PDA

Näytä tavallinen näkymä : Takanapa jumittaa



joelsade
13.12.2022, 15.58
Hojo!

Mulla on nyt jo kahden takanavan kanssa ollut sama ongelma:
ollut säilössä jonkun aikaa (n. puoli vuotta) ja kun ottaa takaisin käyttöön niin napa menee jumiin kun sen kiristää pikalinkulla runkoon.
Pyörii siis normaalisti kun käsissä pyörittää, mutta pikalinkun puristus jumittaa navan.

V3 navassa luulin päätyholkin/qr adapterin aiheuttavan ongelman, mutta kun novatecin napa teki samat, niin aloin epäillä että olisiko joku yleinen ongelma.

Onko kellään ollut vastaavaa?
Toinen napa käyttämätön superstarcomponentsin V3, toinen käytetty (aiemmin normaalisti toiminut) novatecin d792sb.

maalinni
13.12.2022, 17.28
Onko siis kartiokuulalaakeri vai mikä? Voisko olla vaseliinit vaan jotenkin kohmeessa? Missä oloissa säilytät?

hece
13.12.2022, 17.33
Tähän asti kaikki kiristymisestä aiheutuneet jumimiset on minulla johtuneet rikkinäisistä konelaakereista.

paaton
13.12.2022, 19.05
Niin, tarkistelee vaparin ja navan laakerit. Pähkäilee sitten uudelleen.

nure
13.12.2022, 19.44
Ainoa syy itsellä ollut jos napa jumittuu pikalukkoa kiristässä on ollut huonosti säädetyt navan laakerit. Niitäkin hyvin harvoin, joku Cannondalen "Coda" merkille speksattu löystyvä napa oli varsinaine murheenkryyni.

paaton
13.12.2022, 20.03
Novatecin napa on ihan konelaakereilla.

maalinni
13.12.2022, 21.10
Ja varmasti se on napa mikä jumittaa eikä jarru tms laahaa ? Todella outoa, jos sama ongelma kahdella eri navalla.

nure
13.12.2022, 21.50
Merkillisin jarrulaahaus: Kookan mekaanisien kahvojen etäisyyden säätöruuvi kiristyi itsekseen, oli kumma olo kun lenkillä ylämäessä tuntui että voimat loppuu tyystin mutta onneksi löytyi luonnollinen syy.

paaton
13.12.2022, 21.56
Ja varmasti se on napa mikä jumittaa eikä jarru tms laahaa ? Todella outoa, jos sama ongelma kahdella eri navalla.

No jos on märän ajon jälkeen halppis navat jätetty puoleksi vuodeksi seisomaan kylmään varastoon, niin ruostuuhan ne pirulaiset.

maalinni
13.12.2022, 22.45
Avaa laakeri ja katso miltä se näyttää, jos mahdollista.

Marsusram
13.12.2022, 23.51
Olisiko tuo akselikokonaisuus mahdollista ylikiristää, jolloin tavallinen rivikuulalaakeri joutuu pois mukavuusalueeltaan?
Vaatisi kuvien mukaan laakerien väliholkin kokoonpuristumista, mikä ei ole kovin todennäköistä, ellei kierteellinen päätyhattu (sidecap) kiristy suurella voimalla.
http://www.nguide.eu/hubs/d792sb-11s
https://www.eshop.novatecwheels.eu/index.php?searchstring=D792SB&searchtype=all&searchsubmit=1&searchsubmit=1&action=search&cid=0&page=7844&searchsubmit=Search&searchsubmit=1
Tuon päätyhatun ei saisi laahata kovin suurella kitkalla laakerin ulkokehään tai navan runkoon, O-rengas kannattaa voidella liukkaaksi. Ei sen tosin pitäisi kuivanakaan noin paljoa ahdistaa.

kaakku
14.12.2022, 00.00
Ei ainakaan vanhoissa Novateceissä ollut mahdollista ylikiristämälläkään saada jumiin jos vaan napa oli oikein koottu.

joelsade
14.12.2022, 14.46
Noniin täällähän tuli ihan hyvää pohdintaa, pitää yrittää avata noi laakerit ja kattoa miltä siellä näyttää.
Ollu tosiaan kylmässä ulkovarastossa ja toi novatec ollu talviajossa ennen varastoon päätymistä.

JackOja
14.12.2022, 15.29
Ennenku avaat napoja keskitä jarrusatula ja tarkista että männät liikkuu.

Navoissa tuskin on vikaa.

