Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Pinnat poikki



MikkoSah
11.02.2023, 21.11
Mikä ratkaisuksi kun kokoajan katkeilee pinnoja takavanteesta? Jatkuvaan saa olla pajalla. Vanne VeraTerra DPD22….perusvanne. Teitä pitkin ajelen enkä maastossa. Onko kalliimmassa vanteessa muuta eroa kuin hinta ja paino? Mulle sama vaikka painaa 10kg kunhan kestää perkele ajoa…….

paaton
11.02.2023, 21.22
Mikä ratkaisuksi kun kokoajan katkeilee pinnoja takavanteesta? Jatkuvaan saa olla pajalla. Vanne VeraTerra DPD22….perusvanne. Teitä pitkin ajelen enkä maastossa. Onko kalliimmassa vanteessa muuta eroa kuin hinta ja paino? Mulle sama vaikka painaa 10kg kunhan kestää perkele ajoa…….

Se kiekko on huono ja halpa. Ostat laadukkaamman kiekon, niin ei enää katkeile.

MikkoSah
11.02.2023, 21.24
Millaista kiekkoa suosittelet? Ei mitään sika kallista…..

nure
11.02.2023, 21.39
^Mavicilta joku setti vaikka saksanmaalta, alle kolmella sadalla löytyy. Pitäisi kyllä tietää tarkemmin kiekkojen speksit.

MikkoSah
11.02.2023, 21.54
Mitä speksejä? Mulla 11 lehtineen takapakkia, centerlock, levyjarrut. Haluan kestävän kiekon. Painolla ei suurta merkitystä.

Zykkel
11.02.2023, 22.02
Voi olla myös liian heppoinen kiekko kyseiseen pyörään. Paljon auttaisi jos tietäisi mikä pyörä ja kuskin paino suunnilleen? Oikeastaan kaikki kiekot pystyy huonolla kasaamisella pilaamaan. Halvemmat usein huonosti kasattu. Halvoissa heti uutena uudelleen rihtaus suositeltavaa. Itselläni tuttu liike vieressä ja ottaa 20€ per kiekko.

paaton
11.02.2023, 22.07
Mitä speksejä? Mulla 11 lehtineen takapakkia, centerlock, levyjarrut. Haluan kestävän kiekon. Painolla ei suurta merkitystä.

No esimerkiksi tuleeko se crossariin, maasturiin vai läskipyörään. Maastureissakin on vielä eri levyisiä. Ei ne ihan kaikki sovi keskenään.

MikkoSah
11.02.2023, 22.13
Maasturi…..vaikka ajan tiellä. Fuji Nevada 1.0LTD, 2017, 29”. Nyt normi 28” nastat alla 42/622. Kuski painaa 85kg, ja vuoteen tulee n 8000km ajoa. Ja kokoajan pinnat paskana…..

Zykkel
11.02.2023, 22.25
Maasturi…..vaikka ajan tiellä. Fuji Nevada 1.0LTD, 2017, 29”. Nyt normi 28” nastat alla 42/622. Kuski painaa 85kg, ja vuoteen tulee n 8000km ajoa. Ja kokoajan pinnat paskana…..
Varmaankin pikalinkuilla? Tuossa edulliset 36 pinnaiset kiekot: 28/29" Laufradsatz Shimano Deore HB/FH-M6000/ Rodi Blackrock 21 Disc schwarz | CNC - Online Shop - Christoph Nies Cycles (cnc-bike.de) (https://cnc-bike.de/2829-laufradsatz-shimano-deore-hbfh-m6000-rodi-blackrock-disc-schwarz-p-21771.html) Nämäkin rihtaisin Suomessa heti uutena uudestaan.

