Näytä tavallinen näkymä : Eturattaan vaihtaminen sarjasta toiseen
Tuulipuku
30.12.2022, 08.06
Lienee kaikille muille päivänselvää mutta minulle ei joten kysynkin:
Haussa on 42 tai 44 hampainen eturatas Shimano Deore 1X10 vaihteistoon eikä sellaista tunnu löytyvän.. sen sijaan löytyy yksittäisiä rattaita näistä vaihteistoista joissa on kolme eturatasta, ja vieläpä halvalla. Siis: Sopiiko ne heittämällä eturattaaksi yhden eturattaan vaihteistoon, tietysti pulttijaon ollessa sama, vai tarvitaanko jotain prikkavirityksiä?
Sopii, mutta ketju pysyy huonosti rattaalla koska eivät ole nw -hammastuksella.
Hääppönen
30.12.2022, 08.58
Äärimmäisen harvinaista ollut omalla kohdalla ketjun putoaminen normirattaalta. Kunhan ketjut ovat oikean mittaiset ja takavaihtajan jouset eivät ole kuoleentuneet. Ketjun putoamiset ovat tapahtuneet maastossa kovassa röykytksessä.
maalinni
30.12.2022, 10.08
Kyllä minulla tippui ihan jatkuvasti kun ei ollut n/w. 104mm pulttijaolla lienee sitten noin isot n/w rattaat harvinaisia(?).
Tuolla ois https://www.bike24.com/p2500395.html?searchTerm=104+bcd+42&source=SBP&indexName=production_SEARCH_INDEX_EN&objectId=ALU546003&queryId=7eef7b78528c5617592de245b6fe6db6&userToken=bc5c9e0c-a081-4d03-b6ad-d89020f8ace9&sku=1711048
maalinni
30.12.2022, 10.10
Tietysti helpottaisi etsintää, jos kerrot sen pulttijakosi, onko symmetrinen vai ei?
Hääppönen, viimeisessä työmatka pyörässä oli normiratas edessä ja siinä vaiheessa kun alkoi olla voitelun tarve niin tipahteli mutta muuton hyvin toimi.
Tosiaan, pulttijako on olennainen seikka mitä pitää tietää kun hakee ratasta. Tuo Maalinnin suositteleva toimiva jos jako sopii, toisaaltaan joku viisas joskus sanoi että ovaali vastaa pari piikkiä isompaa... Selkeästi huomaa että DM rattaat valtaa 12 vaihteisissa alaa.
maalinni
30.12.2022, 15.47
Kannattaa myös varmistaa, että mahtuu noin iso pyörimään ilman että ottaa takakolmioon kiinni. Ei ainakaan omaan maasturiin menisi.
Lienee kaikille muille päivänselvää mutta minulle ei joten kysynkin:
Haussa on 42 tai 44 hampainen eturatas Shimano Deore 1X10 vaihteistoon eikä sellaista tunnu löytyvän.. sen sijaan löytyy yksittäisiä rattaita näistä vaihteistoista joissa on kolme eturatasta, ja vieläpä halvalla. Siis: Sopiiko ne heittämällä eturattaaksi yhden eturattaan vaihteistoon, tietysti pulttijaon ollessa sama, vai tarvitaanko jotain prikkavirityksiä?
Tässä yksi 104mm pulttijaolla: Wippermann conneX Chainring for E-Bike Drive Units | BIKE24 (https://www.bike24.com/p2381013.html) sopii tavalliseen ja sähkövetoiseen, jos sattuu sellainen olevan kyseessä.
Olisi kiintoisaa tosiaan mistä rungosta kyse ja mikä nykyisen eturattaan koko on?
Tuo Maalinnin pointti hyvin varteenotettava, omaan taitaa olla 36 hampinen maksimi.
Tuulipuku
31.12.2022, 10.09
Tässä yksi 104mm pulttijaolla: Wippermann conneX Chainring for E-Bike Drive Units | BIKE24 (https://www.bike24.com/p2381013.html) sopii tavalliseen ja sähkövetoiseen, jos sattuu sellainen olevan kyseessä.
Kiitos, tuollaisen just tarviin eikä toimistusaikakaan häiritse kun mun ajokausi alkaa vasta myöhemmin :) Näyttää olevan 40 hampainen kun laskin. Krapulaiset silmät eivät löytäneet lukua sivulta..
tossa alilta vastaavaa. ite tuolta tilaillu ja toimivia on.
https://www.aliexpress.com/item/33033101217.html?spm=a2g0o.productlist.main.15.14e 8155fAoUNST&algo_pvid=ccf60b30-d8c9-407f-8f9f-5ba47838fe1e&algo_exp_id=ccf60b30-d8c9-407f-8f9f-5ba47838fe1e-7&pdp_ext_f=%7B%22sku_id%22%3A%2212000026560119818%2 2%7D&pdp_npi=2%40dis%21EUR%2110.76%217.42%21%21%21%21%2 1%402100b77316724752855233987d0710%211200002656011 9818%21sea&curPageLogUid=1ocF7bFATJwy
Kiitos, tuollaisen just tarviin eikä toimistusaikakaan häiritse kun mun ajokausi alkaa vasta myöhemmin :) Näyttää olevan 40 hampainen kun laskin. Krapulaiset silmät eivät löytäneet lukua sivulta..Niin, siitä valikostahan valitaan kuinka monihampaisen rattaan haluaa tilata.
