mulla on kokemusta vain Fillmoresta presstan vaihtoehtona. Eikä edelleenkään pahaa sanottavaa. Tietty se hinta neljäkymppiä/pari mutta mekanismi on niin yksinkertainen että en näe syytä miksi FM ei kestäisi vuosikausien käyttöä.
xc-pyöräilijä
21.12.2023, 14.41
Jep, ei fillmoret mene tukkoon ja täyttö/tyhjennys on nopeaa. Tosin lähtökohtaisesti en ymmärrä sielujen irroitteluja ja litkujen pumppailua pipettien kanssa, 8 vuotta tubelessina lukemattomat vanne/rengas yhtälöt enkä ole moiseen ryhtynyt. Toki käytössä on ollut aina kunnon kompura, käsipumpulla ajaisin varmaan sisureilla.
^Pipetti kuulostaa eri huonolta idealta
Steve Baggy
22.12.2023, 09.00
Ei nuo Fillmoret nyt niin kalliit ole. Bike24:ssä reilut 30e pari. Harmillisesti R2:ssa niitä ei ole missä olisi muut kaivatut tavarat, joista sitten osa puuttuu Bike24:stä jossa ne Fillmoret olisi. No pitänee ne Fillmoret tilata jostain sitten erikseen jossain välin. Nuo e13:t vaan pisti silmään vaihtoehtona.
Itsekään en alkais litkuja pipetillä laittamaan. Kuulostaa eri hankalalta.
Joo onhan esim. Saksan kaupoissa lyhyimmät Fillmoret kolmen kympin kantturoilla mutta pitemmät voi olla viidenkympinkin korvilla. Larunpyörässä kaikki koot näyttäisi maksavan 40,90€. Siellä tosin tällä hetkellä 70-milliset loppu jollaiset tarvitsisin maantiepyörän toisiin kiekkoihin.
Steve Baggy
22.12.2023, 11.14
50 milliset piisaa itselle, kun maastopyörän kiekkoihin tulossa.
Viitisentoista vuotta tubelessilla leikkineenä en ole koskaan käyttänyt pipettiä, sielun irroitus kestää pari sekuntia ja ainakin pienemmet pullot sopii suoraan venttiiliin. Läskissä käytän 60ml ruiskua, jonka nokka sopii suoraan venan päälle.
xc-pyöräilijä
22.12.2023, 15.38
Meinasin ylipäänsä litkun laittamista venttiilin kautta, kaadan suoraan renkaaseen, rengasraudalla paikalleen ja ilmat sisään. Olen toki lukenut netistä, että tämä ei ole mahdollista.
Steve Baggy
22.12.2023, 16.07
Onnistuu se varmaan. Itse käytän molempia tapoja, kun mielestäni litkun lisäämiseksi on turha repiä asettunutta rengasta vanteelta pois.
xc-pyöräilijä
22.12.2023, 16.56
Siinä on pointti, sen verran usein tulee vaihdettua rengastusta kauden mukaan että litkut kerkeää olemaan muutamia kuukausia paikallaan eikä lisäämistarvetta ole ollut.
^^^Onnistuu hyvin kunhan ei olohuoneessa tee... Venttiilin kauttakin homma hoituu...
Monen merkkistä teippiä tullut teippaukseen käytettyä vuosien saatossa. Nyt ekan kerran DTSwissin teippiä. Aloin ihan fanittamaan kun oli niin ilo asentaa. Ilmeisesti teipin ohuuden takia DT ohjeistaa aloittamaan kierroksen niin että aloitetaan venttiilin reiän vierestä jolloin venttiilin kohdalle tulee se kaksi kerrosta. Taisi niin olla Eastoninkin ohjeessa jos oikein muistan. Stanin vastaavahan on että aloitetaan venttilin vastapuolelta.
No mä nyt olen DT:n fani muutenkin. Myös sen toisen eli David Turnerin. Harmi vaan että Daven firma lopetti täysjoustofillareiden teon ja keskittyi jäykkisten ja graveleiden rakenteluun. Oho, nyt meni jo asian ohi.
...DTSwissin teippiä. Aloin ihan fanittamaan kun oli niin ilo asentaa...
Lukeudun myös tähän faniryhmään. Helppo asentaa, pitää hyvin ja saa vielä irtikin suht helposti.
Joo. Tuota saman merkin teippiä on tullut käytettyä vuosikaudet.
