Näytä tavallinen näkymä : Retkirenkaat asfaltille
touristi
04.01.2023, 14.55
Kysymys renkaiden kanssa kokeneemmille: Mitkä renkaat laittaisit rennon vauhdin, melko kevyen pakkaamisen parin viikon asfalttireissulle? Ja onko 40 mm Gravelking SK hassu valinta?
Taustaa: Omat ajot sekä arkena että retkeilyssä painottuu normaalisti päällystetyille teille, mutta merkittävissä määrin myös eritasoisille sorateille ja -poluille, sen mukaan mistä löytyy hienoimmat reitit ja maisemat. Nautin ajamisesta, myös siitä, että pyörä tuntuu hyvältä, mutta olen laiska kokeilemaan uutta ja optimoimaan varustusta. Riittää, että alla on luotettava ja miellyttävän tuntuinen kalusto. Viime vuodet se on tarkoittanut teräsrunkoista Kona Rovea ja kesäkeleillä renkaina 40 mm Gravelking SK. Joku vuosi sitten kokeilin Gravelkingin slicksejä, kun jotkut niitä kehuivat, mutta en löytänyt niistä silloin omaan käyttöön lisäarvoa, märällä kelillä tai irtohiekalla ennemminkin päinvastoin. Eli kokemusta eri renkaiden kanssa ei kovin paljoa ole.
Tilanne: Ensi kesäksi on vaimon kanssa suunnitteilla parin viikon ja reilun tuhannen kilometrin reissu Ivalosta Norjan lappiin ja Jäämerelle ”keskikeveillä” varusteilla (tarakkalaukut, runkolaukku, tankonyssäkkä). Näyttäisi siltä, että koko reitti olisi päällystettyä. Ensi kesäksi on jo uudet Gravelkingit ostettu hyllyyn odottamaan, mutta aloin miettimään, onko sinne asfaltille järkevää mennä kuluttamaan nappulakuvioita. Kyseessä on omalla mittapuulla sen verran pitkä reissu, että ei tuntuisi hölmöltä tuhlata muutama kymppi joihinkin paremmin olosuhteisiin sopiviin renkaisiin, jos siitä olisi oikeasti jotain hyötyä. Omasta mielestä GK SK toimii myös asfaltilla ja rullaa ihan hyvin, eikä vauhti ole reissun pointti, mutta ei kevyempi tai muuten smoothimpi kulku haittaisikaan. Mutta tosiaan hyvin marginaaliset parannukset ei innosta. Keskinopeudet tulee olemaan siellä kahdenkympin tienoilla.
Nyt kuulisin mielelläni mielipiteitä, mitä etua saisi esim. GK slickseistä. Ja olisiko mahdollisesti kapeampi rengas parempi? Myös muita merkkejä saa tietysti ehdotella.
Kiitos jo etukäteen.
SK aivan hyvä valinta, ei ne matalat nappulat tuolla matkalla juuri ehdi kulua. Slicksillä et voita mitään, omasta mielestäni kamala rengas.
Hutsun Overide tai Spessun Pathfinder ovat kelpo renkaita retkelle.
35mm leveillä Gravelking SSllä tubeleksena olen muutaman vuoden ajanut hiekkatie/asfalttitiellä suu hymyssä. Mielestäni rullaa suht mukavasti ja pitoa on kohtuullisesti. Kaikki reiät on syntynyt vanteen läpilyönnistä katukiveen ym. Tavaraakin on ollut pyörään köytettynä. Varmaan parempiakin löytyy.
Kuinkas paksu rengas mahtuu?
touristi
04.01.2023, 19.12
Kuinkas paksu rengas mahtuu?40 mm on paksuin mitä oon käyttänyt eikä takana kovin paljoa tilaa näyttäisi olevan. 2015 teräsrunkoinen Rove on kyseessä.
Lähetetty minun SM-A405FN laitteesta Tapatalkilla
29" kiekoilla?
Aivan kaikesta päätellen kysyjällä on normaalit 700c kiekot Rovessa. Tai sulle 29" jos haluat sitä ilmaisua käyttää.
Mitäpä ehdotat? Tai mikä on seuraava kysymys?
