PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kevyt sähköpyörä työmatka-ajoon



F. Kotlerburg
10.02.2023, 13.35
- Akku irroitettavissa (kylmä varasto)
- Kevyt (selvästi alle 20kg)
- Ei tartte 100Nm olla vääntöä, kunhan sopiva lisäapu tuulisille päiville/muuten huonoihin keleihin.
- Akun kestolla ei niinkään suurta merkitystä. Alle 20km matkoihin.
- Ei joustoa

Onko Canyonille kilpailijaa? https://www.canyon.com/fi-fi/sahkopyorat/urbaanit-sahkopyorat/roadlite-on/

Spessun Vado näytti ihan kivalta, mutta siinä on akku kiinteästi, kuten myös Trekin FX+:ssa.

miumau
10.02.2023, 14.05
Minulla on se Vado SL EQ-versio juurikin työmatkapyöräilyä varten. Oikein hyvin sillä pääsee töihin ja takaisin. Kesällä voi joskus ajella jopa hupiajo tietä pitkin. Akku on tosiaan kiinteä mutta ei se kylmässä säilytystä hätkähdä. Lataan sen pyörän sisällä ja muutoin se on parvekkeella. Siihen saa Range Extenderin tarvittaessa jota voi sitten kuljetella sisälle jos haluaa.

eJOPO
10.02.2023, 15.49
Mä ajan jopollani työmatkat tykkään ajaa polkuja ja pikkuteitä. No sinne juurakkoon se ei oikeen sovellu kun on kappajarru. 2000 km vähän yli. Ajan pisimmillään noin 40 km ja ainoo mitä pitäis laittaa on satula. Se jopon satula ei oo kiva kun lyhyemmillä pätkillä. Ja polkimet vois olla myös vähän toisenlaiset kun ajan paljain jaloin. Lukkopoljinta en taho liian hifiä on lycrat ja lukot mulle.

Puskis
10.02.2023, 22.18
Myös kiinteällä akulla, mut mainitaan kumminkin, kun on sähköpyöriksi hienoja ja kevyitä: https://amplerbikes.com/en/e-bikes/curt ja https://amplerbikes.com/en/e-bikes/axel

Esuli
10.02.2023, 23.28
- Akku irroitettavissa (kylmä varasto)
- Kevyt (selvästi alle 20kg)
- Ei tartte 100Nm olla vääntöä, kunhan sopiva lisäapu tuulisille päiville/muuten huonoihin keleihin.
- Akun kestolla ei niinkään suurta merkitystä. Alle 20km matkoihin.
- Ei joustoa

Onko Canyonille kilpailijaa? https://www.canyon.com/fi-fi/sahkopyorat/urbaanit-sahkopyorat/roadlite-on/

Spessun Vado näytti ihan kivalta, mutta siinä on akku kiinteästi, kuten myös Trekin FX+:ssa.

https://www.baiks.fi/polkupyorat/insera-magna-e-bike-10v-52cm-musta-hopea/

Tästä sain vaihtamalla keveämpää osaa 18,4kilosen, vielä lähtisi 1-1,5kg ottamalla lokari pois ja kevyemmät kumit/Kiekot.

kaakku
10.02.2023, 23.36
Ainakin kuvan perusteella tuo Canyonin Roadlite vaikuttaisi olevan jäykkä kuin rautakanki. Kun renkaat on maastonakkia ohuemmat, saattaa olla aika kova ajettava. Toki tämä vain spekulaatiota koska ajokokemusta ei ole metriäkään. Pitäisi päästä kokeilemaan.

Kiinnostava topaashi, sillä meilläkin on työsuhdepyöräetu jossain kohtaa tulossa ja mietin että pitäisikö sijoittaa sähköavusteiseen arkipyörään..

J3K
10.02.2023, 23.50
Kiinnostava topaashi, sillä meilläkin on työsuhdepyöräetu jossain kohtaa tulossa ja mietin että pitäisikö sijoittaa sähköavusteiseen arkipyörään..

Itsekin tuota etua odottelin mutta muutaman kuukauden jälkeen ei mitään ole asian eteen ilmeisesti tehty. Vähän sylettää kun toimitusajat voivat olla hyvinkin pitkiä tällä hetkellä.

Yläraja taisi olla vähän vajaa 5 donaa, ja sopimuskauden jälkeen saisi lunastettua itselleen edullisesti. Lähinnä mietin että kun on muotoiltu "pyörä ja varusteet (+huollot) " niin ottaisi pari settiäkiekkoja samalla...

nure
11.02.2023, 00.43
Tuo Amplier kyllä hieno mutta kun kiinteä akku... Roadlite kyllä varmaan toimiva paketti jos samalla geolla kuin luomutkin.

F. Kotlerburg
11.02.2023, 09.20
Ainakin kuvan perusteella tuo Canyonin Roadlite vaikuttaisi olevan jäykkä kuin rautakanki. Kun renkaat on maastonakkia ohuemmat, saattaa olla aika kova ajettava. Toki tämä vain spekulaatiota koska ajokokemusta ei ole metriäkään. Pitäisi päästä kokeilemaan.

Kiinnostava topaashi, sillä meilläkin on työsuhdepyöräetu jossain kohtaa tulossa ja mietin että pitäisikö sijoittaa sähköavusteiseen arkipyörään..
Tuo voi olla totta, mutta ei ehkä itseäni niin häiritse, kun matkat lyhyitä.

Työsuhdepyöräedullahan sitä minäkin. Ei näin arvokasta kampetta muuten arkipyöräksi.



Yläraja taisi olla vähän vajaa 5 donaa, ja sopimuskauden jälkeen saisi lunastettua itselleen edullisesti. Lähinnä mietin että kun on muotoiltu "pyörä ja varusteet (+huollot) " niin ottaisi pari settiäkiekkoja samalla...
Kannattaa muistaa, että tässä on verottajallakin näppinsä pelissä. Ihan mitä vaan ei voi ottaa, vaikka se noin on ehkä palveluntarjoajan toimesta muotoiltu. Toiset kiekot ei esim. onnistu.

https://support.vapaus.io/fi/support/mita-lisavarusteita-verottaja-hyvaksyy-tyosuhdepyoraan


(https://support.vapaus.io/fi/support/mita-lisavarusteita-verottaja-hyvaksyy-tyosuhdepyoraan)

jalkkis
11.02.2023, 09.45
Orbeallahan oli kanssa omat kevyet mallit. Mutta niissä ei tainnut olla irroitettavaa akkua?

