PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kuuspultti versus Centerlock

nure
19.01.2023, 18.54
https://tekniikanmaailma.fi/tiesitko-polkupyorien-jarrulevyissa-vastakkain-on-kaksi-standardia-joista-vanhempi-ja-kompelompi-on-jostain-syysta-edelleen-niskan-paalla/
Mitä mieltä asiasta?

JackOja
19.01.2023, 19.53
Mitä mieltä asiasta?

Ihan sama. Kumpiakin on fillareissa ja kumpikin toimii.

K.Kuronen
19.01.2023, 19.55
Centerlock irtoaa vähän pienemmällä vaivalla, jos sillä on merkitystä.

Aakoo
19.01.2023, 20.08
Ottaen huomioon että jarrulevyjä ei tarvitse juurikaan irrotella, niin en näe asialla olevan mitään merkitystä.

navajokoira
19.01.2023, 20.08
Kuuspulttiin saa kiinteän rattaan kiinni. Enkä tykkää vääntää isolla momentilla yhtään mitään mikä saattaa luiskahtaa. Eipä näitä toki yleensä tarvitse availla.

jalkkis
19.01.2023, 20.14
Kuuspulttiin saa kiinteän rattaan kiinni. Enkä tykkää vääntää isolla momentilla yhtään mitään mikä saattaa luiskahtaa. Eipä näitä toki yleensä tarvitse availla.Molempia käyttäneenä melkein ottaisin kuuspultin. Se aukeaa normityökaluilla ja pienillä momenteilla. CL:ää on paria versiota ja just toi luiskahdusvaara on läsnä aina kun availee.

maalinni
19.01.2023, 21.04
Molempia käyttäneenä melkein ottaisin kuuspultin. Se aukeaa normityökaluilla ja pienillä momenteilla. CL:ää on paria versiota ja just toi luiskahdusvaara on läsnä aina kun availee.

Samaa mieltä

K.Kuronen
19.01.2023, 21.09
Mulla viimeiset kolme kiekkoparia on ollut centerlockilla, niin seuraavatkin pysyvät varmaan perheessä.

Vanhimmat käytössä olevat on sitä toista laatua, eikä niissäkään ole mitään ollut.

Ulkonäöllisesti pidän enemmän centerlockista ja kun kaikki lukkomutterit ovat sisäpuolisella hammastuksella, niin ei ole lipsumisen mahdollisuus käynyt edes mielessä.

Se isompi lukkomutteri on lipsumisen kannalta hankalampi.

maalinni
19.01.2023, 21.10
Centerlock levyä kun ostaa, niin pitää osata valita oikeanlainen lukkorengas. Nimimerkillä ostin kerran vääränlaisen.

K.Kuronen
19.01.2023, 21.16
Aika usein on osattava ostaa oikea osa.

maalinni
19.01.2023, 21.17
Joo yllättävän usein. Mutta en kyllä oman kokemuksen perusteella sanoisi centerlockia ylivertaiseksi.

K.Kuronen
19.01.2023, 21.20
En mäkään. Enemmän määrää se, kumpaa sattuu ennestään olemaan.

nure
19.01.2023, 21.25
Kuuspulttiset ilman muuta, kevyet, titaanipultit ja torx, ei sen kummempaa. Teknisestihän kuitenkaan mitään merkitystä.

JackOja
19.01.2023, 21.32
Absoluteblackin lukkorengas on kohtuu kevyt, 5,8 g.

https://absoluteblack.cc/centerlock-lockring2.html

paaton
19.01.2023, 22.42
Nurelle voi tulla kauheutena, ettei noissa kokoinaisuutena taida olla yhtään painoeroa. Siis kun ottaa navatkin huomioon. Todennäköisemmin CL on kevyempi.

Centerlock on kanssa levynä tukevampi, eikä nuo ole alkaneet kihnuttamaan samoin kuin normaalit kuuspulttiset. Noissahan on järkiään valettu tai koneistettu spideri, eikä sellainen suora lätkä.

