Näytä tavallinen näkymä : Napavaihteet vs ratasvaihteet talviajossa
Olen hankkimassa sähköpyörää työmatkapyöräilyyn ja mietin valintaa vaihteiden kannalta.
Kokemukseni napavaihteista perustuvat Crescent-pyörään, jonka vaihteet jäätyvät heti syksyn ensimmäisissä pakkasissa ja vaijerin uusiminenkaan ei auta asiaa, vaan käyttöön jää lopputalveksi yksi vaihde - se joka oli viimeisimmäksi päällä ennen pakkasia. Kysyisinkin kokemuksia, onko tuollainen jäätyminen enemmän napavaihteisten kuin avovaihteisten pyörien riesa? Pyörääni olen säilyttänyt avokatoksessa, siis suojassa sateelta, mutta ei kylmältä.
Vai onko niin, että pyörää, olipa se sähköavusteinen tai ei, tulisi vaihteista riippumatta säilyttää sisällä lämpimässä, etteivät vaihteet jäätyisi?
Napavaihteisista ei ole kokemusta. Työkaveri joskus sanoi että tuppaavat jäätymään tietyllä kelillä. Ratasvaihteinen (rataspakka takana) ei yleensä jäädy talvella. Ongelmana on joskus irtonainen nuoskalumi, joka menee joka paikkaan ja häiritsee mekaniikan toimintaa. Suurempana propleemana on vaijereiden jäätyminen, varsinkin jos ne ovat osittain avoimina. Koko matkalla suojuksessa oleva vaijeri ei jäädy. Pyörää olisi hyvä säilyttää talvella välillä lämpimässä, jolloin se ehtii kuivamaan.
Vaihtajan rissat tuppaa välillä jäätymään umpeen ja niitä saa sopivalla kelillä tämän tästä putsailla.
RentoaAjoa
30.12.2022, 16.57
Olen ajanut 8- vaihteisella Nexus napavaihteistolla jo viisi vuotta kesät talvet. Minkäänlaisia jäätymis- tai muita ongelmia ei ole esiintynyt. Tosin pyörässä on Shimanon sähköinen takavaihtaja, jolloin vaijerien jäätymiset jäävät pois. Ketjut tuntuvat kestävän tosi hyvin verrattuna ratasvaihteisiin. Ainoa huolto joka varmaan on jossakin vaiheessa edessä on sen takanavan puhdistus/ voitelu jossakin pyöräliikkeessä.
Yhden ongelman olen pyörässä havainnut. Jos tulee tosi paljon lunta niin helposti tarttuu lokasuojien sekä pyörien väliin ja lopulta jumittaa koko pyörän.
Hyötypolkija
30.12.2022, 17.25
Ajoin monta talvea ihan perus Shimanon Nexus 3-vaihteisella pyörällä työmatka-ajoa ja vähän pidempiäkin lenkkejä. Koskaan ei ollut ongelmia, mutta pyörä oli työpäivän ajan aina noin 15-asteisessa varastossa.
Shimanon napavaihteisista 7- ja 8-vaihteiset Nexukset EI olleet yhtä ongelmattomia johtuen vaijerin asennosta lähellä vaihteiston päätä. Itse vaihteistot ei kovin helpolla jäädy missään oloissa.
Shimanon Alfine 8 toimi myös ihan ok.
Ihan uusista en osaa sanoa, mitä välillä nähnyt noita, niin muutoksia on tapahtunut.
Mutta jos ongelmatonta haluaa, napavaihteisto on se juttu. Pirun monta päivää joka talvi, jolloin ketjuvaihteisten siirto takkuaa tarttuvasta lumesta johtuen, kun napavaihteistolla vaan porskuttaa.
Vaijerin jäätyminen on tosiaan se suurin potentiaalinen ongelma samaan tapaan kuin ketjuvaihteisissakin pyörissä. Jos vaijerikuoren sisään päässyt vesi ei pääse poistumaan kuoren alimmasta kohdasta, saattaa koko vaijeri mennä jäähän. Yhtenäinen vaijerinkuori on tärkeä ongelman ehkäisyssä. Monissa Nexus-mallin vaihtajissa on vaijerin alapäässä lisäksi kuminen suoja, joka estää vettä pääsemästä kuoren sisään ja ennaltaehkäisee ongelman. Osasta malleista tuo suoja puuttuu, mutta muistelisin että sen saa kyllä jälkikäteenkin asennettua. Joskus itselläni oli napavaihteinen pyörä, josta tuo mainittu kumisuoja jostain syystä puuttui ja sen asentaminen poisti jäätymisongelmat.
Pyörän käytön kannalta pahin virhe on säilyttää pyörää taivasalla täysin ilman suojaa. Siitä ei taida Suomen keleissä oikein mikään vaihteisto selvitä ilman että vaijeri jäätyy. Katoksessa säilytys ehkäisee jo hyvin ongelmia.
Itselläni on tulossa käyttöön myös napavaihteinen sähköpyörä enkä tuosta jäätymisongelmasta sinänsä ole huolissani. Säilytys tulee olemaan kylmässä pyörävarastossa.
City pyörissä napavaihteet.Vaimo polkenut nexus 7v kesät talvet yli 15.000 km
Ketjuvaihteisella ongelmia ainoastaan kun sohjoa paljon, muuten ongelmaton ja vaijerien jäätymine ei ongelma jos voitelee ja käyttää kuoria joissa tiiviit tulpat päissä. Lisäksi isossa osassa yhtenäiset kuoret.
