Näytä tavallinen näkymä : Mielipiteitä erilaisista asioista lyhyesti
Kun rakennusmiehet ja muut paskaisia suojavaatteita työssään käyttävät saapuvat lounasravintolaan he voisivat riisua ne paskaiset suojavaatteensa. Tai vaihtoehtoisesti pukea suojaavan puhtaan haalarin yllensä.
Ei se ole muille kivaa kun kalusteet, ottimet ja ruuat ym. on ravassa, skeidassa, rähmässä ja rasvassa.
F. Kotlerburg
01.03.2023, 10.57
Voisivat myös pestä kätensä ja olla kaivamatta nenää sen ja ruokailun välissä.
Mielipide:
nyt on hyvä ja tarpeeksi laaja kaikenkattava otsikko!
Tästä tulee hyvä, kunnes ...
K.Kuronen
01.03.2023, 11.29
Navetan hajusta pääsee eroon menemällä sikalaan.
Hmmm... onko tämä mielipide vai fakta?
^Kokemuksen perusteella pitää paikaansa.
Lounasravintoloissa vois hakea lisää ruokaa uudelle puhtaalle lautaselle. Tai jos käyttää samaa lautasta pitäis olla koskematta ottimilla lautaseen. Ärsyttää kun ihmiset tökkii pihdeillä ja kauhoilla omaa likaista lautasta kolistellen.
Lapsia ei sais jättää valvomatta tai edes muka vähän valvottuina mellestemään kuntosalilaitteisiin. Yleisurheilutreenejä on noille 4-8 vuotiaille tilassa jossa sivustalla on soutulaitetta, käsipainoja, kuntopyörää, penkkipunnerruspenkkiä yms ja ennen ja jälkeen treenien ne skidit testailee niitä laitteita hyvin vaarallisen näköisesti. Osa vanhemmista ei ole edes samassa tilassa paikalla lainkaan vaan jättävät ja hakevat vain lapsensa. Ja sitten nää valmentajat jotka on lukioikäisiä tyttöjä ja poikia ei tajua tai kehtaa komentaa.
F. Kotlerburg
01.03.2023, 12.19
Jotenkin tuntuu etten syö enää koskaan lounasravintolassa.
Madshus on huono suksi.
"ESIMERKIKSI maailman kärkihiihtäjiin kuuluvalla Krista Pärmäkoskella on Planicassa arviolta 50–60 suksiparia, kertoo hänen valmentajansa Matti Haavisto."
https://www.hs.fi/urheilu/art-2000009420128.html
Eikä vaan pärjää.
Kun rakennusmiehet ja muut paskaisia suojavaatteita työssään käyttävät saapuvat lounasravintolaan he voisivat riisua ne paskaiset suojavaatteensa. Tai vaihtoehtoisesti pukea suojaavan puhtaan haalarin yllensä.
Ei se ole muille kivaa kun kalusteet, ottimet ja ruuat ym. on ravassa, skeidassa, rähmässä ja rasvassa.
Sama juttu moottorikelkkailijoiden kanssa, tympeää ruokailla bensan hajussa. Voisivat siirtyä ulkoruokintaan.
K.Kuronen
01.03.2023, 12.31
Hmmm... onko tämä mielipide vai fakta?
Anteeksi, fakta fillafoorumilla.
Yleisen elämänkokemukseni perusteella pahimpia näistä ovat maalarit!
Yleisen elämänkokemukseni perusteella pahimpia näistä ovat maalarit!
Mitä? Maalarit ei käy lounaalla, vaan Alkossa.
Minä otan santsit samalle lautaselle koskematta ottimilla lautaseen. Ei ne pöpöt hyppää siitä. Eikä mulla ole pöpöjä (kai). Enemmän olen huolissani ottimien hygieniasta; niihin on koskenut jokainen ennen minua.
Joku on selvästikin kuunnellut Rehupiiklestä ;)
Minä otan santsit samalle lautaselle koskematta ottimilla lautaseen. Ei ne pöpöt hyppää siitä. Eikä mulla ole pöpöjä (kai). Enemmän olen huolissani ottimien hygieniasta; niihin on koskenut jokainen ennen minua.
Otan minäkin välillä samalle lautaselle mutta kiinnitän asiaan huomiota. Mutta olen kiinnittänyt huomiota myös siihen että osa ei kiinnitä...
Ottimien ongelman olen ratkaissut korona-aikana ottamalla aina käsidesiä ruuan haun jälkeen. Hyvähän se olis jos me kaikki otettaisiin myös ennen ruuan ottoa mutta harvapa sitä enää tekee. Ravintoloissa on onneksi edelleen aika kivasti niitä käsidesipurkkeja vähintään kassatiskillä. Usein itsellä on kyllä oma pikkupurkki mukana taskussa ja sijoitan sen ruokapöytääni.
Krista Pärmäkoskella on Planicassa arviolta 50–60 suksiparia,
Enää ei tunnu niin pahalta vaikka on seitsemän pyörää eikä silti pärjää...
Ei mua ne pöpöt vaan ne maalatut/maaliroiskeiset kädet sekä kynnenaluset jotka niihin ottimiin koskee...
Tämä on äijäfoorumi.
vai oliko tämä itseasiassa fakta eikä mielipide? sori.
Nuoriso kuuluisi häkkiin ikävuosiksi 8-22.
