PDA

Näytä tavallinen näkymä : DVO

Hanski
25.12.2022, 09.54
Kokeillaanpa kuoleeko aihe pois vai olisiko tilanne vuosien myötä muuttunut.
Edellistä aihetta en enää löytänyt.
Itselläni on nyt DVO OTT keula D1 vaimentimella. 55 psi -> tehdas antaa säätöarvoja / setup, mutta 80 psi vaatii, jotta paine ylittää OTT jousen voiman ja saa täyden iskun (Sapphire 150 mm) käyttöön. Omalle painolleni n. 60-65 psi antaisi oikean painuman ja 80 psi enää nipin napin "minimin" 22 mm.
Talvesta huolimatta, osin teollisuushallissa, olen päässyt keulaa kuitenkin testaamaan ja OTT konstruktiona vaikuttaa sangen mainiolta. Ulkona nimismiehenkiharatkin nielee, kunhan on paluu oikeasti auki, 80 psi vaatii sellaiset 16 naksua ja 62,5 psi jo 20.
Compin säätöalue on laaja, odottelen kesää suurella mielenkiinnolla, säädöt toiminevat eri hyvin aina specifisissä olosuhteissa, mutta kuinka saa toimiman esim. kovin vaihtelevilla enduropätkillä? Onko toiminta enemmän ulkoisten ohitusten varassa vai kantaako simmitys luonteen pääroolia? DVO-newbiekuulisi kovin mielellän muiden kokemuskia,
Kavyelle kuskille löysempi OTT jousi on jostain saatava ja sellainen hyt hanakasti haussakin.

E: pari typomokaa fiksattu

marco1
25.12.2022, 13.14
DVO Diamond D1 ja ajoa alla ehkä 3-4h joten täysin hakusessa on vielä säädöt. Manuaalin ohjeiden mukaan säädetty ja aika hyvältä tuntuu jo tässä vaiheessa joten eiköhän tuosta saa säädettyä toimivan minun ajooni. Eihän tuo ole vielä lähellekään sisäänajettu ja en ole pelannut OTT/ilmanpaineen kanssa vielä yhtään.

MTBRää olen tavannut sen verran että kevyimmille kuskeille OTT tarvisi jotain muutoksia ja toisaalta jotkut kovaa ajavat ovat kaipailleet lisää progressiivisuutta. Jälkimmäisen saa fiksattua lisäämällä öljyä ilmapuolelle, eka vaikeampi homma.

Hanski
27.12.2022, 08.05
Eli tulisen italiaanon sijaan päädyttiin sitten molemmat D1 jenkkiin :o - mulla on 3 h ajoa nyt alla. OTT jouseen ainakin jossain määrin parempi ratkaisu löytyi, muokkausta vaatii, mutta ei mahdottomia.
Samaa foorumia olen itsekin tavannut, mutta ei ole mitään konkreettisia apuja löytynyt. Sapphiren mukana tuli 3x10 mm volume spacerit, niillä saa puristussuhdetta säädettyä NOIN 2,7 -> 3+ / 150 mm joustossa.
Oma keulani oli reilu -10C asteen pakkasessa ihan tönkkö, vaikka sisällä paluu pelasi hyvin. Vaihdoin stefoihin liukkaat rasvat vakio pakkasliisterien tilalle, ei enää -10 C kelissä pakkaillut. Lämpösessä alajalat lipui herkästi sisään.

OTT ajatus on disabloida ilmaongelma puoleen-kolmannekseen iskua ja se tuntuu todella toimivan. Keula on yllättävän coil -mainen tuntumaltaan, ei vain teoriassa. Esim. 85 psi:llä vakiojousella 120 mm asti lähes lineaarinen.
Viimeisen 30 mm kokoon puristamiseksi voimaa tarvitaan n. 1,5 kertaisesti, ilman spacereitä tai öljyä ilmakammiossa.
Vaikka painetta joutuisikin lisäämään maksimiin niin, ettei OTT kiinnikään keula lähde "pikkurillin painalluksella" liikkeelle, voima on silti vain muutamaa kiloa vastaava ja lineaarisuus säilyy hyvin.

Uuno1
03.01.2023, 14.11
Oma keulani oli reilu -10C asteen pakkasessa ihan tönkkö, vaikka sisällä paluu pelasi hyvin. Vaihdoin stefoihin liukkaat rasvat vakio pakkasliisterien tilalle, ei enää -10 C kelissä pakkaillut. Lämpösessä alajalat lipui herkästi sisään.
.
Itsellä sama ongelma Marsun keulan kanssa. Oletin, että vaimenninpuolen öljyn "ominaisuus" mutta ehkä se ei sitten olekaan?
Mitä rasvaa käytit?

Hanski
03.01.2023, 19.06
No kyllä se sitten taas pakkasi, kun pääsi loivaan alamäkeen traktorin jälkeä ajamaan, vaikkei ollut montaa astetta pakkasta. Ei toki läheskään niin paha kuin vakiona. Race Tech ultra slick grease laitoin, sitä on ja ominaisuuksista pelkkää + kokemusta. Vaimentimen kokeilin erikseen, se ei tahmaa. Ota alajalat irti ja vie se ja vaimennin tunniksi jäähylle, sillähän se selviää.

marco1
30.01.2023, 22.10
Eipä ollut tässäkään keulassa ohjeen mukaisia öljymääriä alajaloissa kaupasta tullessa. Ei ihan kuivaa mutta ei kuitenkaan lähellekään tarpeeksi.
Säädöt edelleen hakusessa kun ei ole päässyt vauhdikkaampiin alamäkiin kunnolla testailemaan.

Hanski
01.02.2023, 00.35
Ootko ihan varma? Melkein 10 ml saattaa olla pinnoissa, eli vain punnitus alun perin ja sitten puhdistettuna antaa varman eron... mulla oli öljyä normaalisti.
Olin viikon Malagassa ajamassa ja DVO suositus oli compille 1:een + 1 krs, päädyin 2:een + 3 krs. Paluun simmi aivan liian tanakka 65 psi paineelle, tarvii nyt ennen seuraavaa reissua puolittaa "pakan" jousivakio. Jossain 90-110 psi maastossa paluu toiminee jarruissakin vakiona, pienillä paineilla ei ensinkään.