Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Mikä pyörä työsuhde-edulla täydelle unmikolle?

T9876
26.12.2022, 13.46
Lueskelin muiden vastaavia kysymyksiä, mutta silti epäselvää jäi paljon. Kysyn siis vielä itselleni apuja:
Työpaikka tarjoaa polkupyöräedun, jossa on mahdollista hyvillä ehdoilla hankkia itselle pyörä haluamastaan liikkeestä. Ainut pakollinen ehto on, että pyörää myyvä liike suostuu/kykenee tekemään sopimuksen Gobybike-palvelun kanssa joka edun tarjoaa.
Työnantajan maksimisumma on 4000€, mutta kalliimmankin pyörän voi valita jos maksaa itse erotuksen. Edun hintaan voi kuulua myös kypärää ja jotain muita varusteita. Haen siis pääsääntöisesti siihen n 4000€ luokkaan osuvaa laitetta.

Olen 40+v mies, n. 174cm/75kg jos sillä on väliä. Haluaisin sähköavusteisen pyörän jolla ajelisin työmatkaa (16km suuntaansa, sisältää normaalia pyörätietä sekä Espoon keskusmetsän hiekkateitä/pururataa), mitä tahansa muita ajoja taajamaympäristössä ja mahdollisesti joskus vaikka jotain metsäisempiäkin juttuja jos innostun. Edellisen kerran olen omistanut polkupyörän ehkä n. 10-15v sitten, jolloin se oli Bilteman halvin laite ja ajoin sillä ehkä 10km vuodessa. Sitä ennen lapsena jollakin muiden ylimääräiseksi jääneillä romuosista kasatuilla pyörillä ja toki armeijan fillarilla olen ajanut.
Teknologia ei pelota ja olen mekaanisesti ihan kätevä, mutta en ymmärrä riittävästi polkupyöräterminologiaa tai sitä, mitä minun pitäisi osata pyöristä vertailla. Asun Espoossa ja mielellään käyn pk-seudulla kokeilemassa eri vaihtoehtoja jos niitä suositellaan.

Haluaisin ajaa myös talvella ja ajon mukavuudella ja vaivattomuudella on suuri merkitys. Jos pystyisin lähes olemattomalla vaivalla pääsemään töihin (ts. reipasta kävelyä vastaavalla rasituksella jolloin ei tarvitsisi suihkua+vaatteidenvaihtoa) niin se olisi iso plussa.

Kannattaisiko siis hankkia fatbike, täysjousitettu, jäykkäperäinen, hybridi, kaupunkipyörä vai jotain aivan muuta ja mikä aidosti voisi vaikuttaa käytössä positiivisesti tai negatiivisesti?

neuvoja, suosituksia?

Roopea
26.12.2022, 15.05
Käy koeajamassa pyöriä niin tiedät. Itse olen ostanut vain sellaisia, joissa on valot, lokasuojat ja jonkinlainen kehikko/tarakka, johon saa sivulaukun, niin ei tarvi kuraisena ajella ja saa laukut pyörään suoraan. Esimerkki itse ostamastani edellisestä pyörästä vastaavaan käyttöön on Winora Yakun Urban, josta olen pitänyt kovasti.

Täysjousitettu tahtoo mennä tuosta sinun budjetista yli, jollaisen itse ostin juuri uudeksi työsuhdepyöräksi.

HUOM! Gobybiken systeemi on työntekijän kannalta aika onneton, kun sinun pitää itse maksaa pyörästä 100e/kk (vähennetään palkasta). Minusta tuossa ei tule etua tarpeeksi, että tuo kannattaisi hyväksyä. Verottaja sallisi sen, että työnantaja maksaa pyörästä 1200 e/vuosi eli 100e/kk eli pyörä tulisi palkan päälle. Neuvottele työnantajasi kanssa

T9876
26.12.2022, 16.06
Käy koeajamassa pyöriä niin tiedät. Itse olen ostanut vain sellaisia, joissa on valot, lokasuojat ja jonkinlainen kehikko/tarakka, johon saa sivulaukun, niin ei tarvi kuraisena ajella ja saa laukut pyörään suoraan. Esimerkki itse ostamastani edellisestä pyörästä vastaavaan käyttöön on Winora Yakun Urban, josta olen pitänyt kovasti.

Täysjousitettu tahtoo mennä tuosta sinun budjetista yli, jollaisen itse ostin juuri uudeksi työsuhdepyöräksi.

HUOM! Gobybiken systeemi on työntekijän kannalta aika onneton, kun sinun pitää itse maksaa pyörästä 100e/kk (vähennetään palkasta). Minusta tuossa ei tule etua tarpeeksi, että tuo kannattaisi hyväksyä. Verottaja sallisi sen, että työnantaja maksaa pyörästä 1200 e/vuosi eli 100e/kk eli pyörä tulisi palkan päälle. Neuvottele työnantajasi kanssa

Kysyin neuvoja juuri siksi, että tarjonnan paljous on turhan suuri ja en haluaisi lähteä suin päin kauppaan ajelemaan ihan mitä vain. Muuten kai neuvojen kysyminen olisikin turhaa. Jos nyt ymmärsin oikein, lähinnä täysjousitettu olisi siis semmoinen joka ei hyvin mahtuisi tuohon hintaluokkaan. Tosiaan haen ihan neuvoja siihen mitä etua eri pyörätyypeillä yleensäkään tämmöisessä käytössä on. Lyhyt koeajo ei varmaan kerro riittävästi ja aiempien kokemusten perusteella aivan mikä vaan uusi pyörä on varmasti hyvän tuntuinen.
Tässä on nyt vähän sama kuin jos olisit ajanut edellisen kerran autolla 10 vuotta sitten ja se auto olisi ollut -69 kuplavolkkari. Nyt haluat uuden auton etkä ole seurannut autojen kehitystä…

työsuhde-edut ovat minulla ihan hyvät tähän, ei ole tarvetta neuvotella niistä.

Bndit
26.12.2022, 16.32
Tuohon käyttöön kannattaa ostaa etujousitettu hybridi missä on lokasuojat, valot ja tarakka. Ja tarpeaksi leveät renkaat että saa hyvät nastarenkaat. Ja akku vähintaan 625Kw mutta nykyään jo varmaan 750 mutta joka tapauksessa isointa mitä löytyy.

nure
26.12.2022, 17.14
Usein etujousitettujen hybridien keulat suht luokattomia, jos joustoa täytyy olla niin mielummin jäyykkäperä maastopyörällä ja merkkikeulalla.

Antsa41
26.12.2022, 23.49
Kannattaisiko siis hankkia fatbike, täysjousitettu, jäykkäperäinen, hybridi, kaupunkipyörä vai jotain aivan muuta ja mikä aidosti voisi vaikuttaa käytössä positiivisesti tai negatiivisesti?

neuvoja, suosituksia?
Kuvailemasi Espoo on mielikuvissani sellainen paikka, jossa talvella mukavasti pyöräily edellyttää mielestäni joko läskipyörää tai jäykkäperäistä maastopyörää. Jos et aio pyöräillä talvella, pärjäät hybridillä tai kaupunkipyörällä myös - näiden kahden suurin ero on mielestäni ajoasento. Jos kuitenkin haluat säilyttää option metsäisemmästä ajelusta, niin jäykkäperä/läskipyörä-osastolle silloin kyllä katselisin.

Jos aiot pyöräillä sateella tai loskassa ilman vaatteiden vaihtoa, niin lokasuojat ovat ehdottomat. Arkikäytössä kiinteät pitkät lokasuojat tarjoavat parhaiten sellaisen suojan, jolla välttää suihkun ja vaatteidenvaihdon. Läskipyöriin on tarjolla lähinnä vain pieniä läpysköjä, jotka eivät ihan joka säällä sellaista suojaa tarjoa. Joissakin jäykkäperäisissä maastopyörissä on pitkät kiinteät lokarit vakiovarusteena, mutta suurimmassa osassa pyöriä ei ole. Jos ostat lokarittoman pyörän, niin varmista että siinä on sellaiset kiinnikkeet, joihin kiinteät lokarit (Esim. SKS Bluemels 75) saa asennettua.

Jos aiot pyöräillä pimeällä, niin valoihin kannattaa kiinnittää huomiota. Sähköpyörissä mielestäni ylivoimainen ratkaisu on pyörään kiinteästi asennetut valot, jotka saavat virtansa akusta. Tuollaiset ovat aina mukana eikä virta lopu kesken. Jos pyörässä ei ole sellaisia valmiina, kannattaa varmistaa että sellaiset saa asennettua. Ainakin joissain moottorimalleissa valojen aktivointi taitaa edellyttää asiantuntevassa huoltoliikkeessä vierailua.

Tarakka on mielestäni selvästi mukavin tapa kuljettaa tavaroita noin pitkällä matkalla. Jos koet tarvetta sellaiselle, niin varmista että pyörässä on tarakalle tarvittavat kiinnikkeet.

Teknologian suhteen on olemassa napamoottoreita (joko etu- tai takanavassa) ja keskiömoottoreita. Jos budjetti on tuo, niin katselisin lähtökohtaisesti vain keskiömoottorisia malleja, sillä ne ovat lähtökohtaisesti tehokkaampia, mukavampia ja syövät akkua vähemmän. Valmistajista ainakin Boschilla ja Shimanolla on pääkaupunkiseudulla asiantuntevia huoltoliikkeitä. Akun suhteen kapasiteettiin kannattaa kiinnittää huomiota. Sanoisin, että jo 400 Wh akku kestää varmasti tuollaisen 16+16 km matkan säällä kuin säällä.

Itse suosittelisin kuvailtuun käyttöön esim. Kona El Kahuna SUV -tyyppistä valmiiksi varusteltua jäykkäperää.

Hanski
27.12.2022, 08.26
Olin pari vuotta sitten itse osin samoin tavoittein liikkeellä ja jotain parissa vuodessa oppineena, punnitse nyt ainakin seuraavia:
1) onko työvaatetuksesi sellainen, että voit siinä ajaa töihin myös talvella, vai tarvitsetko kuitenkin jonkun kuoriasun päälle viimaa, sadetta, yms. vastaan?
2) mitä sinun tarvitsee kuljettaa mukanasi, eli tarvitsetko tarakan vai menisikö reppu (tarvittaessa reilun kokoisen kuoritakin alla)?
Jos tarvitset kuitenkin lisäsuojaa työvaatteiden päälle ja reppukin riittäisi, fatbike tai vähintään laadukkaalla joustokeulalla varustettu mtb on talviajossa ihan jo renkaidenkin vuoksi järkivalinta. Sillä pääsee sitten maastoonkin ja ne onnettoman oloiset minilokarit/muoviläpyskät suojaavat yllättävän paljon kevareilla ajellessa - jotain roiskeita toki aika tulee.

Takamisakari
27.12.2022, 11.13
Fatbike nyt olisi viimeinen vaihtoehto jota itse miettisin kestopäällysteelle tai hyväkuntoiselle hiekkatielle.. Sutjakka kevyt hybridi johon mahtuu talveksi sopivan levyiset nastarenkaat olisi oma valinta. Fatbiken valitsisin jos ajaisin talvikuukaudet lapissa kelkkauraa tai joka viikko suolla.

Kuminauha
27.12.2022, 11.28
Keskiömoottorillinen maastopyörä. Niin hyvä kuin budjettiin mahtuu, täpäri tai jäykkis. Tämä on vain oma mielipide niinkuin muillakin on omansa ja mitään absoluuttista oikeaa valintaa ei voi toinen ihminen antaa.

