Näytä tavallinen näkymä : Lisäakkua mukaan, mutta miten?
Santtu75
22.02.2023, 16.16
Minkälaisia vaihtoehtoja palstalaisilla on jos/kun mukaan pitää ottaa toinen akku?
Tietysti yksi vaihtoehto on reppu selkään ja akku sinne. Itseltä löytyy kyllä kyseiseen asiaan suunniteltu Evoc:n "sähköpyöräreppu" jossa akulle, laturille yms. suunnitellut paikat ja hyvin kulkee kyllä siellä mukana.
Mutta lähinnä nyt sitten enemmän kiinnostaisi mahdolliset runkoon kiinitettävät kuljetuspussit yms. joilla lisäakkua saa kuljetettua.
Itseltä myös Topeak:n Midloader 3L johon juuri mahtuu erittäin mainioisti tuo Bosch Powerpack akku (kuvassa)
https://img.aijaa.com/t/00701/15120310.t.jpg (https://aijaa.com/EDyKMQ)
Mutta tuo ei mahdu kaikissa pyörissä tuonne väliin (tuossakin kuvassa aivan pienestä kiinni mahtuuko vaiko ei), niin tuli mieleen onko sopivia kuljetustapoja saada akku tuohon vaakaputken yläpintaan pysymään (esim. tuota Midloaderia testannut tuohon putken yläpintaan ja ei siinä kyllä tahdo pysyä).
Sama asia kiinnostaisi myös Powertuben ja kanssa täysjoustoon johon ei tuonne vaakaputken alapuolella saa millään tuota Powertubea mahtumaan, onko sen kuljetukseen mitä keksittynä? (se menisi mittojen puolesta vaikkapa tuohon 4,5L Midloaderiin, mutta ei myöskään oletuksellisesti pysyisi yläpuolella paikoillaan).
Kyllä mä ajattelin reppukuljetusta. Ei sekään kyllä optimaalinen ole.
Kaveri oli tehnyt Spessun Kenevoon hiilarista kiinikkeet vaakaputken päälle, hyvin tuntui toimivan. Yhdellä soljella oli kiinni, ei tullu otettua kuvia.
Santtu75
23.02.2023, 00.23
Tälläinen tuli juuri eBay:ssä vastaan, kenelläkään kokemusta? Olisi tekstin mukaan juurikin omaan Stereo Hybridiin 625Wh akulle ja ehkä aika lähelle mitä etsimässä, mutta toimiikohan tuokaan tuossa putken yläpuolella...
https://www.ebay.com/itm/275435506072?_trkparms=amclksrc%3DITM%26aid%3D7770 08%26algo%3DPERSONAL.TOPIC%26ao%3D1%26asc%3D202211 02144041%26meid%3D71d9ec6aa11f48f7bf34a1c90829718d %26pid%3D101251%26rk%3D1%26rkt%3D1%26itm%3D2754355 06072%26pmt%3D0%26noa%3D1%26pg%3D2380057%26algv%3D PersonalizedTopicsV2WithWatchlistFeaturesAndTopicM LR&_trksid=p2380057.c101251.m47269&_trkparms=pageci%3A210dba07-b2f6-11ed-b145-2ea986fa0ee4%7Cparentrq%3A7afbd7001860ad39081ca7ba ffff4390%7Ciid%3A1
^Varmaan nätissä ajossa pysyy, mutta vaikea kuvitella, että missään enskarynkytyksessä. Vaikka tukeekin satulatolppaan. Jalkautuessa tuo voi tehdä myös hieman kipeää.
Mitäs sellainen lämpömuovattava muovi, mitä käytetään esimerkiksi puukon tuppien ja pistoolikoteloiden tekemisessä. Olisko PETG vai mikä? Jos siitä rakentaisi kehdon ja kiinnityspisteet?
