Näytä tavallinen näkymä : Missä viipyy vaihdelaatikot?
Spessujopo
22.01.2023, 21.23
https://ep1.pinkbike.org/p4pb21274458/p4pb21274458.jpg
Effigear ja Valeo kehitellyt tällästä. En ole vielä ainakaan löytänyt myynnistä tällästä kampetta.
Sram hiljan osti yhden kioskin joka tekee moottoreita. Vähä odotin että ne olis avannut pelin moottori+vaihdelaatikko combolla.
Mikä tässä oikeen kehitystä jarruttelee?
Luulen että moottorin tehot jarruttaa kehitystä. Lakeja pitäisi vähän uudistaa ja sallia tehokkaammat sähkömoottorit, jolloin millään voimasiirtovastuksilla ei olisi merkitystä.
mehukatti
22.01.2023, 22.05
Kaupasta löytyy:
https://classicbike.fi/tuote/schindelhauer-arthur-pinion-9-v/
https://classicbike.fi/tuote/schindelhauer-arthur-6-cream-white/
Koheltaja
23.01.2023, 07.16
Eikös noissa ole moottori ja vaihteisto eri komponenttaja? Viestin aloituksessa moottori ja vaihteisto on samassa paketissa.
Moottori ja vaihteisto samassa paketissa on tulevaisuutta ja alkuun samanlaisia möhköjä mitä ole ekat keskimoottori, tekniikan kehittyessä ja kokemuksien kertyessä paketti pienenee ja kevenee kuten on nähty keskimoottoreiden osalta.
Varmaan noita alkaa tulemaan jossain vaiheessa. Painoahan se kyllä lisää. Ja hintaa. Huoltovapaudesta plussaa.
En nyt jaksa uskoa, että moottorin ”tehottomuus” olisi este. Ajetaanhan sitä luomu-pinioneillakin.
Onhan tuollainen normaali vaihdelaatikko oikeasti aika jarru ja painava.
Mutta vaihdelaatikot yleistyvät takuulla, kunhan sähkärit kehittyvät vielä enemmän prätkäendurojen suuntaan. Tuota kehitystä ei kyllä muu jarruta kuin pykälät.
Onhan tuollainen normaali vaihdelaatikko oikeasti aika jarru ja painava.
Ainakin se lisäpaino on just ehkä siellä paikassa, jossa siitä on vähiten haittaa. Hyötysuhteessakaan ei varmaan tule kovin paljon takkiin, jos ollenkaan, verrattuna keskimääräisen likaiseen ja kuluneeseen ketjuvaihteistoon.
Takamisakari
23.01.2023, 10.38
Revontea olen kyllä odotellut kieli pitkällä mutta aika kauan tuntuu kestävän, toivottavasti saisivat nyt jotain vihdoin ulos. Ouca taitaa olla pisimmällä.
https://www.stromerbike.com/en/models/stromer-st7
Stromerissa kun on takamotti niin ei voi oikein olla yhdessä moottorin kanssa, mutta pyörä on kyllä upea. Tuo Pinion e-shfit toimi ainakin koeajolla hienosti, ehkä jopa nopeammin kuin sähköinen Rohlo. Mutta nämä ei siis ole samassa paketissa moottorin kanssa. Maasturimarkkina kyllä kaipaisi hihnavetoista ratkaisua, loppuisi ketjujen ja pakkojen kanssa säätäminen siihen.
Ainakin se lisäpaino on just ehkä siellä paikassa, jossa siitä on vähiten haittaa. Hyötysuhteessakaan ei varmaan tule kovin paljon takkiin, jos ollenkaan, verrattuna keskimääräisen likaiseen ja kuluneeseen ketjuvaihteistoon.
Minä luulen että tulee ja paljon. Laatikon kautta polkeminen voi kanssa tuntua hassulta, mutta samaan syssyyn voi nyt poistaa nuo polkimetkin :)
kunhan sähkärit kehittyvät vielä enemmän prätkäendurojen suuntaan. Tuota kehitystä ei kyllä muu jarruta kuin pykälät.
Mitenkäs sähkärit nyt ovat kehittymässä prätkäendurojen suuntaan? Eikös Polen Voimassa ole ihan sama geo kuin siinä Vikkelässäkin?
Totta. Mtb pyörät ovat kehittymässä e-mtb suuntaan.
