PDA

Näytä tavallinen näkymä : Riittääkö 30 mm rengas hiekkatielle? BMC RM02



JPK-works
12.03.2023, 11.03
Vähän alkanut houkuttaa poiketa välillä hiekkateillekin lenkeillä. Pyörä on BMC RM02 (-18 eli 1. sukupolvea) ja siihen pitäisi mahtua 30 mm rengas. Nyt käytössä Contin GP5000 28 mm ja hyvin mahtuu pyörimään. Vanteet ovat dt Swiss ERC 45, joiden sisäleveys on 22mm.

Pärjääkö 30 mm renkailla hiekkateillä? Tarkoitus ei ole mennä poluille tai edes metsäautoteille, vaan ihan normaali maalaistiestö riittää.

Mikä rengas olisi järkevä ao. käyttöön? Nykyisillä (5000 GP) en hiekalle mene; riski puhkeamisille on iso ja niiden vaihtamien tien päällä voipi olla mission-impossible (sen verran sai tapella kotioloissakin).
Gravel renkaiden koot näyttävät alkavan 35 mm leveydestä eli niistä ei liene apua.

Kokemukset BMC RM:stä hiekkateillä tai rengaskonfiguraatioista ovat myös tervetulleita.

maalinni
12.03.2023, 11.09
Riittää, itse ajan usein hiekalla continental four seasoneilla, ei ole puhjennut kahteen kesään. Ensi kesänä alla juurikin nuo gp5000:set.

Arosusi
12.03.2023, 11.17
Dt swiss erc on tubeless vanne. Laita GP5000S TR 30/32 mm niin matkan keskeytymis riski pienenee huomattavasti.
Ei GP5000S mikään varsinainen sora rengas ole mutta hyvin sillä pärjää savi/kova pintaisella tiellä.

JPK-works
12.03.2023, 11.57
Kiitos jo tähän mennessä tulleista vastauksista.
Ajattelin pysyä sisärenkaallisissa ja muutenkin renkaassa voisi olla vähän enemmän kuviota/pitoa kuin GP5000:ssa.

Onko muilla merkeillä jotain hyvää rengasta. 4-season vaikuttaa kiinnostavalle. Kumpi koko siitä (28 vai 32) olisi parempi (mahtuuko 32 BMC:hen)?
BikeRadar testissä 4-season :"I tested 28c tyres, which blow out generously on a 19mm (internal) rim width (https://www.bikeradar.com/advice/buyers-guides/rim-width-explained-for-road-bikes-mountain-bikes-and-gravel-bikes/) – closer to 29mm at around 80psi.", mutta vaikuttaako vanteen sisäleveys renkaan 'pullistumaan' (minulla 22 ja tuossa jutussa 19)?

hubba
12.03.2023, 12.05
Samaa olen pohtinut itse. Ykköspyörään Canyon endurace CF (2017) pyörään mahtuisi juuri 32mm renkaat, vaihtokiekoiksi löytyisi DT Swiss R32 18mm sisäleveydellä mihin voisi laittaa jotkin 32mm tubeless renkaat.

Toisena pyöränä löytyy vanha teräs peugeot (105 1x11) mihin mahtuisi helposti 40mm tai suurempaakin kumia tähän myös käyttäisin noita R32 vanteita. Suurin miinus kuitenkin että tehomittaria ei ole kuin canyonissa. Plussana ei tarvisi kiekkoja ja jarrupaloja vaihdella.

Vähän kahden vaiheilla kumpaan päätyisi kun ei vielä tiedä miten huonoille teille innostuu lähtemään. Toisaalta myös canyonin parempaa voimansiirtoa ei huvittaisi kuluttaa hiekalla. Kumpaan itse päätyisitte?

huotah
12.03.2023, 12.49
Kiitos jo tähän mennessä tulleista vastauksista.
Ajattelin pysyä sisärenkaallisissa ja muutenkin renkaassa voisi olla vähän enemmän kuviota/pitoa kuin GP5000:ssa.

Onko muilla merkeillä jotain hyvää rengasta. 4-season vaikuttaa kiinnostavalle. Kumpi koko siitä (28 vai 32) olisi parempi (mahtuuko 32 BMC:hen)?
BikeRadar testissä 4-season :"I tested 28c tyres, which blow out generously on a 19mm (internal) rim width (https://www.bikeradar.com/advice/buyers-guides/rim-width-explained-for-road-bikes-mountain-bikes-and-gravel-bikes/) – closer to 29mm at around 80psi.", mutta vaikuttaako vanteen sisäleveys renkaan 'pullistumaan' (minulla 22 ja tuossa jutussa 19)?