Esim edullinen ihan toimivan tuntunen paketti XXL alessa:
https://www.xxl.fi/gt-force-gt-e-current-steps7000-500wh-150-150-deore10-22-23-sahkopyora-sininen/p/1183469_1_style?page=1

Tuo repun/laukun tarve kannattaa ottaa huomioon pyörää valittaessa.

Laukut saa kyllä täpäriinkin kiinni esim Topeak:n räkillä.

nure
27.12.2022, 13.00
^En kyllä 150/150 täysjoustoa ottaisi välttämättä edes satunnaiseen metsikkö ajellun saati sitten työmatka ajoon. Tottakai jos koko ajan sähköllä (tyypillisesti) ajaa niin miksei mutta jos joskus polkeekin niin aivan turha kapistus. Toisaaltaan vuosien aikana olen huomannut että monella on juuri tuon tyyppisiin pyöriin kiima vaikkei ole todellista käyttöä pelkästään niiden teknisen ulkonäön vuoksi, onhan se hienoa kavereille esitellä "perinteistä" AM pyörää työmatkakäytössä...

Kuminauha
27.12.2022, 13.23
Nojuu, sähkäri kulkee kyllä ihan sama onko siinä joustoa 0 vai 200mm...Sähkärin ostossa mielestäni ihan tuha pelätä sitä, että ilman sähköä joutuu polkemaan muutakuin niissä tilanteissa, jossa on sähköissä jotain vikaa.

En nyt tarkota että juuri tuo linkaamani malli on se totuus, niinkuin viestissäni kirjoitin, yksi esimerkki vain kohtuuhintaisesta sähkötäpäristä, joka ei oo täysin markettiosista tehty.

Vaikea asettua täysin kysyjän saappaisiin kun ei tiedä tarkkaan minkälaiseen käyttöön tulee ja jalostuuko pyöräily mahdollisesti johonkin suuntaan tulevaisuudessa.

Santtu75
27.12.2022, 13.42
Itseltäni kun löytyy kolme eri sähköavusteista vaihtoehtoa (jäykkäperä, Fätti ja täysjousto), ja niistä pitäisi joku valita tuohon aloittajan kertomaan käyttöön (joissa käsittääkseni painotus tuossa työmatkapyöräilysdä), niin itse päätöisin hyvälaatuisista osista kasattuun jäykkäperä maastopyörään johon olisi tarvittaessa helposti asennettavissa hyvät lokasuojat ja myös tarakka jos kokee sen tarvitsevansa.
Näkökanta kysymyksiä tietysti, mutta niitähän nämä yleensä ovat.

T9876
27.12.2022, 16.31
Kiitos paljon vastauksista!

Työvaatteet ovat ihan normaalit business casual-toimistovetimet, eli huonolla/kylmällä säällä päälle varmasti tarvitsee kuorivaatetusta. Se ei ole ongelma. Tämä työmatkapyöräilyidea on nyt muutenkin semmoista mukavaa puuhastelua, eikä missään nimessä ainoa mahdollisuus. En siis esim. sadekelissä varmaankaan lähde pyörällä töihin vaan otan auton alle.

Ehkä parhaiten mieltymyksiä kuvaisi se, että ottaisin kaikkein mieluimmin mopon tai vaikka skootterin tähän käyttöön jos niille ei tarvitsisi vakuutuksia ym ”oikean” liikennevälineen juttuja. Haen siis mukavuutta ja kaikki muu on toissijaista.

Kiitos hyvistä vinkeistä lokareiden ja valojen kanssa myös, täytyy ehdottomasti ottaa ne huomioon.

Leewi
28.12.2022, 02.15
Mun mielestä tässä pitää vähän valita. Jos haluaa ajella työmatkaa siviilivermermeissä about koko vuoden, niin kunnon lokarit ovat ihan must. Ja kun on kunnon täyspitkät lokarit, niin varsinaisen maastoajon voi unohtaa. Toi suv-kategoria ois oma valinta, joko joustotta tai edestä tarpeeksi laadukkaasti joustaen.

Hanski
28.12.2022, 07.10
Se mihin itse päädyin oli kuorivaatetus päälle, menomatka maltillista kevaria ilman hikeä ka paluu sitten ihan kaiken mahdollisen rymyymisen kautta kotiin, puutarhaletkulla kesällä, kylppärin kautta talvella, tarvittaessa suihkuun ensin pyörän kanssa ja sitten pelkkä mummo.
Sadekelissä, etenkin lumisateessa ja auton lasit jäässä, fiilis polkea töihin on mahtava. 5 km kohdalla tajuaa, että nyt olisi ranteet jäässä lasit raavittuna, 10 km kohdalla ollaan lk. samoissa ja töistä lähtiessä sama taas uudestaan.
Mukavuutta on oikeat varusteet kelin mukaan. Et vaikuta sellaiselta, jolle tarakka ym. olisi keskeisintä. Fätillä on yllättävän mukana polkea neulaspolkuja, juuria, kiviä. Huollettavaa paljon vähemmän kuin täpärissä. Renkaat ääntää ym., mutta olisi se ympärivuotisin mukana, silti miltei hybridin huoltoihin mahtuva. Itselleni fätti ei käy lainkaan, puoliso ajaa sähköfätillä nykyään kaiken. Hienosti leijuu lumen ja loskan yli kun täpärillä puskee kaikesta hiki pinnassa läpi...

Samppajaa
28.12.2022, 11.55
Jotta olisi jotain konkreettista kokeiltavaa, esimerkiksi tälläisen renkaita voisin käydä vastaavaan käyttöön potkimassa: 2022 Focus Aventura2 6.8 20,8Ah Grey | Larunpyörä | Polkupyörät - Sähköpyörät, Maastopyörät, Cyclocrossit, Hybridit (larunpyora.com) (https://larunpyora.com/tuote/2022-focus-aventura2-6-8-208ah-grey/)

Jos tosiaan ensisijainen käyttö työmatka ja tavoite päästä puhtaana ja kuivana perille. Talvella tuohon tavoitteeseen pääsemiseen vaikuttaa paljon reitti, lumitilanne ja talvikunnossapito. Ainakin suurimman osan vuodesta hyvällä pyörällä se onnistuu.

nure
28.12.2022, 12.53
^Ihan ok, mahtuu kunnon nastarenkaat ja sitten jos/kun tuo haarukka hajoaa niin vaihtaa paremman tai läykän tilalle.

kauris
28.12.2022, 13.10
Olen aina miettinyt miksei täyspitkälokaripyörissä, kuten tuo Focus, ne lokarit ole vielä sen 5 cm pidempiä. Noi on kuvan perusteella just sen verran liian lyhyet, että vähän roiskivat. Varsinkin jaloille edestä. Nuo kaipais päähän sen 5 cm pitkän, alaspäin vähän levenevän kumilisäkkeen tms.

Muutoin varsin hyvältä vaikuttava kulkine Espoosta Helsinkiin ajeluihin varmaan. Harmi ettei mun työnantaja tue hankintoja. Saattaisin innostuakin. Nyt matkaa töihin 20 km suuntaansa ja harvoin tulee ajettua edes kesällä työmatkaa. Tuollaisella luulen, että tulis mentyä.

Antsa41
28.12.2022, 17.37
Olen aina miettinyt miksei täyspitkälokaripyörissä, kuten tuo Focus, ne lokarit ole vielä sen 5 cm pidempiä. Noi on kuvan perusteella just sen verran liian lyhyet, että vähän roiskivat. Varsinkin jaloille edestä. Nuo kaipais päähän sen 5 cm pitkän, alaspäin vähän levenevän kumilisäkkeen tms.

Tuon tyyppisessä pyörässä tuon mittaiset lokarit alkavat olla sellaiset, joilla vielä ajelee helppoa maastoa ilman, että tarvitsee pelätä lokarin nappaavan jatkuvasti risuista, kannoista, kivistä tms. kiinni. Esim. SKS Longboard on jo niin pitkä, että maastoajon saa käytännössä unohtaa kokonaan. Toinen tuota pidempien lokarien haitta on se, ettei etuhaarukkaa pysty laskemaan maahan rengas irroitettuna, sillä lokari ottaa muuten maahan eikä pyörä pysy itsestään pystyssä.

Koheltaja
28.12.2022, 19.30
Sadekelissä, etenkin lumisateessa ja auton lasit jäässä, fiilis polkea töihin on mahtava. 5 km kohdalla tajuaa, että nyt olisi ranteet jäässä lasit raavittuna, 10 km kohdalla ollaan lk. samoissa ja töistä lähtiessä sama taas uudestaan.

Kurjuuden maksimointia voi myös harrastaa fillarilla jos on väärä lähestymistapa huonoihin keleihin, eli väärät ajokamat päällä. Fillariin oikeat kamppeet eri keleille ja autoon esilämmitys niin molemmilla on mukava ajaa tuiskussa ;)

Travelkicking
29.12.2022, 20.54
Gobybiken kuvio ei vaikuta työsuhde-edulta, vaan osamaksulta, jonka maksat itse. Enemmän säästää, kun iskee kiinni pyöräilykauden lopun tarjouksiin. Itse yritin pyöräillä Sunasta Tapiolaan 90-l alussa kaksivaihteisella Tunturilla. Tuli sen verran lämmin, että vaihdoin bussiin. Itsellä on nyt sähköhybridi maastorenkailla ilman nastoja. Mutakrossia en aja, mutta metsäautoteitä kylläkin. Asfalttia varmaan päälle 80 %. Ei tällaisella missään hangessa ajeta ja jos tulee pitemmäksi aikaa jääkelit, niin laulut on laulettu ilman nastoja.

Iku64
29.12.2022, 22.17
Gobybiken kuvio ei vaikuta työsuhde-edulta, vaan osamaksulta, jonka maksat itse. Enemmän säästää, kun iskee kiinni pyöräilykauden lopun tarjouksiin.
Ei ihan noin mene...tuolla GoByBike jutulla voi hyödyntää myös nuo tarjoukset ja sitten päälle veroetu..ei ilmeisesti paras mahdollinen muoto mut kuitenkin....eli ei sitä summaa katota ovh:sta.
Kaikki mitä saa tingittyä on loppusummasta pois. Ittellä kanssa toi sama Gobybike duunin kautta ja samassa jamassa ku ketjun aloittaja mutta ilman työmatkapyöräilyä..ei ihan 38km/sivu huvita. Mut sais tällä sähkärillä mäet ja vastatuulet tasoitettua..:)

Roopea
29.12.2022, 23.11
Ei ihan noin mene...tuolla GoByBike jutulla voi hyödyntää myös nuo tarjoukset ja sitten päälle veroetu..ei ilmeisesti paras mahdollinen muoto mut kuitenkin....eli ei sitä summaa katota ovh:sta.
Kaikki mitä saa tingittyä on loppusummasta pois. Ittellä kanssa toi sama Gobybike duunin kautta ja samassa jamassa ku ketjun aloittaja mutta ilman työmatkapyöräilyä..ei ihan 38km/sivu huvita. Mut sais tällä sähkärillä mäet ja vastatuulet tasoitettua..:)

Gobybike on lähellä huijausta, eikä siinä mitään veroetua ole. Veroetu olisi se, että työnantaja maksaisi leasingmaksun.

nure
30.12.2022, 00.17
Selkeäksi huomaa että homma vielä hakusessa, kannattaa varoa mätkyjä jollei pykälien mukaan hoida.

ArtoW
30.12.2022, 08.17
Gobybike on lähellä huijausta, eikä siinä mitään veroetua ole. Veroetu olisi se, että työnantaja maksaisi leasingmaksun.

