PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pyörien painorajat



mrmojo77
28.01.2023, 18.52
Miten tiukasti olette seurannut ja noudattanut pyörälle ilmoitettuja painorajoituksia? Omassa Canyonissa mielestäni lukee 125kg (pyörä on tallissa, enkä jaksa lähteä tarkistsmaan) ja jos pyörä painaa sen 22kg ja kuski lähentelee 100kg, niin ei jätä hirveästi marginaalia kuormalle.
Olen miettinyt tätä, kun suunnitelmissa on tehdä pyöräretkeä kesällä ja 3kg varusteilla ei kovin pitkiä siirtymiä pysty tekemään.
Onko nuo painorajat enemmän vastuuvapautus tyyppisiä lauseita vai hajoaako pyörä heti, kun pakkaan siihen 25kg tarvikkeet ja lähden polkemaan?

Lähetetty minun SM-G991B laitteesta Tapatalkilla

Kuminauha
28.01.2023, 23.55
Ite oon kyllä käsittäny että painoraja on se kuskin ja kamojen paino, ei yhdistelmän paino.

kh74
29.01.2023, 01.26
Ei hajoa heti. Painorajat kertoo asiallista tietoa siitä mitä valmistaja on mieltä tuotteistaan ja niiden suunnittelusta.

Esim Campagnololla oli ainakin joskus joku 83 kg painoraja joka ei tarkottanu että ei saa ajaa vaan että pitää tiedostaa että käyttää komponentteja jotka kevyitä ja pitää eritysesti tarkastella kulumista ja vaurioita.

Ite oon ollu käytännössä aina yli rajan eikä mikään oo alle hajonnu mutta täytyy pitää järki hommissa. Jos 50 ja 120 kiloiset ajelee samoilla kammilla esimerkiksi niin sen tietää että ne 50 kiloset saa tehdä niillä mitä tahansa tyhmyyksiä mutta 120 kiloset ei.

miz
29.01.2023, 01.30
Valmistajan sivuiltahan nuo yleensä voi tarkistaa. Ei se nyt varmaan heti ratkea jos kilon menee yli, mutta kiekot tms voi ottaa itseensä heikompikuntoisilla reiteillä jos on kovasti painoa päällä.
esim Grailin kohdalla on näin:
”Pyöräilijän, mukana kuljetettavien tavaroiden ja polkupyörän kokonaispainon ei tulisiylittää suurinta sallittua kokonaispainoa 120 kg.”

mrmojo77
29.01.2023, 02.42
Ei, kyllä se on noin kuin miz tuossa selvensi, eli koko yhdistelmän paino; pyörä, kuski ja kamat. Tuo noin 120kg tuntuu olevan monella valmistajalla rajana ja painavilla sähköpyörillä se kyllä syrjii meitä hieman painavampia kuskeja, kun pelkkä pyörä ja kuski saattaa jo ylittää rajan :-D

Oma ajotyyli on kyllä rauhallinen ja tarkoitus on pysytellä asfaltilla aina kuin mahdollista, joten ehkä en lopeta reissun suunnittelua heti. Onpahan yksi kannuste lisää pudottaa omaa painoa ainakin hieman tässä kevään aikana.

Hekse
29.01.2023, 02.58
2019 tilasin Canyonilta Spectral:onin ja sitä ennen kysyin, että mitenkäkun painoa on se 126kg niihin aikoihin, meinasivat vaan että homma ok, laita keulaan ja iskariin sen ja sen verran paineita. 4400km tuolla tuli polettua 2-vuoden aikana ja hyvin kesti. Tietenki painokin laski tuona aikana mukavasti.

izmo
29.01.2023, 10.19
Oon sitä mieltä että eipä varmaan haittaa muutaman kilon ylikuorma... sama on yleensä autoissa vaikka sielläkin on poikkeistapauksia kun työkaverin isä osti uuden Toyotan Land Ruiserin ja vaikka auto on painava tukeva niin Toyota joutui korjaan jousitusta ja kuljettajan jakkaraa

nure
29.01.2023, 17.05
Kai noissa joku toleranssi on. Toisaaltaan mitä hienompi pyörä, kalliimmat ja kevyet osat jolloin niiden painorajat useasti pienemmät.