Vanteen sisäleveys vaikuttaa renkaan pullistumaan. Nyrkkisääntönä voi pitää, että 1mm lisäys sisäleveyteen kasvattaa renkaan leveyttä 0,5mm. Sinun tapauksessa rengas pullistuu noin 1,5mm leveämmäksi kuin BR:n testissä. 32mm luultavasti mahtuu pyörimään ensimmäisen sukupolven roadmachinessa, mutta ylimääräistä tilaa ei jää paljon.

4-Seasonin kuvio ei ole hiekkateillä yhtään sen pitävämpi kuin sliksi GP5000. On vaikea löytää 30 millisiä renkaita muuten kuin slikseinä. WTB:n valikoimasta löytyy Exposure, mutta senkin kuvio on niin matala että siltä ei voi odottaa sen enempää pitoa kuin sliksiltä.

Antsa41
12.03.2023, 14.04
Mielestäni 28 ja 30 millisen renkaan ero soveltuvuudessa soratielle on suhteellisen pieni. Jos et koe pärjääväsi 28-millisellä kumilla niillä teillä, joita haluat ajaa, et tule pärjäämään myöskään 30 tai 32 millisillä kumeilla. Kuitenkin esim. 32-millinen GP5000 on mielestäni juuri passeli rengas hienorakeisille sorateille, joita ovat suurin osa niistä Suomen sorateistä, jotka palvelevat paikallisasutusta ja useimmat mökkitiet. Niin kauan kuin soran raekoko on pientä, ei puhkeamisriskikään ole mitenkään merkittävän iso, sillä hienorakeisella soratiellä isommat rakeet painautuvat renkaan alla tiehen. Moninkertaisesti todennäköisempää on rikkoa renkaansa pyörätiellä sepeliin, sillä sepeli ei pääse painautumaan kovan asfaltin läpi vaan ainoastaan renkaan sisään. Ja sitä rikkoitumistodennäköisyyttä voi laskea alentamalla rengaspainetta hieman asfalttipaineita alemmaksi - kuitenkin niin, että renkaalla on riittävästi varaa joustaa ilman, että töyssyt hakkaavat vanteille.

Siinä vaiheessa, kun sora alkaa olla raekooltaan niin suurta, että ajaminen tuntuu epämiellyttävältä, on todennäköisyys rengasrikoillekin jo selvästi suurempi.

Mitä tulee renkaan kuviointiin, pidän itse nappuloiden käyttöä liioitteluna, jos käyttöolosuhteisiin ei kuulu mutaa, lunta tai jäätä. Enkä nyt oikein keksi, miksi joku ajaisi vapaaehtoisesti maantiepyörällä mudassa, lumella tai jäällä, jos asfalttikin kerran on vaihtoehto. Irtosora voi tietysti aiheuttaa ongelmia pidon kanssa, mutta kuviointi auttaa sellaiseen vain rajallisesti. Paljon enemmän apua on leveämmistä renkaista.

Jos pyörässä on nyt 28-milliset renkaat, on suhteellisen yksinkertaista mitata, paljonko leveämmät renkaat pyörään mahtuisi. Esim. 32-milliset tarvitsevat kummallakin sivulla 2 milliä enemmän ja pystysuunnassa 4 milliä enemmän tilaa kuin 28-milliset. Rengastilaa olisi hyvä jäädä joka suunnassa vähintään 3 milliä ja mielellään yli 5 milliä.

Benny
12.03.2023, 14.35
Gravel king SS löytyy 28mm ja 32mm.

Parempi hiekalla, kuin kokonaan sileä kumi.

nure
12.03.2023, 23.39
Paljon riippuu kuskista myös mutta tuskin saavutetaan kummaa etua jos rengaskoko kasvaa parilla millillä.