HS: Nuorisojoukko häiriköi Haukilahden kauppakeskuksessa: Ulostetta seinillä ja virtsaa autojen päällä (https://www.hs.fi/kaupunki/espoo/art-2000009440042.html)
HS: Nuorisojoukko häiriköi Haukilahden kauppakeskuksessa: Ulostetta seinillä ja virtsaa autojen päällä (https://www.hs.fi/kaupunki/espoo/art-2000009440042.html)
Laitetaan samaan häkkiin kaikki pyöräilijät, kun jotkut törttöilevät.
Travelkicking
08.03.2023, 20.01
Niillä pitää olla kehitystä tukemassa polkupyörä, kivilinko, viidakkoveitsi, kauheasti papatteja, uimaranta, mopo-kevytmoottoripyörä-moottoripyörä, asevelvollisuus. Sit pääsee vapaaksi.
Voisivat myös pestä kätensä ja olla kaivamatta nenää sen ja ruokailun välissä.
Jälkimmäistä voisi pitää huonona sketsinä mutta kun ei vaan ole. Söin läheisellä huoltsikalla sämpylää, joka oli täynnä raksamiehiä. No eikös vastapäätä istuva ruvennut kaivamaan nenää oikein antaumuksella.
Ei pysty ymmärtään. Treffeillä jos tekee saman tempun niin voisi olla aika dealbreaker naiselle?
^sämpylä täynnä raksamiehiä? [emoji848]
^juu oli aika lihaisa. :rolleyes:
Maailma on menossa päin persettä, yksi esimerkki listalle lisää: https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000009440555.html
Joo niin on, iholle tunkeva youtube-mulqvist (https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000009440402.html).
Maailma on menossa päin persettä, yksi esimerkki listalle lisää: https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000009440555.html
Jos tarkoitat sitä että mitä tästäkin maailmasta tulee kun meillä on tuollaisia lapsiaan pelkkinä välikappaleina sen seurauksia ajattelematta käyttäviä vanhempia, niin olen samaa mieltä kanssasi.
Tosin vain hetken pohdittuani ja muisteltuani minun täytyy lisätä ettei siinä mitään uutta ole.
Maailma on menossa päin persettä...
Nyt varovasti näitten sanavalintojen kanssa ettei tasa-arvoiset ruumiinosat -valtuutetulta tule noottia yksittäisen osan suosimisesta.
Nyt varovasti näitten sanavalintojen kanssa ettei tasa-arvoiset ruumiinosat -valtuutetulta tule noottia yksittäisen osan suosimisesta.
Olisin laittanut "päin hanuria" mutta pelko vapaalehdykkäkielisten kosketinsoittimien edunvalvojan näpäytyksestä johti ruumiinosan nimen käyttämiseen.
Tyhmähän tuo Marin on. Että Hornetit Ukrainaan...
Tyhmähän tuo insinööriprikaatinkenraali on. Ylitalo on seurannut keskustelua siitä, voitaisiinko Horneteja lahjoittaa Ukrainaan. Uutinen 9.3.23 eli jo ennen Marinin lausuntoja.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009383104.html
Jos kännykän käyttö ja auton ajaminen samaan aikaan on vaikeaa voisi tehdä vain jompaa kumpaa.
miikaael
16.07.2023, 20.00
Tyhmähän tuo insinööriprikaatinkenraali on. Ylitalo on seurannut keskustelua siitä, voitaisiinko Horneteja lahjoittaa Ukrainaan. Uutinen 9.3.23 eli jo ennen Marinin lausuntoja.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009383104.htmlVoisitko vähän avata miksi kenraali on tyhmä? Juttu ei näy kuin tilaajille.
Mun mielestä Wolt-kuskit saisivat noudattaa edes osaa tärkemmistä liikennesäännöistä, kuljettavat he ruokaa sitten millä välineellä tahansa.
Eilen kävelin kaupunkiin viihdetilaisuuteen ja alkoi tuntua siltä, että wolt-ihmisiä on liikkeellä jopa enemmän kuin taviksia. Ja toimintansa ärsytti ihan saatanasti.
Soittokellon käyttö pyöräillessä on nykyään yksi turhimmista manöövereistä kun kerta toisensa jälkeen huomaakin soittavansa sitä vain itselleen. Jengi ympärillä liikkuu kuulokkeiden suljetussa maailmassa.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Miksi pitää olla jokaisen kaupan klubi- tai joku muu jäsen, eikö voisi vaan maksaa tuotteen kassalla ilman mitään jäsenkyselyitä.
Ei ole normaalia, että aikuinen ihminen trollaa vuodesta toiseen samalla asialla.
Sivustakatsoja
24.09.2024, 11.01
Mulla ei ole mielipiteitä, mä pysyn totuudessa.
Mitenkä erilainen asian pitää olla että tänne voi kirjoittaa samanlaisen tai toisenlaisen mielipiteen?
Jos ei ole mistään asiasta oikein mitään mieltä.
Minä ainakin olen sitä mieltä, että ripuli on v-mäinen vaiva. Syitäkin siihen mistä se johtuu on liikaa, kun alkaa oma olosta kattomaan.
Chat GPT
24.09.2024, 13.27
On yksi asia mistä en ole mitään mieltä mutta vastustan sitä kiivaasti.
Joku sankari on omatoimisesti alkanut tasoitella poluilta kivikoita tässä lähistöllä. Kyseinen toiminta on mielestäni perseestä.
tempokisu
17.12.2024, 06.28
Minä ainakin olen sitä mieltä, että ripuli on v-mäinen vaiva. Syitäkin siihen mistä se johtuu on liikaa, kun alkaa oma olosta kattomaan.
