Näytä tavallinen näkymä : Hyvästi Shimanon kuulalaakerinavat
Vihdoinkin https://www.bikeradar.com/news/shimano-cartridge-hubs/
Sattunut perheen molemmissa työmatkasähköpyörissä olemaan Shimanon navat, kauheeta shaibaa. Toisaalta, hyvä syy ostaa uusia kiekkoja.
Marsusram
28.02.2023, 23.07
^Siis siirtyvät irtokuulalaakereista kasettikuulalaakereihin.
Joo sitä tarkoitin, kuuliahan siellä vieläkin on :)
Usein nuo Shimanon halpisnavat paranee kun avaa lisää vaseliinia.
Riemun päivä! Voisikohan Shimanon napojakin jatkossa siis harkita omiin fillareihin?
Mooses kyllä kääntyilee haudassaan, eikös hän nuo irtokuulanavat keksinyt :seko:
Homelite
01.03.2023, 12.25
No pakko jonkinmoinen eriävä mielipide noista lausua. Crossarissa on Deore M615/M618 navat joita ei ole avattu, lisätty vaseliinia tai säädetty, toisin sanoen niille ei ole tehty yhtään mitään. Ja ovat välyksettömät ja rohisemattomat. Ajettu vekottimella on vähintään 13 243 km, juu, nämä ovat kilometrit Garminissa :)
Ja ajettu on pyörän työmatkakäyttö- rospuuttolenkkipyöräluonteesta johtuen kelillä kuin kelillä kesät talvet. Niin en minä nyt osaa noita hirveästi mennä moittimaan, olen minä paukuttanut paskaksi menneitä konelaakereita kesäkelin DtSwisseistä huomattavasti pienemmillä kilometreillä.
Mutta toisaalta vika voi olla käyttäjässä. Pyörässä on nimittäin täysin natisematon ja smoothi Shimanon press fit- keskiölaakeri jolla on ajettu tuo sama määrä ja on yleisesti tiedossa oleva fakta, että nuohan eivät kestä yhtään mitään. Väärinpyöräilyä alusta loppuun alkaen aina työmatkojen loggaamisesta Garminiin....
maalinni
01.03.2023, 12.39
Ei tule itelläkään kuulakartioita ikävä, vaikka ne kyllä onkin helppo avata, putsata ja rasvata.
Onko Shimpalla siis ollut kuulakartiot myös läpiakselinavoissa?
El-Carpaso
01.03.2023, 14.22
Ei tule itelläkään kuulakartioita ikävä, vaikka ne kyllä onkin helppo avata, putsata ja rasvata.
Onko Shimpalla siis ollut kuulakartiot myös läpiakselinavoissa?
Juu iso rata tosi pieniä kuulia. Ei ole omassa käytössä, mutta varmaan hauska avata, kun miljoona millin kokoista raetta hyppää helvethin navasta työpajan lattialle.
Mutta!
Eihän Shimanon irtokuulalaakereissa sinänsä ole mitään vikaa koskaan ollut. Lähtökohtaisesti tuollainen irtokuulalaakeri kartiolla on kestävämpi, kuin urakuulalaakeri. Kuitenkin sillä edellytyksellä, että irtokuulalaakeri on oikein säädetty ja tiivis.
Irtokuulalaakerit ovat vain veemäisiä huoltaa. Myönnettäköön, että paremmin tiivistetyissä navoissa huoltoa tarvitsee aika vähän. Toisaalta en muista onko käteen koskaan osunut Shimanon irtonapaa, joka ei olisi ollut tehtaalta ylikiristetty. Eli ensihuolto niille on aina tehtävä.
Mutta kasettilaakerinavat ovat tyypillisesti aivan eri luokassa huollon helppoudessa. Eivätkä ne lähtökohtaisesti tarvitse huoltoa, ellei sieltä porsi laakeri. Ja silloinkin kilometrejä voi hyvällä tuurilla melkoisesti ennen kuin asiaa edes huomaa
Nimim. Hopen RS Monosta tippui metallisilput ulos kun päätin jossain kohtaa vaihtaa kaikki laakerit. Oli vapaaratasrungon keskimmäinen laakeri mennyt aivan palasiksi.
Enemmän meikäläistä Shimanon navoissa mietityttää aina vapaaratasrungon kertakäyttöisyys. Niitä ei ole tähän mennessä kai pystynyt huoltamaan ollenkaan, jolloin hajotessaan menevät suoraan vaihtoon. Silloin pitää toivoa, että yhteensopivaa osaa löytyy jostain.