Joo, ei irtoa akku:

https://www.bikeshop.fi/Orbea-Gain-F10/ekauppa/pORGAF10/?gclid=CjwKCAiA85efBhBbEiwAD7oLQK29Lhiv8S5XHLa6U3R BGh31pb4h5UqoHr0zSHk7SDgnaspFxYa3lBoCLg8QAvD_BwE

J3K
11.02.2023, 10.21
Kannattaa muistaa, että tässä on verottajallakin näppinsä pelissä. Ihan mitä vaan ei voi ottaa, vaikka se noin on ehkä palveluntarjoajan toimesta muotoiltu. Toiset kiekot ei esim. onnistu.

https://support.vapaus.io/fi/support/mita-lisavarusteita-verottaja-hyvaksyy-tyosuhdepyoraan


(https://support.vapaus.io/fi/support/mita-lisavarusteita-verottaja-hyvaksyy-tyosuhdepyoraan)

No niinpä tietysti, vaikka tottakai se raja pitää johonkin vetää ettei varusteiksi oteta juuri runkosettiä, osasarjaa ja kiekkoja.

jpuu
11.02.2023, 10.32
Ostamalla käytetty tai uusi maasto tai muu vastaava pyörä ja sähköistää itse. Halvin ratkaisu ja kelpaa työmatka pyöräksi useimmassa tapauksessa.

jalkkis
11.02.2023, 10.51
Ostamalla käytetty tai uusi maasto tai muu vastaava pyörä ja sähköistää itse. Halvin ratkaisu ja kelpaa työmatka pyöräksi useimmassa tapauksessa.

Miksi tarjota (mielestäsi) halvinta, kun tässä ei olla hakemassa sellaista? Eihän tuo edes käy työsuhde-etuun.

Santtu75
11.02.2023, 10.59
Konan DEW-E DL malli jäisi lokasuojilla varustettuna himpun alle 20kg:n, toisin tuon painoinen ei nyt enään oman kategorisoinnin mukaan mikään varsinainen kevytsähkäri olisi, kyllä se nimitys vaatisi lähempänä 15kg. painoa pyörällä.
https://www.skiout.fi/kona-dew-e-dl-2022-sahkocitypyora.html?gclid=EAIaIQobChMIy8iY3f6M_QIV 8gUGAB0gdwMhEAQYAyABEgJKN_D_BwE
Noissa kevyissä versioissa tuntuu järjestäen olemaan tuo kiinteä akku joka ei sitten osu noihin lähtötietoihin.

kaakku
11.02.2023, 11.02
Onko tarakan alle kiinnitettävät akut nykyisin kokonaan poissa muodista?

kaakku
11.02.2023, 11.09
Miksi tarjota (mielestäsi) halvinta, kun tässä ei olla hakemassa sellaista? Eihän tuo edes käy työsuhde-etuun.
Omalla kohdallani olen miettinyt tätä ratkaisua, mutta ei tosiaan käy työsuhde-etuun, mikä harmittaa. Reilun tonnin maksaa Greencyclen sähköistyssarja jos valitsee tarakkamallisen akun. Mutta tämä keskusteluhan kuuluu omaan topaashiinsa eikä tänne.

F. Kotlerburg
11.02.2023, 11.12
Konan DEW-E DL malli jäisi lokasuojilla varustettuna himpun alle 20kg:n, toisin tuon painoinen ei nyt enään oman kategorisoinnin mukaan mikään varsinainen kevytsähkäri olisi, kyllä se nimitys vaatisi lähempänä 15kg. painoa pyörällä.
https://www.skiout.fi/kona-dew-e-dl-2022-sahkocitypyora.html?gclid=EAIaIQobChMIy8iY3f6M_QIV 8gUGAB0gdwMhEAQYAyABEgJKN_D_BwE
Noissa kevyissä versioissa tuntuu järjestäen olemaan tuo kiinteä akku joka ei sitten osu noihin lähtötietoihin.
Tuossa häiritsee vajaan kokoiset kiekot.

Santtu75
11.02.2023, 11.13
Onko tarakan alle kiinnitettävät akut nykyisin kokonaan poissa muodista?

Käytännössä pikkuhiljaa kyllä. Se on paikka jota käytetään/on käytetty kun on tehty sähköversioita pyörämalleista joissa ei ole alunperin otettu huomioon tuota sähköistystä ja akulle ei parempaakaan paikkaa ole keksitty.
Tuollainen sijoituspaikka (ylhäällä takana, takanavan takapuolella) 3-4kg. painavalle akkumötikälle kun ei ole se kaikista optimaalisin paikka todellakaan...

kaakku
11.02.2023, 11.30
Viistoputkeen sijoitettuna pyörästä vaan tuppaa tulemaan melkoinen mörssäri ulkonäöltään. Painonjakauman suhteen varmasti parempi paikka.

Santtu75
11.02.2023, 11.41
Viistoputkeen sijoitettuna pyörästä vaan tuppaa tulemaan melkoinen mörssäri ulkonäöltään. Painonjakauman suhteen varmasti parempi paikka.


Riippuu tietysti, tässäkin ketjussa esitelty usempikin pyörä jossa akku viistoputkessa ja sitä ei asiaa tuntemattomampi edes havaitse, mutta näissä rakenteissa juurikin se huono puoli, että yleensä akku ei ole irroitettavissa (ainakaan niin helposti että se olisi jokapäiväistä).
Mutta kyllä se tavaratelineen alle tuleva akku lähinnä löytyy vain niistä pyöristä joissa sille ei ole "parempaakaan" paikka ja pyörien kehityksen myötä (= suunnitellaan alusta pitäen sähköistystä silmälläpitäen) akku siirtynyt painonjakautumaa ajatellen paremmille sijainneille.
Vähän sama asia kuin autoissa kun sähköistysbuumi alkoi, moni valmistaja joutui pistämään akkupakettejaan takakonttiin kun autossa ei niille muuta tilaa ollut olemassaan kun alkuperäisessä suunnittelussa ei niille oltu paikkaa varattuna. Nyt kun uudet mallit alusta alkaen suunniteltu akkujen sijoittelu silmälläpitäen, niin akkujen paikat ovat muuttuneet selkeästi (alemmas/keskemmälle)

Santtu75
11.02.2023, 11.44
Tuossa häiritsee vajaan kokoiset kiekot.

Piti tästä Konasta vielä oikein jälkikäteen videoesittelystä varmistaa onko akku irroiettavissa kotilataukseen, kun hieman ulkonäkö antoikin viitteitä ettei aivan välttämättä asia näin olisi, mutta kyllä se akku sieltä helposti irtoaa sisälle ladattavaksi.

jpuu
11.02.2023, 12.08
Miksi tarjota (mielestäsi) halvinta, kun tässä ei olla hakemassa sellaista? Eihän tuo edes käy työsuhde-etuun.

