Näytä tavallinen näkymä : Työmatkapyörä: napavaihteet, hihnaveto, ei sähkö
Työmatkapyörä hakusessa, työmatka 9,7 km/suunta, Ihan surkeimmilla ajokeleillä pyörä jää talliin ja menen bussilla
toiveita: Napavaihteet, hihnaveto, rentsi ajoasento, lokarit saisi sopia pyörän tyyliin ja levyjarrut varmaan toimii paremmin kuin vannejarrut. En halua sähköpyörää. Hintaa vaikka 2000e.
Ollaan siis Lahden alueella, missä kaupunki levittää happoja pyöräteille. Tästä syystä mahdollisimman huoltovapaata kokonaisuutta haetaan eli hihnavedosta plussaa (ketjun kanssa varmasti pärjätään, jos pyörä muuten toimiva). Napavaihteet ehdoton. Mäkiä matkan varrella, joten sinkulalla ei pärjää.
Ja koska ollaan Lahdessa niin pyörä saisi näyttää aika peruspyörältä, koska kuvittelen, että silloin se ei lähde niin herkästi sosialisoinnin piiriin (toki varmasti asiansa osaavat pyörävarkaat osaavat katsoa arvopyörät).
Pelagon Hanko Street on jo aika lähellä toivomuksia, mutta katsotaan mitä muuta löytyisi. https://pelagobicycles.com/hanko-street/?lang=fi
Ehdottakaa spekseihin sopivia pyöriä ja saa ehdottaa myös rakenteluprojektia hyvän rungon muodossa.
https://www.canyon.com/fi-fi/hybridipyorat/tyomatkapyorat/commuter/commuter-6/2797.html?dwvar_2797_pv_rahmenfarbe=BK Tuosta voi riisua kaiken exrätran pois jos haluaa.
https://www.canyon.com/fi-fi/hybridipyorat/tyomatkapyorat/commuter/commuter-6/2797.html?dwvar_2797_pv_rahmenfarbe=BK Tuosta voi riisua kaiken exrätran pois jos haluaa.
Canyonista commuter 5 on fiksumman hintainen https://www.canyon.com/fi-fi/hybridipyorat/tyomatkapyorat/commuter/commuter-5/2796.html?dwvar_2796_pv_rahmenfarbe=BK toki siihen joutuu sitten laittamaan lokarit ja valot.
Cube Hydessa olisi pystympi ajoasento ja paremmat rengastilat: https://rtech.fi/tuote/cube_hyde_pro_2023_hybridipyora?attr1_id=525
viljosiilo
20.01.2023, 19.25
Tarkoitatko Pelagon Hanko Commuteria? Siinä on siis ainoana noista Hanko-malleista napavaihteisto.
Itsellä on ollut Hanko Commuter kesästä saakka ja olen suunnilleen samanpituista työmatkaa kuin sinulla sillä ajanut. Pyörä on siihen käyttöön oikein sopiva ja kulkee etulastattuna jopa mukavammin kuin ilman. Harrasteajeluja en tuolla mielelläni korkeahkon painon takia tekisi. Tuo on hieman rajoitetusta rengastilastaan (n. 37c lokareilla) huolimatta toiminut myös hyvin talviajoissa enkä ole vielä kertaakaan pyörän hankinnan jälkeen joutunut täällä Helsingissä käyttämään bussia työmatkaan. Myöskään dynamovaloista en ympärivuotisessa työmatkapyöräilyssä en enää luopuisi.
^Onkos remmiveto? Itse työmatkoihin napadynamoa koskaan kaivannut, nykyaikaiset ladattava tehokkaita, edullisia ja jopa edullisia joten moiseen referenssiin kannata ainakaan takertua.
Ehdottamani Canyon oli vain malli, tuo Antsan Cube aivan huomioitava pyörä myös.
jussitre
20.01.2023, 21.43
Tuossa olisi suht rento teräsrunko, hyvät osat eikä näytä kummoiselta. 42-milliset Marathon Winterit menee lokarien kanssa.
https://www.fahrradmanufaktur.de/en/katalog/t-700-shimano-alfine-11-gang-freilauf-disc-gates-908-2022
vihtis83
20.01.2023, 22.37
Ollaan siis Lahden alueella, missä kaupunki levittää happoja pyöräteille.
Pientä helpotusta pyörän valintaan tuo se että tästä hapon levityksestä ollaan onneksi jo luopumassa:
https://www.lahti.fi/uutiset/lahti-korvaa-pyorateiden-talviharjausmenetelman-oulun-mallilla/
https://www.lahti.fi/uutiset/jalankulku-ja-pyorateiden-talvikunnossapito-hoidetaan-auraamalla-ja-hiekoittamalla/
Runkoina saatavia vaihtoehtoja vois olla Soma Wolverine tai Veloheld Path (myös kompliittina). Nuo on terästä, mut ainakin Wolverinessa on kai ruostesuojaus. Veloheldistä en oo varma.
https://www.veloheld.de/veloheld-path/
Hyvä, että Lahdessa siirrytään Oulun malliin. Toverit valittaneet aikaisemmin siitä, kun osat ruostuu ja vaatteet on aina likaiset.