Aakoo
14.12.2022, 15.40
^^Viime talvena -15 lämpötilassa hakkasin talvikiekkojen Novatecin vaparista ruostuneita laakereita pihalle vaihtoa varten. Oli aika jumissa joo, liekö sitten imaissut suolavellit sisään edellisenä keväänä viimeisellä ajolla.

joelsade
14.12.2022, 16.45
Ennenku avaat napoja keskitä jarrusatula ja tarkista että männät liikkuu.

Navoissa tuskin on vikaa.


tää tehty jo moneen kertaan ja testattu ilman levyjäki

maalinni
14.12.2022, 20.57
Oisko muuten suositella laakerin ulosvetäjää/prässiä näihin hommiin kellään?

jahuc
14.12.2022, 23.52
Oisko muuten suositella laakerin ulosvetäjää/prässiä näihin hommiin kellään?

Löysin joskus aikanaan eBaystä vastaavan tuotteen kuin tämä: https://www.ebay.com/itm/364063803690
(näitä on kiinalaiseen tapaan usealla eri tuotemerkillä ja paketilla, kaikissa samat kamat sisällä)
Kiinahalpis, mutta ostin sen vähän sillä ajatuksella, että yhteen pyörään piti saada BB paikoilleen ja kun yksi kaveri myi koko settiä alla 20e, piti kokeilla josko se sen yhden kerran kestää ja hoitaa homman. Halvempi kuitenkin kuin pyöräliikkeen tuntiveloitus.

Mutta vastoin odotuksia se oli paljon parempi kuin kuvittelin. Rakenne on jämäkkä ja mukana tulee iso kasa adaptereita tms joilla se toimii sekä prässinä että pullerina. Sillä on vaihdeltu keskiön laakereita useampaankin ajopeliin.

Ja pienellä kekseliäisyydellä sen saa toimimaan myös kiekkojen kanssa. Työkalupakista kun lainaa oikeankokoisia hylsyjä ja virittää ne osaksi pakettia, sillä saa napojen laakerit sekä ulos että takaisin näppärästi. En tuon hankinnan jälkeen ole yhtään laakeria enää väkisin nakutellut irti. Ja uudet menee paikoilleen nätisti ja suoraan. Kiekkoja on varastossa useampi pari ja kaikista niistä on selvitty. Lukuunottamatta tietty ratchet-hubilla varustettuja, joihin aina tarvitsee muutenkin valmistajan työkalun lukkorenkaan poistoon.

K.Kuronen
16.12.2022, 08.45
Hojo!
...
Onko kellään ollut vastaavaa?
Toinen napa käyttämätön superstarcomponentsin V3, toinen käytetty (aiemmin normaalisti toiminut) novatecin d792sb.

Itse en lähtisi avaamaan ja vaihtamaan uuteen napaan laakereita: joko napa on jollakin tapaa väärin kasattu, tai päätyholkit ovat väärät. Novatecin navan suhteen muistelisin, onko napaa huollettu tavalla tai toisella ajojen jälkeen, että olisiko mahdollista, että kasauksessa olisi tapahtunut jotakn.

Ruostuneen laakerin kyllä tuntee käsin pyörittelemällä. Itse olen joskus uittanut ohutta öljyä (TF2) vanhan ja rahisevan konelaakerin tiivisteen päälle ja vähän pyöritellyt: hetkeksi on virkistynyt.

Olli L
16.12.2022, 10.01
^Minä olen elänyt luulossa, että paksulla rasvalla voidelluihin paikkoihin ei pidä laittaa öljyä. Öljy vie pois rasvat ja voitelee vain hetken.

K.Kuronen
16.12.2022, 10.05
^"...uittanut ohutta öljyä (TF2) vanhan ja rahisevan konelaakerin tiivisteen päälle ja vähän pyöritellyt: hetkeksi on virkistynyt."

nure
16.12.2022, 11.39
^^Elvytys ja voitelu aivan eri seikka. Toisaaltaan Shimanon halpisnapojen kanssa ainakin voi tehdä mitä vaan koska tuskin siellä pahemmin rasvaa ole.

F. Kotlerburg
16.12.2022, 12.00
Ainakin joissa Novatecin navoissa on kahta eri paksuista päätyholkkia riippuen onko alunperin MTB vai road käyttöön tehty napa. Liian ohkainen päätyholkki jumittaa navan runkoon kiristettäessä vaikka irallaan näyttää toimivan.

maalinni
16.12.2022, 13.57
Mutta jos ne on aiemmin toiminut, niin ei kai voi olla väärin kasattukaan.

jahuc
16.12.2022, 15.38
Jos kyseessä on kaksi eri napaa ja toinen oikeasti on, kuten ekassa postauksessa kerrottu, täysin käyttämätön, silloin vika tuskin on ruosteessa tms kuluman aiheuttamassa ongelmassa. Mikäli vika ilmenee nimenomaan linkulla kiristäessä, lähtisin hakemaan ongelmaa sieltä kiristyksestä ja sen oikeellisuudesta.

