Näytä tavallinen näkymä : Sähkömaantie pyörät,,kokemuksia
Onko noista maantie sähköavusteisista millasia kokemuksia, Valmistajia on muuutamia,ja niissä on erillaisia sähkövermeitä. Kiinnostaisi tietää onko niissä muutakin eroja kuin hinta, olen katellu netistä Trekin ja Spezializetin pyöriä,mutta nyt hoksasin Canyonin, Fatsuan sähkötekniikalla niin että kertokaapa omista kokemuksista. Ostopäätöstä en ole vielä tehnyt,ja tietty pitäs koeajaa ensiksi,mutta Canyonin kohdalla se ei taida olla mahdollista. Joten,kokeneempien mielipiteitä kuuntelen.
Avustaako nää yli 25km/h vai mikä sähköavusteisen maantiepyörän tarkoitus on? Eli miksi kukaan ostaisi maantiepyörän, eikä jotain mukavampaa laitetta, jolla pääsee mäet ylös yhtä kovaa ja kevyesti? Kilpapyöräilijän palauttelupyörä?
Anteeksi jos keskustelu on käyty jo läpi monta kertaa, mutta ihan omassa päässä pälkähti kysymys ekaa kertaa, kun otsikon näin.
mehukatti
06.02.2023, 11.29
Suomessa eli tasamaalla ajattaessa ongelma noissa lienee se, että jos haluat moottorin avustavan niin joudut ajamaan mummovauhtia <25km/h tai mikäli haluut ajaa normaalia maantielenkkivauhtia >25km/h niin sulla on käytännössä alla maailman painavin luomu-maantiepyörä. Itse näkisin, että sähkömaantiepyörä on relevantti lähinnä vuoristoisessa maastossa, missä on pitkiä ylämäkiä.
Voihan sitä ihmisillä olla erilaisia fysiologisia rajoitteita, että ei vaan pysty ajamaan pitkään ja/tai kovaa, varsinkaan vastatuuleen luomuna.
Jos haluaa rajoituksista huolimatta ajaa maantietä, tai vaikka kuntouttaa itseään pitkillä lenkeillä niin tuohan voi olla oikein hyvä laite.
Valitettavasti ei ole kysyjälle antaa vinkkejä näistä. Jos on mitään fyysisiä rajoitteita tai vähän kokemusta tämän tyyppisistä pyöristä, niin sen suuremmalla syyllä suosittelen kokeilemaan eri malleja asian osaavassa liikkeessä.
sisurisampsa
06.02.2023, 12.57
^ensimmäinen järkevä vastaus. Foorumin lommoleukaiset himopolkijat tulee pätemään ja nälvimään suurimmalti osin tässä ketjussa.
Moni ei aja luomulla 25 keskarilla, uskokaa jo.
Omien havaintojeni mukaan tuollaisilla keskipitkillä-pitkähköillä (100-300 km) porukkalenkeillä sähköavusteinen maantiepyörä toimii erityisen hyvin. Kun keskinopeus on esim. noin 30 km/h, avustus on sammuksissa tasamaalla, jolloin muutamasta lisäkilosta ei ole haittaa. Alamäissä avustus on myös pois päältä ja lisämassa vie hieman joutuisammin eteenpäin. Hitaammista ylämäistä lähtee isoin terä pois eli voi ajaa koko matkan kevyesti. Suhteellisen pienestä 250 Wh akusta saa 100 W ulos 2½ h ajan eli käytännössä kaikki päivän hitaat ylämäet, jos ei nyt ihan vuoristossa aja.
^^ Pätijöitä ja nävijöitä hakisin ihan muualta.
Keskari muodostuu erivauhtisista osuuksista. Minäkin painelen pitkät pätkät kolmeaviittä niilläkin lenkeillä, joiden keskari jää alle 30 km/h (eikä syynä tarvitse olla että on joutunut hidastelemaan kelvillä tai kaupunkialueella).
Melko harvassa ovat ne maantiepyörän valinneet, joiden vauhti jää alla 25 km/h silloin kun ei mennä vastamäkeä eikä ole vastatuulta. Jos avustus lakkaa kun 25 km/h vauhti on saavutettu, lienee tosiaan kuin alla olisi huomattavan raskas luomupyörä?
Voi tietysti ajatella ettei fillarin painolla ole silloin kummoistakaan merkitystä. Tai että haitta on niin pieni että avustus ylämäessä ja vastatuulessa enemmän kuin kompensoi sen. Mutta perinteinen luomupyöräilytapa on ollut keventää välitystä ja ajaa hitaammin. Siksi ei ole ihan helppo ulkopuolisena kuvitella millainen sähkömaantiepyörän käyttäjä meille tyypillisillä teillä olisi. Silloin kun suuri osa lenkistä mennään etupyörä korkeammalla ja toinen puoli lenkistä tullaan alamäkeä, tilanne on toinen.
Sen sijaan että alkaa elvistelemään typerillä tyypityksillä lommoleukaisista himopolkijoista, voisi yrittää valottaa asiaa joko kokemuspohjaisesti tai paremmalla tietämyksellään.
PS Sähkötalvigravelin minäkin ymmärtäisin ja miksei kesägravelinkin, mutta miksi nimenomaan maantiepyörä?!
PPS plr onnistuikin erinomaisesti! Kun mukaan tulee peesiapu tasaisella, niin hyöty ylämäissä on nettomääräisesti suurempi. Ja jos porukka tai ajokaveri on sellainen, ettei turhia himmailla, niin sähköavustus lienee ainoa tapa pitää heikompi/huonokuntoisempi/rajoitteisempi/more challenged ajaja mukana.
^
No koitin jo antaa omalta osaltani apuja kuvittelemiseen.
Ihan rautalangasta vielä pari esimerkkiä:
Kunto vähän heikompi ja mäet ja vastatuuli vituttaa pitkillä kesäisillä asfalttilenkeillä, ikääkin saattaa olla vähän enemmän. Keskari ei ykkösprioriteetti. Ei kai silloin ole mitään järkeä hommata talvigravelia?
Maantiepyöräilijä sairastuu tai loukkaantuu, pääsee kuitenkin sellaiseen kuntoon että pystyy polkemaan. Haluaa edelleen jatkaa harrastustaan, ja siihen ainoa mahis on käyttää avustusta että pärjää pidemmälle.
Syitä voi olla monia muitakin, ja silti ajot nimenomaan asfaltilla lenkkejä ja retkipyörät ei kiinnosta. plr:n mainitsemat porukkalenkit myös hyviä esimerkkejä.
Ainakin moottori pitää olla rakennettu siten, ettei se vastusta yhtään yli 25kmh nopeuksissa.
Voihan sitä ihmisillä olla erilaisia fysiologisia rajoitteita, että ei vaan pysty ajamaan pitkään ja/tai kovaa, varsinkaan vastatuuleen luomuna.
Oman kokemuksen mukaan maantiepyörälle tyypillisessä ajoasennossa on epämukavaa ja rasittavaa ajaa pienellä teholla. Kun jalat ei kannattele yläkroppaa, niin kädet ja keskivartalo on kovilla. Siksikin "Eli miksi kukaan ostaisi maantiepyörän, eikä jotain mukavampaa laitetta, jolla pääsee mäet ylös yhtä kovaa ja kevyesti?".
Kiitti mielipiteistä,kyllä ne jotkut ajattelemisen aihetta antoi,mutta se miksi mie olen sähkömaantie pyörää harkinnu,niin kyllä ikä tekee tehtävänsä. Mutta mieli tekee yhä liikkua, ja siihen mie tuota pyörääkin oon miettiny. Luomupyöriä miulla on, joskin nekin on jo ikämies välityksiin rakenneltu, mutta katsotaan jos hyvä kappale kohdalle osuis,niin tallissa on tilaa. Palaan aiheeseen jos ,,ehkä.
Maantiepyörä on kuitenkin vain yksi erikoistunut fillarityyppi pyörällä liikkumiseen. Sitä miksi joku tykkää sellaisella ajamisesta yli kaiken muun fillaroinnin jopa tavallisen huonokuntoisella asfaltilla ei tarvitse selittää tai perustela, mutta tosiaan ilman tarkempaa kuvausta siitä millaiseen käyttöön on sähköavusteista pyörää hankkimassa - ja miksi nimenomaan maantiepyörää - käy kuten kävi eli että monellekin lukijalle tuli väistämättä mieleen että jokin pikkaisen toisentyyppinen fillari palvelisi paremmin tarkoitustaan ja moottorin tuomista wateista olisi enemmän hyötyä ja sen painosta vähemmän haittaa,
Eikä tässä kukaan ole ehdottanut mitään retkipyörää:D vaan sellaista nykymuodin mukaista allroad/gravelpyörää. Mutta jos ei ole pienintäkään aikomusta poistua asfaltilta ja näkee itsensä ajamassa iloisessa, mutta kovempikuntoisessa seurassa, niin mikäs siinä!
Ennen siirryttiin ajamaan setämieslenkkejä ja sitten rauhallisia setämieslenkkejä eli hyväksyttiin se että vauhti ei ole enää sama kuin ennen ja että mäet kyllä noustaan, mutta riittävä himmaaminen on kaikean a ja o ja että mäen jälkeen piti silti palautella. Mutta jos meillä nyt on e-apua saatavilla ilman että maantiepyörän luonteesta on menetetty liikaa, niin sehän on yksinomaan hienoa!
Toivottavasti joku, joka on sähkömaantiepyörällä ajanutkin, eksyisi tänne ja kertoisi kokemuksistaan, sillä meillä muilla ei ole paljon annettavaa:cool:
Voi olla että ainoa itsellä harkinnan arvoinen pyörä loppupeleissä tuollainen maantieversio kun painotkin menee tuonne 12kilon nurkille ja niistäkin saa fiilaamalla kilon helposti pois. Fazuan tyyppinen moottori ja irroitettava akku jos haluaa luomuilla kauniilla kesäkelillä.