F. Kotlerburg
19.01.2023, 23.00
Onhan noista katkenneista ja nyppääntyneistä pulteista 6-boltin kanssa saanut lukea.

Samaa mieltä kuin Oja eli ei mitään väliä.

nure
20.01.2023, 00.00
Päätön, hieman keveämpiä kuuspulttiset ja tarjonta parempaa kun ei kiinnosta nuo virvelitehtaan levyt. Verrokkina centerlockissa Now8:n levy ja KCNC:n lukkorengas. Myös en pitänyt tuosta kahden eri lukkorenkaan vaihtoehdosta, standardi standardin sisällä. Lisäksi kuuspultti levyjen tarjonta selkeästi parempi, voi olla että voi uudempi hävitä ennen kuin Shimano taas keksii jotain uutta kuluttajan kiusaksi...
Toisaaltaan kun levy kiinni navassa niin käytännössä ei kummaakaan eroa normi käytössä.

maalinni
20.01.2023, 08.06
6-laukeavan voi kiristää (siis tarkistaa kireyden) irroittamatta kiekkoa. +1

nure
20.01.2023, 08.25
^ Tuokin vielä (Jos) ilmenee tarvetta ja yleensä aina sopiva työkalu mukana. +2

K.Kuronen
20.01.2023, 08.44

Mulle ei ole vielä tullut vastaan tilannetta, jossa pultit tai lukitusmutteri olisi auki kiertynyt. Jos näin kävisi, niin jotakin olisi pielessä ja vaatisi perehtymistä.

F. Kotlerburg
20.01.2023, 09.03
Aika vakava user error jos tuollaiselle tarve.

JackOja
20.01.2023, 09.07
Kuinka monella on pultit tai lukitusrengas löystynyt koskaan? Kuullostaa joltain hobittien tai muiden satuolentojen ongelmalta.

K.Kuronen
20.01.2023, 09.09
...vähän arvelen kentällä tapahtuvia kireyden tarkistuksia jollakin kuusiokoloavaimella: riski ylikiristämisestä kasvaa potenssiin.

maalinni
20.01.2023, 09.53
Aika vakava user error jos tuollaiselle tarve.

Eihän niiden tarvitse olla löysällä, jos haluaa tarkistaa kireyden. Kerran vuodessa on ainakin minulla tapana kiristellä kaikki pultit ja mutterit mitä fillarista löytyy.

JackOja
20.01.2023, 09.54
Jos kerran vuodessa tarkistaa niin jaksaa kai kiekonkin irroitella?

F. Kotlerburg
20.01.2023, 10.45
Kyllähän sitä pitää nyt kerran vuodessa kiekon laakeritkin tarkistaa, joten vaatii kiekon pois ottamisen joka tapauksessa. No ollaan fillarifoorumilla niin aina joku skenaario saadaan kehiteltyä.

MRe
20.01.2023, 11.05
Mä en kyllä tarkistele mitään. Sitten sen huomaa, kun hajoaa... Kuuspulttisissa on mun mielestä enemmän vaihtoehtoja.

Centerlock on kanssa levynä tukevampi, eikä nuo ole alkaneet kihnuttamaan samoin kuin normaalit kuuspulttiset. Noissahan on järkiään valettu tai koneistettu spideri, eikä sellainen suora lätkä.

Erillisellä spiderilla varustettuja sekä eripaksuisia levyjä löytyy myös kuuspulttisista. Sanoisin jopa että enemmän kuin CL-levyistä.

---
Lisäksi jos otetaan sellainen hypoteettinen tilanne, että jarrulevyn kiinnitys löystyisi metsässä, 6-pulttinen on helpompi kiristää ja siihen todennäköisesti löytyy myös avain repusta tai muualta. CL-levyyn sen sijaan ei. Toki vähän löystyneenäkin CL edelleen toimii. Jos 6-pulttisesta onnistuu hukkaamaan kaikki pultit, edelleen voi siirtää toisesta kiekosta kolme pulttia ja sillä pääsee kotiin.

paaton
20.01.2023, 11.11
Mun mielestä ne 6boltit on aina samanlaisella suoralla spiderilla. Ei tuonne muunlaista taida väliin mahtua.

F. Kotlerburg
20.01.2023, 11.19
Niin ne on. Muunlaisellahan se levy menisi ihan väärään kohtaankin.

paaton
20.01.2023, 11.20
Enkä minä tiedä onko tuolla käytännön merkitystä. Olen aina laittanut sellaisen levyn, mikä sopii kiekkoihin. Hirveen paljon helpompaa noin.