Coasting
04.01.2023, 21.05
Vastaavassa käytössä itsellä 32 mm gp5000
touristi
04.01.2023, 21.08
Aivan kaikesta päätellen kysyjällä on normaalit 700c kiekot Rovessa. Tai sulle 29" jos haluat sitä ilmaisua käyttää.
Mitäpä ehdotat?Joo 700c.
Lähetetty minun SM-A405FN laitteesta Tapatalkilla
Jack, mikä mättää? Eikös voi kysyä tarkentavia koska käsittääkseni ko. pyörää myös vajaakokoisilla kiekoilla tarjolla.
Jos maantierenkaita puhtaasti miettii niin jonkun kiusaksi voisi ehdottaa Contin 4Seasoneita 32millisinä. Häviää 5tonniselle rullauksessa mutta kestää erinomaisesti.
Hieman leveämpi sinne vielä menee, ellei ole lokasuojille tarvetta. 42mm uskaltaisin omaani laittaa (2014, mutta sama runko). Sen kanssa ei välttämättä lokari enää mahdu. Varsinaista suositusta ei ole antaa, mutta Gravelkingin SS:ää en omien kokemusteni perusteella laittaisi missään tapauksessa, ellei sitten ole kyse paremmin suojatusta plussaversiosta. Sen verran monta kertaa se on itselläni puhjennut tubeleksenakin. Myöskään mitään alle 35-millistä en laittaisi jos tavaraa on sen verran mukana.
Gambinamiäs
04.01.2023, 23.50
Tufo Gravel Thundero 40mm? BRR mukaan 2,5W kevyempi rullasuvastus per rengas, vähän parempi pito ja marginaalisesti parempi pistosuojaus. Mutta kai tuo ihan hyvä perusrengas on ja jos jotain selkeästi tuollaisessa tasaisen laadukkaassa kompromissarenkaassa haluaa parantaa, niin sitten pitää luopua jostain. Eli nopeutta jos haluaa, niin sitten pistosuojausta lähtee jne. Joku Pirelling Cinturato Gravel H on snadisti nopeampi, mutta vain vähän, en tiedä huomaako sitä edees tuollaisilla lyhyilä päivämatkoilla.
Jep. Gk ihan hyvä tuonne. Jos noita ei olisi valmiina, niin laittaisin varmaan 42mm pathfinderit vastaavalle reissulle. Ihan halvathan nuo ei ole.
Retkikäytössä pitäisi saada yhdistettyä mukavuus, kestävyys ja nopeus ja jos asvaltilla mennään kevyellä kuormalla niin niin kannattaa harkita maantierengasta.
Gambinamiäs
05.01.2023, 10.23
Jep. Gk ihan hyvä tuonne. Jos noita ei olisi valmiina, niin laittaisin varmaan 42mm pathfinderit vastaavalle reissulle. Ihan halvathan nuo ei ole.
Samaa olisin muuten ehdottanut, mutta tuo kai on tosiasiassa vähän 42mm ylikin. Ja en tiedä onko tuosta nyt jo valmiiksi olevaan renkaaseen niin paljoa etua, että kannattaa investoida.
Maantierengas jollain leppoisalla alle 100km päivässä pyöräretkellä ehkä vähän turha. Jos tykittelisi vähän pidempiä vetoja ja joutuisi vauhtia pitämään, niin miksi ei. Joku Vittorian NEXT 32 tai 34mm leveänä varsinkin voisi olla ihan ok ja kestävä ylileveä maantierengas.
Retkikäytössä pitäisi saada yhdistettyä mukavuus, kestävyys ja nopeus ja jos asvaltilla mennään kevyellä kuormalla niin niin kannattaa harkita maantierengasta.
Kukaan ei lähde tuollaiselle reissulle millään kivikovalla 4seasonilla. Noi kaikki renkaat ovat nopeampia kuin se hitaassa vauhdissa ja tosi paljon mukavampia.
No, ei 32millinen 4S niin erityisen kova ole asvaltilla ja ei sitäkään tarvi maksimeihin pumpata, tietenkään ei kaikki kestä pientäkään kovuutta.
Itsellä kokemusta Graveking slickseistå, SS:tä ja SK:sta. Noista SS olisi oma valintani ja ne löytyvätkin gravelista.
Omat havaintoni:
Slicksit on nopeat, mutta tosi tarkat oikeista rengaspaineista. Lisäksi 1000km jälkeen takarengas ei enää kestänyt. Heikko pito. Liikaa säätöä ja riskejä.