Pelago on tällä vahvoilla vaikka se hihnaveto vielä houkutteleekin.
Löysin tuolta toisesta keskustelusta tällaisen vaihtoehdon https://www.schindelhauerbikes.com/en/Bikes/Current/Gustav.html
Löysin tuolta toisesta keskustelusta tällaisen vaihtoehdon https://www.schindelhauerbikes.com/en/Bikes/Current/Gustav.html
Aika ylihintainen, jos tuolla summalla ei saa vielä Alfinea, vaan tulee Nexus-napa.
Gatesin hihnoissa ja rattaissa kannattaa huomioida, että onko ne CDN:ää vai CDX:ää. Valmistajan sivuilta: "CDN line offers an entry-level option for more recreational riding", ei oikein herätä luottamusta talvikäyttöä ajatellen. Rattaiden ja hihnan päivittäminen jälkikäteen CDX:ään on melko kallis paukku.
Kiitos Puskis infosta.
Pelagon kanssa keskusteltu Hanko Commuterista ja hihnaveto onnistuu heidän kauttaan toimittamalla tarvittavat osat huoltoon tilauksen jälkeen.
^Tuli vaan mieleen että ei taida saada takahaarukkaa poikki? Mutta lienee väärässä jos liikkeesä niin sanotaan.
Jos ilmoittavat, että asia hoituu niin mikäs homma se on katkaista haarukka rautasahalla ja asentaa liitokseksi sopivaa palikkaa*?
*EDIT: frame splitter (https://www.google.com/search?q=frame+splitter+for+belt+drive&rlz=1C1GCEA_enFI988FI988&sxsrf=AJOqlzWGdQpYY_u3V1ibc2sh5UTMn7xLLQ:167453864 5895&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjHxJrJvt_8AhXZk4kEHczWBaoQ_AUoAXoECAEQA w&biw=1452&bih=956&dpr=1) on palikan nimi
^Niin, jos ilmoittavat mutta lienee kysyjä maksaa senkin työn?
Ei customointeja hyväntekeväisyystyönä tehdä.
^Ei tosiaan, tehdäänkö nuo vielä Belgiassa ja onko tuotanto siirretty kiinaan?
Striimaaja
24.01.2023, 07.29
Tein edelliseen pyörääni Nexus-8 —> Alfine-8 -päivityksen ja kyllä
kannatti. Nyt ajelen ketjuvaihteilla, mutta voisin joskus kuvitella vielä ajavani uudestaan myös Alfine-8:aa. Nexus-8:aa en enää ostaisi.
Pelagosta vielä sen verran, että mainitsivat testanneensa hihnavetoja itse Hanko Commuterissa hyvällä menestyksellä. Oletan siis, että tietävät miten muutos tehdään runkoon. Oletan (ja olen henkisesti valmistautunut) myös, että muutostyöstä jotain pitää maksaa.
^Eihän sitten mitään hätää, tilausta vaan tekemään!
jukuusin
05.02.2023, 15.13
Itselläni on vähän samoille spekseillä pyörä mietinnässä kun vuodelta 2009 oleva Trek Fx 7.6 alkaa olla jo vähän vanha.
Miten olisi Trek District?
-hihnaveto
-napavaihteet
-levyjarrut
-ovh 1999€
jukuusin
08.02.2023, 07.32
Ei taida olla Trec district 4 kenelläkään kokemuksia?
^Eipä tuossa mitään vikaa teknisesti, suht perinteinen pappapyörä. Varmaan hyvin käytännöllinen työmatkoilla. Toisaaltaan miettii että onkos loppupeleissä mitään (todellisia) perusteluja maksaa tuplahinta ketjuvaihteiseen verrattuna?
https://www.bicycling.com/bikes-gear/a38335471/tested-trek-district-4-stagger-commuter/
Canyon Commuter 5 -mallille myös ääni täältä; täyttää hyvinkin nuo ehdot: 8-vaiht. napavaihde, hihnaveto ja kevyt 11kg.
Lokarit saa lisävarusteena, 51€, on vielä asentamatta hyllyssä.
Nyt 2kk sellaisella ajellut (reilut 500km) ja tyytyväinen ollut ennen kaikkea keveyteen niin ajossa kuin nostaessa.
Mukavasti rullaa. Ja hiljainen.
Tein videon (3min15s):
https://youtu.be/0rKX9AXHi4g?si=eRFCv1vHkSra2Pcw
kmruuska
13.09.2023, 17.15
Canyon Commuter 5 -mallille myös ääni täältä; täyttää hyvinkin nuo ehdot: 8-vaiht. napavaihde, hihnaveto ja kevyt 11kg.
Lokarit saa lisävarusteena, 51€, on vielä asentamatta hyllyssä.
Mistä löysit uuteen Commuter 5:een sopivat lokarit? Siinä kun on takana vain sisäpuolella ruuvinreiät eikä normilokarit istu.
