PDA

Näytä tavallinen näkymä : Vapaaratas pyörii tyhjää



cchki
09.01.2023, 06.52
Pakkasella pyörii vapaaratas tyhjää, eli on huollon/vaihdon tarpeessa. Avasin napaa, mutta millä työkalulla saan vapaarattaan irti? Kokeilin 10mm kuusiokololla, joka on liian pieni ja 12mm ei mahdu ollenkaan. Siellä sisällä näyttäisi olevan kyllä enemmän koloja, kuin kuusi.

Mistä mahtaisin löytää oikeanlaisen vapaarattaan, kun napa on Feltin geneerinen no-name napa, eikä edes Felt osannut sanoa mikä vapaaratas siellä mahtaa olla.

Aakoo
09.01.2023, 08.05
Kuva olis kiva. Jos et saa irti, niin koita elvyttää jollain ohuella öljyllä, jos saat sitä sisään ujutettua.

JackOja
09.01.2023, 08.52
Napa on kaiketi joku peruskiinalainen, Joytech, Cho-Sen tms. Lähtiskö irti ihan kiskaisemalla niinkuin yleensäkin? Päätykorkki toki irti ensin.

Jos kynsivapari niin hoidoksi putsaus ja voitelu ohuella öljyllä. Tai öljyn ja vassun notkealla seoksella.

dirtyrider
09.01.2023, 10.03
Pakkasella pyörii vapaaratas tyhjää, eli on huollon/vaihdon tarpeessa. Avasin napaa, mutta millä työkalulla saan vapaarattaan irti? Kokeilin 10mm kuusiokololla, joka on liian pieni ja 12mm ei mahdu ollenkaan. Siellä sisällä näyttäisi olevan kyllä enemmän koloja, kuin kuusi.

Mistä mahtaisin löytää oikeanlaisen vapaarattaan, kun napa on Feltin geneerinen no-name napa, eikä edes Felt osannut sanoa mikä vapaaratas siellä mahtaa olla.

Tarvii 11mm kuusiokoloavaimen, eikä noita joka kaupassa edes myydä. Esim. Park Toolin versio https://www.parktool.com/en-int/product/11mm-hex-wrench-hr-11
Missäpäin asustelet jos löytyy joltain työkalu läheltä?

Kuminauha
09.01.2023, 10.57
Ihan motonetistä ja puuilosta saa 11mm kuusiohylsyä, jos vaan niiden pituus riittää.

dirtyrider
09.01.2023, 11.51
Ihan motonetistä ja puuilosta saa 11mm kuusiohylsyä, jos vaan niiden pituus riittää.

Ei riitä, ja ainakaan omaan Octanen navan sisään ei mahdu se hylsy. Tai kerro jos jostain löydät tarpeeksi pitkän, niin käyn hakemassa itsellekin varastoon.

edit: tai jos riittäisi intoa sorvata rälläkällä hylsyä ohuemmaksi niin menisi se niinkin, mutta parempi olisi valmis pitkä avain.

Aakoo
09.01.2023, 12.53
Varmaan se 11mm kuusioavain ja ruuvipenkki voisi asian ratkaista. Itsellä oli yksi halpisnavan vapari niin jumissa, että loppujen lopuksi vaihdoin navan toiseen. Onneksi samat pinnat sai käymään.

cchki
09.01.2023, 13.00
Ei riitä, ja ainakaan omaan Octanen navan sisään ei mahdu se hylsy. Tai kerro jos jostain löydät tarpeeksi pitkän, niin käyn hakemassa itsellekin varastoon.

edit: tai jos riittäisi intoa sorvata rälläkällä hylsyä ohuemmaksi niin menisi se niinkin, mutta parempi olisi valmis pitkä avain.

Eli se 11mm on muuten hyvä, mutta lyhyt hylsy ei vaan mahdu navan sisään? Pitkällä 11mm hylsyllä siis onnistuisi?

Onnistuisiko tälläisellä?