Minä luulen että tulee ja paljon. Laatikon kautta polkeminen voi kanssa tuntua hassulta, mutta samaan syssyyn voi nyt poistaa nuo polkimetkin :)
Ainiin, tää oli sähköpyöräosio. Pinion P1.18:n keskimääräinen hyötysuhde on jonkin käppyrän mukaan 90,5% (19w/200w) vaihdellen välityksestä riippuen 93-88 välillä. Jossain myös esitetty, että likaisella ketjulla ketjuvaihteistolla tulisi turpiin 14w/250w ja puhtaan ketjuvaihteiston hyötysuhde olisi ehkä 96%. Kyllä mä näkisin vaihdelaatikon (ja hihnavedon) ihan houkuttelevaksi työmatkapyörään tai retkipyörään, jos ei tarvitsisi pelätä varkaita.
Takamisakari
23.01.2023, 11.37
Minä luulen että tulee ja paljon. Laatikon kautta polkeminen voi kanssa tuntua hassulta, mutta samaan syssyyn voi nyt poistaa nuo polkimetkin :)
Ainakaan Pinion ei tunnu luomupyörässä yhtään sen erikoisemmalta kuin tavallinenkaan, ketju vs hihna vaikuttaa tuntumaan enemmän.
Spessujopo
23.01.2023, 14.45
Onhan tuollainen normaali vaihdelaatikko oikeasti aika jarru ja painava.
Mutta vaihdelaatikot yleistyvät takuulla, kunhan sähkärit kehittyvät vielä enemmän prätkäendurojen suuntaan. Tuota kehitystä ei kyllä muu jarruta kuin pykälät.
Kuimpa kehittyisikin, eikä jäätäisi kilpailemaan kuka saa tehtyä keveimmän pyörän pienellä akulla.
Mitä minä toivoisin sähköpyöriin vaihdelaatikkojen lisäksi.
-single pivot linkustoja. Vähemmän liikkuvia osia.
-tupla kruunu keulat
-toimivat takalokarit.
Toimivimmat takalokarit löytää varaston seinältä tai kaupan hyllystä. Pyörissä niitä ei ole.
Aika moni "ei-pyöräilijä" oikeasti kaipaa tuollaista laitetta. Siis vähemmän fillaria aja enemmän enduroprätkää.
Ja tietty valmistajat tekee sitä mikä myy.
tchegge_
23.01.2023, 17.06
Joo, kyllä munki mielestä sillä sähkövempaimella pitäis pystyä polttamaan kumia kuivalla asfaltilla.
Mutta menee jo sitten prätkien kategoriaan. [emoji23]
Keskiövaihteet kyllä olisi sähkäreissä oikeasti fiksut. Koska ihan joka wattia ei tarvi laskea niin high pivot-tyyppiset jousitukset toimii ja kun ei tarvitsisi pistää ketjuvaihteita niin saisi sinkulaperän vahvalla ketjulla tai hihnalla.
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
Travelkicking
23.01.2023, 17.40
Moottori ja vaihdelaatikko eivät ole samassa paketissa autoissakaan. Miksi olisivat ? Jos ovat, niin sitten olet yhdestä toimittajasta enemmän riippuvainen. Se on toinen asia, miten lähelle ne asennetaan toisistaan. Mun viimeisessä omassa autossa oli psa:n bensakone ja siemensin automaattiloota. Toki ne on pultattu vierekkäin, mutta eri laitteet kumpikin omilla öljyillään.
Spessujopo
23.01.2023, 17.53
Aika moni "ei-pyöräilijä" oikeasti kaipaa tuollaista laitetta. Siis vähemmän fillaria aja enemmän enduroprätkää.
Ja tietty valmistajat tekee sitä mikä myy.
No tämä. Täälä mä oon rahat kourassa, mutta markkinat tarjoilee vaan jotain takavaihtajia ja kiinalaista hiilikuitusälää.
Koheltaja
23.01.2023, 18.00
^^Morris Minissä oli toki moottori ja vaihteisto erikseen mutta jakoivat saman tilan ja öljyt, vaihteisto oli moottorin alla öljypohjan tilalla.
Keskimoottori integroidulla vaihteistolla suorastaan huutaa suljettua kardaanivetoa ja toispuoleista takahaarukkaa:cool:
Prätkissä loota taitaa olla enemmän integroitu. Painon ja tilan säästämiseksi tuon pitää olla yksi paketti.
Voisi tuossa olla ideaa.
^^Morris Minissä oli toki moottori ja vaihteisto erikseen mutta jakoivat saman tilan ja öljyt, vaihteisto oli moottorin alla öljypohjan tilalla.
Keskimoottori integroidulla vaihteistolla suorastaan huutaa suljettua kardaanivetoa ja toispuoleista takahaarukkaa:cool:
E-BMW.