Mutta minusta tuo cl on tukevampi rakenteeltaan. Eron huomaa kun katselee tuota spideria sivusuunnassa.

F. Kotlerburg
20.01.2023, 11.22
Eipä sillä ole. Se spiderin niittaus levyyn on jo sellainen kohta, joka on heikompi.

paaton
20.01.2023, 11.24
Eipä sillä ole. Se spiderin niittaus levyyn on jo sellainen kohta, joka on heikompi.

Tuonhan on tarkoitus uida ja joustaa tuosta kohtaa. Siis ettei laikka väänny lämmöstä.

paaton
20.01.2023, 11.26
Ja just tuon vuoksi se cl on mun mielestä parempi. Spideri on selvästi itse levyä tukevampi.

F. Kotlerburg
20.01.2023, 11.36
Niin mitäpä sillä tukevuudella on väliä, kun levy joustaa jo eri kohdasta.

paaton
20.01.2023, 11.40
Niin lämmön vuoksi se niittaus antaa periksi. Muuten se spideri just kääntyisi mukana.

Rataprätkissähän käytetään full floating levyjä, eli noissa on millejä välystä niittauksissa. Ne helisevät komeasti kun laikkaa ravistelee.

paaton
20.01.2023, 11.47
Niin mitäpä sillä tukevuudella on väliä, kun levy joustaa jo eri kohdasta.

Joo tosiaan tämähän on totta.

Teemu H
20.01.2023, 13.02
Avid centerlock-spiderin ja jarrulevyn kiinnityksen niitit löystyivät ja koko levyyn tuli siten pientä klappia. Jarrupalat alkoivat hinkkaamaan --> levy roskiin.

6-pulttisissa ei ole näkynyt irrallisia spidereitä, eli ovat siis parempia :cool:

nure
20.01.2023, 13.49
^Veikkaan että nuo spiderilliset luotu markkinamiesten toimesta kaikille tekniikka friikeille, toisaaltaan kun normilevyt toimii niin miksi vaihtaisi toimivaa kombinaatiota.
Ja ennen kuin joku sanoo jotain niin nehän on helvetin painaviakin!

paaton
20.01.2023, 14.21
^Veikkaan että nuo spiderilliset luotu markkinamiesten toimesta kaikille tekniikka friikeille, toisaaltaan kun normilevyt toimii niin miksi vaihtaisi toimivaa kombinaatiota.
Ja ennen kuin joku sanoo jotain niin nehän on helvetin painaviakin!

Niin tai niille jotka ajaa ja jarruttelee pyörillä. Painon nssntaanhan eivät ole parhaita.

F. Kotlerburg
20.01.2023, 14.55
Titaanipulttien ruuvaaja ja keventelijä huutelee markkinamiehistä ja tekniikkafriikeistä. Oh the irony.

pturunen
20.01.2023, 15.28
Molemmat toimivat. Kalustossa on kumpiakin, mutta jos olisi ollut mahdollisuus valita käyttävänä, niin laittaisin 6-pultit. CL pitää vääntää älyttömän tiukalle pysyäkseen, kerran on jopa auennut ajon aikana eikä toki ollut työkalua matkassa. Tai sitten poistaa sen pienen metalliprikan, joka estää kynsiä lukittumasta kunnolla. Sen jälkeen kyllä pysyy, mutta avaaminen on pelottava kokemus lipsahdusvaaran takia. 6-pultti on muutenkin helpompi, kun CL vaatii erillisen työkalun ja se on varaosana huomattavasti halvempi. Hankalinta on tämä sekäkäyttö, kun vaihtokiekot eivät ikinä sovi ilman säätöä paikalleen.

F. Kotlerburg
20.01.2023, 15.52
Minä niin kovin ihmettelen näitä löystymiskokemuksia. Kumpiakin on ollut ja on ajossa, mutta ei ole moisia ongelmia ollut enkä mielestäni ole mitenkään järkyttävän vahva. Sellaiseen kivaan hartiamomenttiin olen nuo yleensä kiristänyt.

maalinni
20.01.2023, 16.25
Minä niin kovin ihmettelen näitä löystymiskokemuksia. Kumpiakin on ollut ja on ajossa, mutta ei ole moisia ongelmia ollut enkä mielestäni ole mitenkään järkyttävän vahva. Sellaiseen kivaan hartiamomenttiin olen nuo yleensä kiristänyt.