Sen takia, että on olemassa myös tällainen vaihtoehto. Sitäpaitsi aloittaja ei puhunut mitään mistään työsuhde-edusta.

Santtu75
11.02.2023, 12.16
Sen takia, että on olemassa myös tällainen vaihtoehto. Sitäpaitsi aloittaja ei puhunut mitään mistään työsuhde-edusta.

Aloitusviestissä tuota työsuhdepyörä mainintaa ei ollut, mutta aloittajan toisessa viestissä ketjuun se asia löytyy.
Onhan tuokin tietysti vaihtoehto, mutta ei kauhean moni siihen lähde. Tietysti jos valmiiksi sopiva pyörä ja kiinnostusta löytyy, niin onhan tuokin aina mahdollista.

Hanski
11.02.2023, 21.24
Spessun SL -versioiden tapauksessa saattaa hyvinkin olla, että varsinaisen akun voi ottaa pois viistoputken sisältä ja käyttää pyörää pelkällä Range Extenderillä (tulee pullotelineeseen, 160 Wh, 1,1 kg). Kokeilin Levo SL:ssä, lennoilla raja akulle muuttui juurikin tuohon 160 Wh:iin. No, nyt ei huolita sähköpyöriä enää edes ilman akkua, joten turhaa tietoa jo, mutta jos olisi alkup. kysyjälle iloa...

F. Kotlerburg
11.02.2023, 21.43
Mitäs tommoinen range extender maksaa?

F. Kotlerburg
12.02.2023, 11.10
https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/py%C3%B6r%C3%A4t/hybridipy%C3%B6r%C3%A4t/s%C3%A4hk%C3%B6hybridipy%C3%B6r%C3%A4t/fx/fx-2/p/35840/

Tätä koitin eilen käydä paikallisesta kyselemässä, mutta oli niin tönkköä se palvelu, että yritettiin tyrkyttää vain jotain muuta.

Tuossa on integroitu akku. Muuten aika lähellä sitä mitä haen.

Esuli
12.02.2023, 11.14
Kohta kaikilla meillä on sähköpyörä "työmatkaa varten"
Kaverin puolesta vastasin.
Insera on siihen hyvä. Kannattaa tutustua.

nure
12.02.2023, 13.37
^^Hieman yli 18kiloa... Jos sitä kevyenä pitää.

F. Kotlerburg
12.02.2023, 13.51
Täysin varusteltu sähköpyörä niin ei kai se kovin painavakaan ole vaan vertaatko taas omiin viritelmiisi?

Santtu75
12.02.2023, 14.00
^^Hieman yli 18kiloa... Jos sitä kevyenä pitää.

M-kokoisena 17.7kg sisältäen tarakan, lokasuojat, ketjusuojan, etu- ja takavalot, seisontatuen yms.
ei tuo nyt mikään erityisen kevyt tietysti ole, mutta noilla ylläolevilla osilla niin ei mikään aivan mahdottoman painavaksi.

eJOPO
12.02.2023, 14.40
Muodista tiedä. Mutta on ne yleisiä sähköretroissa Helkama ainakin käyttää jääkärisä ja jopossa. Kyllähän se painojakauman kannalta on sille akulle vähän huono paikka. Sais jopossakin olla satulan alla. Ihan toimiva muuten mut sitten kun pitäis pakata ruokaa keitin ja majoitus. Peräkärry auttaa mut mun vanha helkama kärry ei taas oo semmoi mitä ihan hirveesti huvittaa vetää.

nure
12.02.2023, 16.18
Santtu, perun osittain puheistani sitten, en huomioinut varustusta. Riisuttuna kuitenkin jo suht kevyt.

Zykkel
12.02.2023, 19.39
Tämä FIXIE Inc. Backspin Zehus 2021, musta netistä | bikester.fi (https://www.bikester.fi/fixie-inc.-backspin-zehus-M894057.html?vgid=G1280034#cgid=48600) ei kysyjälle sovi, mutta on aika kevyt sähkö sinkula 13,29 kg. Olisi varmaan hauska peli. Muutenkin tuolla Bikesterissä on aika monta sähköpyörää alessa. Kannattaa katsoa jos joku natsaisi?

Edit. On tuolla noin 18,6 kg painava Rabeneick TX-E Singlespeed Gates Disc Diamond, musta netistä | bikester.fi (https://www.bikester.fi/rabeneick-tx-e-singlespeed-gates-disc-diamond-M1044803.html?vgid=G1539860&eqrecqid=5a199991-aaf5-11ed-bfc0-0000310c7837) Bafangin moottorilla jos kelpaa, mutta irrotettavalla akulla ja sinkula joka ei tainnut olla hakusessa?

F. Kotlerburg
15.02.2023, 10.33
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/sahkopyoran-koeajo-trek-fx-2-kevyt-kaupunkipyora-lyhyille-siirtymille/

Trekkiä olin jo tilaamassa, mutta menee kyllä tämän perusteella hylkyyn. Tuo rajoittimen kohdalla nykiminen on tähän asti ollut niin ärsyttävä ominaisuus koeajetuissa sähköpyörissä, että menneet hylkyyn joka kerta.

Santtu75
15.02.2023, 12.12
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/sahkopyoran-koeajo-trek-fx-2-kevyt-kaupunkipyora-lyhyille-siirtymille/

Trekkiä olin jo tilaamassa, mutta menee kyllä tämän perusteella hylkyyn. Tuo rajoittimen kohdalla nykiminen on tähän asti ollut niin ärsyttävä ominaisuus koeajetuissa sähköpyörissä, että menneet hylkyyn joka kerta.

Mitä eri pyöriä olet käynyt koeajamassa joissa tuo ominaisuus mielestäsi on ollut liian ärsyttävällä tasolla hankintapäätöksen tekoon? Tai oikeammin millä eri sähköjärjestelmällä olevia pyöriä olet testannut?

Tietää sitten hieman mitä vielä koittaa ehdottaa ja mitä ei.

nure
15.02.2023, 12.24
Jos pyörässä jo koeajovaiheessa jokin ärsyttää on täysin pätevä syy hylätä. Ei oikeastaa tuon kategorian pyöristä, puhumattakaan sähköisistä, niin kuvan perusteella järkyttävä ajoasento, kaikki paino selällä ja tosiaan tarvii avustusta että saa ilmanvastuksen kumottua.

