Näytä tavallinen näkymä : Reserve alumiinikiekot elinikäisellä takuulla
Pikibikessa mm oli tänään artikkeli uusista Santa Cruzin alumiinista kiekoista joissa dt swiss 350 navat, tukkeutumattomat venttiilit ja elinikäinen takuu. Usassa hinta 699 dollaria. Mitähän tulee täällä maksamaan. Jos oli luokkaa 800 euroa niin erittäin houkutteleva vaihtoehto kun ens kerralla tarviin taas uudet kiekot nykyisten mentyä klommoille.
https://m.pinkbike.com/news/reserves-new-aluminum-wheels-come-with-a-lifetime-warranty.html
Aivan jämerän oloiset kiekot. Tuohon 800 euron budjettiin saa tosin melkein koko kuitukiekkosetin mahtumaan, jos itse kasaa.
Kiinnostava uutuus kyllä!
Kuminauha
16.02.2023, 08.38
2kg mullet painolla pitäski olla kestävät. Pahin kilpailija esim DT swiss ex1700 kiekkosetti alle 600€ hinnalla.
Toki tuo elinikänen takuu/50% crash replacement iha kiva lisä (tietyin ehdoin)
maalinni
16.02.2023, 08.45
Koomisia nuo elinikäiset takuut, ne kait koskee vain valmistusvirhettä. Ei sitä, että kolhit vanteet paskaksi.
Kuinkahan moni on saanut vaikka sveitsiläisen linkkiveitsen takuuseen 20 vuoden käytön jälkeen.
F. Kotlerburg
16.02.2023, 09.26
Koomisia nuo elinikäiset takuut, ne kait koskee vain valmistusvirhettä. Ei sitä, että kolhit vanteet paskaksi.
Luitko ollenkaan tuota juttua?
Kannattaisi lukea tuo juttu, oli erittäin tarkasti eritelty vanteiden takuu ja crash replacementin ero. Kaveri sai juuri eilen uuden Leathermanin kun vanhasta oli yksi ruuvipää oli löystynyt. n. 15 vuotta vanha. Ei kyselty kuitteja.
Mutta joo, todella kova paketti noi vanteet, tykkään tuosta asymetrisestä designista.
Mietityttää kyllä miten moinen takuu voi olla järkevä antaa. Vissiin jotain tapahtunut noiden aluvanteiden kehityksessä, dt:lläkin tuli se joku melkoisen kestäväksi todettu kehä. Itellä oli hopen kunnon tankkikehät ja flatspotillehan sekin meni, tosin maali ei halkeillut :)
Jukka4130
16.02.2023, 11.45
Tuohon 800 euron budjettiin saa tosin melkein koko kuitukiekkosetin mahtumaan, jos itse kasaa.
Ja kuitukiekkojen tarjoama etu tässä yhteydessä on tarkalleen? Mahdollisesti alhaisempi paino vai kenties jotakin muuta?
^Jäykkyys, jos siitä tykkää.
Todellisuudessa siis hifistely.
Ja kuitukiekkojen tarjoama etu tässä yhteydessä on tarkalleen? Mahdollisesti alhaisempi paino vai kenties jotakin muuta?
Pienempi todennäköisyys, että kehiin tulee lommoja tai että tarvitsee alkaa rihtaamaan. Alumiinisille maasto- ja gravel-kiekoille olen joutunut näyttämään pinna-avainta tuon tuosta, kun taas kuitukiekkoihin ei juuri tarvitse koskea.
Tämä Strutsin takuu tarjoaisi tuohon lommoontumiseen just sitä turvaa. Saman merkin kuitukiekot ajatuksen tasolla ovat kiinnostaneet samasta syystä mutta ne ovat olleet liian kalliit. Pinnojen löystyminen ja rihtaustarve tietty jää ja mulla on sen suhteen ollut viime aikoina sitä ongelmaa, että pinnojen alumiininippelit vain pyöristyy ennen kuin kireyden saa halutuksi. Tuntuu kuin ne olis tehty juustosta. Ja vaikka on aivan tuore ns, neljältä sivulta kiinni ottava dt:n pinna-avain. Messinkiset saattais kai olla parempia.