Se on miljoonasti parempi kun suolistotukos ja ummetus. Onhan siinä miettimistä milloin syö ja missä ja pönttöä joutuu pesemään useampi kerta päivässä, silti.
Alkoholit Alkoon, ei marketteihin. Ostin itsenäisyyspäiväleivoksen kanssa sellaisen pienen putelin marketin kuohuviiniä - ei sitä voinu juoda.
t. paksusuoleton
ps. no nyt mä honasin OmaOlo? kaikki nää OmaKanta, OmaVero, OmaPosti, OmaMinä on syvältä. Mitä hyötyä on OmaPostista? ei voi tullata jos on jo ostaissansa maksanu ne alvit. Piti anoa irtisanoutumista.
On kyllä niin helevetin syvältä että liki kasikymppiset vanhemmat joutuu tekemään muuttohommia noin kuuskymppisen prinsessan takia. Odottelin kaveria pihalla kun minua lähestyi mainittua ikäluokkaa olevaa herrasmies kysyen olisiko meistä nuorisosta avustamaan raskainpien tavaroiden saattamisessa kolmanteen kerrokseen. Kyllä me viiskymppiset ne aika äkkiä sinne saatiin mutta ihmettelen että miksi se prinsessa ei hommannut väeä sinne muuttamaan.
tempokisu
18.12.2024, 04.44
^ syvältähän sekin on että yli kasikymppiset vanhempani joutuu avustaan kuuskymppistä reppanaa. Taloudellisesti, mutta mennäpäivinä kyselin apuja lumitöissä miehiltä ( kylkiluut murtuneet ja olen varmana asuntoyhtiön heikkokuntoisin autoilija ) ei, piti soittaa isää avuksi, en pystyny. Vieruparkkiauton nuorimies vielä irvaili että mikä on sun ongelmas, kerroin.
Mutta Pirhan asiakasmaksujen korotus. Siis sairaalan poli ennen 46euroa, nyt 66,7euroa. Kahden viikon ruoat, tulottomalle ihan mahdottomuus > ja rakennetaan lisää tilaa vainajasäilytykselle.
Sivustakatsoja
18.12.2024, 09.02
^ syvältähän sekin on että yli kasikymppiset vanhempani joutuu avustaan kuuskymppistä reppanaa. Taloudellisesti, mutta mennäpäivinä kyselin apuja lumitöissä miehiltä ( kylkiluut murtuneet ja olen varmana asuntoyhtiön heikkokuntoisin autoilija ) ei, piti soittaa isää avuksi, en pystyny. Vieruparkkiauton nuorimies vielä irvaili että mikä on sun ongelmas, kerroin.
Mutta Pirhan asiakasmaksujen korotus. Siis sairaalan poli ennen 46euroa, nyt 66,7euroa. Kahden viikon ruoat, tulottomalle ihan mahdottomuus > ja rakennetaan lisää tilaa vainajasäilytykselle.
Matt. 12: 33-37
----------------------
Ora et labora, nam mors venit omnia hora: tekee työtä, eikä märehdi turhia, sillä aikamme täällä on rajattu. Tämä on mulle kirkastunut vuosi vuodelta selvemmin.
^Työnteko on pelkästään väline jonkun saavuttamiseen. Itseasiassa myymme itsemme ja saamme siitä (mieleisen) korvauksen toivottavasti ja odotamme että pääsemme käyttämään sen haluamallamme tavalla. Märehtimällä ei aika kasva vaan kuluu ennemmin aikaa hukkaan.
tempokisu
18.12.2024, 12.54
^ niinhän se olikin. Mutta kun ajattelee tulevaa niin pelottaa....mutta aika ajoin, kuten tällä viikolla tänään ja perjantaina tulee sitten että elääkin pitää.
Kun mitään tavaraa et saa mukaasi, mutta kokemukset ja muistot saa.
Joka päivä rukoilen, tiedän että pieninkin huokaus joka tulee sydämestä, kuuluu Taivaaseen.
Voisitko ystävällisesti vähentää (tälläkin foorumilla) tuon elämän kurjuuden manifestoimista. Ei ketään kiinnosta päivästä toiseen useissa eri ketjuissa lukea kuinka joku on köyhä, sairas, työtön ja muutenkin vaan elämä on kurjaa. Ilon kautta, niin kaikilla on parempi mieli.
Yocce, eiköhän täällä sana vapaa ja ei kaikilla mene niin hyvin kuin sinulla joten PEACE vaan ja joulumieltä!
Sä oot nyt nure just siellä missä aina: kujalla.
^ En sen kummemmin kuin sinäkään.
Voisitko ystävällisesti vähentää (tälläkin foorumilla) tuon elämän kurjuuden manifestoimista. Ei ketään kiinnosta päivästä toiseen useissa eri ketjuissa lukea kuinka joku on köyhä, sairas, työtön ja muutenkin vaan elämä on kurjaa. Ilon kautta, niin kaikilla on parempi mieli.
Sulla on mahdollisuus valita luetko vai et, toistaiseksi olet valinnut kisun viestien lukemisen ja valittamisen kun et haluaisi lukea. Valitse paremmin. Tuo "ilon kautta..." paljastaa mikä on tarkoitus: sen kenellä on vaikeaa pitää muuttua, jotta ympärillä olevilla on mukavaa ja parempi mieli. Jäätävän kylmää. Kenenkään ei tarvitse mukautua saati toimia sen mukaan mikä sulle tuo paremman mielen, nettifoorumeilla tai missään muuallakaan. Mikä on se perimmäinen tarve, että pitää yrittää toinen vaientaa?