BGS 4266 | Bit Insert | Length 100 mm | 12.5 mm (1/2 inch) | Hex Socket 11 mm : Amazon.de: DIY & Tools (https://www.amazon.de/-/en/4266-Insert-Length-12-5-Socket/dp/B00JABHEHM/ref=sr_1_1?crid=3H3016KEO7I4H&keywords=innensechskant%2B11%2Bmm%2Blang&qid=1673258661&sprefix=11mm%2Blong%2Bhex%2Bsocket%2Caps%2C123&sr=8-1&th=1)

nure
09.01.2023, 14.43
^Älä hanki hylsyllisä vaan perinteinen kuuskoloavain, ei tarvi ihmetellä mahtumista. Jotkut koot ovat harvinaisempia kuin toiset mutta kyllä kaikkia löytyy, vaikka tuo
https://www.staypro.fi/koneet-tyokalut/kasityokalut/avaintyokalut-ja-hylsyt/kuusiokoloavaimet-ja-kuusioruuvitaltat/facom-83h11-kuusiokoloavain-pitka-metrinen-11-mm-1912249

cchki
09.01.2023, 15.09
Varmaan se 11mm kuusioavain ja ruuvipenkki voisi asian ratkaista. Itsellä oli yksi halpisnavan vapari niin jumissa, että loppujen lopuksi vaihdoin navan toiseen. Onneksi samat pinnat sai käymään.

Pystyykö tuollaista halpisnavan vaparia vaihtaa uuteen? Käykö niihin mahdollisesti esim. Shimanon vapari? Kun omassa on myös jo klappia myös ja se on 5-vuotta vanha. Uusi siihen pitäisi saada tialle.

JackOja
09.01.2023, 15.12
Pystyykö tuollaista halpisnavan vaparia vaihtaa uuteen?

Pystyy jos sellaisen jostain löytää. Irroita se vapari ja katso siitä ja navasta kaikki mahdolliset merkinnät. Sitten nettiin etsimään.


Käykö niihin mahdollisesti esim. Shimanon vapari?

Ei ellei se ole Shimanon napa.

nure
09.01.2023, 15.51
Mikä pyörämalli ja millainen takakiekko? Jossain tapauksessa uusi kiekkokin voi olla hyvä ratkaisu.

jalkkis
09.01.2023, 16.53
Eli se 11mm on muuten hyvä, mutta lyhyt hylsy ei vaan mahdu navan sisään? Pitkällä 11mm hylsyllä siis onnistuisi?

Onnistuisiko tälläisellä?

BGS 4266 | Bit Insert | Length 100 mm | 12.5 mm (1/2 inch) | Hex Socket 11 mm : Amazon.de: DIY & Tools (https://www.amazon.de/-/en/4266-Insert-Length-12-5-Socket/dp/B00JABHEHM/ref=sr_1_1?crid=3H3016KEO7I4H&keywords=innensechskant%2B11%2Bmm%2Blang&qid=1673258661&sprefix=11mm%2Blong%2Bhex%2Bsocket%2Caps%2C123&sr=8-1&th=1)Mulla oli Sramin halpisnavassa vastaava kiinnitys ja sitä varten taisin ostaa avaimen IKH:sta.

Kovin montaa kymppiä ei kannata uhrata tuohon, ellei sitten puuhastelun ilosta.

dirtyrider
09.01.2023, 17.22
Mulla oli Sramin halpisnavassa vastaava kiinnitys ja sitä varten taisin ostaa avaimen IKH:sta.

Kovin montaa kymppiä ei kannata uhrata tuohon, ellei sitten puuhastelun ilosta.

Juu ei kannata, kunhan vain löytää sellasen. IKH:lta ainut 11mm avain mikä löytyi oli tämä https://www.ikh.fi/fi/paineilmakarkihylsy-1-2--11mm-78mm-ikh6638 ja Motonetissa joku vastaava ja em. Amazonin linkattu ei toimita Suomeen. Kuten todettu hylsy ei mahdu navan sisään tai ainakaan omassa setissä olevat 10 ja 12 hylsyt. Tuo staypro.fi 8€ hintainen avain on jo kohtuullinen, tosin 9-14 vrk toimitusaika ei houkuta vaikka ilmainen onkin.

usko juntunen
09.01.2023, 20.49
11mm. vastaava löytyy tuumamittaisesta 7/16" =11.11mm. Itsellä on pari vanhan liiton työmatkakonkelia Shimanon navoilla ja tuollaisella avaimella olen noita availlut. On napakka mitoitukseltan, mutta noissa on sen verran toleranssia, että ainakin shimanon napaan mahtuu.

nure
09.01.2023, 20.54
^Tuo staypron avain oli vain eka mikä netissä tuli vastaan ja laitoin esimerkiksi, löytynee muiltakin jos viitsii etsiä... Itse johonkin tarvinut pitempää ja kapeampaa niin yksinkertaisesti kuuskoloavaimesta mutkan pois ja vastaavan kokoisella hylsyllä ja räikällä vääntänyt, ei kylläkään juuri 11millistä...