F. Kotlerburg
15.02.2023, 12.36
Mitä eri pyöriä olet käynyt koeajamassa joissa tuo ominaisuus mielestäsi on ollut liian ärsyttävällä tasolla hankintapäätöksen tekoon? Tai oikeammin millä eri sähköjärjestelmällä olevia pyöriä olet testannut?

Tietää sitten hieman mitä vielä koittaa ehdottaa ja mitä ei.
En minä enää tarkkaan muista, kun siitä on niin paljon aikaa. Toisessa oli joku vanhempi Bosch ja toisessa Shimano ehkä E7000 tms. Veikkaan ettei noissa ollut momentintunnistusta. Sitten oli joku takanapaan sijoitetulla kiinalaisella halpismoottorilla varustettu halpis. Se oli aidosti perseestä.

Äidillä on pyörässään muistaakseni kohtuu uusi Bosch Active Plus tms. ja siinä tuo ei ole ärsyttävällä tasolla. Toki kolme kokoa liian pienellä pyörällä ei kovin kattavaa koeajoa ole tullut tehtyä.

Santtu75
15.02.2023, 12.46
Aika moni noista "kevytsähkiksistä" käyttää tuota Mahlen X35 takanapamoottoria ja sen tekniikkaa, sellainen joku malli kannattaisi koittaa käydä ajamassa (esim. Orbea vibe yms.), ja sitten tietysti aloitusviesti Canyon ilman muuta joka fazuan tekniikalla.

Mutta joo, joissan malleissa tuo "rajoitinta vastaan ajaminen" on epämiellyttävämpää kuin joissain toisissa. Joko pitää pitää nopeus 1-2km/h tuon 25km/h alapuolella taikka sitten pitää polkea ilman avustusta selvästi yli tuon rajoituksen, eli tuolla jossain 26-27km/h luokkaa.

Itse on esimerkikis omissa Bosch:n Performance CX Gen4 moottorillisissa pyörissäni mitenkään erityisen nykivänä tuota avustuksen pois/päälle kytkeytymstä koe. Mutta valitettavasti kyseistä konetta ei oikein noissa varsinaisissa "kevytsähkäreissä" ole saatavilla, taitaa olla +20kg. sarjassa kevyimmätkin vaihtoehdot.

F. Kotlerburg
15.02.2023, 13.13
Hintsusti on vain kevytsähkiksiä koeajoon ainakin paikallisissa liikkeissä. Yritin tuota FX+:ssaa käydä kyselemässä, mutta paikallisessa tyrkytettiin vain noita trekking-tyylisiä 25kg traktoreita ja koko FX:stä oltu kuultukkaan eikä tuntunut olevan kiinnostusta ottaa selvää. Trekissähän on joku Trekin oma moottori.

nure
16.02.2023, 07.56
^ Taitaa vaan suurin osa kaivata noita järkyttävän painavia mamma/pappapyöriä ja ei kevyitä kaipaavat ole paras kohderyhmä. Vaikka koeajo ei olisikaan mahdollinen niin pitäisikö alkaa etsimään maailman turuilta?

jalkkis
16.02.2023, 09.53
^^ Noi hilut mäkeen heivattuna paino siinä 16kg? Ja sähköistys mäkeen heivattuna perus-hybridi -luokkaa 12-13kg?

jalkkis
16.02.2023, 09.55
^ Taitaa vaan suurin osa kaivata noita järkyttävän painavia mamma/pappapyöriä ja ei kevyitä kaipaavat ole paras kohderyhmä. Vaikka koeajo ei olisikaan mahdollinen niin pitäisikö alkaa etsimään maailman turuilta?

Siis monethan ajaa tuon painoisilla luomuilla.

nure
16.02.2023, 10.05
^Niin mutta harva työmatkaa.

jalkkis
16.02.2023, 10.35
^Niin mutta harva työmatkaa.

Menehän vaihteeksi ajamaan aamusta sitä ex-työmatkaasi ja katso millaisilla vehkeillä siellä ajetaan. Tai tuu tänne stadiin jäpittämään vaikka pohjoisbaanalle. Montako 7.xx kg pyörää löydät talviselta kelviltä?

Sulle nykyään tärkeintä on vitriinipaino ja sillä ei ole mitään tekemistä pyörillä ajavien kanssa.

F. Kotlerburg
16.02.2023, 10.59
^^ Noi hilut mäkeen heivattuna paino siinä 16kg? Ja sähköistys mäkeen heivattuna perus-hybridi -luokkaa 12-13kg?
Tuosta FX+:stako puhut? Joo niin varmaankin mitä sitten? On se kuitenkin 7-8kg vähemmän kuin monella.

Canyon on näemmä ottanut Roadlite:ONista tilausnapin pois vaikka vkl oli vielä useampaa kokoa tyrkyllä varastosta. Olisikohan tulossa jotain uutta. No katsellaan.

jalkkis
16.02.2023, 12.05
Tuosta FX+:stako puhut? Joo niin varmaankin mitä sitten? On se kuitenkin 7-8kg vähemmän kuin monella.

Ai mun "^^" meni vähän vinoon... Nurelle vastasin, "kun on niin painava." Eli että minustakin tuo Trekki on ihan normipainoinen lajissaan (hybridi) vaikka ilman sähköistystäkin.

nure
16.02.2023, 12.21
^Tuollaiset perushybridien painot luomuna pyörii +12kilossa ilman kummempia varustuksia. Onkos muuten kukaan ehdottanut Canyon Roadliten sähköisiä?

Leewi
16.02.2023, 16.06
^Tuollaiset perushybridien painot luomuna pyörii +12kilossa ilman kummempia varustuksia. Onkos muuten kukaan ehdottanut Canyon Roadliten sähköisiä?

Jaa-a. Kun toi kanjoni on ihan tossa aloitusviestissä, ja sille haetaan vaihtoehtoja. En ihan ymmärrä noita e-roadliten välityksiä, edessä 48 ja takana 10-51. Mitä tekee 12 vaihteella kun sähkö kiidättää ja miksi noin raaka eturatas kun avustus lakkaa 25:ssä?

nure
16.02.2023, 16.28
^Siinä mielessä samaa mieltä välityksistä, en ymmärrä mitä sileän pyörässä tekee tosiaan tuolla 51piikkisellä takarattaalla. Eturatas lienee helppo vaihtaa, siis vaikka en ko. kampien sopivuudesta tiedäkkään.
Canyonissa tuo hyvä pointti että voit irroittaa moottorin ja akun (about 3.5kg) ja ajaa kuin luomuna...

paaton
16.02.2023, 17.55
Jaa-a. Kun toi kanjoni on ihan tossa aloitusviestissä, ja sille haetaan vaihtoehtoja. En ihan ymmärrä noita e-roadliten välityksiä, edessä 48 ja takana 10-51. Mitä tekee 12 vaihteella kun sähkö kiidättää ja miksi noin raaka eturatas kun avustus lakkaa 25:ssä?

