Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Canyon Precede On 6 / 7 ympärivuotiseen työmatka-ajoon

Percival
15.03.2023, 16.17
Tervehdys

Precede:ON AL | CANYON FI (https://www.canyon.com/fi-fi/sahkopyorat/urbaanit-sahkopyorat/precede-on/al/?format=detail&localeRedirect=true&prefn1=pc_rahmen_rahmenform&prefv1=Matalarunkomalli&dwvar_3305_pv_rahmenfarbe=GY&pid=3305)

Otsikon mukainen malli sattui silmään ja vaikuttaa hyvältä. Tiedän sähköpyöristä hyvin vähän, joten kokeneempien mielipiteet ja näkemykset ovat arvostettuja. Tarkoitus on ajaa ympäri vuoden 6km yhteen suuntaan työmatka-ajoa pääasiassa Helsingin keskustassa ja kantakaupungissa. Mukulakivikaduilla en aja ollenkaan. Lähivuosina matka saattaa pidentyä 10-15km suuntaansa, sillä Helsingistä pois muuttaminen tuntuu koko ajan paremmalta ajatukselta. Maastossa ei ole tarkoitus ajaa, eikä tehdä tästä harrastusta.

Otsikon malleissa suurimpana erona ketjuveto vs hihnaveto. Hihnavedossa hyvinä puolina luetellaan huoltovapaus, mikä on iso plussa. Onko kalliimman mallin hinta sen väärti ja sopisiko se minulle, kun on koko ikänsä ketjullisilla ajanut? Akun tulee olla irrotettavissa sillä pieni varastusmahdollisuus kodin pyörävarastossa on.

Olen huolissani sähköpyörän kestävyydestä; Helsingissä ajaminen on yllättävän kuluttavaa niin miehelle ja koneelle, etenkin talvella ja itse ajan auraamattomien hankien ja loskan läpi sääolosuhteiden estämättä. Aiemmat halvat akustiset pyöräni ovat rappeutuneet yllättävän nopeasti säännöllisistä huoltopyrkimyksistä huolimatta. (Minulla on erinomainen pesu/huoltopaikka käytössäni päivittäin). Olen ikäni harrastanut moottoripyöriä, niin kohtuullista ymmärrystä korjaus/huoltohommista löytyy.

Olisi sääli, jos arvokas pyörä menisi huonoon kuntoon parissa vuodessa. ESIM. rikkooko kaupunkipöly moottorin/akun rakenteita kuinka nopeasti, onko tämä ennalta estettävissä esimerkiksi lisävarustein? Jäätyvätkö jarrut pakkaskeleillä? Minkälaisiin vuosittaisiin huoltoihin ja kustannuksiin sopisi varautua?

Canyonin kotisivu ehdottaa minulle M- kokoa. Olen 178cm pitkä ja sopusuhtainen. XXL:n White halpispyörissä olen käyttänyt kokoa L, sillä M vaikutti olevan hieman ahdas. En tiedä paremmasta ja Canyonissa tuskin on testausmahdollisuutta ja tankorakenne vaikuttaa olevan melko kiinteä, joten fitin täytynee olla kerrasta hyvä. Onko tällä M vs L- koolla kuinka iso vaikutus? L- kokoisessa näyttäisi olevan isompi akku.

Olen mieltynyt tuohon Step Through- matalarunko malliin.

Vaatimuksia seuraavasti:

-Budjetti 3500-3800e
-tarakka, valot, lokarit
-irrotettava akku
-saisi kestää 5-10 vuotta ajoa
-täytyy edetä hangessa ja talvikeleillä
-nastarenkaat saisi löytyä helposti
-pystykö rento ajoasento

Mikäli arvon vastaajilla on ehdotuksia muista pyöristä, merkeistä, malleista, niin olen avoin ehdotuksille. Kuulen mielelläni yleiselläkin tasolla neuvoja, sillä minulla on hyvin vähän kokemusta sähköpyöristä tai ymmärrystä näiden tekniikasta.

