Näytä tavallinen näkymä : Päivitys Ultegra -> Ultegra Di2 -järkee vai ei?
 
 
Fillari on 2018-mallin Canyon Ultimate, 11s Ultegralla ja levyjarruilla. Talven pitkinä iltoina olen pohtinut mahdollisuutta di2-päivitykseen. 
Onko kellään käytännön kokemusta tuollaisesta, eli tuleeko vastaan mitään mekaanisia esteitä?
Toiminnallisesti vanhakin on hyvä ellei jopa erinomainen, mutta toki sähköinen olisi aina sähköinen. Toki vaihtoehtoja on muitakin, kuten vaihtaa koko fillari uuteen, mutta oletettu väliraha voisi tuossa vaihtoehdossa olla samaa luokkaa tai enemmän, sikäli kuin nyt uusia omat speksit täyttäviä pyöriä ensi kesäksi saa. Tai sitten ajaa vaan tuolla vanhalla..
Ei ole ollenkaan huono vaihtoehto. Uudet fillarit maksavat niin älyttömiä summia. Di2 muuttaa pyörää kuitenkin paljon.
Itse saattaisin päätyä kuitenkin 105 sarjaan, mutta olihan noita ultegrojakin jo r2bikella alennuksessa.
maalinni
13.01.2023, 21.46
Järkeä tossa ei ole, fillari ei kulje yhtään kovempaa etkä elä pitempään. Fiilishommiahan nämä on, joten tee mikä tuntuu kivalta.
Fillari on 2018-mallin Canyon Ultimate, 11s Ultegralla ja levyjarruilla. Talven pitkinä iltoina olen pohtinut mahdollisuutta di2-päivitykseen. 
Onko kellään käytännön kokemusta tuollaisesta, eli tuleeko vastaan mitään mekaanisia esteitä?
Toiminnallisesti vanhakin on hyvä ellei jopa erinomainen, mutta toki sähköinen olisi aina sähköinen. Toki vaihtoehtoja on muitakin, kuten vaihtaa koko fillari uuteen, mutta oletettu väliraha voisi tuossa vaihtoehdossa olla samaa luokkaa tai enemmän, sikäli kuin nyt uusia omat speksit täyttäviä pyöriä ensi kesäksi saa. Tai sitten ajaa vaan tuolla vanhalla..
Ei pitäisi olla mitään mekaanisia esteitä, kunhan akun saat esim. satulatolpan sisälle. Jos et aja kilpaa, niin päivityksestä on tuskin mitään hyötyä. Ainakaan mä en ole huomannut juuri etua, kun ajan sekä sähköisillä että mekaanisilla vaihteilla.
Ei pitäisi olla mitään mekaanisia esteitä, kunhan akun saat esim. satulatolpan sisälle. Jos et aja kilpaa, niin päivityksestä on tuskin mitään hyötyä. Ainakaan mä en ole huomannut juuri etua, kun ajan sekä sähköisillä että mekaanisilla vaihteilla.Kumpi on kevyempi sähkö vai mekaaninen?
Muttamutta, eikö pelkkä tietoisuus sähkövaihteista tuo lisää watteja?
Onhan nuo aivan eri laitteet. Ei siis pelkästään sähkö, vaan samaan syssyyn saa loistavasti muotoillut kahvat ja 12 vaihdetta.
Vaihdossa ei pitäisi mitään suurempia ongelmia olla, Ultimatea toimitetaan molemmilla vaihteistoilla ja molempien pitäisi sopia. Kaapelien läpivetoja tulee yksi vähemmän, kun toinen vaihdevaijeri putoaa pois ja korvautuu di2 johdolla (oletan, että olet hankkimassa 11-vaihteisen). Rungon läpivientejä pitäisi siis olla riittävästi kaikkeen. Kannattaa joka tapauksessa tarkistaa huolella ja tehdä suunnitelma ennen vaihtoa. 
En ole itse just Ultimateen vastaavaa vaihtoa tehnyt, mutta Giantin runkoon kyllä. Uuden rungon mukana tulee Giantissa erinäisiä paikkoja ja tulppia, joilla tukitaan siististi läpiviennit, joita ei käytetä eri vaihtoehdoissa. Todennäköisesti pyöräsi on tuolla aiemmalla kokoonpanolla ostettu, joten varmaankaan näitä siistimiskappaleita ei ole, mutta niitä voi vaikka kysellä Canyonilta suoraan. Ovat ystävällistä porukkaa Kaarinassa.
Toinen mietittävä on ohjausyksikön (junction box) kiinnitys. Canyonin omassa integroidussa tangossa on tätä varten alla erillinen kolo. Jos pyörä on jollain muulla tangolla ja stemmillä varustettu, ainoa tapa on joku nippusideviritys. Sama homma koskee akkua. En muista Ultimatesta, mutta saman vuosimallin Aeroadeissa on alaputkessa tätä varten ruuvikiinnitys. Satulatolppa on toinen perinteinen vaihtoehto.
Jos teet vaihdon itse, työkaluvalikoimasta pitää löytyä sopivat työkalut. Lähes kaiken saa paikalleen sopivalla sarjalla kuusiokoloavaimia (momenttiavaimelle vahva suositus), mutta todennäköisesti keskiön laakerit pitää saada pois eli sopiva pulleri pitää löytyä. Jos keskiö paikallaan, sorminäppäryyttä kaikkien kaapelien läpivientiin tarvitaan enemmän kuin keskimääräiseltä gynekologilta löytyy.
Fillari tuskin kulkee vaihdon jälkeen kovempaa, mutta saattaa kyllä kulkea pidempään ja pidemmälle. Itsellä myös alla sekä mekaaninen että sähköinen Ultegra ja vaikka mekaaninen on kasattu nimenomaan sillä periaatteella, että se on Kalashnikov, jossa ei ole mitään hienoa sähköistä hajoamassa, arkikokemus on lopulta toinen. Sillä mekaanisessa on tullut nilkitettua kotiin vaihdevaijerin katkettua ja mietittyä montako hammasta meni rikki, kun joku vaihtaminen oli vähän huolimaton. Mutta di2 ei ole koskaan jättänyt tielle. Ei edes akku ole loppunut. Mikään ei ruostu, veny eikä pauku, joten säädöt pysyy aina tismalleen paikoillaan, mikä lisää osien käyttöaikaa. Vaihde menee paikoilleen just mihin pitää riippumatta miten kiireessä ja huolimattomasti painaa. Di2 on noiden syiden takia käytössä mekaanista helppohoitoisempi.
Ei 11sp enää kannata ostaa, jää tuo junction boxikin pois.
 Siihen droppitangon päähän noita on taidettu 11sp versioissa asentaa.
maalinni
14.01.2023, 07.18
Ei 11sp enää kannata ostaa, jää tuo junction boxikin pois.
 Siihen droppitangon päähän noita on taidettu 11sp versioissa asentaa.
Kiitos selvennyksestä. Mites Sramin sähköiset, eikös ne ole kokonaan langattomat ja akutkin on vaihtajissa. Kuulostaa paljon helpommalta asentaa?