Jokos se bemari oikeastikkin aloitti ne sähkärien valmistukset? Mä luulen, että lobbaukset on jo kyllä käynnissä tehorajojen nostamiseen. Muutama kilowatti lisää tehoa ja polkimet vapaaehtoiseksi. Saisi kuitenkin pitää laitteen polkupyöränä ja ajella vapaasti pitkin maastoja.
Prätkissä loota taitaa olla enemmän integroitu. Painon ja tilan säästämiseksi tuon pitää olla yksi paketti.
Voisi tuossa olla ideaa.
Juujuu, kunhan saadaan sitä tehoa lisää. Ketjuvaihteiden ideana on keveys ja pieni voimansiirto hävikki. 250w teholla tuolla on vielä iso merkitys, koska normi kuntoinen kaveri kuitenkin kykenee tuottamaan sen toiset 250w kaveriksi. Mutta sitten kun saadan tehot sinne kilowattiluokkaan ja painoa sillai, että jousituskin toimii kuten oikeissa prätkissä, ei pienestä voimansiirtohävikistä tarvitse enää murehtia. Eikä siitä polkemisestakaan.
Koheltaja
23.01.2023, 19.24
Ollaan vielä aika kaukana prätkistä kun pyörässä on polkimet, tehot 250w ja rajoitin 25kmh.
Spessujopo
23.01.2023, 19.25
Juujuu, kunhan saadaan sitä tehoa lisää. Ketjuvaihteiden ideana on keveys ja pieni voimansiirto hävikki. 250w teholla tuolla on vielä iso merkitys, koska normi kuntoinen kaveri kuitenkin kykenee tuottamaan sen toiset 250w kaveriksi. Mutta sitten kun saadan tehot sinne kilowattiluokkaan ja painoa sillai, että jousituskin toimii kuten oikeissa prätkissä, ei pienestä voimansiirtohävikistä tarvitse enää murehtia. Eikä siitä polkemisestakaan.
250w on nominaaliteho. Huippu teho taitaa olla jotain 700w spessussa. Siihen päälle mä saan sen vajaa 800 wattia puristettu irti reisistä hetken aikaa.
Juujuu, kunhan saadaan sitä tehoa lisää.
Mihin sitä tehoa nyt tarvitset lisää? Kun et kai edes aja sähköpyörällä. Jos jengi ajaa luomu-pinioneilla, niin kai sähköpyörä jaksaa yhtä vaihdelaatikkoa pyörittää?
Lopeta nyt trollaaminen.
mehukatti
23.01.2023, 21.34
Aika moni "ei-pyöräilijä" oikeasti kaipaa tuollaista laitetta. Siis vähemmän fillaria aja enemmän enduroprätkää.
Mitä minä toivoisin sähköpyöriin vaihdelaatikkojen lisäksi.
-single pivot linkustoja. Vähemmän liikkuvia osia.
-tupla kruunu keulat
-toimivat takalokarit.
Eikös Surron täytä nämä vaatimukset?
Spessujopo
23.01.2023, 22.08
Ei täytä. Surron on tuskin yhtä nopea alamäkeen kuin emtb. Lisäksi ajopaikkoja on aika nihkeästi kuin se on mopo.
https://ep1.pinkbike.org/p4pb20922993/p4pb20922993.jpg
Tähän vaan se vaihdelaatikko ja sähkömoottori niin avot. Takaloksusta voin tinkiä jos muuten tähdet osuu kohdilleen. Ei ole kuin kuraa perseessä.
Takamisakari
24.01.2023, 11.03
https://en.nicolai-bicycles.com/bike/gt1-eboxx-e14-2022/
"perus spessun" tai Trekin hinnalla.
E: mutta eihän tässä mitään vaihdelaatikkoa ollutkaan, nyt meni vihkoon. Mutta hihna ja rohlo olisi.
^olishan tuossa napavaihteet, mutta painojakauman kannalta ei niin optimaalinen ratkaisu.
https://ep1.pinkbike.org/p4pb21274458/p4pb21274458.jpg
Effigear ja Valeo kehitellyt tällästä. En ole vielä ainakaan löytänyt myynnistä tällästä kampetta.
Sram hiljan osti yhden kioskin joka tekee moottoreita. Vähä odotin että ne olis avannut pelin moottori+vaihdelaatikko combolla.
Mikä tässä oikeen kehitystä jarruttelee?
Samaa ihmetellyt. Esim Revonte on kiinnostava mutta on nyt niin kauan ollut kehityksessä, että liekö sitten liikaa ongelmia ratkaistavaksi.
Toivottavasti joku valmistaja tämmöisen tekisi jokatapauksessa. En näe oikein syytä miksi sähköpyörässä pitäisi olla perinteinen voimansiirto.
