Näytä tavallinen näkymä : Kahdelle kuskille Maxxis EXO, EXO+ vai parempaa?
Moikka.
Pyörän mukana tuli Assegai/DHR II EXO rungolla. Käyttö 70-80% parkkia. Ajot 100% kesäisin. Kaksi samaa pyörää kaksi, kaksi kuskia.
EXO:n isoin miinus on 2C, eli EXO+ 3C:nä olisi varmaan pidon kannalta parempi?
Kuski a) Aloitteleva ja vauhti vielä rauhallista. Ei paljoa hypi.
- Riittääkö EXO, vai pitäisikö olla jopa DD/DH? Runkona ehkä EXO riittäisi, mutta onko 2C tarpeeksi pitävä? Tuoko 3C (maxxterra) suurta eroa?
Kuski b) Kokeneempi ja yli metrin pomput alkaa onnistua. Kivikot vielä vähän ujostuttaa välillä, mutta vauhti on jo kohtuullista.
- Kannattaisiko päivittää renkaat edes EXO+ (maxxterra)? Saisi hieman paremmin pitoa ja ujosti vahvemman rungon. Vai suoraan DD edes taakse ja EXO+ eteen?
DH/MaxxGrip on varmaan molemmille vähän överi, jo ihan kulumisenkin takia. Joskus saattaa tulla poluilla 10km lenkkiä, mutta muuten tavoite on ajella parkkia (hissillä).
Molemmissa sisurit, eikä varmaan tule muutosta tälle kaudelle. Litkut ja insertti ehkä joskus myöhemmin.
Pidetään keskustelu tässä vaiheessa vielä vain Maxxiksen kumeissa sisureilla.
Jos ajaa sisureilla niin tuskin on mitään merkitystä renkaiden spekseillä, paksummat kyljet eivät tuo ainoastaan kestävyyttä mutta myös lisää vaimennusta mutta sekin menee vähän hukkaan jos ajaa sisureilla ja kovemmilla paineilla…hyvät renkaat sisureilla tuohon käyttöön ja jos haluaa speksaa lisää niin sit pitää ottaa sisurit ekaks pois, IMO :D
Jos ajaa sisureilla niin tuskin on mitään merkitystä renkaiden spekseillä, paksummat kyljet eivät tuo ainoastaan kestävyyttä mutta myös lisää vaimennusta mutta sekin menee vähän hukkaan jos ajaa sisureilla ja kovemmilla paineilla…hyvät renkaat sisureilla tuohon käyttöön ja jos haluaa speksaa lisää niin sit pitää ottaa sisurit ekaks pois, IMO :D
Meinaat että kaikki pitää samalla tavalla? :rolleyes:
Lähinnä varmaan sitä että jos lähtee renkaita speksaan niin kannattaa sit ottaa ne sisurit pois samalla…
Ongelmana näissä on vähän se, että ainakaan itse en ole löytänyt juurikaan kontrolloituja kenttäkokeita, missä näkyisi selkeästi se ero halpis- 2C:n ja ylähyllyn 3-4:n kumiseoksen välillä. Bikeradar teki jotain vertailua Schwalben kumeista, (https://www.youtube.com/watch?v=tOX1LDIYIZ4) ja se ero oli varsin pieni harrastajakuskin näkökulmasta, kommentoikaa alle jos teiltä löytyy muita mittauksia.
Itse pitäisin takana ainakin sen 2C:n, varsinkin kun se kuluu hitaammin, enkä ole varma, onko eteen 3C:n hankkiminen sen arvoista. Käytännön testaamallahan siitä saa selvää, samoin kuin kylkien kestävyydestä. Itse ainakin olisin yllättynyt jos kuski a:lle ei riitä 2C ja EXO oikeilla paineilla. Henkilökohtaisesti tosin en voi suositella tarpeeksi sitä inserttien laittamista alle, varsinkin taakse. Sekä pito, pikkutärinän vaimennus että vanteen suoja paranee ja vauhti kiihtyy kuin itsestään kun ei tarvitse olla kivikovilla paineilla kivikossa pingistyyliin pelkäämässä milloin lyö ikävässä kulmassa vastaan tuleva kivi läpi.
Joo eipä oikein ole kuin arvosteluja missä sanotaan että paremmuusjärjestys on exo, exo+, dd ja dh.
Toisaalta kääntöpuoli on, että kuluvatkin nopeammin jne.
Pohdin itse tuota valintaa, ja paperilla ainakin tuo Maxxterra olisi paras vaihtoehto. Voi olla että EXO dual compoundina pitää riittävästi, mutta ehkä edes teoriassa joku kaatuminen jää kokematta päivityksellä.
Kuminauha
12.01.2023, 13.25
Kuivalla ja lämpimällä aika vaikee löytää maxxterran tai dualin pitorajoja, mitkä johtuisi pelkästään kumiseoksesta. Märällä ne seoksen pito-ominaisuudet sitten korostuu enemmän(juurakot).