Tämä Strutsin takuu tarjoaisi tuohon lommoontumiseen just sitä turvaa. Saman merkin kuitukiekot ajatuksen tasolla ovat kiinnostaneet samasta syystä mutta ne ovat olleet liian kalliit. Pinnojen löystyminen ja rihtaustarve tietty jää ja mulla on sen suhteen ollut viime aikoina sitä ongelmaa, että pinnojen alumiininippelit vain pyöristyy ennen kuin kireyden saa halutuksi. Tuntuu kuin ne olis tehty juustosta. Ja vaikka on aivan tuore ns, neljältä sivulta kiinni ottava dt:n pinna-avain. Messinkiset saattais kai olla parempia.
Itse muutamat kiekot kasanneena syljen kyllä nuo alumiini nippelit syvimpään suohon juurikin tuon pyöristymisen takia, aivan karmeeta kuraa kun murtuvat suhteellisen helposti. Nykyään aina kasaan kiekot messinki nippeleillä.
Itse muutamat kiekot kasanneena syljen kyllä nuo alumiini nippelit syvimpään suohon juurikin tuon pyöristymisen takia, aivan karmeeta kuraa kun murtuvat suhteellisen helposti. Nykyään aina kasaan kiekot messinki nippeleillä.
Jep, täällä myös tehty kaikki kiekot messinkisillä nippeleillä. Painaahan ne marginaalisesti enemmän, mutta kestää korroosiotakin paremmin. TM:ssa hyvä juttu aiheeseen liittyen:https://tekniikanmaailma.fi/polkupyoran-kiekkojen-nippelit-valmistetaan-edelleen-messingista-ja-siihen-on-hyva-syy/
Mietityttää kyllä miten moinen takuu voi olla järkevä antaa. Vissiin jotain tapahtunut noiden aluvanteiden kehityksessä, dt:lläkin tuli se joku melkoisen kestäväksi todettu kehä. Itellä oli hopen kunnon tankkikehät ja flatspotillehan sekin meni, tosin maali ei halkeillut :)
FR541 on se kehä, itselle tulossa parhaillaan mutta seisoo postissa nyt
https://youtu.be/eSo4w3Kjyos
okei, lupaava tuokin kehä!
Mulle myös tuloillaan tuo fr541 kehä, kun sitä nyt vihdoin alkoi saamaan kaupasta.
Jukka4130
17.02.2023, 22.31
Pienempi todennäköisyys, että kehiin tulee lommoja tai että tarvitsee alkaa rihtaamaan. Alumiinisille maasto- ja gravel-kiekoille olen joutunut näyttämään pinna-avainta tuon tuosta, kun taas kuitukiekkoihin ei juuri tarvitse koskea.
Lommoutumisen vastutuskyky on hiilikuituvanteilla tosiaan plussa. Sitten, kun muodonmuutos tapahtuu, se onkin yleensä lopullista laatua. Muilta osin omat kokemukset eivät vastaa huoltotarpeen osalta, että alumiinivanteet edellyttäisivät useammin huoltotoimia ja pinnojen kiristelyä. Samaa kategoriaa olevilla vanteilla hyvin kasatut kiekot tulisi pysyä yhtä hyvin alkuperäisessä jännityksessä riippumatta, että mikä vannemateriaali on.
Teoriatasolla on totta, että hiilikuituvanne on vähemmän elastisempi ja siten todennäköisyys on pienempi, että vanne joustaa niin paljon käytössä, että jännitys (yhdestä tai useammasta) pinnasta katoaisi täysin ja nippeli pääsisi tällöin kiertymään vapaasti auki. Hyvin kasatulla kiekolla huomiot eivät tue merkittävästi tätä havaintoa hiilikuituvanteen hyödyksi.
Ovatko Sapim-alumiininippelit olleet käytössä? Ilmeisesti parasta tarjontaa, mitä tällä puolen on tarjolla ja etenkin Double Square -mallina, jolloin on kaksi eri otepintaa, jolla rihtausta voi tehdä. Siitä huolimatta, en käyttäisi alumiininippeleitä maastokiekoissa muuta kuin erittäin painavilla perusteilla. Se 20 g painonsäästö per kiekko ei ole vain huoltotarpeen ja lujuudessa syntyvän kompromissin arvoinen.
JohannesP
18.02.2023, 16.30
Nämä elinikäiset takuut herättää aina hieman epäilyksiä. Onko se valmistajan itse määrittämä (takuuehtoihin kirjoittamaton) tuotteen elinikä, niin kauan kuin tuotetta tarjoavat vai jotakin muuta mitä pitäisi tietää ennen ostoa?