Mä tykkään kaikista tubeless-teipeistä, tubeless on ihanuutta.
jame1967
06.01.2024, 11.10
Kun täällä korvessa ei saatavilla oikeita tubelesteippejä , niin turvauduttava korvikkeisiin .
Tottakai netistä tilaamalla , mutta kun teippi loppuu aina kesken renkaan...
Kun täällä korvessa ei saatavilla oikeita tubelesteippejä , niin turvauduttava korvikkeisiin .
Tottakai netistä tilaamalla , mutta kun teippi loppuu aina kesken renkaan...
tämä ei heti lopu kesken, mulla kolmea eri leveyttä varastossa.
https://r2-bike.com/search/?qs=tesa&search=
^Tesa on tuttu merkkinä työn puolesta. Näyttää muuten vahvasti samalta kamalta kuin Stanin teippi, ettei vaan tulisi Tesalta nekin?
^Tesa on tuttu merkkinä työn puolesta. Näyttää muuten vahvasti samalta kamalta kuin Stanin teippi, ettei vaan tulisi Tesalta nekin?
Joskus oli netissä ”varma tieto” että Stanin teippi on Tesa 4289 -teippiä. Tiedä sitten, onko jossain vaiheessa kannattavaa speksata oma tuote vai riittääkö omat logot toimivassa tuotteessa.
^Tuskin joka teipinmyyjällä omaa "tehdasta" kuten ei niillä tuotteen nimellä brändättyjen osienkin kohdalla.
Noita kun joutuu työn puolesta tekemään, niin e13 ja DT on omia suosikkeja. Stanin teippi toimii, mutta on yks perkele asennettava noihin verrattuna.
jame1967
07.01.2024, 10.55
Gorillaa kaposempiin ja maatilateippiä läskiin , omasta mielestä gorilla parempaa kun ainakin mitä kokeillut stani , dt esim.
Noita oikeita joutuu useammin uusimaan eli irtoo liian helposti , tää on vaan mutu .
Ittellä DT:n vanteet ollut käytössä kohta kymmenen vuotta. Yhteen takakiekkoon vaihanut teipin. Kyllä se DT:n teippi hyvin kestää, jos on vaan hyvin laitettu. Mavicin kiekkoihin saanut vaihdella teippiä useammin erinäisistä syistä. Repsottava teippi, pinna poikki, nippeli halki tai jotain muuta vastaavaa.
Totta, gorilla ei irtoa kuin räjäyttämällä
el zykkeli
25.03.2024, 08.25
Paskaa litkua, muc off. Eihän tää oikeesti mitään paikkaa ja kuivu reikään vaan valuu reiästä pois pikkuhiljaa, ilmat pysyy niin kauan kun on litkua mikä valuu, sitten kun loppuu ilmat seuraa perässä. Plussaa, haisee hyvältä.
johan_fors
29.05.2024, 18.10
Kokemuksia Vittoria Terreno Dryn litkutuksesta? Edellisiin Pirelleihin tuli niin paha vekki kulutuspintaan, että päädyin vaihtamaan renkaat ja ottaa kokeiluun Vittoriat vaihteeksi. Nousi jalkapumpulla naurettavan helposti DT Swiss 1850-vanteille, litkut (Stan) sisään ja menoksi. Mutta ei pidä sitten ilmaa millään edes yhtä työpäivää, vaan pitää pumpata työpäivän jälkeen ennen kotimatkaa. Lisäsin litkua, vedin kovilla paineilla varmasti hyllylle, ei tihku pahemmin mistään läpi, mutta ei vaan pidä ilmaa :eek:
Palautukseen vaan jos ei toimi. Mitä noitten kanssa tappelemaan.
Oletko vedessä pyörittänyt läpi ja kattonu että vuotaako kyljet kuin seula vai mistä tulee?
Sielun varmistan aina ekana asennuksen jälkeen.
Trekmään
26.07.2024, 14.52
Ostin uuden käytetyn maastopyörän, missä on tubeless renkaat ja tämä on nyt ihan uus juttu itselleni.
Mitä kaikkea näiden kanssa nyt pitää ottaa huomioon ja mitä kaikkea tarvikkeita näiden kanssa on hyvä olla olemassa?
Luin jo ketjuja läpi, mutta ei osunut silmään muuta kuin "Pahoja Tubeless ongelmia!" ja hieman ehkä pelästyin...
