PDA

Näytä tavallinen näkymä : Jäykkiä yleispyöräsuosituksia ja vertailuja



ErnoNykanen
10.03.2023, 06.47
Määritellään aluksi "yleispyörä" tässä yhteydessä: Pääasiassa hiekkatiellä/kevlillä tapahtuvaa pisteen a ja b välistä siirtymistä (ja iltapäivällä takaisin b:sta a:han), mutta myös satunnaisten polkulenkkien ajamista teknisessäkin maastossa eli kivien ja juurakoiden kanssa ja jumppaamista.
Hirveän pitkää matkaa kovalla keskivauhdilla ei ole tarkoitus ajaa kestopäällystetyllä tiellä, eikä rikkoa rataennätyksiä endurossa.

Voisikohan tuon kiteyttää "maastokelpoinen työmatkapyörä"?

Tällä kantilta päädyin "jäykkään yleispyörään" ja omalla shortlistalla on seuraavanlaisia vaihtoehtoja:

1. Kona Unit X
Vaikuttaa hyvinkin pätevältä 29" yleispyörältä ja valmis paketti suoraan ajoon. 68 asteen keulakulma ja pitkä runko pitäisi toimia aika hyvin myös maastossa alaspäin mennessä.
https://konaworld.com/unit_x.cfm

2. Surly Karate Monkey
Hyvin samankaltainen kuin Unit, mutta 27,5" rengas koko, joka on kuitenkin paksumpi eli maastossa ehkä pikkuisen kivempi. Kevliajoon kuitenkin tähän hankkisin 29" kiekkosetin rullaavammilla renkailla, jolloin saisi ehkä 1,5 pyörää samassa paketissa rengastuksella. Keulakulma asteen jyrkempi 69 asteessa ja runko vähän lyhyempi kuin Konassa, mutta onkohan käytännössä edes juuri eroa?
https://surlybikes.com/bikes/karate_monkey


3. Trek Roscoe
Tässä vähän bonus ja menee jo enempi maastokategoriaan, vaikka erityisesti työmatkaa ajatellen pyörä on tulossa. Tässä on jo aika loiva keulakulma 65 astetta, joten alaspäin meno ei ole ongelma. Tässä on kuitenkin joustokeula, joka vaihtuisi sitten jäykkään ja jotkut vähän rullaavammat renkaat tarvitsisi alle ainakin kevliä silmällä pitäen.
https://www.trekbikes.com/us/en_US/bikes/mountain-bikes/trail-mountain-bikes/roscoe/roscoe-7/p/35116/?colorCode=tealdark_black

Mikäs olis oma valintanne näistä (vai joku muu)?

Sent from my SM-G970F using Tapatalk

Bndit
10.03.2023, 08.22
Kona unit on kyllä komea peli, itsekin haaveilin semmoisesta pelkän ulkonäön ja yksinkertaisuuden ajatuksen takia. Mulla oli pari vuotta läskipyörä joka viime kesästä asti jäi vain perheen kanssa poluilla ajeluun, kiva peli mutta kun on tottunut täysjousitettuun ja vaikka perheen kanssa ajelu on rauhallista niin alamäet voi silti ajaa täysillä ja siinä täysjäykkä läski ei ollut kauhean kätevä. Kun talviajotkin jäi sillä niin vaihdoin jäykkäperäiseen ja juurikin tuohon Roscoeen. En ole ajanut vielä, mutta vaikuttaa pätevältä peliltä etenkin kun on nyt alennuksessa. Plussaa noihin kahteen muuhun verrattuna on dropperi, ilman sitä ei voi maastossa ajaa ??. Harkinnassa oli kanssa 27`5” plussarenkainen mutta päädyin 29” kun ajattelin et menee juurakossa paremmin ja 2.6” on tarpeeksi mukava.

JackOja
10.03.2023, 08.26
Mikäs olis oma valintanne näistä (vai joku muu)?


Konan mä noista hakisin heti.

Jii8
10.03.2023, 08.47
Ei kai tuolla Konalla voi pahasti metsään mennä (pun intended). Säädettävät dropoutit selkeästi extraa jos haluaa sinkuloida. Omassa käytössä vastaavaa virkaa hoitaa Genesis Longitude, mahtuu 29x3 kumit eli jäykän keulan kanssakin sujuu maastoajo ihan kivasti kun on vähän pehmeämpää menoa.

Gambinamiäs
10.03.2023, 09.08
Surlylta Bridge Club? Tosin läpiakseleita ei taida olla. Vähän samoilla spekseillä etsin pari vuotta sitten ja Unit vs Bridge Club oli finaalissa, mutta päädyin kuitenkin lopulta Kona Sutra LTD:hen. Jos olisi tilaa enemmän, niin ehkä vaihtaisin nyt Sutturan vähän sporttisempaan graveliin ja otsikon mukaiseen suoratankogravel-henkiseen fillariin eli varmaan Unit X:ään.

nure
10.03.2023, 09.32
Kona ja voihan siihen vaihtaa kuituisen keulalle myöhemmin. Genesin Tarn on/oli myös hieno peli mutta taitanut hävitä markkinoilta?

F. Kotlerburg
10.03.2023, 09.37
https://nordestcycles.com/en/product/sardinha-2-kit

Itse rakentamalla saa kaikenlaista hienoa kun Nordest. Hinta toki nousee.

Leewi
10.03.2023, 10.31
Kun pääkäyttö on liikkuminen paikasta toiseen, niin itse laittaisin noiden sijaan kevyemmän ja nopeamman kulkineen. 2.6 Rekoneilla ja 32 piikkisellä eturattaalla kihnuttaminen asfaltilla kasvattaa nopeasti aikamoisen ulokkeen otsaan. Joku flat bar greiveli olisi oma valinta https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?61500-Flatbar-Gravel

Jos toi tekninen maasto tarkoittaa jotain juurakkoa, niin tossa käy helposti niin, että siellä maastossa pitäisi olla täpäri ja KLV:llä taas nopsampi pyörä ja kompromissi ei ole hyvä kummassakaan. Ja tämähän lienee syy siihen, ettei jäykkiä maastureita mainittujen lisäksi markkinoilla ole. Hybridi/FLG tarjontaa riittää syystä.