Spessujopo
24.01.2023, 16.30
Revonte kyllä on kiehtova, mutta en ole edes nähnyt videota että joku ajaisi sellaisella. Jotain promokuvia vaan.
Eikä Effigearin ja Valeon keksintökään mikään uutukainen ole, mutta eivät ole saanut myyntiin asti mitään.
Ois kyllä siistiä tietää minkälaisen ongelmien kanssa revonte ja effigear/valeo painii tuotekehityksessä.
Takamisakari
24.01.2023, 19.19
Enkömä jossain somessa nähnyt kun Oucalla oli menossa kokoonpanovaihe eli että pyöriä pitäisi alkaa tulemaan markkinoille? Ouca on toki vähän eri kuin Orca (tai mikä vaan) mutta vaihteisto kiinnostaa kyllä.
Spessujopo
24.01.2023, 22.39
Mielenkiintoista. Piti mennä Ouca bikesin naamakirja sivulle kattoo mikä meininki.
4pv sitten
Testikuulumisia Hampurista!
Yksityiskohtaisissa testijärjestelyissä mitattiin moottorin toimintaa mallinnetuissa tilanteissa niin, että se täyttää lakisääteiset vaatimukset. Tuloksena on, että Ouca Bikes läpäisi tarkan testikokonaisuuden! Moottori ja sähköavustus toimivat siis vaatimusten mukaisesti, mikä tarkoittaa, että pääsemme jatkamaan kohti tuotantovaihetta suunnitelman mukaisesti.
Eipä sielläkään vielä tuontanto pyöri vaan suunnitelman mukaisesti mennään sinnepäin.
2023 is here and we’re starting it by announcing our prototype EMTB frame and the collaboration with the innovative Finnish e-biking/software company Revonte. Revonte is known for their Revonte ONE smart drive system with automatic and stepless gearing. We figured that a Pässilä titanium hardtail with a progressive geometry, an electric motor, automatic transmission and a belt drive might be fun and something else! - Pässilä Bicycles
https://scontent-hel3-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/325951772_1205028193782765_5138085486563783489_n.j pg?_nc_cat=101&ccb=1-7&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=-a5dMAgrZBMAX86KAsn&_nc_ht=scontent-hel3-1.xx&oh=00_AfDeBFR5lqI1dqM7YF7S3a3YAPfkGV12UNRJrAirkvIz iQ&oe=63D60AE2
https://scontent-hel3-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/323405112_1601832606956303_1331744382771757163_n.j pg?_nc_cat=105&ccb=1-7&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=SZ6Yl0gLHbwAX8gsQ31&_nc_ht=scontent-hel3-1.xx&oh=00_AfDDTebIm_ky7y1QM_FZgKs5wgCfw6aQy-wGhT8xnJMQmg&oe=63D5B144
https://scontent-hel3-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/326515642_6466535806708641_8835951482778272822_n.j pg?_nc_cat=111&ccb=1-7&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=IOxGQc7BD7YAX8u0Zqg&_nc_ht=scontent-hel3-1.xx&oh=00_AfBLcqvcwg265o99YVR-Nt3t4m4D8DVb5nwxyUOu2QINnQ&oe=63D53D3C
https://scontent-hel3-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/322878507_1073594697374016_2518781338104936030_n.j pg?_nc_cat=107&ccb=1-7&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=4P-D55LFQQMAX-TNwuA&_nc_ht=scontent-hel3-1.xx&oh=00_AfCg4XH8_DIuoKbZJb6FlwrokQPCRq8VVvoGxHkrhmhW fg&oe=63D60E44
https://scontent-hel3-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/326658649_899768164534069_4854351730524134053_n.jp g?_nc_cat=102&ccb=1-7&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=_5PMHmqVRsIAX9c7fkn&_nc_ht=scontent-hel3-1.xx&oh=00_AfC1VxluHL-dAaoInI8KhBbtvm2SnnBgcKuaPuPugKAGmA&oe=63D47A7F
https://scontent-hel3-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/322298995_571231137787607_5857774128170247039_n.jp g?_nc_cat=102&ccb=1-7&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=mdfVPk8SQ3AAX9CoA55&tn=968n2EfiyJf5GWja&_nc_ht=scontent-hel3-1.xx&oh=00_AfDxW9SIKL91IyUkaZYWdifiuRASPb6W6RGdYf1syrRA aw&oe=63D4F8F4
https://scontent-hel3-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/324183367_504802215051093_3856391983332976539_n.jp g?_nc_cat=103&ccb=1-7&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=eadbmbS-RIQAX8o4bTR&_nc_ht=scontent-hel3-1.xx&oh=00_AfAyix4G0yFBfzpAzW1y5cT1iCKrlmj_gO1sv4VivNh6 Gw&oe=63D48402
No nyt on kyl kova veto. Titskurunkoinen sähkäri. n+1 -kaava alkaa hahmottua...