Eihän noita suomen TMT:n ole suunnïteltu. Harvempi haluaa ostaa suomeen jyrkemmällä geolla olevaa hybridia moottorilla. Keskieuroopan vuorille/kaupunkeihin näitä varmasti eniten myydään.

Frendi on justiinsa uudessa seelannissa ja siellä on kuulemma oikeasti kaupungilla mäkiä, joihin kunnossakin oleva kaveri haluaisi sähkärin työmatkalle. Dunedin niminen kylä.

JackOja
16.02.2023, 19.34
... en ymmärrä mitä sileän pyörässä tekee tosiaan tuolla 51piikkisellä takarattaalla. ...

Olihan sullakin "FBG":ssa tuollainen emärieska.

Leewi
16.02.2023, 19.46
Eihän noita suomen TMT:n ole suunnïteltu. Harvempi haluaa ostaa suomeen jyrkemmällä geolla olevaa hybridia moottorilla.

Joo, satunnaisesti kun ajan tmt:tä sähkiksellä, niin käytän 38 eturattaalla vain neljää tai ihan max viittä suurinta vaihdetta. Ainakin omiin työ- ja asiointimatkoihin noi kanjonin välitykset olisivat aivan väärät ja ihan turhan laajat. Pitipä oikein katsoa, 28 tai suurempaa takaratasta ei ole vaimon tsygässä käytännössä käytetty ikinä. Eli juuri kuten Kotler alla toteaa, 40-42 ja 10-30 tai 32 olisivat tmt-sähkäriin oivalliset.

F. Kotlerburg
16.02.2023, 21.10
Kyllähän nuo on vähän sitä silmällä pitäen suunniteltu, että vuori veivataan avustuksen kanssa ylös ja sitten tullaan alas ilman. Ei noilla tosiaan oikein Suomessa tee mitään. Suomeen tuollaiseen piisais joku 40-42t etuleipä ja 11-30 pakka.

nure
16.02.2023, 21.45
Jack, mutten silti ymmärrä. Tuo omani noita v:n Eaglen 12vaihteisen juttuja...

Uudessa projektissa 11-40 ja tod.näk. 40 tai 44 edessä. Vanha vaan ei jaksa...

Koheltaja
17.02.2023, 07.03
Mulla on patteripyörässä takana 10-51 ja edessä 36T. Noilla väleillä käytännössä molemmat ääripäät jää käyttämättä, aina paikka omissa ajoissa missä tarvii 51 ratasta on vesitornin jyrkkä rinne joka on muutenkin haastava päästä ylös.

Travelkicking
27.02.2023, 12.04
Tuossa aiemmin mainittiin Rabeneick Tx. Tenways on koottu samalla ajatuksella. https://sahkopyorakeskus.fi/tuote/tenways-cgo600-black-green/ Tuosta näkyy olevan myös 800-malli, jossa on mm. integroitu ohjauspaneeli ja lokarit. Välitys 60:22 voi mennä vaihtoon mäkisellä seudulla.

JohnnyBuzz
28.02.2023, 01.13
Puolileikillä itsekin otsikon mukaista pyörää lähdin tässä miettimään, kun työpaikan muuttaessa työmatka muuttuu kahdeksasta minsasta reiluun parinkymmeneen minuuttiin. Just sellanen ärsyttävä etäisyys, että pitäisi ajaa kohtuullista vauhtia, ettei tulis hiki. Ja kuitenkin niin lyhyt, ettei siitä oo urheiluksi, jos ajaisi vähän kovempaa.

Omalla kohdalla kiinnostaisi keveyden lisäksi, jos olisi hihnavetoisena tarjolla ja mikäli talvea varten mahtuisi reilu 2” maastokumia alle. Se on ollut etelän talvikeleissä omalla kohdalla toimivin rengas. Eli kevyt hybridimallinen sähköpyörä hihnavedolla ja riittävällä rengastilalla. Liekö moisia olemassa? Tavaratelinettä en tarvitse ja lokaritkin mieluummin mallia pika. Ja hihnavetoinen siksi, että olisi huolettomampi.

Edit: siinä yllähän olikin melkein kaikki tarpeet täyttävä pyörä. Rengastilasta ei oikein tullut selkoa, muttei erityisen tilavalta vaikuttanut. Designikin varsin linjakas toisin kuin monissa näissä pyörissä, jotka on aika massiivisen oloisia. Esim. Spessun Vado tai Trekin District on aikamoisia mörssäreitä.

nure
28.02.2023, 08.47
^Eiks Canyonilta löydy?

JohnnyBuzz
28.02.2023, 10.13
^Eiks Canyonilta löydy?

Ei näytä hihnavetoisia olevan Canyonilla.

F. Kotlerburg
28.02.2023, 11.25
Ei näytä hihnavetoisia olevan Canyonilla.
On siellä Precede:ON 7, mutta kevyt ja siten tähän kategoriaan kuuluva se ei ole.

JohnnyBuzz
28.02.2023, 12.11
On siellä Precede:ON 7, mutta kevyt ja siten tähän kategoriaan kuuluva se ei ole.

Aa, joo niin olikin. Aika samantyylinen tankki sekin näyttää olevan kuin yllämainitut Vado ja District. Trekin Dual Sport+ olis aika lähellä, mut taitaa olla 27.5” eikä myöskään hihnavedolla.

Santtu75
28.02.2023, 12.26
Miten Cowboy 4 ?
https://cowboy.com/products/e-bike-cowboy-4

nure
02.03.2023, 10.56
^Kaksi seikkaa mitkä mietityttää, kerrotaanko mitään osista ja tuo kokomääritelmä 170-195cm optimoitu...

Santtu75
02.03.2023, 11.25
Taitaa osalla valmistajista olla hieman erilainen lähestymistapa pyörän valmistukseen ja markkinointiin. Olisikohan niin että henkilö joka ”speksaa” ja vertailee pyöriä osakomponenttien perusteella yms. Ei kyseisen valmistajan mielestä kuulu pyörän ostaja kohderyhmään ja oikeastaan mitään varsinaista osakohtaista tietoa ei pyörästä löydy.
Seuraava teksti löytyy ulkopuolisen tahon tekestä pyörän esittelystä(testistä)

”The Cowboy is built from mostly custom parts and assembled by manufacturer Flex in Hungary. The exceptions? A Gates belt drive, Selle Royal saddle, and SunRace hydraulic disc brakes.”