Jossei hirveän painava ole kuskin ja pyörän yhdistelmä (alle 100kg) niin esim eteen exo+:aa maxxgrippinä ja taakse dd dualina tai 3c:nä ni ei ainakaan pahasti mene metsään renkaiden suhteen. Pun intended.
Uudet kumit voi ostaa valmiiksi talteen ja pyörän mukana tuleet voi ajaa sitten huoletta loppuun. Varsinkin aloittelevalle exo dualina riittää ihan hyvin ainakin kuivalla.
Joo eipä oikein ole kuin arvosteluja missä sanotaan että paremmuusjärjestys on exo, exo+, dd ja dh.
Toisaalta kääntöpuoli on, että kuluvatkin nopeammin jne.
Pohdin itse tuota valintaa, ja paperilla ainakin tuo Maxxterra olisi paras vaihtoehto. Voi olla että EXO dual compoundina pitää riittävästi, mutta ehkä edes teoriassa joku kaatuminen jää kokematta päivityksellä.
Paras päivitys minkä saat niiden renkaiden hinnalla on litkut + insertti vähintään taakse. Parannat pitoa, vähennät tärinää, puhkeamisia ja vannevaurioita.
Paras päivitys minkä saat niiden renkaiden hinnalla on litkut + insertti vähintään taakse. Parannat pitoa, vähennät tärinää, puhkeamisia ja vannevaurioita.
En kyllä oikein niele sitä että litkut parantaisi pitoa. Eikä tähän mennessä oo ollu ongelma edes barin paineilla sisureilla. Toki insertti ois jepa vanteiden suojaksi. Ei oo vielä sisuri puhjennu kertaakaa ni sekään ei oikein motivoi :)
Ehkä sitä litkutusta pitää miettiä jossain vaiheessa. Se nyt ei tässä ole kuitenkaan jutun juuri. Kiitos kuitenkin.
Barin paine, exo-renkaat ja sisäkumit ei kestäisi itsellä yhtään parkkipäivää jos ajaa myös reittejä jossa on vähänkään kiviä. Mulla on ongelmia vanteiden saamien osumien takia DD renkailla, inserteillä ja 1,7 barin takarenkaan paineella kun ajaa kivikotkin jarruttamatta. En kuitenkaan myöskään paina kuin 75 kg ja pyörä välttelee kiviä 180 mm joustovaralla.
Toisessa lyhytjoustoisemmassa täpärissä on exot ilman sisureita ja inserttiä ja siinä tuli päälikumiin reikä tuossa Espoon keskuspuiston kivikoissakin jälleen joku kuukausi sitten syksyllä kun painetta oli 1,4 baria. Löi siis vanne läpi ja exo on sen verran ohut nappuloiden välissä että vanteen reunan ja kivikon väliin puristunut kumi puhkesi. Sisuri olis toki puhjennut myös jos sellainen olis ollut mutta olisko päälikumi silloin säästynyt. Kenties. Tätä on käynyt aikaisemminkin pari kolme kertaa kun exot oli jossain kohtaa myös edellisessä fillarissa.
Mutta jos teillä on kumit kestäneet tähänkin asti noinkin pienillä paineilla niin voitte toki jatkaakin pyörän mukana tulleilla kumeilla. Jos ei kestä niin taakse jatkossa dd-rengas. Ja kyllä mä sitä sisäkumittomuutta myös suosittelisin itsekin kokeilemaan. Periaatteessa kun voi käyttää vähän pienempää painetta (ei toki kannata se alle yhden barin mennä tai ihan siihenkään ainakaan parkkiajossa koska rengas voi kurvissa taittua alta) ja sitä kautta pito on parempi. Auttaa myös siihen ettei sisäkumi puhkea mutta jos se ei ole puhjennut nytkään niin ei tietty siinä mielessä auta.
Insertit on vähän hankalia asennuksen suhteen eli ne ymmärrän jos haluaa jättää pois. Ja ottaa sen sijaan tosiaan vähän kestävämmät ulkokumit. Toki niistä inserteistä on erityisesti parkissa hyötyä. Rengas ei taitu kurveissa pienelläkään paineella,.suojelee vannetta ja muuttaa tosiaan ajotuntumaakin. Inserttiä käyttäessä saattaa myös toisaalta pärjätä muutoin kevyemmältä ulkorenkaalla, esim edessä exolla. Kombinaatiovaihtoehtoja siis on mietittäväksi.
(Insertilliset) litkutetut renkaat parantavat pitoa koska voit tiputtaa paineita suhteessa sisureihin, jolloin rengas muotoutuu paremmin maaston muotoihin, eikä kimpoa kivistä ja juurista samalla tavalla kuin kovaksi pumpattu läpilyöntejä pelkäävä kumi.
Kunnon insertit antavat läpilyöntituen lisäksi vielä sivuttaistukea bermeissä, mikä mahdollistaa vielä matalammat paineet ja vaimentavat renkaan palautumista, mikä sekä lisäparantaa maastoon muotoutumista että ehkäisee renkaan hyppäämistä ilmaan kiven tai juuren jälkeen. Kerran insertit aina insertit, uudella pyörälläni ajoin laiskuuttani monta kuukautta sisureilla ja ai että sitä eroa ja huolettomuutta kivikoissa ja juurakoissa kun iski litkut ja insertit sisään, varsinkin bike parkeissa.