Eikö tuo nyt ole samanlailla kuin muillakin, työnantaja voi maksaa leasingmaksun kokonaan palkan päälle tai osana palkkaa, mutta osan leasingmaksusta voi myös maksaa itse jos työnantaja ei maksa sitä kokonaan? Enemmänkin työantajan huijaus kuin Gobybiken.

Roopea
30.12.2022, 10.45
Eikö tuo nyt ole samanlailla kuin muillakin, työnantaja voi maksaa leasingmaksun kokonaan palkan päälle tai osana palkkaa, mutta osan leasingmaksusta voi myös maksaa itse jos työnantaja ei maksa sitä kokonaan? Enemmänkin työantajan huijaus kuin Gobybiken.

Työnantajalle gobybike tarjoaa palveluaan "helppona ja edullisena". Työnantajalle se todellakin on edullinen, kun työnantaja maksaa vain toimistokulut (15e/kk). Työntekijä ei saa tuosta juuri mitään etua, hieman veroprogressiohyötyä. Tämä malli on esimerkiksi työsuhdeautoon verrattuna nollaetu työntekijälle.

Verottaja tarjoaa sitä mallia, että työnantaja voi tarjota työntekijälle polkupyörän verovapaana etuna, mikä olisi todellinen etu työntekijälle.

ArtoW
30.12.2022, 11.29
^ Mielestäni tuo kyllä toimii samanlailla kuin muutkin, työnantaja maksaa leasingmaksun (+mahdollinen kk-maksu, kaikissa palveluissa ei ole) ja voi päättää vähennetäänkö se palkasta vai tuleeko palkan päälle.
Gobybiken tiedoissa työantajalle on vain oletuksena, että se vähennetään palkasta -> edullinen työnantajalle.

nure
30.12.2022, 11.36
^Tuskin voi sanoa "työsuhde eduksi" jos palkasta vähennetään. Eikös ko. eduista yleensä makseta vain verot? Jos tosiaan noin menee niin sehän on vain osamaksu jossa työnantaja hyötynee ALV vähennysten muodossa, IMO. Kannattaa siis olla tarkkana noiden kanssa että se on tosiaan etu eikä osamaksu.

ArtoW
30.12.2022, 11.38
^ Näin se on kaikissa palveluissa, ei ole Gobybiken ominaisuus, turhaan sitä tässä haukutaan huijaukseksi. Siitä pitää keskustella työnantajan kanssa onko se etu vai ei, jos palkasta vähennetään jotain.

Takamisakari
30.12.2022, 11.53
Kyllä kaikki leasingtarjoajat toimivat samalla mallilla, jonka verottaja on suuressa armollisuudessaan kehittänyt. Suurin etuhan työsuhdepyörästä tulee siinä vaiheessa kun (jos) pyörän lunastaa sopimuksen päätyttyä esim 5% ostohinnasta ja myy sen esim 50% ostohinnasta.

dirtyrider
30.12.2022, 12.12
Kyllä kaikki leasingtarjoajat toimivat samalla mallilla, jonka verottaja on suuressa armollisuudessaan kehittänyt. Suurin etuhan työsuhdepyörästä tulee siinä vaiheessa kun (jos) pyörän lunastaa sopimuksen päätyttyä esim 5% ostohinnasta ja myy sen esim 50% ostohinnasta.

Paitsi Suomen Työsuhdepyörä Oy, mikä valittu meidän työpaikan palveluntarjoajaksi, lunastushinta 25% (+29€ lunastuskulut). :eek: Laskeskelin tuota vuosi sitten, niin käytännössä maksaa fillarista 1,2 kertaisen hinnan verrattuna suoraan kaupasta hankittuun. [facepalm]

Takamisakari
30.12.2022, 12.35
Niin kyllä lunastushinta voi vaihdella tarjoajakohtaisesti, tarkoitin tuota 100€ verottajan myöntämää tuloverovapautta. "STP":llä kuuluu muistaakseni huollot samaan hintaan mitä muilla ei ole, eli sieltä saa vähän takaisin.

dirtyrider
30.12.2022, 12.45
Niin kyllä lunastushinta voi vaihdella tarjoajakohtaisesti, tarkoitin tuota 100€ verottajan myöntämää tuloverovapautta. "STP":llä kuuluu muistaakseni huollot samaan hintaan mitä muilla ei ole, eli sieltä saa vähän takaisin.

Juu näin se oli meillekin perusteltu, huollolla ja vakuutuksella, joille en voi juurikaan laskea arvoa itse, koska huollot teen itse paremmin ja kotivakuutus on joka tapauksessa oltava. Mutta varmaan jollekin hyvä diili, jos ei aio fillaria lunastaa.

Takamisakari
30.12.2022, 12.50
Kyllä mää ainakin itte veisin vaan viedä liikkeeseen huollettavaksi, sitä vartenhan ne on (ainakin noin pääsääntöisesti..) Pyöränhän omistaa rahoitusyhtiö eli ei kai kotivakuutuksella ole tässä kuviossa virkaa?

Mjkarhu
30.12.2022, 15.07
Onkohan tämä polkupyöräetu on nyt kovin selkeä asia kaikille. Etuhan syntyy nimen omaan siitä, että ko etu on veroton 100€/kk asti. Ei sillä ole mitään tekemistä sen kanssa, vähennetäänkö se palkasta vai maksetaanko ns palkan päälle. Jos yritys maksaa tuon työntekijän puolesta, ei siinä synny mitään veroetua suhteessa työntekijän palkasta vähennettävään. Kivahan se on saada palkan päälle, mutta ei se silloin ole muuta kuin palkankorotus

T9876
30.12.2022, 21.21
Jotta olisi jotain konkreettista kokeiltavaa, esimerkiksi tälläisen renkaita voisin käydä vastaavaan käyttöön potkimassa: 2022 Focus Aventura2 6.8 20,8Ah Grey | Larunpyörä | Polkupyörät - Sähköpyörät, Maastopyörät, Cyclocrossit, Hybridit (larunpyora.com) (https://larunpyora.com/tuote/2022-focus-aventura2-6-8-208ah-grey/)

Jos tosiaan ensisijainen käyttö työmatka ja tavoite päästä puhtaana ja kuivana perille. Talvella tuohon tavoitteeseen pääsemiseen vaikuttaa paljon reitti, lumitilanne ja talvikunnossapito. Ainakin suurimman osan vuodesta hyvällä pyörällä se onnistuu.

Kävin juuri tämmöisen renkaita potkimassa ja myymälän herrasmies esitteli tarjouksessa olevaa edellisen vuoden mallia, jossa oli 625wh akku. Tietokoneen mukaan yhtä palkkia vajaalla akulla (5 palkkia 6:sta) olisi maksimiavustuksella päässyt ennusteen perusteella 33km. Tein tästä tulkinnan, että minimissään se 700wh akku tulee pyörääni. Samoin vaikuttaisi siltä, että tehtaan lokarit sun muut olisivat tärkeät. Ne jälkiasenteiset tarrakiinnikkeiset muovilärpäkkeet toisissa malleissa eivät herättäneet luottamusta.
Pitää vielä paremmalla ajalla käydä koeajolla ennen hankintapäätöstä.

miz
30.12.2022, 23.15
Pyöränhän omistaa rahoitusyhtiö eli ei kai kotivakuutuksella ole tässä kuviossa virkaa?

Juurikin näin. Kotivakuutus ei korvaa mitään, eikä itse voi ottaa muutakaan vakuutusta pyörälle kun sen omistaa joku muu.

Kuminauha
30.12.2022, 23.28
^Tuskin voi sanoa "työsuhde eduksi" jos palkasta vähennetään. Eikös ko. eduista yleensä makseta vain verot? Jos tosiaan noin menee niin sehän on vain osamaksu jossa työnantaja hyötynee ALV vähennysten muodossa, IMO. Kannattaa siis olla tarkkana noiden kanssa että se on tosiaan etu eikä osamaksu.

No kun se vähennetään palkasta ennen veroja, niin samalla myös tuloveroprosentti laskee.

miz
31.12.2022, 02.21
Pyörää tosiaan voi ajatella osarina, jota lyhennetään 100 eur/kk.
Tuo satku vähennetään ennen veroja palkasta, jolloin tilille kilahtaa luokkaa 60 eur vähemmän.

Eli:

Pyörää lyhennetään siis 100 eurolla per kk, itse maksat siitä 60 eur.
Jos pyöräpaketin hinta on 2400, sitä maksetaan 24kk. Bruttona palkasta otetaan tuo 2400 eur, tilille tuosta summasta olisi päätynyt n.1500.
Pyörä maksoi sinulle siis 1500. Musta se on ihan etu.

Hanski
31.12.2022, 06.35
Kurjuuden maksimointia voi myös harrastaa fillarilla jos on väärä lähestymistapa huonoihin keleihin, eli väärät ajokamat päällä. Fillariin oikeat kamppeet eri keleille ja autoon esilämmitys niin molemmilla on mukava ajaa tuiskussa ;)

ahoitteluni offtopicista, tämä vaan sai röhönaurun aikaan... kadunvarsipysäköinti ja pari vuotta tuloksetta korjattu eberi - fillari on oikealla varustuksella huomattavasti nopeampi ja mukavampi :D

putkitunnus
31.12.2022, 08.56
Pyörää tosiaan voi ajatella osarina, jota lyhennetään 100 eur/kk.
Tuo satku vähennetään ennen veroja palkasta, jolloin tilille kilahtaa luokkaa 60 eur vähemmän.

Eli:

Pyörää lyhennetään siis 100 eurolla per kk, itse maksat siitä 60 eur.
Jos pyöräpaketin hinta on 2400, sitä maksetaan 24kk. Bruttona palkasta otetaan tuo 2400 eur, tilille tuosta summasta olisi päätynyt n.1500.
Pyörä maksoi sinulle siis 1500. Musta se on ihan etu.
Tuossa on hyvin avattu se idea. Laskelmaan sellainen korjaus, että yleensä kai 24 kk sopparilla saa 2000 euron pyörän eli yksinkertaistettuna vuodesta 10 kk maksetaan pyörää ja 2 kk rahoitus- ja vakuutuskuluja.

Roopea
31.12.2022, 08.58
Onkohan tämä polkupyöräetu on nyt kovin selkeä asia kaikille. Etuhan syntyy nimen omaan siitä, että ko etu on veroton 100€/kk asti. Ei sillä ole mitään tekemistä sen kanssa, vähennetäänkö se palkasta vai maksetaanko ns palkan päälle. Jos yritys maksaa tuon työntekijän puolesta, ei siinä synny mitään veroetua suhteessa työntekijän palkasta vähennettävään. Kivahan se on saada palkan päälle, mutta ei se silloin ole muuta kuin palkankorotus

Jos ”edun” maksaa työntekijä itse, niin se ei ole mikään etu työntekijälle. Vertailun vuoksi: ei nyt ihan heti tule mieleen yritystä, jossa työntekijän pitäisi autoedun osalta maksaa auton leasingmaksu itse.

miz
31.12.2022, 09.41
Jos ”edun” maksaa työntekijä itse, niin se ei ole mikään etu työntekijälle. Vertailun vuoksi: ei nyt ihan heti tule mieleen yritystä, jossa työntekijän pitäisi autoedun osalta maksaa auton leasingmaksu itse.

Mulla tulee pari yritystä mieleen mitkä tarjoaa lounasetua työntekijöille, ja näistäkin työntekijä taitaa maksaa jotain itse, ei kai sekään ole silloin etu?

miz
31.12.2022, 09.48
Tuossa on hyvin avattu se idea. Laskelmaan sellainen korjaus, että yleensä kai 24 kk sopparilla saa 2000 euron pyörän eli yksinkertaistettuna vuodesta 10 kk maksetaan pyörää ja 2 kk rahoitus- ja vakuutuskuluja.