Mielipiteenä voisi todeta, että tyhjät ja helpot heitot kuten ilon kautta, ota ittees niskasta kiinni, kaikki järjestyy, elämä jatkuu jne, voisi jättää sanomatta ihmisille, joilla tietää olevan elämässä vaikeaa eri syistä.
Tuota kun on xx vuotta tullut vastaan, ymmärrän hyvin Yoccen avautumisen.
^ Mutta todellakin voi olla lukematta eikä tarvi toisten purkatumisiin puuttua ilkeydellä mutta toisaaltaan, minkäs ihminen luonteelleen voi.
Hääppönen
18.12.2024, 22.47
Ainut hylkylistalla oleva. Ei vaan jaksa muiden mitätöintiä ja omien vaivojen läpikäymistä n potenssiin n kertaa. Ei auta empatian jako, sitäkin on yksi ja toinen yrittänyt.
tempokisu
19.12.2024, 00.50
todellakin yrittäny löytää niitä hyviä asioita jotka pitää mun hengissä! älä nyt piruvie, ei tosiasioiden tunnustamisessa ole mitään pahaa kun näin se vaan on.
Mieti ite, työt loppuu seinään peruspäiväraha evätään ja sitten on vielä kylkiluut murskana; no ihan kivasti tässä.....
Lintujen ruokinta ja tarkkailu, samalla tulee se kävelylenkki on niin hienoa että eilen itketti, tiaiset tuli niin lähelle ja se että mun ruokinta kelpaa että ehkä minusta on edes jotain hyötyä...huomena on joulukalojen haku Nakkilasta, se on toki jonkiiverran kallis reissu, mutta erittäin tärkeä. Kun ei ole aina jaksanu syödä, niin tämä takaa sen että tulee syötyä.
Kun on töitä ja tulee palkkaa tai muuta, se on varmaan ihan kiva. Jokainen voi isesseen miettiä että 6 vuotta takuueläkkeeseen, ja on tultava toimeen sillä mitä nyt tilillä on. Että miten olisi? En mä valita, vaan totean tosiasian.
ps. en ole vielä köyhä, mutta työtön ja sairas. Ja tuo että nalkutat toisen sairastelusta, on todella syvältä. Ihan kiva jos oot ite terve, mutta sitten kun - no, todennäköisimmin teidän ei tartte enää lukea mun postauksia vuoden kuluttua, kun on sairaus.
ei tosiasioiden tunnustamisessa ole mitään pahaa kun näin se vaan on.
Ei ole ei, ja se on suorastaan suotavaa, mutta ei sitä "tosiasiaa" tarvitse joka päivä ja joka viestissä toistaa. Kyllä me täällä jo tiedetään mikä tilanne on.
Sivustakatsoja
19.12.2024, 08.54
todellakin yrittäny löytää niitä hyviä asioita jotka pitää mun hengissä! älä nyt piruvie, ei tosiasioiden tunnustamisessa ole mitään pahaa kun näin se vaan on.
Mieti ite, työt loppuu seinään peruspäiväraha evätään ja sitten on vielä kylkiluut murskana; no ihan kivasti tässä.....
Lintujen ruokinta ja tarkkailu, samalla tulee se kävelylenkki on niin hienoa että eilen itketti, tiaiset tuli niin lähelle ja se että mun ruokinta kelpaa että ehkä minusta on edes jotain hyötyä...huomena on joulukalojen haku Nakkilasta, se on toki jonkiiverran kallis reissu, mutta erittäin tärkeä. Kun ei ole aina jaksanu syödä, niin tämä takaa sen että tulee syötyä.
Kun on töitä ja tulee palkkaa tai muuta, se on varmaan ihan kiva. Jokainen voi isesseen miettiä että 6 vuotta takuueläkkeeseen, ja on tultava toimeen sillä mitä nyt tilillä on. Että miten olisi? En mä valita, vaan totean tosiasian.
ps. en ole vielä köyhä, mutta työtön ja sairas. Ja tuo että nalkutat toisen sairastelusta, on todella syvältä. Ihan kiva jos oot ite terve, mutta sitten kun - no, todennäköisimmin teidän ei tartte enää lukea mun postauksia vuoden kuluttua, kun on sairaus.
Olet varmasti ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi, siitä se lähtee. Sitten pidät työnhakusi voimassa ja vastaanotat tarjottua työtä. Elämänhallinta palautuu osittain kun yhden asian laittaa kuntoon.
Murtuneet kylkiluut paranevat aikanaan, vai miten?
Ymmärrä että linnut syövät nälkäänsä, eivät siksi että juuri sinä sitä ruokaa tarjoat. Suhde ympäröivään maailmaan tervehtyy, kun ymmärtää että muu maailma ei pyöri oman navan ympäri, vaan elämä ympärillä jatkuu pysähtymättä ja hidastumatta, pitää vain itse hypätä kyytiin.
------------------------------------
Ongelmissa rypevä nuori totesi kerran, että on polvi paskana, että tämä oli sitten tässä.
Vanhana voi kirjoittaa kaksi elämänkertaa.
Kaikki meni päin helvettiä ja Kaikki meni pirun hyvin.
Tämähän siis koskee vain pyöräilijöitä.
Muut kirjoittanee.