TANUKI
29.01.2023, 17.45
Sanoiko jo joku toleranssi? Mutta joo, jos pyörä painaa tuon verran niin veikkaisin, että kyseessä on sähkötäpäri? En uskoisi, että runko ainakaan siinä heikoin kohta on, vaan joku yksittäinen komponentti, joka aiheuttaa tuon painorajan. Oma veikkaus on, että painoraja tulee kehistä, eivät välttämättä kestä, jos iso kaveri ajaa ''isosti'' (tai nappikaasulla oman elämän mopo-enduroa juurakkokivikossa). Kevyemmissä maantie- ja xc-pyörissä rajoittava komponentti saattaa olla taas esim. satulatolppa, jolloin en ainakaan hirveästi toleranssien varaan jättäisi...

mrmojo77
29.01.2023, 20.58
Juu, kyseessä sähköistetty versio. Satulatolpalle on manuskassa ilmoitettu rajoitus 120kg, jos olis hiilikuituputki, mutta minulla perinteisempi metallinen versio. Kun ei ole tarkoitus juurakkoon tai vastaavaan mennä, niin en nyt siis kanna niin kovaa huolta tuosta rajasta. Tarakkalaukut on jo ja tarkoitus hankkia etuputkiin pienemmät laukut, niin eiköhän tuo painokin jakaudu sitten hieman tasaisemmin.

Esuli
29.01.2023, 22.39
https://youtu.be/PWrCBJET5Bk

Kiekot pitää tehdä hyvin ja tarkastaa useammin rungon ym. kunto.

nure
30.01.2023, 17.14
^Kiekoilla usein 125kg rajana mutta kannattaa panostaa johonkin 150kg salliviin. Kuten Esuli sanoikin, kiekkojen valmistus olennaista ja valmiskiekotkin kannattaa tarkistuttaa asiantuntijalla muutaman satasen ajamisen jälkeen.

mrmojo77
31.01.2023, 15.24
Tämä on nyt tyhmä kysymys, mutta kun pyörien malliksi ilmoitetaan Alexrims MD25 | Shimano MT410-B, niin tuo tarkoittanee, että vanne on Alexrims ja napa on tuo Shimanon? En löytänyt kummankaan valmistajan sivuuilta mitään painorajoista. Mistähän noista löytäisi tietoa?
Jos kyseessä on yhden kiekon raja, niin silloin varmaan akselipaino on se, jota pitäisi katsoa.

ArtoW
31.01.2023, 16.29
Itsellä menee lähemmäs 20 kg yli rajan. Valmistajan mukaan pyörän raja on 125 kg (pyörä+kuski) katogoriassa 4, joka tarkoittaa max 120 cm hyppyjä. Tuollaisia ei minulle tule niin uskon pyörän kestävän. (kategoria riippuu valmistajasta miten määritelty)
Viimeksi kun täällä tästä oli keskustelua asiasta, tuli heti kommentti ettei takuu korvaa jos raja ylittyy. No sen näkee sitten jos tarvitsee turvautua takuuseen.

Sambolo
31.01.2023, 18.21
Tuleeko joku virallinen taho punnitsemaan kun jotain hajoaa?

ArtoW
31.01.2023, 20.33
Sitä voi kysyä niiltä kenen mielestä takuu raukeaa.

TANUKI
04.02.2023, 20.11
Tämä on nyt tyhmä kysymys, mutta kun pyörien malliksi ilmoitetaan Alexrims MD25 | Shimano MT410-B, niin tuo tarkoittanee, että vanne on Alexrims ja napa on tuo Shimanon? En löytänyt kummankaan valmistajan sivuuilta mitään painorajoista. Mistähän noista löytäisi tietoa?
Jos kyseessä on yhden kiekon raja, niin silloin varmaan akselipaino on se, jota pitäisi katsoa.
Halpaa alumiinia ja kesto voi olla mitä tahansa yhden lenkin-kymmenen tuhannen kilsan väliltä. Näyttäisivät olevan kuitenkin ok-leveät ja melko varmasti, kun uudesta pyörästä kyse, niin boost-navalla. Kokeilisin muutaman lenkin, rihtaisin (tai rihtauttaisin) ja jos alkavat heittämään senkin jälkeen nopeasti niin uusia kiekkoja katsomaan.

nure
05.02.2023, 11.15
^Peruskiekoille ei usein ilmoiteta painorajoja.