Semisti itteäkin sähkövaihteet kiinnostaa, kunnes katsoo pankkitilille :(
Vaihdossa ei pitäisi mitään suurempia ongelmia olla, Ultimatea toimitetaan molemmilla vaihteistoilla ja molempien pitäisi sopia. Kaapelien läpivetoja tulee yksi vähemmän, kun toinen vaihdevaijeri putoaa pois ja korvautuu di2 johdolla (oletan, että olet hankkimassa 11-vaihteisen). Rungon läpivientejä pitäisi siis olla riittävästi kaikkeen. Kannattaa joka tapauksessa tarkistaa huolella ja tehdä suunnitelma ennen vaihtoa.
Luonnollisesti 12s on tähtäimessä, siinä on kahvat langattomat, akku tulisi satulaputkeen ja sähkövedot vain akulta vaihtajille, eikä erillistä junction boxia (kai) tarvita. Jonkun tube-videon katselin tuollaisesta, ei pitäisi olla mitään rakettitiedettä. Työkaluja säätämössä on lähes riittävästi, samoin kädentaitoja, niistä se ei jää kiinni.
Keskiölaakeri on varmaan syytä vaihtaa samalla, kun kerran pyörän purkaa. Helpottaa asennusta ja toisaalta ei tarvitse heti perään purkaa uudelleen. Hajoaa se joskus kuitenkin. Press-fit -laakeriprässiä ei työkaluvalikoimaan vielä kuulu, mutta se nyt ei mahdottomia maksa.
Osana sitä "huoleillista suunnitelmaa" juuri tässä kyselen kokemuksia vastaavista. :-)
 
Fillari tuskin kulkee vaihdon jälkeen kovempaa
Tämän tiedän täsmälleen, eikä se ole edes motiivina tai tavoitteena vaihdolle. Itse olen ollut noihin mekaanisiin Ultegroihin erittäin tyytyväinen, ainoat ns tapahtumat ovat olleet vaijerin vaihtoja. Se tuntuu nirhautuvat kahvan sisältä aika vähäisellä käytöllä poikki. Vaihdon motiivit voisi ehkä tiivistää kahteen: koska mä voin ja haluun.
Ainahan pikku päivitykset mukavia, siis ilman muuta vaihda!
Joo, ei ole vaikea homma. Jos oikeat työvälineet löytyy niin menee aika pikaiseen paikoilleen.
Shimanon 12s on tietty hiotumpi versio edellisestä ja mukana tulee monta isoa ja pientä parannusta (itse tykkään ylimääräisistä napeista hoodeilla). Toisaalta se vanhempikaan ei huono valinta ole ja homman huomaa hinnoissa. 11s versiota menee ilmeisesti kaupaksi hyvää tahtia, koska hintaero uudempaan on ainakin verkkokaupoissa olematon. Varsinkin 11s ja 12s mallien kahvat on lähes saman hintaiset. Muissa osissa eroa on luokkaa 10-20%, mikä on aika vähän jos on oletus että se vanha malli on poistuva tuote.
Langaton on kiva, poislukien yksi asia: vastaanottava radio syö akkua aika reippaasti. 12s semi-wireless on akkukestoltaan yli 30% huonompi kuin johdollinen edeltäjä. Tuo voi yksinään olla joillekin syy pysyä vanhassa mallissa.
Sama akkuhaaste koskee Sramin sarjoja. Oma preferenssi on mieluummin käyttää tunti lisää aikaa asennuksessa muutaman kaapelin vetoon kuin jännätä satoja tunteja tien päällä miten akku voi. Shimanon suunnitteluperiaate on aiemmin ollut laittaa herkin elektroniikka mahdollisimman kauas ulkoilmasta ja rungon sisään. Siksi siellä on akku ja bluetooth. Sramilla on kaksi akkua ja kaksi radiota, molemmat rungon ulkopuolella; riippuu omasta tyylistä ja laskutavasta onko siinä samalla kaksinkertainen määrä riskiosia vai ei.
Langaton on kiva, poislukien yksi asia: vastaanottava radio syö akkua aika reippaasti. 12s semi-wireless on akkukestoltaan yli 30% huonompi kuin johdollinen edeltäjä. Tuo voi yksinään olla joillekin syy pysyä vanhassa mallissa.
Shimanon akunkestoksi annetaan arvioissa 1000-1500 kilometriä. Ei ihan joka viikko tarvitse minun ajoillani ladata. 
Mites toi takapakka, meneekö 12-lehtinen 11s vapaarattaalle?
Menee. Tilaukseen vaan. Kampia ei tarvitse vaihtaa.
Ei varmaan jarrusatuloitakaan, eli ostoslistalle riittäisi takapakka, ketju, kahvat, vaihtajat, akku ja johtosarja?
Voi vaan olla hinnaltaan edullisempi ostaa sarjana. Ja onhan ne uudet kammet komeat.
Edit: Eipä tuo enää näytä olevan alessa. Muistaakseni hinta oli järkevä r2bikessa vähän aikaa sitten.
Username.
14.01.2023, 11.37
Samaa pohtinut. Nyt kiinni 11 speed ultegra. Täpäriin kun laittoi sähkövaihteet niin paluuta ei ole. Uskaltaisinkohan katsoa mitä maksaa 12s Di2 päivityssetti levareilla ????
Voi vaan olla hinnaltaan edullisempi ostaa sarjana. Ja onhan ne uudet kammet komeat.
Saattaapi olla. Pitää kattella tarjontaa ja hinnoittelupolitiikkaa.
https://r2-bike.com/SHIMANO-105-Di2-R7170-Complete-Group-2x12-Crank-Lenght-1725-mm-SPECIAL-OFFER
1200 €
Miinus mitä vanhoista saa jos myy pois. Jos vaan kampien rattaat ja takapakka sopii omiin ajoihin kun vain yksi vaihtoehto 50/34 + 11-34
Kannattaa myös kysellä paikallisesta. Ainakin tonit möivät 105 settiä joulun alla samaan hintaan.
Ei varmaan jarrusatuloitakaan, eli ostoslistalle riittäisi takapakka, ketju, kahvat, vaihtajat, akku ja johtosarja?
Jos hankit uudet kahvat, satulat pitää ilmeisesti uusia. Shimanon taulukon mukaan vanha 11s kahva (ST-R8070) sopii vanhan satulan (BR-R8070) ja uuden satulan (BR-R8170) kanssa mutta 12s kahva (ST-R8170) vain uuden satulan kanssa.
Uudessa mallissa mäntien toleranssia on muutettu, voi olla että samalla hydrauliikan säiliöiden tai vastaavien kokoa on aavistus myös muutettu.
Osista kootessa Shimanon yhteensopivuustaulukko on hyvä apuväline.
https://productinfo.shimano.com/download/pdf/com/3.0/en
Olen kyllä 99.9% varma että toimii vanhoillakin satuloilla.
Hääppönen
14.01.2023, 16.14
Tyhmä kysymys, mutta pystyykö 2x keskiössä sähköiseen Ultegraan ja 105:een ohjelmoimaan sen, että vaihteet kevenevät/tulevat raskaammiksi järjestyksessä? Eli muistista löytyy etu- ja takarattaan vaihdot niin, että välttyy isoilta hyppäyksiltä.
Pystyy. Perustoiminto noissa di2:ssa.
Jos hankit uudet kahvat, satulat pitää ilmeisesti uusia.
Ok, eipä viitsi kikkailla varsinkaan jarrujen kanssa, kun ei nuo satulat tämän projektin hintaa merkittävästi muuta.
Ok, eipä viitsi kikkailla varsinkaan jarrujen kanssa, kun ei nuo satulat tämän projektin hintaa merkittävästi muuta.