MikkoSah
11.02.2023, 22.50
On edulliset mutta kestääkö ne? Toisia teraverra tasoisia paskoja en tarvii

Zykkel
11.02.2023, 23.09
^Rodin vanteet on ihan ok. Noissa on vielä maksimit 36 pinnaa per kiekko ja Deoren navat. Jos nuo saat normaalissa maantieajossa rikki, niin ihme on. Eihän nuokaan normaalisti aivan noin edulliset ole. On nyt vain cnc:llä jossain alessa? Rihtaus heti uutena tai viimeistään noin 300km kohdalla takaa parhaan mahdollisen kestävyyden.

nure
12.02.2023, 00.19
https://www.bike24.com/p2143836.html Nuo kestäneet yli satakiloisella, toisaaltaan kun laatuun panostanut niin viimeiseen kymmeneen vuoteen pinnan pinnaa katkennut.
Kaikkein olennaisinta että kiekot hyvin tehdyt ja usein kannattaa käydä asiantuntijalla rihtauttamassa. Lisäksi jos päätyy noihin Shimanon halpisnavoilla varustettuihin niin kannattaa tsekata napojen vaseliinit.

Olli L
12.02.2023, 07.50
Lähetyskulut näyttää olevan tuossa Zykkelin mainitsemassa CNC-liikkeessä 24 e, aika paljon. Jotkut liikkeet pitävät kiekkoja tilaavievinä subjekteina, jolloin lähetyskulut voivat olla enemmänkin. Tarkalla budjetilla nämä kannatta huomioida vertailussa.

Minä ajaisin uusilla kiekoilla hieman ennen rihtauksen tarkistusta. Työ kannattaa teettää kunnon tekijällä, täällä voi kysyä vinkkejä paikkakunnan kertomalla.

K.Kuronen
12.02.2023, 08.35
Mikä ratkaisuksi kun kokoajan katkeilee pinnoja takavanteesta? Jatkuvaan saa olla pajalla. Vanne VeraTerra DPD22….perusvanne. Teitä pitkin ajelen enkä maastossa. Onko kalliimmassa vanteessa muuta eroa kuin hinta ja paino? Mulle sama vaikka painaa 10kg kunhan kestää perkele ajoa…….

Älä osta halvinta, mieluummin keskihintaista kiekkoparilta jotain 400-500 euroa.

Halvoissa voi olla yllättäviä ongelmia. Yhdestä Mavicin etukiekosta (FTS-X) levyjarrun pääty irtosi liimauksista muusta navasta, takakiekko katkoi pinnoja, mutta on uudelleen kasaamisen jälkeen pysynyt arkiajossa ehjänä (tosin alumiininippelit ovat syöpyneet eivätkä enää liikahda).

Vähän kallimman Hopen takakiekossa nippelien reikien ympärillä on halkeamia, mutta kiekko palvelee yhä työmatkoilla.

DT:n yksi kynsivaparillinen kiekko syö vapareita: kolmas menossa.

Yksi pyörän mukana tullut nimetön kiekko on odottamassa laakeriremonttia, mutta vaihtaminen on osoittautunut hankalaksi.

paaton
12.02.2023, 09.05
Mä tilasin joskus tuolta CNC-bikelta Dtswissin M1700 kiekot. Taisivat maksaa 200-300e välille. Ratchet vaparilla ja muutenkin kestävät vaikka ydinsodan.

Pinnat ja nippelit ne laadun taita tehdä.

Kun ajoa tulee noin paljon, niin ihan sama laittaa se muutama sata enemmän ja ostaa tosiaan kunnon kiekot kerralla.

lai
12.02.2023, 09.27
Mikä ratkaisuksi kun kokoajan katkeilee pinnoja takavanteesta? Jatkuvaan saa olla pajalla. Vanne VeraTerra DPD22….perusvanne.
Halpiskiekot ovat periaatteessa ihan hyviä ja kestävät käyttöä, mutta huoltovapaita ne eivät ole. Useimmat halpiskiekot ovat koneella kasattuja ja niiden käsinkiristys konekasauksen jälkeen on vähän niin ja näin. Tuotantolinjalta pääsee siis myyntiin kiekkoja, jotka ovat suoria mutta pinnat eivät ole tasakireitä. Kun uudella pyörällä on ajettu sen 100km olisi kiekkojen rihtaus ja pinnojen kiristys todella tärkeä toimenpide. Jos kiekkoon jää löysempiä pinnoja alkavat löysemmät pinnat talttantua siitä mutkakohdasta. Kiekko löystyy itsestään ja pinnat heikkenevät pikkuhiljaa. Kun ensimmäinen pinna katkeaa ja kiekko kasataan uudelleen kireäksi on noita melkein katkenneita pinnoja kehällä monia. Ainoa oikea toimenpide on kasata kiekko uusilla pinnoilla niin saa luotettavan kiekon.