Gambinamiäs
10.03.2023, 10.45
Joo, Marin DSX olisi aika täsmäase, tosin kuitukeula on tälläliselle etutarakkamiähelle vähän ikävä kompromissi. Joku tuollainen teräksestä olisi aika lailla ideaali.
https://velosport.fi/verkkokauppa/fin/marin_dsx_1_gravelpyora-p-101083-0

Tosin saahan siihen Unitiinkin vaihdettua vaikka jotkut kivasti rullaavat 50mm kumit ja kai siihen saa vaikka vähän isomman eturattaankin?

tchegge_
10.03.2023, 11.13
Just kaksilla kiekoilla saadaan noista Unitin tyyppisistä aika monen kelin ja reitin pyörä.

Jos ajaa työmatkaanniin rullaavaa kapeaa ja 5min vaihto jos aamulla päättääkin ajella polkuja pitkin.

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

F. Kotlerburg
10.03.2023, 11.16
Mulla oli Unitti työmatkapyöränä. Kyllä siihen renkaat pystyi vaihtamaan rullaavampiin ihan ongelmitta kuten muihinkin pyöriin. Sellaista 25-30km/h vauhtia pystyi ihan leppoisasti pitämään vastatuulesta riippuen. Täällä toki vedetään työmatkatemmot 40km/h keskarilla ja kaikki hitaampi on kihnutusta.

nure
10.03.2023, 13.58
Tuo Gambinan menee lähemmäs hybridi kategoriaa. Unit geometriseltaan mukava ja kuitenkin sellainen aihio mitä helppo parantaa jos muuten sopiva.

Antsa41
10.03.2023, 14.24
Toi työmatkapyörän ja maastopyörän yhdistelmä on sikäli väkisinkin huomattava kompromissi, että teknisessä maastossa kaipaa ihan eri asioita (joustoa renkaista/haarukoista, leveää pitävää rengasta) kuin työmatkalla (kapeampaa rullaavaa rengasta, lokasuojaa, tarakkaa, dynamovaloja jne.) ja jos hankkii tuollaisen periaatteessa parasta mahdollista kompromissia edustavan leveärenkaisen täysjäykän, joutuu maksamaan äkkiä pari tuhatta euroa. Jos olisi valmis laittamaan saman rahan kahteen eri pyörään eli perustason hybridiin ja halvemman pään maasturiin, saisi mielestäni sekä paremman työmatkapyörän että maastopyörän.

Mitä suosituksiin tulee, niin Cuben Travel- ja Hyde-sarjojen pyörät osuisivat periaatteessa myös spekseihin ollen esitettyihin vaihtoehtoinen verrattuna paremmin työmatkapyöräilyyn optimoituja. Itse valitsisin Unit X:n ja lähtisin sillä myös useamman yön maastopyöräretkelle. Genesis Longitudea voin myös suositella, mutta sellaista ei taida tällä hetkellä saada mistään päin EU:ta.

ErnoNykanen
10.03.2023, 14.48
Omassa käytössä vastaavaa virkaa hoitaa Genesis Longitude, mahtuu 29x3 kumit eli jäykän keulan kanssakin sujuu maastoajo ihan kivasti kun on vähän pehmeämpää menoa.
Genesis vaikutti kyllä myös iha pätevältä peliltä, mutta tuo 2x10 vaihteisto ei oikein innosta...saatavuuskaan ei vaikuta olevan järin hyvä tällä hetkellä.


Surlylta Bridge Club? Tosin läpiakseleita ei taida olla. Vähän samoilla spekseillä etsin pari vuotta sitten ja Unit vs Bridge Club oli finaalissa, mutta päädyin kuitenkin lopulta Kona Sutra LTD:hen. Jos olisi tilaa enemmän, niin ehkä vaihtaisin nyt Sutturan vähän sporttisempaan graveliin ja otsikon mukaiseen suoratankogravel-henkiseen fillariin eli varmaan Unit X:ään.
Bridge Club varmaan kans ihan hyvä vaihtoehto nimenomaan tasaisempaa maastoa silmällä pitäen, mutta mielestäni tuo Karate Monkeyn 68 asten keulakulma vs. Bridge Clubin 71 astetta on parempi niitä satunnaisia maastolenkkejä silmällä pitäen.


https://nordestcycles.com/en/product/sardinha-2-kit

Itse rakentamalla saa kaikenlaista hienoa kun Nordest. Hinta toki nousee.

Tämä vaikuttaisi ihan hyvältä vaihtoehdolta, mutta nyt tulee hankittua työsuhde-etuna tämä pyörä niin pitää koko fillari saada samasta kaupasta.


Kun pääkäyttö on liikkuminen paikasta toiseen, niin itse laittaisin noiden sijaan kevyemmän ja nopeamman kulkineen. 2.6 Rekoneilla ja 32 piikkisellä eturattaalla kihnuttaminen asfaltilla kasvattaa nopeasti aikamoisen ulokkeen otsaan. Joku flat bar greiveli olisi oma valinta https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?61500-Flatbar-Gravel

Jos toi tekninen maasto tarkoittaa jotain juurakkoa, niin tossa käy helposti niin, että siellä maastossa pitäisi olla täpäri ja KLV:llä taas nopsampi pyörä ja kompromissi ei ole hyvä kummassakaan. Ja tämähän lienee syy siihen, ettei jäykkiä maastureita mainittujen lisäksi markkinoilla ole. Hybridi/FLG tarjontaa riittää syystä.
Joo flat bar graveli oli itselläkin ensimmäinen ajatus uudesta pyörästä tätä työmatkaa silmällä pitäen, mutta sitten keksin yrittää päästä samalla täpäristä eroon (kun ei ole tullut riittävästi ajoa) niin sitten pitäisi tosiaan saada tällainen kaiken kattava yleispyörä. Eihän se tietenkään ajomukavuudeltaan taikka nopeudeltaan ole täpärin veroinen kivikkoisissa juurakkolaskuissa, mutta ajatuksena on että olis edes optio sinne lähteä, toisella kiekkosetillä mahdollisesti tätä optiota parantaen. Ei noilla 2,6" Rekoneilla tosiaan kestopinnoitetta ihan loputtomiin aja, mutta hiekkatietä on itseasiassa suurin osa omasta työmatkasta ja varastosta löytyy vähän ohuempaa ja rullaavampaa kumia vaihtaa alle, jos siltä tuntuu. Sitten seuraavasta fillarista tietää taas, että haluaako mennä enempi gravelin vai maastopyörän suuntaan.