Olet ihan oikeassa, pyöristin luvut selkeyden vuoksi.

Tarkalleen oma menee näin: 2250 Eur pyöräpaketti, maksu lunastusmaksuineen on 26 x 95Eur = 2470 (Bruttopalkasta yhteensä).
Nettomaksun määrä sitten riippuu kunkin tuloista ja veroista, mutta karkeasti omalle tilille jää tulematta rahaa 26kk aikana luokkaa 1600 euroa.
Yhtenä etuna on, ettei tuota tarvi kaivaa omasta pussista kerralla.

Musta tuo on ihan hyvä diili, eri mieltäkin saa olla.

Antsa41
31.12.2022, 10.51
Kävin juuri tämmöisen renkaita potkimassa ja myymälän herrasmies esitteli tarjouksessa olevaa edellisen vuoden mallia, jossa oli 625wh akku. Tietokoneen mukaan yhtä palkkia vajaalla akulla (5 palkkia 6:sta) olisi maksimiavustuksella päässyt ennusteen perusteella 33km. Tein tästä tulkinnan, että minimissään se 700wh akku tulee pyörääni. Samoin vaikuttaisi siltä, että tehtaan lokarit sun muut olisivat tärkeät. Ne jälkiasenteiset tarrakiinnikkeiset muovilärpäkkeet toisissa malleissa eivät herättäneet luottamusta.
Tämä 33 kilometriä kuulostaa kyllä siltä, ettei kaikki ihan täsmää. Ymmärtääkseni tuollaisella täydellä 625Wh akulla pitäisi pystyä ajamaan käytännössä rajoitinta vasten kesäaikaan asfaltilla jossain Espoossakin suunnilleen 100 km ellei ylikin. Talvella lumisilla väylillä toki hieman vähemmän, mutta käsittääkseni saa olla selvästi tavallista heikompi keli, jossei 50 kilometriä saa täyteen.

Edun, eli marginaaliveroprosentin verran leasing-sopimuksen arvosta, maksaa verottaja. Kyllä se silloin selkeä etu on, kun työntekijä saa pyörän selvästi halvemmalla kuin muuten saisi

MRe
31.12.2022, 11.25
Kävin juuri tämmöisen renkaita potkimassa ja myymälän herrasmies esitteli tarjouksessa olevaa edellisen vuoden mallia, jossa oli 625wh akku. Tietokoneen mukaan yhtä palkkia vajaalla akulla (5 palkkia 6:sta) olisi maksimiavustuksella päässyt ennusteen perusteella 33km. Tein tästä tulkinnan, että minimissään se 700wh akku tulee pyörääni.
Saa kyllä räpätä enskaa boostilla, jos meinaa 625 Wh akun saada tyhjäksi noilla kilsoilla. Mulla on normi 30 km ja kahden tunnin metsälenkin jälkeen akkua 60% ja siis 625 Wh akku.

Sipoonkorvessa ajoin kerran yli 5h ja 66km lenkin, niin akku loppui 300m ennen kotiovea. Ja tuolla lenkillä ajettiin boostilla aika paljon johtuen maastosta.

Jos on tarkoitus ajaa boostilla koko ajan, niin ehkä peukkukaasuvehje olisi se omin. Tai ainakaan tuo 700 Wh ei tee kesää, jos 625 Wh on auttamattoman pieni.

MRe
31.12.2022, 11.27
Olet ihan oikeassa, pyöristin luvut selkeyden vuoksi.

Tarkalleen oma menee näin: 2250 Eur pyöräpaketti, maksu lunastusmaksuineen on 26 x 95Eur = 2470 (Bruttopalkasta yhteensä).
Nettomaksun määrä sitten riippuu kunkin tuloista ja veroista, mutta karkeasti omalle tilille jää tulematta rahaa 26kk aikana luokkaa 1600 euroa.
Yhtenä etuna on, ettei tuota tarvi kaivaa omasta pussista kerralla.

Musta tuo on ihan hyvä diili, eri mieltäkin saa olla.

Riippuu lopun lunastuksesta tai siitä, onko ajatuksena lunastaa pyörä lopuksi. Jos lunastus on luokkaa 25%, kuten tuolla aiemmin mainittiin, niin ei tuosta kovin hyvää diiliä saa.

T9876
31.12.2022, 11.42
Saa kyllä räpätä enskaa boostilla, jos meinaa 625 Wh akun saada tyhjäksi noilla kilsoilla. Mulla on normi 30 km ja kahden tunnin metsälenkin jälkeen akkua 60% ja siis 625 Wh akku.

Sipoonkorvessa ajoin kerran yli 5h ja 66km lenkin, niin akku loppui 300m ennen kotiovea. Ja tuolla lenkillä ajettiin boostilla aika paljon johtuen maastosta.

Jos on tarkoitus ajaa boostilla koko ajan, niin ehkä peukkukaasuvehje olisi se omin. Tai ainakaan tuo 700 Wh ei tee kesää, jos 625 Wh on auttamattoman pieni.

peukkukaasupyörät ovat tämän työsuhdemallin ulkopuolella ikävä kyllä, samoin yli 250w nimellistehoisella moottorilla varustetut. Olisin halunnut juuri sen e/fatin, mutta ilmoittivat ettei heidän laitteensa sovi tähän malliin.
Todellisuudesta en tosiaan tiedä, mutta sekä se Focuksen mittari, että Larunpyörän myyjä sanoivat, että sillä maksimiavustuksella 50km täydellä akulla ei ole mitenkään taattua.

T9876
31.12.2022, 12.05
Shortlista on lyhentynyt suunnilleen tämän näköiseksi:

https://larunpyora.com/tuote/2022-focus-aventura2-6-9-208ah-black/

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/817759/Silverback-S-Electro-Diamond-Trail-sahkopyora-M

nämä vaikuttaisivat omaan silmään hyvin vastaavanlaisilta.

edit: verkkokaupan pyöriin pitäisi toki laittaa lokarit, valo ym lisäksi jolloin kokonaishinta lienee hyvin lähellä samaa

Myös tämä kiinnostaisi:

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/817885/Silverback-S-Electro-Diamond-Fat-Explorer-sahkofatbike-L

lisäksi ebikebrothersin vaihtoehdot pitää vielä koeajon kanssa kokeilla, myyjän käytös oli sen verran miellyttävää ja avulista, että annan myös mahdollisuuden.

jpuu
31.12.2022, 12.29

Justiinsa näin. Työsuhde pyörä on verovapaa 1200 euroon saakka. Ylittävältä osalta työtekijä maksaa veroa ihan niinkuin muistakin luontoiseduista (esim. auto tai puhelin) eli pyörälle lasketaan sopimuksen mukaan jokin verotusarvo. Tämä sitten vähennetään palkasta tai lisätään näennäisesti sen päälle.
Kannattaa katsoa tämä: https://www.youtube.com/watch?v=eG1ZJECxsps&t=354s

Travelkicking
31.12.2022, 14.14

Jassoo. Tuoreimmassa säädöksessä kaikki tarpeellinen, erityisesti kohta 11.2 https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohjeet/ohje-hakusivu/47886/luontoisedut-verotuksessa12/#11-polkupy%C3%B6r%C3%A4etu

miz
31.12.2022, 14.37
Riippuu lopun lunastuksesta tai siitä, onko ajatuksena lunastaa pyörä lopuksi. Jos lunastus on luokkaa 25%, kuten tuolla aiemmin mainittiin, niin ei tuosta kovin hyvää diiliä saa.

kyllä, kannattaa laskea sen oman työnantajan tarjoaman diilin hyöty.
Meillä tulee etufillarin kautta, ja lunastus on 1 kk ylimääräinen maksu. Laitoin muuten erät väärin aikaisempaan laskelmaani, piti vielä tarkistaa eli lopulliset erät on lunastus mukaan lukien 27 kpl eikä 26.

Pahoittelut ketjun puolittaisesta spämmäämisesta, toivottavasti aloittaja löytää käyttöön sopivan pelin!

Iku64
31.12.2022, 18.38

Tästä vinkistä innostuneena olin sopinut Larun pyörän myyjän kanssa meneväni tänä aamuna katsomaan kysesistä pyörää (2022 mallia mut Boshin 85Nm Smart versio 750Wh akulla). Myyjä olikin varannut mulle M ja L koon koeajoon. Ensin kävi pitkän rupattelun yleisesti sähköpyöristä ja neuvoi kuinka löytää itselle sopiva runkokoko vaikka en heiltä pyörää ostaisikaan. Vajaa tunti siinä käytiin asioita läpi ja lopulta myyjä sääti M koon mulle sopivaksi ja eikun koeajolle. Vaikka keli olikin tälläseille sokeriperseelle ikävä (vettä satoi 2-3 astetta lämmintä) niin hymyssä suinhan tuolla ajeli. Tein siinä lähistöllä pikkulenkin ja lopuksi takaisin testatakseni L kokoa. Myyjä sääti mulle L kokosen sopivaksi ja lähin testaa lähinnä miltä koko ero tuntuu. Näiden kahden testi ajon perusteella vahvistui L koko joka oli sama koko jonka Focuksen oma koko arvio laskuri oli mulle kattonut (ukko 183cm, sisäjalka about 83-84). Tuo M kokokin olis mennyt mutta koin että L koon "ohjaamo" oli tilavampi.

Ennen lähtöä myyjä kävi kaiken näköstä vielä läpi ja neuvoi miten heidän sivuiltaa varasto saldot helppo nähdä ja miten saan pyörän tilattua jos siihen päädyn.
Itselle jäi ihan ok fiilis myyjästä ja pyörästä..ainoa mikä pikkasen ketuttaa on ettei jo alennuksessa olevasta pyörästä mitään voi tinkiä mutta näinhän se taitaa nykyään olla.

Itse olen nyt pikkasen ristiriitaisessa fiiliksessä pyörästä...tekisi mieli tehdä tilaus heti mutta kyseinen pyörä on omaan budjettiin ja ajoon aika paljon yläkanttiin. Toisaalta taas oma ajatus on että tämä eka sähkäri olisi myös vika (eli ajaisin sillä mahdollisesti yli 10v) joten taas tuo kyseisen pyörä mallin jämäkkyys ja osakokonaisuus vakuuttaa. Ja mistä sitä tietää miten tuollaisella maasturi / trekking kombinaatiolla innostuu ajelemaan vähän huonommillakin teillä...pyörä itsessään ei ainakaan este olisi vaan siitä olisi kapasiteettiä siihenkin.

Olen myös katsellut Rtechillä myynnissä olvaa Cuben Kathmandu Hybrid One 625 2023 (https://rtech.fi/tuote/cube_kathmandu_hybrid_one_625_2023_sahkopyora?attr 1_id=473) mallia mutta Tampereelle testi ajoon vähän matkaa. Kyseinen malli olisi varmaan itselle kuin nenä päähän ja olisi budjetiltaankin sopivampi.

Tämmöstä ihmettelyä nöösiltä joka ei edes perus filalrilla ole kauheasti polkenut enkä ole työmatkaajoon pyörää hommaamassa..:).

No nyt aika alkaa uuden vuoden viettoon..:).

