Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : SUV polkupyörät



M A
12.01.2023, 16.30
Mikäs on raadin mielipide maastopyörästä täyspitkillä lokareilla ja tarakalla yleispyöränä tai sitten ihan SUV-etuliitteellä myytävistä pyöristä. Pohdinnassa on siis polkupyöräedun hyödyntäminen joko toisen auton korvikkeeksi tulevaan sähköpyörään tai sitten omaan harrastuspyörään :D

Lähinnä mietityttää tuo arjen käytettävyys, kun tuollainen 25 kg sähköpyörä on kuitenkin aikamoinen tankki. Onko jollakulla kokemuksia arkiajoista tuollaisella?

Katselin ihan mielenkiinnosta vaihtoehtoja ja löysin verkkiksestä LIV merkillä jäykkäperää ja täpäriä kohtuulliseen hintaan. Koko tulisi sillä perusteella, että vaimo joka on 152 pystyy operoimaan omiin tarpeisiinsa ja minä tarvittaessa 14 cm pidempänä pystyn myös lapsia kuskaamaan shotgun-istuimessa ja mahdollisesti kärryssä tai peräpyörässä tms. mitä keksitäänkään jos kahta lasta pitää kuljettaa yhtä aikaa. Maastopyörä nousi ajatuksiin lähinnä vallitsevien keliolosuhteiden myötä, eli kunnon nastarenkailla on kivempi ajaa vesijäistä huonosti aurattua kelviä kuin kapeammilla nakeilla. Toisaalta 25 kg painava sähkötäpäri on melkoisen overkill urbaanissa ajossa ja kevyemmällä fillarilla ajo voisi monessa tilanteessa olla mukavampaa.

Itse giantti (liv) olisi tarjouksessa 3000€ monarch/recon alustalla ja deorella ja isolla akulla. Tuohon tilpehöörit päälle ja talvirenkaat niin olisi kohtuullinen 3,5k€ paketti. 500 € halvemmalla saisi kovatarakan, mutta siihen pitää ostaa hissitolppa ja keulaksikin saa Suntouria.
Toinen vaihtoehto olisi sitten joku Pathlite ON tai joku Cube tms.mutta tuo verkkiksen tarjoushinta tuntuu varsin kohtuulliselta.

On tässä sekin vaihtoehto että nappaan jonkun luomu-enskan itselle tuohon 4k€ pintaan ja vaimo jatkaa bussailua :cool: Harmiksi (onneksi?) yläfemman M-kokoinen raze-testipyörä ehti mennä niin ei tarvitse miettiä olisko se ollut sopivan kokoinen itselle :rolleyes:

Travelkicking
13.01.2023, 10.23
Mikäs on raadin mielipide maastopyörästä täyspitkillä lokareilla ja tarakalla yleispyöränä tai sitten ihan SUV-etuliitteellä myytävistä pyöristä.
Lähinnä mietityttää tuo arjen käytettävyys, kun tuollainen 25 kg sähköpyörä on kuitenkin aikamoinen tankki. Onko jollakulla kokemuksia arkiajoista tuollaisella?

Meidän sähkärit painavat liki 30 kg. Paino ei haittaa, onhan niissä moottori ja pyörät alla. Eri asia on, jos aikoo lähteä vuoristoon punnertamaan (missä vuoristo?) tai haluaa kantaa sen rappusissa yksiöönsä.

MRe
13.01.2023, 11.14
^Painosta on haittaa, jos pyörää joutuu nostelemaan. Monessa uudessa taloyhtiössä on menty pyörien säilyttämisen osalta siihen, että pyörät ripustetaan etukiekosta roikkumaan. Sähkäriä saa punnertaa jo tosissaan tuollaiseen.

Tai sitten vanhoissa taloyhtiöissä säilytystilat saattavat olla monen oven ja rappusten takana. Rappusissa tosin jos on rampit, niin kävelyavustuksella saa ajettua ramppeja ylös. Jos ei halua vetää enskaa kellarissa...

nure
13.01.2023, 13.04
Kuinkahan monta pyörää saa mahtumaan 30kilon painoon? Mielenkiintoista oli tuollaista 25kiloistakin polkea ilman avustusta, vanha kunnon Jääkärikin tuntui kevyeltä ja mukavalta.
Helppoa jos oma talli mutta mielummin kannan nykyistä kolmanteen kerrokseen ellei sitten saa akkua irti. Toisaaltaan kuka uskaltaa nykyään säilyttää yleisissä tiloissa mitään pyörää?