En nyt ole heti tuota googlaillut, mutta muistelen tosiaan uudemmissa 12sp malleissa olevan enemmän clearancea palojen ja levyn välillä. Onko se sitten tehty erillaisilla tiivisteillä vai miten. No kutenkin ilman muuta ne kannattaa vaihtaa, jos ei viimeisiä pennejä laske. Vanhatkin kyllä saletisti toimivat täysin normaalisti.
Tyhmä kysymys, mutta pystyykö 2x keskiössä sähköiseen Ultegraan ja 105:een ohjelmoimaan sen, että vaihteet kevenevät/tulevat raskaammiksi järjestyksessä? Eli muistista löytyy etu- ja takarattaan vaihdot niin, että välttyy isoilta hyppäyksiltä.
Jos tarkoitat että seuraava vaihde olisi aina seuraavaksi suurin/pienin eli hakisi koko ajan etu/takaratas kombinaatioita tämän saavuttamiseksi niin ei pysty.
No eikös tuolla synkrovaihtamisella (syncro shifting) just toteudu tuo mitä Hääppönen kysyi?
En nyt ole heti tuota googlaillut, mutta muistelen tosiaan uudemmissa 12sp malleissa olevan enemmän clearancea palojen ja levyn välillä. 
Saman tiedon löysin, "10% more clearance". Ja kun sitä muutenkin on milliluokkaa niin aika pieni ero uuden ja vanhan välillä, eli varmasti vanhakin toimisi.
No eikös tuolla synkrovaihtamisella (syncro shifting) just toteudu tuo mitä Hääppönen kysyi?
Jos ymmärsin oikein mitä Hääppönen kysyi niin ei.
Ja ymmärräsin että harvan takapakan suuret erot vaihteiden välillä korjattaisiin vaihtamalla jatkuvasti eturattaita + tietysti takarattaita mahdolliseimman portaattoman välityksen aikaan saamiseksi. 
https://youtu.be/HVGXv6guqtU
Jos ymmärsin oikein mitä Hääppönen kysyi niin ei.
Ja ymmärräsin että harvan takapakan suuret erot vaihteiden välillä korjattaisiin vaihtamalla jatkuvasti eturattaita + tietysti takarattaita mahdolliseimman portaattoman välityksen aikaan saamiseksi. 
https://youtu.be/HVGXv6guqtU
No justiinsa. Tuollaisessa ei ole pienintäkään järkeä. Koko synkroshfting on ihan turha keksintö.
Di2 on se etu, että voit rajoitella isosta ja pienestä päästä rattaita. Eli lyhyellä häkillä ei tule kapasiteetti vastaan, vaikka käytössä on 50/34+11-32
No justiinsa. Tuollaisessa ei ole pienintäkään järkeä. Koko synkroshfting on ihan turha keksintö.
Di2 on se etu, että voit rajoitella isosta ja pienestä päästä rattaita. Eli lyhyellä häkillä ei tule kapasiteetti vastaan, vaikka käytössä on 50/34+11-32
Pystyykö tosiaan estämään iso-iso ratas kombon? Joskus etsin tuosta tietoa ja luulin että ei ole mahdollista. Pieni-pieni ratas taas estetään automaattisesti. Itse tykkään pitää omaa tuossa semi-syncro tilassa, vaihtaa 2 ratasta takaa samalla kun vaihtaa edestä eri rattaalle.
Ohessa oma di2 11 vaihteisen kaavio (täysi synkro).
Eli oltaessa isolla eturattaalta ja vaihdettaessa pienenpään , niin  takarattaalta 27 vaihdettaessa pienempään,  automaattisesti eturatas vaihtaa pienemmälle ja takaratas 21:lle, eli yhdistelmä 53-30 on otettu pois.  Pieneltä puolestaan myös tuon kuvion  mukaan, eli 39/14-11 pelattu pois,  ja 39-15 jälkeen tulee vaihdettaessa 53-19 . Tämän hetkinen asetus on minulla hieman toisenlainen; tuossa on 4 eri takaratasta joihin nuo vaihtamiset voi säätää , eli miltä lähdetään ja mille mennään.
Tätä voi käyttää myös "normaalisti" tai semisynkrona (jossa voi ohjelmoida vaihdekompensaation kun vaihtaa eturatasta)
muokkaus: 11:ssa ei näyttäisi että iso-iso poissuljettaisiin synkrotilassa
https://i.postimg.cc/bwmY7B0Z/di2syncroshifting.jpg
Pystyykö tosiaan estämään iso-iso ratas kombon? Joskus etsin tuosta tietoa ja luulin että ei ole mahdollista. Pieni-pieni ratas taas estetään automaattisesti. Itse tykkään pitää omaa tuossa semi-syncro tilassa, vaihtaa 2 ratasta takaa samalla kun vaihtaa edestä eri rattaalle.
Kaveri ainakin jutteli tuosta just viikko sitten, kun laittoi 32t takarattaan paikalleen. Toimi kuulemma ilmankin, mutta kertoi rajoittaneensa kuitenkin suurimman pois.
Edit: En kyllä äkkiä tuosta löytänyt mitään tietoa, eli ehkä oli sotkenut johonkin toiseen säätöön.
K.Kuronen
16.01.2023, 10.38
Saman tiedon löysin, "10% more clearance". Ja kun sitä muutenkin on milliluokkaa niin aika pieni ero uuden ja vanhan välillä, eli varmasti vanhakin toimisi.
**ARVAILU ALKAA
Voi olla, että vanha satula ei toimi uuden kahvan kanssa: kahvan vetosuhdetta muuttava servowave voi aiheuttaa ongelmaa. Uudella kahvalla, joka on suunniteltu pidemmälle palojen liikkeelle ja vanhalla satulalla palat voisivat ottaa kiinni liian aikaisin, eli muuttuvan vetosuhteen alueella ->jarruteho epälineaarinen ja heikko.
 Vanhalla kahvalla ja uudella satulalla saattaisi käydä toisin: kahva painuu syvemmälle ennen kuin palat ottavat levyyn kiinni, mutta kohtaaminen tapahtuu muuttumattoman välityssuhteen alueella ->jarruteho vakio ja suunniteltu.
**ARVAILU PÄÄTTYY
https://bike.shimano.com/content/dam/productsite/shimano/tech-description/servo-wave-action1/Tech_Image_ServoWaveAction_02.jpg
^ taidat olla oikeassa
Here is the official response from Shimano:
“Increased pad clearance of the new braking system is a product of the caliper design where the pads are actually set 10% wider apart than the previous version. The quick pad engagement of the latest system is a product of the brake system as a whole, so both the new caliper design as well as the new brake lever.
In the scenario where someone would mix the new brake lever that features SERVOWAVE technology with the previous generation caliper that actually has a larger piston size, the system would generate an undesirable power curve and would likely cause control problems for the rider. Therefore, they are incompatible.
On the other hand, using the previous generation brake lever without SERVOWAVE with the new caliper design with 10% more pad clearance does in fact work because the pistons in the new caliper are a smaller diameter. Using this combination will create more free stroke in the lever action and ultimately does not produce quite as much maximum braking force, but the braking performance will still be smooth and controlled.
Regardless of compatibility, Shimano recommends using the same generation brake lever and caliper for the best available braking performance.”
En sitten tiedä miten käytännössä tuo on ja miten toimii.
Joo, oman projektini osalta päätökset ja tilaukset on tehty, ja mennään päästä-päähän uusilla.