Perseelleen mennyt elämäni oli suuri pettymys.
tempokisu
24.12.2024, 20.25
Olet varmasti ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi, siitä se lähtee. Sitten pidät työnhakusi voimassa ja vastaanotat tarjottua työtä. Elämänhallinta palautuu osittain kun yhden asian laittaa kuntoon.
Murtuneet kylkiluut paranevat aikanaan, vai miten?
Ymmärrä että linnut syövät nälkäänsä, eivät siksi että juuri sinä sitä ruokaa tarjoat. Suhde ympäröivään maailmaan tervehtyy, kun ymmärtää että muu maailma ei pyöri oman navan ympäri, vaan elämä ympärillä jatkuu pysähtymättä ja hidastumatta, pitää vain itse hypätä kyytiin.
------------------------------------
Ongelmissa rypevä nuori totesi kerran, että on polvi paskana, että tämä oli sitten tässä.
No siihen tuli että pitää hakea yhtä työpaikkaa tammikuun loppuun mennessä. Olen hakenut kahta. Ei, ei ole mahdollista että teen jotain etätyötä kotonani ja pitäisi taas kirjautua yrittäjäksi ( maksaa ne kaikki maksut ja sitten parin viikon jälkeen todetaan että ei tää oikein suju....) nuoremmat osaa tämän etätyön mutta minulle on täysin ????
No, tota, kukahan mulle töitä tarjoaisi....työkkärit ei ole enää sitä mitä ennen, vaan että ilmoittaudut työttömäksi työnhakijaksi. Vuodenvaihteen jälkeen TE-palvelut siirtyy kunnalle, eli omalle kunnalleni Pirkkalaan. Samoin mun y-tunnus nollaantuu. Uutta yritystä peruspäivärahaan sitten.
Tosin työkyvyttömyyseläke olisi se oikein vaihtoehto, jonka tiimoilta ensi maanantaina tk:ssa.
No en tiedä paraneeko kylkiluut mulla ikinä, oikeanpuoleiseet meni elokuussa, ja vieläkin on kipua. Vasemmanpuleiset lokakuussa....no, pystyn todennäköisesti rauhallisesti pyöräilemään kunhan kelit sallii, tonne jääradalle en lähde. Ihme juttu että en ole osannu edes harmitella kun ei pääse pyöräilemään....toi on ihan naurettava loukkaava kommentti "...ei pyöri sun navan ympärillä" - no kun mulla ei ole edes napaa ( kiitos suolistoleikkauksen) enkä ole yhtään tärkeä, yritän vaan selvitä ja jaksaa.
Linnut on auttaneet jaksamisessa ihan oleellisesti ( kuten myös nahkiaisten tutkimushommat ) Älä nyt ala väheksyä pienen ihmisen pientä ruokintaa, tiaiset on ihan innoissaan! Kun näen että linnut tulee ruokinnalleni ja mitäh? kaikki pähkinärouheet syöty...jotain hyötyä tästä on kummiskin ollu, tällä pienellä mittakaavalla.
https://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/HARJOITTELUA2/sinitiainen24%20L28b.jpg?img=smaller
työkkärit ei ole enää sitä mitä ennen, vaan että ilmoittaudut työttömäksi työnhakijaksi.
Muutamaan otteeseen olen elämäni aikana TE-toimiston asiakkaana ollut. Ikinä sieltä ei ole työtä tarjottu, tai jotenkin edesautettu sen etsimisessä. Ne on puhtaasti hallinnolliseen puoleen keskittyneitä, eli varmistavat että työtön on oikeasti työtön, eikä esimerkiksi opiskele tai tee jotain yrittäjäduunia siinä samalla kun nostaa päivärahaa.
Sivustakatsoja
24.12.2024, 21.05
...
No en tiedä paraneeko kylkiluut mulla ikinä, oikeanpuoleiseet meni elokuussa, ja vieläkin on kipua. Vasemmanpuleiset lokakuussa....no, pystyn todennäköisesti rauhallisesti pyöräilemään kunhan kelit sallii, tonne jääradalle en lähde. Ihme juttu että en ole osannu edes harmitella kun ei pääse pyöräilemään....toi on ihan naurettava loukkaava kommentti "...ei pyöri sun navan ympärillä" - no kun mulla ei ole edes napaa ( kiitos suolistoleikkauksen) enkä ole yhtään tärkeä, yritän vaan selvitä ja jaksaa.
...
"oman navan ympärillä" on kielikuva, kuten "olla kädetön" tai "päätöntä menoa" -missään niissä ei viitata fyysiseen poikkeavuuteen tai puutteeseen.
Sivustakatsoja
24.12.2024, 21.09
...
Linnut on auttaneet jaksamisessa ihan oleellisesti ( kuten myös nahkiaisten tutkimushommat ) Älä nyt ala väheksyä pienen ihmisen pientä ruokintaa, tiaiset on ihan innoissaan! Kun näen että linnut tulee ruokinnalleni ja mitäh? kaikki pähkinärouheet syöty...jotain hyötyä tästä on kummiskin ollu, tällä pienellä mittakaavalla.
Lintuja ruokitaan lintujen tähden, ei oman itsen -ei ne ole mitään terapialeluja, kuten ei nahkiaisetkaan. Linnut ovat eläviä olentoja, joiden ruokinta voi olla lintujen kannalta myönteistä, mutta myös kielteistä.
