Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Etukiekossa klappia - vaihtoon?



Pete a
05.03.2023, 17.26
Etukiekkoon (5 v. käytössä ollut Mavic XA Light) ilmaantui klappia, ehkä sentin verran liikkuun sivusuunnassa. Videolta näkyy lisäksi, että ei-jarrupuolella klappi paikantuu napaan:


(https://youtu.be/Loap_VFp5To)
https://youtu.be/Loap_VFp5To

Pyörässä on Foxin keula, joten ensimmäisenä toimena kiristin läpiakselin valintakiekko (oli muistaakseni lukemassa 2, josta siirsin sen 10:een). Parin tunnin ajon jälkeen klappi kuitenkin palasi, jopa entistä suurempana. Läpiakselin kiristäminen vielä enemmän ei auttanut.

Kuvassa on poistettu päätypultti (pyöreäreunainen, ei kiristämistä varten tarkoitettu), suojamuovi ja lukkorengas (molemmilta puolin). Tämän pidemmälle napaa ei pääse purkamaan.

Mikä on tuomionne - meneekö kiekko vaihtoon?

https://i.imgur.com/12gspI2l.jpg

Marsusram
05.03.2023, 19.12
Jos navan runko ja akseli ovat kunnossa, niin vika on laakereissa. Pitäisi olla vaihdettavissa.

Kanuuna
05.03.2023, 20.22
Joo ei kai muuta kuin laakeri vaihtoon. Maviceissa voi kyllä olla se jousiprikkakin pois paikaltaan ja siksi löysällä. Vai onkohan vain takanavan ropleema?

Pete a
05.03.2023, 21.42
Kiitos kommenteista! Mutta onko vinkkiä, miten laakerit saa irti? Sain koputeltua akselin pois edestä, mutta itse laakeri istuu niin tiukasti runkoa vasten, että en ole varma, saisinko uutta paikalleen, vaikka vanhan saisi naputeltua irti. Vastapuolella sama juttu. Vaatiiko jonkinlaisen laakeriprässin tms.?

Laakerisetin saisi 30 eurolla (+pieni riski, että jotain muutakin on kulunut), uuden kiekon laittamalla satasen lisää.

https://i.imgur.com/AJ6IsNal.jpghttps://i.imgur.com/1ixQvPhl.jpg

JackOja
05.03.2023, 21.46
Mavicilla on ihan hyvät videoidut ohjeet youtubessa napoihinsa.

Kanuuna
06.03.2023, 10.25
Niin, eikös nuo ihan naputtelemalla tai ulosvetäjällä lähde, jos ei ole c-rengasta lukkona? Toki uudet laakerit kannattaa hommata valmiiksi. Vähän putsia nykyiselle laakerille, niin näkee koodin.

nure
06.03.2023, 12.35
Ja kannattaa seuraavia ehkä hieman useammin voidella ja puhdistaa...

Situm
06.03.2023, 12.57
Kaikissa huoltavissa pyöräliikkeissä on ulosvetäjä, joilla noi lähtee, ellei sitten ole hitsautunut kiinni. Jokusen sata laakeria tullut vaihdettua, ja vain kerran on sellainen osunut kohdalle ja siitäkin selvittiin dremelöimällä.

Pete a
11.03.2023, 16.55
Kiitoksia kaikille vinkeistä! Sain lopulta laakerit postissa. Tässä oli erityisen hyödyksi vinkki katsoa vanhoista laakereista tyyppimerkintä - varsinkin kun Mavicin omassa teknisessa manuaalissa koko oli aivan eri, vaikka kiekko samaa mallia.

Uudet laakerit menivät aika kivuttomasti paikalleen, helpommin kuin vanhat pois. Ehkä näin vasta-alkajana olisi ollut hyvä ottaa valokuva ennen vanhojen purkua, jotta olisi nähnyt, kuinka syvään uudet laitetaan. Onhan siellä toisessa päässä takana lukkorengas, mutta ei haluaisi työntää uutta laakeria vahingossa niin pitkälle, että lukkorengas vahingoittuisi. Testiajo 50 km tänään ja ei milliäkään klappia enää :-)

maalinni
11.03.2023, 21.04
Miten poistit vanhat laakerit?

J3K
11.03.2023, 21.54
Miten poistit vanhat laakerit?

Kai jokaisella itseäänkunnioittavalla miehellä on kotona M4-M10 kierretankoja ja erilevyisiä prikkoja..

miz
11.03.2023, 22.27
Kai jokaisella itseäänkunnioittavalla miehellä on kotona M4-M10 kierretankoja ja erilevyisiä prikkoja..

Mä olen käyttänyt kierretankoa ja prikkoja kyllä asennukseen, mutta ulos olen ne vanhat lyönyt sisäpuolelta.
Miten ne ylipäätään saa ulos prikoilla ja kierretangolla?

J3K
11.03.2023, 23.02
Mä olen käyttänyt kierretankoa ja prikkoja kyllä asennukseen, mutta ulos olen ne vanhat lyönyt sisäpuolelta.
Miten ne ylipäätään saa ulos prikoilla ja kierretangolla?

Ne laakeritkin voi asentaa lyömällä, autopuolella on sellainen hattuvakio paljonko lähtee kilometrejä per isku. Okei, tarvitaan vähän muutakin mutta ulosvetäjään ei juuri muuta tarvita (tai itseasiassa edes kierteitä)

miz
12.03.2023, 00.02
Ne laakeritkin voi asentaa lyömällä, autopuolella on sellainen hattuvakio paljonko lähtee kilometrejä per isku. Okei, tarvitaan vähän muutakin mutta ulosvetäjään ei juuri muuta tarvita (tai itseasiassa edes kierteitä)

Niin voi, mutta kysymys oli että miten ne laakerit otetaan ulos prikoilla ja kierretangoilla. Ulos ne voi lyödä melko huoletta kun menee kierrätykseen uusien alta kuitenkin.

J3K
12.03.2023, 12.05
Niin voi, mutta kysymys oli että miten ne laakerit otetaan ulos prikoilla ja kierretangoilla. Ulos ne voi lyödä melko huoletta kun menee kierrätykseen uusien alta kuitenkin.

Totta tuokin että kun vaihtoon menevät niin ei tarvitse murehtia. Ja jos tosiaan mennään ihan minimalistilinjalla välineiden suhteen, vaatii se joka tapauksessa naputtelua.
Jokin missä on kiinteä naaraskierre ja saa kiinni kiekkoon tarvitaan, silti ottavat itseensä. Ensin siis toinen puoli valmiin tai DIY -kiilan avulla eli pultti tai kierretanko johon sahattu halkio päähän.