Muistikuvissa juttu jossa joku nimekäs kuiturunkovalmistaja (ehkä Cervelo) määritti maantierunkolle elinikäisen takuun rajautumaan luokkaa 8 vuotta, joka perustu tuohon tuotteen elinikään.
Jos edes muutaman vanteen saa takuuseen niin silti ihan kannattava paketti. Crash replacement ei ihan niin houkutteleva jos 150 $ vanne kääntyy täällä lähelle 200 €. Täytyy vaan huolehtia et vanne päätyy tarpeeksi huonoon kuntoon ennen takuurumbaa. :)
heneeeri
22.02.2023, 10.53
Mitähän tulee täällä maksamaan.
https://komking.de/en/Santa-Cruz-Reserve-30-HD-AL-29-Dt-Swiss-350-wheelset/A10559.1
Ei huono. Mutta Fitwheelssissä fr541 ja dt 240 navat oli 620e.
Alumiininippeleiden kanssa oikeat työkakalut niin on huomattavasti vähemmän ongelmia. Ja toki oikean tyyppiset nippelit jeesaa myös. Eli Dt Squorx yms. mihin pääsee työkalulla vanteen sisäpuolelta. Jos on aivan pakko koskea (alu)nippaan ulkopuolelta, niin Pedrosin Pro spoke wrench ollut omista perinteisistä nippa-avaimista käyttökelpoisin.
Alumiininippeleiden kanssa oikeat työkakalut niin on huomattavasti vähemmän ongelmia. Ja toki oikean tyyppiset nippelit jeesaa myös. Eli Dt Squorx yms. mihin pääsee työkalulla vanteen sisäpuolelta. Jos on aivan pakko koskea (alu)nippaan ulkopuolelta, niin Pedrosin Pro spoke wrench ollut omista perinteisistä nippa-avaimista käyttökelpoisin.
Minä olen siirtynyt sellaisiin nippeliavaimiin, missä on kolme kanttia. Tuollainen normaali kaksi kanttinen vaan lipeää liian helposti.
https://www.sefiles.net/images/library/zoom/dt-swiss-spokey-pro-spoke-wrench-393251-1.jpg
Hyvin vastaava on tuo Pedrosin työkalu:
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/31ReHQNKQkL.jpg
Mutta tosiaan itse kosken näillä lähinnä enää vain hätätapauksissa nippeliin. Uusia kiekkoja kasatessa ei koskaan ja jos kunnolla täytyy rihdata vanha kiekko, niin rengas ja tubeless teippi pois ja sisäpuolelta:
https://cdn11.bigcommerce.com/s-dkttq6iuv8/products/1244/images/6647/T-Handle-Tools__98350.1611695033.500.750.png?c=2
No tuollaisen minäkin syksyllä ostin, kun pyöristynyt nippeli ei liikkunut mihinkään ja yksi nippeli halkesi. Mutta ärsyttäähän se pientenkin rihtausten takia irroittaa rengas, insertti ja vannenauha.
Ja kyllä oli pätevä ja vielä ostin varmuudeksi ihan uuden pinna-avaimen minäkin nippelin säätöyritykseen.
Samalla lailla ns neljältä puolelta kiinni ottava
https://www.bike24.com/p234523.html?source=SRP&indexName=production_SEARCH_INDEX_EN&objectId=PTO134340&queryId=undefined&userToken=anonymized
https://komking.de/en/Santa-Cruz-Reserve-30-HD-AL-29-Dt-Swiss-350-wheelset/A10559.1
Ei paha.
Ylipitkät takuuthan oli ainakin joskus markkinointikikkoja joihin kuluttaja asiamies ei myötämielisesti suhtautunut...
JohnnyBuzz
25.02.2023, 00.07
Näähän on kiinnostavat. Tuli just tosin hommattua Newmenin SL A.30 -kiekot bike park -pyörään, niin ajetaan ne sit ensin loppuun. :D Mut jos hinta parilta olis avausviestissä arvioitu 800 €, niin onhan toi tuollaisella takuulla varustettuna erinomainen diili. Vertailun vuoksi noi Newmenit maksaa reilu satasen vähemmän.
Heneeeri tuossa ylempänä linkkasi jo saksahinnaksi 699 euroa. Kun nykyinen takakiekko taas seuraavan kerran antautuu keväällä niin laitan nuo tilaukseen. Tai sitten pelkän fr541 kiekon taakse. Edessä vanteet tuntuu kyllä kestävän. Vai saakohan reservejäkin erikseen eli pelkkää takakiekkoa.