^Kyllä kai lintujen ruokinta yleensä on hyödyllistä ja mitä sitten, jos sitä tekee oman mielen hyväksi, ei siitä haittaa ole kenellekään. Pidetäänhän esim. kissoja ja koiria lemmikkeinä(aika usein leluina) kovin itsekkäistä syistä. Linnut kuitenkin saavat olla vapaina ja toteuttaa lajityypillistä elämäänsä päinvastoin kuin kissat ja koirat.
Il ciclista di Roine
24.12.2024, 21.45
Pyöräilijä !
Hölkkääjä !
Tule nähdyksi [Miksi tämä on niin vaikeaa? Egoko estää?] !
tempokisu
24.12.2024, 22.07
^^ hei se menee niin että autat luontoa ja saat siitä iloa, ja nimenomaan siten että lintu tykkää mun laittamastani murkinasta. Kyllähän sen huomaa jo ruokinalle lähestyessäni, siellä ollaan syömässä ja odottelen....ja käyn lisäämässä apetta. Nyt kuulkaa on taas herkkua pähkinärouhetta!
Esimerkiksi Rantaperkiön isommalla ruokintapaikalla käydään seuraamassa ja kuvaamaassa, itellä ei ole resursseja niin isoon ruokintaan.
Haluan auttaa luontoa, luontohommat on tärkeitä ja teen sen pienen mitä voin. Sama kututalkoitten kanssa. ( tosin siellä saa sitten maukasta murkinaa...talkooeväs maistuu maailman parhaimmalta..)
Sivustakatsoja
25.12.2024, 10.09
^Kyllä kai lintujen ruokinta yleensä on hyödyllistä ja mitä sitten, jos sitä tekee oman mielen hyväksi, ei siitä haittaa ole kenellekään. Pidetäänhän esim. kissoja ja koiria lemmikkeinä(aika usein leluina) kovin itsekkäistä syistä. Linnut kuitenkin saavat olla vapaina ja toteuttaa lajityypillistä elämäänsä päinvastoin kuin kissat ja koirat.
Varsinaisesti mun aiemmat mielipiteeni erilaisista asioista lyhyesti ei koskenut lintujen talviruokintaa, vaan minäkeskeistä suhtautumista.
Puutteen alla olevan auttamiseen suhtaudun yleisellä tasolla siten, että fokus saisi olla auttamisen kohteessa.
Lemmikkeistä minulla ei ole erityistä mielipidettä, kunhan lemmikkiä ottaessa fokus on enemmän lemmikin tarpeissa, kuin omassa itsessä. Omalla kohdalla tämä realisoitui vaiheessa, jossa löytöeläimenä meille tullut kissa sairastui noin 10-vuotiaana.
tempokisu
25.12.2024, 17.53
^ en kyllä voi ymmärtää miten lintujen talviruokinta voidaan kääntää itsekkyydeksi/ minäkeskeisyydeksi?? siinä on kyllä nyt ongelma puhujassa.
Onko vaikeeta ymmärtää että halutaan auttaa luontoa ja lintuja ihan sen auttamisen vuoksi? Kiva että siitä saa kiitokseksi havaintopalkinnon.
Moni ylläpitää talviruokintaa, ja luonnon auttaminen on aina molemminpuolista hyvää.
Sama "kututalkoitten" kanssa, mennään taimenien ( ja muitten kalojen ) takia, mutta kiitokseksi talkoolaiset saa liikuntoa ja - talkooevästä. Kaikki voittaa.
" puutteen alla olevan auttamiseen suhtaudun yleisellä tasolla siten, että fokus saisi olla auttamisen kohteessa" - joo leipäjonossa jonoteltu, ja jakajat tekee vapaaehtoistyötä. No me reppanat jonossa saadaan pientä täydennystä ruokailuun, mutta uskon että ruokakassien jakajatkin saa jotain.
ps. olen BirdLifen vuosilahjoittaja, ja huolimatta....niin jatkan.
Lintuja ruokitaan lintujen tähden, ei oman itsen -ei ne ole mitään terapialeluja, kuten ei nahkiaisetkaan. Linnut ovat eläviä olentoja, joiden ruokinta voi olla lintujen kannalta myönteistä, mutta myös kielteistä.
Niin, mutta eikö siinä juurikin voi nähdä kaksisuuntaisen hyödyn: lintu saa ankarien talvikuukausien aikana tarpeellista ravintoa ja ruokkija saa mielihyvää tekemästään työstä?
Toki jotkut tutkijat sanovat että talviruokinta ei automaattisesti olisi hyödyllistä, eli vahva esimerkiksi talvehtiva tiaiskanta hankaloittaisi keväällä muuttavien kirjosieppojen pesimistä, kun pesimispaikat olisivat jo menneet. Mutta tästäkin on tehty tutkimusta ja todettu että ei se noin mustavalkoista ole.
tempokisu
26.12.2024, 04.41
Ihan muuta...minäkin olen tyhmä, mutta on niitä tyhmempiäkin. Jotenkin sattuvat olemaan vielä aika varakkaita....siis siinä vaiheessa kun aletaan pyytään rahaa niin pitäisi ymmärtää...ja kun näistä on ollut niin paljon juttuja niin silti. Jos joku pyytää sulta rahaa ja annat, se mikään huijaus ole?
Kerran joskus vuosituhannen alussa olisi pitäny maksaa "kaverin" lasku, en maksanu ja se siittä, ja hyvä kun ylipäätään hengissä selvisin.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010913261.html
tempokisu
26.12.2024, 10.45
Niin, mutta eikö siinä juurikin voi nähdä kaksisuuntaisen hyödyn: lintu saa ankarien talvikuukausien aikana tarpeellista ravintoa ja ruokkija saa mielihyvää tekemästään työstä?
