Näytä tavallinen näkymä : Kona Rove muunnos yhdelle eturattaalle
Pyörä siis Kona Rove.
Retkikäytössä ollut useamman vuoden ja toiminut ok. Joskus kaivannut pienempää välitystä. Mutta ainhan voi talutella isoimmat kukkulat. Kuitenkin retkivarustus hankittu pyörää silmälläpitäen joten...
Nyt pitäisi tehdä remonttia pyörään eli uusi eturattaat + takapakka. Ketjuja on uusittu jo aiemmin useammin...
Tullut ajatus jos vaihteisto systeemin vois muutta yksinkertaisemmaksi: Eteen yksi eturatas ja taakse vaikkapa 11-pakka tms.
Nyt siis 2-eturatasta, takana 8-pakka.
Onko kokemuksia tai ajatuksia miten sen voisi järkevästi tehdä ja onko muunnos edes mahdollinen/järkevä?
Pyörän runko ja kaikki muu on ok. Miettinyt pyörän vaihtoa esim. Konan Sutra LTD:n mutta voisiko Rovesta saada halvemmalla ns. köyhänmiehen version?
Vaihtajat (tangon) jne. menee tietenkin uusiksi mutta varmaan halvemmaksi tulisi kuin uuden pyörän hankinta?
Kertokaa ideoita ja ajatuksia, kokemuksia miten hommassa voisi edetä.
maalinni
14.03.2023, 07.48
Retkikäyttöön kitkavipu tai indeksoitu tangonpäävaihtaja tulee edullisemmaksi kuin uudet maantiekahvat. Vanhoja voit edelleen käyttää jarrukahvoina.
maalinni
14.03.2023, 07.51
Esim. 11 vaiheisiin Shimanon takavaihtajiin https://www.bike-components.de/en/microSHIFT/BS-M11-R-11-Speed-Bar-End-Shifter-for-Shimano-MTB-p70324/
Malamuutti
14.03.2023, 08.15
Pyörä siis Kona Rove.
Retkikäytössä ollut useamman vuoden ja toiminut ok. Joskus kaivannut pienempää välitystä. Mutta ainhan voi talutella isoimmat kukkulat. Kuitenkin retkivarustus hankittu pyörää silmälläpitäen joten...
Nyt pitäisi tehdä remonttia pyörään eli uusi eturattaat + takapakka. Ketjuja on uusittu jo aiemmin useammin...
Tullut ajatus jos vaihteisto systeemin vois muutta yksinkertaisemmaksi: Eteen yksi eturatas ja taakse vaikkapa 11-pakka tms.
Nyt siis 2-eturatasta, takana 8-pakka.
Onko kokemuksia tai ajatuksia miten sen voisi järkevästi tehdä ja onko muunnos edes mahdollinen/järkevä?
Pyörän runko ja kaikki muu on ok. Miettinyt pyörän vaihtoa esim. Konan Sutra LTD:n mutta voisiko Rovesta saada halvemmalla ns. köyhänmiehen version?
Vaihtajat (tangon) jne. menee tietenkin uusiksi mutta varmaan halvemmaksi tulisi kuin uuden pyörän hankinta?
Kertokaa ideoita ja ajatuksia, kokemuksia miten hommassa voisi edetä.
11-pakka ei välttämättä mene vapaarattaalle. En ole kyllä varma tuosta nimenomaisesta tapauksesta, mutta vanhat 10-vaparit eivät tosiaan syö 11-lehtisiä rattaita.
10-vaihteiset STI-vivut alkavat olla vähissä ja hinnoissaan, mutta esimerkiksi Soraa saa edullisesti ja se toiminee vanhan takavaihtajan tai sitten ainakin 9-vaihteisen maastovaihtajan kanssa. Tuollaisella saisi 2x9-yhdistelmällä taakse kevyimmäksi rattaaksi vähintään 36-piikkisen.
Tai sitten tosiaan 10-lehtinen maastopakka, vaikka 11-42, sille sopiva (maasto)vaihtaja ja vaikka tangonpäävivut. Indeksointi ei välttämäti toimi maastovaihtajan kanssa. Eturattaaksi esimerkiksi 36-hampainen, jos yhdellä eturattaalla on tarkoitus mennä.
11-pakka ei välttämättä mene vapaarattaalle. En ole kyllä varma tuosta nimenomaisesta tapauksesta, mutta vanhat 10-vaparit eivät tosiaan syö 11-lehtisiä rattaita.
Maastopakkoja (pl. xd) syövät. Shimanolla oli myös pari maantiesarjojen pakkaa, jotka sopivat. Lisäksi on vaikkapa SunRace ym. valmistajia, joilta löytyy passelit.
Malamuutti
14.03.2023, 09.28
Maastopakkoja (pl. xd) syövät. Shimanolla oli myös pari maantiesarjojen pakkaa, jotka sopivat. Lisäksi on vaikkapa SunRace ym. valmistajia, joilta löytyy passelit.
Kiitos. Seison korjattuna.
J.Andrrsn
25.03.2023, 13.39
Olen itse rakentanut hieman omalaatuisen, mutta toimivan 1x-kampisarjan siten, että ostin oikealla BCD:llä (minulla 104mm) olevan eturattaan ja asensin sen prikkojen avulla paikoilleen. Melkein kuin uusi..
36-hampainen eturatas on nyt arkipyörässä ja toimii erinomaisesti!
Esimerkiksi maantiekahvoja saa XLC:ltä tosi hyviä! Hinta on jotain 30€ luokkaa, tuntuma sama kuin Sti-vaihtajissa, mutta ilman vaihtajaa. Se vaihtaja-asia sitten on oma lukunsa, tuo tangonpää on hyvä, mutta vähän konstikas löytää. Voihan siihen tietty jotain perus rapidfire-vaihtajaa mallailla, on aika hassu yhdistelmä, mutta toimii varsinkin jos ottaa takavaihtajaksi maastovaihtajan, esim Deoren[emoji106]
Olen itse yhdistellyt jonkin verran maasto- ja maantieosia, ainakin kaikki 9-vaihteiset shimanot menee aika kivasti ristiin, samoin 8.
Tosta 10-vaihteisesta ylöspäin "pull ratiot" muuttuu niin, että niitä ei voi enää yhdistellä.
Sheldon Brownin sivuilla on mahtavat tietopankin tästä!
J.Andrrsn
25.03.2023, 14.13
Vielä haluaisin kirjoittaa, että oma kokemus on se, ettei kannata vaihtaa runkoa jos se on hyvä, eikä aiheuta esim.hartiaongelmia stemmin vaihdon jälkeen.
Noita Sti vaihtajia saa kohtuu hinnalla myös 8-vaihteisiakin, itsellä on 9 ja 10 vaihteiset, joista tuo 10 on shimanon 105 osasarjalla (2011 vuosimallia ja toimii edelleen!)
Työkaverilla on Tiagran sti-vaihtajat ja hän ainakin kehui, että on kestäneet.
Sora-sarjasta ei ole kokemusta, mutta monessa yheydessä internetin kollektiiviälyä sanotaan, että ovat ihan käypää rompetta.
Noissa vähän vanhemmissa ja vähemmän lehtiä sisältävissä seteissä on sekin hyvä puoli, että ne ei ole niin pirun kalliita korjata ja uusia, kun ne kalliimatkin valitettavasti aika samaa vauhtia happanee suomen sääoloissa.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.