Bndit
13.01.2023, 14.10
Kuinkahan monta pyörää saa mahtumaan 30kilon painoon? Mielenkiintoista oli tuollaista 25kiloistakin polkea ilman avustusta, vanha kunnon Jääkärikin tuntui kevyeltä ja mukavalta.
Helppoa jos oma talli mutta mielummin kannan nykyistä kolmanteen kerrokseen ellei sitten saa akkua irti. Toisaaltaan kuka uskaltaa nykyään säilyttää yleisissä tiloissa mitään pyörää?
Etkö saanut moottoria päälle vai miksi poljit ilman avustusta? Niillä on tarkoitus polkea avustuksen kanssa jos sitä ei osaa käyttää niin kannattaa ostaa akustinen pyörä.

nure
13.01.2023, 14.21
^Akku ja kuski olivat hyytyneen enkä tosiaan moista tarvi. Mielenkiintoinen kokemus kuitenkin. Yli kolme X kevyemmällä jaksaa tosi hyvin vanhempikin!

Antsa41
13.01.2023, 21.29
Mielestäni yhdistelmä sähköavustus, täyspitkät lokarit ja kunnon rengastila kuulostaa loistavalta talvipyörältä. Meillä on perheessä käytössä kaksi täysjäykkää 27,5" Schwalbe Ice Spiker Pro -kumeilla varustettua kaupunkipyörän ja maastopyörän risteytystä eikä vielä ole tullut sellaista keliä, ettei noilla olisi ollut mukava polkea. Kaikkine varusteineen (lukot, tarakat jne.) molemmat painavat varmaan 30 kiloa, mutta eipä se pyöräteillä haittaa ja käytännössä talvellakin saa jatkuvasti polkea avustuksen rajoitinta vasten. Itse tykkään suosia jäykkää etukeulaa, koska niihin saa paremmin kunnollisia etutarakoita ja huoltotarve on vähäisempi. Joustokeulat toki lisäisivät hieman mukavuutta ja tuollaisen rengastilan pyörissä joustokeulallisia on huomattavasti paremmin saatavilla.

Maastopyörille vaihtoehtona kaupunkipyörä-kategoriasta löytyy myös sellaisia pyöriä, joihin tuollaiset kunnon nastarenkaat mahtuvat. Ainakin Electralla on useampi sellainen malli valikoimissaan. Tuon tyyppiset pyörät on usein suunniteltu niin, että yksi koko sopii maastopyörää paremmin kahdelle eripituiselle käyttäjälle.

Takamisakari
14.01.2023, 10.57
https://moustachebikes.com/fi/en/electric-bikes/samedi-27-xroad/ mä katselisin jotain tuollaista, onhan näitä vaikka millä merkeillä..

Bndit
14.01.2023, 11.12
https://moustachebikes.com/fi/en/electric-bikes/samedi-27-xroad/ mä katselisin jotain tuollaista, onhan näitä vaikka millä merkeillä..
Vaimolla on tuollainen Xroad 5, ajelee sillä nyt kolmatta vuotta/talvea joka päivä duuniin. Erittäin laadukas laite, kaikin puolin. Ainoa pieni miinus että ei ole läpiakselia takarenkaassa, mutta ei siitä muuta haittaa ole ollut kun hankalampi asentaa paikalleen renkaita vaihtaessa. Ja Shimanon kuulalaakerinavat on huonot, mutta harvassa "hybridissä" on sen paremmat...

izmo
14.01.2023, 11.20
Mun mielestä ei 25 kg sähköpyörä ole painava ajaa jos on pienikin avustus päällä... pikkasen raskas kantaa sisälle mutta sekin onnistuuu

Kiikan Kona
15.01.2023, 15.03
Minä hommasin työsuhde pyöräksi Kona El Kahuna SUV pyörän. Päivääkään en ole katunut. Halusin nimenomaan pyörän missä on kiinteät lokarit ja tarakka. Tarakan halusin sen takia että siihen saa sivulaukut kiinni. Näin pystyn kuljettamaan pyörällä hyvin valokuvaus vehkeitäni. Päivittäiset työmatkat olen polkenut kaikki tällä. Kyseinen pyörä soveltuu myös polku ajoon kohtalaisen hyvin. Shwalbe ice spiker pro 29x2,25 nastarenkaat mahtuivat kohtalaisen hyvin. Takalokasuojasta täytyi vain ottaa paksut prikat pois. Pyörässä on hyvä toiminta säde 630 wh akun ansiosta. Riittää hyvin pitemmällekin lenkille myös talvella.