Hääppönen
16.01.2023, 12.37
Kiitos Arosudelle! Nyt ehdin katsomaan Velogin pätkän. Jos paaton kokee jonkin toiminnon itselleen turhaksi, se ei tarkoita, etteikö se voisi olla muille mukava käyttötapa. paattoman omassa maailmassa näin voi olla. Ei häiritse minua.
Laittamaani vaihdekaavioon muutama juttu
- shimanon 2 x 11:ssa noilla rattailla on käytännössä 14 vaihdetta
- päällekkäin menevät vaihteet on niin lähellä toisiaan että niillä ei oikeastaan olisi merkitystäkään vaikka ne voisi ottaa kaikki käyttöön peräkkäisinä vaihteina
- itse käytän synkroa, ja vaihteiden käyttö on  likimain =  1 x 14 siten että  jossain välissä tapahtuu eturattaan vaihto ( eturatasta voin vaihtaa tässäkin myös milloin tahansa)
- muitakin optioita voin käyttää jos näin haluaisin
- vaihtamisasetusten lisäksi säätö on helppoa ja huoltotarvetta ei ole ollut 2,5 v/800 h
di2:ssa on maunuaaliasento (itse käytän), 
puoliautomaatti = kun eturatasta vaihtaa niin takavaihtaja kompensoi. 
 täysautomaatti = vaihdetaan vaan takavaihtajalla ja automaatti vaihtaa tarvittaessa (ääripäissä) itse eturatasta ja romplaa vielä samalla takavaihtajaa (kompensoi).
Tasasella ajaessa täysautomaatti kai hyvä, mut vaihtelevissa tilanteissa tykkään manuaalisti hoitaa kummatkin vaihtajat.
^ Täsmennetään vielä että sekä sen montako ratasta takavaihtaja kompensoi että sen millä takarattaalla automaatti vaihtaa eturatasta voi säätää mieleisekseen.
Ja sitten se että tässä uudessa 105 di2:ssa ei ymmärtääkseni ole kuin semi syncro shift. 
(Ilmeisesti tarkoituksella tehty "huononnus", jotta 105:lle ja Ultegralle saataisiin selvä toiminnalinen ero; muutenhan 105 voisi olla liian houkutteleva kaikille jotka eivät aja kisaa...)
Tasasella ajaessa täysautomaatti kai hyvä, mut vaihtelevissa tilanteissa tykkään manuaalisti hoitaa kummatkin vaihtajat.
Sama juttu. Tilanteita missä esim tulee ajettua isolta eturattaalta hetkellisesti isolla takarattaalla kun synkrossa vaihtaisi jo pikkurattaan (siis olisin itse määritellyt). Lisäksi synkrossa etuvaihtajan vaihtaminen pienemmälle voisi tehdä semi synkro toiminnan eli vaihtaa samalla takavaihtajaa.
Joo, oman projektini osalta päätökset ja tilaukset on tehty, ja mennään päästä-päähän uusilla.
Mielestäni hyvä ja oikea ratkaisu.
Jos vanhalla setillä ei ole ajettu mahdottomasti niin siitä saa vähän välirahaa ja joku hyvän päivityksen.
Ja sitten se että tässä uudessa 105 di2:ssa ei ymmärtääkseni ole kuin semi syncro shift. 
Onko tosiaan noin. Hyvin mielenkiintoinen veto kun se on mielestäni vain rivi koodia eikä mekaniikkaa ja "järki" on akussa.
(No ei se minua haittaa kun en käytä synkroa enkä aja parillisilla vaihteistolla!)
Etuvaihtajaja on vähän niinkuin pakollinen paha maantiepyöräilyssä. Ei se nyt vaan voi toimia yksinään. 
Vieläkin uskomattomampi idea on tuo, että edestä ja takaa vaihdeltaisiin samaan aikaan vaihteita sikinsokin, jotta saataisiin aina se mahdollisimman lähellä oleva seuraava pykälä. 
Etuvaihtajajan ainoa hyvä puoli on just se, että saat nopeasti useamman pykälän ylös ja alas. 
Kannata kyllä hääppösenkin miettiä onko sille etuvaihtajalle oikeasti tarvetta.
^ Täsmennetään vielä että sekä sen montako ratasta takavaihtaja kompensoi että sen millä takarattaalla automaatti vaihtaa eturatasta voi säätää mieleisekseen.
Ja sitten se että tässä uudessa 105 di2:ssa ei ymmärtääkseni ole kuin semi syncro shift.
(Ilmeisesti tarkoituksella tehty "huononnus", jotta 105:lle ja Ultegralle saataisiin selvä toiminnalinen ero; muutenhan 105 voisi olla liian houkutteleva kaikille jotka eivät aja kisaa...)
Semisyncron kompensaation voi määrittää 0-2 ratasta, ja erikseen vielä riippuen siitä mennäänkö isolta etuselta pienelle vai toisinpäin.
Syncrossa  kaavio on muistaakseni sellainen että vaihto tapahtuu isolta etuselta pienelle joltain  4:ltä pienimmältä takarattaalta pois lukien pienin (omassa 30T),
ja pieneltä isolle etuselle  4:ltä  isoimmalta takarattaalta pois lukien 2 isointa (omassa 11-12T)
Vastaanottava ratas voinee olla myös muukin kuin suora "jatkumo", mutta minusta siinä ei ole oikein järkeä
Jotain päivityksiä ja muutoksia noihin on voinut tulla
Onko tosiaan noin. Hyvin mielenkiintoinen veto kun se on mielestäni vain rivi koodia eikä mekaniikkaa ja "järki" on akussa.
Sama oli minunkin ajatukseni, kun luin siitä. Mutta nyt kun rupesin hakemaan varmistusta, en löytänyt parempaa kuin: 
105 Di2 still gives you tuning & customization options like shift  speed, multi-shift function, or even semi-automated Syncro shifting.
Mutta taitaa tosiaan olla että olen joko vetänyt turhan hätäisen johtopäätöksen tuon (tai jonkin muun jutun) perusteella, sillä ei ainakaan tältä Shimanon sivulta voi päätellä muuta kuin että molemmat automaattiset vaihtosysteemit toimivat myös 105 di2:ssa: https://bike.shimano.com/en-US/technologies/component/details/synchronized-shift.html
Hääppönen
16.01.2023, 17.04
Näen etuvaihtajan ihan jo ketjulinjan ja sitä myöden koko voimansiirron elinkaarta parantavana. Ja samoin olen aina löytänyt käyttöä ns. "välivaihteille". Oma vaatimaton ajamiseni tapahtuu kadenssin mukaan. Enemmän vaihdemahdollisuuksia on parempi minun ajeluihini.
Etuvaihtajajan ainoa hyvä puoli on just se, että saat nopeasti useamman pykälän ylös ja alas.
Tuo peruste etuvaihtajalle on just hyvä. Kiire tulee joskus tiputtaa pienemmälle.
Toinen peruste vaikka se, että ketju on vähemmän vinossa takapakan ääripäissä. 
On tarvetta.
Onko tosiaan noin. Hyvin mielenkiintoinen veto kun se on mielestäni vain rivi koodia eikä mekaniikkaa ja "järki" on akussa.
Järki on takavaihtajassa. 