SK:t kestää ja toimii soralla ja tarvittaessa gravelilla ajettavilla poluillakin, jos ei ole mutakeli. Tuntuvat hitailta, mutta oli toki eri pyörässä kuin nuo kaksi muuta. Menee hukkaan asfaltilla ja perus hyvällä soratiellä.
SS on mielestäni kultainen keskitie. Rullaa melkein yhtä hyvin kuin slicksi ja selkeästi paremmin kuin SK. Pito riittäö itselleni soralle varsinkin, jos jokaista mutkaa ei tarvitse kantata täysiä. Kestänyt noin 2500km soraa ja assua ilman flatteja. Tuossa myös kevyellä kuormalla ajettuja bikepacking kilsoja.
Tämä siis omalla max. 80kg painolla. Jos painoa tai kuormaa on enemmän niin tilanne voi muuttua. Opin tuon maastopyörällä Espanjassa, jossa Suomessa hyvin kestänyt Renegade ei kestänyt retkikamojen kanssa yhtään soraa. Asfaltti toki armollisempi.
F. Kotlerburg
05.01.2023, 11.58
Mielenkiintoinen topsu. Tuossa työpöydällä on pyörinyt jo tovin ensi kesälle sellainen n. 600km reissu. Ehkä 50/60 assua/soraa eli pitää pystyä ajamaan molemmilla alustoilla. Hyllystä löytyy
GK SK 43mm, GK SS 40mm jotka oli viime kesänä alla. Lähtisköhän sitä ihan noilla sitten. Löytyy myös 45mm Riddlerit. Kävisi varmaan nuokin?
Tarkoitus ajaa kohtalaisen keveällä kuormalla ja yöpyä lakanoissa. Tästä johtuen päiväreissut on speksattu eka päivä 170km, toinen 130km, kolmas 100km ja viidentenä tai kuudentena sitten kotia vajaa 200km.
Unehda riddlerit, ne on jo liian hitaat.
Omista renkaista valkkaisin kotlerburgin reissulle, joka kaiketi ajetaan grizlillä, maxxiksen 40mm velocitat. Tuollaiset nopeat ja pehmeät sliksit toimii hyvin reippaammassa touringissa.
F. Kotlerburg
05.01.2023, 12.08
Juu Grizlillä pitäisi ajaa. Vaikka olen kovin yrittänyt valkata ihan pienimmät urat pois niin Kainuussa ja P-Pohjanmaalla saa kyllä varautua karkeampaankin alustaan välillä eikä pelkkään torpparin asfalttiin.
Ne spessun pathfinderit ei varmaan olisi huonot.
F. Kotlerburg
05.01.2023, 12.20
Pitäisiköhän sitä sellaiset sitten. Nuo GK:t alkaa olla kyllä sen verran monta kilometriä nähneet, että niillä vähän epäilyttää muutenkin lähteä.
Tällaisessa reissussa kestävyys lienee avainasemassa, joten heikommat tiputtaisin suosiolla pois - mukaanlukien GK:t.
Pari omaan kokemukseen perustuvaa suositusta:
1) Continental Contact Urban (40mm). Halpa, kestävä, rullaava - ja yllättävän mukava! Näillä itse lähtisin kuvailemallesi reissulle.
2) Continental Grand Prix Urban (35mm). Melkein kuin maantiekumi, mutta kestävämpi ja tilavampi.
3) Tufo Gravel Thundero (40mm). Rullaava ja erittäin mukava rengas. Ehken kuitenkaan asfaltille laittaisi.
Nuo kolme rengasta on jäänyt itselle käyttöön. Ensimmäiset sisureilla yleispyörässä (cyclocross) ja loput litkuilla lenkkipyörän (gravel) eri kiekoissa.
GK:t minulla joskus oli, mutta jatkuvien vuotojen takia lähti aika nopeasti pois vanteilta.
F. Kotlerburg
05.01.2023, 12.25
Itellä on nuo GK:t kyllä toimineet loistavasti. Oiskohan sitten litkusta kiinni. Ei ole vuotaneet paitsi yksi jonka ajoin johonkin terävään kiveen metsäautotiellä ja kulutuspintaan tuli iso reikä.