Joo, Marin DSX olisi aika täsmäase, tosin kuitukeula on tälläliselle etutarakkamiähelle vähän ikävä kompromissi. Joku tuollainen teräksestä olisi aika lailla ideaali.
https://velosport.fi/verkkokauppa/fin/marin_dsx_1_gravelpyora-p-101083-0

Tosin saahan siihen Unitiinkin vaihdettua vaikka jotkut kivasti rullaavat 50mm kumit ja kai siihen saa vaikka vähän isomman eturattaankin?
Tämä DSX:hän olisi oikein hyvä vaihtoehto, kiitos ehdotuksesta! Mutta tähä ei ihan riittävän paksuja kumeja saa kiinni tuota omaa maasto-optiota varten. Tosiaan ajatuksena on, että rengastusta säätämällä tuosta Unitista tai Karate Monkeysta saisi ainakin rullaavuudelta käytännössä flat bar graveliä vastaavan.


Toi työmatkapyörän ja maastopyörän yhdistelmä on sikäli väkisinkin huomattava kompromissi, että teknisessä maastossa kaipaa ihan eri asioita (joustoa renkaista/haarukoista, leveää pitävää rengasta) kuin työmatkalla (kapeampaa rullaavaa rengasta, lokasuojaa, tarakkaa, dynamovaloja jne.) ja jos hankkii tuollaisen periaatteessa parasta mahdollista kompromissia edustavan leveärenkaisen täysjäykän, joutuu maksamaan äkkiä pari tuhatta euroa. Jos olisi valmis laittamaan saman rahan kahteen eri pyörään eli perustason hybridiin ja halvemman pään maasturiin, saisi mielestäni sekä paremman työmatkapyörän että maastopyörän.
Joo kyllähän tossa kompromisseja tosiaan joutuu tekemään. Tällä hetkellä mennään juurikin kahden pyörän taktiilla, joista toinen on tuollainen kevyt työmatkafillari (joskin koon verran liian pieneksi osoittautunut) ja toinen sitten täpäri maastoa varten. Tuo kevyt työmatkafillari (Felt QX) vaan ei ole osoittautunut käytännössä kovin toimivaksi talvisilla työmatkoilla liian köykäisen rengastuksen vuoksi. Kyllähän sillä ajaa, mutta ei ole kovin mukavaa. Maastossa ajelu taas on jäänyt sen verran vähiin ja painottunut enempi perheen kanssa ajeluun, että täpäri on ylilyönti siihen hommaan tällä hetkellä niin tällä kompromissiratkaisulla haetaan myöskin tilaa sitten talliin mahdollisia tulevia hankintoja varten, jos alkaa kaivata taas järeämpää maastopeliä tai nopeampaa työmatkakonkelia.


Kyllähän tämä nyt vahvasti näyttää siltä, että tuo Unit X olisi hyvä lähtökohta ja siitä sitten lähtee tuunaamaan siihen suuntaan kuin tuntuu. Muutaman satkun on halvempikin kuin Karate Monkey niin leasing soppari loppuu sitten nopeammin ja pääsee uutta pyörää speksaamaan :) Eipä sillä, varmasti tuo Karate Monkey ja Roscoekin ihan hyvin toimisivat tässä tarkoituksessa, mutta Unit X:n speksit osuvat nyt ehkä kaikkein parhaiten tuohon omaan käyttötarkoitukseen. Tai no, sikäli kun ajot sitten jäävät sitten pelkäksi työmatkaksi niin se flatbar graveli olisi sitten kuitenkin ollut paras vaihtoehto, mutta eletään nyt tässä vaiheessa siinä uskossa, että metsäänkin kerkeäisi aina välillä.

Leewi
10.03.2023, 15.04
Unitista en tiedä, mutta Surlyyn max eturatas on kaiketi 32. Ainakin omien kokemusten perusteella työmatkailu menee sillä kihnuttamiseksi. Itselläkin on tollanen jäykästä maasturista tehty tsygä käytössä, uutta sellaista en kuitenkaan enää ostaisi. Oikeaan maastoajoon kannattaa hommata vähintään etujousitettu pyörä, en itse ole tolla omalla enää vuosiin käynyt mehtässä, siihen on niin paljon parempia pyöriä.

Antsa41
10.03.2023, 15.25
Ihan en kyllä nyt rehellisesti ymmärrä, minkä ongelman täsajäykkä maasturi ratkaisee, jota kevyt hybridi ja täpäri eivät tässä tapauksessa jo tee. Luulisi, että sillä täpärillä voisi ajella ne haastavimmat talviset työmatkat, mihin kevyt hybridi ei sovellu.

Gambinamiäs
10.03.2023, 15.26
Ainakin vanhempiin Uniteihin on mennyt 36 piikkinen eli sama mikä esim Sutra LTD.ssä on tainnut olla kokolailla aina, niin siinä aikaisemmassa gravelissa kuin tässä nykyisessä mörssärissäkin. En kyllä tiedä, miksi 32-piikkinen olisi jotain kitkuttelua työmatka-ajossa, kun onhan siinä se takapakkakin ja harva tuon tyyppisellä pyörällä mitään yli 30kmh vauhdila työmatkatempoa tykittää. En mä Sutturallakaan tuota kovempaa kaupungissa, tai oikein muuallakaan tasaisella aja.

ErnoNykanen
10.03.2023, 15.34
Määritellään aluksi "yleispyörän" käyttötarkoitus tässä sikäli kun sen itse käsitän: Pääasiassa kevyen liikenteen väylällä tapahtuvaa pisteen a ja b välistä siirtymistä (ja iltapäivällä takaisin b:sta a:hän), mutta kuitenkin silloin tällöin myös polkulenkkien ajamista teknisessäkin maastossa. Hirveän pitkää matkaa kovalla keskivauhdilla ei ole tarpeen päästä ajamaan kestopäällystetyllä tiellä, eikä ole tarpeen rikkoa rataennätyksiä enndurossa.


Tässä määritelmässä on selkeästi jäänyt tulkinnan varaa :) Ainakin omat työmatkat (nykyisellä hybridillä kesällä) on lähinnä 20-25 km/h keskinopeuksilla. Kai se on sitten kihnuttamista toisten mielestä, mutta tosiaankaan ei tässä nyt mitään ultimate työmatkatempo-pyörää ollut hakusessa.


