Näytä tavallinen näkymä : 2x9 vaihteiston modaaminen 1x9, mitä huomioitavaa vaatii?
 
 
Olen tässä muuttamassa gt peacen voimansiirtoa 2x9 versiosta 1x9 konversioon.
Hollowtech 2 keskiö on valmiina,dartmoorin kampisetti,tarvittavat litkut ja työkalut.
Onko muuta huomioitavaa,kuin ketjulinja? Pitääkö ketjuja esim lyhentää?
Eteen tulevan rattaan koko on aluksi ainakin 32,jotta selviää riittääkö välitykset normireiteille. Harkinnassa on kyllä taakse 10 pakkakin.
Jos aiot siirtyä kymppiin niin miksi ysiä haikailet? 32 edessä aika yleinen eturatas 1x systeemeissä maastopuolella mutta eturattaan kokoon vaikuttaa takapakan välitykset ja millaiseen ajoon tulee.
Ketjulinja loppupeleissä ole niin millin päälle ja ketjujen pituus kannattaa määrittää kun ne ovat paikallaan.
maalinni
05.01.2023, 15.38
Mitä litkuja tuossa tarvitaan? Simppeli homma. Vai meinaatko asennuskaljoja? Suosittelen 2-3 keppanaa.
^Ja jos rauhallisena lauantaina tekee niin useampi, pari menee jo osia katsellessa.
Jos aiemmin on ollut 2x9, niin voi hyvin olla, ettei 1x9 tarjoa samalla takapakalla riittävän kevyitä vaihteita. Suhteellisen halvalla saa kyllä 9-vaihteisiin esim. 11-40 takapakkoja, mutta tällöin tulee varmistaa että takavaihtajan kapasiteetti sellaiselle riittää. Ja sitten, jos joudutkin ostamaan sekä uuden takapakan että takavaihtajan, niin ihan hirveän suurta hintaeroa ei tule, jos samantien hankkisitkin nuo 10-vaihteisina vaihteenvalitsimen kera.
Riittävät välitykset (eturattaan ja takapakan koon) pystyt laskemaan tuon 2x9 -välityksellä kertyneiden kokemusten pohjalta ilman että sinun tarvitsee ajella uudella eturattaalla metriäkään ja saat suoraan valittua sopivan kokoisen eturattaankin. Helpoiten onnistuu, kun käyttää jotain netistä löytyvää vertailulaskuria. Esim: https://www.gear-calculator.com/
Valitse eturatas jostain nykyisen 2x välistä ja siirry suoraan kymppiin, kympin osia löytyy suht edullisesti. Usein/yleensä takavaihtaja toimii kympilläkin joten vivun, pakan ja ketjut tarvit sekä ehkä enemmän "litkuja".
Usein/yleensä takavaihtaja toimii kympilläkin joten vivun, pakan ja ketjut tarvit sekä ehkä enemmän "litkuja".
Tähän suhtautuisin kyllä suurella varauksella. Suurin osa nykyaikaisista 10-vivuista ei toimi 9-vaihteisten takavaihtajien kanssa. Vivun vetosuhde on eri kuin mille vaihtaja on tarkoitettu.
^Sanoinkin että usein/yleensä tietämättä mistä osasarjasta kyse. Yhteensopivuus yleensä selviää valmistajien sivuilta tai tuotetiedoista.
^Sanoinkin että usein/yleensä tietämättä mistä osasarjasta kyse. Yhteensopivuus yleensä selviää valmistajien sivuilta tai tuotetiedoista.
Jos nyt mietit, millaisia palikoita tuollaisessa pyörässä käytetään, niin todennäköisesti siellä on Shimanon tai ehkä mahdollisesti Sramin 9-vaihteinen osasarja ja sen mukainen takavaihtaja. Kumpikaan mainituista valmistajista ei tuota sellaisia 10-vaihteisia vipuja, jotka kävisivät yhteen. Joku vuosia vanha malli tai satunnainen toisen toisen brändin vaihtaja saattaa sattumalta toki toimia ja valtamerten toisella puolella jokin nyrkkipaja saattaa sellaisia valmistaa, mutta tuollaisten palikoiden saatavuus Euroopassa lähentelee nollaa. Siihen nähden usein/yleensä -sanaparin käyttö on mielestäni todella vahvaa liioittelua tai todennäköisemmin pelkkää tietämättömyyttä.