Hihnan kireyden säätö on hieman liian "industrial" mun makuun.
...Hihnan kireyden säätö on hieman liian "industrial" mun makuun.
Akun poistamistakin varten saisi olla jotkin pikasalvat ja akkukotelo kapeampi, mutta:
...prototype...
Muuten kyllä aika näpsäkkä, jos joskus sähköpyörä, niin tuossa mainion oloinen ehdokas. Sikäli kuin Revonte on toimiva paketti.
Ihan pirun hieno ja kiinnostava. Pakko päästä koeajolle joskus, olis 5/5 kaveri tai seuraaja Rämäkälle. Eniten ehkä tuossa jännittää Revonten varaosien saatavuus jos jotain ongelmia tulee ajan kanssa.
Akkukotelo vois olla kapeampi ulkonäön puolesta, ja joo joku pikalukitus sille että akun saisi helposti sisälle lataukseen töissä. Hihnan kiristys näyttää hyvältä ja kestävältä, toki protossa vielä vähän karkean näköinen. Varmaan vaihtajankorva ei tarvita.
Onkohan tuo toinen takajarrulevy joku revonten anturi?
Onkohan tuo toinen takajarrulevy joku revonten anturi?
Moottoripyörissä on tuollaisia kehiä abs-antureille. Eli takarenkaan pyörimisnopeutta tuolla mitataan
maalinni
25.01.2023, 18.39
Miten napavaihde eroaa vaihdelaatikosta? Eikö ne ole periaatteessa sama asia?
^toinen on takanavassa ja toinen moottorin tykönä keskiössä.
maalinni
25.01.2023, 18.44
^toinen on takanavassa ja toinen moottorin tykönä keskiössä.
Eli jos napavaihteen siirtää 40cm eteenpäin, niin se muuttuu vaihdelaatikoksi? Onhan niitä napavaihteitakin viritelty sinne keskiön paikkeille.
Santtu75
25.01.2023, 18.45
Miten napavaihde eroaa vaihdelaatikosta? Eikö ne ole periaatteessa sama asia?
Nyt kun puhutaan sähköavusteisista pyöristä, niin tarkoitus olisi että moottori ja vaihdelaatikko olisivat "yhtä pakettia" mistä sitten polkijan ja moottorin tuottama voima kulkisi vaihteiston kautta välitettynä hihnalle/ketjulle joka välittäisi sen sitten kiintällä rattaalla olevalle takapyörälle.
Kun napavaihteessa moottorin ja polkijan voima välitettöisiin hihnalla/ketjulla takanavassa olevalle vaihteistolle joka sitten tekee välityssuhteen muunnoksen takanavalla.
Santtu75
25.01.2023, 18.49
Eli jos napavaihteen siirtää 40cm eteenpäin, niin se muuttuu vaihdelaatikoksi? Onhan niitä napavaihteitakin viritelty sinne keskiön paikkeille.
Niin, tuo Pinion taitaa olla se kuuluisin vaihtoehto noista polkupyörän vaihteistoista https://pinion.eu/
Nyt sitten tavoite olisi saada tuo moottori ja vaihteisto lyötyä yksiin kuoriin tuohon keskiön tietämille.
maalinni
25.01.2023, 18.50
Nyt kun puhutaan sähköavusteisista pyöristä, niin tarkoitus olisi että moottori ja vaihdelaatikko olisivat "yhtä pakettia" mistä sitten polkijan ja moottorin tuottama voima kulkisi vaihteiston kautta välitettynä hihnalle/ketjulle joka välittäisi sen sitten kiintällä rattaalla olevalle takapyörälle.
Kun napavaihteessa moottorin ja polkijan voima välitettöisiin hihnalla/ketjulla takanavassa olevalle vaihteistolle joka sitten tekee välityssuhteen muunnoksen takanavalla.
Onko sillä käytännön merkitystä, missä vaihteet sijaitsee fyysisesti? Tietty napavaihteet on jousittamatonta massaa eli sitä kautta ainakin on.
edit: ja tottakai kiekkovalikoima kasvaa vaihdelaatikon myötä eli joo ymmärrän hyödyn.