Bndit
31.12.2022, 19.20
peukkukaasupyörät ovat tämän työsuhdemallin ulkopuolella ikävä kyllä, samoin yli 250w nimellistehoisella moottorilla varustetut. Olisin halunnut juuri sen e/fatin, mutta ilmoittivat ettei heidän laitteensa sovi tähän malliin.
Todellisuudesta en tosiaan tiedä, mutta sekä se Focuksen mittari, että Larunpyörän myyjä sanoivat, että sillä maksimiavustuksella 50km täydellä akulla ei ole mitenkään taattua.
Myyjä on oikeassa, toisin kun nämä muut sankarit täällä. Mulla on tosta vanhempi malli, voin suositella lämpimästi tai tuota uudempaa. Hyviä fillareita.

miz
31.12.2022, 23.20
^^

Focushan näyttää kaikilta osin hyvältä peliltä lajissaan.

Jos budjetti kestää niin arvostaisin raskaassa pyörässä asiallisen tuntuisia komponentteja, läpiakseleita, isompaa akkua ja tukevampaa (ilma) keulaa tuon rahan edestä. Lisäksi jos Laru on lähellä niin säästää aikaa ja rahaa matkakuluissa ja mahdollisissa takuuhommissa.

Tokihan asia on niin, että jonnekin se budjetin yläraja on vedettävä.

Roopea
01.01.2023, 00.48
Justiinsa näin. Työsuhde pyörä on verovapaa 1200 euroon saakka. Ylittävältä osalta työtekijä maksaa veroa ihan niinkuin muistakin luontoiseduista (esim. auto tai puhelin) eli pyörälle lasketaan sopimuksen mukaan jokin verotusarvo. Tämä sitten vähennetään palkasta tai lisätään näennäisesti sen päälle.
Kannattaa katsoa tämä: https://www.youtube.com/watch?v=eG1ZJECxsps&t=354s

Tuo on joko virheellistä tai harhaanjohtavaa. Työsuhdepyöräetu on verovapaa 1200e/vuosi, mikä siis tarkoittaa sitä, että työnantaja saa maksaa 1200e/v työntekijän pyörästä ilman että siitä syntyy työntekijälle verotettavaa etua. Verotusarvoa ei lasketa, vaan se on pyörän arvonlisäverollinen ostohinta, jos pyörä työnantajan omistuksessa. Jos pyörä on liisattu, niin työntekijälle on verovapaa etu 1200e/vuosi leasingmaksuja.

Jos mainittu 1200e vähennetään työntekijältä/työntekijä sen maksaa, työntekijä ei saa verotuksessa mitään etua, joten kyseessä ei ole myöskään (verovapaa) etu kun se ei ole ”etu” ollenkaan. Tällöin työntekijällä ei ole työsuhde-etuna pyörää, vaan hän maksaa sen itse. Jos palkasta vähennetään 100e/kk, niin luonnollisesti verotus hieman kevenee kun palkkaa saa vähemmän. Tosin Gobybiken mallissa työnantaja maksaa 15 e/kk hallinnollisia maksuja, ja ainoastaan tämä on työntekijän työsuhdepyöräetu gobybiken mallissa.

nure
01.01.2023, 01.53
Siis parempi että menee puotiin ja ostaa pyörän itse ja maksaa myös...?

ArtoW
01.01.2023, 02.17
Riippuu miten se vähennetään palkasta. Tiedän muutaman missä kuukausipalkkaa on laskettu leasingmaksun verran, tuolloin saa verotonta tuloa ko. summan verran kun työnantaja maksaa leasingmaksun. Jos vähennetään nettopalkasta, ei siinä sitten työntekijän kannalta ole mitään hyötyä.

Edelleenkään ei kannata puhua, että tämä systeemi olisi jotenkin Gobybiken oma, kaikki toimii samanlailla. Työnantaja maksaa leasingmaksun ja työnantaja päättää vähennetäänkö jotain palkasta.

Ihan kuin Roopealla olisi jotain Gobybikea vastaan kun jatkuvasti tuo esiin, että Gobybike toimisi jotenkin muista poiketen vaikka näin ei ole.

miz
01.01.2023, 03.23
Siis parempi että menee puotiin ja ostaa pyörän itse ja maksaa myös...?

Ilman muuta jos haluaa kaivaa omasta taskusta heti isomman kasan rahaa vs. maksaa se palkasta pienemmissä erissä ja pienemmällä loppusummalla. Ei ole pakko käyttää tuota etua vaikka sellainen olisi valittavissa.

Hanski
01.01.2023, 04.54

Rippuu todella paljon järjestelmästäkin, mutta yleensä kaikki antaa sen 300-340 % Turbolla / Boostilla. Jos sillä koko matkan vetelee (ei alamäissä tai tasamaalla kevarilla kaiketi mitään järkeä...) tuo 33 km voinee pitää kutinsa. Mutta ei varmasti ole todellisuutta jos edes kotiin päin hiemankaan haluat hyötyliikkua. 504 Wh akku riitti k.a. alle 100 % avustuksella helposti 40 km kireimmilläkin pakkasille / 80 km kesäkeleissä, aika paljon vastustavalla Yamahalla. Bocsh Gen 4 ajelee kaikki alamäet off/yleensä Eco tai Tour, ylämäet Turbolla, syskeleissä avutustarve kasvanut sykkeen matalalla pitämiseksi, silti 625 Wh riittää hikoilematta 60-70 km ainakin.
Kevytspesun 320 Wh riitti Polarin mukaan ihan samoilla syketasoilla saman 100 km kuin raskas Yamaha (tuli pariin kertaan ylitettyäkin - samoin kuin 625 Gen 4 Cubella - ylikin jääden).

Pelkällä turbolla työmatkan ajaminen on varmasti hankalaa, liirannee joka tapauksessa aika usein pois avustuksen alueelta kokonaan. Se on thety kunnon ylämäkin, merkki kuin merkki. Älä sellasellavertaa, ota se ali avustustaso jolla mukana tasamaata poolkea ja se kun kertoo rangeksi 70 km, yksi iso nousu syö prosentteja 5, ei suurempaa hätää. Laadukas sakemanni sähkäri kun päättää kotimatkalla akkua suojata, ei sintten oneksi vastusta kuitenkaa

Roopea
01.01.2023, 10.37
Edelleenkään ei kannata puhua, että tämä systeemi olisi jotenkin Gobybiken oma, kaikki toimii samanlailla. Työnantaja maksaa leasingmaksun ja työnantaja päättää vähennetäänkö jotain palkasta.

Ihan kuin Roopealla olisi jotain Gobybikea vastaan kun jatkuvasti tuo esiin, että Gobybike toimisi jotenkin muista poiketen vaikka näin ei ole.

Ei ole gobybikeä vastaan mitään, enkä tunne muita palveluntarjoajia. Olen perehtynyt heidän ratkaisuunsa ja todennut, että tuossa ei ole työntekijälle oikein mitään järkeä verrattuna siihen, mitä verottaja on asiasta mieltä. Oma työnantajani maksaa työsuhdepyörän kulut kokonaan ja summa jää alle 1200e/vuosi, eli työntekijälle (minulle) ei jää mitään kulua pyörästä. Tuollainenkin on mahdollista.

Olen täällä ottanut asiaan kantaa, kun täällä oli minusta väärää/harhaanjohtavaa tietoa. Jos pyörän kustannukset veloitetaan työntekijältä, ei pidä puhua työsuhde-edusta

Iku64
01.01.2023, 11.11
Olen täällä ottanut asiaan kantaa, kun täällä oli minusta väärää/harhaanjohtavaa tietoa. Jos pyörän kustannukset veloitetaan työntekijältä, ei pidä puhua työsuhde-edusta
Sinun aikasemman vastauksen takia lueskelin lisää ja päädyin siihen että tämä systeemi (oma palkka -100€) vastaa korotonta lainaa. Saattaahan siitä jotain veron kautta saatavaa hyötyä saada mutta itse tällä hetkellä lasken sen korottmana lainana.
Silti aion "edun" hyödyntää koska ei vaan ole laittaa käteisellä tuota sähkärin vaatimaa kustannusta ja on tuo parempi kuin maksaa osamaksulla jossa pahimmillaan todellinen vuosikorko 20% (huom. varmaan saa pienemmälläkin korolla)

Koheltaja
01.01.2023, 12.08
Osaria saa parhaimmillaan 0-korolla +5€ käsittelymaksu jokaiseen laskuun 5000€/3v riippuen mitä rahoitusyhtiötä pyöräliike käyttää. Käytännössä maksaa alle parisataa kolmen vuoden aikana "korkoja" joka on varsin kohtuullista.

Smo
01.01.2023, 12.12

Mahtaako tuossa olla pohjalla jotain kuluttavaa maastoajoa jolloin ennuste tulee sen mukaan mutta normiajossa pääsisi lauemmas.. 500wh pitäisi kyllä 50km kuljettaa helposti

Fillarinhan voi ostaa suoraan firmallekin ilman leasing-välikäsiä

navajokoira
01.01.2023, 13.35
tämä systeemi (oma palkka -100€) vastaa korotonta lainaa.

Siis onko nyt ihan oikeasti jossain systeemi, missä jotain vähennettäisiin nettopalkasta?

Mjkarhu
01.01.2023, 14.47
Jos mainittu 1200e vähennetään työntekijältä/työntekijä sen maksaa, työntekijä ei saa verotuksessa mitään etua, joten kyseessä ei ole myöskään (verovapaa) etu kun se ei ole ”etu” ollenkaan. Tällöin työntekijällä ei ole työsuhde-etuna pyörää, vaan hän maksaa sen itse. Jos palkasta vähennetään 100e/kk, niin luonnollisesti verotus hieman kevenee kun palkkaa saa vähemmän. Tosin Gobybiken mallissa työnantaja maksaa 15 e/kk hallinnollisia maksuja, ja ainoastaan tämä on työntekijän työsuhdepyöräetu gobybiken mallissa.

Ymmärrätkö tämän väärin vai yritätkö jotenkin mustamaalata Gobybikea? Verovapaa etu on 100€/kk, sitä ei veroteta ja työntekijä säästää marginaaliveron verran. Vähennetäänkö se palkasta tai ei, ei vaikuta veroetuun mitenkään. Olisko asia helpompi ymmärtää, jos sitä ajattelee uuden työntekijän kannalta? Saat fillariedun, sitä ei veroteta. Sit voi spekuloida olisiko saanut vai ei 100€/kk lisää liksaa, jos ei olisi etua. Kummin vain, se ei vaikuta siihen että pyörä on verovapaa etu.

Roopea
01.01.2023, 15.41
Ymmärrätkö tämän väärin vai yritätkö jotenkin mustamaalata Gobybikea? Verovapaa etu on 100€/kk, sitä ei veroteta ja työntekijä säästää marginaaliveron verran. Vähennetäänkö se palkasta tai ei, ei vaikuta veroetuun mitenkään. Olisko asia helpompi ymmärtää, jos sitä ajattelee uuden työntekijän kannalta? Saat fillariedun, sitä ei veroteta. Sit voi spekuloida olisiko saanut vai ei 100€/kk lisää liksaa, jos ei olisi etua. Kummin vain, se ei vaikuta siihen että pyörä on verovapaa etu.

Taidat itse ymmärtää väärin. Verovapaa etu on tosiaan 100e/kk, mutta jos saat 100e edun ja sitten sinulta vähennetään palkasta 100e, et saa polkupyöräedusta etua (100e-100e = 0e). Toki hyötyä tulee hieman, kun veroprosentti pienenee, ja hyöty sekin on, jos saat pyörän osamaksulla. Tuo ei muutu muuksi vaikka miten päin sen käännät

Verottajaa ei tosiaan kiinnosta, jos etusi on 0-100e/kk, koska tuota summaa ei veroteta. Itse olen kiinnostunut siitä, saanko etua 0e vai 100e. minun työnantajani antaa 100e etua

T9876
01.01.2023, 15.51
Voisikohan työsuhdemallista jankkaamisen käydä vaikka omassa ketjussa, nyt ei oikein löydy varsinainen asia, eli sopivanlaisen pyörän valinta enää tästä?
ketjussa ei kuitenkaan kysytty neuvoja edun tai verotuskäytäntöjen puolesta, joten se voitaisiin nyt tämän keskustelun puolesta päättää siihen, että tässä kyseisessä tapauksessa pyörä ollaan hankkimassa tuon Gobybiken järjestelmän kautta.