Läpilyönnit riippuvat enemmän nopeudesta kuin painosta koska E = 1/2 * m *v^2. Itsellä on ongelmia EXO-rungoilla vain takarenkaan kanssa koska olen niin "hidas". DD/DH yms. paksut kyljet ovat todella /c:stä asentaa (sisurillisinakin), jos on vähänkään tiukkka vanne-rengaskombo, koska se runko on niin jäykkä missä taas tietyt insertit itse asiassa helpottavat litkuasennusta koska ne puskevat renkaan kyljen vanteen sisäreunaa vasten.
Jokkepappa
12.01.2023, 22.25
Mitä jos aloittaja ajaa nykyisellä setupilla ja katsoo mihin se riittää. En lähtisi ekana renkaita syyttämään jos pito loppuu esim märässä juurakossa. Mut jos on pakko valita jotain muuta niin Exo+ maxxgrippi eteen ja Exo+/DD taakse maxxterrana. Sitten kun alkaa sisureita paukkumaan voi miettiä litkutusta ja sitä kautta myös inserttiä taakse.
Lähetetty minun LE2113 laitteesta Tapatalkilla
Kyllähän tuossa ihan asiaa teillä on. Vähän tuota matalaa painetta vastustan (vielä) kun entisillä onzon kumeilla tuntu että joku +1.5bar oli pitävämpi.
Litkutus kyllä varmaan tulee myöhemmin, mutta vaikka litkuttaisi niin silti haluisin varmistaa että se kumiseos ei ole pullonkaula. Vaikka tässä ei kumpikaan mikään ammattilainen ole, niin varmasti tuo litkutus insertillä tulee vähintään taakse jossain vaiheessa.
Tässä on muutenkin totuttelemista kun molemmille tuli uudet pyörät 170mm joustolla. Neiti varmasti alottaa nykyisillä, mutta itse tilasin taakse jo DD maxxterran ja eten tosiaan exo+ maxxterran.
Onhan se ihan loogista että matalat paineet tekevät kumista myötäilevämmän = pitävämmän. Insertti on silloin toki ehdoton.
Jokkepappa
13.01.2023, 01.12
Kyllähän tuossa ihan asiaa teillä on. Vähän tuota matalaa painetta vastustan (vielä) kun entisillä onzon kumeilla tuntu että joku +1.5bar oli pitävämpi.
Litkutus kyllä varmaan tulee myöhemmin, mutta vaikka litkuttaisi niin silti haluisin varmistaa että se kumiseos ei ole pullonkaula. Vaikka tässä ei kumpikaan mikään ammattilainen ole, niin varmasti tuo litkutus insertillä tulee vähintään taakse jossain vaiheessa.
Tässä on muutenkin totuttelemista kun molemmille tuli uudet pyörät 170mm joustolla. Neiti varmasti alottaa nykyisillä, mutta itse tilasin taakse jo DD maxxterran ja eten tosiaan exo+ maxxterran.
Onhan se ihan loogista että matalat paineet tekevät kumista myötäilevämmän = pitävämmän. Insertti on silloin toki ehdoton.No tuo 1.5 on aika matala parkkipaine. itse ajan 1.8 takana 1.5 edessä. välillä voi olla enemmänkin riippuen missä ajaa.
Onhan se ihan loogista että matalat paineet tekevät kumista myötäilevämmän = pitävämmän. Insertti on silloin toki ehdoton.
Kuulostaa järkevältä, huolettomia ja mukavia ajoja teille molemmille.
No tuo 1.5 on aika matala parkkipaine. itse ajan 1.8 takana 1.5 edessä. välillä voi olla enemmänkin riippuen missä ajaa.
Juu no paineet oli tosiaan mettästä. Siellä tuntui että rengas piti paremmin kun oli enempi painetta. Parkkipaineet on olleet varmaan 1.7 nurkilla.
Kuulostaa järkevältä, huolettomia ja mukavia ajoja teille molemmille.
Kiitos. Ompahan tässäkin jo ajatusta hetkeksi.
Vähän tuntuu rajoittuneelta optimoinnilta, jos ainoat muuttujat on yhden rengasvalmistajan renkaiden eri kumiseokset. Tulee kyllä mieleen, että mahtaako sillä olla niin paljon merkitystä jos ajokilsoja ei ole vielä useita vuosia. Muuttujia on varmaan miljoona muutakin. Tuntuu myös erikoiselta poissulkea tubeless, kun se kai kerran on yksi selkeimpiä parannuskeinoja koko rengashommaan.
Jos tavoite on vain saada valittua etukäteen valitusta joukosta rengas niin siihen tämä onnistuu, mutta se mitä sillä renkaalla taas yritetään hakea ei varmaan onnistu näin kapealla katsonnalla.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.