Näytä tavallinen näkymä : Laakerien vaihto linkustoon
Olisiko vinkkiä millä työkalulla saa helpoiten maastopyörän linkuston laakerit irroitettua? Onko paras vaihtoehto joku mutteri&kierre työkalu? Pyöränä kuituinen Yt jeffsy 2019. Liukuvasaraa on kokeiltu ja yritin myös hylsyllä lyödä laakerit läpi, mutta ei kyllä noilla konsteilla laakerit liikahtaneet milliäkään.
Varmasti sellainen laakeriprässisarja.
Varmasti sellainen laakeriprässisarja.
Tällä varmasti hoituisi: Park Tool SBK-1 suspension bearing kit. Menisi uudetkin laakerit samalla kitillä paikalleen. Muuta vikaa ei näytä olevan kuin hinta :)
Itte oon vaihtanut linkuston laakerit sopivan kokoisilla hylsyillä ja kierretangolla.
Tuolta löytyy kohtuuhintaan https://www.bearingprotools.com/
Kuminauha
31.03.2023, 21.17
^Hieno vinkki, pitää laittaa ylös kun tulee täpärissä ekat linkuston huollot eteen.
Tällainen ulosvetäjä on muuten tosi hyvä pressfitt keskiöihin, joissa on vaihdettava konelaakeri. Kuppi pysyy liikkumattomana kuiturungossa.
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0008/7851/0138/products/DSC03581_750x.JPG?v=1569544337
Tuolta löytyy kohtuuhintaan https://www.bearingprotools.com/
Kiitos vinkistä, käyn tuolta katsomassa sopivaa.
Oma kestosuosikki enduron laakereiden irroitteluun on M6 tai M8 kierretanko sopivilla prikoilla ja muttereilla varustettuna. Ulosvetäjän lisävarusteena pätkä nylonmuoviputkea jojon laakeri putkahtaa parin veivauksen jälkeen
Aloin minäkin vaihtamaan laakereita Propain Spindriftin linkustoon. 4 laakeria kahdeksasta sain irti ja takaisin kiinni diy-prässeillä mutta tämän kuvan linkun laakerit eivät sisään puristamalla ainakaan liikahtaneet. Ajatellen, että vastapuolella oleva laakeri olisi sitten työntynyt ensin ulos.
Siniset ovat kiinni olevat vanhat ja punaiset pitäisit saada tilalle. Tuossa linkun läpi laakerien välissä kulkee siis reikä. Reiässä on laakerien välissä sylinterin muotoinen hylsy joka on irtonainen eli sormilla kokeillen liikkuu hieman sivuilla ja ylös ja alas mutta on niin pitkä, että osuu käytännössä kiinni molemmista päistä noihin laakereihin. Ajatukseni oli, että puristamalla laakeria sisään päin olisi tämä hylsy siellä sisällä pakottanut sitten toisen pään laakerin ulos. Mutta onkohan nuo laakerit kuitenkin saatava pois linkusta suoraan ulospäin eli ne eivät pysty liikkumaan enempää sisään. Ja miten sen pystyy toteuttamaan, kun välissä olevan hylsyn takia laakerin sisäpinnalta ei voi saada kiinni. Koska se putki siellä välissä liikkuu hieman tosiaan sivuille, pitäisikö tuota yrittää tökkiä jollain ruuvarin kärjellä siten, että ruuvarin työntää toisesta päästä laakerin ja hylsyn läpi ja pystyy hieman löytämään iskupintaa toisen pään laakerin sisemmän metallirinkulan reunasta? Eikai se nyt voi olla oikea ja ainut tapa ja ainakin nuo muut laakerit olivat niin tiukassa että epäilen miten onnistuu?
Okei, voihan tämän teetättää liikkeessä ja siihen varmaan nyt joudun päätymään samassa yhteydessä kun lähetän takaiskarit vuosihuoltoon mutta ihan mielenkiinnosta miten tuo vaihto pitäisi hoitaa ja millaisella työkalulla? Kertomallani tavalla sisään päin puristamalla käytössä ollut paksuhko prikka lähti jo taipumaan koveraksi eli puristusta oli jo aika paljon mutta mitään ei tapahtunut. Lukuun ottamatta prikan taipumista.
https://ep1.pinkbike.org/p4pb26285341/p4pb26285341.jpg
Yllä vastaus. Laakereilla tietysti pesät kuten pyörän navoissakin.
https://www.bearingprotools.com/
Täältä kanssa nopeasti
https://foxcomp.fi/tuotteet/?q=Bearing+Extractor
Tämä kuva siis prätkästä, mutta aika varmasti noin sinullakin. Ei oikein läpi puristamalla laakeri liiku.
https://www.thumpertalk.com/uploads/monthly_2017_02/IMG_0367.JPG.b87c716c25b4b7ecf6c9a4aa10931ba0.JPG
xc-pyöräilijä
27.02.2024, 17.35
https://www.propain-bikes.com/wp-content/uploads/2022/07/PROPAIN-Spindrift-CF-MY2021-ExplodedView-v5.pdf
Kiitoksia. Eli kun spindriftin laakeri on 15x28x7 mm kokoinen, niin tämä on kai se oikea työkalu? Ja nimenomaan tämä laajentuva expander puller versio, koska laskerin takapinnalle ei pääse käsiksi sen laakerien välissä kulkevan putken takia?
https://www.bearingprotools.com/products/bearing-puller?variant=32121629180009
https://ep1.pinkbike.org/p5pb26286081/p5pb26286081.jpg
Foxcompin valikoimasta se olisi siis tämä mutta heillä se näkyy olevan loppu. https://foxcomp.fi/wheels-sealed-bearing-extractor-for-6002-6702-6802-6902-15267-15268-15mm-bearings
Eikö se putki liiku siellä sen verran, että tuurnalla tai meisselillä naputat eri reunoilta ulospäin. Laakerin alle tietty "tyhjää", eli sopiva hylsy tms.
Sillai ainakin DT:n vaparin laakerit irtoaa.
30 euroa olis posteineen, tulleineen ja alvineen ebayn kautta tuo brittiläinen expander ulosvetäjä. Samaa luokkaa työn teettäminen liikkeessä. Ostamalla työkalun vois tehdä sitä toistekin, toisaalta tuo työkalu käy vain just tuon sisämitan (15 mm) laakeriin ja onkohan siihen koskaan uudelleen tarvetta. 3 vuotta meni alkuperäisillä laakereilla. Naputtelua Jaskaojan tapaan (kuluitta) vois varovasti tietty koittaa. Vanha laakerihan saa rikkoutua mutta linkkuun tai siihen onttoon akseliputkeen ei saisi tulla kyllä vaurioita. No odotan vielä vastauksen larunpyörästä pyytämääni tarjoukseen siitä millä hinnalla tekisivät tuon homman samalla jos vien heille 2 takaiskaria vuosihuoltoon.
Edit. Katsoin vielä uudelleen sitä rakennetta ja joku 10 mm tuurna vois kyllä toimia. Hylsyä saa sen verran vinoon linkun sisällä, että laakerin reunaa paljastuu osan matkaa. Ja tuurnan pyöreä muodolla saisi hyödynnettyä paljastuvaa alaa parhaiten (esim talttapää ruuvariin verrattuna). https://www.motonet.fi/tuote/tuurna-10mm?product=80-1210
usko juntunen
01.03.2024, 20.01
Joskus itselläkin meinasi olemattomat hiukset harmaantua Trekin linkuston laakereiden kanssa. Se oli aikaa, kun olin vielä sorvin äärellä niin homma hoitui tsi-menetelmin&työkaluilla.
https://goo.gl/photos/QwJDMp8Jmr2LU7ED6
Eemeli82
01.03.2024, 20.24
Itse kyllä ostaisin tuo 30€ työkalun enemmin kun veisin liikkeeseen. Tuskin se liike paljoa sitä halvemmalla niitä irrottaa ja jääpähän työkalu itselle, ei sitä tiedä vaikka johonkin sitä tulevaisuudessa itse tai joku kaveri tarvitsee. Ja mukavaahan sitä on itse harrastaa. Toki riskinä on se, että ei sillä saakaan irti tai onnistuu vaurioittamaan linkustoa. Mutta pieniä oppirahojahan TSI-mies on aina valmis maksamaan :D
Se laakeri lähtee aivan varmasti. Sieltä sisältä päin vinottain lyömällä kannattaa naputella suht tasaiseen joka puolelle, ettei laakeri tule vinottain ulos ja syö alumiinia. Tuo linkku vaikuttaa kyllä niin tukevalta, etten kamalasti välittäisi. Kepoiseen kuituosaan irroitustyökalu on kyllä fiksua hankkia. Noiden kanssahan joko lyödään takaapäin tai käytetään liukuvasaraa.
Kävin 10 mm tuurnan just tänään Moponetista hakemassa 2,90 hintaan. Näytti hyvin sopivan tarkoitukseen, kun sitä siellä liikkeessä linkku mukanani mallailin. Huomenna tai sunnuntaina sitten nakuttelemaan. Eiköhän tuo onnistu. Kiitos vielä vinkeistä ja kannustuksesta.
Sen toisen linkun jonka laakerit olin jo vaihtanut asentelin eilen takaisin fillariin. Piti vain jonkin aikaa ihmetellä, kun Propainin manuaalin räjäytyskuvassa oli virheitä prikkojen/kartioiden sijainnissa ja määrissä. Pari itse ottamaani kännykkäkuvaa purkamisesta ja oma järki onneksi vei voiton virheellisestä manuskasta. Esim muovisia halkaistuja kartioprikkoja sanottiin olevan 6 kpl vaikka niitä on vain neljä. Kuvaan niitä oli piirretty vain ne neljä mutta kaksi niistä väärän akselin päihin...
Edit. Manuaali taitaa olla cf-mallin kun mulla on al. Ehkä kuituisessa on tuossa suhteessa eroa oikeastikin.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.