Santtu75
25.01.2023, 18.57
Onko sillä käytännön merkitystä, missä vaihteet sijaitsee fyysisesti? Tietty napavaihteet on jousittamatonta massaa eli sitä kautta ainakin on.
edit: ja tottakai kiekkovalikoima kasvaa vaihdelaatikon myötä eli joo ymmärrän hyödyn.
Aina tietysti myös ajo-ominaisuuksien vuoksi parempi mitä lähempänä massapainopiste sijaitsee pyörän keskilinjaa.
Mutta tuo tietysti selviää vasta ajan kanssa (jos toimivia yksilöitä saadaan aikaiseksi) onko siitä etua vaiko haittaa.
Ainakin Pinionia on juuri siitä yleisesti kehuttu että hyvä tuntuma hypyissä ja kikkailussa kun painopiste on keskellä ja matalalla. Ei siitä nyt ainakaan haittaa voi olla.
Isompana plussana kuitenkin pidän sitä että vaihteisto voi olla suljettu ja huoltovapaa, ja hihnavedon kanssa myös huollon tarve vähenee entisestään. Ei ole takavaihtaja solmussa ekassa kivikossa, eikä tarvi miettiä onko se korvake nyt ihan kunnolla suora vai ei.
Sama homma tuon Revonten ohjaimen kanssa. Ilmeisesti näyttää akun varaustilan ledeillä, ja napeista vaihdetaan viahteet ja yhdellä napilla valo päälle/pois. Kaikki tarvittavat ominaisuudet eikä mitään ylimääräistä. Paljon muuta löytyy sitten kännykällä ja se riittää.
Spessujopo
25.01.2023, 22.07
https://images.almatalent.fi/1200x/https://assets.almatalent.fi/image/5a4c6d12-ba7a-5b15-8c5f-a026772766d6
Mitähän tälle projektille kävi? Kumminkin jo 2020 vuonna ollu valmiin näköinen peli ja luvattiin että tulee myyntiin samana vuonna.
^Maaliskuussahan on messut Helsingissä, josko siellä olisi aiheesta jotain?
Paljon muuta löytyy sitten kännykällä ja se riittää.
Kyllä mä haluan rangen näkyviin johonkin muualle kuin kännyyn. Ei sitä kännyä siellä metsässä ole aikaa kaivella.
Petri Tuomenpuro
27.01.2023, 06.25
Ei täytä. Surron on tuskin yhtä nopea alamäkeen kuin emtb. Lisäksi ajopaikkoja on aika nihkeästi kuin se on mopo.
https://ep1.pinkbike.org/p4pb20922993/p4pb20922993.jpg
Tähän vaan se vaihdelaatikko ja sähkömoottori niin avot. Takaloksusta voin tinkiä jos muuten tähdet osuu kohdilleen. Ei ole kuin kuraa perseessä.
https://m.pinkbike.com/news/orange-reveals-a-gearbox-belt-driven-emtb-using-the-intradrive-motor.html
Eikö toi oo nin kun takahaarukan putki nostetaan ylös tossa Orangessa niin ei tarvi runko olla poikki niin kuin ylempi kuva Pässilä ?
^Näinhän se on. Tukevampi rakenne.
Perän jäykkyys toki on täysin eri asia muutenkin kun kyseessä on alumiini täysjousto eikä titaani jäykkäperä. Ei tuollainen koneistettu coupleri takahaarukkaa mitenkään heikommaksi tee, päin vastoin se on jäykempi kuin ohutseinämäinen yhtenäinen putki. Noitahan on maailman sivu ollut hihnavetoisissa pyörissä.
Onko tuota Intradrive systeemiä näkynyt muissa vehkeissä? Aika protolta näyttää vielä, kova että shifterin vaijeri (tai johto? aika paksu johdoksi...) menee näytöstä läpi ja jatkaa matkaa toiselta puolen vaihteistolle. :D
Spessujopo
28.01.2023, 12.45
https://m.pinkbike.com/news/orange-reveals-a-gearbox-belt-driven-emtb-using-the-intradrive-motor.html
No siinähän se! Uskoisin tähän projektiin ainakin 33% enemmän jos kaikki moottorin kiinnikepultit olisi paikallaan.
No siinähän se! Uskoisin tähän projektiin ainakin 33% enemmän jos kaikki moottorin kiinnikepultit olisi paikallaan.
Siinähän sanotaan, että runko sopii ep8:lle. Ei ole tuota moottoria varten tehty.
Spessujopo
28.01.2023, 22.38
Ja toi moottorin valmistaja kehuu että menee ep8 kiinnikkeisiin kiinni. Ainakin sivuillaan.