Antsa41
01.01.2023, 16.39
Taidat itse ymmärtää väärin. Verovapaa etu on tosiaan 100e/kk, mutta jos saat 100e edun ja sitten sinulta vähennetään palkasta 100e, et saa polkupyöräedusta etua (100e-100e = 0e). Toki hyötyä tulee hieman, kun veroprosentti pienenee, ja hyöty sekin on, jos saat pyörän osamaksulla. Tuo ei muutu muuksi vaikka miten päin sen käännät

Verottajaa ei tosiaan kiinnosta, jos etusi on 0-100e/kk, koska tuota summaa ei veroteta. Itse olen kiinnostunut siitä, saanko etua 0e vai 100e. minun työnantajani antaa 100e etua
Nettopalkka eli se, mitä työnantaja maksaa käteen, ei vähene 100 euroa vaan huomattavasti vähemmän. Keskituloisella luku taitaa olla hieman päälle 50 euroa. Luopumalla reilun 50 eurosta palkkatulosta, saa keskituloinen 100 euron arvosta leasing-pyörää. Leasing-firma vetää tuosta
välistä pari kymppiä, jolloin suurin osa työntekijöistä saa pyörän karkeasti 30 % halvemmalla kuin ostamalla sen tavalliseen tapaan.

Jotkut työnantajat antavat edun palkan päälle, jolloin se on tietysti parempi kuin palkasta vähennetty etu.

Iku64
02.01.2023, 10.10
Voisikohan työsuhdemallista jankkaamisen käydä vaikka omassa ketjussa, nyt ei oikein löydy varsinainen asia, eli sopivanlaisen pyörän valinta enää tästä?

Juu..samaa mieltä ja pahoittelen että itsekin olen vastaillut noihin.

Asiaan..vaikka tekisi mieli ostaa tuo Focus testini perusteella niin päädyin viikonlopun pohdinnassa mennä tällä viikolla Tampereelle testaa Cuben Kathmandua. Ei ehkä juuri sinulle sopiva pyörä koska on enemmän maantieajoon ainakin renkaiden ja välitystensä puolesta (eturatas 40T kun esim Focuksessa 36T) mutta taas omaan maantie painotteiseen ajoon varmaankin sopivampi. Cuben ainoa "ongelma" on kombinaatioiden paljous..

Tässä keräämäni data eri Kathmandu vaihtoehdoista...eka hinta Bike-Discount sisältäen lähetysmaksun ja pedaalit (70€+50€) jälkimmäinen Rtechin hinta ja suluissa erotus. Kaikki mallit 2023 malleja. Focus varusteiltaan lähellä EXC/SLX versioita..Focuksessa 36T/11-51T rattaat...mutta omaa ilmaiskarit ja Kiox 300:sen ja jarrut MT400 sarjaa. Itselle riittäisi hyvin tuo halvin mutta ku keltaista nestettä päässä niin katselen enemmän tuota Prota..joko 625 tai 750 akulla.

Kathmandu
Hybrid One 625: Hinta 3269/3399(130), 40T/11-42T/Shimano Deore 10-speed, Shimano BR-MT200, SR Suntour NVX30 Coil 100mm, Intuvia 100 näyttö
Hybrid One 750: Hinta 3469/3599(130), 40T/11-42T/Shimano Deore 10-speed, Shimano BR-MT200, SR Suntour NVX30 Coil 100mm, Intuvia 100 näyttö
Hybrid Pro 625: Hinta 3619/3799(180), 40T/11-51T/Shimano Deore 11-speed, Shimano BR-MT200, X-Fusion MIG32 Air 100mm, Kiox 300 näyttö
Hybrid Pro 750: Hinta 3819/3999(180), 40T/11-51T/Shimano Deore 11-speed, Shimano BR-MT200, X-Fusion MIG32 Air 100mm, Kiox 300 näyttö
Hybrid EXC 750: Hinta 4019/4199(180), 40T/10-51T/Shimano Deore 12-speed, Shimano BR-MT420/MT410, SR Suntour XCR32 LO-R Air 100mm, Kiox 300 näyttö
Hybrid SLX 750: Hinta 4219/4399(180), 40T/10-51T/Shimano Deore 12-speed, Shimano XT BR-M8120/M8100, RockShox Judy Silver TK Air 100mm, Kiox 300 näyttö

Toivottavasti tämä ei enää sekoita tätä ketjua..:D

Bndit
02.01.2023, 11.58
Noilla jarruilla ei ole tuollaisessa käytössä merkitystä, MT200:set on jo todella hyvät. Eikä myöskään vaihdevälityksillä. Suntourin keulat kun rankkaa pois, niin jää pro:t ja SLX. Jos X-Fusion on parempi kun Suntour niin Pro toimii, jos taas ei niin hintaero Rock shoxin keulaan on pieni :)

T9876
02.01.2023, 18.15
Juu..samaa mieltä ja pahoittelen että itsekin olen vastaillut noihin.

Asiaan..vaikka tekisi mieli ostaa tuo Focus testini perusteella niin päädyin viikonlopun pohdinnassa mennä tällä viikolla Tampereelle testaa Cuben Kathmandua. Ei ehkä juuri sinulle sopiva pyörä koska on enemmän maantieajoon ainakin renkaiden ja välitystensä puolesta (eturatas 40T kun esim Focuksessa 36T) mutta taas omaan maantie painotteiseen ajoon varmaankin sopivampi. Cuben ainoa "ongelma" on kombinaatioiden paljous..

Tässä keräämäni data eri Kathmandu vaihtoehdoista...eka hinta Bike-Discount sisältäen lähetysmaksun ja pedaalit (70€+50€) jälkimmäinen Rtechin hinta ja suluissa erotus. Kaikki mallit 2023 malleja. Focus varusteiltaan lähellä EXC/SLX versioita..Focuksessa 36T/11-51T rattaat...mutta omaa ilmaiskarit ja Kiox 300:sen ja jarrut MT400 sarjaa. Itselle riittäisi hyvin tuo halvin mutta ku keltaista nestettä päässä niin katselen enemmän tuota Prota..joko 625 tai 750 akulla.

Kathmandu
Hybrid One 625: Hinta 3269/3399(130), 40T/11-42T/Shimano Deore 10-speed, Shimano BR-MT200, SR Suntour NVX30 Coil 100mm, Intuvia 100 näyttö
Hybrid One 750: Hinta 3469/3599(130), 40T/11-42T/Shimano Deore 10-speed, Shimano BR-MT200, SR Suntour NVX30 Coil 100mm, Intuvia 100 näyttö
Hybrid Pro 625: Hinta 3619/3799(180), 40T/11-51T/Shimano Deore 11-speed, Shimano BR-MT200, X-Fusion MIG32 Air 100mm, Kiox 300 näyttö
Hybrid Pro 750: Hinta 3819/3999(180), 40T/11-51T/Shimano Deore 11-speed, Shimano BR-MT200, X-Fusion MIG32 Air 100mm, Kiox 300 näyttö
Hybrid EXC 750: Hinta 4019/4199(180), 40T/10-51T/Shimano Deore 12-speed, Shimano BR-MT420/MT410, SR Suntour XCR32 LO-R Air 100mm, Kiox 300 näyttö
Hybrid SLX 750: Hinta 4219/4399(180), 40T/10-51T/Shimano Deore 12-speed, Shimano XT BR-M8120/M8100, RockShox Judy Silver TK Air 100mm, Kiox 300 näyttö

Toivottavasti tämä ei enää sekoita tätä ketjua..:D

No juu, sattuipas. Päädyin itsekin tähän ja tänään lähti tilaukseen Cube Kathmandu EXC 750 M-koossa. Raportoin tähän sitten kokemuksia kunhan pyörä saapuu.

Iku64
02.01.2023, 19.20
No juu, sattuipas. Päädyin itsekin tähän ja tänään lähti tilaukseen Cube Kathmandu EXC 750 M-koossa. Raportoin tähän sitten kokemuksia kunhan pyörä saapuu.
Ok..no sattuipa sitten...mielenkiinnolla odotan kokemusta. Mites..kävitkö testaamassa vai ostitko ilman testiä, jos et testannut niin valitsitko koon Cuben oman kokolaskurin avulla..ja mistä tilasit..

T9876
02.01.2023, 19.33
Ok..no sattuipa sitten...mielenkiinnolla odotan kokemusta. Mites..kävitkö testaamassa vai ostitko ilman testiä, jos et testannut niin valitsitko koon Cuben oman kokolaskurin avulla..ja mistä tilasit..

otin testaamatta. Testasin paria muuta vastaavan oloista ja koin että en hullua hurskaammaksi niistä tullut. Katsoin pyörän geometriataulukosta, että on niin lähellä testaamiani, ettei voi mennä pahasti pieleen.
Tilasin Bikester.fi-verkkokaupasta.

nure
02.01.2023, 21.00
Pari satkua enemmän niin olisit saanut selkeästi paremman keulan. Vaihdat sitten kun hajoaa.

Iku64
02.01.2023, 21.19
Pari satkua enemmän niin olisit saanut selkeästi paremman keulan. Vaihdat sitten kun hajoaa.
Mites tommosessa perusajossa..hajooko noi Suntourit sellaisessa vai hajoaako nämä vaan kovassa ajossa...(kun ei ole kokemusta näistä niin kiinnostaa tietää).

Rydman
03.01.2023, 07.36
Mites tommosessa perusajossa..hajooko noi Suntourit sellaisessa vai hajoaako nämä vaan kovassa ajossa...(kun ei ole kokemusta näistä niin kiinnostaa tietää).

Pojan pyörässä Suntour sekalaisessa käytössä. Ikää haarukalla 4v ja oli ton ajan huoltamatta. Liukuputkissa korroosiota ja täyttyivät vedellä. Toki pääongelma huoltamattomuus ja nyt kun huolsin (velogin ohjeilla), niin eiköhän tuolla taas pari vuotta aja ennen seuraavaa huoltoa. Nyt pelaa oikein hyvin taas.

Toisaalta pitää noita parempiakin keuloja huoltaa. Vähintään parin vuoden välein kaikki tiivisteet uusiksi ja öljyt vaihtoon, niin eiköhän nuo pelaa. Joka vuosi jos alkaa enemmän.

nure
03.01.2023, 08.53
Kaikilla ajaa kyllä jos vähään tyytyy, jossain toisessa keskustussa selitettiin jonkun joustotolpan välttämättömyydestä mutta itse ainakin panostaisin pyörässä kolmeen perusasiaan: Runkoon, keulaan ja haarukkaan, sähköpyörissä lienee myös moottoriin.
Itse kahdesta pyörästä vaihtanut ko. valmistajan halpikset pois ja toinen antautui talven työmatkapyöräilyn jälkeen, pelkkää kolinaa kuului. Ns. merkkikeulojen eduksi kannattaa myös laskea vara-osien saanti.