Hankkii (maantie) sähköpyörän jos kokee sitä jostainsyystä tarvitsevansa.
Itse hankin pari sähköpyörää(4akkua) jotta voin tehdä pitkiä lenkkejä järventakaisille hiekkateille, useita viikossa myös syksyllä/talvella.
Kokemus on iloa tuottava kuten oli kun aloitin polkupyöräilyn(1964) tai hankin maantiepyörän/retkipyörän/maastopyörän/joustopyörän/läskipyörän/cyclorossin/gravelin/bikepakgin pyörän.
Tosin minun pyörät ei ole maantiepyöriä, lähinnä kustannuskysymys. (voisin hankkia)
Pyöräily on hieno laji aina tulee uutta ja uutta, miksei myös sähkömaantiepyörä.
Mutta ei kai niillä vielä kilpaa ajeta?
Onse vain mukava ajella vanhana ukkelina kun sähkö työntää, testosteronia tihkuvana poikasena asia on toisinpäin.
Santtu75
07.02.2023, 11.47
Aiheesta löytyy useampiakin videoita jos jotain oikeisti kiinnostaa:
https://www.youtube.com/watch?v=-ygUzDIKKhA
https://www.youtube.com/watch?v=F8tV8cWeY3Y&t=536s
https://www.youtube.com/watch?v=65t3dPAZUMs
https://www.youtube.com/watch?v=mDzBfdYV9jE
F. Kotlerburg
07.02.2023, 11.56
Onhan se varmasti siitäkin kiinni, että missä ajaa. Jossain pohjoisemmassa ja itäisemmässä Suomessa riittää niitä nousuja varsinkin pienemmillä teillä ja vaikka ne ei himospandexille ole mitään niin iäkkäämmäällä ja heikompi kuntoisilla tuntuu varsinkin kun haluaa ajaa pk:ta. Kun siinäkään ei ole järkeä, että ei pysty noiden takia ollenkaan ajamaan matalan intensiteetin treeniä...
Tuollaista olisi tosiaan mielenkiintoista päästä testaamaan, omia kokemuksia on kans tasan 0.
Jos joskus vielä lähtee vaikka Kanarialle pyöräilemään niin voisi ottaa yhdeksi päiväksi sähkövehkeen vuokralle.
Esim. tuo aloituksessa mainittu Spessu ei kauhean kireältä laitteelta vaikuta niin voisi kuvitella olevan ihan hyvä ja monikäyttöinen vaihtoehto. Hienokin vielä!
Gravel mallihan on geometrialtaan ihan identtinen, lienee sama runko?
Goomikko
07.02.2023, 12.52
Aika nopeasti meinasi tulla täystyrmäys sähkömaantiepyörälle. Ei kai sähköllä tässäkään sen kummempi tarkoitus ole kuin auttaa pyöräilijää. Varmasti on paljon maantiepyöräilijöitä jotka eivät pääse ylämäkiä ja vastatuuleen 25km/h vauhtia. Miksipä ei ottaisi sähköä avuksi.
navajokoira
07.02.2023, 13.10
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?63412-kevyts%C3%A4hkist%C3%A4-leppoisille-lenkeille
Tuon linkatun keskustelun pohjalta hankittiin seitsemänkymppiselle isälleni Canyonin Endurace:ON sähkömaantiepyörä. Isälläni ei ollut mitään maantiepyöräilytaustaa tai kiinnostusta maantiepyöräilykulttuuriin, mutta ihan hyvä peruskunto ikäisekseen ja tykkäsi kesäkaudella ajaa semmoisia tunnin kuntolenkkejä käppähybridillä. Kun iän myötä alkoi kaivata apua mäkiin, tuli ajatuksiin sähköpyörä. Idea oli käyttää avustusta niin vähän kuin tarvitsee eli isot Steps-moottorit jne. viritykset karsiutui pois, ja ihan puhtaasti esteettisistä syistä ei myöskään haluttu läpiastuttavaa senioripyörää.
Canyon oli saatavilla olevista pyöristä osuvin (tosin se ylläolevaan ketjuun linkitetty Whyte olisi voinut kyllä voittaa jos ei olisi jo ollut liian myöhäistä). Pyörään vaihdettiin heti oston jälkeen niin leveät renkaat kuin vain mahtui (taisi olla eteen 40mm ja taakse 37mm), stemmi vaihdettiin reilusti ylös sojottavaan ja stonga leveämpään.
Isäni pyörälenkkeily on jatkunut entisenlaisena mutta sähköisesti tuettuna. Nyt uskaltaa myös lähteä mökiltä vähän mäkisemmille hiekkateille lenkkeilemään, ja käytiinpä myös yhdessä vetämässä Sisu-seikkailu multisport-seikkailu läpi, mistä isäni ei taatusti olisi selvinnyt luomupyörällä (eikä toki myöskään maantierenkailla...).
Yhdellä porukkalenkillä pääsin kokeilemaan sähkömaantiepyörää muutaman kilometrin. Pyörän painoon ei kiinnittänyt erityistä huomiota, tasaisella ja alamäessä kulkee kuten avustamaton maantiepyörä. Pikkumäennyppylät menivät huomattavan kevyesti verrattuna avustamattomaan. Kovasti oli maantiemäinen tuntuma ja design on ok. Kun moottori on takanavassa, niin mahdollinen renkaanpaikkaus vaatii yhden johdon irroittamisen ja kiekon ruuvaamisen irti takahaarukasta.
Suunnilleen tämän näköisestä pyörästä on kyse:
https://www.orbea.com/img/products/product/over/large/M626TTCC-YQ-SIDE-GAIN_M30_M_GRF_NEG_2_GRIS.jpg
Takamisakari
07.02.2023, 17.20
Omasta mielestä sekä sähkögravelit ja e-maantiekiiturit on mahtavia pelejä. Jos joku haluaa niin miksi ei? Useimmiten taitaa olla niin että dissaajilla ei ole itse pyöristä omakohtaisia kokemuksia.
Mun mielestä noiden tarve on helppo tiivistää. Jos esimerkiksi haluaa ajaa selvästi parempikuntoisen kanssa mäkistä maastoa, niin sähköroadi on perusteltu. Esimerkiski puolison kanssa olisi mahdollista ajaa yhteislenkkejä.
Tai jos ajaa esimerkiksi alppien vuoristossa ja painoa on vähän enemmän+kondis heikko. Tuonne sähköroadi on salettiin mahtava vaihtoehto. Jokaisella on oikeus nauttia niistä makeista vuoristoteistä.
Mutta suomessa en kyllä vaan keksi mitään käyttöä 25km/h rajoitetulle roadille, jos ajaa yksin lenkkejä. Miksi? Minkä takia ei vaan laita siihen laitteeseen sopivia välityksiä ja aja niitä mäkiä luomuna?
Jos on taas liian huonossa kunnossa siihen hyvään, olemassa olevaan kaveriporukkaan, niin siinä kohtaa sähkäri on taas perusteltu.
Useimmiten taitaa tosin olla niin että dissaajia nähdään sielläkin missä niitä ei ole ollut.
Tässäkään ei dissattu sen enempää sähköavustusta sinänsä kuin sähköavustuksen kaipaajaa. Haluttiin lähinnä ottaa tarkasteluun toimisiko sähkäavustus paremmin ja vastaisi paremmin käyttäjän tarpeita - joita hän ei ollut sen kummemmin esitellyt - hiukan toisenlaisessa fillarisssa.
Onko sinulla muuten niistä omakohtaisia kokemuksia vai oletko muodostanut käsityksesi siitä että ne ovat mahtavia pelejä jollain muulla perusteella?
Itse olen vain lukenut joitan arvosteluja, joista en ole saanut ihan sellaista kuvaa että ne olisivat kaikkeen ajamiseen niin mahtavia pelejä ettei niistä sovi keskustella kuin ihastellen ja ylisanoja hakien:rolleyes:
PS Noin yleisesti voisin olla sitä mieltä että jos keskusteluun ei ole muuta annettavaa kuin keskusteluun osallistuneiden mollaaminen kovin hatarin perustein, niin on parempi jättää postaamatta. Lainatakseni kulunutta väitettä: moni jolla olisi jotain annettavaa katsoo parhaaksi vaieta, koska osaa pelätä sitä että ne usual suspects tulevat kuitenkin kertomaan että väärin keskusteltu tai haukkumaan lovileukaiseksi himopolkijaksi, dissaajaksi tai ties miksi.
Omasta mielestä sekä sähkögravelit ja e-maantiekiiturit on mahtavia pelejä. Jos joku haluaa niin miksi ei? Useimmiten taitaa olla niin että dissaajilla ei ole itse pyöristä omakohtaisia kokemuksia.
Se nyt ei vaan ole mikään e-maantiekiituri, jos avustusnopeus rajoitetaan 25km/h ja painoa tulee 5kg extraa.
Ne rekisteröitävät laitteet voisivat olla hauskoja jollain pidemmällä duunimatkalla.
Useimmiten taitaa tosin olla niin että dissaajia nähdään sielläkin missä niitä ei ole ollut.
Tässäkään ei dissattu sen enempää sähköavustusta sinänsä kuin sähköavustuksen kaipaajaa. Haluttiin lähinnä ottaa tarkasteluun toimisiko sähkäavustus paremmin ja vastaisi paremmin käyttäjän tarpeita - joita hän ei ollut sen kummemmin esitellyt - hiukan toisenlaisessa fillarisssa.
Onko sinulla muuten niistä omakohtaisia kokemuksia vai oletko muodostanut käsityksesi siitä että ne ovat mahtavia pelejä jollain muulla perusteella?