Ihan en kyllä nyt rehellisesti ymmärrä, minkä ongelman täsajäykkä maasturi ratkaisee, jota kevyt hybridi ja täpäri eivät tässä tapauksessa jo tee. Luulisi, että sillä täpärillä voisi ajella ne haastavimmat talviset työmatkat, mihin kevyt hybridi ei sovellu.
Tämä on ihan hyvä pointti, kyllä hybridillä ja täpärillä töihin pääsee ihan hyvin. Nyt vaan se hybridi on aavistuksen liian pieni niin sitä lähdettiin tässä ensisijaisesti uusimaan. Samalla sitten vaan tuli tämä ajatus, että kun tolle täpärille tulee niin vähän ajoa, että senkin vois tässä yrittää konsolidoida samaan pyörään. Vähän vaan tuntuu turhalta sitten pitää tota täpäriä tallissa ihan vaan talvisia työmatkoja varten ja sitten on keula ja iskari huollettava sitä myöten.

tchegge_
10.03.2023, 15.50
Mieli muuttuu ja ideat elää. Ei niistä kannata ottaa stressiä.


Nyt kun en ole maasturiin koskenut vuoteen polkuajoissa ja unohtanut miten kiva se on verrattuna graveliin samoilla poluilla niin alkanut ajatus harhailemaan yhden pyörän taktiikasta.

Myisi Stachen ja ton yleispyörän ja hommaisi jonkun Konan sutra LTD:n.

Sitten taas muistaa hetken päästä että sama juttu kävi 2014. Myin täpärin ja maantiepyörän pois. Ja ajoin salsa Vayalla kaikki ajot.
Siitä meni neljä- viisi vuotta niin piti ostaa maasturi.

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

stenu
10.03.2023, 16.21
..Samalla sitten vaan tuli tämä ajatus, että kun tolle täpärille tulee niin vähän ajoa, että senkin vois tässä yrittää konsolidoida samaan pyörään. Vähän vaan tuntuu turhalta sitten pitää tota täpäriä tallissa ihan vaan talvisia työmatkoja varten ja sitten on keula ja iskari huollettava sitä myöten.

Mä kyllä ymmärrän ihan hyvin sellaisenkin mahdollisuuden olemassaolon, että joku saattaa haluta ajaa maastossa mieluummin täysjäykällä kuin täysjoustolla :)

PK-seudun suolahelvettiin teräsrungon ED-pinnoitus voisi olla ihan hyvä ominaisuus, joten se puoltaisi Surlyä. Konissa ei taida vieläkään sitä olla. Ainakin yhden melko nopeasti puhki ruostuneen Honzon tapausta täällä foorumillakin on käsitelty.

Vähän nyky-mtb-skenen vastaisesti olen sitä mieltä, että täysjäykässä pyörässä loivasta keulasta ei varsinaisesti ole hyötyä ja talvella pehmeässä lumessa ajaessa siitä voi olla jopa haittaa.

ErnoNykanen
10.03.2023, 16.39
PK-seudun suolahelvettiin teräsrungon ED-pinnoitus voisi olla ihan hyvä ominaisuus, joten se puoltaisi Surlyä. Konissa ei taida vieläkään sitä olla. Ainakin yhden melko nopeasti puhki ruostuneen Honzon tapausta täällä foorumillakin on käsitelty.
Tää kyllä herätti nyt vielä mielenkiinnon, onko Surlyissä joku erityinen ruosteenestokäsittely mikä Unitista puuttuu?

Garbageman
10.03.2023, 17.35
Kona Unit X valikoitui samankaltaisiin tarpeisiin ja kovin olen tyytyväinen ollut, varmaan nuo Surlytkin ovat hyviä mut ei ole omakohtaista kokemusta.

Vivve
10.03.2023, 20.08
Tää kyllä herätti nyt vielä mielenkiinnon, onko Surlyissä joku erityinen ruosteenestokäsittely mikä Unitista puuttuu?

Titaanin kanssa ei tarvitsisi pähkäillä tällaisen kanssa.

ylivaihde
10.03.2023, 20.58
Pähkäilin aloittajan kanssa vastaavia mietteitä 2021 yhden pyörän taktiikalla. Vaihtoehtoina Bridge Club, Ogre, Unit X, Diverge Evo, Longitude. Päädyin Bridge clubiin, koska sitä oli ainoana saatavilla. Hyvä kompromissipyörä ollut, mutta jos tila sallisi niin kaksi dedikoitua pyörää olisi parempi.

Leewi
10.03.2023, 22.24
Itse kun olen kovin rajoitteinen valuutan suhteen, niin pidän näitä täysjäykkiä jäätävän kalliina. Joku XXL:n tarjous Scott tai vastaava tavan maasturi ajaa ihan saman asian. Rautarungon edut tollasella 2,6 rengastuksella PK-seudun suolamössössä ovat täysi mysteeri, itse en näe niitä lainkaan. Jos etujousitus haittaa, niin laittaa hiilikuitukeulan, silti hintaa jää noin puolet Konasta. Ainiin olihan tossa toi roscoe, puhdas trailipyörä, siihen varmasti merkittävästi täysjäykkää parempi.

ErnoNykanen
11.03.2023, 08.13
Titaanin kanssa ei tarvitsisi pähkäillä tällaisen kanssa.

Enpäs ole miettinytkään tätä. Onkos ehdottaa jotain titaanirunkoista vaihtoehtoa tässä kategoriassa? Olen kuullut tästä myyttisestä materiaalista legendoja, mutta pyöriä ei hirveästi tunnu olevan myynnissä kun ei ole vastaan osunut. Tosin eipä ole erikseen tullut etsittyäkään.



Itse kun olen kovin rajoitteinen valuutan suhteen, niin pidän näitä täysjäykkiä jäätävän kalliina. Joku XXL:n tarjous Scott tai vastaava tavan maasturi ajaa ihan saman asian. Rautarungon edut tollasella 2,6 rengastuksella PK-seudun suolamössössä ovat täysi mysteeri, itse en näe niitä lainkaan. Jos etujousitus haittaa, niin laittaa hiilikuitukeulan, silti hintaa jää noin puolet Konasta. Ainiin olihan tossa toi roscoe, puhdas trailipyörä, siihen varmasti merkittävästi täysjäykkää parempi.
Joo kyllähän nuo tuntuvat hiukan tyyriitä olevan vs. esim. nuo aiemmin linkatut Cuben Travelit tai nämä XXL:n valikoimasta löytyvät tarjoukset. Eikä minullakaan mitään käsitystä ole, että tuossa rungon materiaalissa mitään erityistä hyötyä teräksestä olisi, lähinnä tuo ruostuminen itseasiassa alkoi mietityttää.