Bndit
03.01.2023, 09.23
Ei se mitään hajoa. Mulla on XCR34 Suntour ja nyt 6000km puolessatoista vuodessa mittarissa. Se on ihan paska (ja olis kiva jos vois viedä huoltoon jonnekin…), mutta parempi kun jäykkäkeula. Ja toisin kun nure sanoo, niin työmatkapyörässä joka painaa 25kg-30kg ja ei ole takana jousitusta niin joustava satulatolppa on must. Sillä kun ei ole tuollaista sähköpyörää eikä se aja sillä työmatkaa ympäri vuoden, mulla on ja mä ajan.

nure
03.01.2023, 09.35
^Tod.näk. olen ajanut enemmän työmatkoja ympärivuoden, ilman sähköä ja joustoja ja en moisia edes kaivannut.
Ei jäykässä keulassa varsinkaan ympärivuotisessa työmatka-ajossa mitään vikaa ole jos se ei tapahdu metsäautoreittejä pitkin.

Marsusram
03.01.2023, 10.20
^Tod.näk. olen ajanut enemmän työmatkoja ympärivuoden, ilman sähköä ja joustoja ja en moisia edes kaivannut.
Ei jäykässä keulassa varsinkaan ympärivuotisessa työmatka-ajossa mitään vikaa ole jos se ei tapahdu metsäautoreittejä pitkin.

Pointti oli kai se, että tuollainen sähköpyörä painaa niin paljon, että tarvitsee sen takia avustusta ja joustot (eli lisää painoa).
Toista se on n. 10kg kevytpyörällä tai läskillä ajaa, jäykkä keula toimii.

nure
03.01.2023, 12.20
^Jep, kerran koittanut polkea ja oli suht mielenkiintoinen kokemus, siitä varmaan johtunee että harvoin kesälläkään monen näki polkevan.

Siksi varmaan pysyn luomuissa ja odotan että maantieversioiden painot laskee lähemmäs kymmentä...

Bndit
03.01.2023, 13.33
^Jep, kerran koittanut polkea ja oli suht mielenkiintoinen kokemus, siitä varmaan johtunee että harvoin kesälläkään monen näki polkevan.

Siksi varmaan pysyn luomuissa ja odotan että maantieversioiden painot laskee lähemmäs kymmentä...

Miten se on niin vaikea käsittää että sähköpyörät ja luomupyörät on eri asia? Mullakin oli 10kg jousittamaton kaupunkipyörä, ei kaivannut joustoa. Samoin luomuläskipyörä, ei kaipaa joustoa. Mutta 25kg pyörä ja kaipaa jos ei asu vaikkapa Amsterdamissa missä ei ole esim. ollenkaan kanttareita vaan pyörälyväylät on tasoitettu. Toista se oli esim. aamulla Helsingissä. Pysy poissa täältä sähköpyöräpuolelta kun et näistä mitään tiedä.

sisurisampsa
03.01.2023, 13.57
^veikkaan että nurella käy eläkkeellä aika pitkäksi, ajamaankaan ei voi mennä jottei pyörä likaannu, kirjoittelee siksi joka lankaan.

Santtu75
03.01.2023, 15.17
Pointti oli kai se, että tuollainen sähköpyörä painaa niin paljon, että tarvitsee sen takia avustusta ja joustot (eli lisää painoa).
Toista se on n. 10kg kevytpyörällä tai läskillä ajaa, jäykkä keula toimii.

Nyt ei oikein aukea. Maastoajossa pyörän painolla on tietysti selkeä merkitys pyörän käsiteltävyytyyn, mutta kuinka iso sen painon merkitys on normaalissa työmatka-ajossa ja missä asioissa se noin 8kg painoero (esim. bosch:n gen4 CX moottori+625Wh akku = 6,4kg. ja muihin sähkö-osiin ja runkomuutoksiin varmastikkin se noin 1,5kg) näkyy mikä on tuollaisen perus sähkärin painoero vastaavaan lupmupyörään (pitää tietysti verrata aina samantyylisiä pyöriä keskenään).
Sitten jos verrokkipyörä onkin varustettu vaikkapa Fazuan taikka Mahlen X35 tekniikalla, niin painoeroa ei vastaavien pyrien välillä enään olekkaan kuin 4-5kg. ja näillä varsutettuja pyöriä löytyy runsaasti 11-14kg. painoluokassa.

nure
03.01.2023, 16.16
^ Kysymyksen saattaa asettaa niin että kuka todellisuudessa tarvii täysjousto(säjköä) normaalissa työmatka-ajossa? Ehkä jos ajat ympäri vuoden kaikissa keleissä ja matka +10km. mutta jos ajaa satunnaisesti kauniilla kelillä niin siihen riittää Jopo.
Tuollainen Fazuanin moottorillinen on järkevä vaihtoehto varsinkin jos/kun moottorin ja akun saa irroitettua ja tosiaan paine-ero jää inhimilliseksi.
Simppa, ei tuu pitkäksi mutta vanhan täytyy levätä projektin välillä ja kun tuli vuoskymmeniä ajettu säässä kuin säässä ympäri vuoden niin itselleni lupasin ettei moista enää tarvi tehdä. Ehkä sinullakin aikanaan jos pääset eläkkeelle niin voi olla sellainen fiilis.

Iku64
06.01.2023, 09.28
No tulipa sitten eilen ajeltua Jpäästä Tampereelle R-Techiin testaa Cube Kathmandun M ja L kokoa. M-koko olis ihan ok mutta L-koko on tilavampi ja mukavamman tuntuinen (183cm, sisäjalka 83cm).
Siinä rupateltiin niitä näitä ja kokoa pohtiessa huomasin etä L-koossa miehiset välineet osuu keski tankoon jo ihan kunnolla. Myyjä kysy et mites sit toi Easy Entry malli....no aluksi mieli oli kielteinen mut sit kuitenkin aloin pohtimaan et kohta ei jalka enää kunnolla nouse satulan yli niin miksei. Eli taidan päätyä sittenkin tuohon Easy Entry malliin. Siinä etuna se että koko perhe pystyy sillä ajamaan tarvittaessa. Ihan varma en ole miten vaimo (153cm) ylettyy stongaan mutta ainakin oma poika pystyis samalla pyörällä ajelemaan.

Noista etupäistä kun kyselin niin myyjä kertoi että heillä vaihdetaan sisuskalut Pro mallissa oleviin X-Fusion etupäihin. Häenn mukaansa orggis X-Fusionia ei saa kunnolla säädettyä mutta heidän muutoksen jälkeen se on mahdollista. Hänen mielestään Suntourit on ihan ok..tottakai RockShox olis paras noista vaihtoehdoista mutta jos nyt aikuisten oikeesti perusajoon ajattelee niin ONE:sta löytyvä perus Suntour ajaa asiansa. Eli jäi mielikuva et jos rahaa ei löydy niin ONE:sta löytyvä perus Suntour ihan ok..ja sit seuraavaksi EXC:stä löytyvä Suntourin ilma versio jonka saa kuulemma säädettyä suht koht helposti.

Et tämmöstä...

Nyökki
09.01.2023, 14.22
Itse laitoin oma työsuhde-sähköpyöräni tilaukseen ensimmäisen kerran 9.11.2022 Vapaus.io:n kautta. Itse asun siis Oulun kupeessa. Omiin tarpeisiini näin sopivaksi jäykkäperäisen maasturin, tilausvaiheessa Jonito.com verkkokaupassa (ei näköjään enää Vapauden kumppaniliike) oli hyvässä tarjouksessa Haibike hardnine 7. Lähetin erillisen tilauslomakkeen Vapaudelle, ja jäin odottamaan tilauksen vahvistusta tai muuta ilmoitusta tilaukseni etenemisestä. Reilun kahden viikon odottelun aikana ehdin tiedustella Vapaudelta, milloin tilaukseni pääsisi etenemään, johon sain vastaukseksi, että tilausten käsittelyajat ovat viivästyneet sairaustapauksen vuoksi. Tämän jälkeen huomasin, että Joniton tarjous oli umpeutunut, ja pyörä oli samanhintainen kuin kivijalkaliikkeessä kotimaassa. Tästä johtuen laitoimme tilauksen hetkeksi jäihin mahdollisesti samankaltaisen tarjouksen varalta. Ja muutaman päivän kuluttua samassa liikkeessä oli sama pyörä taas tarjouksessa, jolloin ajattelin, että tällä kertaa tilaus ehtisi lähteä eteenpäin ennen tarjouksen umpeutumista, jos kerran sairastelutkin on jo sairastettu. Tämä oli kuitenkin turha toivo, ja hinnan noustua taas normaaliksi päätin lopettaa yrittämisen tätä kautta. Aikaa tähän venkslaamiseen oli kulunut kuitenkin jo kuukausi.

Seuraavaksi rupesin selaamaan kotimaisia Vapauden kumppanliikkeitä, ja Pyörävarikolla Joensuussa olikin tarjouksessa 2022-mallin Trek Powerfly 4 (625Wh). Tästä saatiinkin tilaus sähköpostitse päivässä etenemään, ja sovimme, että pyörä olisi varusteltu ja lähetettävissä seuraavan viikon alkupuolella. Seuraavan viikon sitten odottelinkin kuin kuuta nousevaa uutta kulkinettani saapuvaksi, mutta kun sitä seuraavallakaan viikolla ei alkanut kuulua, otin yhteyttä Pyörävarikkoon. Täällä minulle kerrottiin, että pyörälle oli tilattu nouto sovitulle ajankohdalle ja pyörä oli myös kuljetusliikkeen toimesta käyty hakemassa. Pienten selvitysten jälkeen minulle ilmoitettiin, että kuljetusliikkeellä on jotain hämminkiä tässä asiassa, ja pyörän olipaikasta ei tässä vaiheessa ole tietoa!!! Kuulemma vuorokauden kuluessa saisin lisätietoja pyöräni olinpaikasta ja mahdollisesta toimituksesta. Maltoin odottaa kaksi vuorokautta, kunnes juuri kun olin ottamassa Pyörävarikolle yhteyttä, soitti minulle reipas rahtarityttö, joka olisi ihan hetikohta ovellani pyöräpaketin kanssa! Onnesta soikeana otin lähetyksen vastaan, laitoin akun lataukseen. Illemmalla kasasin pyörän, laitoin akun paikoilleen ja koitin ohjaimen virtanäppäimestä käyntiin, mutta mitään ei tapahtunut, ja näyttö pysyi pimeänä. Muutaman kerran siinä käytin akkua irti, kunnes ohjain käynnistyikin itsestään saatua akusta virtaa, mutta napista se ei tällä kertaa sammunut. Soitto Pyörävarikolle, jossa meinattiin, että Pyörä-Suvala Oulussa voisi pyörän ottaa hoidettavakseen, jahka sen sinne saisin kuljetettua.

Seuraavan viikon tiistaina kun pyörän Suvalalle vein, oltiin siellä vailla takuukuittia, jotta asiaa saataisiin vietyä eteenpäin. Seuraavaksi taas viestiä Pyörävarikolle, joka oli kuitenkin kiinni inventaarion vuoksi. Seuraavana päivänä sain viestin, että kuitti on toimitettu Suvalalle, ja hommat pääsisivät etenemään. Kuitenkin soitin vielä Suvalalle ja varmistin kuitin saapuneen perille. Tämä oli OK, ja huollossa ei kuulemma ruuhkaa, joten odottelua ei (pitäisi) enää pitkästi olla jäljellä. Sovimme vielä erikseen että minut pidettäisiin ajan tasalla huollon vaiheista, sillä tässä vaiheessa epätietoista odottelua olin jo saanut sietää monenkin tahon osalta. Taas kului päivää vaille viikko, ja mitään ei kuulunut, joten soitin Suvalalle tilannepäivitystä varten. Vastaukseksi sain että pyörä odottelee takuukuittia. Siis sitä takuukuittia, jonka saapumisesta olin saanut vahvistuksen vajaa viikko sitten!? Tästä alkoi sitten selvittely pyörähuollossa, josta tunnin päästä soitettiinkin, että pyörä olisi toimintakunnossa ja valmis haettavaksi!!! Illemmalla pyörää hakiessani olin jo niin kiihkoissani seuraavista ajeluista, että unohtui kysy, mikä oli se sekaannus huollossa ollut, ja oliko pyörä ollut jo pidemmän aikaa valmis vai vaihdettiinko ohjain vasta soittoni jälkeen. Tässä vaiheessa samantekevää, kun toimiva pyörä on alla.