Itse olen vain lukenut joitan arvosteluja, joista en ole saanut ihan sellaista kuvaa että ne olisivat kaikkeen ajamiseen niin mahtavia pelejä ettei niistä sovi keskustella kuin ihastellen ja ylisanoja hakien:rolleyes:
PS Noin yleisesti voisin olla sitä mieltä että jos keskusteluun ei ole muuta annettavaa kuin keskusteluun osallistuneiden mollaaminen kovin hatarin perustein, niin on parempi jättää postaamatta. Lainatakseni kulunutta väitettä: moni jolla olisi jotain annettavaa katsoo parhaaksi vaieta, koska osaa pelätä sitä että ne usual suspects tulevat kuitenkin kertomaan että väärin keskusteltu tai haukkumaan lovileukaiseksi himopolkijaksi, dissaajaksi tai ties miksi.
Juurikin näin. Itse luulen, että suurin osa on sähkömaasturikuskeja tässäkin keskustelussa. Ei siis ole mitään käsitystä, miten kevyesti oikea maantiepyörä kulkee suomen tasaisessa maastossa. Tuollaiselle laitteelle pitää olla oikeasti jokin tarve, eikä tuollaista tarvetta suomessa kyllä ihan ensimmäisenä tule.
Paaton, suht samoilla linjoilla kerrankin. Välitykset voi kyllä muokata siihen malliin että mäkisemässäkin maastossa pärjää ja saavuttaa vauhti tavoitteet...
Opulus, hieman tuntuu että dissaat dissaajioita ilman että myöskään ilman mitään antamista keskusteluun...? Ja joskus kannattaa noudattaa omia neuvojaan.
".. Tuollaiselle laitteelle pitää olla oikeasti jokin tarve, eikä tuollaista tarvetta suomessa kyllä..."
Että Aamenta perään vaan sitten. Case closed.
Väärinpyöräilyn perkele meinasi jo päästä internettiin.
Mutta lukekaa oikeaoppiset nyt vaikka uudelleen navajokoira (https://www.fillarifoorumi.fi/forum/member.php?64495-navajokoira) :n kommentti
Vaikka tuskin se mitään mielenmuutosta aikaan saa.
Minkä takia ei vaan laita siihen laitteeseen sopivia välityksiä ja aja niitä mäkiä luomuna?
No minkälaisilla välityksillä pääsisi 6-60 km/h ja vaihteiden välit olisi max 12%?
F. Kotlerburg
07.02.2023, 18.40
Mikä tässä ketjussa vetää näitä spandexohjuksia kommentoimaan, kun eivät näe kun oman näkökantansa.
Se nyt ei vaan ole mikään e-maantiekiituri, jos avustusnopeus rajoitetaan 25km/h ja painoa tulee 5kg extraa.
Nytkö sillä painolla onkin merkitystä?
Nytkö sillä painolla onkin merkitystä?
Olenko sanonut ettei ole? Muutamilla sadoilla grammoilla ei ole, mutta jos sitä tulee vaikka tuo viisi, niin kyllähän sen jo jokainen huomaa.
Sähkömaantiepyörä on oikein hyvä vaihtoehto tietylle käyttäjäkunnalle. Niinkuin esim sähkö mummopyörä vanhuksille, mahdollistaa mukavan liikkumisen ikään ja voimatasoon katsomatta. Itsellekin varteen otettava vaihtoehto tulevaisuudessa.
Olenko sanonut ettei ole? Muutamilla sadoilla grammoilla ei ole, mutta jos sitä tulee vaikka tuo viisi, niin kyllähän sen jo jokainen huomaa.
Missä se raja sitren tarkkaan ottaen menee niin tietää varoa?
Josko lääkärintodistusta vastaan saisi sähköavusteisen maantiepyörän hankkia?
Ja vakuuttaa täydessä ymmärryksessä tietoisesti ostavansa x kiloa luomupyörää painavamman tekeleen ja lupaa yrittää laihduttaa ne fillari lisäkilot kropastaan. Yrittää välttää yksin ajamista ja ajaa parempikuntoisten kanssa.
tchegge_
07.02.2023, 19.39
Pari tuollaista nähnyt lapsikärryn veturina, siinä touhussa ei ollenkaan huono peli jos vaikka työmatkaa tai tarhamatkaa ikävästi yhdessä.
Viime kesänä lomalla tuli kuskailtua lasta Espoosta Vantaan puolelle tarhaan 8km suuntaansa eikä se Hämeenkylän kartanolle vievä ylämäki enää oikein napannut neljäntenä aamuna.
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
Luumunen
07.02.2023, 19.57
Itse luulen, että suurin osa on sähkömaasturikuskeja tässäkin keskustelussa. Ei siis ole mitään käsitystä, miten kevyesti oikea maantiepyörä kulkee suomen tasaisessa maastossa. Tuollaiselle laitteelle pitää olla oikeasti jokin tarve, eikä tuollaista tarvetta suomessa kyllä ihan ensimmäisenä tule.
On sellaisiakin tyyppejä joilla on sekä maantiepyörä että sähkömaasturi, kuten minä. Pari vuotta sitten Helsinki Velotourilla samassa 25 kmh ryhmässä eräs kaveri ajoi sähkömaantiepyörällä. Siinä ajonaikana tuli juteltua sähköpyöristä mutten enää muista miksi oli hankkinut kyseisen pelin. Itse ajan työmatkoja talvisin sähkömaasturilla, loistava väline talvipyöräilyyn.
F. Kotlerburg
07.02.2023, 20.44
Juurikin näin. Itse luulen, että suurin osa on sähkömaasturikuskeja tässäkin keskustelussa. Ei siis ole mitään käsitystä, miten kevyesti oikea maantiepyörä kulkee suomen tasaisessa maastossa. Tuollaiselle laitteelle pitää olla oikeasti jokin tarve, eikä tuollaista tarvetta suomessa kyllä ihan ensimmäisenä tule.
Se tietenkin voi olla vaikea ymmärtää jos itse polkee Alpe d'Huezia ylös trainerilla treenin pohjalta, että jollakin muulla voisi olla se tarve. Ei tässä kyllä tainnutkaan kukaan 700h vuodessa treenaava maantiepyöräilyä leipälajinaan harrastava olla pyörää vailla.
Tuolla vaaramaisemissa on oikeasti pitkähköjäkin nousuja ja niitä voi pienelle ringille tulla useita. Ei ne ole sinulle tai minulle ongelma, mutta monelle 60-70v:lle voi olla. He toki ei teidän puristien mielestä saisi ajaa kuin mummo- ja pappapyörillä. Ei näitä ole tarkoitettu perinteisen maantiepyörän kanssa kilpailemaan niille, jotka ajaa paljon. Selvästi rennompi geo ja enemmän rengastilaahan näissä yleensä on. Joo voihan niitä välityksiä vaihtaa kevyempiin mutta mielekkyys lenkistä katoaa äkkiä, jos suurin osa ajasta menee pienellä vaihteella mäkiä ylös tai vastatuuleen kihnuttaessa. Moni joskus perinteisellä retkipyörällä ajanut voi edelleen haluta maantietangon, mutta vanhalla pyörällä lenkkeily alkaa olla raskasta.
Sen markettihybridin tms. kun tuollaiseen Endurace:e:hen vaihtaa niin painokaan ei haittaa.
TurboKoo
07.02.2023, 21.13
Se mitä olen ajanut tällaisella https://www.cannondale.com/en-fi/bikes/electric/e-road/topstone-neo/topstone-neo-sl-2 niin se kyllä tasoittaa kivasti tasoeroja. Mäet pääsee hyvin ylös ja tasaisella rullaa sopivasti eikä moottoria huomaa.
^ Ei ole maantiepyörä, on "a lightweight, capable, and versatile gravel e-bike".
Mutta hyvä jos ehdotus kelpaa, kun sen ei katsota tulevan spandexohjukselta:cool:
^ Eipäs harrasteta pilkun...mista, ihan hyvin voi mennä maantielläkin...
http://www.sivustot.net/Pekka/eb/ajo.php
Goomikko
08.02.2023, 10.05
Mutta suomessa en kyllä vaan keksi mitään käyttöä 25km/h rajoitetulle roadille, jos ajaa yksin lenkkejä. Miksi? Minkä takia ei vaan laita siihen laitteeseen sopivia välityksiä ja aja niitä mäkiä luomuna?
Jos on taas liian huonossa kunnossa siihen hyvään, olemassa olevaan kaveriporukkaan, niin siinä kohtaa sähkäri on taas perusteltu.
Eikö tämä koske kaikkia sähköpyöriä. Miksi esim ostaa sähkömaastopyörää kun voi mennä luomulla. Sopivat välitykset vaan ja menee luomulla hieman hitaammin. Eikö se ole maastopyörässä sama jos et pysy kaveriporukan vauhdissa niin siinä kohtaa sähkäri on perusteltu. Kyllä sähköpyörien tarve on aina sama. Jos et itse jaksa polkea niin haetaan sähköstä apua. Ihan sama sähkömaantiepyörässä haetaan apua ylämäkiin ja vastatuuleen.
^ Eipäs harrasteta pilkun...mista, ihan hyvin voi mennä maantielläkin...
Onpa taas kerrassaan merkillinen tulokulma! Ihanko totta voi mennä maantielläkin?!
Voi muuten mennä jopa päälle sen 25 km/h, vaikka olisi jo ikämies eikä mikään 700h vuodessa treenaava maantiepyöräilyä leipälajinaan harrastava himopolkija:D
PS Howerkin voisi lukea esimerkiksi paattoman kommentit tässä keskustelussa kaikessa rauhassa uudelleen ennakkoajatuksitta ja poimimatta yksittäisiä lauseita ja pätkimällä niitä sopivasti - ja mennä sen jälkeen itseensä ja ymmärtää hävetä. Tai ainakin olla esittämättä lainauksia vääristellyssä muodossa...