Oudoksuttaa renkaiden vuodot tai puhkeamiset. Itsellä ei ole koskaan ollut ongelmia renkaiden kestävyyden suhteen, mukaanlukien GK:t.
Tubelessina ajelen melko matalilla paineilla. Pistosuojattuja renkaita välttelen.
Sellainen tarkentava kysymys, että ajetaanko tubeleksena? Jos ei, niin kannattaa suunnata katse niihin suht harvoihin sisurille suunniteltuihin vaihtoehtoihin. Ne rullaa paremmin (ohuet kyljet) ja pistosuojaus on siellä missä pitää (paksumpi kulutuspinta).
https://www.bicyclerollingresistance.com/tour-reviews tuolta listasta Contin Contact Urban (halpa!) ja Schwalben Marathon Efficiency/Almotion on varmaan ne, joista itse tekisin tällä hetkellä valinnan.
Sellainen tarkentava kysymys, että ajetaanko tubeleksena? Jos ei, niin kannattaa suunnata katse niihin suht harvoihin sisurille suunniteltuihin vaihtoehtoihin. Ne rullaa paremmin (ohuet kyljet) ja pistosuojaus on siellä missä pitää (paksumpi kulutuspinta).
https://www.bicyclerollingresistance.com/tour-reviews tuolta listasta Contin Contact Urban (halpa!) ja Schwalben Marathon Efficiency/Almotion on varmaan ne, joista itse tekisin tällä hetkellä valinnan.
Almotionit (/litkut) vaihtoin kesällä juuri -> Contact Urbaneihin (/sisurit) ja rullaavuus parani mielestäni selvästi. Eikä mukavuuskaan kärsinyt - päinvastoin! Almotionit olivat "raskaan" oloiset kun taas Urbaneista löytyi (yllättäen) jopa maantierengasmaista ketteryyttä. Ohuet kyljet varmaan syypäänä tuntuman paranemiseen. Mutta kyllä niillä Almotioneillakin mm. Hki -> Lpr taittui ihan mukavasti.
Almotioneistahan on kaksi versiota, toiset litkuille ja toiset sisureille. Itelläni on vanhan mallin sisuriversiot 47-622 koossa, jotka on tuolla testisivustolla listalla kakkosena. Totaalisen huolettomat ne ainakin on olleet ja n. kymppitonnin jälkeen kuviota hyvin jäljellä. Sisureina on jotkut ultralight butyylit. Kertaakaan ei oo puhjennut ja pumpata tarvii harvoin. Pyörää käytetty lähinnä vv-ruutujen hakemiseen ja keskiraskaassa lastissa retkeilyyn.
Nuo contact urbanit ovat tosiaan älyttömän notkeat kyljiltään. En ihmettele yhtään fiiliksen muutosta almotioneihin.
touristi
05.01.2023, 15.31
Sellainen tarkentava kysymys, että ajetaanko tubeleksena? Jos ei, niin kannattaa suunnata katse niihin suht harvoihin sisurille suunniteltuihin vaihtoehtoihin. Ne rullaa paremmin (ohuet kyljet) ja pistosuojaus on siellä missä pitää (paksumpi kulutuspinta).
https://www.bicyclerollingresistance.com/tour-reviews tuolta listasta Contin Contact Urban (halpa!) ja Schwalben Marathon Efficiency/Almotion on varmaan ne, joista itse tekisin tällä hetkellä valinnan.
Kiitos jo kaikille kommenteista ja suosituksista.
Tubeless-asia tosiaan. Mulla se meni niin, että kun ostin ekat GKt "testasin" litkutteluun siirtymistä, mutta harrastuneisuus ei laiskalla pidemmän päälle riittänyt. GKt kuitenkin miellytti sen verran, että jäi käyttöön, sisureitten kanssa. Onhan se käynyt mielessä, että meneekö tubeless readyt "hukkaan" sisureitten kanssa käytettäessä, mutta en ole sitä kieltämättä pahemmin pohtinut vaan polkenut tyytyväisenä menemään. Mutta nyt nuo Puskiksen ja muiden kommentit kuulostaa ihan perustelluilta. Mielellään kuulen lisää mielipiteitä onko pöljää tai OK käyttää tubeless readyjä sisureilla.