Hubeissa on (ainakin) kahdenlaisia akseleita: koneistettuja ja koneistamattomia. Koneistamaton on suora putki, joka tulee suoraan läpi kaikista laakereista. Koneistetun akselin keskiosa taas istuu akselilaakerien välissä ja akseli on keskeltä paksumpi siten että se tukee laakereihin. Ainakin Superstar Components käyttää näitä koneistettuja malleja, Novatec todennäköisesti myös.

Haaste koneistetuissa on se, että koska akseli nojaa laakereihin, se myös työntää niitä ulospäin jos puristus ei ole tasainen. Linkun pitäisi olla puristamatta akselia, mutta jos se pääsee painamaan toista akselin päätä enemmän kuin toista, akseli painaa hubin sisällä toista laakeria vinoon, jolloin laakeri voi jumittaa. Vika lienee harvinainen ja riippuu aika paljon hubin toleransseista. Itselläni on yksi pari Reynoldsin kiekkoja, joissa toleranssi on tosi tiukka. Jos laakeri on vähääkään heikkolaatuinen tai laakerit puristaa sisään liian tiukasti, akselista tuleva puristus saa laakerit pyörimään huonosti.

jalkkis
16.12.2022, 16.20
Hojo!

Mulla on nyt jo kahden takanavan kanssa ollut sama ongelma:
ollut säilössä jonkun aikaa (n. puoli vuotta) ja kun ottaa takaisin käyttöön niin napa menee jumiin kun sen kiristää pikalinkulla runkoon.
Pyörii siis normaalisti kun käsissä pyörittää, mutta pikalinkun puristus jumittaa navan.

V3 navassa luulin päätyholkin/qr adapterin aiheuttavan ongelman, mutta kun novatecin napa teki samat, niin aloin epäillä että olisiko joku yleinen ongelma.

Onko kellään ollut vastaavaa?
Toinen napa käyttämätön superstarcomponentsin V3, toinen käytetty (aiemmin normaalisti toiminut) novatecin d792sb.

Onko runko sama millä ilmiö esiintyy?

nure
17.12.2022, 10.12
^^Onkos kovin hienoa ja promaista puhua hubeista eikä navoista?

maalinni
17.12.2022, 11.00
Nyt kun oikein muistelen, niin vaimon cyclon etukiekko/haarukka on muotoiltu siten, että siihen käy vain orkkis etukiekko (15x100 läpiakseli, Merida cyclocross 500(?)).

Navan päätytulpat on kartion mallisia eikä lieriön niinkuin normaalissa navassa. Ja haarukassa on upotukset tälle kartiolle. Yritin vaihtaa siihen ”normaalin” kiekon, niin eipä mennytkään. Varmaan menisi, jos vaihtaisi ne päätytulpat. (Ymmärsikö kukaan tätä selitystä)

Mutta tämäkään ei liene tähän ongelmaan ratkaisu, jos kiekot on aiemmin toimineet samassa rungossa.

jahuc
17.12.2022, 13.00
^^Onkos kovin hienoa ja promaista puhua hubeista eikä navoista?

Ammattimaisuutta voi kunkin kirjoittajan kohdalla vain arvailla, olettaisin että pääosa palstan seuraajista on innokkaita harrastajia. Ja monelle ensimmäistä kertaa pyörän tekniikan ongelmiin törmäävistä terminologia voi olla vierasta, varsinkin kun on kyse harvinaisemmista varaosista, joita joutuu tilailemaan ulkomailta netistä tai seuraamaan vieraskielisiä opasvideoita. Silloin on hyvä, että on tiedossa termit myös vieraalla kielellä ja tuossa aiemmin pari kirjoittajaa on ne myös omiin kommentteihinsa hienosti liittänyt.

Tällaisen palstan etu tietysti on, että mikäli termejä ei kaikilla soveltuvilla kielillä heti löydy niin osanottajissa on varmasti niitä, jotka puutteen osaavat korjata nopeasti, täsmällisesti ja omaa keskutelutaitoaan osoittaen. Kiitos täydennyksistä heille siitä arvokkaasta työstä.