Tuulipuku
04.01.2023, 20.35
tossa alilta vastaavaa. ite tuolta tilaillu ja toimivia on.
https://www.aliexpress.com/item/33033101217.html?spm=a2g0o.productlist.main.15.14e 8155fAoUNST&algo_pvid=ccf60b30-d8c9-407f-8f9f-5ba47838fe1e&algo_exp_id=ccf60b30-d8c9-407f-8f9f-5ba47838fe1e-7&pdp_ext_f=%7B%22sku_id%22%3A%2212000026560119818%2 2%7D&pdp_npi=2%40dis%21EUR%2110.76%217.42%21%21%21%21%2 1%402100b77316724752855233987d0710%211200002656011 9818%21sea&curPageLogUid=1ocF7bFATJwy
Kiitti! :)
Sitten vielä ongelma.. Irrotin kammen Motonetistä ostamallani ulosvetäjällä, oli muuten saatanan tiukka, ja sen jälkeen alta paljastui mauserilla mitattuna 36 mm mutteri. Samaisesta Motonetistä ostin sitten siihenkin erikoistyökalun eli:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/383841/Super-B-Classic-Keskiotyokalu
ja muuten se on ihan sopiva mutta se ei uppoa siihen mutteriin asti vaan kanittaa siinä neliöprofiilisessa akselissa. Onko tässä jotain mitä en taaskaan ymmärrä? :D
Eli täytyykö ostaa 36 mm tavallinen hylsy?
Sitten vielä, onko mutteri normaalisti vastapäivään aukikiertyvä vai juuri päinvastoin?
Tuulipuku
04.01.2023, 21.50
Jahas, KVG :D
Siinä on siis Yamaha PW moottori ja se tarvitsee erikoistyökalun ja jonka jo tilasinkin..
Se Yamahan mutteri on tavallinen 36mm ja siihen käy esim. 6,50€ maksava Bilteman 36mm hylsy. Toinen asia Yamahassa on yleensä 104 bcd spideri jonka päällä on neljällä pultti/mutteri yhdistelmällä se ratas kiinni. Tämän näköinen: E-bike Spider Yamaha PW CL55 BCD 104 Aluminium Standard (Black) for E-BIKE (mirandabikestore.com) (https://mirandabikestore.com/shop/spider-e-bike-yamaha-pw-cl55-bcd-104-aluminium-standard-black-for-e-bike) Irrota vain ne pultit (ei olisi edes kampea pakko irrottaa vaan pujotella ratas sen läpi). Tuon 36mm pultin irrottamisessa on iso riski, että sen takana oleva laakeri vaurioituu. Älä irrota, kiristä tai löysää sitä jos ei ole aivan pakko.
Edit. Rattaanpultit on joskus tiukassa ja lähtevät pyörimään. Helpointa porata läpi. 9mm metalliterällä keskeltä sen verran, että kanta irtoaa. Uudet 8mm pituiset teräspultit tilalle. Esim. nämä: Problem Solvers Rattaanpultit 8mm Double CroMo Kirkas - Foxcomp (https://foxcomp.fi/problem-solvers-rattaanpultit-8mm-cromo-kirkas)
maalinni
10.01.2023, 07.05
^ eikö muka taakse mahdu pultin irroitus työkalua? Sitten kai fiksumpaa irroittaa kammet kuin porailla?
^Jos käyttää tuollaisia "vanhanaikaisia" kampia/rattaita niin tuollainen työkalu oiva valinta, ei tarvi porailla.
https://r2-bike.com/SHIMANO-Chainring-Bolt-Tool-TL-FC21 Tuo vain esimerkki ja muiltakin löytyy.
Monelleko rattaalle tuo spider on? Oletko varma tuosta pulttien pituudesta?
^ eikö muka taakse mahdu pultin irroitus työkalua? Sitten kai fiksumpaa irroittaa kammet kuin porailla?
Hiukan hankalaa on saada irrotustyökalua kunnolla puristettua mutteria vasten. Tilaa on rattaan ja moottorin välissä noin pari senttiä. Kammen irrottaminen mahdollistaa sen 36mm mutterin aukaisemisen ja spiderin + rattaan irottamisen. Tätä en mahdollisen laakerivaurion takia suosittele.