nure
12.02.2023, 10.43
Ja kuvitelma että paksut pinnat kestää paremmin on harhaa. Aikoineen kootut kevyet kiekot DT Revolutionin pinnoilla 28 reikäiset, kuskilla painoa reilusti ja kesti kunnes takavanteesta meni jarrupinta puhki. Kaiken A&O on rakentaminen.

MikkoSah
12.02.2023, 11.02
https://www.bike24.com/p2143836.html Nuo kestäneet yli satakiloisella, toisaaltaan kun laatuun panostanut niin viimeiseen kymmeneen vuoteen pinnan pinnaa katkennut.
Kaikkein olennaisinta että kiekot hyvin tehdyt ja usein kannattaa käydä asiantuntijalla rihtauttamassa. Lisäksi jos päätyy noihin Shimanon halpisnavoilla varustettuihin niin kannattaa tsekata napojen vaseliinit.


Mistä tiedän oikean navan leveyden? Mikä on tuo 6bolt? Ketä rihtaajaa kannattaisi suosia Joensuun suunnalla?

jone1
12.02.2023, 11.14
mittaat pyörästä haarukan sisäleveyden tai vanhasta kiekosta. Jarrulevyn kinnitys 6 pulttia tai centerlock (yksi iso mutteri keskellä).

MikkoSah
12.02.2023, 11.22
https://www.bike24.com/p2143836.html onko tuossa vapaaratas mukana?
tekiskö näillä mitään https://www.bike24.com/p2408664.html

A.M.®
12.02.2023, 11.38
https://www.bike24.com/p2143836.html onko tuossa vapaaratas mukana?


Eiköhän ole. Specseissä lukee freehub: steel

Zykkel
12.02.2023, 11.44
https://www.bike24.com/p2143836.html onko tuossa vapaaratas mukana?
tekiskö näillä mitään https://www.bike24.com/p2408664.html

Ole tarkkana sen akselin kanssa. Jos sinulla on tämän näköiset Shimano Täysi Pikalinkku Takapyörä FH-M7000 netistä | bikester.fi (https://www.bikester.fi/shimano-taysi-pikalinkku-takapyora-fh-m7000-M469071.html?utm_cust_cb=CBF&_cid=21_1_-1_9_34_826338__pla&campaign_detail=smart_shopping&gclid=CjwKCAiAuaKfBhBtEiwAht6H71M4Wb2vuf_OxzEqRMlO K-GeFpz-ApICkYfh4zYpErNEJXCZeEzhQhoCo7cQAvD_BwE) "pikalinkut" edessä ja takana ja jos jarrulevyn kiinnitys on "Centerlock" tyyppinen niin tuo jälkimmäinen on ihan ok. Ensimmäisen etukiekko ei suoraan pikalinkku etuhaarukkaan sovi.
Kuten monissa edellisissä viesteissä on painotettu, se kiekkojen uudelleen rihtaus on tärkeää muistaa tehdä. Joku vanhan liiton pyöräkorjaamo on hyvä valinta rihtaukseen.

Tuonkin jälkimmäisen ainoassa arvostelussa on yllätys yllätys toteamus:
Terrible
Really bad build. After first 15km some spokes completely loosened. In general they feel soft and seems there's not enough tension in the spokes. The rear wheel not dished correctly either.