JohnnyBuzz
25.02.2023, 23.59
Heneeeri tuossa ylempänä linkkasi jo saksahinnaksi 699 euroa. Kun nykyinen takakiekko taas seuraavan kerran antautuu keväällä niin laitan nuo tilaukseen. Tai sitten pelkän fr541 kiekon taakse. Edessä vanteet tuntuu kyllä kestävän. Vai saakohan reservejäkin erikseen eli pelkkää takakiekkoa.
Oho, katos. Missasin ton kokonaan. Aika sama hinta kuin Newmenin setillä siis. On kyllä hyvä kokonaisuus tohon hintaan.
FR541 tais olla se, jonka mainosvideossa yrittivät oikein tahallaan saada sitä rikki eri keinoin? Ainakin sen perusteella vaikutti kestävän melkoista väärinkäyttöäkin, kun ilman rengasta ajaenkin kesti kosmeettisin vahingoin.
Wolfberg
26.02.2023, 02.40
FR541 tais olla se, jonka mainosvideossa yrittivät oikein tahallaan saada sitä rikki eri keinoin? Ainakin sen perusteella vaikutti kestävän melkoista väärinkäyttöäkin, kun ilman rengasta ajaenkin kesti kosmeettisin vahingoin.
Tämä lienee kyseinen video, ettei jokaisen tarvitse erikseen googletella
https://www.youtube.com/watch?v=61BAyA3ozmo
tai
https://www.youtube.com/watch?v=eSo4w3Kjyos
JohnnyBuzz
26.02.2023, 11.35
Tämä lienee kyseinen video, ettei jokaisen tarvitse erikseen googletella
https://www.youtube.com/watch?v=61BAyA3ozmo
tai
https://www.youtube.com/watch?v=eSo4w3Kjyos
Jeps, tätä jälkimmäistä meinasin. :)
Onko alu Reservejä tai fr541 kehälle rakennettuja kiekkoja ollut porukoilla nyt ajossa? Ovatko täyttäneet lupauksensa eli kestäneet hyvin ajoa mahdollisista läpilyönneistäkin huolimatta?
Jos sinulla on fr541 kiekot (tai olet niitä googletellut) niin mistä kannattaisi tilata? Tyyliin dt:n 350 navoilla, jollain käypäsillä pinnoilla ja messinkinippeleillä. Tuleeko hintaa kuitenkin jo Reserven 700 euron verran jolloin itse päätyisin niihin. Olis se takuu ja mm erinomaiset venttiilit.
Ei ole mutta samat hommat pohdinnassa vaikka vakiovanteet näyttää kestävän ihan hyvin omassa ajossa. Pelonsekaisin tuntein odotan koska Larunpyörään tule Reserven MX settiä varastoon. Ainoa lohtu kyllä on että niitä ei saa HG-vaparilla :D DT Swissit saa varmaan halvimmalla tuolta:https://fitwheels.eu/ mutta voi tulla väärää tavaraa, mutta toisaalta asiakaspalvelu toimii.
Joo just katoin samaa että hg-vaparilla ei saa ja olen just siihen suuntaan siirtymässä alamäkipyörässä. No on mulla yks käyttämätön dt swiss m1900 varakiekkokin vielä odottamassa ja siinä täytyy olla hg koska on nx12 pakka. Et tän kesän pärjään kyllä varmaan nykyisillä (lommoinen ja vähän kiero mutta ilmaa pitävä 29 e1900 joka käytössä, lommoinen 27.5 koon m1900 ja sit toi ajamaton 29 m1900).
Näissä vanteissa on kyllä jännä juttu toi vapari, etenkin kun näissä DTSwissin navoissa se vapari lähtee muistaakseni vetämällä vaan pois eli helppo vaihtaa ja kaikenkokoisia holkkeja on saatavilla. Nyt esim. uudessa 1500 freeride kiekon spekseissä on vaan XD-vapari ja DT Swissin sivuilla lukee että mukana tulee mikrospline ja ei mitään puhetta missään että saahan tuohon 240 napaan myös HG vaparin. Noissa Reserven 157mm DH navoissa voi valita HG:een mikä on toki loogistakin. Mutta rahallahan noita vapareita voi vaihdella :D Siinä mielessä toi fitwheels on hyvä kun saat tilattua sieltä ihan minkälaisen combon haluat kun ne rakentaa ne tilauksesta.