Ainahan se voi olla tehtaalta löysä tms. Kaikkea voi sattua myös kun itse kasailee. 6-pulttista on äkkiseltään kuviteltuna vaikeampi unohtaa kiristää.

paaton
20.01.2023, 16.40
Ai on vai? Yksi mutteri jos jää löysälle, niin levy helisee ja tollompikin huomaa tuon. Kuudesta on helppo jättää osa auki.

Kehitys kehittyy ja esimerkiksi noita jarruja kyllä suunnitellaan suht kovaakin käyttöä varten. Se työmatka kevennetyllä maasturilla ei ole sitä.

F. Kotlerburg
20.01.2023, 16.51
Eihän se silloin ole löystynyt jos valmiiksi löysällä.

nure
20.01.2023, 16.59
Se vaan on äärettömän ihmeellistä kun veljekset puuttuu nimellisiin seikkoihin verraten epä olennaisia seikkoja. Kuka todellisuudessa tarvii jotain extreme tehoja normi olosuhteissa jarruihin? Cantilla, V- jarruillakin pysähtyi mutta nyt nimitetään jostain levyn kiinnityksestä kuin se olisi pyöräilyn syvin olemus?

marco1
20.01.2023, 17.02
Kumpiakin kolisteltu soiroksi, enemmän vaikuttaa se onko spideria vai ei. Eikä ne spiderillisetkaan paljoa enempää kestä.

paaton
20.01.2023, 18.06
Se vaan on äärettömän ihmeellistä kun veljekset puuttuu nimellisiin seikkoihin verraten epä olennaisia seikkoja. Kuka todellisuudessa tarvii jotain extreme tehoja normi olosuhteissa jarruihin? Cantilla, V- jarruillakin pysähtyi mutta nyt nimitetään jostain levyn kiinnityksestä kuin se olisi pyöräilyn syvin olemus?

Kuka tarttee titaanipultteja ja 3gr painon säästöä. Siitähän toi sun koko ketju lähti.
Sellainen laikka laitetaan, mille on kiekossa kiinnitys. Uudet ovat järkiään centerlockeja, koska se on pätevämpiä.

Sinulle ne tehot on extremeä, jos ajetaan pelkkää työmatkaa tasasella maalla. Tai on joskus ajettu.
Joku alamäkikuski, tai ahkerasti alpeilla käyvä, tai jopa siellä asuva saattaa olla toista mieltä jarruista.

Jos ajetaan oikeasti pieniä alppiteitä, ne jarrut kuumentuvat maantiepyörässä tosi paljon. Noita kehitetään ja parannetaan jatkuvasti. Kandee joskus miettiä sitä omaa mahaa pidemmälle.

MRe
20.01.2023, 18.34
^mitkä uudet? Mun mielestä 6-pulttisia julkaistaan edelleen ja cl on vähemmistössä. Ja hyvä niin.

Jaa alppiteillä ja maantiepyörällä. Mä olin koko ajan mtb-genressä, mutta siellähän jarrut onkin nopeuden surma.

usko juntunen
20.01.2023, 20.07
Molempia on kuten varmaan suurimmalla osalla. Toki uusimmat ovat CL -kiinnityksellä (DT-Swiss navat)

Molemmat toimineet, paitsi kerran joutui painimaan CL-etujarrulevyn kanssa niin silloin tuli mieleen, että kyllä 6-pulttia ois parempi. Onneksi oli ongelmaan sopivat työkalut repussa eikä tarvinnut alakaa heittää kiekkoa. Järveen :)

https://photos.app.goo.gl/rKCZCR6pXDj5EhCr9

tchegge_
20.01.2023, 20.58
Pitää kai se pahkeinen ostaa työkalu CL-levyjen kiinnitykseen kun uusissa kiekoissa ei ollut valittavana 6-pulttisuutta.

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

nure
20.01.2023, 21.49
Päätön, jos tykkää titaanipulteista, halpaa hauskaa, kolmisen kymppiä per pää!

Kuitenkin faktaa että kuuspulttisia ainakin maastogenressä selkeästi enemmän tarjolla ja monikohan kokee ongelmaksi Alpit?

Kaikkitietävänä (trollina ) siltikään et ole päätösvaltainen ja oikeastaan perustelutkin suht henkilökohtasia ja johonkin muuhun kuin asiaan suunnattuja.