"Rear derailleur .... According to Shimano this is the brains and hub of the Di2 unit,  incorporating the charging port, adjustment switches and everything else"
https://road.cc/content/review/shimano-105-r7100-di2-groupset-295267
Tuo peruste etuvaihtajalle on just hyvä. Kiire tulee joskus tiputtaa pienemmälle.
Toinen peruste vaikka se, että ketju on vähemmän vinossa takapakan ääripäissä. 
On tarvetta.
Noinhan se on. Siksikään en ymmärrä, miksi hyvä ominaisuus pitäisi poistaa vaihtamalla molempia aina autommattisesti yhtä aikaa.
Noinhan se on. Siksikään en ymmärrä, miksi hyvä ominaisuus pitäisi poistaa vaihtamalla molempia aina autommattisesti yhtä aikaa.
No kyllä mä hyvinkin usein myös kompensoin takavaihtajalla eturattaan vaihtoja. Pysyy kadenssi kohdallaan. Eihän tuo säihkövaihtajalla vaadi muuta kuin näpäytyksen sormella.
No kyllä mä hyvinkin usein myös kompensoin takavaihtajalla eturattaan vaihtoja. Pysyy kadenssi kohdallaan. Eihän tuo säihkövaihtajalla vaadi muuta kuin näpäytyksen sormella.
Ei niin. Tosi helppo napsutella niinkuin ja milloin haluaa, eikä niinkuin tietokone haluaa.
Noinhan se on. Siksikään en ymmärrä, miksi hyvä ominaisuus pitäisi poistaa vaihtamalla molempia aina autommattisesti yhtä aikaa.
Ei mihinkään poistu. Jos vaihdat etuvaihtajaa isolta pienelle niin takavaihtaja pysyy paikallaan.
Järki on takavaihtajassa. 
Kiitos, taas oppi uutta.
11-v se tietääkseni tai ainakin olen luullut että on akussa.
Ei niin. Tosi helppo napsutella niinkuin ja milloin haluaa, eikä niinkuin tietokone haluaa.
Tämä eturattaan kompensointi on asia joka enemmän ajaneella tulee selkäytimestä sen kummemmin ajattelematta, oli vaihteet sitten mekaaniset tai sähköiset. Samoin kuin mekaanisissa trimmin käyttö kun aletaan lähestyä takapakan ääripäitä.
Ei se tietokone mitään halua. Se on vaihdekaavio jonka sinä itse olet syöttänyt sinne tai jättänyt tehdasasetukset ja se toimii just niinkuin itse niitä vaihteita vaihdat
Sähköisessä on nuo 3 vaihtoehtoa joista voi valita.
- perinteinen tai sähköinen "perinteinen": vaihtaessa eturatasta kompensaatiota ei tapahdu, hyppäys "3 vaihdetta" raskaammaksi tai kevyemmäksi käytännössä, tästä miten haluat   eteenpäin 
- semisyncro: kompensaatio 0-2, hyppäys 3-1 vaihdetta miten sinne olet asetukset laittanut, tästä miten haluat eteenpäin
-syncro: 1-xx painallusta takarattaalle joka muuttaa vaihteen 1-xx ylös tai alaspäin, tai ohjelmoitu 1 pitempi painallus jos olet ohjelmoinut tai sitten etuvaihtajan vaihto (minulla ei ole kertaakaan palauttanut mutta en mene vannomaan etteikö näin voi tapahtua kun eturatasta olen "vaihtanut" vain vahingossa )
lisäys: itselle (vähemmän ajaneelle)  syncro on loogisin vaihtoehto, naputellaan vaihde kerrallaan ylös tai alaspäin  tai pitemmällä painalluksella rullaa vaihteita läpi.
Etuvaihtaja toimii niin hyvin 11:ssakin että ei sitä normisti edes huomaa
Tämä on sähkön hyvä puoli että kukin voi valita noista mieleisimmän vaihtoehdon
Manuaaliasetuksella mennään. 
Joka lenkillä on useita paikkoja, jossa automaatti -semisyncro ja -syncro ei mun ajeluissa toimi:
Tulen alamäkeä tai tasaista isolla eturattaalla ja yhtäkkiä edessä on jyrkkä nousu, vaatii nopeasti tiputtamista paljon pienemmälle vaihteelle kesken nousun. Jos olisi puolisynrco niin se laite roplattaisi takavaihtajalla pienempiin rattaisiin päin. Ei hyvä. Tarvitaan tiputus pienemmälle eturattaalle ja samalla vielä kenties takaa isommalle rattaalle.
Tulen ylämäkeä pienellä eturattaalla, alkaa mäen laella jyrkkä alamäki, johon voi paiskata samantien paljon isomman vaihteen, semisynkro tarjoaa taas kompensointia.
Sama homma ylipäätään kaupunkiajossa; yllättäviä hiljennyksiä ja kiihdytyksiä koko ajan. Vaihteita naputtelemalla löytyy oikeat välitykset samantien. Automaatti ei ajattele eikä tajua olosuhteista mitään. Sähkövaihteet on kyllä tavattoman nopeat ja ylivoimaisen kätevät tuollaiseen pikavaihteluun.
Ehkä normi maantieajossa tasaisilla ja loivamäkisillä taipaleilla toimivat nuo automattivaihdot.
Voi olla että nyt tulee turhaan toistoa, mutta 
- syncro eikä manuaali ymmärrä olosuhteita vaan ne toimivat niin kuin ne on säädetty toimimaan
- semisyncron ja manuaalin ero on siinä, mitä tapahtuu kun eturatasta vaihdetaan
- manuaali vaihtaa vain eturattaan, jolloin eturattaan vaihdon jälkeinen vaihde on  kolmanneksi raskain tai kevein vaihde  verrattuna siihen mitä se oli mitä se oli ennen vaihtotapahtumaa
- semisyncrossa voit määritellä  että eturattaan vaihdon jälkeinen vaihde on joko seuraavaksi  tai toiseksi raskain/kevein  vaihde  verrattuna siihen mitä se oli ennen vaihtotapahtumaa, ja tämä toimii aina samalla lailla kunnes ohjelmoit järjestelmän toisenlaiseksi
(semisyncrossa voit valita myös eri systeemit riippuen siitä mennäänkö isolta pienelle tai pieneltä isolle, ja myös sen tapahtuuko tuota kompensaatiota lainkaan)
Varmasti on niin  että käyttäjästä ja olosuhteista yms. riippuen jokin vaihtoehto on tai tuntuu paremmalta kuin toinen.
Semisti off-topic, muttei kuitenkaan liikaa: Toimiiko normi Ultegran di2 -takavaihtaja 1x systeemissä vai vaatiiko kitkajarrullisen takavaihtajan, ettei ketju pääse tippumaan? Eteen tulisi siis narrow-wide eturatas.
velohiiri
17.01.2023, 20.11
Ootko yocce kattonu onko se Ultimaten takavaihtajan vaijerille suunniteltu reikä takahaarukan päässä (ja vastaava etuvaihtajalle) riittävän iso halkaisijaltaan Di2-johdolle (uusimman sukupolven 12s johdoissa se pää on n. 3.2mm paksu, 11s johdoissa vähän paksumpi kai n. 5mm)? Mulla oli aikoinaan Endurace Disc kuiturunkoisena jolle mietin 11speed Di2 päivitystä, mut se kaatui siihen kun ohjaamosta runkoon (junction A --> junction B) menevä johto olis ollut liian paksu ujutettavaks siitä vaihdevaijerille (1.2mm halkaisija) suunnitellusta reiästä. Olis pitänyt joko porata kuituun isompi reikä johdolle tai sitten pätkiä johtoa ohuemmaks ja juottaa päät yhteen (tai sitten viedä johdot ulkokautta, mikä tietenkään ei olis ollut esteettisesti kovin tyydyttävä ratkaisu). Vaijerin kuori siis loppui vaijerin kulkiessa runkoon sisään ja vaijeri kulki paljaana rungon sisässä, josta meni keskiön alla olevan "huoltoaukon" kohdalla olevasta kourusta edelleen taka-/etuvaihtajalle. Tietenkään 12s di2 sarjoissa tuota ohjaamon yhdistämistä pyörän takaosaan ei tarvitse tehdä kun on semilangaton systeemi, mutta kuitenkin takahaarukasta pitää saada johto ulos vaihtajalle ja vastaavasti keskiön seudulta etuvaihtajalle.