PPS Mutta otetaan nyt nuren neuvosta vaari:cool:
Eikö tämä koske kaikkia sähköpyöriä. Miksi esim ostaa sähkömaastopyörää kun voi mennä luomulla. Sopivat välitykset vaan ja menee luomulla hieman hitaammin. Eikö se ole maastopyörässä sama jos et pysy kaveriporukan vauhdissa niin siinä kohtaa sähkäri on perusteltu. Kyllä sähköpyörien tarve on aina sama. Jos et itse jaksa polkea niin haetaan sähköstä apua. Ihan sama sähkömaantiepyörässä haetaan apua ylämäkiin ja vastatuuleen.
Ei koske.
Jos maastopyöräilyn ja maantiepyöräilyn eron merkitys sähköavustuksen suhteen ei ole selviö edes tämän ketjun lukemisen jälkeen, ei asiaa auta edes yrittää selittää.
Kyllä mä voisin ajatella, että tuollainen napamoottorillinen gräveli maltillisella akulla voisi olla hyvinkin hauska peli ajaa. Senhän ei tarvitsisi avustaa edes kovin paljoa, ei mitään 100+ Nm maksimivääntöjä, vaan alle puolet varmaan riittäisi.
Markkinathan tuon ratkaisee. Jos kauppa käy, tarvetta on. Jos ei käy, ei ole tarvetta.
Goomikko
08.02.2023, 10.30
Ei koske.
Jos maastopyöräilyn ja maantiepyöräilyn eron merkitys sähköavustuksen suhteen ei ole selviö edes tämän ketjun lukemisen jälkeen, ei asiaa auta edes yrittää selittää.
Oletko itse kokeillut molempia. Minä en ole sähköpyörää käyttänyt missään mutta ymmärän jos joku niitä käyttää. Aloittelevalle maantiepyöräilijälle voisin kuvitella että sähkö toisi mukavan fiiliksen kun voi 20km lenkin sijaan ajaa vaikka 100km. 25km/h keskivauhdista ei voi kuin unelmoida. Esim minä ajoin aluksi alle 20km lenkkejä ja takki oli lenkin jälkeen ihan tyhjä. Ei tuntunut pyöräily kivalta. Nyt mennään 150km lenkkejä vaivattomasti mutta voin kuvitella miten paljon mielekkäämpää ensimmäiset kesät olisivat olleet jos lenkit olisivat olleet edes 50km pituisia. Itse näen sähkömaantiepyörän hyvinkin järkeväksi aloittelevalle pyöräilijälle. Täällähän ei tunneta sellaista kuin aloittelija ja huonokuntoinen. Mummojen ja pappojen pitäisi kauppareissut sähköpyörällä mennä vähintään 90 kadenssilla ja tiukat pyöräily vaatteet päällä. Kerro Opulus mihin sinä tarvitset sähköä maastopyöräilyssä äläkä vaan sano vauhdin pitämiseen kun luomulla et jaksa mennä samaa vauhtia kuin sähköllä ;)
Mun mielestä sähkö sopii maantielle ihan samalla tavalla kuin muihinkin pyöräilyihin. Mistä on saatu päähän idea, ettei sähköavusteisella maantiepyörällä voi ajaa kuin 25km/h? Tuohan on sen sähköavustuksen raja. Ei se 12kg maantiepyörä ole tasaisella merkittävästi hitaampi ajettava kuin 9kg luomupyörä, varsinkin jos moottori on takanavassa.
Voisin hyvin kuvitella hankkivani moisen sitten kun ikä alkaa painamaan, ja navajokoira hyvin kuvasi kenelle tuo mainiosti sopii ja mihin käyttöön. Voi olla ettei kohderyhmä muutenkaan etsi nenä stemmissä ajettavaa leikkisää ja ketterää pyörää.
F. Kotlerburg
08.02.2023, 11.16
Voi muuten mennä jopa päälle sen 25 km/h, vaikka olisi jo ikämies eikä mikään 700h vuodessa treenaava maantiepyöräilyä leipälajinaan harrastava himopolkija:D
Onko joku väittänyt ettei voisi?
^^Keskiömoottorisella 25-kiloisella maastopyörällä, missä on 3" nastarenkaat, ajaa tällainen kehopositiivinen reilu kuuskymppinen vajaata kolmeakymppiä tasaisella *), jos ei ole juuri vastatuulta. Varmaan en tuntia pysty nopeutta pitämään, mutta normi siirtymät menee. Joten napamoottorisella gravelilla/maantiepyörällä pystyy varmasti pitämään 25+ km nopeutta ison osan matkasta ja mäet hoitaa sähköllä. Tai jos muuten alkaa jalka painamaan.
*) selvyyden vuoksi todettakoon, että avustus mulla loppuu 25 km/h
K.Kuronen
08.02.2023, 11.21
Mun mielestä sähkö sopii maantielle ihan samalla tavalla kuin muihinkin pyöräilyihin. Mistä on saatu päähän idea, ettei sähköavusteisella maantiepyörällä voi ajaa kuin 25km/h? Tuohan on sen sähköavustuksen raja. Ei se 12kg maantiepyörä ole tasaisella merkittävästi hitaampi ajettava kuin 9kg luomupyörä, varsinkin jos moottori on takanavassa.
...
Osa näistä laitteista painaa kuitenkin selvästi enemmän, helposti 15 kg:n asti.
Usein miettii myös sitä että miten ennen pärjättiin ilman sähköä? Vastaushan on että ostettiin Mopo.
Kyllä jossain vaiheessa voisi hankkia tuollaisen noin 12kiloisen sähkiksen, ottaen huomioon että oma maantieharrastus alkoi suht saman painoisilla kapistuksilla joten olisi kuin paluu nuoruuteen.
Aloittelevalle maantiepyöräilijälle voisin kuvitella että sähkö toisi mukavan fiiliksen kun voi 20km lenkin sijaan ajaa vaikka 100km.
Kannattaisi ehkä vaan laskea kilometrien sijaan pyörän päällä vietettyä aikaa. Tuo 20km sähköttä voisi olla tunnin suoritus ja 100km sähköillä neljä tuntia, eli monta kertaa rasittavampi kokemus. Aloittelijalle neljä tuntia on tuskaa aiheuttava lankutustreeni. Kummallakin pyörällä voi ajaa ihan yhtä kauan, toisella vaan pääsee pidemmälle. Jos pitkälle pääseminen on tärkeintä, niin se onnistuisi parhaiten mukavalla sähköpyörällä. Jossain aiemmassa viestissä taidettiin kylläkin mainita, että sähkömaantiepyörään saatiin 40mm renkaat ja pysty ajoasento, niin ehkä nämä onkin yhtä mukavia kuin hybridit.
Itse näen sähkömaantiepyörän hyvinkin järkeväksi aloittelevalle pyöräilijälle.
Jos joku aloittaa harrastuksen sähköllä, niin kuinka todennäköisenä näet, että siitä siirryttäisiin enää myöhemmin sähköttömyyteen? Voi olla aika vastenmielinen kokemus, kun pyörä ei enää liikukaan itsekseen vastatuuleen ja ylämäkeen.
F. Kotlerburg
08.02.2023, 11.53
Usein miettii myös sitä että miten ennen pärjättiin ilman sähköä? Vastaushan on että ostettiin Mopo.
Näin 2020-luvulla elämä ei ole monellekaan enää samanlaista kituuttamista ja pelkästään pärjäämistä kuin ennen vanhaan.
Ennen pärjättiin Ladalla, mutta kuka sellaisella nykyään enää suostuu ajamaan muuten kuin läpällä ja nostalgiamielessä.
Onko joku väittänyt ettei voisi?
Ei ole, ainakaan tässä ketjussa. Mutta ihan normaalilla ymmärryksellä siteeraamaasi ei olisi tarvinnut lukea niin että siinä olisi annettu ymmärtää että joku olisi väittänyt että voisi.
En minä jaksa selittää mikä se pointti oli minkä missasit tai ohitit.
Mun mielestä sähkö sopii maantielle ihan samalla tavalla kuin muihinkin pyöräilyihin. Mistä on saatu päähän idea, ettei sähköavusteisella maantiepyörällä voi ajaa kuin 25km/h? Tuohan on sen sähköavustuksen raja. Ei se 12kg maantiepyörä ole tasaisella merkittävästi hitaampi ajettava kuin 9kg luomupyörä, varsinkin jos moottori on takanavassa.
Voisin hyvin kuvitella hankkivani moisen sitten kun ikä alkaa painamaan, ja navajokoira hyvin kuvasi kenelle tuo mainiosti sopii ja mihin käyttöön. Voi olla ettei kohderyhmä muutenkaan etsi nenä stemmissä ajettavaa leikkisää ja ketterää pyörää.
Heti kärkeen kasa merkillisiä tulkintoja esitetyistä kommenteista! Mistä nekin on saatu päähän?
Minä ainakin olen ymmärtänyt että täällä on puhuttu koko ajan siitä luonnollinen peekoovauhti maantiepyörällä ajettaessa voi olla pitkiäkin osuuksia päälle sen 25 km/h, jossa avustus lakkaa ja jonka jälkeen monien arvostelujen mukaan kuvaan tulee tietynlainen tahmeus. Emmekä nyt puhu niistä lommoposkisista himopolkijoista, joiden vauhti vastaavissa olosuhteissa on toistakymmentä kilometriä kovempi.
Sen lisäksi on esitetty - näiden väitetysti vain omalta kannaltaan asioita katsovien spandexohjuksienkin toimesta - tilanteita tai tapauksia, joissa se tahmeus ei ole kohtuuton hinta avustuksesta.