Kuminauha
21.01.2023, 11.57
Tarvii niitä keskiötyökaluja ja pakka-avaimia muutenkin pyörässä.

kaakku
21.01.2023, 12.13
Kuinka monella on pultit tai lukitusrengas löystynyt koskaan? Kuullostaa joltain hobittien tai muiden satuolentojen ongelmalta.
Kerran on! Centerlock siis. Ihmettelin kun etujarru tuntui oudolta kesken lenkin. Oma vika kun en ollut tehtaan jäljiltä tarkistanut.

nure
21.01.2023, 12.55
Ei pultit koskaan.

MRe
21.01.2023, 14.57
Tarvii niitä keskiötyökaluja ja pakka-avaimia muutenkin pyörässä.

Khyl. Mut harvalla on mukana metsässä. Tai mistä minä tiedän.

CL:ssä riittää, että yksi mutteri löystyy. 6-pulttisessa ei vielä tapahdu mitään, vaikka yksi katoaisi kokonaan.

tchegge_
21.01.2023, 15.04
Mä muistaakseni ajoin ekat lenkit kesällä uusilla levyillä DH-tyyliin eli vain kolme pulttia per levy. [emoji23]

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

Kuminauha
21.01.2023, 15.10
Joo metsässä voi olla toi CL hankala. Ulkosella hammastuksella varustettua voi naputtaa kyllä vaikka talttapäisellä kärjellä tai rengasraudalla takasin kireen suuntaan.

Aika sankari saa olla jos varsinkin CL:ää saa löysäks ajamalla tai ilman että sitä ei oo kunnolla kiristetty. Siinähän on sisäpinnassa hammastus joka pitää sen kyllä paikallaan aika rajussaki menossa.

Sama kyllä pätee myös 6-bolttiin jos vaan on kierrelukite ja lukkolevyt kunnossa.

nure
21.01.2023, 15.26
Ainoa ongelma mitä ollut kuuspulttisten kanssa oli kokeilu alumiinipulttien kanssa, yhden kannan jouduin viilaamaan irroittaakseen, titaanisten kanssa ei ole ollut pienintäkään ongelmaa.

janik
21.01.2023, 15.31
Toisessa on 6 pulttia ja toisessa 1 lukitusrengas liikaa. Voisihan siinä olla centerlock tyyppinen toteutus, mutta lukitus tapahtuisi samalla kun akseli kiristetään. Niin kuin moottoripyörässä takaratas on kiinni navassa. Miinuksena levy irtoaisi kun kiekon irrottaa.

Molempien irtoaminen kesken lenkin jossain kaukana korvessa on niin teoreettinen ongelma, etten kyllä sitä märehtisi. Monta muutakin paikkaa voi hajota, salama tai meteoriitti voi iskeä.

F. Kotlerburg
21.01.2023, 15.48
Khyl. Mut harvalla on mukana metsässä. Tai mistä minä tiedän.

Miksei? Voi se pakkakin löystyä. Sitä ei saa kuudella pultilla kiinni.

paaton
21.01.2023, 15.51
Korjaan, kuudella titaanisella. Alumiiniset ei kestä.

nure
21.01.2023, 19.36
^ Tuo alupultti homma oli vain testi kun oli niin nätit oranssit. Jossain kyllä mainittu että kevyellä kuskilla nekin kestää ainakin maantie käytössä aivan hyvin. Itse kyllä noihin Extraliten titaanipultteihin ihastunut, tarjolla mustina ja kirkkaina.

Hower
21.01.2023, 20.22
Mitä kaikkee sitä voi metässä sattuakaan?
Pitäiskö olla huoltoteline ja vanteen rihtauspukki messissä?

Aakoo
21.01.2023, 20.49
Suosittelen ottamaan myös hitsausvehkeet alupyörälle tai laminointivälineet cuituihmeille matkaan. Otsikon aiheeseen liittyen ei ole koskaan kuuspultti tai centerlock levyn kiinnitys löystynyt itsestään.