Hoo x Hoo
12.03.2023, 23.57
Schwalben G-One 30 millisenä mennyt hyvin soralla. Pientä nappulaa kuviona.

nure
13.03.2023, 09.27
Kaikkein olennaista että kuinka paljon suhteesa tulee hiekkateillä ajettua? Itse ainakin aivan mainiosti pärjäsin VarsinaisSuomen hiekka teillä 28mm:n 4Seasoneilla kun kuitenkin suurinosa ajosta päällystetyllä.

maalinni
13.03.2023, 14.55
Ja jos enempi gravelointi houkuttaa, niin hommaa 650b vanteet, niin menee paksumpi nakki alle.

miz
13.03.2023, 16.26
^
Maantiepyörään en itse menisi 650 kiekkoja hommaamaan.
Varsinkin kun pyörän spekseissä mainitaan max 30mm rengas, niin ei sitä tilaa suuremmin ole pienemmällä kiekollakaan.

stumpe
13.03.2023, 19.51
^haarukat levenee dropoutteja kohden, siksi useimmiten enemmän tilaa juurikin pienemmällä kiekolla. Useat gravelpyörien valmistajat mainostavat 650b koossa mahtuvan leveämpää rengasta.

Keskiö jos laskee liikaa 650b kiekoilla niin huonompi homma.

Marsusram
13.03.2023, 20.44
Riittävyyteen vaikuttaa miten hyvin pyörän keula ja runko hoitavat tärinän vaimennuksen.
Joku kisajäykkä tai alumiinikeulainen totaalisen kanki pyörä voi olla kauhea, kun taas hiilikuitu ja teräs nielevät kiharat paremmin kunhan materiaalin ominaisuudet viitsitään hyödyntää suunnittelussa.

miz
14.03.2023, 14.01
^haarukat levenee dropoutteja kohden, siksi useimmiten enemmän tilaa juurikin pienemmällä kiekolla. Useat gravelpyörien valmistajat mainostavat 650b koossa mahtuvan leveämpää rengasta.

Keskiö jos laskee liikaa 650b kiekoilla niin huonompi homma.

Juu, niin levenee, toisissa enemmän, toisissa tilaa taas on vähemmän.
Oma saman vuoden maantiepyörä olisi siitä huolimatta syönyt max 34 rengasta 650 koossa järkevällä välillä (28 millistä käytin, 30 olisi mennyt varmaan rimaa hipoen), siinä kapein oli chainstayn muotoilu. Ei toki tarkoita että bmc:ssä olisi yhtä ahdasta eikä aukeaisi enemmän.

Nämä on omia mielipiteitä, joista kukin saa olla eri mieltä:
Gravelpyörään tuo pieni kiekko on kyllä perusteltavissa maastokumien käytöllä, muuten en ymmärrä miksi 650 kiekkoja pitäisi hommata sinnekään.
Maantiepyörään en löydä mitään syytä, keskiö tippuu kuitenkin tosi alas kun iso kumi ei kuitenkaan mahdu pyörimään. Todennäköisesti vielä renkaan halkaisija tippuu ja kumien valikoima on rajallinen.
Itse laittaisin sen levyiset renkaat olemassa oleville kiekoille kun mahtuu pyörimään, ja koittaisin onko hyvä niin.

Kuten sanottua, saa olla eri mieltä ja käyttää kiekkoja jotka toimii itselle parhaiten.

Arosusi
14.03.2023, 16.36
Nämä on omia mielipiteitä, joista kukin saa olla eri mieltä:
Gravelpyörään tuo pieni kiekko on kyllä perusteltavissa maastokumien käytöllä, muuten en ymmärrä miksi 650 kiekkoja pitäisi hommata sinnekään.


650 + sliksit sopivassa koossa niin bb height:n saisi maantiepyörän kaltaiseksi, voisi käyttää kovapohjaisilla teillä eikä asfaltiakaan vierastaisi jos esim yhden pyörän taktiikalla mentäisiin.

Kovin paljoa isompaa rengasta 650 vanteella ei minusta useaan pyörään mahdu ja bb height putoaa saman kokoisilla renkailla kuitenkin 19 mm (olenko laskenut oikein) niin kopiseeko kammet noilla paljon kiviin ym vaikeassa maastossa?

K.Kuronen
14.03.2023, 19.01
...
Nämä on omia mielipiteitä, joista kukin saa olla eri mieltä:
Gravelpyörään tuo pieni kiekko on kyllä perusteltavissa maastokumien käytöllä, muuten en ymmärrä miksi 650 kiekkoja pitäisi hommata sinnekään.
Maantiepyörään en löydä mitään syytä, keskiö tippuu kuitenkin tosi alas kun iso kumi ei kuitenkaan mahdu pyörimään. Todennäköisesti vielä renkaan halkaisija tippuu ja kumien valikoima on rajallinen.
Itse laittaisin sen levyiset renkaat olemassa oleville kiekoille kun mahtuu pyörimään, ja koittaisin onko hyvä niin.