^Jos käyttää tuollaisia "vanhanaikaisia" kampia/rattaita niin tuollainen työkalu oiva valinta, ei tarvi porailla.
https://r2-bike.com/SHIMANO-Chainring-Bolt-Tool-TL-FC21 Tuo vain esimerkki ja muiltakin löytyy.
Monelleko rattaalle tuo spider on? Oletko varma tuosta pulttien pituudesta?
Pulttien pituus perustuu siihen, että tuossa pyörässä on lähes varmasti parin millin paksuinen ketjusuoja eturattaan päällä, eli käytännössä ”tupla”
Joka tapauksessa kannattaa ensin yrittää helpoimman kautta, eli 5mm kuusikoloavaimella kiertämään pultteja vastapäivään auki. Jos lähtee pyörimään, niin sitten vaikka tuollaisella nuren mainitsemalla työkalulla yrittää vastapuolelta saada otetta ja viimeiseksi vasta porata läpi.
maalinni
11.01.2023, 06.43
Omassa Spessun sähkärissä oli kanssa hiton ahdas se rattaan takapuoli. Ehdin jo ärsyyntyä koko hommasta, kunnes tajusin, että rattaassa on kierteet.
Spessun ”kierteellinen” eturatas ei ole edes hirveän kallis. https://foxcomp.fi/specializeed-vado-chainring-48t-104bcd
Tuulipuku
15.01.2023, 19.36
Nyt se 36 mm mutteri ja eturatas on lopultakin irti! :)
Jumalauta kun oli tiukka! Laitoin pyörän korjaustelineen kanssa niin että sain toisen puolen kammen höyläpenkkiin ja väänsin metrin varrella. Välilä yritin googlata onko siinä vastakierteet ja mietin itsekin asiaa, en keksinyt syytä niihin vastakierteisiin joten vasta äsken rohkenin sitten vääntää riittävällä voimalla. Uskoisin momentin olleen hyvinkin 200nm mitä pidän täysin käsittämättömältä tuohon kohteeseen.
Nyt kun käpistelin ratasta ja sitä suojaa niin ei sen rattaan irrottamiseen mikään muu tapa kuin sen 36 mm mutterin, johon siis varmaan sopii normihylsykin, irrotus auta. Se rakenne on erilainen kuin normipyörässä ja vaikka ne kuusiokolot jotenkin saisikin auki niin ei sitä pysty mitenkään pujottamaan pois kun suoja ja ratas on "yhtä puuta" ja sen 36 mm mutterin takana. En usko että operaationi mitenkään laakerien päälle kävi kun väänsin tosiaan pitkällä varrella varovasti enkä suinkaan hakannut hylsysatsin väännintä vasaralla tms. mopokorjausta :)
Tämä siis koskee YAMAHAN PW polkupyörän sähkömoottoria, jos joku törmää tähän samaan ongelmaan.
Tuulipuku
03.03.2023, 11.18
Mun vitinä vaihteistojen kestämisestä on kuultu :D
https://tekniikanmaailma.fi/vaihteiden-lukumaaralla-kilpaileminen-on-vanhanaikaista-shimano-sanoo-uusi-cues-osasarja-on-enintaan-11-vaihteinen-mutta-varmatoiminen/?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR0-Zb2aJisqZ3Jusi0EXX4HCS2fxkdfUfMrSFUiL6uszlYyagkKkr cBt3A#Echobox=1677832941
maalinni
03.03.2023, 14.48
Mun vitinä vaihteistojen kestämisestä on kuultu :D
https://tekniikanmaailma.fi/vaihteiden-lukumaaralla-kilpaileminen-on-vanhanaikaista-shimano-sanoo-uusi-cues-osasarja-on-enintaan-11-vaihteinen-mutta-varmatoiminen/?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR0-Zb2aJisqZ3Jusi0EXX4HCS2fxkdfUfMrSFUiL6uszlYyagkKkr cBt3A#Echobox=1677832941
No ihan en suoraan uskoisi firman markkinointipuheita.
Oisko vähän optimoitu tuotantolinjoja. Shimanollehhan tuli uusi tehdas. Onhan se valmistuksen kannaltakin halvempaa, jos mahdollisimman paljon tehdään samoista palikoista.
Ja varmastihhan se kestävyyskin paranee. Oisko eturataskin terästä, samoin kuin koko pakka paksumpaa peltiä.
maalinni
03.03.2023, 20.34
Onko noissa kaikissa cueseissa sama takavaihtaja?
Tuulipuku, osat tehty vaihdettaviksi ja kehitettäviksi. Jos kaikki ajaa peruspalikoilla niin kuka kehittäisi jotain uutta? Ai juu niin, ei olis taas pitänyt kommentoida...
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.