Mukana pyörälenkeillä?:
-kertakäyttöhanskat
-minipumppu (voiko rikkoitunut kumi hypätä vanteelta pois ja tällä ei saa ilmaa riittävän nopeasti?)
-paikkasetti (kamelin p#ska systeemi), muuta?
-muuta?
Kotona?:
-"litkua", kuinka usein tätä pitää lisäillä?
osaa litkuista pystyy ilmeisesti lisäämään ottamalla prestaventtiilistä venttiilin/"sielun" irti?
-muuta?
Pitääkö renkaita käännellä ja heilutella, jos pyörä seisoo pidempään paikallaan?
Kuinka usein renkaat pitää putsailla läpi?
Suorat linkit tai tarkat nimet osille/tarvikkeille olisi hyvä.
Jos rengas tipahtaa hyllyltä niin en usko, että millään minipumpulla sitä saa nostettua ylös. Tämän voi jo kotona asennuksen yhteydessä kokeilla pysyykö hyllyllä tyhjänä. Litkun nestemäisenä pysyminen riippuu täysin litkusta, renkaista, kiekkojen teippauksesta, venttiileistä yms. Mitä tiiviimpi yhdistelmä niin sitä pidempää säilyy. Ravistelemalla kiekkoa selviää onko siellä mitään sisällä.
^^ Ensimmäinen että oliko puhe, että renkaat on litkutettu, kun renkaissahan nykyään lukee melkein poikkeuksetta jotain tubelekseen viittaavaa ja silti voi olla sisureilla?
Mutta mitä itsellä mukana pyöräillessä niin.
-Sisuri kulkenut yleensä mukana
-Adapteri prestaan, että saa huoltsikalta tarvittaessa kompuralla ilmaa.
-Rengasraudat
-Sielunavain
-60ml puteli tai pari litkua
-Tulossa postissa Stanssin dart, jonka jälkeen sisuri jää varmaan kotio, kun 9 vuotta meni ennenkuin sitä ekaa kertaa tarvitsin.
Hanskoja ei ole, kun minua ei käsien likaantuminen haittaa.
Kotona
-60ml lääkeruisku jolla helppo venttiilin kautta pistää litkut sisään/lisätä renkaaseen siististi.
-Gorilla teippiä jota nyt käyttänyt sen 9v tubeless asennuksissa hyvällä menestyksellä.
-Muc-offin litranen litku puteli jossa omaa sekoitetta jonka pohjana Oko-offroad. Tuo puteli jääny käyttöön kun sen suulakkeeseen tuo lääkeruisku käy kuin tehtynä.
Mitä muuhun tulee niin koskaan ei ole esim. venttiilit jumineet.
Yksillä kiekoilla ollut nyt 9v samat renkaat, mutta en ole niillä nyt muutamaan vuoteen ajanut ja silti niissä näkyy ilmaa olevan.
En jaksa talvisin enkä muutenkaan mitenkään huolehtia/liikutella renkaita, vaan saavat tulla toimeen ilman paapomista. Tänä keväänä vaan pumppailin ilmat renkaisiin millä ei talvella ajeta ja mitkä vajaita. Täpärin renkaisiin pistin 60ml uutta lisää ja eikun menoksi.
Enkä ole yksiäkään renkaita putsaillu sen kummemmin. Läskistä johon vaihdan nastarenkaat talveksi niin ensin imen sillä lääkeruiskulla talteen mitä siellä on ja lopuksi vaan kuivaan paperilla kevyesti loput pois.
Ei kannata pelästyä, tubeless on helppoa jos rengas, venttiili ja vanne on ehjiä ja työkalut kunnossa. Kompura tai jonkinlainen poksautin kannattaa hankkia kun sattuu kerrankin vähän huonosti vanteelle nouseva uusi rengas. Stansin litku pysyy juoksevana ja kestää pakkasta eikä tarvitse rengasta ihmeemmin putsailla kun paperilla pyyhkii renkaan vaihdon yhteydessä, siis jos asentaa sen myöhemmin uudestaan. Sekin vain sen takia ettei sotke sillä paikkoja. Yleisesti ottaen renkaita, ajotyylejä/matkoja ja kuskeja on niin paljon erilaisia että kaikilla on vähän eri tarpeet. Siihen kannattaa varautua että ilma karkaa pikkuhiljaa eli hyvää syy tsekkaa rengaspaineet aina ennen joka lenkkiä. Itselläni ei ole vältämättä mitään renkaisiin liittyvää ajossa mukana, mutta jos on niin CO2/kamelinpaskahommelit/rengasrauta ja välillä sisuri/pumppu myös. Litkun lisäämiseen käytän nykyään Stansin 59ml pikkupulloa, se on kätevämpi kun ruisku. Venttiilit eivät ole ainakaan vielä menneet ikinä tukkoon. Litkun määrän voi tsekkaa kätevästi vaikka nippusiteellä venttiilin läpi, vähän niin kuin auton öljytikku.