Santtu75
12.02.2023, 11.59
https://www.bike24.com/p2143836.html onko tuossa vapaaratas mukana?
Itsellä ollut tuon kyseisen Mavic:n 27,5” versio muistaakseni nyt parisen vuotta alla jäykkäperä sähkömaasturissa joka minulla ”yleispyöränä” jolla ajan sekä asfalttiolosuhteissa että helpompaa maastoajoa (metsäpolkuja tms. Haastavampaa maastoon löytyy omat ajokit). Kuskin ajovarusteineen ja pyörän yhteispaino hieman päälle120kg.
Käyn pinnat pari kertaa vuodessa läpi pinnakireysmittarilla pinnojen tasajännityksen varmistamiseksi ja todella pientä hienosäätöä ainoastaan joutunut noiden osalta tekemään.
Omien kokemusten pohjalta katsoisin kyseiset kiekot erittäin hyviksi peruskiekoiksi hintaisekseksensa.

Santtu75
12.02.2023, 12.09
Ole tarkkana sen akselin kanssa. Jos sinulla on tämän näköiset Shimano Täysi Pikalinkku Takapyörä FH-M7000 netistä | bikester.fi (https://www.bikester.fi/shimano-taysi-pikalinkku-takapyora-fh-m7000-M469071.html?utm_cust_cb=CBF&_cid=21_1_-1_9_34_826338__pla&campaign_detail=smart_shopping&gclid=CjwKCAiAuaKfBhBtEiwAht6H71M4Wb2vuf_OxzEqRMlO K-GeFpz-ApICkYfh4zYpErNEJXCZeEzhQhoCo7cQAvD_BwE) "pikalinkut" edessä ja takana ja jos jarrulevyn kiinnitys on "Centerlock" tyyppinen niin tuo jälkimmäinen on ihan ok. Ensimmäisen etukiekko ei suoraan pikalinkku etuhaarukkaan sovi.
Kuten monissa edellisissä viesteissä on painotettu, se kiekkojen uudelleen rihtaus on tärkeää muistaa tehdä. Joku vanhan liiton pyöräkorjaamo on hyvä valinta rihtaukseen.

Tuonkin jälkimmäisen ainoassa arvostelussa on yllätys yllätys toteamus:
Terrible
Really bad build. After first 15km some spokes completely loosened. In general they feel soft and seems there's not enough tension in the spokes. The rear wheel not dished correctly either.

Miksi etukiekko ei sopisi? Paketin mukana tulee etukiekkoon mukaan Mavic:n omat sovitepalat joita käyttämällä / ei käyttämällä valitaan käytetäänkö kiekkoa 100mm läpiakselin vaiko sitten QR akselin kanssa.
ja itselläni päinvastainen kokemus tuosta kiekkojen laadusta, paketista otettuna hyvin oli pinnat tasajännityksessä ja isoakaan säätöä ei ole joutunut pinnojen suhteen tekemään kahteen vuoteen. Ei ole kiekot käyneetmissään ammattiliikenteessä rihtauksessa, ihan itse pinnakireysmittarilla katsonut että pinnojen välinen jännitys pysynyt tasaisena ympäri kiekon.

MikkoSah
12.02.2023, 12.15
mittaat pyörästä haarukan sisäleveyden tai vanhasta kiekosta. Jarrulevyn kinnitys 6 pulttia tai centerlock (yksi iso mutteri keskellä).

entinen jarrulevy on 6 pultilla. Käykö centerlock vanne jos ostaa uuden jarrulevy? Siis mietin jarrulevyn sijoittumista jarrusatulaan nähden

Zykkel
12.02.2023, 12.17
Miksi etukiekko ei sopisi? Paketin mukana tulee etukiekkoon mukaan Mavic:n omat sovitepalat joita käyttämällä / ei käyttämällä valitaan käytetäänkö kiekkoa 100mm läpiakselin vaiko sitten QR akselin kanssa.
Nopeasti katsoin vain otsikosta speksit, en lukenut alhaalta enkä tuota huomannut.:)



itselläni päinvastainen kokemus tuosta kiekkojen laadusta, paketista otettuna hyvin oli pinnat tasajännityksessä ja isoakaan säätöä ei ole joutunut pinnojen suhteen tekemään kahteen vuoteen. Ei ole kiekot käyneetmissään ammattiliikenteessä rihtauksessa, ihan itse pinnakireysmittarilla katsonut että pinnojen välinen jännitys pysynyt tasaisena ympäri kiekon.
Minulla taas on niin vaihtelevat kokemukset valmiskiekoista, kylläkin vain halpiksista, että varmuuden vuoksi käyn ne ammattilaisella (20€ kpl) uudelleen rihtauttamassa. Viimeiset olivat niin hutiloiden kasattu, että en usko että noihin oli mikään asentaja käsin edes koskenut. Kaikista ostamistani halpiskiekoista on tullut ajokelpoisia tuon uudelleen rihtauksen kautta, eikä yhtään pinnaa ole noista katkennut.