Kolmanneksi nostettiin esille se seikka että koska maantiepyörä on lähtökohtaisesti nenä stemmissä ajettava leikkisä ja ketterä pyörä, ketjun avaajaa ja muita sähkömaantiepyörän hankintaa harkitsevaa voisi palvella paremmin mukavampi ja monikäyttöisempi e-gravel.
Voi tietysti olla että e-roadbike itse asiassa on juuri sellaiseksi suunniteltu, sitä vain myydään toisella nimellä niille jotka tykkäävät enemmän asfaltista.
Minä ainakin olen ymmärtänyt että täällä on puhuttu koko ajan siitä luonnollinen peekoovauhti maantiepyörällä ajettaessa voi olla pitkiäkin osuuksia päälle sen 25 km/h, jossa avustus lakkaa ja jonka jälkeen monien arvostelujen mukaan kuvaan tulee tietynlainen tahmeus. Emmekä nyt puhu niistä lommoposkisista himopolkijoista, joiden vauhti vastaavissa olosuhteissa on toistakymmentä kilometriä kovempi.
Mä olen käsittänyt, että näissä napamoottoreissa ei ole vastusta. Ainakaan havaittavaa. Painonjakauma ei liene maantiellä ongelma, eikä ehkä ihan siinä perusgravelissakaan.
F. Kotlerburg
08.02.2023, 12.19
Ei ole missään sanottu, että vain himopolkijat eivät tarvitse sähköpyörää. En tiedä miksi näitä itsestäänselvyyksiä pitää tulla tänne vänkäämään ja ilmoittamaan ettei sähköpyörää tarvitse Suomessa. Aloittajalla varmasti on mielessään tarve, kun tälläisen ketjun aloitti ja pyysi kokemuksia. Ei se auta yhtään, että joku luomulla 30km/h keskareila tai yli ajava tulee kertomaan, että ei sellaista tarvita.
^^ Hienoa jos edistystä on tapahtunut - enkä pidä sitä mitenkään mahdottomana. Esimerkiksi Orbea Gain taisi tulla markkinoille 2018 tai 2019, joten nykyiset mallit voivat olla jo aivan erituntuisia ajaa.
Siksi olisikin mahtavaa, jos tämä keskustelu kääntyisi vihdoin niiden kokemusten ja eri pyörien vertailun puolelle siinä määrin kuin mahdollista.
^ Toivoton tapaus.
Travelkicking
08.02.2023, 12.33
Mä olen käsittänyt, että näissä napamoottoreissa ei ole vastusta. Ainakaan havaittavaa.
Stromerin 500w limppu on hieman tahmea ekasta kierroksesta alkaen. Kokeilin antaa ylösnostetulle takapyörälle vauhtia kädellä. Stromer pyörähti 3 kierrosta. Atala keskimoottorilla pyörähti 43 kierrosta. Kokeessa ei ollut kyse sähköisestä maantiepyörästä, mutta antanee kai suuntaa. Takalimpussa on massaa.
Goomikko
08.02.2023, 12.38
Kannattaisi ehkä vaan laskea kilometrien sijaan pyörän päällä vietettyä aikaa. Tuo 20km sähköttä voisi olla tunnin suoritus ja 100km sähköillä neljä tuntia, eli monta kertaa rasittavampi kokemus. Aloittelijalle neljä tuntia on tuskaa aiheuttava lankutustreeni. Kummallakin pyörällä voi ajaa ihan yhtä kauan, toisella vaan pääsee pidemmälle. Jos pitkälle pääseminen on tärkeintä, niin se onnistuisi parhaiten mukavalla sähköpyörällä. Jossain aiemmassa viestissä taidettiin kylläkin mainita, että sähkömaantiepyörään saatiin 40mm renkaat ja pysty ajoasento, niin ehkä nämä onkin yhtä mukavia kuin hybridit.
Jos joku aloittaa harrastuksen sähköllä, niin kuinka todennäköisenä näet, että siitä siirryttäisiin enää myöhemmin sähköttömyyteen? Voi olla aika vastenmielinen kokemus, kun pyörä ei enää liikukaan itsekseen vastatuuleen ja ylämäkeen.
Ainakaan minua ei motivoinut pyörän päällä vietetty aika. Tuntui turhauttavalta pyöriä samoja lähiteitä kun kauemmas ei vaan jaksanut polkea. 20km lenkkiä ei todellakaan päästy tunnissa. Kun matkat piteni tuli pyöräilyyn mielekkyyttä kun maisemat vaihtui ja näki aivan uusia paikkoja mitä ei autolla ajaessa huomioinut mitenkään. Tässä vaiheessa unohtui pyöränpäällä vietetty aika eikä kilometrejäkään tullut seurattua. Sitä vaan pyöräili ja nautti maisemista kun veren maku suusta oli poissa. Jos sähköpyöräilyllä pääse tähän fiilikseen heti on se vain hyvä juttu. En näy mitään haittaa siinä jos aloittaa pyöräilyn sähköpyörällä eikä koskaan siirry luomuun miksi pitäisi jos sähköpyöräily on mukavaa ja se oma juttu. Tärkeintä on että liikkuu ei väliä vaikka sähkö auttaa ja meno maistuu.
Se on tuo maantiepyörä ja maantiepyöräily ilmeisesti niin pyhä asia, ettei siihen saa sähköä laittaa.
Jospa "ei semmosta tarvitse"-kommentoijat lukisitte uudelleen aloittajan alkuperäisen kysymyksen ja varsinkin hänen kommenttinsa: ".. se miksi mie olen sähkömaantiepyörää harkinnu, niin kyllä ikä tekee tehtävänsä. Mutta mieli tekee yhä liikkua, ja siihen mie tuota pyörääkin oon miettinyt".
Pitääkö jossain vaaramaisemien keskellä tai missä vaan asuvan jäädä kotiin istumaan vaikka mieli tekisi tehdä pitkiä maisemalenkkejä ilman, että sykkeet nousee tappiin heti ekalla kilometrillä?
Aivan, saa hankkia kunhan se ei ole maantiepyörä. Joku gravel voisi vielä mennä hyväksyttävyyden rajoja hipoen.
Heti kärkeen kasa merkillisiä tulkintoja esitetyistä kommenteista! Mistä nekin on saatu päähän?
Minä ainakin olen ymmärtänyt että täällä on puhuttu koko ajan siitä luonnollinen peekoovauhti maantiepyörällä ajettaessa voi olla pitkiäkin osuuksia päälle sen 25 km/h, jossa avustus lakkaa ja jonka jälkeen monien arvostelujen mukaan kuvaan tulee tietynlainen tahmeus. Emmekä nyt puhu niistä lommoposkisista himopolkijoista, joiden vauhti vastaavissa olosuhteissa on toistakymmentä kilometriä kovempi.
Sen lisäksi on esitetty - näiden väitetysti vain omalta kannaltaan asioita katsovien spandexohjuksienkin toimesta - tilanteita tai tapauksia, joissa se tahmeus ei ole kohtuuton hinta avustuksesta.
Kolmanneksi nostettiin esille se seikka että koska maantiepyörä on lähtökohtaisesti nenä stemmissä ajettava leikkisä ja ketterä pyörä, ketjun avaajaa ja muita sähkömaantiepyörän hankintaa harkitsevaa voisi palvella paremmin mukavampi ja monikäyttöisempi e-gravel.
Voi tietysti olla että e-roadbike itse asiassa on juuri sellaiseksi suunniteltu, sitä vain myydään toisella nimellä niille jotka tykkäävät enemmän asfaltista.
Täällä on ihan hyvin nostettu esiin sitä, ettei kaikilla ole maantielläkään matkavauhti paljoa sen 25km/h päälle, ja ylämäissä reilusti alle. Tämä tuntuu olevan vaikea ymmärtää. Jos kulkee niin voi ajaa ilman avustusta tai pienellä avustuksella, ja ottaa sitten mäissä tai vastatuulessa enemmän sähköä käyttöön.
Maantiepyöriä on moneen lähtöön eikä ne kaikki ole suinkaan lähtökohtaisesti kisakireitä tai ketteriä. Millä perusteella "gravel" on mukavampi kuin maantiepyörä, tämähän riippuu täysin pyörästä? Jos haluaa pyörän maantielle, niin kait sitä voi ostaa maantiepyörän? Varmaan kysyjä kyselisi sorateille vastaavaa kulkinetta, jos tarvetta olisi.
F. Kotlerburg
08.02.2023, 13.07
Täällä on ihan hyvin nostettu esiin sitä, ettei kaikilla ole maantielläkään matkavauhti paljoa sen 25km/h päälle, ja ylämäissä reilusti alle.
Ja näitä on yksinajavista yllättävän paljon. Kokeneemmat ja kovakuntoiset tuntuu ajavan useimmin pienissä tai suuremmissa porukoissa. Itse kun ajelee tuollaista 30km/h tai vähän alle keskaria niin useammin on ohittamassa kuin ohitettavana, kun puhutaan yksittäisistä pyöräilijöistä. Letkat menee sitten pääsääntöisesti menojaan.
Osa sähköavusteisista maantiepyöristä on yllättävän kevyitä. Jos moottorisysteemi on Mahle, niin siitä tulee vähän yli 3 kg lisäpainoa ei-sähköiseen verrattuna. Pari täyttä juomapulloakin painaa jo puolet tuosta ja juomapullojen täyttöastetta harva pystyy ajamalla havaitsemaan.
Osassa sähköavusteisiä maantiepyöriä on vakiona integroidut pääakusta virtansa saavat valot. Nykyään tulee viriteltyä irtovaloja aika usein maantiepyörään.
On kätevää olla sähköavustus valmiina pyörässä. Vähän niin kuin lyhyet välitykset, tuuliliivi taskussa, alaote, geeli mukana, mittarin hienot ominaisuudet, kännykkä taskussa jne. Ei ole pakko käyttää, mutta tarvittessa voi käyttää.
