Näytä tavallinen näkymä : Vauhti hiljenee vuonna 2023?
Arnold-62
13.03.2023, 21.03
Jotenkin tuli loppukesästä 2022 mieleen että nämäkin tosiharrastajan / kilpatason laitteet maksavat jo sen verran että vuonna 2023 myynnit sakkaa. Koronavuosi lie antoi virikkeitä ihmisielle rahankäyttöön/investointeihin, vaikka tulot saattoi hieman pudota. Koronan jälkeen riennettiin maailmalle reissuille. Nyt sitten Putinin triumfi vie Euroopan taloutta kuin pässiä narussa, ja yksityistalouksien investointikyky sakkaa kaikilla rintamilla. Pakko tuon on näkyä myös pyörämarkkinoilla..
Oma veikkaukseni on että 15-20 prossaa supistuu euromääräisesti, mutta halpaa pyörää menee kyllä. Tyrmäättekö täysin?
F. Kotlerburg
13.03.2023, 21.06
Juu. Alennuksia monessa paikkaa jo nähty. Saatavuusongelmat helpottaneet ja Koronan aiheuttama kysyntäpiikki oli jo meni.
Just oli pinkbiken podcastissa että nimenomaan halpojen pyörien myynti sakkaa…
Giant ilmoitti just viime viikolla, että 2022 myynti oli +12,5% vuoteen 2021 verrattuna ja povaavat vahvan myynnin jatkuvan erityisesti kalliiden fillarien johdolla.
Daily MTB Rider: The bike industry is going down 2023
https://youtu.be/cRBW726KoXQ
Joo, varmaan kyllä rauhoittuu kysyntä, kun peruspertit eivät enää ostakaan pyöriä, vaan menevät taas Kanariffalle ja Taikkulaan.
Tulisko viimeistään syksyllä fillaritori täyteen vähän ajettuja koronavuosien ostoksia, kun ajaminen ei enää maistukaan?
Joo, varmaan kyllä rauhoittuu kysyntä, kun peruspertit eivät enää ostakaan pyöriä, vaan menevät taas Kanariffalle ja Taikkulaan.
Tulisko viimeistään syksyllä fillaritori täyteen vähän ajettuja koronavuosien ostoksia, kun ajaminen ei enää maistukaan?
Varmaan tulee, mutta tavallisen torin hintaan. Tietysti "huollettuna" ketjut ruosteessa ja pariin kertaan kaaduttuna.
Erikoinen vuosi oli tämä koronan aikainen. silloin kun osista oli puutetta tai että x kaupasta sai osan ja y kaupasta toisen, möin sekuntiakaan polkaistuja osasarjoja suurienpiirtein kaupan hinnalla takaisin saksanmaalle josta ne oli aikasemmin tulleet. Ja muuta sekalaista osaa.
Nyt en ymmärtänyt. Miksi myy ostamiaan ajamattomia osia saksalaisille samaan hintaan millä oli ne hankkinut?
JohannesP
15.03.2023, 10.30
Joku aika sitten bongattu lehdestä Helkaman, Bikeshopin ja Foxcompin kauppiaiden haastattelu. Työsuhdepyörät kannatteli myyntiä ja muuten myynti heikkoa. Luultavasti sama tilanne yleisesti muuallakin.
Moni kauppias voi olla keväällä pulassa jos harrastepyörien myynti ei lähdekkään vetämään. Ainakin jos varasto tilattu täyteen viime vuoden puolella vanhoilla hinnoilla ennakoiden jatkuvaa huonoa saatavuutta.
Periaatteella panostetaan enemmän laatuun kuin kappaleisiin. Yksi laadukas mielummin kuin kaksi keskinkertaista.
Otsikko hämäsi, kun juuri olin kirjoittamassa muka laadukkaampien premium-polkupyörien hinnoittelun järjettömyydestä.
Uudeksi normiksi tai hinnoittelurajaksi on muodostumassa n. 10 000 euroa, jonka jokaisen itseään kunnioittavan valmistajan premium-tuotteen pitää vähintään maksaa.
Mitä sillä rahalla saa verrattuna 4000 euron hintaiseen polkupyörään? Ainoa konkreettinen hyöty on muutaman sadan gramman säästö painossa. Muuten hinnoittelu perustuu puhtaasti mielikuvien luomiseen kuten naisilla Louis Vuittonin laukku vs. Michael Korsin tai Guessin laukku. Toinen maksaa 5000 euroa ja toinen 300 euroa. Molemmissa kuljettaa lompakkoa ja meikkejä yhtä mukavasti.
Kymppitonnin tai yli maksava polkupyörä ei ole suhteessa hintaansa yhtään nopeampi kuin halvemmilla osilla ja halvemmasta hiilikuidusta valmistettu sisarmallinsa.