Itselläkin pitkään XC-maasturi toimi ainoana pyöränä ja kyllähän se toimi tässä otsikon käyttötarkoituksessa ihan hyvin ja siihen juurikin kuitukeulaa oli suunnitelmissa vaihtaa, mutta meni sitten vaihtoon keskiömuhvin pettämisen jälkeen. Lähinnä nämä Unit ja Karate Monkey tuntuivat valmiiksi olevan speksien mukaisia niin sillä niitä nyt tuli katseltua. Lokarien ja tarakoiden kiinnitys pisteet vähän plussaa jäykkä perään verrattuna työmatkaa silmällä pitäen, mutta saahan niitä kiinni maastureihinkin yhtä lailla.

Mutta tosiaan Roscoe (tai joku muu jäykkäperä) tuli mukaan vaihtoehdoksi juurikin tästä näkökulmasta, että voihan sen keulan siitä vaihtaa jos tekee mieli, mutta eipä se sen edullisemmaksi tulisi. Voisi tosin noi XXL-tarjoukset tsekata vielä. Jos sulla on linkata joku pyörä + kuitukeula-kombo jonka saa puolella Konitin hinnasta niin kiinnostaa kyllä kovasti :)

kauris
11.03.2023, 08.25
XXL:n Scotilla tarkoitettiin erityisesti varmaan sitä jäykkäperää jota oli alkuviikosta vielä M koossa jäljellä ja pyörä oli 50 % alessa. Olikohan noin 1400 euroa 2800 euron kuitufillari xt-osilla ja Foxin keulalla.

ErnoNykanen
11.03.2023, 08.28
XXL:n Scotilla tarkoitettiin erityisesti varmaan sitä jäykkäperää jota oli alkuviikosta vielä M koossa jäljellä ja pyörä oli 50 % alessa. Olikohan noin 1400 euroa 2800 euron kuitufillari xt-osilla ja Foxin keulalla.Oho, no toihan se olis ollut kyllä hyvä. Mutta ei näkynyt enää kyllä moista tarjousta. Toki kokokin pitäis olla XL...

nure
11.03.2023, 09.21
PlanetX:llä taitaa olla edullisimmat titaaniset. Ja tuo runkojen ruostuvuus aivan ylireagointia, kannattaa katsella kuinka paljon vanhoja mammapyöriä vaikka 70luvulta ajossa aivan olemattomalla huollolla on liikenteessä.

ErnoNykanen
11.03.2023, 09.54
PlanetX:llä taitaa olla edullisimmat titaaniset. Ja tuo runkojen ruostuvuus aivan ylireagointia, kannattaa katsella kuinka paljon vanhoja mammapyöriä vaikka 70luvulta ajossa aivan olemattomalla huollolla on liikenteessä.Nuohan näyttivät myös ihan mielenkiintoisilta, Titus El Viajero olisi aika lähellä Unittia ja Krampusta. Valitettavasti vaan Brexit poissulkee nyt tässä kohtaa kun työsuhdepyörä täytyy hankkia EU:n sisältä. Mutta tosiaan ehkä tuo ruostuminen ei ihan niin relevantti ongelma ole loppujen lopuksi, etenkin kun tällä pyörällä tuskin tulee ihan samalla lailla kaikista mutalammikoista kaahattua kuin täpärillä.

Aavistuksen nyt kyllä vaan ehkä epäilyttää tämä oma vakaamus sen yhden fillarin taktiikan suhteen, että kannattaako kuitenkin kompromissata tämä unelma kaiken kattavasta pyörästä ja päivittää vaan hybridi gravel-tyyppiseen pyörään ja jättää täpäri varapyöräksi silloin kun gravelillä ei pärjää. Noh, se selviää vain päättämällä ja kokeilemalla. Kuten tuossa yllä oli mainittu, tämä taitaa olla sellainen asia, joka aina muuttuu toiseen asentoon tilanteen vallittua riittävän pitkään.

JackOja
11.03.2023, 10.15
Pikkusen tuntuu tolpat tässä projektissa liikkuvan :)

Kerro sitku pääset päätökseen millaisen fillarin haluat. Vaikea suositella jos ehdottaa voi melkein mitä tahansa.

ErnoNykanen
11.03.2023, 10.22
Kyllä tässä nimenomaan haettiin suosituksia tähän yhden pyörän malliin ja se tässä nyt on vielä toistaiseksi maalina. Foorumilta löytyy yksittäisten pyörämallien mallien lankoja hyvin, mutta tässä on mun mielestä tullut kyllä a) hyviä suosituksia yhden pyörän malliin ja b) hyviä kommentteja, että millä reunaehdoilla se yhden pyörän malli on toimiva.

Kyllä toi Unit on tässä edelleen kärkipäässä, mutta ihan vielä ei uskaltanut painaa tilausnappulaa, kun tuli liian hyviä haastoja valinnan suhteen :)

ErnoNykanen
11.03.2023, 15.05
Jäin tuota jäykkäperän keulan korvaamista kuitukeulalla miettimään optiona. Esim. Grand Canyon 5 (900 €) tai Trek Marlin 7 Gen 3 (1000 €) + joku kuitukeula (~200 €?) paketti olis puolisen kiloa edullisempi Unittiin (1700 €) tai Krampukseen (2000 €) verrattuna. Alkuperäisen viestin Roscoeen vissiin hankalampi löytää jäykkää keulaa 140 mm keulan tilalle?

Mitäs tuossa nyt häviää mielestänne "jäykistetyssä" jäykkäperässä Vs. esim. Unit?

Itselle tulee ensimmäisenä mieleen ainakin:
- kapeammat renkaat (max. ~2,25")
- tavaratelineiden/lokareiden kiinnitykset

Edullisemmassa on aina se hyvä puoli työsuhdepyörissä, että leasingsopimus on sitten lyhyempi niin pääsee nopeammin speksaamaa uutta pyörää :)

Grand Canyon: https://www.canyon.com/en-fi/mountain-bikes/trail-bikes/grand-canyon/grand-canyon-5/2613.html?dwvar_2613_pv_rahmenfarbe=BU%2FBK

Trek Marlin: https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/py%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t/cross-country-maastopy%C3%B6r%C3%A4t/marlin/marlin-7-gen-3-/p/36967/?colorCode=grey

Bndit
11.03.2023, 16.42
Miksi ihmeessä jousitettuun pyörään pitää laittaa jäykkä keula? Geo menee vituiks ja noissa keuloissa on lukitus jos ei halua joustoa…

JackOja
11.03.2023, 16.46
Täysjäykkä mtb on hemmetin hauska vehje. Itse en toki ymmärrä jousitetun ostamista jos jäkärin haluaa.