Pienenä summauksena: pyörää ensimmäistä kertaa tilatessani marraskuun alussa ajattelin, että pääsisin polkemaan n.3-4 viikon päästä tilauksen lähettämisestä. Kaikkine kommelluksineen tähän kuitenkin vierähti aikalailla tasan kaksi kuukautta, ja voi sanoa että odottavan aika on ollut pitkä!!! Siinä mielessä pyörä saatiin toimintakuntoisena kotiin kuitenkin aivan viime hetkillä, sillä päivä sen saapumisen jälkeen, laukesi autosta lämmitin ja se seisoo nyt vuorostaan pajalla odottaen korjaavia toimenpiteitä!!

Tämä tarina on tosi, ja todellisuudessa hieman pidempikin, mutta sain jotenkin poistettua kirjoittamani tekstit useampaan otteeseen, joten en enään jaksanut kaikkia tarinan käänteitä tähän raapustaa. Toivottavasti muilla sujuu hankintahommat helpommin!

kauris
09.01.2023, 16.39
Tuollainen on niin harmittavaa. Osoittaa aikamoista toimintakulttuuri ongelmaa pyöräliikkeiden taholta kun jatkuvaa mokailua sattuu useissa eri paikoissa. Sentään lopputulos oli tässä suht onnellinen. Huonomminkin olisi voinut käydä (kuukausien jälkeen pyörää ei saada kuntoon, rahojen takaisin saaminen hankalaa, muut pyörät myyty loppuun siinä vaiheessa jne. jne.)

F. Kotlerburg
09.01.2023, 16.43
No Vapaus on täyttä paskaa niin tuollaista palvelua sieltä juuri saa. Tärkeintä on rahastaminen.

Eikä Suvala ole sen kummempi.

Takamisakari
09.01.2023, 18.18
Eihän tässä Vapaus ole mitään tyrinyt, pyöräliikkeeillä on vaan ollut "haasteita".

F. Kotlerburg
09.01.2023, 18.26
No onhan kun ne ei saa noita tilauksia tehtyä. Selityksiä kyllä riittää.

Takamisakari
09.01.2023, 18.57
Mulla ei ole Vapauden (eikä muidenkaan leasingfirmojen) kanssa kytköksiä, mutta jos ajatellaan että Jonitolla on ollut 1kpl pyöriä tarjoushintaan niin kyllä se varmasti heidän asiakaspohjalla sieltä liikahtaa aika nopeasti..

Nyökki
10.01.2023, 11.33
Tuosta Vapauden hommasta ja Joniton varastoista sen verran, että havittelemaani pyöräähän oli siis varastossa ilmeisen reilusti, sillä tarjous oli päällä useampia viikkoja. Tarjouksen jälkeenkin saatavila vielä oli, mutta normaalihintaan. Jotenkin kömpelön kuvan jätti itselle tilauksen eteneminen, tiedä sitten mikä todellisuudessa tuossa taustalla. Näin äkkipäätään ajateltuna ei luulisi olevan iso homma laittaa tilausta sisään, jos on tarkat speksit, mitä hankkia. Mitä ikinä täkana ollutkaan, Jonito ei enää kumppaniliikkeenä Vapaudella ollut, kun äskettäin tarkistin.

F. Kotlerburg
10.01.2023, 12.19
Mulla ei ole Vapauden (eikä muidenkaan leasingfirmojen) kanssa kytköksiä, mutta jos ajatellaan että Jonitolla on ollut 1kpl pyöriä tarjoushintaan niin kyllä se varmasti heidän asiakaspohjalla sieltä liikahtaa aika nopeasti..
Voidaan myös ajatella että lehmät lentää.

Rydman
10.01.2023, 14.29
Mulla Vapaus.io toimi ihan moitteettomasti. Tosin tilasin suomalaisesta kumppaniliikkeestä, josta saivat suoraan syötettyä tiedot Vapaus.io:lle. Tuo ulkomailta tilaaminen nähtävästi siis vaikeampi homma.

samima
10.01.2023, 15.25
Itsellä meni tuo Vapauden tilaus suht kivuttomasti maaliskuussa -22. Tilasin Roselta pyörän.

Tilaus vapaudelle sunnuntaina, tiistaina Vapaus kuittasi tilauksen vastaanotetuksi ja pyysi vahvistamaan sen. Hyväksyin sen heille samana päivänä. Torstaina heiltä tuli ilmoitus, että pyörä tilattu.

Antsa41
13.01.2023, 21.02
Vapaudella tosiaan käsittelyajat ovat yllättävän pitkiä verkkokaupasta tilatessa. Puolisoni hankki omaa työsuhdepyöräänsä kesäkuussa ja silloin eivät edes suostuneet käsittelemään muiden verkkokauppojen kuin Canyonin pyöriä. Kivijaloista olisi onnistunut ketterämmin, mutta käytännössä kaikki myivät tuolloin ei-oota halutussa kategoriassa. Jos verkkokauppa on samalla myös kotimainen kivijalka ja Vapauden kumppaniliike, niin todennäköisesti nopein tapa saada pyörä ajoon on hoitaa asiointi puhelimitse suoraan kivijalkaliikkeen kanssa.

Oman työsuhdekulkineeni otin Vapauden precycled-palvelusta. Tuon kautta meni 5 päivää, että saivat tilauksen käsiteltyä ja yhteensä 2 viikkoa, että pyörän sain kuljetusliikkeen välityksellä ajoon.

T9876
14.01.2023, 12.44
Itse vielä odottelen pyörää, Postnordin kuljetusseurannan edellinen tieto on 9. päivä Lübeckissä… onhan tämä nyt vähän jäiden polttelua kun homma alkoi innostaa.
Noh, jäipähän aikaa hankkia varusteita. Ostin varuste.netistä lämpimän pyöräilytakin ja toimistokäyttöönkin sopivat housut, tilasin Amazonista sadeponchon ja ”kengillä” varustetut sadehousut, kypärän ja semmoisen kommandohupun. Gobybiken kautta tuli automaattisesti lukko joka piti myös rekisteröidä heidän systeemiin jotta varkausvakuutus on voimassa.
Lähi-XXL:stä varattu nastarenkaat ja niille vaihto kunhan pyörä vain saapuu.

T9876
19.01.2023, 18.04
No viimein on pyörä saapunut ja eka lenkki lähikauppaan heitetty.
Tosin ennen sitä vaihdoin vielä Biltemasta hätäostona tekemäni nastarenkaat, jotka varmaankaan eivät ole juuri tähän parhaat (orggisrenkaat ovat 55/622-kokoa ja suurimmat Biltemasta löytyneet olivat 47/622 eli aika reilusti kapeammat - nastojakin vain se vähän toista sataa), mutta uskoin että loskakeliin ja jäiselle asfaltille kuitenkin paremmat kuin ei mitään. Samoin saman kaupan pannier-laukut, joista toisen koeajoin jo heti kauppareissulla. Hyvin toimi.
Kaikki toimi hienosti, ajoin softapäivityksen jälkeen tulleella Auto-tilalla nyt alkuun pelkästään ja tuntumaa ei voi kyllä muuta kuin kehua. Ainoa miinus tulee satulasta, joka ei omalle persaukselle selvästikään ole oikean mallinen, vaan jotenkin samaan aikaan liian kova ja liian pehmeä. Sen vaihto ei tietenkään ole ongelma, pitää vaan löytää paremmin sopiva.
Viikonloppuna pitää totutella vähän lisää ja ensi viikolla sitten jo työmatkaa.

https://tinypic.host/images/2023/01/19/fillari.jpg

nure
19.01.2023, 18.34
^Kannattaa olla varovainen jos Biltsu ei ole vaihtanut kumilaatua vuosien aikana, aikoinaan oli Nokia kopiot ja ei niin liukasta rengasta ole ollutkaan. Kaverille joskus lahjoitin ja kehui että eivät mulu lainkaan, oli kulutuspinta kuin tehtaasta tullessa, kylläkin nastaton.

T9876
19.01.2023, 19.20
^Kannattaa olla varovainen jos Biltsu ei ole vaihtanut kumilaatua vuosien aikana, aikoinaan oli Nokia kopiot ja ei niin liukasta rengasta ole ollutkaan. Kaverille joskus lahjoitin ja kehui että eivät mulu lainkaan, oli kulutuspinta kuin tehtaasta tullessa, kylläkin nastaton.

Tällaiset ostin, ihan asiallisen tuntuiset kaikessa paitsi puolisulassa/puolijäätyneessä sohjossa, jossa meno oli melkoista luikerrusta - tosin varmaan olisi ollut kaikilla muillakin vehkeillä fatbikeä lukuunottamatta.

https://www.biltema.fi/polkupyorat/polkupyoran-varaosat/polkupyoran-renkaat/28/polkupyoran-nastarengas-28-47-622-mm-2000037393

jpuu
19.01.2023, 20.27
Olisko tämä ollut kuitenkin parempi vaihtoehto? Näyttää ihan "piikkisialta":)

https://www.biltema.fi/polkupyorat/polkupyoran-varaosat/polkupyoran-renkaat/28/polkupyoran-nastarengas-28-38-622-mm-2000048555

nure
20.01.2023, 10.41
^On noissakin hinnat nousseet, toivottavasti laatukin. Paljonkohan olisi tarvinut maksaa että olisi saanut "merkkitavaraa"?

Travelkicking
20.01.2023, 10.52
^On noissakin hinnat nousseet, toivottavasti laatukin. Paljonkohan olisi tarvinut maksaa että olisi saanut "merkkitavaraa"?
Ei laadussa ole merkittäviä eroja. Kesärenkaissa Vittoriat ja maxxikset kuluvat yhdessä kaudessa hiihtoliiton mittoihin. Nää kiinalaiset taitavat olla kulutuskestävämpiä. Meillä on Stromerissa bilteman nastarenkaat (26"). Pientä heittoa, mutta talvinopeuksissa yx hailee.

T9876
20.01.2023, 11.28
Aika lailla kaksin-kolminkertainen hinta, kolmekymppiä toi biltemalainen, 79-99€ merkkirengas. Ajellaan nyt näillä hetki, lompakko kestää kyllä toisenkin rengassarjan oston jos alkaa näyttää siltä etteivät nämä olekaan sopiva.

Bndit
24.01.2023, 09.14
Onnittelut uudesta pyörästä! Kyllähän noillakin ajelee, mulla oli edellisessä hybridissä kapeat 28” marathonit ja ajoi niilläkin, sähköllä on kumminkin niin paljon isompi merkitys talviajon mukavuuteen. Mutta jos haluat parhaan talvirenkaan haastaviin olosuhteisiin niin suosittelen näitä: https://www.bikeshop.fi/45NRTH-Kahva-29-x-2-25-/ekauppa/pTR4664/ paras rengas työmatkapyörään. Isommassa renkaassa on tietenkin parempi pito kaikissa olosuhteissa ja sähkön takia lisääntynyt vierintävastus ei haittaa, mutta isomman ilmatilan takia voi ajella myös matalimmilla paineilla niin saa lisämukavuutta jos on reitit patilla.