Joskus sitäkin miettii kun kun takavaihtaja liikkuu vapaasti niin miksi se vaikuttaa vivun käskyihin? Ennen oli niin hienoa kun kitkavivut veti vaihtajan ihan sinne minne halusi. Loppupeleissä pykälöidyt ei ole mitenkään kehityksen helmi.
Halvimmalla tässä tapauksessa varmaankin pääsee, kun hankkii Shimanon Deore -sarjan pakan+ketjun, vaihtajan ja vivun. Ei tainnu ysivaihtajissa muistaakseni edes olla kytkintä.
Marsusram
06.01.2023, 14.06
Kumpikaan mainituista valmistajista ei tuota sellaisia 10-vaihteisia vipuja, jotka kävisivät yhteen. 
SRAM Exact Actuation 10v ilmeisesti on vielä samaa 1:1 vetosuhdetta.
Joskus sitäkin miettii kun kun takavaihtaja liikkuu vapaasti niin miksi se vaikuttaa vivun käskyihin? Ennen oli niin hienoa kun kitkavivut veti vaihtajan ihan sinne minne halusi. Loppupeleissä pykälöidyt ei ole mitenkään kehityksen helmi.
Oikeesti... Jos joskus miettii, niin hiffaa että ainoa ratkaiseva tekijä on se miten paljon vaihtaja liikkuu yhdellä naksulla. Tuohon vaikuttaa se miten paljon vipu vetää vaijeria ja mikä on takavaihtajan välitys, eli miten paljon vaihtaja liikuu sillä samalla vaijerin liikkeellä. Ja kun nuo tajuaa, niin ymmärtää ettei vaihtajat todellakaan käy aina ristiin, vaikka näin yrität opastaa. 
Tietty tämän ketju oli nyt omaa tuotantoa, eli ihan turha muutenkin.
Halvimmalla tässä tapauksessa varmaankin pääsee, kun hankkii Shimanon Deore -sarjan pakan+ketjun, vaihtajan ja vivun. Ei tainnu ysivaihtajissa muistaakseni edes olla kytkintä.
Ehdottomasti näin. Yllämainitut Deoren osat maksaa Saksassa 106€.
https://www.bike24.com/p2372265.html
https://www.bike24.com/p2222124.html
https://www.bike24.com/p2372380.html
https://www.bike24.com/p224471.html?source=SRP&indexName=production_SEARCH_INDEX_EN&objectId=SHI124288&queryId=2ff57b3427a5939f6877fd87f8c4af5d&userToken=e6af1640-a829-47f4-b5f1-aab27158999e
Kampiin sopivalla pulttijaolla oleva NW ratas, tai sitten kokeilet jommalla kummalla nykyisistä.
Olen tässä muuttamassa gt peacen voimansiirtoa 2x9 versiosta 1x9 konversioon.
Hollowtech 2 keskiö on valmiina,dartmoorin kampisetti,tarvittavat litkut ja työkalut.
Onko muuta huomioitavaa,kuin ketjulinja? Pitääkö ketjuja esim lyhentää?
Eteen tulevan rattaan koko on aluksi ainakin 32,jotta selviää riittääkö välitykset normireiteille. Harkinnassa on kyllä taakse 10 pakkakin.
Jos nyt palataan alkuperäiseen kysymykseen, niin:
Ketjulinjaksi ideaali olisi kai n. 48mm olettaen, että perä on 135mm? Ei oo kauhean tarkkaa, kun esim. Shimano myy tällä hetkellä 52mm ketjulinjalla olevia kampia mukamas tarkoitukseen sopivana. Ite oon speissannut 52mm ketjulinjan kammista ratasta pari milliä sisemmäs väliholkeilla ja pidemmillä pulteilla.
Ketjua pitää melko varmasti lyhentää. Yleinen suositus 1x-voimansiirolle on, että kietoo ketjun isoimman takarattaan ja eturattaan ympäri ja lisää neljä linkkiä ketjua. On muistaakseni toiminut ainakin itelläni just 1x9:n kanssa (12-36 kasetti ja m4000 vaihtaja).
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSuOUKdEt71WGBrum9Gxe-qjK0rQr-CWfoY6sK2FDEeTe6yKeeNYbU_kDR3c8HF2i4wbK4&usqp=CAU
https://bike.bikegremlin.com/wp-content/uploads/2015/11/4-extra-links.png
Joku selittää mutta perinteinen iso/iso + kaksi lenkkiä toimii mutta selkeää kun laittaa ketjut taakse isolle ja ei turhaa kiristä.
Marsusram
07.01.2023, 00.07
Joku selittää mutta perinteinen iso/iso + kaksi lenkkiä toimii mutta selkeää kun laittaa ketjut taakse isolle ja ei turhaa kiristä.
