PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kevyeen maastoajoon soveltuva napavaihteinen, jalkajarrullinen ratkaisu?



majak
10.01.2023, 13.45
Eli kaikkien järkisyiden vastaisesti tarvisin sähköpyörän, jolla voi ajaa asfaltin lisäksi kevyitä maastopätkiä (neulaspolut, hiekkatiet, hitaasti, tasaisessa maastossa), ja jossa on jalkajarru. Koska sormet ja ranteet ei taivu käsijarruille, enkä halua ajaa puuhun pahki.

Eli, mitä kautta kannattaisi lähestyä asiaa, sillä kaupan hyllyllä ei ihan tuollaista tuotetta ole?

Onko noista pienellä geneerisellä Suntour-keulalla varustetuista city-/hybridipyöristä mihinkään, jos on vähänkään nylkytystä renkaan alla? Olen kuullut että ne jouset on lähinnä turhaa painolastia. Voiko sellaiseen vaihtaa validimman keulan, onko siinä järkeä?

Millainen operaatio olisi laittaa joku vähän parempi Nexus tai vastaava maastopyörään? Tuleekohan asennustyöt poskettoman kalliiksi, kun en itse isompaa remppaa halua uuteen pyörään tehdä?

Entä joku paksurenkainen normipyörä, tyyliin Helkaman eJääkäri? Varmaan menisi ainakin hiekkatiellä hyvin, mutta hinta-laatu-suhde ja paino vähän epäilyttää. Liekö vastaavia muita markkinoilla?

Budjetti pari, kolme tonttua.

Ja vielä se, että tarkoitus on tosiaan ajaa niin hiljaa ja helppoja polkuja, että jarruttaminen jalalla onnistuu turvallisesti. Pääosa ajosta toki asfaltilla.

Leewi
10.01.2023, 14.04
Todella ohut on jalkajarrullisten sähköpyörien markkina. Ainakin saksankielisessa maailmassa moinen taitaa olla laiton liian vaarallisena. Tollasella pärjää kyllä neulaspolut https://larunpyora.com/tuote/2022-ecoride-ambassador-hs-e6100-28-di-14ah-grey/

Santtu75
10.01.2023, 15.24
Tuossa voisi olla myös yksi vaihtoehto lähtökohdaksi annetuilla lähtötiedoilla.
Renkaat vaihtaisi johonkin hieman kuvioituun Gravel renkaaseen, niin toimisi kohtuullisesti myös helpossa maastossa, mutta myös asfaltilla ajaessa.
https://www.halpahalli.fi/b-tour-man-ltd-nexus-7-sahkopyora-28.html

Ei tuollaisesta nyt mitään varsinaista "maastopyörää" saa aikaiseksi, mutta kyllä sillä metsäpolkuja, ja metsäautoteitä ajaisi.
Ja jos haluaa hieman panostaa, niin tuon Suntour:n Nex haarukan voisi vaihtaa johonkin hieman laadukkaampaan keulaan, esimerksi RockShox:n Parogon Gold keula olisi huima hyppäys keulan toiminnassa tuon Suntourin tilalle, noita Paragon Gold keuloja saa tarjouksesta eri verkkokaupoista noin 250€:n molemmin puolin. Keulan asennuksesta normi pyöräliike ottaa jossain 50€:n molemmin puolin. Eli tuollainen Paragon Gold olisi sen 300€ lisää asennettuna, ja sopivat renkaat asennettuna sitten sen 100-150€ lisää, eli tuosta linkin pyörästä saisi auttavan maastopyörän hintaluokkaan +2400€
Mutta hyvin tuolla pyörällä ajelisi ilman tuota keulapäivitystäkin.

Pyörässähän Bosch:n tekniikka sähköpuolella (Active Line), ja muut osata Shimanon perusosaa = Nexus7 vaihteisto, Mt200 etujarru yms.
Atala tekee merkkinä/valmistajana hieman edullisemman pään pyöriä olematta kuitenkaan mikään varsinainen halpavalmistaja, vaan ihan kohtuullisen kokoinen "uskottava" pyörämerkki joka ei tosin Suomessa ole kovin isoa jalansijaa saanut. Atalan muita Brändejä ovat mm. Whistle sekä Carraro.

nure
10.01.2023, 17.28
Nuo kaksi kyllä melkoista kuraa jos vähänkin haluaa maastossa ajella ja 100%:sti yhdyn saksalaisten käsitykseen jalkajarrujen vaarallisuuteen. Toisaaltaan onkos sähkö Jopossa jalkajarru...?

Leewi
10.01.2023, 19.04
Nuo kaksi kyllä melkoista kuraa jos vähänkin haluaa maastossa ajella ...?
Noilla molemmilla merkeillä on hintaluokkaan maastureitakin, mutta ne on pilattu, kun niissä on takanakin levyjarru
:(

nure
10.01.2023, 20.26
^ Itse en kyllä ymmärrä ihmisten kiimaa noihin jalkajarruihin, tehottomat ja turvattomat, lailla pitäisi kieltää.