El-Carpaso
05.02.2023, 12.45
Kiekkojen painorajat on muutenkin vähän vaikea määre, koska riippuvat sekä kuskin painosta, pyörän painosta, renkaista, joustosta ja käyttötarkoituksesta.

Halpa alumiini on erikoinen ajatus, koska harvemmin kiekoissa se alumiininen vanne tai napa pettää. Shimanon halvoilla navoilla ajellaan täyskuormattuna maailmanympärireissuja ja tuo kuvattu alexrims vaikuttaa pikaisella vilkaisulla varsin jykevältä. Yli 500g vanne 32 pinnalla kohtuu leveänä ja tuplaseinäisenä, niin sitä saa painia tosissaan, että vääntymään.

Kiekko on kokonaisuus, jossa vaikuttaa kaikkein eniten vanteen jäykkyys (halvoissa vanteissa jäykkyys on ihan massan puolesta yleensä aivan riittävä), käytetyt pinnat ja niiden määrä sekä riittävä kireys. Navalla on aika pieni merkitys kiekon suorana pysymiseen.

Lähtökohtaisesti kaikkien edullisten 32 pinnaisten kiekkojen pitäisi heittämällä kestää sen 135kg ja yli tavallisessa tiekäytössä ja ei liian röykköisessä hiekkatieajossa. Monesti niissä on suorat 2mm pinnat, jotka kestää vähemmän lastausta kuin ohennetut. Jos tuollainen 32 pinnainen kiekko alkaa heittämään, niin kunnon rihtaajalle ja kireydet kuntoon, niin pitäisi kestää. Jos kiekkoon tulee alkuun heittoa, niin ei niitä kannata sen takia vaihtamaan ruveta.

Nimim. Meikän retkipyörän kiekkosetin etukiekko on 32 pinnainen äärihalvalla alumiinivanteella (ehkä kestävin vanne markkinoilla) ja hyvin kestää jarrutukset 200kg kuormalla. Takakiekko 36 pinnainen samalla vanteella.

Sambolo
05.02.2023, 14.09
Muistakaa, että kiekot pitää ensihuollossa rihdata vaikka olisikin suorat.

kianto
03.07.2023, 13.01
Tuli hommattua Cube nuroad ex pyörä ja valmistaja ilmoittaa kokonaiskuormaksi max 115 kg. Onko käyttökokemuksia cuben fillareista suuremmilla painoilla? Miten kestää käyttöä? Mietin vaan paljonko uskaltaisi laittaa retkelle kamoja pyörään kiinni, kun kuskista ja pyörästä tulee yhteensä massaa jo 110 kg. Melkoiseksi varustehifistelyksi menee jos retkikamat pitää hankkia painoluokassa alle 5 kiloa.

nure
10.07.2023, 10.55
^Kyllä kaikessa on marginaalinsa mutten kymmeniä prosentteja ylittäisi...

JRR-1
10.07.2023, 10.59
Mitenhän sitä mahdettiin ollenkaan selvitä hengissä pari ensimmäistä polkupyöräilyn vuosisataa, kun kukaan ei vielä ollut keksinyt painoluokkastandardeja...

jalkkis
10.07.2023, 13.13
^ Silloin muinoin ketään ei kiinnostanut pyörän paino...

MRe
10.07.2023, 16.38
Kyllä niitä runkoja hajosi silloinkin. Mutta mun lapsuudessa suurin osa pyöriä oli peräisin ajalta ennen sotaa, joten niissä tuskin oli mitään luokituksia.

Takakeno
10.07.2023, 16.41
Mitenhän sitä mahdettiin ollenkaan selvitä hengissä pari ensimmäistä polkupyöräilyn vuosisataa, kun kukaan ei vielä ollut keksinyt painoluokkastandardeja...

Ei oo kyl vielä selvitty hengissä polkupyöräilyn parista ensimmäisestä vuosisadasta.