Jarrukeskusteluun: Shimanollahan on 11-speed Di2 kahvoissa sekä Servo Wavella että ilman sitä olevia vaihtoehtoja. Esim. GRX RX815 ja R785 kahvoissa on Servo Wave toiminto, mutta R8070 kahvoissa (ja vastaava Dura-Ace) sitä ei ole. Tästä huolimatta jarrusatulat ovat olleet kuitenkin molemmille kahvavaihtoehdoille samat eri brändäyksellä vaan. Ilmeisesti sitten tuossa uudemman sukupolven jarrusatulassa männän kokoa on muutettu niin että olisi selkeä ero huomattavissa toiminnassa Servo Wave vs. non Servo Wave kahvoja käyttäessä satulan kanssa?
Hyvä asia on että ovat luopuneet keraamisista männistä uusissa satuloissa, ne oli kyllä turhan hauraita hajoamaan mäntien putsaamis- ja jumppaamisoperaatioissa.
10% enemmän rakoa levyn ja palan välissä tarkoittaa siis noin 0.245mm lisäystä eli noin 0.12mm per puoli. Kiinnostavaa olis tietää kuinka suuri muutos käytännön ajossa. Aiemminhan esim. Froome käytti maastopuolelta tuttua kikkaa eli Maguran satulaa Shimanon kahvan kanssa ilmeisesti nimenomaan paremman pad clearancen saavuttamiseksi. 
Shimanon 11-speed Di2 sarjoissa on E-Tube appissa Gear Position Control -asetus joka estää ketjua ristiin vievät rataskombinaatiot. Tuon asetuksen voi ottaa appissa pois käytöstä jos ei halua estää pieni-pieni ja iso-iso rataskombinaatioita: https://bettershifting.com/di2-cant-shift-to-smallest-cogs-in-small-ring-adjust-gpc/
(huom. Gear Position Control ei ole käytössä 12s Di2 sarjoissa eli niissä se on automaattisesti pois käytöstä). Kannattaa lukea tota BetterShifting-saittia johon tuo Di2-guru Terry on koonnut hyviä ohjeita ja tietoa Shimanon sähkövaihteisiin liittyen. Paljon helpommin luettavaa ja ymmärrettävää kuin Shimanon omat matskut.
Edit. tuli tuo aiempi kommentti sillä aikaa kun kirjoitin viestiä. Oma kokemus on että se Ultegra Di2 takavaihtaja ilman häkkijarrua aiheuttaa kyllä aika paljon ketjun veivaamista ylös alas jos on kuoppaisempaa tietä.  Varmaan jollain moitteettomalla baanalla saattaa toimia ok, mutta itse vaihdoin 1x-systeemillä taannoin jonkin aikaa ajettuani häkkijarrulliseen kun tuli graveliakin ajettua. Ei itsellä tosin kertaakaan tiputtanut ketjua narrow wide-rattaan kanssa ajaessa mutta chainstayhin tuli ihan tarpeeksi ketjun pomppimisesta jättämiä jälkiä joten päätin että nyt riittää :D. Myös esim. Open ainakin suosittaa pyörissään häkkijarrullista takavaihtajaa 1x-systeemillä ajaessa kun sitä aikoinaan heiltä kysyin omistaessani kyseisen merkkisen pyörän. Siitä Ultegran vaihtajastahan on häkkijarrullinen RX805 versio joka pitäis epävirallisesti mennä jopa 11-40 pakan kanssa. Tietenkin myös GRX RX815 on vaihtoehto (virallinen maksimi 11-34) tai sitten se ihan 1x-spesifi malli RX817 (virallinen maksimi 11-42).
Ootko yocce kattonu onko se Ultimaten takavaihtajan vaijerille suunniteltu reikä takahaarukan päässä (ja vastaava etuvaihtajalle) riittävän iso halkaisijaltaan Di2-johdolle (uusimman sukupolven 12s johdoissa se pää on n. 3.2mm paksu, 11s johdoissa vähän paksumpi kai n. 5mm)? 
Pitääpä vielä tuplatarkistaa tuo, kiitos vinkistä. Purkamatta kun katsoo niin siinä olisi hiilikuidussa isompi reikä jossa on muovinen holkki jonka sisään menee takavaihtajalle menevän vaijerin kuori päätykappaleineen. Eli tuon holkin poistamalla reikää olisi riittävästi. 
Canyonilla näyttää olevan tuollainen erilaisia läpivientiholkkeja sisältävä cable routing kit (Canyon GP7006-01) joka olisi just tolle fillarille sekä mekaaniselle että DI2 -versiolle. 
Olen mä tuohon fillariin vaihdevaijereita vaihtanut, ja kun niitä on sisäkautta reitittänyt, niin mielikuva on että kyllä siinä tuollainen vähintään 12s johdon menevä reikä olisi, koska se vaijerin pää on joka tapauksessa melko helposti sieltä takaa tullut esiin. Mutta onhan tuo todella relevantti asia, ei piuhoja kukaan kehtaa ulkoisina nippusidevirityksinä katsella.
Edit. tuli tuo aiempi kommentti sillä aikaa kun kirjoitin viestiä. Oma kokemus on että se Ultegra Di2 takavaihtaja ilman häkkijarrua aiheuttaa kyllä aika paljon ketjun veivaamista ylös alas jos on kuoppaisempaa tietä.  Varmaan jollain moitteettomalla baanalla saattaa toimia ok, mutta itse vaihdoin 1x-systeemillä taannoin jonkin aikaa ajettuani häkkijarrulliseen kun tuli graveliakin ajettua. Ei itsellä tosin kertaakaan tiputtanut ketjua narrow wide-rattaan kanssa ajaessa mutta chainstayhin tuli ihan tarpeeksi ketjun pomppimisesta jättämiä jälkiä joten päätin että nyt riittää :D. Myös esim. Open ainakin suosittaa pyörissään häkkijarrullista takavaihtajaa 1x-systeemillä ajaessa kun sitä aikoinaan heiltä kysyin omistaessani kyseisen merkkisen pyörän. Siitä Ultegran vaihtajastahan on häkkijarrullinen RX805 versio joka pitäis epävirallisesti mennä jopa 11-40 pakan kanssa. Tietenkin myös GRX RX815 on vaihtoehto (virallinen maksimi 11-34) tai sitten se ihan 1x-spesifi malli RX817 (virallinen maksimi 11-42).