Olisikohan tuo neljä linkkiä täpärisuositus, jäykkäperäisessä ei tarvitse joustovaraa.
^Luulen niin, jäykkäperälle liian löysä. kun noita pikalukkoja joka ketjuissa niin helppoa lyhentää pikku hiljaa sopivaksi.
Mä olen sattumoisin lukenut ihan ohjeetkin tuosta asiasta viime aikojen asennuksissa. Sramin mtb 1x12 -tavaroissa nimenomaan jäykkäperään neuvotaan lisäämään pidempi pätkä.
Sramin mtb 1x12 -tavaroissa nimenomaan jäykkäperään neuvotaan lisäämään pidempi pätkä.
Näissä on myös isompi skaala, joten pienellä takarattaalla tulee enempi löysää. Kahden linkin ohjeella on muistaakseni tullut liian kireä jossain 1x9:ssä, joten varmempi kokeilla ainakin pidemmällä pätkällä.
jame1967
07.01.2023, 11.44
Eikös se ole helppo kokeilla kun asentaa ketjun , kokeilee pienintä ja isointa ratasta huoltotelineessä , jos on varaa niin yksi linkki pois jne.
Täysjoustossa tietenkin pitää katsoa , että jousto pohjassa riittää vara.
Iso-iso + 4 ei 1x vaihteistossa tule olemaan missään tilanteessa "liian löysä". Täpäreihin Shimanokin neuvoo laittamaan 5 linkkiä lisää.
^Pikalukko aikana olen etu/iso ja sopiva kun vaihtaja ei ole liian kireällä. Voi olla tosiaan tuo iso/iso +2 ei toimikkaan yhdellä...
^Pikalukko aikana olen etu/iso ja sopiva kun vaihtaja ei ole liian kireällä. Voi olla tosiaan tuo iso/iso +2 ei toimikkaan yhdellä...
Totta kai se toimii mutta on vaan tyhmää vetää takavaihtajaa kireämmälle kuin on tarvetta. Jos hartaudella luet tuon oman ohjeesi ISO-ISO, niin se tarkoittaa 2x vaihteistoa, sen tarttee olla tiukemmalla iso-iso asennossa, koska edessä on olemassa myös pienempi ratas. Daa?
Voisko nure kysyä jotain jatkoa tuolla alkuperäisen postaajan nikillä välillä, niin voidaan vääntää jotain muutakin fiksua.
^Paaton luullakseni joko arveli että yhden viestin nimimerkki - joka ei jostain syystä ole vaivautunut kommentoimaan saamiaan vastauksia, ei esittänyt täsmennyksiä tai jatkokysymyksiä, ei kiittänyt eikä haukkunut - voisi olla jonkun, esimerkiksi sinun, jotain tarkoitusta varten avaama kaksoisnick - tai sitten hän vain on arvelevinaan, koska näkee sen jollain tavalla hauskaksi mahdollisuudeksi.
PS Pikainen tekstianalyysini sanoo että kari66 ja nure eivät ole yksi ja sama henkilö: ensinmainitun viestissä pistää silmään ettei pilkun jälkeen ole käytetty välilyöntiä, viimeksimainitun viesteissä en tämmöistä muista huomanneeni (vaikka niissä monia muita leimallisuuksia onkin).
Päättömällä taipumus dissata aina tilaisuuden tulle, toisaaltaan onhan se viihdyttävää luettavaa. Ja minkä helvetin takia loisin toisen profiilin? 
Aika yleistä nöösien ja miksei muidenkin keskuudessa että kysytään ja sitten lopetetaan, varsinkin täydentävät kysymykset ohitetaan.
Kiitän vastauksista,ja pahoittelut viiveestä,olimme talvilomalla niin muut aktiviteetit meni etusijalle.
Siis pyörään on tulossa hollowtech2 keskiö, dartmoor v2 kampisarja,johon yksi nw ratas. Minua siis vaivasi tuo ketjun pituus, mutta ilneisesti selvinnee kun kokoonpano on paikoillaan.
Gt peace on siis täysjäykkä 29er, ja hieman sitä nykyaikaistan, ja näitä viestejä kahlatessani tuo 10v takapakka ei kuulostaisi ollenkaan huonolta ajatukselta,takana on nyt deoren vaihtaja 9 pakalla.