Santtu75
12.02.2023, 12.29
entinen jarrulevy on 6 pultilla. Käykö centerlock vanne jos ostaa uuden jarrulevy? Siis mietin jarrulevyn sijoittumista jarrusatulaan nähden

Sillä onko jarrulevy 6bolt vaiko centerlock ei ole väliä (kunhan siis jarrulevy oikea) sijoittuvat samalle linjalle suhteessa jarrusatulaan. Tosin, kiekkojen vaihdon yhteydessä on hyvin todennäköistä että joudut tuon jarrusatulan kuitenkin uudelleen keskittämään jarrulevyn suhteen. Mutta tuo ihan huolimatta siitä kumpi jarrulevykiinnitys uusissa kiekoissa on.

Santtu75
12.02.2023, 12.35
Minulla taas on niin vaihtelevat kokemukset valmiskiekoista, kylläkin vain halpiksista, että varmuuden vuoksi käyn ne ammattilaisella (20€ kpl) uudelleen rihtauttamassa. Viimeiset olivat niin hutiloiden kasattu, että en usko että noihin oli mikään asentaja käsin edes koskenut. Kaikista ostamistani halpiskiekoista on tullut ajokelpoisia tuon uudelleen rihtauksen kautta, eikä yhtään pinnaa ole noista katkennut.

tuo kyllä totta että ei se kiekkoa ainakaan huonommaksi tee jos käyttää kiekot ammattilaisella rihtauksessa. Päinvastoin, sillä tietysti varmistaa kiekkojen pitkän eliniän. Itselläni tosiaan tähän mennessä riittänyt että käyn omalla pinnakireysmittarilla pinnat pari kertaa vuodessa läpi tarkastaakseni onko pinnat yhä tasajännityksessä ja reagoin sitten siihen jos isompia eroja löytyy.

nure
12.02.2023, 13.47
Ainakin Mavicin kiekkojen mukana tuli adapterit pikalukoille.

Sambolo
12.02.2023, 14.19
Saa ne vanhatkin kiekot varmasti kuntoon. Onko se kannattavaa on sitten eri asia, veikkaan kuitenkin että hommaa ei ole aikaisemmin kunnolla tehty.

MikkoSah
12.02.2023, 17.33
mittaat pyörästä haarukan sisäleveyden tai vanhasta kiekosta. Jarrulevyn kinnitys 6 pulttia tai centerlock (yksi iso mutteri keskellä).


136mm on takahaarukan sisämitta. QuickRelease akseli on 5mm paksu?

nure
12.02.2023, 18.30
^135mm. tarkka, siis perinteinen pikalukkoisten navan leveys ja pikalukko tuon paksuinen, akseli on tää sitten eri juttu. Esimerkiksi tuo ehdottamani Mavic setti on normaaleilla 12millin akseleilla mutta mukaan tulee adapterit. Saksanpuodeissa on hyvä valikoima eri hintaisia vaihtoehtoja, BikeDiscount mainio ja edullinen puoti.

MikkoSah
12.02.2023, 18.52
Tilasin Mavic XM 119 kiekot Deoren navoilla. Nyt kun vielä kerrotte Joensuusta vanneammattilaisen jossa käydä ne rihtaamassa sisäänajon jälkeen. Muutamilla oon käyttänyt mutta eipä nuo entiset oo kestäneet.

nure
13.02.2023, 00.13
Jos vanhat oli paskat niin niistä ei mestarikaan herkkua leivo, halpaa ja hyvää ei saa koskaan/harvoin samassa paketissa. Joten anna toinen mahdollisuus.

nure
13.02.2023, 00.15
Jos vanhat oli paskat niin niistä ei mestarikaan herkkua leivo, halpaa ja hyvää ei saa koskaan/harvoin samassa paketissa. Joten anna toinen mahdollisuus. Toisaaltaan kun tilaa halvinta niin ei aina kannata parasta odottaa...