Bndit
15.03.2023, 18.36
Itse en ostaisi Helsinkiin 25kg pyörää ilman jousitusta, noi on suunnattu enemmän tuonne keski-eurooppaan. Siellä ei ole kanttareita joka risteyksessä ja talvet hieman erilaisia. Onhan tuossa toki jousitettu penkki.

Vajaan kahden vuoden ja 6500km kokemuksella sähköhybridillä, voimalinja on kovilla :D Pidän ulkovaihtajan mekaniikasta, mutta kieltämättä menee niin kamalaan kuntoon arkiajossa että remmiveto voisi olla hyvä vaihtoehto. Niistä ei ole kokemusta.
Sähköt pelittää kesät talvet vaikka itsellä meni joku bitti poikittain moottorissa vuoden jälkeen ja se vaihdettiin.

Akku kannattaa ottaa isoin mitä löytyy, painoerolla ei ole merkitystä, mutta mitä pidempi toimintamatka, sen kivempaa. Ja mitä isompi akku, sen paremmin toimii talvella.

Valot, täyspitkät lokarit ja tarakka ehdottomat. 2.25" rengas leveydellä saa parhaimmat nastarenkaat Helsingin talveen eli 45NRTH kahvat.

Mutta jos jousituksen puute ei ole ongelma, niin toi Precede näyttää ihan pätevältä.

Kaupunki pöly, loska, *aska ei riko moottoria, mutta kuten edellä mainitsin, voimalinja on kovilla, ketjuvetoisessa. Jarrut jäätyy vaan jos ajat kuumilla jarruilla umpihankeen pakkasella.

Mutta yleisesti tuollainen "hybridi" sähköpyörä on paras tapa liikkua stadissa, kesät talvet...jos voi säilyttää lämpimässä...

Percival
15.03.2023, 19.10
Kiitos vastauksesta. Vähän ajattelinkin noita katujen ja teiden reunoja ja kantteja, että auttaisiko etujousitus jotakin. Tavallisella pyörällä en ole kyllä kaivannut etujousitusta noilla omilla reiteillä, eikä kanttien yliajo ole muodostunut ylitsepääsemättömän epämukavaksi. Ei ole tosin kokemusta miltä 25kg sähköpyörä tuntuu ylittäessä katukiviä, niin en osaa sanoa millaiseksi epämukavuudeksi se tulisi. Kieltämättä täällä kaupungissa ketjut ja rattaat tuntuvat kulahtavan jo kuukausissa, vaikka mitä yrittäisi niiden eteen tehdä... Ajoa minulle tulee kuukaudessa noin 250km keskimäärin.

En tiedä Preceden renkaan leveyttä, mutta nettisivujen geometrioissa ilmoitetaan Rengaskoko 27,5?

Pyörän paino itsessään ei ole ongelma, voimaa löytyy ja olen tottunut ajelemaan 350-400kg moottoripyörillä.

EDIT: Pyörä tulee olemaan aina lämpimässä säilössä. Ulos jätän vain kaupassa/treeneissä käydessä.

Bndit
15.03.2023, 21.14
Niin tosiaan siinä on 27.5 renkaat, ei pistänyt silmään. 57mm näyttäisi olevan vakio renkaiden leveys. No niihinkin saa hyvät talvirenkaat, vaikka Kahvat 2.1” levyisenä.

Joo itselläni oli reilu kymmen kiloinen kaupunkipyörä jolla kanttarit ei ollut mikään ongelma, mutta kyllä ihan eri asia vetää tuolla nykyisellä 25kg pyörällä vaikka on edessä jousituskin. Mutta toki riippuu vauhdistakin, jos ajelee hiljempaa niin kai sillä pärjää.

Ei tosiaan ole kokemusta hihnavedosta, mutta luulisi että on oiva ratkaisu tuollaiseen pyörään.