Olen tällä palstalla nöösi, se myönnettäköön,mutta fillareita on ruuvattu aika kasa 56 ikävuoteen mennessä. En vain vielä ole yhtäkään pyörääni muuttanut 1x konversioon, vaan muutellut niitä muuten.
Pyöräilijänä en ole varsinainen hifistelijä ja tästäkin olisi tarkoitus tehdä monikäyttöinen yleispyörä kauppa- lenkki- ja hyötyajoon. Siksikin tuo eturattaan modifiointi tuli eteen,sillä harvoin jos koskaan olen sitä pienempää eturatasta käyttänyt.
Gt peace tuntui tähän oivalta aihiolta teräsrunkonsa takia,sillä kuskina on satakiloinen salilla käyvä 56 vee harmaantuva äijä..
Yksinkertaisimmillaan 1x tehtävän niin että etuvaihtaja pois ja vaihdetaan ratas sopivaan, mielummin NW versioon ja lyhennetään ketjut sopiviksi.
 Kaikki ekat modifaatiot tein niin ja toimivat aivan hyvin vaikkei aina kaikkein kauneimpia olekkaan.
Terveisiä kuiturunkoisella ajava vastaavan kokoinen 10 vuotta vanhempi myös harmaantunut ...
Esittäisin vielä pienen tarkentavan kysymyksen, liittyen ketjulinjaan. Ht2 keskiö tulee spacereiden kanssa, gt,n keskiö on 68 joten tuo ht2 pitää mallata prikkojen kanssa.
Kuinka ketjulinja mitataan, jotta se kulkisi jotenkin fiksusti takarattaalla isoimman ja pienimmän rattaan välillä.
Koetin ongelmaa googlettaa, mutta kovin vähän on suomeksi tuota määritelty, muuta kuin se perinteinen 47.5mm.
Iglumies
21.01.2023, 23.28
Tuossa ei kovin iso vaiva ole laittaa kammet paikalleen ja jos linja ei miellytä, vaihtaa vain yhden spacerin puolen.
maalinni
22.01.2023, 10.42
Esittäisin vielä pienen tarkentavan kysymyksen, liittyen ketjulinjaan. Ht2 keskiö tulee spacereiden kanssa, gt,n keskiö on 68 joten tuo ht2 pitää mallata prikkojen kanssa.
Kuinka ketjulinja mitataan, jotta se kulkisi jotenkin fiksusti takarattaalla isoimman ja pienimmän rattaan välillä.
Koetin ongelmaa googlettaa, mutta kovin vähän on suomeksi tuota määritelty, muuta kuin se perinteinen 47.5mm.
Älä tee tuosta itsellesi ongelmaa. Ei se ketjulinja niin tarkkaa ole. Kunhan menee eturattaalta suunnilleen suorana pakan keskipaikkeille. Vinossahan se ketju on suurimman osan ajasta kuiteskin.
^Juuri noin, ei tosiaan ole mailman merkittävin seikka pyörää rakentaessa.
Ok,kiitokset vastauksista, ensimmäinen koeajo takana ja tuntuma polkemiseen jotenkin kevyempi. Ohjaamokin näyttää pelkistetymmältä,kun tavaraa hävinnyt tangosta. Tämä oli ensimmäinen ht2 projekti ja seuraava odottaa mökillä samaista osapäivitystä.
Kiitän asiallisista vastauksista, vanhakin oppii uutta.
jame1967
22.01.2023, 14.55
Kun 1x vaihteistoon siirtyy , ei paluuta etuvaihtajaan ole ainakaan meikäläisellä .
maalinni
22.01.2023, 15.04
Kun 1x vaihteistoon siirtyy , ei paluuta etuvaihtajaan ole ainakaan meikäläisellä .
Ite olen alkanut maantiellä kaipailemaan etuvaihtajaa, mutta sen palauttaminen alunperin 1x11 vaihteiseen cycloon ei olekaan ihan halpa projekti.
En itse ainakaan moista kapistusta ole kaivannut.
Seuraavaksi projektoin mökillä olevan maasturin myös yhdelle etuselle. Mutta siinä on myös keulahuolto edessä. Keulana marsun dj3 ilmakeula ja etsiskelen siihen huollossa tarvittavia osia ympäri nettiä.
Nyt on pari lenkkiä takana pyörällä ja jälkitarkistuksetkin tehtynä, pienenä huomiona dartmoorin kammista, niin se välyksen poistoon tarkoitettu mutteri on irroitettavissa kampien kiristyksen jälkeen. Ymmärsin foorumia selatessani, että ainakin shimanossa tuo jää kiinni, kun kammet kiristää.
 
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.