Kuminauha
23.02.2023, 09.55
^Täytyy värkkäillä telttapatjasta "kehto", että voi tarvittaessa ottaa sitten toisen akun reppuun. Jos lähtee kunnon lenkille. Keran olen vetänyt tuon 630Wh akun tyhjäksi 60 km Sipoonkorvessa lenkillä. Mutta se oli kyllä eeppinen reissu, kun vedin reitin korpeen "vapaalla kädellä" trailmapsin viivojen pohjalta. Osa reitistä sellaista pystysuoraa tunkattavaa polkua.
Jatketaan tässä topicissa ettei tarjousketju mee tukkoon.
Asiaan. Mulla on Amplifi ETrack 23 reppu, missä on kunnon osasto akulle. En kyllä ole vielä sillä pitkiä ajoja tehnyt.
Himos Epic e-puolimatka ajettu esim yhdellä 630Wh akulla (60km, 1000m, 2065 kcal). Aika lähelle sarjan keskikastia sijoituin vaikka aika paljon piti ecolla ajaa. Enemmänkin ois voinu akkua käyttää, koska oli vielä 30% maalissa jäljellä. Toki tossa on tiesiirtymää aika lailla kilometreissä sisällä.
Niilo Gardajärvi
23.02.2023, 15.04
Remmeillä vaan vaakaputken päälle
https://kainopein.files.wordpress.com/2023/02/akku.jpg
Topeak verca kake, siihen remmillä telttapatja kotelossa oleva akkumalaattori. Teline kiinni mihin lystää. Yksi akkuli menee hyvin Blackpurn M runkolaukkuun, kaksi mahtuu L kokoiseen, ovat hyvin pehmustettuja. Tankkilaukkuun menee pikalaturi.
Jos lähtee pitemmälle lenkille, niin kaksi akkua runkolaukkuun, kaksi etuhaarukoihin Versa kakeloihin ja 5 Bob yakkiin ja pikalatureita pari/kolme mukaan.
Tällä latauksella ei tarvii ihan heti tulla metsästä pois.
Santtu75
26.02.2023, 19.21
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230226/12ae9e520212a0f077514cf22ccaa61c.jpg
Fat:n runkoon tuo Midloader + Powerpack yhdistelmä sopii kyllä kuin nakuttettu.
Ihan hyvä, kun Lapin tunturinousut + lumi + pakkanen syö tuota akkua todella kovaa tahtia… (reilu 27km. Tunturissa ja 500Wh akku tyhjä).
Sent from my iPhone using Tapatalk
https://img.aijaa.com/b/00873/15131622.jpg
7Ah n vesipullo akku vaikkapa klemmareilla kiinni pullotelineeseen ja menoksi. Annan hieman lisävirtaa ja jatkan matkaa.
Näillä keinoilla saan kesäajoa paremmilla teillä 100-120km.
http://www.sivustot.net/Pekka/eb/akku.php
Santtu75
27.02.2023, 12.53
Mielenkiintoista juttua linkin takana.
Osaatko sanoa miten paljon tuo sinun akkusi eroaa tuosta X35 sarjan omasta Range Extenderistä? Hinta tietysti halvempi kuin tuolla "omalla" ja vaatii hieman osaamista / harrastaneisuutta suhteessa tuohon omaan "Bolt on" akkuun. Mutta kaupan päälle näyttää saavan enemmän kapasitettia kuin tuossa omassa lisäakussa.
Kuvasta voisi päätellä että pystyt(kö?) lataamaan molempia akkuja yhtä-aikaa? Onko tuolla systeemillä akkujen lataus-aika kuinka pitkä?
Mielenkiintoista juttua linkin takana.
Osaatko sanoa miten paljon tuo sinun akkusi eroaa tuosta X35 sarjan omasta Range Extenderistä? Hinta tietysti halvempi kuin tuolla "omalla" ja vaatii hieman osaamista / harrastaneisuutta suhteessa tuohon omaan "Bolt on" akkuun. Mutta kaupan päälle näyttää saavan enemmän kapasitettia kuin tuossa omassa lisäakussa.