Mihin Teslan menestys perustuu? Se perustuu siihen, että saat investoinnillasi saman suorituskyvyn, kuin kymmenen kertaa enemmän maksavissa super tai hyperautoissa, joihin ei ole varaa käytännössä kuin harvoilla tai valituilla. Teslan ostaa enempi käytettynä ihan perusjonnekin ainakin emämaa Jenkeissä. Viivan alle ei tarvitse jäädä paljon, kun myydään paljon. Kate on silloin ihan sama. Esim. Saksalaiset Canyon ja Cube myyvät tuotteitaan tällä amerikkalaisella myyntipolitiikalla.
Nuren viimeiseen kommenttiin sanoisin, että esim. Shimanon tuotteissa Dura-Acen laatu ei ole riittävän korkealla tasolla verrattuna esim. 105-sarjaan jos tuijotetaan pelkkää sarjojen hintaeroa.
Noita yli kymppitonnin pyöriä ostavat käytännössä vain ne, joilla varallisuus muutoinkin näkyy päälle päin. Ehkä ne on nimenomaan tälle ostajakunnalle suunnattukin, koska mitään lisäarvoa ne eivät tuota omistajalleen muutoin kuin hintansa puolesta.
Aina olisi hyvä tietää, mitä tuotteen valmistaminen on maksanut tehtaalle, kun lopputuote rullaa ulos liukuhihnalta. Minulla on jonkinlainen muistikuva, että esim. perusmallin VW Golf maksaa tehtaan portilta ulos ajaessaan n. 13-15 000 euroa. Kun se myydään kivijalkakaupassa, niin hinta on jopa tuotantomaassa vajaat 30 000 euroa.
Otsikko hämäsi, kun juuri olin kirjoittamassa muka laadukkaampien premium-polkupyörien hinnoittelun järjettömyydestä.
Uudeksi normiksi tai hinnoittelurajaksi on muodostumassa n. 10 000 euroa, jonka jokaisen itseään kunnioittavan valmistajan premium-tuotteen pitää vähintään maksaa.
Mitä sillä rahalla saa verrattuna 4000 euron hintaiseen polkupyörään? Ainoa konkreettinen hyöty on muutaman sadan gramman säästö painossa. Muuten hinnoittelu perustuu puhtaasti mielikuvien luomiseen kuten naisilla Louis Vuittonin laukku vs. Michael Korsin tai Guessin laukku. Toinen maksaa 5000 euroa ja toinen 300 euroa. Molemmissa kuljettaa lompakkoa ja meikkejä yhtä mukavasti.
Kymppitonnin tai yli maksava polkupyörä ei ole suhteessa hintaansa yhtään nopeampi kuin halvemmilla osilla ja halvemmasta hiilikuidusta valmistettu sisarmallinsa.
Mihin Teslan menestys perustuu? Se perustuu siihen, että saat investoinnillasi saman suorituskyvyn, kuin kymmenen kertaa enemmän maksavissa super tai hyperautoissa, joihin ei ole varaa käytännössä kuin harvoilla tai valituilla. Teslan ostaa enempi käytettynä ihan perusjonnekin ainakin emämaa Jenkeissä. Viivan alle ei tarvitse jäädä paljon, kun myydään paljon. Kate on silloin ihan sama. Esim. Saksalaiset Canyon ja Cube myyvät tuotteitaan tällä amerikkalaisella myyntipolitiikalla.
Nuren viimeiseen kommenttiin sanoisin, että esim. Shimanon tuotteissa Dura-Acen laatu ei ole riittävän korkealla tasolla verrattuna esim. 105-sarjaan jos tuijotetaan pelkkää sarjojen hintaeroa.
Noita yli kymppitonnin pyöriä ostavat käytännössä vain ne, joilla varallisuus muutoinkin näkyy päälle päin. Ehkä ne on nimenomaan tälle ostajakunnalle suunnattukin, koska mitään lisäarvoa ne eivät tuota omistajalleen muutoin kuin hintansa puolesta.
Aina olisi hyvä tietää, mitä tuotteen valmistaminen on maksanut tehtaalle, kun lopputuote rullaa ulos liukuhihnalta. Minulla on jonkinlainen muistikuva, että esim. perusmallin VW Golf maksaa tehtaan portilta ulos ajaessaan n. 13-15 000 euroa. Kun se myydään kivijalkakaupassa, niin hinta on jopa tuotantomaassa vajaat 30 000 euroa.
Osien hinnan perusteella ei voi laskea autosta saatavaa katetta. Pelkästään suunnittelu maksaa n. miljardin, osat pitää kuljettaa, auto pitää kasata ja vielä kuljettaa jälleenmyyjille.
Sama pätee jossain mielessä fillareihinkin.
En tiedä hiljeneekö vai mikä, mutta Outdoor-messut olivat varjo entisestä. Ennen siellä oli testirata pyörille ja lähes joka-ikinen kauppa ja valmistaja. Nyt ei ollut kuin niekka ja pari e-fättiä. Puutarhaa, pihaa ja kodin sisustusta olikin sitten vaikka kuinka.
Sen sijaan kuntia oli mukavasti mainostamassa mtb-reittejään eri puolilta Suomea. Sain parit hyvät vinkit.
Niekka ei kyllä aiheuttanut mitään ostohousujen suuntaan. Voisivat demopyöristä edes siistiä ohjaamon.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.