Itsellä on ollut Schwalbe Almotionit (addix-sisuriversiot) 40-622 -koossa retkikäytössä (asfalttia 80 %, soraa 20 %) useamman tuhat kilometriä ja sekä testien että kokemukseni mukaan nuo ovat todella hyvä kompromissi kulutuskestävyyttä, pistosuojausta ja rullaavuutta. Noiden Almotioneiden suurin heikkous on se, että rullaavuus kärsii gravel-renkaisiin verrattuna paljon, jos haluaa laskea paineet alas ja ajella karkeampia sorateitä. Toisaalta kestävyyttä on rullaavampiin gravel-renkaisiin verrattuna ihan erilailla ja asfaltille sopivilla paineilla rullaus on käytännössä samaa luokkaa. Jos asfaltilla haluaa uhrata osan Almotioneiden pistosuojauksesta ja kestävyydestä saadekseni lisää rullaavuutta, niin ottaisin sitten jo suosiolla GP5000:n 32-622 -koossa. Jos ajot on pelkkää asfalttia, laittaisin itse GP5000 alle.
Jos nyt olisin hankkimassa uusia retkeilyrenkaita, niin mainittu Contact Urban olisi myös vahva vaihtoehto Almotioneille.
Gambinamiäs
05.01.2023, 21.44
Katsoin mielenkiinnosta noi mainittujen kumien BRR-mittaukset. Continental Contact Urban, Schwalbe Marathon Almotion Addix ja Schwalbe Marathon Efficiency ovat kaikki 40mm leveinä ja 3 barin paineilla mitattuna jopa aavistuksen paremmin rullaavia kuin samanlevyinen Gravelking SK. Pistosuojaus taitaa sitten olla merkitävästi parempi, ainakin jos tuo arvosteluasteikko on sama.
GP5000:n 32-622 koossa on kyllä kiva ja todella nopea rengas ja itselle tulee uuteenkin maantiepyörään varmaan toisiksi kumeiksi jotain tuollaista. Tähän asti ajossa ollut maantiecyclo oli tuolla 32mm sisuriversiolla rengastettu. Se tubeles-versio ei kovin kestävä kai ole ja 32mm versio ei ihan kivoin muutenkaan jos tavaraa on ihan reilummin eli tarakkalaukut jne. Aiemmin mainittu Vittoria NEXT on vähän kestävämpi ja siitä on 32mm lisäksi myös 34mm versio, joka voisi olla vähän jämäkämpi ja leveämpänä ehkä kivempi kuormattuna. Tuo 34mm versio ainakin itsellä vakavassa harkinnassa maantiepyörään bikebacking kumiksi pidemmille ja vähän soraakin sisältäville reissuille.
IMO mutta ko. käytössä ei merkitystä onko renkaat litkuilla tai ei ja nykyään taitaa suurinosa renkaista olla TubelessReadyja ja nykyiset modernit sisäkumit laadukkaita, keveitä ja kestäviä jos niitä haluaa käyttää.
Litkut toimii parhaiten kun ajetaan alhaisemmilla paineilla ja oli aika surkeaa katsoa kun kaveri vaihtoi sisäkumin litkutettuun renkaaseen tien poskessa.
Mielenkiintoinen topsu. Tuossa työpöydällä on pyörinyt jo tovin ensi kesälle sellainen n. 600km reissu. Ehkä 50/60 assua/soraa eli pitää pystyä ajamaan molemmilla alustoilla. Hyllystä löytyy
GK SK 43mm, GK SS 40mm jotka oli viime kesänä alla. Lähtisköhän sitä ihan noilla sitten. Löytyy myös 45mm Riddlerit. Kävisi varmaan nuokin?
Tarkoitus ajaa kohtalaisen keveällä kuormalla ja yöpyä lakanoissa. Tästä johtuen päiväreissut on speksattu eka päivä 170km, toinen 130km, kolmas 100km ja viidentenä tai kuudentena sitten kotia vajaa 200km.
Mulla on Riddler edessä kun siellä ei rullaavuus ole niin nuukaa ja antaa vähän lisää seikkailuvaraa polunpätkille ym, tosin matkat lyhyempiä
touristi
10.01.2023, 14.43
Kiitos hyvistä kommenteista. Opin uutta ja monet omat arvelun tasolla olevat tuntumat vahvistuivat. Ainakin sen, että makuja ja käyttötarpeita on monia ja kaikkia mielipiteitä pitää kunnioittaa. Alhaisilla nopeuksilla ja pakattuna kovin paljoa kapeampi rengas ei ole jatkossakaan minun valintani. Olen tykännyt käyttää lokareita takana, joten en arvaa paljon 40 mm leveämpääkään kokeilla. Pistosuojaus on tärkeä pointti eikä minulla ole ollut hyväkuntoisten GK kanssa ongelmia kesäkeleillä (hiekoitussepelikaudella keräävät kyllä tehokkaasti kiviä pintaansa ja silloin alla on eri renkaat).
Kun fiilis on vauhtia tärkeämpää, mieltymykset ajotuntumassa ratkaisee. Ajotuntuma ei ole tietenkään vain (tai varmaan edes ensisijaisesti) rengaskysymys. Ehkä eri renkaat on eri mieltymyksiin ”parhaat” riippuen esim. fillarin rungon ominaisuuksista? Itse pidän teräsrunkoisen miellyttävästä tuntumasta tienpintaan ja ”joustavasta”/dynaamisesta vasteesta ajajan poljinvoimaan ja liikkumiseen, ja ehkä GKn ominaisuudet sopii tähän? Jonkun toisen mielestä sama voi tuntua jämäkkyyden puutteena. Olen käyttänyt välikausilla paremmin hiekoitussepeliä kestäviä renkaita, mm. 32 mm 4seasonia, ja täytyy sanoa, että minun makuuni se on tuntumaltaan aika kova. Tuleeko ero sitten renkaan paksuudesta kumiseoksesta vai mistä, en osaa sanoa. Tuossa toisessakin topicissa oli juuri hyvää pohdintaa GKn suosion syistä (ja sama pätee varmasti muihinkin kunkin suosikkirenkaisiin). Kaikki ajotuntumaan liittyvät seikat ei paljastu testituloksilla, kuten viisaammat siellä toteavat. Ei pidä aliarvioida myöskään esim. ulkonäön merkitystä. Kun olet tyytyväinen renkaasi ajo-ominaisuuksiin, myös ei-fysikaaliset seikat vahvistavat tunnetta. Samoja ihmismielen ominaisuuksia kuin plasebo- ym. vaikutusten taustalla.
Johtopäätökset omalle asfalttireissulle on, että ei ole pakottavaa syytä lähteä jo hankittuja tuttuja Sorakuninkaita päivittämään, mutta jos nyt sattuu tulemaan ostoksilla sopivasti vastaan, voisin antaa Contin Contact Urbaneille mahdollisuuden.
navajokoira
11.01.2023, 10.48
Näkeekös joku millaisia lukuja Pirelli Cinturato Velo 35 sai BRRRRRRR:n testeissä korkeammilla paineilla? Kun ne hassutteli ja arvosteli sen gravel- eikä tour-renkaana, joten ilmaiskäyttäjänä ei näe vertailukelpoisia lukuja.
Se vanhempi TLR malli olisi omasta rengasvarastosta se malli jonka valitsisin tällaiseen jos gp5000 ei jostain syystä kelpaisi (retkipyöräillessä vanhalla sisuriversiolla oli kerran kolme rengasrikkoa samana iltana, joiden takia en myöhästyin kaupan sulkemisajasta... S TR litkutettuna olen myös joutunut kerran paikkaamaan ja siivoamaan joka paikkaan roiskunutta litkua)
Gambinamiäs
11.01.2023, 11.44
Cinturato Velo 35
22.2 Watts
CRR: 0.00665
(60 psi / 4.1 bar)
24.1 Watts
CRR: 0.00722
(50 psi / 3.4 bar)
27.6 Watts
CRR: 0.00827
(40 psi / 2.8 bar)
33.1 Watts
CRR: 0.00992
(30 psi / 2.1 bar)
Total Puncture Score Tread 110 Points
Grand Prix 5000 S TR 32
12.8 Watts
CRR: 0.00384
(66 psi / 4.6 bar)
14.3 Watts
CRR: 0.00429
(55 psi / 3.8 bar)
16.6 Watts
CRR: 0.00498
(44 psi / 3.0 bar)
21.4 Watts
CRR: 0.00641
(33 psi / 2.3 bar)
Total Puncture Score Tread 38 Points
Gambinamiäs
11.01.2023, 11.47
Pyynnöstä nyt tuo mukaan keskusteluun, en ala enempää maksumuurin takaa kopioimaan, kun ihan reilua maksaa sisällöstä eikä tuo nyt kennellekään liian kallis ole.
Gambinamiäs
11.01.2023, 12.17
BRR:ssä pitäisi lähiviikkoina tulla Vittoria Corsa N.EXT TLR 32-622 testi. 28mm versio oli jo maantierenkaana testissä ja on kestävä, mutta aika paljon GP5000 S TR:ää hitaampi. 72psi /5,0 bar GP5000 S TR 9,7w ja N.EXT TLR 14,1w. Pistosuojaustesti menee N.EXT:lle 51 vs 34 pistettä. Molemmat testattu tubelessina. Riippuen nyt on erosta noissa 32mm kumeissa tuo Vittoria (tai sen 34mm versio) on vahva ehdokas itsele pidemmille vedoille, joissa on pieniä soratieosuuksiakin, mutta tuollainen yli 4w ero åer rengas vähän epäilyttää eli jos tuo ero on tuota luokkaa leveämmissäkin versioissa, niin pitää vielä harkita.
Contiltahan on tulossa vielä joku GP5000 all season tms, eli kai tubeless-versio tai ehkä yleisesti korvaaja GP 4 Seasonille. GP 4 Season vastannee kokolailla sitä, että Corsa N.EXT:ia ajeltaisiin sisureilla, ehkä jonkun 1w per rengas jää jälkeen.
touristi
24.08.2023, 09.24
Kysymys renkaiden kanssa kokeneemmille: Mitkä renkaat laittaisit rennon vauhdin, melko kevyen pakkaamisen parin viikon asfalttireissulle? Ja onko 40 mm Gravelking SK hassu valinta?
...
Päivityksenä alkuvuoden kyselyyni, reissu on tehty ja päädyin suosituksienne pohjalta investoimaan 40 mm Contin Contact Urbaneihin (pari kymppiä kappale), pääasiassa GK:ta paremman pistosuojauksen takia. Ei kaduta ja oli renkaan vaihdon vaivan arvoista. Miellyttävä ajaa, rullaa hyvin ja toimi mainiosti kuormattuna.
Markku Lehikoinen
25.01.2024, 19.50
Nyt pitää kysyä neuvoa. Valkoista viivaa olen aina seurannut tuubeilla ja metsässä
möngertänyt litkutetulla rokettironeilla. Retkipyörässä on jotkut bilteman 25 milliset
kilokumit sisureilla, mutta päivitystä pukkaa ja maantielle sopivat tubeles renkaat
on minulle ihan outo juttu. Vanteet jo tilasin, Velo Orange Voyager. Oli muuten hankala
löytää spekseihin sopivat, tuo oli ainoa vaihtoehto. 250 euroa kuluineen, hui.
Mutta nyt pitäisi valita renkaat ja kriteerit ovat tietysti ristiriitaiset.
-622x42-47
-Tubeles siis
-Enimmäkseen asfalttia, mutta välillä vastaan tulee tietöitä tai sorateitä. Kapeilla kumeilla
ikäviä, tähän haluan parannusta.
-Ainakin jonkinsorttinen pistosuojaus.
-Kevyt rullaus helpottaa elämää.
-Liikaa painoa, varsinkaan pyörivää en peruslaiskana jaksaisi raahata mukana.
- Hinnalla ei ihmeempää merkitystä.
Tosi harvoin meillä on renkaita puhjennut, ehkä reikä per 3vuotta tahdilla.
Viimeksi 2021 etelävirossa kun majatalon koira iski hampaansa vaimon
eturenkaaseen.
Markku Lehikoinen
Gambinamiäs
26.01.2024, 16.57
Jo edellisellä sivulla pari kertaa ehdotetut Specialized Pathfinder Pro 42mm tai vähän kevyempi (reunoilla vähemmän nappulaa) s-works-versio? Rene Hersen Snoqualmie Pass Endurance-versiona ehkä myös, mutta en tiedä onko siinä mitään parempaa kuin em? Siitä sitten kevyempiäkin versioita, mutta se on pistosuojauksesta pois.
https://www.bicyclerollingresistance.com/cx-gravel-reviews/specialized-pathfinder-pro
https://www.bicyclerollingresistance.com/cx-gravel-reviews/specialized-pathfinder-s-works
Markku Lehikoinen
26.01.2024, 17.31
Kiitän. Vaihtoehtoja on niin penteleesti, useimmat ihan outoja.
Kaikki vinkit auttaa rajaamaan hakua.
Markku Lehikoinen
Gambinamiäs
26.01.2024, 17.48
Noi on testienkin mukaan sieltä sileähköjen gravel-renkaiden kevyemmin rullaavasta päästä ja pistosuojaus kärkiluokkaa. Jos jompaa kumpaa ominaisuutta haluaa parantaa, niin onnistuu vain toisesta vastaavasti luopumalla. Täälläkin taitaa useammalla olla alla.
Ajoin itse viime kesänä ihan testimielessä HSH 600 brevetin 52mm Pathfindereilla ja kieltämättä, kun on tottunut GP 4- ja 5000:n rullaavuuteen ja erityisesti pienemmän inertian takia nopeampaan reagointiin, välillä mietin että oliko järkevä ratkaisu. Varmaan Suomen pienissä mäissä tuo inertia näkyy kaikkein selviten siinä, että alamäissä kevyemmät kumit kiihtyvät nopeammin ja alamäkien hyödyn saa paremmin hyväksi. Vastaavasti nyppyläiset jyrkät ylämäet on kevyempi kiivetä. Ajoin muutamia kymmeniä kilometrejä 4 hengen porukan kanssa ja juuri siinä tuo massan hitaus tuli selvästi esille kun alamäkiin piti tuupata alkuun ihan kunnolla, että pysyi muiden kiihtyvyyden perässä. Vauhtiin päästessään nuo kyllä nopeuden pitävät massallaan. Eli lyhyesti, vaihtaessa raskaampiin, ajotyyliä on syytä muuttaa tai muuten näännyttää itsensä.
Muutenhan matkustus on mukavan letkeää, josta kädet ja olkapäät kiittävät.
Tinkisin vähän leveydestä ja laittaisin gp5000 all-season renkaat 35mm koossa. Nämäkin ovat huima parannus kapeisiin ja koviin sisurirenkaisiin verrattuna.
Pistosuojaus vastaa pathfinderiä ja rullaa paljon paremmin.
Gambinamiäs
27.01.2024, 21.34
Tinkisin vähän leveydestä ja laittaisin gp5000 all-season renkaat 35mm koossa. Nämäkin ovat huima parannus kapeisiin ja koviin sisurirenkaisiin verrattuna.
Pistosuojaus vastaa pathfinderiä ja rullaa paljon paremmin.
Pirelli P Zero Race TLR SpeedCore on testien mukaan lähes identtinen rengas, marginaalisesti kevyenpi. Löytyy 35mm ja jopa 40mm leveydestä, tosin jälkimmäistä ei kai ole oikein mistään vielä saanut ostaa.
Gambinamiäs
30.01.2024, 21.34
Mutta tuo 35mm vs 42mm, onhan sillä ilmatilalla merkitystä retkeilyssä ja soralla. Vaimentaa ja pehmentää, korosrtuu kuormattuna ja huonoilla pinnoilla. GO5000 all-season/Pirelli P Zero Race TLR SpeedCore 35mm ovat leveitä maantierenkaista, joilla voinee käydä sorallakin, pecialized Pathfinder Pro (S-Works) on soratierengas, joka on kelvollinen asfaltillakin. Mitä nyt sitten on hakemassa.
Markku Lehikoinen
01.03.2024, 17.26
Tufon gravel speedero 44mm tuli sitten valittua.
Perustelen. Pykälän kevyempi, 390g +litku.
Pistosuojaus ehkä heikompi, mutta rengasrikot on jostain syystä
hyvin harvinaisia (väärin poljettu?), niin otin riskin.
Valkoista viivaa olen iätkaiket seurannut Tufoilla ja olen ollut
oikein tyytyväinen.
Saa sitten nähdä, syksyllä ollaan viisaampia.
Markku Lehikoinen
Voi olla muuten oikeinkin hyvä valinta. Tiheä kuvio kestää varmaan hyvin kilometrejä, eikä jarruttele suotta vaikka vauhti sattuisi nousemaankin.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.