Jos noissa uusissa vapaaratasrunko on helposti vaihdettavissa, niin pitää toivoa sen olevan myös helposti huollettava. Toisaalta ehkäpä pysyn silti itse DT Swissin navoissa, kun niihin on ehtinyt tykästymään. Kunhan ei EXP:hen sorru.
Mulla meni vapari jossain 5000km:ssä, harvinaisen perse vaihtaa jo siitäkin suunnasta että pitää olla 15mm kuusiokolo että sen saa auki, puhumattakaan niistä kuulista. Kotona kun tekee niin liuotinpesut yms. napojen huoltojen yhteydessä hieman haastavia eikä noihin saa oikein kuulia eikä niitä päädyn suojalevyjä/stefoja mistään jos sattuu rikkomaan…vaimolla meni suunnilleen samoilla kilsoilla etuakseli kun kuulat oli jyrsiny sen paskaksi, ei sitäkään löytynyt…mutta eipä noita ole huollettukaan kun pyörät koko ajan ajossa :) Nyt kun ostanu Race Facea ja DT Swissiä tilalle niin hieman eri kaliiberin navat :D
Kuminauha
01.03.2023, 17.31
Yksi hyvä etu konelaakerinavassa on että vaparista saa tehtyä hehlposti irotettavan ja huollettavan/vaihdettavan.
Irtokuulat kestää isältä pojalle, varsinkin jostain deoresta ylöspäin. Suositeltavaa on toki uutena säätää kohdalleen ja sen jälkeen riittää tarkastus silloin tällöin. Noissa kaikissa halvimmissa kun ei ole oikein mitään suojausta ja varsinkin nää quondot ja sun muut halppikset on niin kireellä uutena että hyvä kun edes pyörii. Mulla ei ole mitään kalliita konelaakerinapaa ollut, mutta eipä niistä talvikäyttöön ole varsinkaan loskaan. Kunnon suojaus puuttuu niistäkin ja hieman paremmat laakeritkin maksaa ihan navan verran. Ja sitten se asennus vielä siihen päälle. Monenlaista rakennetta kuitenkin tullut eteen ja vaatii monesti kuitenkin holkit ja kierretangon. Sanoisin kyllä että irtokuulat käyttöpyörään ehdottomasti. Maantiellä kuivalla kelillä sitten ihan eri juttu.
En ole myöskään innoissani noista rilloista, rullaluistinlaakereista, mutta ei asia koske mitenkään, kun talli täynnä noita irtokuulalaakerein kasattuja kiekkoja, omaksi pyöräilyiäksi, ehkä vielä lasten lapsillekin riittää.
Muuten kaksi lastani ja heidä kuusi lastaan ovat hyvin kypsytetty pyöräilijöiksi, kaikki nuo ajavat mieluusti ja se on mukavaa nähdä. Monta entistä noille jo mennytkin!
No ei noista Shimanon irtokuulanavoista oikein muita hyviä puolia löydy kuin halpa hinta, hyvä että siirtyvät nykyaikaan vaikkakin 20 vuotta myöhässä.
Toistaiseksi toi uutinen ei kaiketi koske muuta kuin tuota yhtä uutta napaa, mutta voi se tietty olla oire tulevasta.
Mä en myöskään kuulu irtokuula-antipatioista kärsiviin. Halpis-Shimanot taitaa kärsiä siitä, että niitä vertaillaan niihin tilalle ostettujen kiekkojen napoihin eli keskikasti DT:hen ym, jolloin vertailu ei ole ihan reilu. Irtokuulanapojen hyvä puoli on se, että ne saa tungettua täyteen vaseliinia, jolloin huonommillakin tiivisteillä ne on suhteellisen luotettavia paskemmissakin olosuhteissa. Halvalla tehtyjen konelaakerinapojen laakerit on harvoin pitkäikäisiä ja laakereiden vaihto vaatii erikoistyökaluja.
Huono puoli on se, että irtokuulanavat usein vaatii sen säätämisen ja uudet vaseliinit heti uutena ja säätäminen vaatii peukun, joka ei ole ihan keskellä kämmentä. Lisää hyviä puolia on pieni rullausvastus. Meillä on rouvan krossarin talvikikiekoissa 105-navat, joilla on nyt ajettu viisi talvea loskapaskaa ilman, että on tehty muuta kuin käyty läpi uutena.
Campan uudemmissa Recordeissa irtokuulat on kasetissa ja se on ehkä fiksuin systeemi. Niissä yhdistyy irtokuulanapojen huollettavuus ja säädettävyys helppoon laakereiden vaihtoon. Vanhat xtr-navatkin oli hinta-laatusuhteeltaan aika lyömättömiä ja niitten titskuvapariin ei rattaatkaan syö itseään jumiin niinkuin aluvaparillisiin. Totta kyllä se, että pikalinkkuaikaan irtokuulissa oli enemmän järkeä, kun kuulat saattoi olla isommat.