Kuvasta voisi päätellä että pystyt(kö?) lataamaan molempia akkuja yhtä-aikaa? Onko tuolla systeemillä akkujen lataus-aika kuinka pitkä?Juu akku oli aikoinaan ~3,5 kertaa halvempi kuin alkuperäinen Range Extender X35 jota ei ollut edes saatavilla.
Nykyisinkin saatavuus on lujan takana. Pikku näpertelyä sai tehdä ja odotella tarvikkeita 'kädet rakoilla'. Toimintaperiaate on ihan sama, painoa n. 2kg. Toimivuus erinomainen. Kapasiteettia n. kolmanneksen enemmän kuin alkuperäisessä. 209Wh/294Wh.
Lataan aina kahdella laturilla n. 1-3h niin tulevat täyteen, riippuen aloitustasosta. Yhdellä laturilla voisi kestää 3-5 tuntia joka on itselleni liian pitkä odotusaika.
Sikakalliita nuo ns. alkuperäis range extenderit ovat ja ulkomaisten pyöräilyforumien mukaan joukossa todella paljon susia sekä käyttäjillä suuria ongelmia toimivuudessa vajaan donan lisäakkujensa kanssa.
Siksi päädyin tuommoseen ratkaisuun. :)
Santtu75
06.03.2023, 15.25
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230226/12ae9e520212a0f077514cf22ccaa61c.jpg
Fat:n runkoon tuo Midloader + Powerpack yhdistelmä sopii kyllä kuin nakuttettu.
Ihan hyvä, kun Lapin tunturinousut + lumi + pakkanen syö tuota akkua todella kovaa tahtia… (reilu 27km. Tunturissa ja 500Wh akku tyhjä).
Sent from my iPhone using Tapatalk
Mitenkähän tuo mukana tuleva lisä-akku kannattaisi "lämpösuojata", ennen san vaihtamaista käyttöön? Jaksaisiko vaikka kemialliset kädenlämmittimet pitää akkua lämpimänä vaikka -10`C pakkasessa?
Kanjonilta tilaamani lisäakku saapui. On muuten pakattu kohtuullisen huolellisesti. Luulisi, että kuljetetaan aselaatuista plutoniumia.
Mitenkähän tuo mukana tuleva lisä-akku kannattaisi "lämpösuojata", ennen san vaihtamaista käyttöön? Jaksaisiko vaikka kemialliset kädenlämmittimet pitää akkua lämpimänä vaikka -10`C pakkasessa?Nyt kuvassa on sisätiloissa mutta neopreeni / solukumi (https://www.puuilo.fi/solukumieriste-100cm) kääre akun ympärille, saa määrämittaisena, ehkei kassin ympärille tarvi. Jos tällä viikolla (-15°C - 35°V) pidempiä reissuja teet niin harkitse . . .
Kyllä ne kädenlämmittimetkin auttaa hetkellisesti. Jos viitsit vaivoitella.
Nyt kuvassa on sisätiloissa mutta neopreeni / solukumi (https://www.puuilo.fi/solukumieriste-100cm) kääre akun ympärille, saa määrämittaisena, ehkei kassin ympärille tarvi. Jos tällä viikolla (-15°C - 35°V) pidempiä reissuja teet niin harkitse . . .
Kyllä ne kädenlämmittimetkin auttaa hetkellisesti. Jos viitsit vaivoitella.
Tänään noin 4h ajelua maastossa ja noin puolen tunnin tauko, jolloin pyörä seisoi syönnin ajan. Pakkasta oli se - 4c ja tuokin riitti siihen, että akun lämmitys aktivoitui hetkeksi. Lämmitysteho oli noin 23w - 30w eli maltillista. Lämmitys asetettu aktivoitumaan kun akun lämpötila putoaa alle +10c
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.