Suosittelen tätä pyörää kuvailemaasi käyttötarkoitukseen

jalkkis
15.01.2023, 15.26
Etkö saanut moottoria päälle vai miksi poljit ilman avustusta? Niillä on tarkoitus polkea avustuksen kanssa jos sitä ei osaa käyttää niin kannattaa ostaa akustinen pyörä.Minä poljen mun sähkärillä välillä ilman akkua, eritoten silloin, kun olen skidien kanssa liikkeessä. Se tosin silloin painaa vain n. 20kg. Mutta onhan se meno silloinkin tahmeahkoa 9kg fillariin verrattuna.

Muutoinkin patteriajossa mennään oikeastaan aina avustuksen ylärajalla/-puolella. Ja 99% ajosta alimmalla avustustasolla (eco, Boschia siis).

Kiituri
15.01.2023, 16.59
Mun mielestä ei 25 kg sähköpyörä ole painava ajaa jos on pienikin avustus päällä... pikkasen raskas kantaa sisälle mutta sekin onnistuuu

Mutta vaikeassa maastossa missä pitää välillä tunkata ja kantaa, se on hiton raskas. Tehojen puute ja polkemisen tarve ei kuitenkaan riittä kaikkialla ja sitten puhistaa ja äähistään askel kerrallaan. Pitäis varmaan olla KTM (Kevyt Kantaa Metsässä) eikä Pole.

Esuli
15.01.2023, 17.06
^Akku ja kuski olivat hyytyneen enkä tosiaan moista tarvi. Mielenkiintoinen kokemus kuitenkin. Yli kolme X kevyemmällä jaksaa tosi hyvin vanhempikin!
Ostin pari sähköpyörää (kun halvalla sai) koe mielessä. Marin sausalito ja insera Magna. Rakentelin ne mieleisekseni.
Ajettavuus melko sama kun huonolla luomulla, pari vara akkua mahtuu runkolaukkuun.
Hyöty ajot sujuu paremmin, tulee helpommin lähettyä.
Näin vanhana ja vaivasena löyty taas se lähtemisen ilo mikä oli vielä alle 60v luomullakin.
Nyt tulee useimmin käytyä "erämaissa" Packraftikin mahtuu mukaan.
Ei jaksa enää kaikkea. Mutta jos jaksan niin ajelen vielä munapystyssä Fargolla pitkiä lenkkejä.

Travelkicking
15.01.2023, 19.50
Savolaisen kanssa keskusteltaessa vastuu siirtyy kuulijalle.

Koheltaja
15.01.2023, 20.31
Pyörän paino on suhteellista, toiselle 9kg pyörä on liian painava ja pitää saada 300g painosta pois, kun toinen ajaa/tunkkaa/kantaa 25kg pyörää pitkin mettiä miettimättä painoa. Entisessä elämässä ajoin 100-250kg enduropyörillä sekä +320 kiloisilla mönkijöillä maastossa, ne vasta raskaita onkin kun joutuu jumppaamaan.

vesku61
15.01.2023, 21.22
Mutta vaikeassa maastossa missä pitää välillä tunkata ja kantaa, se on hiton raskas. Tehojen puute ja polkemisen tarve ei kuitenkaan riittä kaikkialla ja sitten puhistaa ja äähistään askel kerrallaan. Pitäis varmaan olla KTM (Kevyt Kantaa Metsässä) eikä Pole.

Jos 25 kg pyörän kantaminen tuntuu hiton raskaalta niin silloin on ehdottomasti pysyttävä poissa semmoisista paikoista. U-käännöksen verran täytyy jokaisen pystyä pyöräänsä nostamaan.

Nixuu
15.01.2023, 22.51
Mutta vaikeassa maastossa missä pitää välillä tunkata ja kantaa, se on hiton raskas. Tehojen puute ja polkemisen tarve ei kuitenkaan riittä kaikkialla ja sitten puhistaa ja äähistään askel kerrallaan. Pitäis varmaan olla KTM (Kevyt Kantaa Metsässä) eikä Pole.