Ostin WMN-version puolisolle enkä ole löytänyt sopivia mistään. Orggisvalmistaja Herkelmannilla on valikoimassa mutta niitä ei ole ollut saatavilla pitkiin aikoihin.
Mistä löysit uuteen Commuter 5:een sopivat lokarit? Siinä kun on takana vain sisäpuolella ruuvinreiät eikä normilokarit istu.
Ostin WMN-version puolisolle enkä ole löytänyt sopivia mistään. Orggisvalmistaja Herkelmannilla on valikoimassa mutta niitä ei ole ollut saatavilla pitkiin aikoihin.
Otin nämä Canyonin sivuilta löytyvät pikakiinnitteiset muovilokarit Commuter 5 tilauksen yhteydessä:
SKS Speedrocker Fender Set 40mm 51,95 €
https://www.canyon.com/fi-fi/pyorailytarvikkeet/tarvikkeet/pyoratarvikkeet/polkupyoran-lokasuojat/sks-speedrocker-fender-set-40mm/10004187.html
Ja ainakin pikaisella kokeilulla takalokari istui suht.hyvin, metallitangon pituutta voisi n. 1cm verran ehkä lyhentää, jos haluaa hifistellä.
Etupäähän en ole vielä kokeillut paketista, mutta sopinevat, kun kiinnitys on etuhaarukassa.
JohnnyBuzz
14.09.2023, 09.00
Canyon Commuter 5 -mallille myös ääni täältä; täyttää hyvinkin nuo ehdot: 8-vaiht. napavaihde, hihnaveto ja kevyt 11kg.
Lokarit saa lisävarusteena, 51€, on vielä asentamatta hyllyssä.
Nyt 2kk sellaisella ajellut (reilut 500km) ja tyytyväinen ollut ennen kaikkea keveyteen niin ajossa kuin nostaessa.
Mukavasti rullaa. Ja hiljainen.
Täähän vaikuttaa asialliselta peliltä. Itsekin vastaavantyyppistä pyörää miettinyt. Miten leveän renkaan tuohon saa mahtumaan? Kiinnostelisi hieman siirtyä hihnavetoiseen, mutta etsinnässä olisi pyörä, jossa mahtuisi pyörimään tyyliin 2.1” maastorengas lumisia kelejä varten. Lokarit voisivat hyvin olla mallia pika, niin saa leveämmän renkaan mahtumaan. Ehkä ainoa miinus tossa on 27.5” -renkaat, mutta liekö niissä hirveästi eroa 29-tuumaisiin työmatkakäytössä?
^Jos 1.5" vakiona menee lokasuojien kanssa niin turha kuvitella + 2" menevän...
Täähän vaikuttaa asialliselta peliltä. Itsekin vastaavantyyppistä pyörää miettinyt. Miten leveän renkaan tuohon saa mahtumaan? Kiinnostelisi hieman siirtyä hihnavetoiseen, mutta etsinnässä olisi pyörä, jossa mahtuisi pyörimään tyyliin 2.1” maastorengas lumisia kelejä varten. Lokarit voisivat hyvin olla mallia pika, niin saa leveämmän renkaan mahtumaan. Ehkä ainoa miinus tossa on 27.5” -renkaat, mutta liekö niissä hirveästi eroa 29-tuumaisiin työmatkakäytössä?
n. 1cm tilaa renkaan ympärillä ja kun lokari kiinni, niin ei juuri extraa tila ole. 27,5” vs. 29” erosta en osaa sen enempää kommentoida.
8.vaihteiston välityksistä sen verran, että 1. vaihde on todella pieni, eli sillä menee istualteen jyrkempikin mäki, todella mukava. Ja 8.vaihde sitten kovempiin vauhteihin. Näissä välityksissä on iso ero aiempaan 7-vaihteiseen Helkamaan verrattuna. Ja pyörän painossa aivan valtava ero (17kg Helkama Hybrid vs. 11kg Canyon Commuter 5; eron huomaa hyvin, kun pyörän nostaa auton takakonttiin).
Omasta mielestä lokasuojallisessa talvipyörässä täytyy olla hieman tilaa ettei lumi/sohko tuki...
JohnnyBuzz
14.09.2023, 11.45
n. 1cm tilaa renkaan ympärillä ja kun lokari kiinni, niin ei juuri extraa tila ole. 27,5” vs. 29” erosta en osaa sen enempää kommentoida.
8.vaihteiston välityksistä sen verran, että 1. vaihde on todella pieni, eli sillä menee istualteen jyrkempikin mäki, todella mukava. Ja 8.vaihde sitten kovempiin vauhteihin. Näissä välityksissä on iso ero aiempaan 7-vaihteiseen Helkamaan verrattuna. Ja pyörän painossa aivan valtava ero (17kg Helkama Hybrid vs. 11kg Canyon Commuter 5; eron huomaa hyvin, kun pyörän nostaa auton takakonttiin).
Okei, no sitten ei sovi omiin tarpeisiin. :( Talvella kuitenkin paljon mukavampi ajaa vähän leveämmällä renkaalle.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.