Takas tohon pinkbiken juttuun
Orange told us it was really simple to fit the new motor and battery as it all just bolts into the frame as if it was a Shimano system.
Ja tämä on lopputulos
https://ep1.pinkbike.org/p3pb22955202/p3pb22955202.jpg
Voihan toi olla vaan Orangelta brittihuumoria, jos shimanolla toleranssit vähä sinnepäin :)
Ei siinä ole kiinnikettä kummassakaan moottorissa vaan siihen tulee orangen oma pohjapanssari.
Ehkä ei sovi paikalleen tai ei ole haluttu messuilla peittää sillä tuota intradriveä.
https://www.cyclingabout.com/wp-content/uploads/2022/07/Intradrive-Gearbox-Drive-Unit.jpeg
https://i0.wp.com/www.bikemag.com/wp-content/uploads/2020/08/20200503-Fotografie-Shimano-2020_05_0347863_HR02.jpg?w=1600
https://p.vitalmtb.com/photos/products/36487/photos/86924/original_photo_198932.jpg?VersionId=i3MeBn4X9kYP6v gEqyv9n.WJ7YClMqIE
Spessujopo
29.01.2023, 11.51
Katos piru vie, olin taas väärässä. Nyt usko nousi 33% projektiin :)
Toi pohjapanssari on kyllä hyvä idea jota toivois enemmänkin valmistajilta. Aika pehmeätä matskua noi moottorien kuoret.
No eikös tuossa ep8 ole panssari jo vakionakin. Näkyy ihan selvästi tuossa kuvassa. Tietty ei metallisesta suojasta mitään haittaa ole lisänä.
EP8:n ”panssari” on lähinnä vitsi. Lisäksi se muovilirpake on neljän millin ruuveilla kiinni koneen rungossa, mistä ne repeää ekassa kosketuksessa. Ja mistäkö tiedän…
Kyllä mä haluan rangen näkyviin johonkin muualle kuin kännyyn. Ei sitä kännyä siellä metsässä ole aikaa kaivella.
Jaa. Kyllä mä olen pärjännyt pyörällä, jossa ei rangea näe kuin kännykästä. Ja eipä tule rangea vilkuiltua. Punaista toi kai alkais alle 20% akulla näyttämään tossa junction boksissa (ja vilkuvaa punaista alle 10%). Enpä ole noin alas kyllä edes koskaan päässyt…
Santtu75
30.01.2023, 10.34
Jaa. Kyllä mä olen pärjännyt pyörällä, jossa ei rangea näe kuin kännykästä. Ja eipä tule rangea vilkuiltua. Punaista toi kai alkais alle 20% akulla näyttämään tossa junction boksissa (ja vilkuvaa punaista alle 10%). Enpä ole noin alas kyllä edes koskaan päässyt…
Eiköhän tuossakin asiassa ole kyse siitä että jokaisella on hieman erilaiset mieltymykset ja halut asioiden suhteen.
itse kyllä haluan suoraan pyörästä (ei siis kännykän kautta) mielummin enemmän kuin vähemmän tietoja. Esimerkiksi tarkka akun jäljellä oleva kapasiteetti (ei 20%:n hyppäyksin) ja arvioitu range kuuluu näihin mielestäni tärkeisiin asioihin mitä tulisi näkyä.
sitten nopeus, kadenssi, ajettu matka, käytetty ajo-aika yms. ovat mielestäni ihan mukavia ”hyvä tietää” asioita mutta eivät pakollisia.
Sitten vielä sopivalla karttapohjalla oleva Navigaattori on tuntemattomille metsäpoluilla ajaessa ihan kätevä (itselläni kaksi pyörää vanhemmalla Bosch:n Nyon ja yksi uudella Nyon:lla varustettuja ja ovat kyllä omaan mieleeni, vaikka tajuan että kaikki eivät niistä perusta).
Nuo nopeudet, ajat ja muut asiat näkee karoosta/garminista/tms jota liikutellaan muutenkin eri pyörien välillä.
Jäljellä olevat kilsat olis teoriassa kiinnostava tieto, muttakun käytännössä se pyörä ei tiedä millaista reittiä aijot ajaa niin se tieto ei pidä kuitenkaan paikkaansa, jolloin se on täysin turha tieto.
Näin ollen ainoa vaihteistosta/moottorista ajon aikana tarvittava tieto on akun kapasiteetti. Siihen riittää hyvin tuommoinen 20% skaala, varsinskin jos se viimeinen 20% pystytään vielä jakamaan vilkkumisella 10% steppiin.