ErnoNykanen
11.03.2023, 16.51
Miksi ihmeessä jousitettuun pyörään pitää laittaa jäykkä keula? Geo menee vituiks ja noissa keuloissa on lukitus jos ei halua joustoa…

Miten Geot muuttuu, jos a-c mitta on sama?


Täysjäykkä mtb on hemmetin hauska vehje. Itse en toki ymmärrä jousitetun ostamista jos jäkärin haluaa.

Kuten tuossa yllä mainitsin, ~500 € tuossa nähdäkseni säästäisi, sehän siinä ainoa idea on. Koitinkin kysyä, että onko lopputuloksessa noiden välillä sitten jotain eroa ajettavuuden kannalta vai onko ainut ero painavampi lompakko?

Bndit
11.03.2023, 17.02
Eikai mistään löydy 140mm joustokeulan korvaavaa jäykkäkeulaa, ei semmoisessa olisi minkäänlaista järkeä. Osta Roscoe ja laita keula lukkoon työmatkoilla ja avaa poluilla. Kaksi pyörää yhdessä. Jos haluat täysjäykän niin osta unit.

ErnoNykanen
11.03.2023, 17.10
Eikai mistään löydy 140mm joustokeulan korvaavaa jäykkäkeulaa, ei semmoisessa olisi minkäänlaista järkeä.

Sen takiapa tuossa mainitsinkin Marlinin ja Grand Canyonin kyseisen projektin pohjana.

lateksi
11.03.2023, 17.49
Mun suosikkipyörä maaliskuun keleille.
https://pic.useful.fi/EPysjrkPJ.jpg

Leewi
11.03.2023, 18.21
Eikai mistään löydy 140mm joustokeulan korvaavaa jäykkäkeulaa, ei semmoisessa olisi minkäänlaista järkeä..

https://www.fillaritori.com/topic/278324-tarjous-ritchey-tarjous%C2%A0wcs-carbon-jäykkä-keula%C2%A0huippukeula-jouston-tilalle%C2%A0turku/

Marsusram
11.03.2023, 19.55
Mä kyllä ymmärrän ihan hyvin sellaisenkin mahdollisuuden olemassaolon, että joku saattaa haluta ajaa maastossa mieluummin täysjäykällä kuin täysjoustolla :)

Täpärillä on kivaa silloin kun haluaa että pyörä hoitaa kovassa vauhdissa suuren osan röykyistä. Hitaassa retkivauhdissa voi käydä tylsäksi ja haluaa että on itse aktiivisempi satulassa.
Maastopyörästä saa tehtyä monipuolisen hybridin, mutta hybridistä ei minkäänlaista maastopyörää.

ErnoNykanen
11.03.2023, 21.44
Täpärillä on kivaa silloin kun haluaa että pyörä hoitaa kovassa vauhdissa suuren osan röykyistä. Hitaassa retkivauhdissa voi käydä tylsäksi ja haluaa että on itse aktiivisempi satulassa.
Maastopyörästä saa tehtyä monipuolisen hybridin, mutta hybridistä ei minkäänlaista maastopyörää.

Tässä itseasiassa aika hyvin kiteytettynä mitä itselläkin ollut mielessä ja takana tässä "yleispyörä"-ajatuksessa. Aiemmin porukkalenkeillä ja yksin ajellessa vauhti kasvoi ajellessa ja täpäri oli ehdottomasti paras vaihtoehto maastoon, mutta nyttemmin kun ajallisesti suurin osa maastoajoista on jälkikasvun kanssa niin on se vähän koomista mennä täpärillä 24" hybridi-ajokin kanssa samoja polkuja. Ja muutenkin jostain syystä pikkuisen karissut se tarve päästä mahdollisimman lujaa metsässä ja kiksejä saa vähän muistakin asioista. Mutta ehkäpä sitten kun osat vaihtuu ja ei pysy jälkikasvun perässä sillä täysjäykällä niin varmasti lähdetään speksaamaan sellaista ajokkia jolla saa vähän tasoitusta sitten tilanteeseen :)

Pärnänen
17.03.2023, 13.51
Täältähän löytyi tarpeisiini sopiva keskustelu-ketju. Maastopyörää olin haaveillut ostavani, mutta elämän realiteetit huomanneena, niin käyttötarkoitus tulisi olemaan kuitenkin >80-90% työmatkaajoa ja pyöräkärryn vetoa. Ajan salliessa ajoa helpoilla poluilla ja ehkä jokin kevyt maastoretkikin haaveissa. Maastopyörä-ketjussa < 2000e asiaan sainkin jo hyviä vinkkejä. Tässä elämäntilanteessa tyydyttävä yhteen kompromissi-pyörään.

Täällä keskusteluissa noussut jotain malleja jo esille.

Mitäs eroa näette hintalaadun yms osalta Konan Uni x ja Kona Dew välillä? Kona Dew 2022 - Bikeshop (https://www.bikeshop.fi/Kona-Dew-2022/ekauppa/pKODW22/) Kona Unit X - Bikeshop (https://www.bikeshop.fi/Kona-Unit-X/ekauppa/pKOUNX/?utm_source=bing&utm_medium=cpc&utm_campaign=TM%3A%20Kona&utm_term=kona%20unit%20x&utm_content=Kona%20Unit%20X)
Cube Hydekin noussut esille CUBE Hyde Pro 2023 hybridipyörä - Rtech (https://rtech.fi/tuote/cube_hyde_pro_2023_hybridipyora?attr1_id=525)
XXL:ssä näemmä myös tällainen kapistus Scott Sub Cross Park 22, miesten hybridipyörä - Musta - Hybridipyörät | XXL (https://www.xxl.fi/scott-sub-cross-park-22-miesten-hybridipyora-musta/p/1183627_1_style?page=1)
Surly Bridge Club 700c Bike - 700c Black - Foxcomp (https://foxcomp.fi/surly-bridge-club-700c-bike-700c-black) myös nostettu esille.

Mikäs esimerkiksi noista malleista olisi tällaiselle mummomankelin jälkeen 2020-luvun maailmaan siirtyneelle hyvä valinta? Ei siihen varmasti yksiselitteistä vastausta ole, mutta jos jotain perusteita olisi puoleen ja toiseen, niin otetaan vastaan.

nure
17.03.2023, 16.54
^Hybridi ei ole maastopyörä, tyydy kompromissiin, hanki Unitin tai jonkin Surlyn, PlanetX:n kaltainen täysjäykkä.