Kokemuksia Vittoria Terreno Dryn litkutuksesta? Edellisiin Pirelleihin tuli niin paha vekki kulutuspintaan, että päädyin vaihtamaan renkaat ja ottaa kokeiluun Vittoriat vaihteeksi. Nousi jalkapumpulla naurettavan helposti DT Swiss 1850-vanteille, litkut (Stan) sisään ja menoksi. Mutta ei pidä sitten ilmaa millään edes yhtä työpäivää, vaan pitää pumpata työpäivän jälkeen ennen kotimatkaa. Lisäsin litkua, vedin kovilla paineilla varmasti hyllylle, ei tihku pahemmin mistään läpi, mutta ei vaan pidä ilmaa :eek:
Oliko TL vai TNT versio? Jälkimmäiset kyllä pitivät ilmaa ihan hyvin.
Trekmään
30.07.2024, 11.16
Pyörän myyjäkään ei ollut täysin varma onko renkaat nyt ihan oikeasti tubeless vai vaan tubeless ready.
Mietin miten asian voi varmistaa muuten kuin irroittamalla rengas vanteelta, mutta Bndit vinkki oli hyvä dipata nippusidettä venttiilin reiästä renkaan sisälle.
Kyllä molemmat renkaat on ihan oikeasti tubeless. Litkua oli renkaissa, mutta toisessa melko vähän eli täytyy hommata vehkeet ja lisätä litkua renkaaseen.
Ostin uuden käytetyn maastopyörän, missä on tubeless renkaat ja tämä on nyt ihan uus juttu itselleni.
Mitä kaikkea näiden kanssa nyt pitää ottaa huomioon ja mitä kaikkea tarvikkeita näiden kanssa on hyvä olla olemassa?
Luin jo ketjuja läpi, mutta ei osunut silmään muuta kuin "Pahoja Tubeless ongelmia!" ja hieman ehkä pelästyin...
Mukana pyörälenkeillä?:
-kertakäyttöhanskat
-minipumppu (voiko rikkoitunut kumi hypätä vanteelta pois ja tällä ei saa ilmaa riittävän nopeasti?)
-paikkasetti (kamelin p#ska systeemi), muuta?
-muuta?
Kotona?:
-"litkua", kuinka usein tätä pitää lisäillä?
osaa litkuista pystyy ilmeisesti lisäämään ottamalla prestaventtiilistä venttiilin/"sielun" irti?
-muuta?
Pitääkö renkaita käännellä ja heilutella, jos pyörä seisoo pidempään paikallaan?
Kuinka usein renkaat pitää putsailla läpi?
Suorat linkit tai tarkat nimet osille/tarvikkeille olisi hyvä.
Lenkille mukaan kamelinpaskaa (tubeless-paikkaa), työkalu tämän käyttöön ja minipumppu. Lisäksi varasisuri ja rengasraudat, jos/kun tuo kamelinpaskaviritys ei kestä ja kotiin 20km matkaa. Kotona sitten litkua, ruisku, gorillateippiä, muutama varasielu, tehokas lattiapumppu ja irtoremmejä. 7 vuotta litkutetuilla renkailla ajanut ja renkaan tippumista vanteelta ei ole ikinä käynyt, kun pysähtynyt saman tien, kun huomannut, että nyt on reikä renkaassa. Kamelinpaska ei sitten auta jos renkaasta vaikka kylki halkeaa vaan sitten pitää laittaa sisuri. Kompuraa tai ns. napsautinta en omista, mutta irtoremmikikalla (renkas vanteelle, jos ei nouse pumpulla, irtoremmit renkaan ympäri kireälle niin, että tiivistää renkaan kunnolla vanteeseen, pumppaus, rengas nousee vanteelle, remmin avaus, pumppaus haluttuun paineeseen) onnistunut aina. Kumihanskat on omasta mielestä perseestä enkä muutenkaan hanskoja juuri mitään korjatessa käytä, vedellä ja saippualla saa kädet puhtaaksi.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.