^Ei ole pakko mutta kuinka laadukkaan luomun saat keskinkertaisen sähköisen maantiepyörän hinnalla? Esim. Ultegra - Ultegra? Siis paljonko moottorin ja akun hintaa moiset nostaa?
Senhän kaikki tietää että noissa pappa/mammapyörissä alle tonnin pyöristä tulee helposti kahden ja puolen tonnin pyöriä sähköisenä.
Kai se hinta nousee pari tonnia helposti. Koko sähköjärjestelmän lisäksi rungon suunnittelu ja pienemmät valmistussarjat, varsinkin maantie ja gravel puolella nostaa väkisin hintaa.
Aloittajan aiheessa jos pysytään niin sen laadukkaan luomumaantiepyörän arvo lähenee nollaa kun ei sovi tarkoitukseen.
Ei ole tullut paljoa seurattua näitä vehkeitä, mutta varsinkin ne spessun uudet mallit on todella hienon näköisiäkin. Ja kalliita.
Jos oma kunto rajoittaisi harrastusta (vauhtia kyllä rajoittaa) niin varmasti hommaisin jonkun tuon tyyppisen, maisema vaihtuu ja pitkiä, uusia lenkkejä pystyisi ajamaan. Ihan toista kun jo lähtiessä pitäisi kuristaa haluttua lenkkiä että pääsee sieltä poiskin.
Kyllä seuraava pyörä voisi olla väärinpyöräilyyn tarkoitettu.
Vaikkapa tämmöinen ekalla sivulla esitetty Orbea:
https://www.bikester.fi/orbea-gain-m20i-M1015448.html?vgid=G1491602&utm_cust_cb=CBF&_cid=21_1_-1_9_2378_1491602__pla&campaign_detail=smart_shopping&gclid=CjwKCAiArY2fBhB9EiwAWqHK6uNEpXT_EJKhkEpIbIUS bKqjplHgucJbZDoAS5LHVqxp_8s2HzowAxoCc3kQAvD_BwE
12 kg, onhan se aika hinnakas. Mutta todennäköisesti hauska.
F. Kotlerburg
08.02.2023, 17.52
^Ei ole pakko mutta kuinka laadukkaan luomun saat keskinkertaisen sähköisen maantiepyörän hinnalla? Esim. Ultegra - Ultegra? Siis paljonko moottorin ja akun hintaa moiset nostaa?
Senhän kaikki tietää että noissa pappa/mammapyörissä alle tonnin pyöristä tulee helposti kahden ja puolen tonnin pyöriä sähköisenä.Kummassa luulet olevan enemmän havaittavaa eroa? Siinä, että on sähköavustus vai siinä, että on foorumin hipostelijoiden hyväksymä osasarja?
^Lähinnä vaikka Howerin ehdottaman pyörän hinnalla saa paljon pyörää rakennettu. Itse en välitä mitä muut mieltä ja yleensä ajaeeten asioita omasta näkökulmasta jonka varmaan huomannutkin.
Ps. Onkohan jollain valmistajalla jo tuon tyyppistä maantiepyörää runkosettinä, vois alkaa joskus rakentamaan.
Ehdottamani pyörä hintansa ja osiensa puolesta on tietty jonkinlainen turhake. Halvemmallakin saa nautinnollisen pyöräilyfiiliksen.
Toki tuokaan hinta ei riitä hifistelijälle edes luomupyörään.
Santtu75
08.02.2023, 19.38
^Ei ole pakko mutta kuinka laadukkaan luomun saat keskinkertaisen sähköisen maantiepyörän hinnalla? Esim. Ultegra - Ultegra? Siis paljonko moottorin ja akun hintaa moiset nostaa?
Senhän kaikki tietää että noissa pappa/mammapyörissä alle tonnin pyöristä tulee helposti kahden ja puolen tonnin pyöriä sähköisenä.
Eiköhän se ole maantiepuolella suht sama kuin maastopuolella, että tehdasvalmisteinen sähkömaantiepyörä maksaa noin 1500-2500€ enemmän kuin muuten vastaavilla osilla oleva "luomupyörä" ja ratkaisuista riippuen sen 3-7kg. painavampi kuin mitä se muuten vastaavilla osilla varustettu "luomupyörä"
Santtu75
08.02.2023, 19.42
Ehdottamani pyörä hintansa ja osiensa puolesta on tietty jonkinlainen turhake. Halvemmallakin saa nautinnollisen pyöräilyfiiliksen.
Toki tuokaan hinta ei riitä hifistelijälle edes luomupyörään.
https://www.bikester.fi/orbea-gain-d30-M1015424.html?vgid=G1491515#cgid=239751
Hyväksytään 2kg. lisää ja huonommat osat, niin ollaan jo alle 4000€:n
^ Ja vastaava luomu maksaa alle 1500€? Suhteettoman kallista tuo tekniikka.
Santtu75
08.02.2023, 21.49
^ Ja vastaava luomu maksaa alle 1500€? Suhteettoman kallista tuo tekniikka.
No, taitaa maksaa saman tuo tekniikka kun kalliimman tason hiilikuitukiekko pari, että kumpi lopulta on se kallis…
kumpaakanhan ei tarvitse ostaa jos ei halua
Kevennykseksi kun painolla on merkitystä: Sähkömaantie on raitiovaunuja ja junia varten ei sinne pyörimään saa mennä!
^^Taitaa olla kuitenkin niin että ilman hiilikuitukiekkoja tulee toimeen mutta sähköisellä hankalaa jos moottori/akku puuttuu...
Ps. 1500€:n kuitukiekot suht keskihintaa...
^ Ja vastaava luomu maksaa alle 1500€? Suhteettoman kallista tuo tekniikka.
Noin 1500 € se sähkö nostaa hintaa maastureissakin. Jos hinta tuntuu kovalta, niin ei osta. Sähköpyörät tai jotkut hiilikuitumaantiepyörät eivät taida kuulua ihmisen perustarpeisiin, vaan niitä ostetaan sillä rahalla, mikä menisi muuten viinaan ja naisiin. Tai miehiin.
F. Kotlerburg
09.02.2023, 09.19
Miksi sää nure tulet paskomaan näitä ketjuja, kun se on tullut selväksi, että sähköä et tartte ja se on kallista ja turhaa. Tuollainen bs ei auta ketään.
Sähkäasvusteisessa lähinnä mietityttää mekaniikka. Nykyinen luomu kun sähkövaihteineen on ollut todella huoleton pitää eli roplaamista, vikaantumista ja huoltamista on ollut todella vähän. Mitenkäs tuollaisen moottorisysteemin kanssa?
Ja hinta, nykyisen fillarin hinta oli 4 000+ ja siihen vielä tonnin kuitukiekot hankittu lisäksi. Kai samantasoinen fillari sitten maksaa sen 6,5 -7 tuhatta. Jää kyllä harkintaan ja osien puolesta riittää huokeampikin.
^Onhan ne sähköosat yksi vikaantuva paikka lisää. Tai useampikin. Mutta kuten itsekin toteat, niin sama se on sähkövaihteidenkin kanssa. Käytännössä ne toimii, kunnes eivät enää toimi. Vaijerivehkeistä ymmärtää järjellä, että miksi joku jarru tai vaihtaja ei toimi kuten pitäisi. Sähköllä se jää sitten pään raapimisen tasolle.
Aika yksinkertainen peli tuollainen sähkömoottori kuitenkin on. Moottori itsessään on samaa tavaraa, kuin löytyy jostain ruuvinvääntimestä tai pesukoneesta. Momentintunnistimet taas löytyvät wattikammista. Ei tuo mitään taikuutta ole.
Malamuutti
09.02.2023, 09.56
Minua taas mietityttää akun kesto. Tietysti se riippuu avustuksen tasosta käytön määrästä, mutta akku näyttää olevan jotain 250 Wh, ja näillä main on aika ryppyistä maisemaa. Korkeuserot ovat toki suht pieniä, mutta aika taajaan on kyllä ylämäkeä, jossa luultavasti avustus mielellään kytkeytyy päälle.
^Mun sähkömaasturissa on 635Wh akku. Tyypillisesti mun 35 km peruslenkillä siitä menee 40%, eli 254Wh ja avustus on koko ajan päällä. Mä sanoisin, että tuolla 250Wh akulla pitäisi pystyä ajamaan 100 km ilman suurempia puristeluja, 150 km jos vähänkään keskittyy asiaan. Toki se pitää muistaa, että viimeisen 10% aikana akku kyykkää helposti ja BMS saattaa sitten kytkeä sen kokonaan pois päältä.
Tietysti jos koko ajan runtaa vastatuuleen 25 km/h, niin kyllä se syö tuon akun aika nopeastikin. Mutta onpahan paluu myötäiseen.
Mun sähkömaasturissa on vain 400Wh patteri ja Boschin Active Line Plus. Kesällä, erään kerran kun sillä maantie/kelvilenkkiä ajoin, lähtorange-ehdotus on ollut 120km ja 60km myöhemmin se oli 140km. Avustus kuitenkin koko ajan päällä. Toki keskari oli muistaakseni 26km/h.
No ei ihan aina noin joka rundilla. Massasta ei ole juurikaan haittaa tasaisella eikä luonnollisesti myötätuuleen mutta heti kun tulee nousukulmaa tai vastaista tuulta, 23kg massan huomaa. Ja se ärsyttää.
Mutta oikeasti haluaisin testata kevyttä sähkö-gravelia, johon saisi jotkut 50mm kumit alle. Voisin korvata sähkömaasturin sillä.