25Kg on kevyt kantaa niin maastossa kuin kerrostalossa rappusissa jne. Toinen pyöräni painaa n 26kg (täyspitkät lokarit, tarakka jne)

Toinen taas noin 48kg. Samoin täyspitkät lokarit, tarakka jne. Tuota myös kevyt kannella maastossa jos tarvitsee. Sekä rappusissa kerrostalossa (kotiin ja ulos päivittäin). Mukana kotiin tulessa usein ostokset sivulaukussa ja yksi ostoskassi roikkuu tangosta samaan aikaan.

Kaverilla on melkein 90kg pyörä, sitäkin nostelee ja kantaa tarvittaessa maastossa, mutta se alkaa olemaan jo ikävämpää.

nure
15.01.2023, 23.47
^ Mielenkiintoista olis tietää mitä nuo ovat?

Koheltaja, asiaa puhut, 9kilon pyörä on painava jos se on tehty poljettavaksi...

Nixuu
15.01.2023, 23.50
Akut painavat jo jonkin verran. Toisessa noin 9kg (reilu 1800Wh) toisessa (tuossa kaverin painavassa pyörässä) taas akut painaa yli 24kg (muistaakseni n 4-5kWh välillä kapasiteettia siinä)

Koheltaja
16.01.2023, 07.10
9kilon pyörä on painava jos se on tehty poljettavaksi...

Ei ole ikinä ollut alle 10kg maastopyörää ja kaikilla on poljettu sekä rymistelty maastossa niin prkeleesti. Katupyörien painoon ja sen merkitykseen en ota kantaa.

nure
16.01.2023, 08.37
^^Et kertonut mitä pyöriä tuollaiset ovat?

^Kaikilla poljetaan ja rymistellään, jotkut paivavilla, toiset kevyemmillä.

F. Kotlerburg
16.01.2023, 08.40
^ei ne ole pyöriä vaan mopoja.

nure
16.01.2023, 10.45
^Sitä mä vähän mietinkin. Onneksi pojut senverran vahvoja että jaksavat nostella ja kantaa!

Nixuu
16.01.2023, 14.06
^ei ne ole pyöriä vaan mopoja.
L1e-A ei ole mopo vaan rinnastuu täysin polkupyöräksi.

F. Kotlerburg
16.01.2023, 15.09
L1e-A ei ole mopo vaan rinnastuu täysin polkupyöräksi.
Niin, mutta sekään ei saa kulkea yli 25km/h avusteisena. Sä olet moneen otteeseen kehunut kuinka menee 40-50km/h.

Bndit
16.01.2023, 17.57
Uudessa Mondrakerin Thundra X:ssä on muuten speksit enemmän kun kohdillaan jos ei tarvitse irroitettavaa akkua ja lompakossa riittää pitoa: https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/mondraker-2023-thundra-x-9/

M A
17.01.2023, 12.14
Mondrakerit on kyllä hyvän näköisiä ja muutenkin mielenkiintosia. Thundra tai Prime olis varmasti hyviä, mutta itellä ottaa tuo hinta kyllä vastaan. Vastaava pyörä ilman sähköä on luokkaa 1500 lokareilla ja tarakalla, sähköllä 4-5k€ :eek: Ja kun akku ei irtoa niin tuo pitäisi pakkasilla roudata olohuoneeseen lataukseen...

Tuollaista käsittelyn yleistä raskautta lähinnä mietiskelin tuossa avauksessa. Vaihtoehtonahan olisi noita kevyitä sähköavusteisia, esim Konalla Coco HD napamoottorilla. Maastopyörä kaikkine varusteineen alkaa varmasti olla sen 30 kg. Siihen kun lyö vielä yhden muksun kyytiin on yhdistelmällä enemmän painoa kuin rouvalla... Toisaalta jos akun saa irti ei pyörän painolla ole niin paljoa väliä.

Vielä on kyllä se mahdollisuus, että se työsuhdepyörä on mallia Spectral tai Capra mullettina :p tai jotain ihan muuta.

nure
17.01.2023, 13.35
^Taitaa olla että nuo SX:n osat löytyy yleensä vielä halvemmista pyöristä ja "Hyvännäköisyys" kyllä katsojan silmissä. Varmasti käytännöllisiä työmatkaja kauupakäynneillä mutta ovat tyyliltään tämän vuosikymmenen mummo/pappapyöriä, IMO.