F. Kotlerburg
21.01.2023, 20.58
Kyllä ja varavanne ja pinnat.

usko juntunen
21.01.2023, 21.28
No ainaskin kirves. Ruuvipenkki oisi myös kova sana, mutta niitähän on mehtät täynnä.

https://photos.app.goo.gl/j9QRD7a5wvdHSqtXA

Sbafu
23.01.2023, 17.21
#1 = centerlock sisähampaistuksella (helpoin, nopein, nätein)

Marsusram
23.01.2023, 18.13
Eivät Shimanolla ennakoineet läpiakseleita, niin piti jälkikäteen keksiä ulkopuolinen hammastus lukkorenkaaseen :)

nure
23.01.2023, 18.28
^Menee joskus viisaskin vipuun!

^^Kauneudesta voi olla tietty montaa mieltä, itsestä kevyt levy ja titaanipultit edustaa, jos voi sanoa, kauneutta.

jalkkis
23.01.2023, 18.29
Aukesko sisäpuolinen centerlock ihan takapakkatyökalulla vai oliko tässä ihan omansa?

Voisi vaihtaa omat CL:t semmoisiin...

maalinni
23.01.2023, 19.58
Aukesko sisäpuolinen centerlock ihan takapakkatyökalulla vai oliko tässä ihan omansa?

Voisi vaihtaa omat CL:t semmoisiin...

Aukeaa, mutta ei niitä niin vaan vaihdella. Riippuu tosiaan akselista meneekö se sisäpuolinen.

jalkkis
27.01.2023, 19.22
Aukeaa, mutta ei niitä niin vaan vaihdella. Riippuu tosiaan akselista meneekö se sisäpuolinen.

Tartteeko tietää muutakin kuin akselin halkaisija? Nyt on ihan perusläpiakselista kyse.

M A
27.01.2023, 22.43
Kyllä se alumiininen hämähäkki on ihan yhtä tukeva 6-pulttisissakin. Katsoo vaikka tuosta:https://www.verkkokauppa.com/fi/product/675661/Shimano-SM-RT86-jarrulevy-203-mm-6-pultti?gclid=Cj0KCQiAic6eBhCoARIsANlox861pPdmy2nRg VqxMg1ntNBOztzn1MU4rBySoLLcOQcG7lZLrxg3giUaAsBFEAL w_wcB
Eipä se tuon spiderin paksuudesta oo kiinni mihin se kehä asettuu, vaan sen muotoilusta :rolleyes:
Mulla meni hermo lipsuviin avaimiin kun sain rystyset verille jämähtänyttä centerlockia aukoessa. Sisäpuolinen hammastus ei vaan ole yhteensopiva 15mm läpiakseleiden kanssa niin maasturissa on käytettävä sitä huonompaa. Siksi nykyiset kiekot on kuudella torxilla. Ei lipsu ja avainkin kulkee mukana. Jos ei jarruista pultit tipu niin periaatteessa voi lainata johonkin muualle jos tulee pakottava tarve: p

miz
28.01.2023, 10.36
Kyllä se alumiininen hämähäkki on ihan yhtä tukeva 6-pulttisissakin. Katsoo vaikka tuosta:https://www.verkkokauppa.com/fi/product/675661/Shimano-SM-RT86-jarrulevy-203-mm-6-pultti?gclid=Cj0KCQiAic6eBhCoARIsANlox861pPdmy2nRg VqxMg1ntNBOztzn1MU4rBySoLLcOQcG7lZLrxg3giUaAsBFEAL w_wcB
Eipä se tuon spiderin paksuudesta oo kiinni mihin se kehä asettuu, vaan sen muotoilusta :rolleyes:
Mulla meni hermo lipsuviin avaimiin kun sain rystyset verille jämähtänyttä centerlockia aukoessa. Sisäpuolinen hammastus ei vaan ole yhteensopiva 15mm läpiakseleiden kanssa niin maasturissa on käytettävä sitä huonompaa. Siksi nykyiset kiekot on kuudella torxilla. Ei lipsu ja avainkin kulkee mukana. Jos ei jarruista pultit tipu niin periaatteessa voi lainata johonkin muualle jos tulee pakottava tarve: p

Suositus tälle, mahdollisuus lipsumiseen lähenee nollaa. Nuo räikkään tulevat avaimet tosiaan saattaa pyörähtää helpommin. Sama koskee keskiölaakereita.
https://rtech.fi/tuote/park-tool-bbt-9-keskiotyakalu

SuccessFactor
29.01.2023, 00.31
Avid centerlock-spiderin ja jarrulevyn kiinnityksen niitit löystyivät ja koko levyyn tuli siten pientä klappia. Jarrupalat alkoivat hinkkaamaan --> levy roskiin.