Zykkel
09.01.2023, 22.44
Ei todennäköisesti aivan helpolla aukea vaikka olisi hyvät työkalut. Kun saat irti niin vahva arvaus, että on Novatec:n vanhempaa tuotantoa. Alilta edelleen noita löytyy ja halpaan hintaan: Novatec Wheel Set Flower Drum Tower Base, Plum Blossom Tower Lock Tooth Tower Base After Bicycle Bearing Tower Base Body/freehub - Bicycle Hubs - AliExpress (https://www.aliexpress.com/item/4001068636076.html?spm=a2g0o.order_list.order_list _main.17.35951802BDbNot)

Tässä näitä pitkiä 11mm hylsyjä ja kunnon väännin jos ei jo ole.
KUUSIOKOLOHYLSY 1/2" 11 MM/140 MM 5184-H11 BGS (tarviketori.fi) (https://tarviketori.fi/fin/kuusiokolohylsy_1_2_11_mm_140_mm-p-166265-372)
KUUSIOKOLO H11 1/2"100MM PITUUS BOXO (fixusnet.fi) (https://www.fixusnet.fi/fin/kuusiokolo_h11_1_2_100mm_pituus_boxo-p-672270-54203/)
Ampro nivelletty vääntövarsi 1/2" 600mm | Puuilo (https://www.puuilo.fi/ampro-nivelletty-vaantovarsi-1-2-600mm?gclid=CjwKCAiAk--dBhABEiwAchIwkdmeKtvlZsUqkTT9-nof6yqetLu9TjrPUH1q6IsgZdEqlmndQhZpZRoCwDQQAvD_BwE )

tchegge_
10.01.2023, 22.14
Itse ostin aikanaan suoraan sen Park Toolin 11mm kuusiokolon,. Julma Sakemanni yleensä pitää varastossa.

On kyllä käsittämätön valinta napa-standardin kehittäjiltä. Ainoa muu käyttökohde sille taitaa olla joku Mersun jarrulängen pultti.

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

Kuminauha
11.01.2023, 08.41
Noi 7, 9 ja 11 on just jossain autojen jarruissa yleisiä. Voi jotenkin ymmärtää että jarruihin ei oo muilla kuin osaavilla asiaa, mutta pyörän vaparissa vähän yliampumista.

nure
11.01.2023, 09.17
Itse jonkin "oudonkokoisen" nuoruudessa joutunut hankkimaan, taisi liittyä johonkin Campagnolan osaan.

jalkkis
12.01.2023, 23.52
Juu ei kannata, kunhan vain löytää sellasen. IKH:lta ainut 11mm avain mikä löytyi oli tämä https://www.ikh.fi/fi/paineilmakarkihylsy-1-2--11mm-78mm-ikh6638 ja Motonetissa joku vastaava ja em. Amazonin linkattu ei toimita Suomeen. Kuten todettu hylsy ei mahdu navan sisään tai ainakaan omassa setissä olevat 10 ja 12 hylsyt. Tuo staypro.fi 8€ hintainen avain on jo kohtuullinen, tosin 9-14 vrk toimitusaika ei houkuta vaikka ilmainen onkin.Vieläkö 11mm kuusiokololle on tarvetta? Voin tsekata löydänkö mun L-mallisen. Saat lainaksi tästä pohjois-Helsingistä.

dirtyrider
13.01.2023, 10.35
Vieläkö 11mm kuusiokololle on tarvetta? Voin tsekata löydänkö mun L-mallisen. Saat lainaksi tästä pohjois-Helsingistä.

Kiitti tarjouksesta, sain jo lainaa tuollaisen L-mallisen avaimen. Saa nähdä aukeaako tuo ilman viilapenkkiä.

Tollanen 11mm adapteri olisi kyllä kätevä olla pakissa myöskin, mutta yhtä helppo löytää kuin nuo muutkin 11mm avaimet.
https://www.sporthammer.fi/images/products/601479797936_prpage.jpg
https://www.sporthammer.fi/bontrager-ssrsuperstockselect-8910-speed-freehub-body-vapaaratas

tchegge_
13.01.2023, 14.27
Vapaarattaan ostamalla saat sen 11mm pään. [emoji6]
Mulla tuli kanssa Sramin vaparattaan mukana toi palikka.

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

nure
13.01.2023, 14.36
^Aika fiksu ratkaisu kun tietää tuon koon harvinaisuuden, pointsit SRAM:lle!

dirtyrider
13.01.2023, 15.24
Vapaarattaan ostamalla saat sen 11mm pään. [emoji6]
Mulla tuli kanssa Sramin vaparattaan mukana toi palikka.

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
Kiitti vinkistä, enää pitäisi vanha irroittaa ensin, jotta tietää millaisen ostaa tilalle (adapterin kera). Pyöräsäätämö ollut vain suljettuna viime ajat..

TERU
15.01.2023, 05.38
Nuo kuvan kaltaiset vapaarattaat toimivat pakkasellakin, kun tiputtaa ohutta öljyä tiivisteen raosta. Kasatessa ovat panneet kuumiin maihin sopivaa vaseliinia, joka jäykistyy hennoin jousin toimivissa kynsissä.
Noin on pitänyt huoltaa useita vapareita, enempään purkuun ei ole ollut tarvetta.

cchki
15.01.2023, 10.12
Nuo kuvan kaltaiset vapaarattaat toimivat pakkasellakin, kun tiputtaa ohutta öljyä tiivisteen raosta. Kasatessa ovat panneet kuumiin maihin sopivaa vaseliinia, joka jäykistyy hennoin jousin toimivissa kynsissä.
Noin on pitänyt huoltaa useita vapareita, enempään purkuun ei ole ollut tarvetta.

Millainen öljy siihen on hyvä? Minulla olisi aseöljyä kaapissa. Tarkoitatko, että laittaa sitä öljyä siitä laakerikupin tiivisteen välistä?

TERU
15.01.2023, 11.52
Tippaöljyä olen laittanut, Weldtititen marketistakin saatavaa yleisöljyä. Ikinä ei yhtään vaparia tarvinnut vaihtaa ja aina olleet keskinkertaisia Shimano tai kopioita.
Tiivisteen voi varoen ottaa irtikin ja tiputtaa öljyä ja näkyviin kuuliin vaseliinia halutessaan.
Vapari pääsee muutoin helpolla, kynsien tarttuvuus vaan tärkeää, rullatessa kevyt laakerointi riittää.

cchki
15.01.2023, 19.48
Tarvitsen sittenkin ilmeisesti tälläisen työkalun, jolla vapaaratas irtoaa?

https://ibb.co/ZXRk3Qk
https://ibb.co/ZXRk3Qk

Zykkel
15.01.2023, 20.00
Tarvitsen sittenkin ilmeisesti tälläisen työkalun, jolla vapaaratas irtoaa?

https://ibb.co/ZXRk3Qk
https://ibb.co/ZXRk3Qk
Tuolla pystyy vapaarattaan purkamaan, mutta ei sillä sitä runkoa saa navasta irti. Jos siihen keskelle menee 11mm kuusiokoloavain niin #17 viestissäni on sen irrottamiseen hyvät työkalut. Jos siinä keskellä on sellainen tähtimäinen kolo, niin se voi hämätä. Aukeaa silti kuusiokoloavaimella. Tiukassa yleensä ovat. Kunnon ja pitkä vipuväännin auttaa asiaa.

dirtyrider
16.01.2023, 17.23
Nuo kuvan kaltaiset vapaarattaat toimivat pakkasellakin, kun tiputtaa ohutta öljyä tiivisteen raosta. Kasatessa ovat panneet kuumiin maihin sopivaa vaseliinia, joka jäykistyy hennoin jousin toimivissa kynsissä.
Noin on pitänyt huoltaa useita vapareita, enempään purkuun ei ole ollut tarvetta.

Yritin etsiä räjäytyskuvaa tuollaisesta vaparista ja tiivisteestä. Oma vapari herkistyi kun kiekko vaan takaterassilla ulkoilmassa parisen viikkoa "työn alla", sitä ennen takersi lämpimässäkin pahasti. Mieluusti tuon vaihtaisin, kunhan saan irti. Eilen ei vaparin puolelta 11mm Park Toolin avaimella liikahtanutkaan. Kohta hakemaan sitä pitkää 11mm hylsyä IKH:lta.

tchegge_
16.01.2023, 17.31
Niin, sitä kuusiokoloavaintahan väännetään isoimmalla sopivalla kiintoavaimella minkä saa pysymäännsitän kulmaa vasten. [emoji2]

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

nure
16.01.2023, 23.08
Tai millä vaan varrellisella, itse pahimmissa vääntöhommissa vajaa metrisiä putkipihtejä.

dirtyrider
17.01.2023, 01.28
Niin, sitä kuusiokoloavaintahan väännetään isoimmalla sopivalla kiintoavaimella minkä saa pysymäännsitän kulmaa vasten. [emoji2]

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

Meinaat varmaan isoimmalla 11mm avaimella? Vai mitä kulmaa vasten olit vääntämässä. Kävin hakemassa pitkän konehylsyn ja puolimetrisellä rengasavaimen sain kiinni tuohon. Lopputuloksena yritysten ja lämmityksenkin jälkee: hylsy pyörähti tuossa tähtimäisessä vaparin sisäosassa ja pyöristi sekä hylsyn kulmat sekä vaparin sisäosan. Oliko muita hyviä neuvoja pitkistä avaimista ????

tchegge_
17.01.2023, 02.36
Itse käytin muistaakseni viimeksi 17mm tai 19mm kiintoavainta vipuna tuon aukaisuun.
Jos se on noin jumissa mitä sulla niin sitten sille ei kyllä kotikonstein tee mitään

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

biker
19.01.2023, 00.42
kymmeniä varmaan olen noita perus vapareita avannut ja ei ole yksikään ollut rikki ettei avaaminen edellisen sivun kaksi hahloisella avaimella riittäisi. toki sen voi laittaa likoomaan moottoriöljyn päiväksi, toimii niinkin, mutta tiputtelee öljyä aikansa. mukavan jämäkkä ja äänetön tulee kun kasaa vaseliinilla kasaan, en ole huomannut että pakkasella vassun jäykkyydestä johtuen sutisi tyhjää.

dirtyrider
19.01.2023, 00.59
kymmeniä varmaan olen noita perus vapareita avannut ja ei ole yksikään ollut rikki ettei avaaminen edellisen sivun kaksi hahloisella avaimella riittäisi. toki sen voi laittaa likoomaan moottoriöljyn päiväksi, toimii niinkin, mutta tiputtelee öljyä aikansa. mukavan jämäkkä ja äänetön tulee kun kasaa vaseliinilla kasaan, en ole huomannut että pakkasella vassun jäykkyydestä johtuen sutisi tyhjää.

Enää puuttuu sekin avain.

cchki
19.01.2023, 07.02
Saako tällä sen purettua niin, että pääsee vaihtamaan laakerikuulat ja rasvailemaan? Eli ei tarvitse irroittaa koko vapaaratasta?

free wheel cr-taker of steel : Amazon.de: Sports & Outdoors (https://www.amazon.de/-/en/free-wheel-cr-taker-of-steel/dp/B0028N57UK/ref=sr_1_7?crid=2RASBT4AJJI13&keywords=freehub%2Bwerkzeug&qid=1674100827&sprefix=freehub%2Btool%2Caps%2C113&sr=8-7&th=1&psc=1)

Tai tällä

MengQiLe Bicycle Hub Disassembly Tool, Freewheel Repair Tool for Bicycle Hubs, Stainless Steel Bicycle Hubs Removal of Repair Tool, for Road Bike, Mountain Bike : Amazon.de: Sports & Outdoors (https://www.amazon.de/dp/B0B9SMC92W/ref=sspa_dk_detail_1?psc=1&pd_rd_i=B0B9SMC92W&pd_rd_w=hLb6U&content-id=amzn1.sym.f63cb723-41a5-4d60-97aa-9969c9663073&pf_rd_p=f63cb723-41a5-4d60-97aa-9969c9663073&pf_rd_r=F89T928K5SA2AM7JNZPQ&pd_rd_wg=iTsur&pd_rd_r=b90dbcc5-073f-486b-af92-feb9b30ec5f2&s=sports&sp_csd=d2lkZ2V0TmFtZT1zcF9kZXRhaWw)

lai
19.01.2023, 08.39
Saako tällä sen purettua niin, että pääsee vaihtamaan laakerikuulat ja rasvailemaan? Eli ei tarvitse irroittaa koko vapaaratasta?

Tuolla avaimella saa avattua vapaarattaan rungon, itse olen tehnyt saman avaimen rälläköimällä lyhyestä 22mm? hylsystä. Helpoin tapa elvyttää vapaaratas on irrottaa se navasta. Tiivisteiden poisto ja huuhtominen jarru cleanerillä. injektioruiskulla vaseliiniöljyseos sisään ja tiivisteet paikalleen. Vapaarattaan klapin poisto tehdään noilla ohuilla "shimmi" levyllä, joita saa laakerikaupasta. Jos vapaarattaaseen jää kiristämisen jälkeen välystä, täytyy se räjäyttää ja laittaa väliin paksumpi prikka, joten homma kehittää hermoja. Tässä ohjeessa on esitelty koko homma, joten turha kirjoitella satuja.

https://youtu.be/X9gIEG1db0s

dirtyrider
21.01.2023, 10.45
Oma vapaaratas irtosi Octane navasta lopulta 12mm ja 100mm pitkällä hylsyllä navan sisäpuolelta, vaikka välillä tuli murjottua tuota 11mm vetopuoleltakin. Vapaaratas oli kiinni kuvan mukaisella pultilla, eikä ollut edes tiukalla. Olen yrittänyt etsiä kaupoista vastaavaa uutta, mutta heikosti on tarjolla tai sitten ei ole tietoa onko yhteensopiva tuon navan kanssa. Spessulla ja Novatecilta löytyy vastaavat, mutta kun ei tiedä onko nuo standardeja kiinnityksiä. Lisäksi Novatecilta oli useammalla erilaisella pultilla heidän compatibility ohjeissa. Jos ei uutta löydy, niin ei kait auta kuin alkaa rälläköimään työkalua tuolle, ei mahdottomasti kiinnosta jos uuden vaparin saisi 20-30€.
http://www.nguide.eu/faq/cassette-body-compatibility
http://www.nguide.eu/sites/default/files/mysite/faq/12/images/cass_bodies_catalog.png

https://img.aijaa.com/m/00373/15121973.jpg (https://aijaa.com/5wZohb)
http://www.nguide.eu/sites/default/files/mysite/faq/12/images/cass_bodies_catalog.png
http://www.nguide.eu/sites/default/files/mysite/faq/12/images/cass_bodies_catalog.png

TERU
21.01.2023, 12.53
Rakenne poikkeaa noista mulle tutummista simpan vapareista, mutta jos teet tuolle öljyhuollon, niin uskon tuon toimivan vielä isältä pojallekin. Ohutta öljyä niin monta tippaa, että jotain valuu läpikin tuossa asennossa jossa kuva.
Yhden voitelin ensi puolen tusinaa tippa ja sitten pakkaseen, ei riittänyt joten toisen kerran sama määrä öljyä ja siitä lähtien pelasi kovilla pakkasillakin. Ei noita tarvi ruveta aukaisemaan enemmälti.
Sitten toinen juttu jos on tehtykin avattavaksi.

dirtyrider
21.01.2023, 14.52
Rakenne poikkeaa noista mulle tutummista simpan vapareista, mutta jos teet tuolle öljyhuollon, niin uskon tuon toimivan vielä isältä pojallekin. Ohutta öljyä niin monta tippaa, että jotain valuu läpikin tuossa asennossa jossa kuva.
Yhden voitelin ensi puolen tusinaa tippa ja sitten pakkaseen, ei riittänyt joten toisen kerran sama määrä öljyä ja siitä lähtien pelasi kovilla pakkasillakin. Ei noita tarvi ruveta aukaisemaan enemmälti.
Sitten toinen juttu jos on tehtykin avattavaksi.

Vaparin toisessa päässä on samanlaiset hahlot mitä Shimpankin vapareissa, että periaatteessa avattavia kunhan on oikeanlainen työkalu. Kuluvia osiahan nuo kynnet on tai ainakin uusinut kynsiä Mavicin ja Fulcrumin vapareissa. Tällöin kynsissä ollut havaittavissa selkeitä kulumia tai jopa metallilastuja vaparin välissä. Nuo on muutenkin helpommin huollettavissa kun kun vaparin irroittamalla tulee kynnet näkyville. TF2 öljyä laittanut noihin säännöllisesti.

cchki
22.01.2023, 09.35
Mulla kävi sama homma, kun tässä ketjussa tälle yhdelle kaverille. Eli kun väänsin hylsyllä, niin löikin tyhjää ja vapaarattaan kierteet on mennyttä. Eli se on sitten ikuisesti siinä paikallaan. Se on vaan suosiolla ostettava uusi kiekko. Millainen tämä mahtaa olla?

https://www.mototrade.fi/polkupyoran-varaosat/takapyora-28-21-622-hybrid-disc-alex-dp21-tuplapohja-32r/p/69076/?gclid=Cj0KCQiAt66eBhCnARIsAKf3ZNFP7cwq4Nb9RA2B_pN vHjPFF4SGmOypZ-4fU1uFtks3mlBUIr4M744aApgwEALw_wcB

Pyöräni on siis Felt Verza Speed 20 ja tuskin siinä nuo olemassa olevat kiekot ovat tuon parempia?

Edit: huomasinkin uusia viestejä ketjussa ja joku oli saanut auki toiselta puolelta pitkällä 12mm hylsyllä. Tulikin mieleen, että Aliexpressin myynti-ilmoituksessa mainitaankin, että 12mm hex wrench olisi se työkalu. Novatec vapari siis kyseessä. Eli onko näin, että Novatecit aukaistaan vastapuolelta?

Aakoo
22.01.2023, 09.52
Täytyy tätä ketjua lukeneena nyt sanoa, että on joku keksinyt huollon kannalta ajateltuna aivan uskomattoman paskan rakenteen tuohon takanapaan. Perus kynsivapari on ehkä 100 kertaa helpompi huoltaa, ja onkohan edes kalliimpi tehdä?

dirtyrider
22.01.2023, 11.17
Edit: huomasinkin uusia viestejä ketjussa ja joku oli saanut auki toiselta puolelta pitkällä 12mm hylsyllä. Tulikin mieleen, että Aliexpressin myynti-ilmoituksessa mainitaankin, että 12mm hex wrench olisi se työkalu. Novatec vapari siis kyseessä. Eli onko näin, että Novatecit aukaistaan vastapuolelta?
Ei mulla kierteet menneet vaan se hylsy pyörähti sen vaparin sisällä niissä matalissa spooreissa. Tarkoitettu varmaan enempi tuon vaparin rakenteen avaamisen. En tiedä kenen valmistajan vapari, kun ei tuossa ollut mitään merkintöjä, mutta Octane One maantienapa, konelaakereilla. Olisi pitänyt suoraan kokeilla navan sisäpuolelta kuusiokololla, mutta kun luuli että se näkyvä kuusiokolo on osa napaa, ei pultti. Kuten laitoin aiemmin kuvan, niin oma vapari näyttää pultin kannan muotoilua myöden tuolta keskimmäiseltä Novatecilta. Tietty kiinnostaa, sopiiko mikä vain tuolla vastaavalla kiinnityksellä yhteen oman navan kanssa.
http://www.nguide.eu/sites/default/files/mysite/faq/12/images/S%20and%20G%20type%20CB.png


Täytyy tätä ketjua lukeneena nyt sanoa, että on joku keksinyt huollon kannalta ajateltuna aivan uskomattoman paskan rakenteen tuohon takanapaan. Perus kynsivapari on ehkä 100 kertaa helpompi huoltaa, ja onkohan edes kalliimpi tehdä?
Kyllähän tuo huoltoa aikalailla vaikeuttaa, mutta toisaalta noin suljettu rakenne niin ei ulkopuolelta paskaa pääse väliin, kunhan sopivat vaparirasvat välissä, niin kestää pitkään sillä. Jotenkin mieltänyt tuollaiset vaparit kertakäyttöisiksi, kun ei ole koskaan tarvinnut huoltaa tai sitten ne on ollu valmista roskiskamaa siinä vaiheessa. Omissa Mavicin kiekoissa ilmoitti kyllä säännöllisesti jurinana kun vapari oli aika huoltaa, mutta rakenne helppo avata, kynsiä sai varaosina jne.http://www.nguide.eu/sites/default/files/mysite/faq/12/images/S%20and%20G%20type%20CB.png
http://www.nguide.eu/sites/default/files/mysite/faq/12/images/S%20and%20G%20type%20CB.png

miz
22.01.2023, 11.52
Mulla on kans maastopyörässä tuollainen rimpulavapari, ja väljää on, koko rakenne tuntuu siltä että olisi pakka löysällä.
(Ei ole, ja on huollossakin käytetty ja on kuulemma ihan ominaisuus).
Ensimmäinen ja viimeinen vastaava vapari itsellä.

Tätä keskustelua ja videoita kun katsoo niin taitaa olla korjauksena uusi dt swiss tms kiekko joka on järkevästi huollettavissa.