Kiitokset tästä. Jarrullinen takavaihtaja toiminee paremmin, mutta en heti haluaisi investoida, jos ei 1x systeemi maistukaan. Maantiepyörään olisi tulossa, niin ehkäpä se ketju pysyy paikallaan tuollakin vaihtajalla. Ketju hakkaa runkoon aika railakkaasti, niin siinä kannattaa tosiaan pitää suojakalvoa päällä.
Ei maantiepyörään tarvitse tosiaan jarrullista vaihtajaa.
1x toimii minusta hyvin maantiellä, kun vaan laittaa tuon niin, miten olisi 2x ilman pientä ratasta. Eli 52t eteen ja 11-30 taakse.
Nyt kun muistelen, niin muutamallakin frendillä tiputteli ketjuja 1x maantiellä ja TT-käytössä.
Yksi ratkaisu oli kai laittaa tiukka ohjuri ketjulle, joka estää ketjun tippumisen. Taisi tulla sinne yläpuolelle.
Nyt kun muistelen, niin muutamallakin frendillä tiputteli ketjuja 1x maantiellä ja TT-käytössä.
Yksi ratkaisu oli kai laittaa tiukka ohjuri ketjulle, joka estää ketjun tippumisen. Taisi tulla sinne yläpuolelle.
Tällanen kätevä yläpuolinen ohjuri on esim. etuvaihtaja.
Tällanen kätevä yläpuolinen ohjuri on esim. etuvaihtaja.
Juu, vähän vastaavahan se 1x nimenomaan tulee. On vaan tiukempi sovite.
Vaijerivaihteinen 2x muuten tiputtaa ketjun etuvaihtajajan kanssa, jos trimmi jää väärään asentoon ja ajaa monttuun iso/pieni asennossa. Meinasin tehdä jäätävät voltit varmaankin tuon syyn vuoksi kerran hepokkeen lopussa immersbyn alamäessä kiriin lähdettäessä.
Di2 automaagi trimmi on selvä parannus tähän.
Ei maantiepyörään tarvitse tosiaan jarrullista vaihtajaa.
1x toimii minusta hyvin maantiellä, kun vaan laittaa tuon niin, miten olisi 2x ilman pientä ratasta. Eli 52t eteen ja 11-30 taakse.
Näin vähän suunnittelinkin. Nykyisistä 52-36 rattaista en käytä pienempää suunnilleen koskaan. Eteen tulisi 52 tai 54 hampainen limppu ja taakse ehkä 11-30 nykyisen 11-25 pakan tilalle kompensoimaan tuota pienemmän pään välitystä.
Chain catcher voisi olla kyllä hyvä. Ei maksa paljoa, ainakaan verrattuna uuteen takavaihtajaan.
Jep, eikä ainakaan jarruta yhtään. 
Onkos e nyt chain catcherin nimellä vai jollain muulla. Se kuitenkin mikä on tosiaan vähän etuvaihtajan näköinen muovipala siihen päälle vaan.  Sellaisesta alaspäin sojottavasta lätkästä en huomannut olevan hyötyä.
Tällaisen siis luulisin toimivan parhaiten.
https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/5a7b51d92278e76665e45926/1584624965294-JFQTFTAHDMEMOCIRFOLN/_CBP9836.jpg
Sotanorsu666
18.01.2023, 21.42
^ Tollanen näyttää toimivalta. Mulla oli Sram Force 2*12 AXS ja siinä se Sramin oma chain catcher. Tulitikun paksuinen metallitikku estämässä ketjun tippumista pieneltä rattaalta rattaan ja keskiön väliin. Voin kokemuksesta kertoa, että se paska ei toimi ja sen kaltaiset ratkaisut kannattaa ainakin unohtaa.
^ Tollanen näyttää toimivalta. Mulla oli Sram Force 2*12 AXS ja siinä se Sramin oma chain catcher. Tulitikun paksuinen metallitikku estämässä ketjun tippumista pieneltä rattaalta rattaan ja keskiön väliin. Voin kokemuksesta kertoa, että se paska ei toimi ja sen kaltaiset ratkaisut kannattaa ainakin unohtaa.
Jep, minulla oli just tuollainen kanssa. Täysin turha vekotin. No, joskus se estää tehokkaasti ketjun nostamisen rattaalle.
Heitin kans ton tikun veks kun rassasin ainakin vartin ketjua keskiön ja rattaan välistä. Ketjulukkokin oli niin tiukassa ettei sekään auennut
Heitin kans ton tikun veks kun rassasin ainakin vartin ketjua keskiön ja rattaan välistä. Ketjulukkokin oli niin tiukassa ettei sekään auennut
Tuo on juttu, mikä pitäisi kyllä tarkistella pyöristä. Olisi tosi hyvä, jos ketju mahtuisi tippumaan ja nousemaan siihen keskiön viereen, eikä se niittautuisi sinne väliin kiinni.
Omassa gravellissa tuo tila oli blokattu chainstayn kohdalta sellaisella hienolla metallisella lätkällä. No se onneksi lensi huisin kuikkaan ensimmäisellä tiputuksella ja nyt ketju mahtuu taas.  BSA keskiöisissä on yleensä paremmin tilaa.
Onko tosiaan noin. Hyvin mielenkiintoinen veto kun se on mielestäni vain rivi koodia eikä mekaniikkaa ja "järki" on akussa.
(No ei se minua haittaa kun en käytä synkroa enkä aja parillisilla vaihteistolla!)
Shimanon ominaisuusvalikoima ja hinnoittelu tuskin noudattaa ihan niin suoraviivaista logiikkaa kuin mitä pelkistä teknisistä ominaisuuksista voi päätellä. Koska näissä paremman tason osasarjoissa on kolme tuoteperhettä, todennäköisesti Shimano lähinnä pyrkii ns klassiseen kerrosvoileipämalliin.
"Kerrosvoilevässä" on kolme tuotetta: halpa, kallis ja keskihintainen. Niiden välisillä hintaeroilla säädellään kokonaismenekkiä. Markkina koostuu aina eri hintakategorioita hakevista ostajista, jotkut haluaa kallista ja jotkut halpaa, joten säätelemällä noiden suhteita saadaan mahdollisimman suuri myynti yli koko markkinan.
Kallis asetetaan hinnaltaan kustannuksista riippumatta sille tasolle minkä kehtaa pyytää. Asiakaskunta on pääosin merkkiuskolliset henkilöt, jotka haluaa "vain parasta" hinnasta riippumatta. Dura Ace ostetaan siksi että se on paras; ihan sama mitä se paras on. Koska näitä ostajia on rajallinen ja varsin vakio määrä, hintajousto on pieni.
Halpa (Shimanolla 105) menee hinnaltaan sille tasolle, millä tuotteita kannattaa valmistaa vielä katteella. Sen hinta kertoo tarkimmin mitä kaikkien muidenkin kategorioiden tuotanto suunnilleen maksaa. Kustannuksissa ei välttämättä ole juurikaan eroa. Tämä koskee erityisesti elektroniikkaa ja softaa: käytännössä kaikkiin ladotaan samat piirit ja ajetaan tuotekehityksen kannalta sama softa. Vaikka välistä napsittaisiin jotain ominaisuuksia pois, se softa on kuitenkin kehitetty ja testattu täydellä ominaisuusvalikoimalla ja kehityskustannus jakaantuu kaikkien tuotteiden kesken.