6-pulttisissa ei ole näkynyt irrallisia spidereitä, eli ovat siis parempia :cool:

Ekarilla kävi juuri samoin.

Jukka4130
09.02.2023, 18.13
Pieni knoppitieto aiheeseen liittyen. Centerlock-kiinnitys mahdollistaa pienemmän navan laipan halkaisijan käytön – asia, johon monet valmistajat tarttuvat. Pienempi navan laipan halkaisija tarkoittaa puolestaan lyhyempää vipuvartta kiekkoon kohdistuva vääntömomentin suhteen. Vääntömomentti on voiman ja vipuvarren ristitulo. Jos ensinnä mainittu oletetaan vakioksi ja vipuvarsi pienenee, systeemissä olevat voimat ovat tällöin korkeammat.

Pinnojen ja nippelin kestävyys ei ole oikein valituilla komponenteilla ja hyvin tehdyllä kokoonpanolla rajoittava tekijä, mutta em. seikka on hyvä tiedostaa.

https://assets.syntace.de/media/27/274/2220x2220/Nabe-front_Speichenflansh.pjpeg

Tästäkin huolimatta liputan suurelta osin Centerlockin puolesta. Sen rinnalla 6-pulttikiinnitys tuntuu kömplelöltä, vaikka siinä puolensa onkin.

Tafi
09.02.2023, 23.12
Kumpi oli ensin, kuuspultti vai centerlock?

nure
10.02.2023, 00.03
^^ Ennen vanhaa harrastettiin korkeampia laippoja vedoten kestävyyteen...

^ 6 Pulttiset.

Jukka4130
10.02.2023, 16.52
Kumpi oli ensin, kuuspultti vai centerlock?

6-pulttikiinnitys, isolla marginaalilla.

TurboKoo
10.02.2023, 20.03
6-pulttikiinnitys, isolla marginaalilla.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230210/5e8d0c05d2b348ff8d85912e85bf0486.jpg
Tämä ”centerlock” on vuodelta 1975 mutta milloin tuli 6-pultti pyöriin?

maalinni
10.02.2023, 20.18
Hauska historia sivusto https://www.shimano.com/en/100th/history/products/result.php?id=12

maalinni
10.02.2023, 20.19
Ja siis kuusipulttinen vuodelta 1971

maalinni
10.02.2023, 20.21
Täällä taas väitetään, että centerlock oli eka https://industrialdesigncatalyst.wordpress.com/2020/05/09/a-brief-history-of-the-bicycle-disc-brake/

TurboKoo
10.02.2023, 21.01
En osaa kyllä itse sanoa kumpi tuli ensin mutta mielestäni CL on helpompi ja nopeampi käyttää

maalinni
10.02.2023, 21.23
En osaa kyllä itse sanoa kumpi tuli ensin mutta mielestäni CL on helpompi ja nopeampi käyttää

Menee vähän juupas eipäs väitelyksi. Minusta taas centerlock on nopeampi mutta ei helpompi, koska pitää tosiaan pelätä rystysten puolesta.

nure
11.02.2023, 00.11
Uudessa projektissa CL ulkoisella kiristyksellä, toimiihan tuo kun on avain, levy vain painavampi kuin kuuspulttinen.

miz
11.02.2023, 01.31
Kai olet Nure huomannut että CL navat on yleensä ainakin 5g kevyempiä kuin kuuspultit?

F. Kotlerburg
11.02.2023, 09.30
Menee vähän juupas eipäs väitelyksi. Minusta taas centerlock on nopeampi mutta ei helpompi, koska pitää tosiaan pelätä rystysten puolesta.
Käyttää kunnon työkaluja niin ainakaan itselläni ei ole mitään pelkoa.

JackOja
11.02.2023, 09.33
Minun on vaikea hahmottaa rystysille aiheutuvaa uhkaa.

maalinni
11.02.2023, 09.49
Minun on vaikea hahmottaa rystysille aiheutuvaa uhkaa.

Ulkoinen hammastus, joka on 1mm levyinen ja jarrulevy siinä aika lähellä rystysiä… ei paljon vaadi että luiskahtaa.