^Mun sähkömaasturissa on 635Wh akku. Tyypillisesti mun 35 km peruslenkillä siitä menee 40%, eli 254Wh ja avustus on koko ajan päällä. Mä sanoisin, että tuolla 250Wh akulla pitäisi pystyä ajamaan 100 km ilman suurempia puristeluja, 150 km jos vähänkään keskittyy asiaan. Toki se pitää muistaa, että viimeisen 10% aikana akku kyykkää helposti ja BMS saattaa sitten kytkeä sen kokonaan pois päältä.
Tietysti jos koko ajan runtaa vastatuuleen 25 km/h, niin kyllä se syö tuon akun aika nopeastikin. Mutta onpahan paluu myötäiseen.
Viime kesänä vuokrasin FE12:n ja siinä taitaa olla 630Wh akku. Reilun kolmenkympin lenkin lopussa oli 4/5 palkkia akkua jäljellä, ajo oli aika upottavaa purupohjaa paikoittain ja nousu Porsaanharjun päälle ja 90% ajasta Ecomodella.
Maantievehkeessä sitten vierintä -ja ilmanvastus onkin paljon pienempi painosta puhumattakaan.
Vaimolla on halpissähkömaasturi, muistaakseni luvattiin 70km range mutta sillä pääsee oikeasti pidemmälle kunhan tosiaan viitsi polkea itsekin. Keväämmällä nähdään riittääkö 100km, onneksi pahimmat nousut ovat tuossa heti ensimmäisen 30km aikana eikä siinä vaiheessa kun akku alkaa olla tyhjä.
Malamuutti
09.02.2023, 11.20
Kiitos vastauksista. Luultavasti akun kesto olisi siis nykytasollakin vähintään riittävä, vaikka tarvetta tai halua sähköavustukselle ei tällä hetkellä ole. Mutta en usko tästä enää nuorenevani, joten eihän sitä koskaan tiedä (vaikka tuota 7.x kilon maantiefillaria ajaessa keveys ja herkkyys ovat tosiaan iloinen asia).
Ketjussa mainittu Orbea Gain näyttäisi hyvältä maantiepyörältä, jossa sähköavustus.
Siinä on kaksi moottorivaihtoehtoa 350 W, hiilaripyörissä ja 250 W alumiinipyörissä
Tuon 350 W:n tehontuottoa ja akun kestoa on Orbean sivuilla aika tarkkaan kuvattu
Toki tiedot hieman varauksella.
Avustustasot 1-3, jotka menee suunnilleen
taso 3: avustus 30 % itse tuotetusta wattimäärästä, akun kesto (7h)/4000 nousumetriä
taso 2: avustus 50 % itse tuotetusta wattimärästä, akun kesto (6 h)/3000 nousumetriä
taso 1: avustus 100% itse tuotetusta wattimäärästä, akun kesto (4h)/1500 nousumetriä
250 wattisen tietoja ei noin tarkkaan ilmoiteta, mutta luettavissa että noista 1/3 osa pois.
Tuollaisen ostaessa ilmeisen tärkeää miltä tuo systeemi tuntuu sekä silloin kun se auttaa ja ei auta.
https://www.orbea.com/fi-en/ebikes/road/gain/technology
Santtu75
09.02.2023, 11.43
Ketjussa mainittu Orbea Gain näyttäisi hyvältä maantiepyörältä, jossa sähköavustus.
Siinä on kaksi moottorivaihtoehtoa 350 W, hiilaripyörissä ja 250 W alumiinipyörissä
Tuon 350 W:n tehontuottoa ja akun kestoa on Orbean sivuilla aika tarkkaan kuvattu
Toki tiedot hieman varauksella.
Avustustasot 1-3, jotka menee suunnilleen
taso 3: avustus 30 % itse tuotetusta wattimäärästä, akun kesto (7h)/4000 nousumetriä
taso 2: avustus 50 % itse tuotetusta wattimärästä, akun kesto (6 h)/3000 nousumetriä
taso 1: avustus 100% itse tuotetusta wattimäärästä, akun kesto (4h)/1500 nousumetriä
250 wattisen tietoja ei noin tarkkaan ilmoiteta, mutta luettavissa että noista 1/3 osa pois.
Tuollaisen ostaessa ilmeisen tärkeää miltä tuo systeemi tuntuu sekä silloin kun se auttaa ja ei auta.
https://www.orbea.com/fi-en/ebikes/road/gain/technology
Siis sen verran tarkennusta että molempien moottorimallien luokitteluteho on tuo 250W (koska tuon 350W tehoinen moottori ei olisi enään polkupyöräksi luokiteltava euroopassa...), mutta akkujen kapasiteeteissä on kaksi vaihtoehtoa 250Wh. (aluminium) ja 350Wh. (carbon).
Hyvä korjaus, kirjoitin asian sen enempää miettimättä ja tietämättä.
Cannondale Supersix Neo olisi myös ihan asiallinen vaihtoehto: https://www.bikester.fi/cannondale-supersix-evo-neo-3-miehet-M762839.html
Olisikohan tämä ketju oikea ajatusten hakuun. Ajelen tällä suoratankoisella kevyehköllä fitnesspyörällä. Hiekoitussepelittömällä kaudella olen nyt ajellut tunnin-kahden lenkkejä, minkä lisäksi kerran-kaksi viikossa töihin 18 km suuntaansa. Sekä lenkkireiteillä että työmatkalla on sen verran jyrkkää mäkeä ja vastatuulta, että olen päätynyt sähköpyörään seuraavaksi pyöräksi, jotta saisin pidettyä rasitustason sellaisena, että lenkille on aina mukava lähteä. Sen lisäksi tulee satunnaisissa määrin kesällä vedettyä lasta pyöräkärryssä, että mainittujen mäkien vuoksi sähköpyörä olisi ilo elämään. Saattaisi tulla useamminkin kärryn kanssa lähdettyä liikkeelle
Itse asiaan, kuitenkin suoratankoisella pyörällä ajaminen on ruvennut tuntumaan siltä, että olisiko maantiepyörätyyppisellä mukavampi ajaa näitä pidempiä matkoja? Suurin osa matkasta taittuu päällystetyillä teillä, ja sorapinnat on Espoon tyylisiä kivituhkareittejä, joten mitään varsinaista sorapyörää en koe tarvitsevani. Lisäksi nyt kun on tottunut ajamaan kevyehköllä pyörällä, tuntuisi erikoiselta alkaa sähköavustuksen ajamaan mitään painavaa maastopyörää, mitä suurin osa sähköpyöristä vaikuttaa olevan.
Mitä olen koittanut selata valmistajien ja pyöräliikkeiden sivuja, en jotenkin ole onnistunut löytämään juuri muuta pyörää kuin Canyonin Endurace:ON (https://www.canyon.com/en-fi/electric-bikes/electric-road-bikes/endurace-on/endurace-on-7/3033.html). Muissa pyörissä hintaluokka tuntuu karkaavan liian isoksi (4 k€->). Toisaalta taas maantiepyöriin ei näytä saavan tavaratelinettä, mikä olisi työmatkoilla iso plussa. Ortliebin Quick Rack (https://www.ortlieb.com/en_us/quick-rack+F78104) näyttäisi olevan adapterisetillä asennettavissa pyöriin ilman kiinnityspisteitä, ja sen saisi toimistolla käynnin ulkopuolella näppärästi pois.
Pohdinnassa on siis 1) onko sähkömaantiepyörä oikea kuvattuun tarpeeseen, 2) onko hintaluokassa alle 4 k€, mieluiten lähempänä 3 k€ helposti Suomeen saatavana muita vaihtoehtoja, ja 3) onko satunnaiseen tarpeeseen tuollainen tavarateline aivan älytön ajatus.
^En oikeastaan muuta sano että kannattaa katsella gravelien suuntaan, mielestäni maantiepyörä ei ole tehty kärryn vetämiseen eikä telineiden asentamiseen.
Pohdinnassa on siis 1) onko sähkömaantiepyörä oikea kuvattuun tarpeeseen, 2) onko hintaluokassa alle 4 k€, mieluiten lähempänä 3 k€ helposti Suomeen saatavana muita vaihtoehtoja, ja 3) onko satunnaiseen tarpeeseen tuollainen tavarateline aivan älytön ajatus.
Muutamia omia kokemuksia alla, josko niistä olisi pohdinnassa hyötyä. En aja itse sähköpyörällä kuin satunnaisesti ja eri malleja kokeillen, joten annan kokeneempien kommentoida tarvittaessa itse välineitä, mutta jotkin asiat kannattaa huomioida oli alla sähkö tai ei.
Mihin tarpeeseen maantiepyörä: maantiepyörä toki sopii tietyin reunaehdoin kaikkiin tarpeisiin, sähköllä tai ilman, mutta suurin etu alkaa löytymään, kun lenkkien pituudet kasvavat sinne yli tunnin mittaisiksi. Kuten moni foorumilainenkin kommentoi, maantiepyörässä saa käsien asentoa ja ajoasentoa vaihdettua vapaammin ja helpommin, mikä auttaa käsien luonnollisessa asennossa ja väsymisen estämisessä. Matalana on kiva ajaa tuuleen, joskin jos alla on sähköavustus niin tuon etu tietysti vähenee. Vajaa tunnin työmatka on siinä ja siinä onko valinnasta todellista hyötyä, mutta se parin tunnin iltalenkki on kyllä omasta mielestä nautinnollisempi maantiemallilla tai gravelilla kuin fitness-pyörällä.
Tavaratelineen sijaan maantiepyörään sopii tavaroiden kantoon omasta mielestä paremmin iso satulalaukku. Kun sellaiseen on kerran siirtynyt niin en ainakaan itse suostuisi tarakkaan vaitamaan. Helpompi ja nopeampi kiinnittää, nimeomaan työvaatteiden ja vastaavien kuljetukseen just sopivan mallinen, toimii samalla lokasuojana ja ilmanvastus pienempi. Lisäksi kärryn ja laukun saa kiinni yhtä aikaa. Näitä löytyy myös Ortliebilta "seat-pack" nimellä.