El-Carpaso
02.03.2023, 10.12
Nyt on myös hyvä huomioida, että kasettilaakerinapojen huolto on lähinnä pintapuolinen putsaus tai kasettilaakerien vaihto. Niitä kasettilaakereita ei voi huoltaa. Jos sen kasettilaakerin tiivisteen irrottaa, niin se on sen jälkeen entinen tiiviste.
Tuosta syystä tykkään juurikin DT Swissistä, kun käyttävät varsin geneerisiä laakereita. Eli halvalla saa tosi laadukkaita ja hyvin tiivistettyjä vaihtokasetteja, joissa tiiviste kestää kaiken muun paitsi veteen upotuksen. Vastaavasti mm Hopen ongelma on aina ollut eksoottiset laakerit, jotka joutuu ostamaan Endurolta ja ne sitten on just sitä mitä sattuu saamaan.
Irtokuulanavat vaativat säätöä ja huoltoa. Halvan hinnan takia niitä yleensä laitetaan pyöriin, joiden omistajat eivät osaa säätää tai huoltaa. Säätäminen on sellaista mystiikkaa, ettei sitä osata Shimanon tehtaalla eikä pyöriä myyvissä liikkeissä. Huollon laiminlyönti johtaa pahimmillaan siihen, että navassa kiinteästi kiinni oleva kuppi menee pilalle ja kiekon voi heittää roskiin. Pieni rullausvastus näkyy lähinnä käsissä pyöritellessä, kun napa ei ole jännityksessä.
Mä en ole kyllä huomannut tätä konelaakerien huonoa kestävyyttä. Muutamien kymppien Novatecit kesti talvipyörässä 7 vuotta ennen kuin piti laakerit vaihtaa.
SotkuPekka
02.03.2023, 10.35
Hyvänä puolena Shimanon vaparit on hiljaisia. Mikään ei tosiaan kestä huoltamatta. Miksi ketjuja jotka kestää korkeintaan muutaman tuhannen putsaillaan joka lenkin jälkeen, keitellään kalliissa liemissä ja laakerien odotetaan kestävän maailman tappiin huoltamatta. Perushuoltoon menee vartti per napa ja onnistuu perustyökaluilla.
Hyvänä puolena Shimanon vaparit on hiljaisia...
Esimerkiksi minusta se on huono puoli. Jos hiljaisuus on hyve niin äänekkäätkin saa hiljaiseksi (liiallisella tosin) voitelulla.
SotkuPekka
02.03.2023, 10.46
Esimerkiksi minusta se on huono puoli. Jos hiljaisuus on hyve niin äänekkäätkin saa hiljaiseksi (liiallisella tosin) voitelulla.
Makuasioita varmaan. Itse otan hiljaisen rallattavan sijaan jos valita saa. Maastopyörässä minulla on äänekkäämpi ja kai siihen tottuu. Olen tunkenut sen täyteen rasvaa kyllä joten yhtä paha ääni ei lähde kuin uutena.
Ennen laadukkaan koneiston merkkinä pidettiin hiljaista ääntä. Jos rannekello keksittäisiin nyt niin tikitysääni olisi varmaan melkoinen.
Marsusram
02.03.2023, 10.57
Tärkeä peruste kuppi+kartio laakereille on niiden kyky kestää akselin päittäiskuormaa paremmin kuin urakuulalaakeri. Ohjainlaakereina käytetyt viistokuulalaakerit vastaavat enemmänkin niitä tuon kyvyn suhteen.
Eikös äänikin ole energiaa (imanpaine-eroja), eli äänekäs vapari hukkaa etenemiseen kelpaavaa energiaa?
Sen verran pitää olla ylimääräistä energiaa ja jerkkua, että jaksaa kuitata tuon. Tai laittaa aerokiekot ja stongan.
Pyörittää niitä kampia niin ei tarvitse huolehtia vaparin äänestä.
Irtokuula laakerit, navoissa, keskiöissä ja ohjainlaakereissa kestää 60 vuotta, hyvin huollettuina.
Konelaakerit on helppo vaihtaa uusiin kuukauden välein.
Monesti Irtokuula on 5-6 millinen, kone laakeri kuulat n. 2mm ja joka toinen jätetty pois.
Kaiken voi vaihtaa höttöpaskaan, ei ole uutta.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.