JackOja
11.02.2023, 09.58
Ulkoinen hammastus, joka on 1mm levyinen ja jarrulevy siinä aika lähellä rystysiä… ei paljon vaadi että luiskahtaa.

Hmn, itsellä on rystyset kaukana jarrulevystä tuossa tilanteessa. Ilmeisesti sulla on sitten joku lyhytvartinen työkalu hommassa? Niin ja rystyset kiekon puolella, itsellä toisinpäin.

maalinni
11.02.2023, 15.01
Ihan normi parktoolin ht2 avain. Ei ole kertaakan luiskahtanut, mutta aina se käy mielessä. Hyvä vinkki toi käden sijainti, mutta sitten silpoutuu peukalo irti (aseta tähän sopiva hymiö)

paaton
11.02.2023, 15.54
Ne parktoolin työkalut ovat kyllä monessa kohtaa aivan yliarvostettuja. Esimerkiksi yksinkertainen poljinavain.
Parktoolin kampe on ohut peltiläpyskä, jolla on helppo muljata kallis tehopoljin huonoon kuntoon. Feedback sportin avain on suunnilleen saman hintainen ja aivan eri laatua.

nure
11.02.2023, 18.21
Ulkoiseen toimii mainiosti Shimanon oma avain.

biker
25.02.2023, 12.51
onkohan olemassa centerlock napa/levy yhdistelmää missä ei olisi välystä?

paaton
25.02.2023, 13.13
onkohan olemassa centerlock napa/levy yhdistelmää missä ei olisi välystä?

No ei varmasti. Ei se levy voi prässi sovitteellakaan sinne paikalleen mennä. Välys kiritään pois sillä mutterilla.

biker
25.02.2023, 17.20
No ei varmasti. Ei se levy voi prässi sovitteellakaan sinne paikalleen mennä. Välys kiritään pois sillä mutterilla.

Onhan tästä asiasta varmaan tässäkin ketjussa puhuttu, mutta eihän se mutteri sitä välystä poista. Pahin on tuo halpa shimanon levy prässätyllä peltikeskiöllä ja joku halppis napa. Muistelen vain lukeneeni että joissain yhdistelmissä olisi hyvin vähän jos ei ollenkaan välystä. Eihän tuo nyt sinänsä haittaaa muutakuin ärsyttää ja tulee lelu fiilis.

K.Kuronen
25.02.2023, 17.32
^Välys on myös 6-pulttisessa.

Mi2
25.02.2023, 17.58
Tämäkin on uskontoon ja puoluekantaan verrattava asia. Mulle on ollut aina ihan sama, kunhan kaikissa kiekoissa samanlaiset levyt. Nyt ne ovat sattumalta CL, kun tykkään enemmän sen yksinkertaisimmista linjoista (ja satuin saamaan ne cl-navat edullisemmin). Minkäänlaisia ongelmia ollut kummankaan kanssa koskaan, paitsi joskus harrastuksen alkuaikoina nuljasin parit torxikannat kun oli pultit edellisen omistajan toimesta liimattu vähän turhan rajulla kierrelukitteella.

K.Kuronen
25.02.2023, 18.14
Onhan tästä asiasta varmaan tässäkin ketjussa puhuttu, mutta eihän se mutteri sitä välystä poista. Pahin on tuo halpa shimanon levy prässätyllä peltikeskiöllä ja joku halppis napa. Muistelen vain lukeneeni että joissain yhdistelmissä olisi hyvin vähän jos ei ollenkaan välystä. Eihän tuo nyt sinänsä haittaaa muutakuin ärsyttää ja tulee lelu fiilis.

Jos on huonoja kokemuksia jostakin SM-RT10:stä, niin kannattanee lopettaa niiden hankkiminen.

maalinni
25.02.2023, 18.15
Minulla oli yhdessä fillarissa ongelma, että kuusipultin pultit hinkkasivat haarukkaan kaarteessa. Onneksi selvisi sillä, että otin prikat pois pulttien alta. Prikat oli sellaiset ihan pierun ohuet levyn mukana tulleet. Hetken kyllä kesti, ennen kuin tajusin mistä se ääni kaarteessa tuli.

Tämä oli n. 10v sitten kun vaihdoin mtb:n keulan bike-discountin halpis hiilikuituiseen jäykkään keulaan.