Bndit
18.01.2023, 00.54
En tuijottele pyörissä pelkkiä osasarjoja, ei ole mitään kokemusta SXstä mutta tässä tapauksessa hyvät speksit tarkoittaa: 720W akku, uusi EP600 moottori, hyvä keula, isot renkaat, tyylikäs ulkonäkö yms. ja painoa alle 24kg. Osasarjoja voi aina vaihtaa jos siltä tuntuu.

Bndit
18.01.2023, 00.59
Mondrakerit on kyllä hyvän näköisiä ja muutenkin mielenkiintosia. Thundra tai Prime olis varmasti hyviä, mutta itellä ottaa tuo hinta kyllä vastaan. Vastaava pyörä ilman sähköä on luokkaa 1500 lokareilla ja tarakalla, sähköllä 4-5k€ :eek: Ja kun akku ei irtoa niin tuo pitäisi pakkasilla roudata olohuoneeseen lataukseen...

Tuollaista käsittelyn yleistä raskautta lähinnä mietiskelin tuossa avauksessa. Vaihtoehtonahan olisi noita kevyitä sähköavusteisia, esim Konalla Coco HD napamoottorilla. Maastopyörä kaikkine varusteineen alkaa varmasti olla sen 30 kg. Siihen kun lyö vielä yhden muksun kyytiin on yhdistelmällä enemmän painoa kuin rouvalla... Toisaalta jos akun saa irti ei pyörän painolla ole niin paljoa väliä.

Vielä on kyllä se mahdollisuus, että se työsuhdepyörä on mallia Spectral tai Capra mullettina :p tai jotain ihan muuta.

Joo noi säilytys ja lataushommelit kannattaa miettiä tarkkaan jos on sähköpyörää hankkimassa. Samoin miten ja mitä kautta akku lähtee irti jos pitää ladata irrallisena. Itsellä on tuollainen sähkö trekking pyörä auton korvikkeena ja on siinä hommassa aivan huippu. Vaatimaton harmaa ulkonäkö plussaa kun jättää ostarin tai baarin eteen parkkiin :p

nure
18.01.2023, 08.21
Keula kyllä harvinaisen hyvä noiden Suntourien jälkeen, kiekot voisi olla paremmat ja ulkonäkö puhtaasti makuasia, omaan silmääni ei kyllä iske.

Kesäkeli
24.01.2023, 20.38
Parilla SUV-tyyppisellä ajelleena uskallan kyllä suositella. Muutenhan maastopyörä ajaa ihan saman asian, mutta kiinteät lokasuojat ja valot ovat iso plussa. Itselleni yksi olennainen juttu on, että rengaskoko on maastopyörämallia, jotta talveksi alle saa esim. Ice Spikerit. Tarjontaa ei ole mitenkään mahdottomasti, mutta onneksi jotain löytyy. Itse olen silmäillyt Canyonin Precede-mallia edullisena alumiiniversiona. https://www.canyon.com/fi-fi/sahkopyorat/urbaanit-sahkopyorat/precede-on/al/

Antsa41
25.01.2023, 22.45
Meillä on vaimolla tuollainen Precede ja mielestäni tuo on hieman huonosti suunniteltu pyörä muunneltavuutensa puolesta. Vaikka koko ei sinällään ole itselleni pahasti väärä, niin en pysty tuolla ajamaan mukavasti kuin muutaman kilometrin ilman että kyynärpäät kipeytyvät eikä tuo integroitu ohjaamo taida olla vaihdettavissa. Jäykkään keulaan myös löisi mielellään kunnon tarakan, mutta tuohon ei taida saada kuin Canyonin oman viritelmän. Sama ominaisuus on toki takanakin. Voimansiirto ja sähköosat ovat tuohon hintaluokkaan kyllä hyvät.

mrmojo77
26.01.2023, 16.13
Minä hankin loppukesästä Canyon:Pathlite ON 6 juurikin ajatuksella, että yhdestä pyörästä olisi moneksi. En aja maastoreittejä, jos hiekkatietä tai satunnaisia polkuja tai kärryteitä ei lasketa, mutta muuten olen ollut pyörään todella tyytyväinen nyt noin 1200km jälkeen. Painoa on se 23kg, mutta ajossa sitä ei huomaa, sillä rullaa niin hyvin. Olen tehnyt pidempiäkin lenkkejä täysin ilman sähköä tai sitten vain avustaen jyrkimmissä mäissä. Kahden tarakkalaukun avulla olen hoitanut kauppareissuja ja säästänyt siinä auton käyttöä.