Antsa41
17.03.2023, 17.19
Jos nyt asiaa miettii pyörien suunnitellun käyttötarkoituksen mukaan, niin Unit X ja Bridge clubia voisi luonnehtia maastoretkipyöriksi eli ne on käytännössä suunniteltu sellaisiksi, että runkonsa puolesta kestävät raskaassa lastissa vaikka Maailman ympäri ja rengastilaa on riittävästi, jotta noihin saa käytännössä leveintä mahdollista rengasta, mitä ei-läskipyöriin on mahdollista laittaa. Tämän myötä ne ovat samalla muihin vaihtoehtoihin nähden hieman raskaampia varsinkin, jos ajelee pidempää matkaa ensiasennusrenkailla.

Kona Dew ja Scott Sub Cross Park taas ovat puhtaammin kaduille suunniteltuja hybrideitä, joihin ei maastopyörärenkaat mahdu. Neulaspolkuja noille ajelee kyllä ihan hyvin. Kona Dewin osalta kannattaa huomioida, että tarjolla on useita erilaisia versioita, joiden varustelu hieman poikkeaa toisistaan. Ajateltuun käyttöön suosittelisin hydraulisia levyjarruja ja lokasuojia. Tampereella Suomen Urheilupyörä myy Kona Dewin eri versioita.

Cuben Hyde taas on muihin verrattuna selkeästi välimaastossa. Rengastilaa taitaa olla riittävästi, jotta nykymittarein kapeat maastopyörärenkaat mahtuvat alle, mutta toisaalta osat (hihnaveto, napavaihteet) ovat lähtökohtaisesti vähemmän huoltoa tarvitsevat kuin muissa vaihtoehtoisissa pyörissä. Cubelta myös AIM SLX ja Travel-sarjan pyörät kannattaa katsastaa - niissä on ajateltuun käyttöön poikkeuksellisen hyvä varustus valmiina ja oikeinkin kilpailukykyinen hinta.

Mielestäni nuo ovat kaikki kyseiseen tarkoitukseen oikein hyviä pyöriä mummomankeliin verrattuna.

Antsa41
17.03.2023, 17.46
^Hybridi ei ole maastopyörä, tyydy kompromissiin, hanki Unitin tai jonkin Surlyn, PlanetX:n kaltainen täysjäykkä.

Jokainen pyörä on kompromissi, jos pyörällä on useampi erilainen käyttötarkoitus. Hybridit ovat nähdäkseni hinta-laatusuhteeltaan hyvinkin kilpailukykyisiä pyöriä täysjäykkiin maastureihin verrattuna.

nure
17.03.2023, 18.22
^Hybridin ja täysjäykän geometria hieman poikkeavia kuten jo nimikin sanoo. En kyllä hybridiä kovin maasto kelpoisena pidä mutta toisaaltaan polkuajelun itse aloittanut jollakin pappapyörällä niin kai sellaisellakin pärjää ja paljon kuskin taidoista ja maastosta kyse...

Antsa41
17.03.2023, 21.09
^Hybridin ja täysjäykän geometria hieman poikkeavia kuten jo nimikin sanoo. En kyllä hybridiä kovin maasto kelpoisena pidä mutta toisaaltaan polkuajelun itse aloittanut jollakin pappapyörällä niin kai sellaisellakin pärjää ja paljon kuskin taidoista ja maastosta kyse...
Tämä pitää toki paikkansa, mutta toisaalta kysyjällä n. 80 % on sellaista ajoa, johon hybridi sopii lähtökohtaisesti paremmin eli jos tallissa olisi sekä Unit ja Dew, niin todennäköisesti Unit jäisi melko vähäiselle käytölle. Käytännössä kyse on lopulta siitä, kuinka paljon maasto-ominaisuuksille antaa painoarvoa.

Noin yleisesti tuollaisten jäykkien maastopyörien tuotantomäärät ovat hyvin marginaalisia hybrideihin verrattuna ja kansainvälisesti käyttötarkoitus on lähinnä melko kapea retkipyöräilyn osa-alue, minkä takia käytännössä kaikki tuon segmentin pyörät ovat terästä. Sen myötä tuollaisten pyörien hinnat ovat hybrideihin verrattuna selvästi korkeampia, kun suhteuttaa siihen, minkä tason osaa sillä rahalla pyöräänsä saa. Suomen lumisiin talviolosuhteisiin nuo sopivat toki hyvin, mutta toisaalta ihan hirveän montaa sellaista päivää ei kelien puolesta vuodessa ole, että jäykkää maasturia voisi pitää selvästi hybridiä sopivampana työmatkapyöränä.

ErnoNykanen
18.03.2023, 10.00
Maastopyörää olin haaveillut ostavani, mutta elämän realiteetit huomanneena, niin käyttötarkoitus tulisi olemaan kuitenkin >80-90% työmatkaajoa ja pyöräkärryn vetoa. Ajan salliessa ajoa helpoilla poluilla ja ehkä jokin kevyt maastoretkikin haaveissa

Sulla selkeästi vähän samoja ongelmia kuin itsellä päättää tarkalleen, että mihin käyttötarkoitukseen painottaa pyörää :) Kuten mainittu tuossa yllä, jonkun arvovalinnan joutuu tekemään jatkumolla katu-maasto, että mihin kohtaan haluaa pyörän optimoida. Jos yhtään kiinnostaa enempi poluilla ajelu niin hybridit (fitness-pyörät, flatbar gravelit) jättäisin pois, koska varsinkin aloittelija saa varmasti niistä maastokilometreistä irti paljon enemmän paremmin ajoon soveltuvalla vehkeellä.

Mikä nyt on sitten hybridi ja mikä kevyt maastopyörä on sitten tietysti vähän veteen piirretty viiva, mutta itse pidän kyllä täysjäykässä pyörässä maastoajossa vaatimuksena vähintään 2,4" renkaita, koska ne ovat ainoa vaimennusta tarjoava elementti pyörässä. Toki jos maastoajossa on tarkoitus ajella niin helppoja polkuja, että kivet ja juuret voi kiertää yli ajamisen sijaan niin sitten pärjää vaikka hybridilläkin. Loiva keukulma (~67 astetta) auttaa maastossa alamäkeen ajaessa lisäämään itseluottamusta, mutta täysjäykässä mielestäni jyrkemmälläkin pärjää ja se tuo yleensä mukanaan vähän vauhdikkaamman ajoasennon työmatkaa silmällä pitäen.