Napavaihteinen toimii mutta sitten kun ongelmat alkaa niin huoltoliike usein kutsuu toisin kuin ketjuvaihteisen huoltaa helposti (melkein) kuka vaan.
Rohloffia kyllä voisin vakavissaan harkita tai Pinionia mutta vaatisi oman rungon.
https://bikerumor.com/detroit-bikes-usa-made-32lb-low-maintenance-ebike/ Tuossa olisi muuten mielenkiintoinen, tyylikäs ja kevytkin pyörä.
K.Kuronen
10.01.2023, 20.47
https://bikerumor.com/detroit-bikes-usa-made-32lb-low-maintenance-ebike/ Tuossa olisi muuten mielenkiintoinen, tyylikäs ja kevytkin pyörä.
ebike?
^Eikös nykyään ole vastaus joka kysymykseen?
Takamisakari
11.01.2023, 12.31
Hieno pyörä. Olen itse testannut vanhempaa Zehusta enkä tykännyt, toivottavasti uudessa on parempi "yhdistyvyys" kuin vanhassa. Tuo kers on paperilla hyvän kuuloinen ajatus mutta kun pyörän massa on kuitenkin (vs vaikka auto) pieni, heti kun polkemisen lopettaa ers jarruttaa vauhtia voimakkaasti. Sen voimakkuutta voi säätää kännykällä mutta en ollut tuosta edellisessä versiossa vakuuttunut. Hihna tietysti pelkkää plussaa, kiinteällä akulla melkein pitää olla lämmin säilytyspaikka pyörälle.
Jännä! Olisko se moottori tuo: https://www.zehus.it/bike-plus/
Lieneekö tuo sitten käytännössä suoravetoinen (koska "KERS") napamoottori, johon on integroitu akku ja kontrolleri.
En sen tarkemmin katsellut mutta ehkä tyylikkäin sähköinen tuossa kategoriassa, hyvin klassinen. Kevytkin, 14.5kg ja saa varmaan tarvittaessa toista kiloa poiskin!
Hintakaan ei päätä pakoita mutta ei taida yltää Euroopan markkinoille.
Travelkicking
12.01.2023, 11.16
Jännä! Olisko se moottori tuo: https://www.zehus.it/bike-plus/
Stromerin takapyörä 500 w napamoottorilla painaa renkaineen vanteineen kaikkineen 8 kg ja akku on erillinen. Kers siinäkin. Kovin on Zehus kevyt.
^Siis ei kannata moista hankkia taakaksi...
Takamisakari
12.01.2023, 13.01
En ota edellisen kommentin asiantuntevuuteen tai tarpeellisuuteen mitään kantaa mutta myös Stromerilla ajaneena tuo vanhan Zehusin kerssi oli kyllä huono. Stromerista tuskin tätä huomaa, toki voi olla mahdollista että ei ole ollut edes päällä kun olen testannut.. Mutta ehkä tässä ollaan jo aika pahasti asian vieressä
^ Kyse olikin lähinnä painosta ja tyylistä. Laita vaikka jotain speksejä suosittamistasi niin voi hieman vertailla. Ja vaikka vanhasta sinulla kokemusta niin lienee yhtä tyhjän kanssa uuteen verrattuna, eikös niin?
Santtu75
13.01.2023, 01.16
^ Kyse olikin lähinnä painosta ja tyylistä. Laita vaikka jotain speksejä suosittamistasi niin voi hieman vertailla. Ja vaikka vanhasta sinulla kokemusta niin lienee yhtä tyhjän kanssa uuteen verrattuna, eikös niin?
itse lähtisin tuon tyylisissä pyörässä kyllä Orbea Vibe H10
https://www.bikester.fi/orbea-vibe-h10-M1015559.html?vgid=G1491971&utm_cust_cb=CBF&_cid=21_1_-1_9_2378_1491971__pla&campaign_detail=smart_shopping&gclid=EAIaIQobChMIwoLC2obD_AIV0wHmCh2DIwJ_EAQYBSAB EgK7W_D_BwE
sääli että pyörävalikoima nyt itsellä ”täynnä”, tuo Bikesterin jota tuolle Vibelle olisi hyvin houkutteleva… (kers:ä ei löydy, mutta muuten erinomainen pyörä ja ei painokaan paha ole).
^Lähinnä oli kyse tuossa Detroitissa myös tuosta retro lookista ja mielenkiintoisesta moottorista. Toisaaltaan itse en ole kohderyhmää mutta saahan noita katsella uteliaisuuttaan.
Santtu75
13.01.2023, 09.37
^Lähinnä oli kyse tuossa Detroitissa myös tuosta retro lookista ja mielenkiintoisesta moottorista. Toisaaltaan itse en ole kohderyhmää mutta saahan noita katsella uteliaisuuttaan.
Aivan aivan. Itselleni taas tuollaisen Retro lookin ja (ruman)takananapamoottorin sekä hihnavedon yhdistelmä ei vain omaan silmään toimi yhtään mitenkään ja on totaalisen ruma. Mutta makuasia tietenkin.
^Sehän se, makuasioita. Tuo Orbea on ihan tyylikäs mutta niin tavallisen tylsännäköinen perus hybridi josta lienee liikkeesäkin ohi kävelisi vaikka varsinaista vikaa olisikaan.
Takamisakari
14.01.2023, 12.05
No mussun mussun. Pointti on se että jos aikoisi tilata testaamatta pyörän jossa on Zehus niin saattaa yllättyä, oli sitten uusi tai vanha malli. Varmasti joku tykkää, itselleni mosan toiminta poikkesi kaikista testaamistani niin paljon että en ollut täysin vakuuttunut.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.