...ja vähän enemmänkin kuin hyvää mieltä....ei kyllä jaksaisi muuten.
Chat GPT
28.12.2024, 12.29
Minulle ei ole selvinnyt miksi nykyisissä maastopyörissä seat tube angle on niin jyrkkä. Henkilökohtaisesti en näe siinä mitään järkeä, ainakaan normaalissa trail ajossa jota ajoni ovat.
Paino tulee käsille, voimantuotto on heikompaa ja polvet ei tykkää.
Sillä saa eturenkaalle pitoa ja nousut helpottuvat. Pidempi runko ja loiventunut keulakulma varmaan mahdollistaa tuon edempänä ajamisen, siis ettei pyörä ala viskomaan stongan yli.
Mutta tosiaan vaatii vähän enemmän keskikropalta. Käsillehän se paino tulee.
Niin joo ja tehontuotto parantuu, kun istutaan edempänä.
tempokisu
04.01.2025, 01.52
Pyöräilijä !
Hölkkääjä !
Tule nähdyksi [Miksi tämä on niin vaikeaa? Egoko estää?] !
( varhaishuomenta) mihin tällä viittaat? en ole kumpaakaan ( en pyöräilijä enkä varsinkaan hölkkääjä hyvä kun kävellä pystyy eikä nyt sitäkään kun ehkä kilometrin..) ja mieluiten en tulisi nähdyksi mutta kun en uskalla enää pimeellä ajella.
Mutta miksi tämä on niin vaikeaa, sain ( veljeni avustuksella) varattua ajan verikokeisiin. Sähköpostiin tuli "varausavain" ja "pin-koodi" ja pitää ilmoittautua automaatilla.
Saap nähdä miten onnistuu. On kyllä vaikeeksi tehty nämä ajanvaraukset, uutta lääkäriaikaakaan ei pystytty antaan...
Ego? minullako? älä nyt hulluja puhu....
Olen tämän varmaan aiemminin laittanu, mutta kyllä se tulee meneen näin että mennään säästöillä ja täysillä, ja sitten Luoja armahtaa - tavalla tai toisella.
Hartsa69
04.01.2025, 15.10
Kyllä lintuja kannattaa ruokkia ja jutella heille.
tempokisu
04.01.2025, 15.44
Kyllä lintuja kannattaa ruokkia ja jutella heille.
:) KIITOS, mä olen tämmöinen sekopää, jos siellä lintulaudalla on orava niin kyllä muuten tulee ei-niin-kivaa sanomista. Ja linnuille sitten terveisiä että hei! nyt tulee taas teidän herkkuruokaa, pähkinärouhetta että hyvää ruokahalua. Ja siellä tiaiset ja mustarastas sekä närhi tulee heti apeelle.
Kuvia en ole jaksanu ottaa, ollu niin synkeet olosuhteet - mutta onhan tässä loppuelämä aikaa.
Hartsa69
04.01.2025, 19.46
Tänä talvikautena on mennyt vasta 25 kg rasvapötköjä ja saman verran siemeniä. Hyvin tuntuu kelpaavan.
Tsemppiä..!
tempokisu
05.01.2025, 01.23
^ :D iso kiitos!
mulla on menny 2kg pähkinärohetta ( se on pikkulintujen -ja ikävä kyllä oravan - herkkuruokaa )ja toinen rouhepussi odottaa, kaksi semmoista isoa kilon talipötkylää, ja about 10 talipallukkaa. Kun on sattuneesta syystä hieman pienentäny ruokintaa, mutta käyn joka päivä katsomassa ( paitsi edellispäivänä kun oli huono olo) tilannetta ja nyt olen vieny yhden ison kiven päällee siemeniä - ja ne on kaupaksi käyny! Vieny myös pakkasesta pihlajanmarjoja, ja nekin on kelvanneet!!
Ja eilen kun siellä oli tiaisia ja mustarastaita ihan vieressäni, mä itkin ilosta ( kun nyt on tunteet herkässä ja menee ääripäästä toiseen) Siinä meni joku hölkkääjä, varmaan ihmetteli että mikä hullu tuossa häröilee....
Tää lintuhomma on mulle todella elintärkeä asia. Ja 6.1. on Nokialla Kyyninkatu 22 ( onneksi tuttu paikka) lintukävely, siis huomenna jo!
Yritän lukea lintukirjoista ( näitä on aika paljo...) joka päivä jotain - ja otetaan sitten uusiksi. Nahkiaiskirjojakin on, ja itesuomennettuna muistiinpanoja jokusen vihkon verran...
Mutta ostin mustaherkukkamehu-tiivistettä ( edullisimman putelin). Tämä on lämmitettynä ihan älyttömän hyvää!
Ja BirdLifen päiväbongaus on todennäköisesti 25-26. tammikuuta, tunnin ajan teet havaintoja ( ääni tai näköhavainto) ja linnut tietää tämän, aina on ollu juuri sinä viikonloppuna tosipaljon lintuja liikkeellä :) ....koskakohan tuo järven jää kantaisi että pääsen korjaamaan lokkien pesäkiven?
Näin sivustakatsojana näyttäisi siltä että "kisumisu" on tämän vertaistukiryhmän puheenjakaja.
Yhtään lankaa ei itse ole aloittanut, mutta ryhmän pitää hyvin kasassa.
Kiitos minun puolesta!
... jos siellä lintulaudalla on orava niin kyllä muuten tulee ei-niin-kivaa sanomista.
Omalla piharuokinnalla oravat eivät haittaa eikä muutkaan eläimet. Tänä talvena enimmillään viisi oravaa, neljä jänistä, puluja toistakymmentä, pikkuvarpusia kolmisen kymmentä ja muita sitten vähemmän. Itselleni uutena lajina uuttukyyhky ollut pihassa kuukauden verran. Viime talvena ensimmäinen poro piharuokinnalla.
https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczPwvJ53fLClUvW4VMjEdPnpsU1b7PapL-lh131Qemfk-TWaZnIfmCSaC8tHo5sX0uy0k9DO1nJa5_D5bkiIzi9SOg6vUEq mJmP06H205y1xUp8GTIYHJRTqoyOy4uIVoyKZ0TagB1JSvfQ6a ykRQyxAWg=w1818-h909-s-no?authuser=0
https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczP1fC3_f65MupFUrsZ4cajv2-c-0cl9uloQ17fbyfhJ7D3479gOR3FRLpsULCkCs1VSvC9cFgMgdW YKmXMSmjE8-azn2UvJONI9VeSc3TyUIfVphpRI7GcBFD2eql9leBSA81ykG8T Icy4D7yb45EIrog=w1818-h909-s-no?authuser=0
https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczNZ5gD_xqTWBePZ9-7CzRUtL-zLKgE-n_nPeFcCKulZmB8drBVLKGQJ1Uugqj3nQPOz1ly_Oz3yGPlxbK K8EZo3QIDRF1PgnirjUJzN1aex2hVIRWNJPU8StCZ8zuDQpE8v cBAMrboYf4mhCfx8_NvOPg=w1546-h909-s-no?authuser=0
tempokisu
05.01.2025, 22.07
Hienoja kuvia!
No okei, mutta se oli aikoinaan joku "salsamisu" joka olisi kovasti halunnu "lainata" mun tempopyörää - sori mutta ei tullu kauppoja.
Mä olen tempokisu, ja muutun jossain vaiheessa nahkiaiseksi., (ihminen on sitä mitä hän syö....) mikään puheenjakaja vaan puheenjohtaja! :D oli myös aika kun vein oraville pähkinöitä ja kuvasin....mutta oravat ei kuulu lintulaudalle, siksi laittelen pähkinää kannon päälle.
Takapihalta hakattiin puut ja oravat häipyi, mutta tässä kuvassa orava-äiti opettaa poikasen syömään pähkinää. Kiitokseksi tulee aika kiva kuva ( nämä on diakuvista skannattu niin laatu on hieman heikko...ja tuon toisen kuvan jälkeen filmirulla loppui...
https://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/oravakuvia/Kev%C3%A4topetusta2.jpg?img=smaller
ja nämä kuvat on otettu äitienpäivänä 1995
https://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/oravakuvia/Kev%C3%A4topetusta3.jpg?img=smaller
Koheltaja
06.01.2025, 06.24
Meillä on mökillä ollut kimalaisia terassin seinärakenteessa +20 vuotta. Joka kesä helteiden aikaan löytyy nääntyneitä kimalaisia terassilta ja mökin sisältä, ja joka vuosi on nääntyneitä kimalaisia "elvytetty" hunajavedellä, jonka jälkeen taas pörinä käy pihalla ja terassilla.
Isossa kuvassa korkealta katsottuna muutaman kimalaisen pelastamisella ei ole mitään merkitystä, mutta aina tulee hyvä mieli kun pörinä alkaa taas käymään.
Sisko käy talvella viikottain omalla mökillä lataamassa ruokinta automaatit ja vuosien aikana heidän pihalle on pesiytynyt lintuja joita ei olla vuosiin nähty, tai koskaan aiemmin.
Ei nämä meidän puuhastelut ole keneltäkään pois.
Koko pitkän nuoruuteni ajan olen liikkunut luonnossa, seurannut muutoksia ja hämmästynyt miten vähiin on hyönteiset ja linnut käyneet. Hyönteisten katoamisen huomaa jo siitä että auton keulassa ja tuulilasissa ei juurikaan itikoita ole, 30-40 vuotta sitten tilanne oli aivan toinen ja pitkällä reissulla sai aika ajoin käydä huoltsikalla hinkkaamassa tuulilasin puhtaaksi.
tempokisu
06.01.2025, 15.57
Mä en ymmärrä näitä valituksia kun suomalaiset huippuhiihtäjät ( tai toimittajat?) valittelee kun oli niin pienet tienestit Tourilla. Niskaset ja Pärmäkoski on miljonäärejä, samoin kun varmaan kaikki norskit. Mtä ihme valittamista on jos nyt tuli Kertulle palkkaa 36 000e. Aika paljo enempi kun mun vuosipalkka 16 ekojen vuosien ajan.
Ja tämä on yksi syy miksi en kannusta suomalaisia. Norskit ei valita ( tosin ei ole aihettakaan....)
Oisko lähdettä näille valituksille? Pari juttua näin ja Kepa sekä Jasmi kommentoi, että ihan hyvät on palkintorahat.
tempokisu
06.01.2025, 18.40
^ mitäs ne voittajat tienasi? jonkii verran enempi..ja lisää tulee MM-kisoista ja mc-voitoista.
navajokoira
07.01.2025, 10.01
Haluttomuus käyttää ignore-toimintoa on ihan oma ongelma.
Sais lämpimät kelit jo tulla.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.