Travelkicking
02.03.2023, 12.14
^Kaksi seikkaa mitkä mietityttää, kerrotaanko mitään osista ja tuo kokomääritelmä 170-195cm optimoitu...
Rattaat muovia vai terästä olisi mielenkiintoinen tieto. Vakiona taitaa olla muovi (komposiitti?) = CDN. Remmeissäkin on eroa. https://www.gatescarbondrive.com/bike#products

nure
02.03.2023, 16.29
Santtu, siis kohderyhmä on täysin pyöristä tietämätöntä väkeä jolle markkinoidaan liian pientä/suurta pyörää? No, joillekin menee kaikki läpi mutta auta armias kun oma projekti heittää muutamalla sentillä niin tyrmätään täysin :-))

Leewi
02.03.2023, 16.42
No, joillekin menee kaikki läpi mutta auta armias kun oma projekti heittää muutamalla sentillä niin tyrmätään täysin :-))

Ei kai nyt pyörässä saa olla itselle sopiva ajoasento, jos tietäjän taulukko sanoo sitä vääräksi. Foorumipyöräilyä tyypillisimmillään.

nure
02.03.2023, 18.21
^Yes, toisaaltaan tuossa Cowboyssä voi tulla ongelmia esim. tangon ja stemmin kanssa.

JohnnyBuzz
02.03.2023, 22.46
Ei kyl itelle putoo yhtään toi Cowboyn design. Tähän mennessä ehdotetuista omaa silmää miellyttää eniten Tenwaysin CGO600, mut siinä on vähän maltillinen rengastila. Ja kyllä toi merkkikin vähän mietityttää. Osat speksilistassa myös vähän ylimalkaisesti lueteltu (esim. jarru: Hydrauliset levyjarrut). Mut siinä design toimii kivasti, etenkin mustan värisessä pyörässä.

nure
03.03.2023, 00.20
^Vaikka näyttää hyvältä niin yksi kriteeri pätee aina, hyvää ja halpaa ei saa koskaan samassa paketissa. Onhan tuo Tenway varmaan mainio baaripyörä...

JohnnyBuzz
03.03.2023, 13.10
^Vaikka näyttää hyvältä niin yksi kriteeri pätee aina, hyvää ja halpaa ei saa koskaan samassa paketissa. Onhan tuo Tenway varmaan mainio baaripyörä...

Vajaa 2 000 € täysjäykästä sähköpyörästä. Onko se halpa? Ehkä. Mut niin kuin sanoin, niin kohtuu tuntematon merkki vähän epäilyttää kyllä.

nure
04.03.2023, 01.14
^Toisaaltaan huomannut että jonkinlainen kiima ostaa jokin sähköinen niin huomannut että järki/realiteetti jää unholaan. Kiva se varmaan pyöräillä mutta kannattaa miettiä että miksei pikku matkojakin ajaessa sen voisi tehdä ihan luomuna, tuollakin rahalla saa melko hienon oikean pyörän.

JohnnyBuzz
04.03.2023, 01.25
^Toisaaltaan huomannut että jonkinlainen kiima ostaa jokin sähköinen niin huomannut että järki/realiteetti jää unholaan. Kiva se varmaan pyöräillä mutta kannattaa miettiä että miksei pikku matkojakin ajaessa sen voisi tehdä ihan luomuna, tuollakin rahalla saa melko hienon oikean pyörän.

Itselläni ei sinänsä ole mitään kiimaa hommata sähköpyörää, päinvastoin. Enemmänkin miettinyt, että sellaiselle olisi tarve ehkä 20 vuoden päästä. Nyt tosin työpaikan muutto sai harkitsemaan asiaa, koska matka on luomupyörälllä ärsyttävä n. 20 minsaa. Siitä ei oo urheiluksi, mutta aika rauhakseen pitää ajaa, ettei tule hiki. Ja rauhallisesti ajaessa aikaa menee enemmän. Tällaiseen sähköpyörä vois olla paikallaan: pääsis riittävän kovaa, muttei tulis hiki. Julkisilla en ala kulkemaan, kun kestää anyways pidempään ja ei kiinnosta muutenkaan.

F. Kotlerburg
04.03.2023, 10.31
^^niin toisaalta voisi miettiä sitä, että kun kyseessä on liikkumiseen eikä liikuntaan käytettävä väline tai eikä myöskään egon kohottamiseen fillarifoorumilla käytettävä härpäke niin siitä sähköstä on enemmän iloa kuin kalliista osasarjasta jne...

jalkkis
04.03.2023, 10.35
Itselläni ei sinänsä ole mitään kiimaa hommata sähköpyörää, päinvastoin. Enemmänkin miettinyt, että sellaiselle olisi tarve ehkä 20 vuoden päästä. Nyt tosin työpaikan muutto sai harkitsemaan asiaa, koska matka on luomupyörälllä ärsyttävä n. 20 minsaa. Siitä ei oo urheiluksi, mutta aika rauhakseen pitää ajaa, ettei tule hiki. Ja rauhallisesti ajaessa aikaa menee enemmän. Tällaiseen sähköpyörä vois olla paikallaan: pääsis riittävän kovaa, muttei tulis hiki. Julkisilla en ala kulkemaan, kun kestää anyways pidempään ja ei kiinnosta muutenkaan.

Hankin aikoinaan sähkärin just samaisesta syystä. Työmatka 10km. Ehdin ajaa jonkun kerran viikossa muutaman kuukauden ajan kunnes tuli korona etäilyineen. Ja korona-aikana konttori muutti. Matka edelleen sama 10km mutta nyt ei olekaan pyörälle säilytyspaikkaa. Jäipä työajot siihen. Talvilenkkipyöränä nykyään.

Bndit
04.03.2023, 11.19
[QUOTE=F. Kotlerburg;3205639]^^niin toisaalta voisi miettiä sitä, että kun kyseessä on liikkumiseen eikä liikuntaan käytettävä väline tai eikä myöskään egon kohottamiseen fillarifoorumilla käytettävä härpäke niin siitä sähköstä on enemmän iloa kuin kalliista osasarjasta jne...[/QUOTE
Nimenomaan näin, itsellekin työmatkasähköpyörä on ennenkaikkea liikkumiseen ja auton korvikkeeksi hankittu väline, ei urheiluväline. Ja nimenomaan järjellä hankittu koska tuollainen sähköhybridi, niin kuin luomuhybridikin, on täysin mauton laite :D

Enska63
04.03.2023, 11.39
Minulla sähköpyörän ja sikulan hihnavedolla valinta oli jo pitkän harkinnan tulos.
olen ajatellut pyörän kestävän ainakin 10000km 6-10v minun ajoilla pelkillä rengaskuluilla.
Minulle kyllä jää myös luomu pyörä(ajan tämän loppuun) saa nähdä kumpi on kovemassa käytössä
-ikä 60v
-muutto omakotitalosta / kerrostaloon ei autotallia, ei paikkaa eikä halua rassata jatkuvaa ketju/ratas rumpaa tätä tehty 25v.
-pyöräilyn muuttuminen harrastukseta työmatka ja muuhun liikkumiseen.