Kyllä noista sun vaihtoehdoista Kona Unit X on selkeästi maastokelpoisin, mutta Surly Bridge Clubillakin varmasti ajaa ihan mukavasti helpommilla poluilla, jos haluaa vähän enempi pitää painotusta työmatkan puolella. Cube Hyde menee ainakin itsellä kyllä jo aavistuksen hybridipyörä-kategoriaan, mutta työmatka-ajossa se on varmasti tosi hyvä ja huoltovapaampi kuin muut vaihtoehdot, eikä sekään rikki mene jos käy polun puolella.

Gambinamiäs
18.03.2023, 12.19
Kona Dewin tiputti aikoinaan omalta listalta pois alikokoiset renkaat eli 650 kiekkot. Koska maksimirengasleveys on käytännössä toi 47mm, niin noihin ei saa mitään järkeviä nastarenkaita mahtumaan. Dewien alukeulasta voi olla myös montaa mieltä, monen mielestä varmaan aika kova. DR Dew-malli toki teräsrunkoinen ja -keulainen, mutta hintakin jos sitten aika lähellä Unitia, eli jos haluaa ajella niitä polkuja ja esim talvella, niin ehdottomasti Unit X. Toki jos ei lähde ajelemaan kun talvi tulee ja polut rajoittuu joihin pururatoihin ja sorateihin, niin DR der on ihan pätevä peli.

Itse ostaisin omaan käyttöön Marin DSX 1 tai 2, tai sitten sen Unit X. Marinilla ajelee työmatkat ympäri vuoden ja soratiet ja helpot polutkin. Unit X sitten järeämpi ja parempi talven keleissäkin ja teräskeulaan saisi kunnon etutarakan. Unitiin ehdottomasti sitten toiset kiekot työmatka-ajoa varten ja joku hyvin rullaava 45-50mm kumi alle. Marineista löytyy paljon arvioita youtubesta, esim:
https://www.youtube.com/watch?v=-VEYcfiv_d8

https://www.cyclingtips.com/2021/11/marin-dsx-2-gravel-bike-review-budget-flat-bar-fun-but-bring-extra-tubes/

ErnoNykanen
18.03.2023, 12.29
Toi Marin DSX kyllä on ihan mielenkiintoinen peli tähän kategoriaan, mutta onko tuo vakio 45c levein rengas mitä siihen mahtuu? Hiekkatietyömatkaan kyllä toimii tosi hyvin, mutta polulla voi alkaa toivoa vähän lisäilmatilavuutta.

Gambinamiäs
18.03.2023, 12.44
Tuossa linkissä lukee että siihen menee 2.1" renkaat eli se lienee joku 553-54mm? Ihan helvetin ärsyttäviä nämä antiikinaikaiset mittayksiköt kun metrijärjestelmä on kuitenkin keksitty. Vähän offtopic, mutta johtuuko siitä että MTB-skene on niin jenkkikeskeinen, että yli 50mm renkaissa aletaan ilmaisemaan nämä mitat tuumina? Kassalla pitää varmaan maksaa sitten renkaat jollain kupariplootuina, oravannahkoina ja neitsyinä.

Mutta luulisi tuon riittävän jonkin simppeliin polkuajoon, kun itse ajan 45mm Pirelin soratiekumeilla ja droppitankoisella soratiejyrällä Trailmapin keltaisiakin polkuja. Välillä joutuu tunkkaamaan, mutta ei ne nyt ihan pelkistä renkaista enää johdu, vaan syy löytyy satulan päältä.

ErnoNykanen
18.03.2023, 14.05
Joo sori jää itsellä nuo videolinkit yleensä avaamatta. Kävin valmistajan sivuilta katsomassa, mutta ei löytynyt tarkempia tietoja ihan äkkiseltään. Varmaan siis toi 50c siihen menis ja kyllähän silläkin ajaa. Tässä omassa speksauksessa ehkä suhteettoman paljon painaa se, että 2,25" (57c) Ice Spiker Prot löytyy varastosta, jotka on ajatuksena tähän "yleispyörään" saada kiinni pääkallokelejä varten...mutta kyllä se varsinkin liukkaammalla kelillä kummasti ilahduttaa metsässä kun on vähän järeämmät (2,4"->) kumit alla. Mutta sitten kyllä puhutaankin jo aika puhtaasti maasto-ominaisuuksista eikä työmatkasta (ainakin omalla kohdalla).

Noh, laitoin Roscoen tilaukseen, mutta taitaa jäädä kyllä se jäykkä keula siihen laittamatta eli ei päädy tähän ketjuun kuva...että sellainen "yleispyörä" tuli sitten.

Leewi
18.03.2023, 14.53
Noh, laitoin Roscoen tilaukseen, mutta taitaa jäädä kyllä se jäykkä keula siihen laittamatta eli ei päädy tähän ketjuun kuva...että sellainen "yleispyörä" tuli sitten.
Hyvä valinta, työmatkoille vaan sitten toinen pyörä :)

ErnoNykanen
18.03.2023, 15.22
Kyllä tolla samalla mennään nyt seuraavat ~30 kk todennäköisesti myös työmatkat. Sen jälkeen sitten on taas aika seuraavaa pyörää speksata niin katsotaan missä ollaan sitten. Laitan tohon vaan toisen kevyemmän kiekkosetin ja rengastuksen työmatkaa varten. Mutta mulla toi työmatka onkin vaan tuollainen vajaa 15 km pätkä niin siihen nyt kelpaakin melkein mikä vaan.

ylivaihde
18.03.2023, 15.34
[QUOTE=Gambinamiäs;3207963]Kona Dewin tiputti aikoinaan omalta listalta pois alikokoiset renkaat eli 650 kiekkot. Koska maksimirengasleveys on käytännössä toi 47mm, niin noihin ei saa mitään järkeviä nastarenkaita mahtumaan.QUOTE]

Muistan jostain langalta lukeneeni et 55 mm ois maksimi ja Black ice 50-584 200 menisi lokarien kanssa.

tchegge_
18.03.2023, 16.14
Asiaa sivuten, just lähti Yleispyörän vanteilta noi edellisen viestin Black Icet, samalla lähti 1,1kg pyörivää massaa verrattuna Rocket Roneihin...

Jos nyt nastattomana lentää turvalleen työmatkalla niin ainakin on keveämpi kiihdyttää taas matkavauhtiin. [emoji23]

Sanoisin että alle 50mm leveä vanteella asettuneena toi Black Ice.

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla