Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Maasturin päivitys: 3x8 -> 1x11/12?



PekkaLyyti
10.03.2023, 13.54
Varmasti tälläisiä päivityksiä on tehty useampiakin foorumilaisten toimesta.
Nykyinen Deore takavaihtajalla ja edessä jotain halvempaa osasarjaa.

Mitä tälläisessä täytyy ottaa huomioon?
Vaihtoon menee siis:
Pakka, vaihtaja, liipaisin, ketju, edestä kammet ja ketjupyörä...?
Eli: https://www.bike-components.de/en/Shimano/Deore-M6100-1x12-30-Groupset-p78014/
Tuon lisäksi tarvitsen varmaankin uuden vaparin?
Nyt pyörässä DT Swiss X1700 kiekot ja tietysti Shimanoyhteensopiva vapari.
Uuden pitää siis olla Microspline?
Eli: https://www.bike-components.de/en/DT-Swiss/Freehub-Body-to-XTR-12-speed-Micro-Spline-Conversion-Kit-p67370/
Ymmärtääkseni X1700 on tuo "ratchet"?

Mitä muuta? Meneekö vanhan fillarin keskiölaakeri sama?

Kiitokset vinkeistä asiantuntijoille jo etukäteen!

Kanuuna
10.03.2023, 14.34
Itte laittaisin 1x11, niin ei tarvi vaihtaa vaparia.
Vaihtoon tosiaan vaihtaja, pakka, ketju, liipaisin ja eturatas.
Kampia ei tarvi välttämättä vaihtaa tai keskiötä, jos ne on kunnossa. Riippuu toki kammista, saako narrow wide ratasta vaihdettua, jos sellaisen haluaa. Saattaa pysyä ketju paremmin paikallaan.
Ja 11 pakka pitäisi sopia perus HG-vapariin.

PekkaLyyti
10.03.2023, 15.25
Kiitos vinkeistä.
Tosiaan 11 riittäisi ihan hyvin ja tosiaan säästäisi vaparin verran.

Täytyy tutkia saatavuutta...

velib
10.03.2023, 15.59
Jos kammista saa rattaat irti niin riittää että ostaa sopivan eturattaan. Silloin täytyy tarkistaa pulttijako (jotkut Shimanot 96mm, muut yleensä 104mm, mutta muitakin on). Tällöin tarvitaan siis takavaihtaja, pakka, vipu, eturatas ja ketju. Nopeasti katsottuna hintaa tulee n. 180€ 1x11 Deore-osille. Jos taas kammet joutuu vaihtamaan niin tuo valmis 12-vaihteinen 260€ paketti kuulostaa ihan hyvältä, kunhan kammet sopivat pyörän keskiöön, mikä pitää sekin varmistaa. Vähän halvemmalla taitaa kyllä silti saada 1x11-setin.

Marsusram
10.03.2023, 16.12
Triplakammissa on pitemmät rattaanpultit kahdelle isoimmalle rattaalle, joten 1x rattaan kanssa tarvitsee lyhyemmät. Tai sitten laittaa kosmeettisen ratassuojan isoimman tilalle (ketjukin suojaa 1x ratasta).
Esim. https://www.bike-components.de/en/Truvativ/All-Mountain-Guard-Stylo-Bash-Guard-p20687/

velib
10.03.2023, 16.48
Vaihtoehtona on myös käyttää alkuperäisiä pultteja prikkojen kanssa, esim. https://www.bike-components.de/en/Rohloff/Spacers-for-Chainrings-p16743/, mutta en osaa sanoa kuinka paksut tuossa tapauksessa tarvitsee.

maalinni
10.03.2023, 20.11
Itte laittaisin 1x11, niin ei tarvi vaihtaa vaparia.
Vaihtoon tosiaan vaihtaja, pakka, ketju, liipaisin ja eturatas.
Kampia ei tarvi välttämättä vaihtaa tai keskiötä, jos ne on kunnossa. Riippuu toki kammista, saako narrow wide ratasta vaihdettua, jos sellaisen haluaa. Saattaa pysyä ketju paremmin paikallaan.
Ja 11 pakka pitäisi sopia perus HG-vapariin.

Eiks Sramin Eagle sx mene ”normi” vaparille? Jos siis haluaa 12sp. Mutta kyllä sillä 11:kin pärjää mainiosti.

laattamaa
10.03.2023, 20.27
Eiks Sramin Eagle sx mene ”normi” vaparille? Jos siis haluaa 12sp. Mutta kyllä sillä 11:kin pärjää mainiosti.Sx ja nx on hg vaparille, myös sunracelta ja garbarukilta löytyy hg pakkoja.

Lähetetty minun JSN-L21 laitteesta Tapatalkilla

nure
10.03.2023, 21.11
1x11 ehdottomasti paras ja edullisin vaihtoehto päivityksiin. 12 vaihteisella et saa muuta kuin tuon suht hyödyttämän ison takarattaan.

miz
10.03.2023, 23.49
^
Samanlaisia 50 piikkisiä on 11 sarjoissakin saatavilla, esim 11-51. Toki voi sitten valita tiheämmän, vaikka 11-42, ihan omien tarpeiden mukaan.
HG vaparilla ei tule sitä suht hyödytöntä 10 ratasta, se vaatii microsplinen tai XD vaparin.

nure
11.03.2023, 10.38
^Itsellä uudessa projektissa 11-40 XT, aika toimiva kombo eikä turhaa 50/51 piikkistä.