Santtu75
05.03.2023, 20.05
Bikester myisi ulosheittohintaan vm. 2021 ja 2022 FIXIE Inc:n sähkösinkuloita pois.
Alle 14kg olisi ainakin paino. Muista ominaisuuksista paha mennä sanomaan...
https://www.bikester.fi/fixie-inc.-backspin-zehus-M1095179.html?vgid=G1616918#cgid=38448

Smo
05.03.2023, 20.41
Aika mielenkiintoinen, olis recharge ym ja akku jemmassa moottorissa. Mutta mahtaako olla akku helposti huollettavissa ja mitä jos haluaa lisäakkua ..

nure
06.03.2023, 18.20
https://www.hi5bikes.fi/gravel-sahkopyora-mondraker-dusty/ Eikös tuo ala olemaan jo suht kevyt?

Pekka H
06.03.2023, 21.34
Mondraker alkaen 6000€ (https://www.hi5bikes.fi/gravel-sahkopyora-mondraker-dusty/) Eikös tuo ala olemaan jo suht kevyt?On kevyt, hyvä ja kallis mahlen uusi X20 järjestelmä jossa uutuutena mm. kammessa vääntömomentti anturit mutta heikennyksenä pienempi sisäakku. Myös lukuisia muita eroavaisuuksia X35 järjestelmään.

Mondrakerin ostaminen vaatii ainoastaan sitä että kukkaro on kunnossa :) x20 vs x35 järjestelmä. (https://electricbikereview.com/forums/threads/mahle-x35-vs-x20-motor-scott-addict-e-ride-20-and-orbea-m20.51271/)

Pitää ottaa huomioon:
1. Akku pienempi kuin vuotta vanhemmassa X35 tai X35+ järjestelmässä.
(cykkelien kokonaispainot olivat X35 järjestelmässä 1-1,5 kg isommat)
2. Vääntömomentti sama kuin edellisessä versiossa. Range ehkä samanlainen. Pyörä maantiepyöräilijälle sopiva.

JohnnyBuzz
06.03.2023, 22.10
https://www.hi5bikes.fi/gravel-sahkopyora-mondraker-dusty/ Eikös tuo ala olemaan jo suht kevyt?

Kevyt on, muttei hinnaltaan. :D

nure
07.03.2023, 00.00
^Kaikki suhteellista, moni ajaa paljon kalliimmalla puhumattakaan useiden pyörien omistaman tavaran arvo. Ja ainahan nuo harrastukset maksaa.

JohnnyBuzz
07.03.2023, 00.18
^Kaikki suhteellista, moni ajaa paljon kalliimmalla puhumattakaan useiden pyörien omistaman tavaran arvo. Ja ainahan nuo harrastukset maksaa.

Toki, mutta ketjussa haettiin kevyttä sähköpyörää työmatka-ajoon ja ainakaan itse en sellaiseen pyörään sijoittaisi noin paljoa. Etenkin Etelä-Suomessa pyörä joutuu kärsimään melkein puolet vuodesta aika rankkaa keliä ja siihen tiesuolat päälle. Menis tollanen pyörä ihan hukkaan työmatkaa ajaessa.

Itse ainakin toivon työmatkapyörän olevan mahdollisimman huoltovapaa. Sen vuoksi hihnavetoinen olisi itselle se valinta, jos meinaisi hommata sähköpyörän työmatkoja varten. Sillä menisi loskakelitkin ihan surutta eikä tarvitsisi murehtia ketjujen ruostumisesta.

Se on totta, että harrastukset maksaa ja itsekin olen molempiin maastopyöriin sijoittanut ihan riittävästi rahaa. Mutta ne on ihan eri pyöriä kuin työmatkapyörä ja niistä pidetään paljon parempaa huolta. :)

nure
07.03.2023, 08.56
^Ei ketjut ruostu kun ne on voideltu. Nimim. "+40vuotta työmatkoja ajanut" En kyllä itsekään ajaisi/ajanut työmatkoja tuolla, suosinut talvisin kunnon renkaita.

JohnnyBuzz
07.03.2023, 09.08
^Ei ketjut ruostu kun ne on voideltu. Nimim. "+40vuotta työmatkoja ajanut" En kyllä itsekään ajaisi/ajanut työmatkoja tuolla, suosinut talvisin kunnon renkaita.

Ehkä se voimansiirron kuluminen yleisesti on tossa se isoin ongelma. Hiekkapöly ja tiesuola tekee ikävää jälkeä ajan saatossa.

nure
07.03.2023, 10.43
Tietenkin riippuu missä asustaa mutta suolauksesta onneksi ei ole tarvinut kärsiä ja kun kuitenkaan missään olosuhteissa voimansiirto (ketjut & rattaat) ei ole ikuisia joka tapauksessa ovat vaihtotavaraa.

izmo
07.03.2023, 21.06
Mondraker Dusty XR
Malliston lippulaiva on varustettu Sram Force eTap AXS 1×12 -voimansiirrolla, Mavic Allroad Pro Carbon SL -kiekoilla, RockShox Rudy Ultimate 40mm -joustokeulalla ja RockShox XPLR AXS -hissitolpalla

Ehkä itte en ottaisi tätä kymppitonnin joustopyörää duuni matkalle vaan perus halpa kuuden tonnin malli

Leewi
07.03.2023, 23.18
Mondraker Dusty XR
Malliston lippulaiva on varustettu Sram Force eTap AXS 1×12 -voimansiirrolla, Mavic Allroad Pro Carbon SL -kiekoilla, RockShox Rudy Ultimate 40mm -joustokeulalla ja RockShox XPLR AXS -hissitolpalla

Ehkä itte en ottaisi tätä kymppitonnin joustopyörää duuni matkalle vaan perus halpa kuuden tonnin malli

Tässä on aika vaarallinen asenne. Tossa käy helposti niin, että työpaikan Pena on laittanut kilometrin työmatkaansa just ton e-tap mallin ja nauraa sun halpikselle. Katkeruus tuo vuodessa fudut, vaimo jättää ja vie lapset. Parissa vuodessa örvellät katuojassa.

nure
08.03.2023, 08.18
Izmo, tuo 7tonnin versio mielestäni sopiva. Tuo jousto keula ei saa itseltä pointseja.