Keskihintainen (Ultegra) määrää menekin. Sen hinnalla säädellään mitä asiakaskuntaa kulloinkin houkutellaan. Hinnalla itsellään ei kuitenkaan ole juurikaan mitään tekemistä sen kanssa mitä tuotanto maksaa. 
Jos kallis maksaa 10 ja halpa 4, keskihintaisen voi laittaa vaikka tasolle 8 tai 6. Jos se on 8, halpa näyttää puolet halvemmalta kuin kaikki muut. Todellinen tarjous siis. Halpaa menee siksi kaupaksi eniten. Jos hinta on 6, halvempaa mallia harkitsevaa alkaa houkuttelemaan, koska se hiukan parempi ei olisi kuin vähän sitä huonointa kalliimpi.
Mikäli siis markkinointi katsoo, että markkinalla on paljon halpaa tuotetta hakevia henkilöitä (esim ensimmäistä maantiepyörää hankkivia), Ultegran hintaa nostetaan, ei lasketa. Tämä siksi, että kun Ultegra on vähän kalliimpi, 105 näyttää halvalta vaikka sen hintaa ei muutettaisi lainkaan.
Jos taas analyysi sanoo, että nyt iso osa ostajista on kokeneempia, hiukan parempaa hankkivia tahoja, Ultegran hintaa lasketaan. 105:n menekki putoaa ja Ultegran nousee. mutta kokonaisuutena paletti sopii markkinaan parhaiten, joten yhteenlaskettu myynti on suurempi.
R8000 Ultegrasta tarkoitus siirtyä uuteen 12s Di2:een. Jotain oli kammista tuolla puhetta. Onko kellään käytössä uutta 12s sarjaa vanhemmilla 11s (Shimanon) kammilla? Tehomittaria ei huvittaisi heti uusia, niin ajattelin ainakin alkuun josko toimisi vanhat kammet.
Pikaisen googlettelun perusteella toimii tai ei toimi.
Ketjulinjassa eroa 1mm (11s 43,5mm ja 12s 44,5mm)
Q-factorissa eroa 2mm (146mm vs. 148mm)
Tarkoitus olisi siis käyttää joko kokonaan vanhoja 11s kampia tai sitten joutunee hankkimaan uudet 12s kammet ja tehomittarin.
On joo. Toimii kyllä.
Nyt paikallaan on 52/39 r8000 eikä vaihto ole aina niin smoothia. Pitää vaihtaa 36t takaisin ja testata uudelleen.
Mutta noin muuten tuon on pakko toimia. Rattaissa ei ole eroa. Täsmälleen sama paksuus molemmissa. Periaatteessa eroa voisi tulla autotrimmin toiminnassa, jos rattaiden väli muuttuu. Mutten usko tähän.
Minulla siis nyt quarqin spideri ja r8000 rattaat. Noissa quarqeissakin muuttuu vähän ketjulinja spiderin iän mukaan.
Vähän menee kyllä aikaa ennenkuin tottuu sähkönappeihin mekaanista dura-aceista. Ei mitään tuntoa vaihdossa ja tuo tsaakelin takavaihtajakin touhuaa ihan omiaan, vaikka jo kerran otin apsin kautta syncron pois. Tarttee tsekata uudelleen.
Omassa tapauksessa kyse olisi puhtaasti Shimano vs. Shimano eli ihan vakio 11s kammet rattaineen vs. vakio 12s.
Eroa taitaa tosiaan olla myös rattaiden välisessä etäisyydessäkin?
Omassa tapauksessa kyse olisi puhtaasti Shimano vs. Shimano eli ihan vakio 11s kammet rattaineen vs. vakio 12s.
Eroa taitaa tosiaan olla myös rattaiden välisessä etäisyydessäkin?
Niin. Mutta ei noiden etäisyyksien pitäisi vaikuttaa millään tapaa etuvaihtajajan toimintaan, koska vaihtajassa säädetään molemmat rajat. Ainoa mikä tosiaan tulee mieleen on trimmin toiminta.
Onko sinulla sitten Shimanon tehomittari? Tuo on jo hyvä syy vaihtaa 12sp kammet ja assioman polkimet. Se vanha ja uusi Shimanon tehomittarihan näyttää mitä sattuu.
Kaiketi juuri riittävätkö nuo rajat. Ne kun taitavat olla vain bittirajat. Taitaa olla tapauskohtaisia tuleeko ongelmia.
4iiii. Ja SPD ekosysteemi käytössä pyörissä/kengissä, niin Assioma ei käy.
Tämän mukaan "pitäisi toimia, ehkä":
https://bettershifting.com/12-speed-r9200-r8100-and-11-speed-di2-compatibility/
Ei ne rajat tuolla muutoksella vastaan voi millään tulla.
R8000 Ultegrasta tarkoitus siirtyä uuteen 12s Di2:een. Jotain oli kammista tuolla puhetta. Onko kellään käytössä uutta 12s sarjaa vanhemmilla 11s (Shimanon) kammilla? Tehomittaria ei huvittaisi heti uusia, niin ajattelin ainakin alkuun josko toimisi vanhat kammet.
Pikaisen googlettelun perusteella toimii tai ei toimi.
Ketjulinjassa eroa 1mm (11s 43,5mm ja 12s 44,5mm)
Q-factorissa eroa 2mm (146mm vs. 148mm)
Tarkoitus olisi siis käyttää joko kokonaan vanhoja 11s kampia tai sitten joutunee hankkimaan uudet 12s kammet ja tehomittarin.
Mulla on toisinpäin eli 11-v setin kanssa 12-v kammet ja toimii moitteetta. En näe mitään syytä, miksei siis toimisi myös toistepäin, mutta kokeilemallahan se selviää
Tässä duunissa säätelen uutta fillaria ja huomasin vectoreiden polkimen pään ottavan kiinni ketjuun iso-pieni asennossa!
Ei olisi kyllä tuollainen mahdollisuus käynyt edes mielessä. Käytössä siis nyt quarqin vanha spideri ja SRAM Red kammet. Tuossa vanhemmassa quarqissa on selvästi enemmän offsettiä kuin uudessa. Redin kammissa taas saletisti pienempi q-factor. Yhdessä toimii vähän heikosti. No, polkimien mukana tulevilla rikoilla tuosta selviää.
Niin ja miten liittyi tähän aiheeseen. No nyt on e-tube apsin kautta katsottuna etuvaihtajajan säätöarvot +12 - +15, eli rajat riittäävät vielä oikeisiin säätöihin. Ero on takuulla isompi, mitä r8000/r8100 välillä
Vähän menee kyllä aikaa ennenkuin tottuu sähkönappeihin mekaanista dura-aceista. Ei mitään tuntoa vaihdossa....
Onhan se toki niin, että mekaanisella vaihtajalla oikein tuntee siirtävänsä ketjua rattaalta toiselle. Sähkövaihtaja puolestaan ronksauttaa ketjun tunnottomasti sekunnin murto-osassa paikasta toiseen.
Tosi nätisti kyllä nyt vaihtelee, kun vielä kerran kävin kaikki säädöt läpi. 
Olen edelleen huomavaani joissain tilanteissa ylimääräistä rusahdusta pieneltä etu rattaalta isolle vaihdettaessa, joka varmastikkin johtuu tuosta 39/52 setistä. Tuo vaan muuten tuntuu niin kivalta käyttää ison takapakan kanssa. 53/39 ei harmi kyllä uuteen ultegraan saa. Semi-kompakti on ainoa vaihtoehto.
 
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.