Kuten sanottua, saa olla eri mieltä ja käyttää kiekkoja jotka toimii itselle parhaiten.

Mä tykkään mun gravelipyörässä (Kinesis AT) myös 650B-kiekoista, joilla on ollut 47-milliset ja nyt niillä on kokeeksi 50-milliset renkaat: käytös on jotenkin vakaampi, vähän kuin telavaunulla ajaisi ja niillä on hauskempi ajaa huonopintaisilla metsäteillä.

K.Kuronen
14.03.2023, 19.08
...
Pärjääkö 30 mm renkailla hiekkateillä? Tarkoitus ei ole mennä poluille tai edes metsäautoteille, vaan ihan normaali maalaistiestö riittää.

...

Jotenkin sellaista, kuin tavallinen hiekkatie ei ole, vaan vaihtelu on suurta: toisella kertaa tie voi olla asfalttiin verrattava ja toisella kertaa hiljan lanattu, eli kapealla renkaalla todella ikävä ajettava.

Että mun mielestä voi pärjätä hyvin, tai voi olla pärjäämättä. Mutta onko ajaminen pääosin hauskaa ja syntyykö halu kurvata hiekkateille yhä uudestaan?

K.Kuronen
14.03.2023, 19.12
Hiekkateillä, ja miksi ei kaikilla alustoilla, musta parasta on toisinaan tykitellä ja tuntea jokaisella ihohuokosella, että pyörä pysyy näpeissä.

Mitä itse olen ajanut maantiepyörällä, niin kovin ei ole halua haastaa syttynyt muulla, kuin asfaltilla.

Föhn
14.03.2023, 19.13
S- kokoiseen Canyonin roadliteen meni 650 kiekoilla muistaakseni 40mm terraspeedi. Tai joku vastaava rengas. Kivaa kyytiä silläkin sai. Enkä muista kiinnittäneen minkäänlaista huomiota vajaakokoiseen kiekkoon. Ei tullut möyrittyä polkua tai muuta maastopyörällä kuuluvaa tonttia vaan ihan ehtaa traktorinjälkeä sekä maalaismaisemaa. Olkapäävammat ja kulumat ei oikein salli noita flatbaareja mutta nämähän ei tähän kuulukaan.

erkkk
21.03.2023, 15.20
Cyclocrossia ajetaan max 33mm renkaalla kisaa, joten 30mm on riittävä perus hiekkatielle. Hyväkuntoisilla teillä 25mm on ihan riittävä jos katsoo mistä ajaa. Aikoinaan ajelin 20-23mm tuubeilla hiekkateillä, koska silloin maantiepyörien rengastusta katsottiin vähän eri näkökulmasta. Kyllä niilläkin ajoi, mut kyyti oli suht kova.

JPK-works
22.03.2023, 11.40
30 mm renkaita on hyvin vähän tarjolla, Vittorio Corsa Control Graphene 2.0. ja Challenge:lla oli joku malli.
Kannattaako suosiolla ottaa perusvarma Continental 4-season (ilmeisen hyvä pistosuojaus myös kyljissä), vai olisko tuo Vittorio tai aiemin mainittu Schwalbe G-one (30mm) parempi?
Kommenttien mukaan 28-30 ero vaikuttaisi olevan vähäinen.
Onko 4-season 28mm käytännössä 28mm (muistelen gp4000 olleen aina nimellismittaansa suurempi)?

Ajo olisi jatkossakin n. 80% asfalttia eli satunnaista hiekkateille poikkeamista lähinnä. Toki aito-gravel (esim. 3T Exploro) houkuttaisi, mutta kun ei ole tilaa kaikille kivalle...

nure
22.03.2023, 12.12
Muistaakseni 4Season oli 28x28 kun mittasin ja vanne 19millin Krysium SL.

nure
22.03.2023, 12.54
Tuossa yksi vaihtoehto, sellainen kuva että on 4Seasonin korvaava rengas. https://r2-bike.com/CONTINENTAL-Tire-Grand-Prix-5000-28-700-x-28C-BlackChili-VectranBreaker

TERU
22.03.2023, 13.41
Oikeastaan kokojen 28 ja 32 ero joissakin renkaissa hyvin hyvin pieni. Leveämmissäkään numero ei ole tarkka koon kertoja.

nure
22.03.2023, 17.22
Lisäksi se mitä rungon valmistajat ilmoittaa millainen rengas mahtuu on usein hatusta temmattua, esim. tuossa projektirungossa valmistaja sanoo että 28mm on maksimi mutta takana +7mm per puoli ja edessäkin suurinpiirtein saman verran joten tilaa olisi.