F. Kotlerburg
10.01.2023, 20.45
Et ilmeisesti osaa lukea tai et ainakaan ymmärrä lukemaasi, mutta ei sen väliä. Samanlainen trolli kuin aloittajakin.

nure
10.01.2023, 21.29
^Toinen nimittelijä...! Luin kyllä mutta ihmettelen että miten kädet taipuu kahvoille ja vivuillekin ettei kahvoille? Tai onko kysyjälle kertonut että kahvoja löytyy moneen lähtöön ja onhan noissa kaikissa myös etujarru...?

majak
10.01.2023, 21.34
Kiitos vinkeistä. Olisiko se ihan hullu idea laittaa joku 11 vaihteinen nexus tai alfine jäykkäperä maastopyörään? Tai edes mahdollista?

Oon harrastanut maastopyöräilyä sillon kun kädet oli kunnossa joten tiedän kuinka absurdi tämmönen ehdotus on, mutta tilanne on nyt tämä.

majak
10.01.2023, 21.38
^Toinen nimittelijä...! Luin kyllä mutta ihmettelen että miten kädet taipuu kahvoille ja vivuillekin ettei kahvoille? Tai onko kysyjälle kertonut että kahvoja löytyy moneen lähtöön ja onhan noissa kaikissa myös etujarru...?

Tätä spekulointia yritin välttää mutta...oon yli 30v polkenut erilaisilla pyörillä ja käyttänyt erilaisia kahvoja joten tiedän että nykysessä tilanteessa paras ja turvallisin vaihtoehto mulle on jalkajarrut ja sellanen pyöritettävä vaihdevalitsin.

Leewi
10.01.2023, 21.47
Kiitos vinkeistä. Olisiko se ihan hullu idea laittaa joku 11 vaihteinen nexus tai alfine jäykkäperä maastopyörään? Tai edes mahdollista?

Oon harrastanut maastopyöräilyä sillon kun kädet oli kunnossa joten tiedän kuinka absurdi tämmönen ehdotus on, mutta tilanne on nyt tämä.

Tossa esimerkki kaupan versiosta https://www.chainreactioncycles.com/mobile/vitus-mach-1-three-nexus-/rp-prod202355 saiskohan tuohon jalkajarrut laitettua? Ja sähkökitin sais toki.

nure
10.01.2023, 23.49
Saako Alfinea jalkajarrullisena? Jos niin ei se paljoa muuta vaadi kuin uuden kiekon ja tarvikkeet. Löytyyhän jäykkäperistä Rohloffejakin vaikka taitaa nykyään olla kaikki levyjarrullisia...

Leewi
11.01.2023, 01.40
Saako Alfinea jalkajarrullisena?
Ei. Mutta Nexus 8:ia saa. Noi ovat helpompia asentaa vaakadropouteille, mutta onnistuu ketjuvaihteisen dropouteillekin, silloin tarvitsee kuitenkin ketjunkiristäjän.

nure
11.01.2023, 09.15
Silläkin pärjää. Alfinet onkin suht hintavia 11vaihteisena.

pturunen
13.01.2023, 12.25
Jalkajarruista sen verran, että kun ketju putoaa rattaalta maastossa, niin avot.

nure
13.01.2023, 12.57
^Tuotahan perusteltu mutta kuulema pätevä este... Itse en kyllä ajaisi, jarrutehokin saavutetaan juuri silloin jos kammet oikeassa asennossa ja tuskin ovat kuin paniikkijarrutuksen paikka mutta jokainen tyylikkään.

juhjuh
13.01.2023, 13.46
Eiköhän tuolla pyöräilykokemuksella nyt tiedä omat kykynsä ja varmaan senkin että jalkajarrullisessa pyörässä ei ole jarrua ilman ketjua. Sitähän ei nyt kysytty vaan sähköpyörää jalkajarruilla...

nure
13.01.2023, 14.22
^Sekin jarruton ilman ketjuja...

nure
13.01.2023, 14.34
^Sekin jarruton ilman ketjuja... Varmaan joku viisas insinöö keksii jonkinlaisen sovelluksen hydrauliseen levyjarruun mitä voisi käyttää jalalla, esim. vinoputkessa vipu mitä painaa polveen sisäsyrjällä.
Luulisi että homman saa hoidettu, aikoinaan tehtiin jotain osia kaverille joka duunasi vahvasti liikuntavammaisille autoja ja luulisi tuon oleva pikku homma...

Antsa41
13.01.2023, 22.28
Keskimääräinen suomalainen pärjännee oikein hyvin mainitulla E-jääkärillä, jos tarkoitus on ajaa sellaisessa maastossa ja sellaisilla vauhdeilla, että se on turvallista ja mukavuuden rajoissa jalkajarrullisella pyörällä. Veikkaisin kuitenkin, että ketjun avaajalle se ei todennäköisesti enää ole mukavuuden rajoissa, jos ranteet ovat siinä kunnossa, ettei jarrun käyttö niillä onnistu.

Kysyjälle vielä tiedoksi, että jos maastopyörässä on perinteinen pikalinkullinen takakiekko, niin ketjunkiristimen kanssa napavaihteen saa toimimaan. Sellainen pyörä ei sovi tuunattavaksi, jossa takakiekko on kiinni modernilla läpiakselilla. Ja nyt puhun noista Shimanon jalkajarrullisista napavaihteistoista ennen kuin joku kaivelee jonkun tuhannen euron Rohloff-navan keskusteluun.

nure
14.01.2023, 00.06
^ Enkös jo ehdottanut Rohloffia, ainakin ennen löytyi jalkajarru versio. Ja oliko kysymällä jokin budjetti?

Antsa41
14.01.2023, 09.36
Kyllä. Löytyy avausviestistä.