TERU
13.02.2023, 07.15
Käyttötason osistakin saa hyvin kestävän kiekon, ei keveätä, huolellinen kasaus, pinnojen tasainen kireys, riittäväkin ja kestää ajoa.
Hyvistäkin osista saa kiekon, josta "pinnat meni paskaksi" kuten eräs moottoripyöräilyammattilainen kerran urheiluruudussa totesi oman ajon päätteeksi.

Tästä pinnoja katkovasta takakiekostakin saa uusin pinnoin huolella kasaamalla toiselle rengaskerralle kiekon, jos ei ihan hirveitä määriä tuolla ole ajettu, kahdeksan tonnia vuodessa on kunnioitettava ajomäärä!
Eteen vastaavanlainen kiekko ja tuo tärkeä jälkirihtaus muutaman satasen ajon jälkeen, niin on vaikkapa nastarenkaille omat kiekot.

paaton
13.02.2023, 08.45
Varmaan tämä setti?

https://www.bike24.com/p2273509.html

paaton
13.02.2023, 09.08
Käyttötason osistakin saa hyvin kestävän kiekon, ei keveätä, huolellinen kasaus, pinnojen tasainen kireys, riittäväkin ja kestää ajoa.
Hyvistäkin osista saa kiekon, josta "pinnat meni paskaksi" kuten eräs moottoripyöräilyammattilainen kerran urheiluruudussa totesi oman ajon päätteeksi.

Tästä pinnoja katkovasta takakiekostakin saa uusin pinnoin huolella kasaamalla toiselle rengaskerralle kiekon, jos ei ihan hirveitä määriä tuolla ole ajettu, kahdeksan tonnia vuodessa on kunnioitettava ajomäärä!
Eteen vastaavanlainen kiekko ja tuo tärkeä jälkirihtaus muutaman satasen ajon jälkeen, niin on vaikkapa nastarenkaille omat kiekot.

Juu, satasen kiekosta saa toimivan, kun siihen vaihtaa kaikki pinnat ja nippelit uusiin ja kasauttaa osaavalla kasaajalla.
Sitten kandee miettiä onko tuo järkevää.

Itse en ole jälkirihdannut yksiäkään kiekkoja koskaan. Ne kunnolliset on vaan kasattu oikein ja niillä voi vaan ajaa.

nure
13.02.2023, 10.04
^Itse ajoin 26":lla työmatkoja ympäri vuoden ja jollain tuon tasoisilla ja CrossRiden kiekoilla ilman pienintäkään ongelmaa.

Nuorempana tutussa firmassa koottuihin sisältyi jälkirihtaus mutta muita en ole rihtauttanut vaan luottanut laatuun. Aina voi pinnojen kireyttä kyllä tarkkailla ja itsekin hieman kiristellä varovasti niin että soivat tasaisesti.

paaton
13.02.2023, 11.15
Tosi päheet arvostelut saanut nuo crossridet bike24 sivuilla. Lähes pelkkää kehumista.

TERU
13.02.2023, 11.37
Näinhän se on, ei Ultegra-kiekkoja ole tarvinnut kiristellä, ei edes kohtuuhintaisen pyörän mukana tulleita kiekkojakaan.
Kiekoissa pihtaavat pyörätehtaat, kun hintakilpailevat. Halvemmatkin kiekot saa kestämään, kun tuon liikkeen suositteleman ensihuollon tekee. Monesti tuo sisältyy hintaan tai lupaavat isolla alennuksella huollon. Se vähentää sitten reklamaatioitakin, molemmin puoleinen etu.

nure
13.02.2023, 13.36
Itsellä ollut CrossLandit, CrossRidet ja muutamat CrossMaxit, mielestäni hyviä kiekkoja ja tyylikäs ulkonäkö tulee kaupan päälle,