J.Andrrsn
25.03.2023, 13.32
Varmaan aika paljon merkitsee oma paino, se millaista haipakkaa haluaa mennä (pidon puolesta) ja mukavuus jos sitä haluaa matalilla paineilla lisäillä.
Itsellä on 32mm marathon supremet cyclossa jokatien-ajoon. Pääasiassa päällysteillä, joskus vähän soraakin. On mukavat minulle.

JPK-works
27.03.2023, 09.27
Kiitoksia vinkeistä ja neuvoista. Tilasin Vittoria Corsa Control 30 mm; yritän saada mahdollisimman leveän renkaan. Toivottavasti ovat hyvät ajaa ja kestävät kiviä.

Jännästi on maantiepyörien maailma muuttunut; RM on tehty 2017 ja silloin 30 mm oli ilmeisen iso rengaskoko. Ovat ymmärtääkseni päivittäneet runkoa 202x ja nyt mahtuu 33mm. Sinällään RM oli hyvin moderni 2017, koska oli suunniteltu alun perin levyjarruille.

JohannesP
27.03.2023, 12.31
Monessa 2012 rungossa tekee tiukkaa tai jopa mahdotonta laittaa 25 mm rengasta vaikka vanteina olisi nykymitoille kapea vanne.

Hyvin tiivistyneitä hiekkateitä ajelee kivutta jopa 23 mm renkaalla. Ei optimaalista, mutta ei aiheuta syytä jättää ajamatta ainakaan alle parin kilometrin siirtymiä. Itse pitänyt hiekkatiellä tapahtuvaa rengasrikkoa vähemmän mahdollisena kuin talvisin sepelillä hiekoitetulla asfaltilla. Karkeille sora- tai kivimurskalla päällystetyille teille ei kuitenkaan uskalla mennä Vittorian ohutkylkisillä ja jälkimmäiseen en menisi millään maantierenkaalla. Ehkä 4-seasoit tai gatorskinit paksummilla kyljillä voisi jo herättää luottamusta.

nure
27.03.2023, 15.42
^Muistan varhaisilta päiviltä kun Saariston Rengastietä ajoin 21millisillä tuubeilla vajaa kymmenen kilometriä sepelillä kun työtie käynnissä, oli siinä kylmä rinkin persuksissa kun vain yksi vararengas mukana.

4Seasoneilla ajanut suht huolettomasti kaikilla alustoilla ja kahtena kautena ei ainakaan rengasrikkoja, uuteen projektiin Gatorskin ihan vaan kokeeksi ellei sitten vaihdu noihin GP5000sten Vectran versioon.

JPK-works
27.05.2023, 15.05
Muutama lenkki takana Corsa Control 2,0:lla. Pyörä muuttui mukavammaksi (30 mm vs. conti 5000 28 mm) ja jotenkin tasapainoisemmaksi. Conti oli vähän kuin liian matalaprofiilinen rengas suhteessa auto alustaan, jos tästä vertauksesta joku saa kiinni tuntemuksista. Muutos on minusta positiivinen. Hiekalla en ole vielä käynyt, mutta eiköhän nuo sielläkin toimi ja toivottavasti myös kestävät.

maalinni
28.05.2023, 11.13
^ paineilla kanssa iso merkitys. 0,5bar vähemmän conteihin olisi saattanut tuottaa saman efektin.

JPK-works
13.07.2023, 22.03
nyt on kesälomareissua takana ja hiekkateillä tullut ajeltua. Hyvin tuntui toimivan (tasaista hiekkaa ja osin irtosoraa); kyyti jopa yllättävän mukavaa (paineet 5+ bar, sisärenkaiset, aikalailla renkaan speksin alalaitaa), fillarin runkokin tuntui toimivan eli ei ole liian kova (vaikka BMC/RM ei taidakaan olla mukavimpia/pehmeimpiä endurancepyöriä). Ja yhtään rengasrikkoa ei tullut.