Kuten sanottu, tarpeita on erilaisia, eikä tässä kukaan ole oikeassa. Itse en pidä esimerkiksi rangea hyödyttömänä tietona. Sehän tosiaan kertaa jäljellä olevan avusteisen matkan sen hetkisellä avustustasolla (näin siis Shimanossa). Jos mulla on vaikka 40 km lenkkiä jäljellä ja rangea 35km, tiedän, että on syytä alkaa himmailemaan.
Muutenkin sähköpyörästä olisi hyvä saada mieluummin enemmän kuin vähemmän tietoa. Ei niitä ole pakko katsoa, jos ei koe saavansa hyötyä.
Kuten sanottu, tarpeita on erilaisia, eikä tässä kukaan ole oikeassa. Itse en pidä esimerkiksi rangea hyödyttömänä tietona. Sehän tosiaan kertaa jäljellä olevan avusteisen matkan sen hetkisellä avustustasolla (näin siis Shimanossa). Jos mulla on vaikka 40 km lenkkiä jäljellä ja rangea 35km, tiedän, että on syytä alkaa himmailemaan.
Muutenkin sähköpyörästä olisi hyvä saada mieluummin enemmän kuin vähemmän tietoa. Ei niitä ole pakko katsoa, jos ei koe saavansa hyötyä.
En tiedä saisinko hyötyä näytöstä ajon aikana, näyttö EM-800 kyllä näyttäisi kaiken tarpeellisen . EP8 range Ecolla täydellä akulla 227 km ja kun olen takaisin se näyttää 90 km. Välillä en rangea koskaan katso , akun varauspalkki (1-5) näyttää tarpeellisen. Ecolla en aja koskaan koska ajan sähköavusteisella ja lenkit on vauhdikkaita n. 40 km polkuretkiä ja akku 726 kWh. Tieto lisää tuskaa , nopeus ja akun palkit näkyy ajon aikana. Muutaman kerran kellon ajan varmistanut näytöstä. Mutta joku toinen haluaa tietää keskinopeuden tai kadenssin ajon aikana ja sen näkee onneksi halutessaan.
Varmasti yleistyy laatikko. Toki pyöräily on täynnä keksintöjä jotka ei yleistynyt. Tai sitten tahalleen kitketty pois jollain säännöillä. Niin kun nojapyörät lähti kilpailuista. Eikä kaikki käytä vieläkään vapaaratasta kuten lähetit en siis puhu näistä ruokakuskeista jotka käyttää mitä vaan mikä liikkuu. Vaan niistä oikeista fillariläheteistä vaik luulisi niillä olevan avustimet nykyään. Mä ainakin tykkään postipyörästä nyt kun se on sähköistetty.
Takamisakari
13.02.2023, 11.08
Niin, tuo Pinion taitaa olla se kuuluisin vaihtoehto noista polkupyörän vaihteistoista https://pinion.eu/
Nyt sitten tavoite olisi saada tuo moottori ja vaihteisto lyötyä yksiin kuoriin tuohon keskiön tietämille.
Pinion lienee ainakin tällä hetkellä suurin valmistaja, eli voisi kuvitella että varaosiakin saisi jos on vaan osaaja kuka tekee. Jotenkin itse ajattelisin että kun noita yhdistettyjä paketteja ei saa, "vakio"mosa ja "vakio"vaihdelaatikko voisi olla kaikista järkevin vaihtoehto pitkäaikaiseen ja kovaan käyttöön. Jos hankkii kovalla rahalla ensimmäisen yhdistelmäpaketin ja ajaa suomen olosuhteissa esim kunnon maastoajoa niin porsimisen mahdollisuus on varmasti suurempi kuin jo pidempään tuotannossa olleilla osilla?
Santtu75
13.02.2023, 12.16
Mutta tuohan olisi vain puolinainen ratkaisu, koska tuohan tarkoittaa sähkömoottoria takanapaan eli silloinhan se tilanne että vain polkijan tuottama voima välitetään vaihteiston kautta ja sähkömoottori on vaihteiston jälkeen vs. nykyinen tilanne maastopyörissä keskiömoottorillisissa joissa sekä polkijan että sähkömoottorin tuottama voima tulee välitettynä vaihteiston kautta.
Takamisakari
13.02.2023, 19.15
Äh, niin tarkoittaakin, tuli ajatusvirhe. Jutila sanois että mennään eteenpäin..
Olikos täällä vielä puhetta Hondan vaihdelaatikosta:
https://youtu.be/sUB-_-BM7gg
Tuli pinkbikessa vastaan, ilmeisesti siis patentti umpeutumassa niin tiedä vaikka löytäisi tiensä (muokattuna) sähköpyöriin.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.