F. Kotlerburg
08.03.2023, 09.25
Onneksi se maksimiliisinki aika on rajattu useimmiten 60kk tai 48kk. Rajoittaa vähän Penan tekemisiä kuin viiden tai neljän tonnin jälkeen pitää alkaa käsirahaa kaivamaan.

F. Kotlerburg
08.03.2023, 12.27
https://www.canyon.com/fi-fi/sahkopyorat/urbaanit-sahkopyorat/roadlite-on/roadlite-on-al/

https://www.canyon.com/fi-fi/sahkopyorat/urbaanit-sahkopyorat/roadlite-on/roadlite-on-cf/

Canyonilta tuli uudet Roadlite:Onit. Tuo alumalli on ihan fiksunoloinen työmatkakäyttöön.

Hiilarinen puhdasta hifistelyä.

nure
08.03.2023, 17.04
^Onhan tuo CF 9 tavallaan hieno mutta tuo huippuun integroitu ohjaamo ja taas jokin uusi satulatolppa viritys saa jäämään puotiin.

JohnnyBuzz
08.03.2023, 18.55
Onneksi se maksimiliisinki aika on rajattu useimmiten 60kk tai 48kk. Rajoittaa vähän Penan tekemisiä kuin viiden tai neljän tonnin jälkeen pitää alkaa käsirahaa kaivamaan.

Ite en kyllä laittais työmatkapyörään paria tonnia enempää. Sekin on jo aika paljon. Omassa käytössä se olis ainoastaan kodin ja työpaikan välin ajoa ja ehkä satunnaisesti ruokakauppaan. Muuten pyöräilyt 99 % maastossa. Ja mielellään vielä sellainen pyörä, joka vaatisi mahdollisimman vähän huoltoa. Siksi hihnavetoiset kiinnostelee. Kun on jo kaksi maastopyörää tallissa (+pojan kolmantena), niin ei yhtään enempää huollettavaa kaipaisi. :D

F. Kotlerburg
08.03.2023, 23.16
Niin ei tuo leasing mitenkään sitä pelkästään tuohon käyttöön rajaa. Monella tutulla on gravel tai maasturi liisarina eikä ne niillä töihin raski ajaa.

JohnnyBuzz
09.03.2023, 00.21
Niin ei tuo leasing mitenkään sitä pelkästään tuohon käyttöön rajaa. Monella tutulla on gravel tai maasturi liisarina eikä ne niillä töihin raski ajaa.

Juu, en sitä meinannutkaan, ettei voisi muuhun käyttää. :) Muut pyörät itsellä löytyy jo valmiina eikä meillä edes vielä tällä hetkellä ole työsuhdepyöräetua. Oma tarve olisi nimen omaan pidentyvää työmatkaa varten. Mut eipä oikein tunnu tällä hetkellä löytyvän omiin spekseihin sopivaa. Tod. näk. jatkuu toistaiseksi akustisella.

JohnnyBuzz
09.03.2023, 00.59
Yks malli lisää hihnavetoisiin: Vvolt Alpha. https://vvolt.com/products/alpha

Plussat: Kevyt, menee 2.4” asti renkaat, kohtuu tyylikäs sähköpyöräksi, järkevän hintainen

Miinukset: taitaa olla saatavilla vain Jenkeissä, 27.5” renkaat

Mikä siinä muuten on, että suurin osa commuter-henkisistä sähköpyöristä on ihan helvetin rumia? Tarpeettoman massiivisia ja kolhoja designiltaan.

nure
09.03.2023, 08.50
^Suuri osa tuon genren pyöristä on tämänpäivän mummo/pappapyöriä, luodaan käyttäjille tietty mielikuva. Siis olen ehdottomasti samaa mieltä kanssasi!

Santtu75
09.03.2023, 13.11
Yks malli lisää hihnavetoisiin: Vvolt Alpha. https://vvolt.com/products/alpha

Plussat: Kevyt, menee 2.4” asti renkaat, kohtuu tyylikäs sähköpyöräksi, järkevän hintainen

Miinukset: taitaa olla saatavilla vain Jenkeissä, 27.5” renkaat

Mikä siinä muuten on, että suurin osa commuter-henkisistä sähköpyöristä on ihan helvetin rumia? Tarpeettoman massiivisia ja kolhoja designiltaan.

On 350W moottorilla eli L1e-A ajoneuvo, ei polkupyörä (jos sillä väliä) tai oikeastaan ei edes se kun avustus 20mph eli noin 32km/h.
Ja onko tuo edes sitten enään ketjun "kevyt sähköpyörä" alle kun painaa 20-21kg koosta riippuen ja ei ole edes painossa mukana lokasuojia, valoja yms. Osa etujousitetuista ihan "perus" sähköavusteisista maastopyöristä liikkuu samoilla kiloluvuilla.

Eiköhän tuohon "kolhouteen" ole syynä se että jos keskiömoottorilla, niin moottori ja akkupaketti (siis Fazuan tapauksessa) pitää saada mahtumaan rungon sisään, niin sen vaatima fyysinen tila on kohtuu iso, ja myös noissa takanavassa olevalla moottorilla varustetuissa pyörissä sen akkupaketin vaatima tila on kohtuu iso, riippuen teknisistä ratkaisuista.

nure
09.03.2023, 17.33
^Siis ei ainakaan tuo Fazuanin akku/moottori kombinaatio pahalta näytä vaan yksinkertaisesti kolho kokonaisuus ja ajoasento melkein seisaaltaan.

Santtu75
09.03.2023, 18.19
^Siis ei ainakaan tuo Fazuanin akku/moottori kombinaatio pahalta näytä vaan yksinkertaisesti kolho kokonaisuus ja ajoasento melkein seisaaltaan.

Itseltänä löytyy (joo, noita pyöriä on ihan liikaa...) yksi tuollainen kevyehkö Fazua:lla varustettu pyörä, maastopyörä kylläkin jossa tuo Fazuan paketti on kohtuuhyvin omasta mielestäni onnistuttu häivyttämään kokonaisuuteen, tosin ei tuolla tekniikalla tuota vinoputkea ihan pieneksi tietysti saa millään.

https://img.aijaa.com/m/00902/15134463.jpg (https://aijaa.com/jioO7f)

nure
09.03.2023, 18.49
^Kun katselee ja vertaa tuohon omaan projektiin niin ei tuon vinoputki paljoa poikkea sähköiseen verrattuna, siis ei se tee noista kolhon näköistä. Tuokin voisi mennä aivan luomusta.