Joo kiitos vielä tuosta linkistä. Fiksua olis ehkä tilata jo valmiiksi. Mulle sinänsä riittäis myös pelkkä takakiekko. Mua eibliikaa ahdista eriparin kiekot ja etukiekkoja en ole saanut vielä koskaan rikki. Joskus pieni pling on kuulunut muttei näkyviä vaurioita.
En tiedä mutta mcarbon/nextie on mulla nyt virallisesti pisimpää ehjänä kestäny kiekko(takana) eli wörtti kokeilu ollut tämä muovivanne. Edessä myös vielä hopen fortus 30 ihan mintissä ei tarvetta rihtailla.
Jukka4130
16.06.2023, 01.26
Onko alu Reservejä tai fr541 kehälle rakennettuja kiekkoja ollut porukoilla nyt ajossa? Ovatko täyttäneet lupauksensa eli kestäneet hyvin ajoa mahdollisista läpilyönneistäkin huolimatta?
FR 541 -vanteille useamman kiekkoparin (https://www.instagram.com/p/CtgyYPdotzb/) kasanneena, huomiot tähän asti ovat, että kyseessä on ehdottomasti hyvä vanne. Vastustaa lommoutumista hyvin tai ainakin siinä määrin kuin alumiinivanteelta voi kohtuudella pyytää. Merkittävä loikka eteenpäin uutuusmalli ei tunnu olevan aiemmista malleista, kuten EX511:stä. Eikä se toisaalta ollut oletuskaan, sen verran lähellä vanteet ovat toisiaan niin mitoitukseltaan kuin painoltaan.
Eilen meni taas takakiekko (dt e1900) vaihtokuntoon Sappeella. Katselin jo siellä että melkoinen vipotus ja aamulla oli ilmatkin karanneet. Kaksi lommoa löytyi kehän hyllyltä. Tod näk vauriot tuli supersonicissa sen jälkeen kun rollercoaster erkanee ja sonicissa on "enduro-osuus" jonka uloimman ajolinjan pohjalla on kohollaan terävähkö kivi. Siinä pamahti selvästi. Oulun reissulla meni viikko sitten jo pari pinnaa tosi löysälle levyn puolelta mutta Special biken rihtaaja sanoi ettei sitä saanut enää suoraksi mutta pinnat toki kiristi. Nyt sitten tuli merkittävää lisätuhoa.
Mutta mun ajotyylillä nuo lommot ovat kyllä olleet ongelma. Nytkin oli Maxxis DD kumi, insertti ja 25 psi painetta.
Yksi iskemätön M1900 kiekko on vielä varalla jonka laitan nyt alle. Mutta seuraavaksi sitten ehkä Reserveä tai fr541 settiä kokeilemaan. 541-kiekon vois hankkia vain taakse kun etukiekot kyllä kestää ja mua ei häiritse parkkipyörässä eriparisuus.
Aloin tuossa kampeamaan rengasta irti tuolta lommoontuneelta kehältä niin sehän onkin hieman jopa halki liitossaumastaan. Toinen iskuista oli tullut sentin päähän saumasta ja sauma on sitten alkanut irvistämään hieman. Ei ainakaan tartte enää miettiä olisko sillä vielä kuitenkin ajanut.
Voi olla vähäk myös linjoissa ja ajotyylissä paranneltavaa, mut parkissa sattuu ja tapahtuu :D maxxiksen kumit on jotekin tosi pehmeitä vaikka ois dh kyljellä, kaveri just ihmetteli ku oli heti dh kumeissa ”stress markit”. Itellä tuo Jukan kasaama nextien dh hiilarikehällä oleva kiekko on kyllä ollut selkeesti vahvin kiekko. Levillä katkes pinna, ilmeisesti siitä kun kivenmurikka lens sitä päin, ajoin sillä pari parkkikertaa silti ja kun vein pinnan vaihtoon niin kiekko muilta osin edellee tasakireä ja suora. Rengastöitä tehdessä huomasin, että runtua ainakin saanut, insertissä kymmeniä osumia, yksi insertin läpi ja kumissakin pieni vuoto, vaan kehässä ei mitään, paitsi noodeliajalta yks aika karu jälki, mikä ois varmaa alukiekon tuhonnut. Etunen hopen fortus 30 myös ihan mintissä edelleen, ei yhtäkään pinnaa löysällä eikä tarvinut ikinä rihdata.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.