Ja samaan hengenvetoon: aina kun pyörään kiinnittää jotain ylimääräistä, kannattaa varmistaa, että pyörä kestää sen. Koskee erityisesti hiilikuituosia, joihin osa valmistajista sanoo, että ei saa laittaa. Koskee sekä lasten kärryä ja tarakkaa että satulalaukkua. Yleensä osat kyllä kestää mekaanisesti melkein mitä tahansa, mutta erinäiset hankaamiset, oudosta suunnasta tulevat rasitukset tms voi olla ongelmallisia.
Koskee tässä tapauksessa erityisesti Canyonin Enduracea. Se on hieno pyörä ja tosi kiva ajaa, mutta kun satulatolpan mukana tulee manuaali, joka on paksumpi kuin itse pyörän opas niin tietää, että siinä on jotain erikoista. Endurace:ON:in satulaputki ei ole yhtä high-tech kuin sähköttömien kaksiosainen erikoismalli, mutta sekin on muokattu joustavaksi. Siihen kaksiosaiseen en laittaisi lasten kärryä kiinni, Endurace:ON:in mallista kannattanee kysyä valmistajalta. Satulalaukun voinee kiinnittää huoletta, mutta putki kannattaa suojata, muuten se hiertää kuitutolpan pinnoitteen rikki. Itse käytän apuna kiveniskuteippiä pakkausmuovilla vahvistettuna.
Kiitoksia molemmille vastauksista.
^En oikeastaan muuta sano että kannattaa katsella gravelien suuntaan, mielestäni maantiepyörä ei ole tehty kärryn vetämiseen eikä telineiden asentamiseen.
Näinhän se varmaan on. Ei vaan näytä olevan juuri saatavilla vastaavahkoja graveleita ainakaan lähellä tätä hintaluokkaa, taitaa olla myyjän markkinat. Canyonillakin on vain yli viiden tonnin hiilikuituvehjettä valikoimassa sähköisenä. Rahat toki menee hukkaan, jos ostaa säästön takia käyttötarkoitukseen nähden vääränlaisen vehkeen.
Koskee tässä tapauksessa erityisesti Canyonin Enduracea. Se on hieno pyörä ja tosi kiva ajaa, mutta kun satulatolpan mukana tulee manuaali, joka on paksumpi kuin itse pyörän opas niin tietää, että siinä on jotain erikoista. Endurace:ON:in satulaputki ei ole yhtä high-tech kuin sähköttömien kaksiosainen erikoismalli, mutta sekin on muokattu joustavaksi. Siihen kaksiosaiseen en laittaisi lasten kärryä kiinni, Endurace:ON:in mallista kannattanee kysyä valmistajalta.
Kärry tulisi onneksi läpiakseliin kiinni, joten tässä tapauksessa ei satulatolpasta tarvitse huolehtia.
Aurinko80
21.04.2023, 18.59
Muutamia omia kokemuksia alla, josko niistä olisi pohdinnassa hyötyä. En aja itse sähköpyörällä kuin satunnaisesti ja eri malleja kokeillen, joten annan kokeneempien kommentoida tarvittaessa itse välineitä, mutta jotkin asiat kannattaa huomioida oli alla sähkö tai ei.
Mihin tarpeeseen maantiepyörä: maantiepyörä toki sopii tietyin reunaehdoin kaikkiin tarpeisiin, sähköllä tai ilman, mutta suurin etu alkaa löytymään, kun lenkkien pituudet kasvavat sinne yli tunnin mittaisiksi. Kuten moni foorumilainenkin kommentoi, maantiepyörässä saa käsien asentoa ja ajoasentoa vaihdettua vapaammin ja helpommin, mikä auttaa käsien luonnollisessa asennossa ja väsymisen estämisessä. Matalana on kiva ajaa tuuleen, joskin jos alla on sähköavustus niin tuon etu tietysti vähenee. Vajaa tunnin työmatka on siinä ja siinä onko valinnasta todellista hyötyä, mutta se parin tunnin iltalenkki on kyllä omasta mielestä nautinnollisempi maantiemallilla tai gravelilla kuin fitness-pyörällä.
Tavaratelineen sijaan maantiepyörään sopii tavaroiden kantoon omasta mielestä paremmin iso satulalaukku. Kun sellaiseen on kerran siirtynyt niin en ainakaan itse suostuisi tarakkaan vaitamaan. Helpompi ja nopeampi kiinnittää, nimeomaan työvaatteiden ja vastaavien kuljetukseen just sopivan mallinen, toimii samalla lokasuojana ja ilmanvastus pienempi. Lisäksi kärryn ja laukun saa kiinni yhtä aikaa. Näitä löytyy myös Ortliebilta "seat-pack" nimellä.
Ja samaan hengenvetoon: aina kun pyörään kiinnittää jotain ylimääräistä, kannattaa varmistaa, että pyörä kestää sen. Koskee erityisesti hiilikuituosia, joihin osa valmistajista sanoo, että ei saa laittaa. Koskee sekä lasten kärryä ja tarakkaa että satulalaukkua. Yleensä osat kyllä kestää mekaanisesti melkein mitä tahansa, mutta erinäiset hankaamiset, oudosta suunnasta tulevat rasitukset tms voi olla ongelmallisia.
Koskee tässä tapauksessa erityisesti Canyonin Enduracea. Se on hieno pyörä ja tosi kiva ajaa, mutta kun satulatolpan mukana tulee manuaali, joka on paksumpi kuin itse pyörän opas niin tietää, että siinä on jotain erikoista. Endurace:ON:in satulaputki ei ole yhtä high-tech kuin sähköttömien kaksiosainen erikoismalli, mutta sekin on muokattu joustavaksi. Siihen kaksiosaiseen en laittaisi lasten kärryä kiinni, Endurace:ON:in mallista kannattanee kysyä valmistajalta. Satulalaukun voinee kiinnittää huoletta, mutta putki kannattaa suojata, muuten se hiertää kuitutolpan pinnoitteen rikki. Itse käytän apuna kiveniskuteippiä pakkausmuovilla vahvistettuna.
Itse olen todennut sen ylivoimaisen hyväksi juurikin pitkänmatkan touring ajoon raskaalla kuormalla, sillä esim. omalla 20km/h reissunopeudella akkua kuluu ainoastaan ylämäissä ja kantama kasvaa merkittävästi verrattuna siihen että tasaisellakin käyttäisi avustusta. Kun moottori auttaa pyörän mäet ylös meno vastaa tasaisella pyöräilyä eivätkä lihakset väsy vaikka ajaa päivästä toiseen.
mehukatti
25.04.2023, 12.11
Tuli ajettua Mallorcalla muutama päivä Orbea Gainilla. Todella siisti pyörä erityisesti tuolla vuoristossa ja avustustasoa säätämällä pystyy vaikuttamaan treenin kuormittavuuteen. Ajoin itse suurimman osan ajasta ykköstasolla eli kevyimmällä avustuksella, kun taas partneri ajoi kakkostasolla. Näin pystyttiin ajamaan samaa vauhtia ja kumpikin sai itselleen riittävän kovan treenin. Kolmostasolla pystyisi ajamaan kevyesti maisemia katsellen vaikka olis pitkää ylämäkeä, mutta sitä ei juuri käytetty. Pyörissä tuli mukana range extenderit, jotka oli melkein pakolliset tuolla kun ajettiin pari saaren pisimpää nousua ylös yhtenä päivänä. Lyhyemmillä ja/tai tasamaalenkeillä ne ois voinu tietty voinu jättää hotellille.
Kivaa tuossa Orbea Gainissa on se, että sitä ei juuri erota luomupyörästä muuten kun paksummasta takanavasta. Akun sisältävä alaputki on erittäin slimmi. Noissa meidän pyörissä oli moottorina Mahle X35, mutta tän vuoden malleissa taitaa olla X20, joka vielä kevyempi ja pienempi. Tässä kyseisessä takanapamoottorissa on myös se hyvä puoli, että se on äänetön (siinä missä Spessun SL-moottori pitää ulinaa). Jos olisin itelle ostamassa sähkömaantiepyörää niin ehdottomasti ostaisin sellasen, jossa on tuo X20. Yksi positiivinen huomio oli myös se, miten liukkaasti tuo Orbea liikkuu sillon kun moottori ei avusta. Jos akku sattuis loppumaan lenkillä niin ei ois mikään kuolema ajaa rauhallisesti luomuna loppumatka takas kotiin.
^
Vaikuttaa houkuttelevalta.
Mimmosia kilometrimääriä ne akut /akut + extenderit kestivät 1-2-avustustasoilla mäkisessä maastossa / tasamaalla?
mehukatti
25.04.2023, 19.35
No Port de Soller - Sa Calobra - Port de Soller oli 85 kilsaa ja yhtäjaksoista ylämäkeä tais olla yhteensä 24km (ks. linkit). Kyllä se pyörä range extenderin kanssa riitti ihan hyvin ja vähän akkua jäi vielä jäljelle. Suomen tasamaalla veikkaisin et range extenderin kanssa vois päästä 150km tai jopa enemmän?
https://climbfinder.com/en/climbs/puig-major-soller
https://climbfinder.com/en/climbs/sa-calobra-port-de-sa-calobra
vakevves
26.04.2023, 20.51
Ittellä Cannondale super six e-bike viikon Mallorcalla. 80 km ja 1000 nousumetriä max. keskimmäisellä avustusteholla. Sen jälkeen mittari punaisella. Keskinopeus n. 25. Ihan sama kuin 4 vuotta sitten luomuna. Nyt vain tuo reisiluun poikkimeno haittaa. En voi suositella sähköpyörää hyväkuntoisille.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.