PDA

Näytä tavallinen näkymä : Sähköpyörä miehelle (185cm) ja naiselle (179cm) yhteiseen käyttöön



polarbeer
12.12.2022, 00.18
Hei!

Kiinnostaisi aloittaa sähköpyöräily. Koska olemme vaimon kanssa suurin piirtein saman pituisia, voisi ensiaskeleena toimia pyörä, jolla kumpi tahansa voisi lähteä työmatkalle tai kauppareissulle.

Pituudet M185/N179. Jalat saman pituiset eli selän pituudessa meillä suurin ero.

Kukaan onnistunut löytämään hyvää Unisex-mallia, jolla kehtaisi kumpikin ajella?

Näkisin, että jonkinlainen eMTB-tyyppinen pyörä melko pystyllä ajoasennolla ja hyvällä lokarivalmiudella, jossa myös takalokarin saa ulottumaan keskiölle asti, olisi lähellä käyttötarpeitamme. Akun olisi varmaan hyvä olla helposti irrotettava, koska pyörällä olisi uskallettava käydä myös Prismalla.

Itseäni iinnostaisi myös metsäpoluilla polkeminen (täysjousto), mutta vaimoa sellainen ei kiinnosta, joten näkisin, että etujousitettukin riittäisi arkitarpeisiimme ja sellaisella nyt pienet metsälenkitkin voi kokea.

(Jos pyöräilyharrastus ottaisi enemmän tuulta alleen, niin sitten täytyisi myöhemmin itselle hankkia metsään soveltuva täysjousto.)

Antza44
12.12.2022, 09.03
Hei!

Kiinnostaisi aloittaa sähköpyöräily. Koska olemme vaimon kanssa suurin piirtein saman pituisia, voisi ensiaskeleena toimia pyörä, jolla kumpi tahansa voisi lähteä työmatkalle tai kauppareissulle.

Pituudet M185/N179. Jalat saman pituiset eli selän pituudessa meillä suurin ero.

Kukaan onnistunut löytämään hyvää Unisex-mallia, jolla kehtaisi kumpikin ajella?

Näkisin, että jonkinlainen eMTB-tyyppinen pyörä melko pystyllä ajoasennolla ja hyvällä lokarivalmiudella, jossa myös takalokarin saa ulottumaan keskiölle asti, olisi lähellä käyttötarpeitamme. Akun olisi varmaan hyvä olla helposti irrotettava, koska pyörällä olisi uskallettava käydä myös Prismalla.

Itseäni iinnostaisi myös metsäpoluilla polkeminen (täysjousto), mutta vaimoa sellainen ei kiinnosta, joten näkisin, että etujousitettukin riittäisi arkitarpeisiimme ja sellaisella nyt pienet metsälenkitkin voi kokea.

(Jos pyöräilyharrastus ottaisi enemmän tuulta alleen, niin sitten täytyisi myöhemmin itselle hankkia metsään soveltuva täysjousto.)Joku tämmöinenhän se voisi olla vaikka onkin taysjousto. https://www.cube.eu/de-en/cube-stereo-hybrid-120-pro-allroad-750-flashgrey-n-orange/635103

https://www.bike-discount.de/en/cube-stereo-hybrid-120-pro-allroad-750-flashgrey-n-orange

L koko se olisi teille sopiva ja näyttäisi olevan B-D hyllyssäkin.

Kuminauha
12.12.2022, 09.09
Larunpyörästä löytys kanssa vastaavan tyypistä focussia kahtena eri tasosena mallina L koossa. Noista kun ottaa lokarit ja jalan irti (ettei mene maastossa rikki) ni ei häpeile juurikaan "perus" sähkötäpäreille.

https://larunpyora.com/tuote/2022-focus-thron2-6-7-eqp-173ah-light-grey/
https://larunpyora.com/tuote/2022-focus-thron2-6-8-eqp-black/

Itse ottaisin kyllä sähköpyörässä aina täpärin, ihan sama mihin käyttöön tulisi.

Travelkicking
12.12.2022, 20.14
Fätti etujousituksella maksaa hieman, mutta saa kerralla hyvän eikä sen kanssa ei tarvitse miettiä käyttötarkoitusta tai rengastusta (meno ei ala yskiä talvellakaan). Takalokarin voi rakentaa helposti, kun ottaa fättitarakan. Itse venytin taakse pätkän Kendan maastorengasta nippusiteillä. Rungon sisällä olevaa akkua ei tarvitse irroittaa. Ne painavatkin jonkun verran.

polarbeer
12.12.2022, 21.27
Kiitokset vastauksista.

Joo täysjoustoa on kyllä tullut kovasti mietittyä. Ehkä se voi olla oikea valinta tässä meidänkin tapauksessa. Mukavoittaahan se varmasti matkantekoa kaupungissakin esim. talviaikaan, kun lumi ja jää tekee asfalttiväylistäkin helposti möykkyisiä.

Kuinka paljon mielestänne tulee lisää murheita huollettavuuden suhteen kun takapäässäkin lisää liikkuvia osia?

Tällaiseen Giant Stanceen törmäsin joskus aikaisemmin:

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/830491/Giant-Stance-E-EX-Pro-maastopyora-L

Onkohan näissä em. Focussissa, Cubessa ja Giantissa lähinnä tuo "kiinteä" tavarateline ja täyspitkät lokarit suurin ero "normaaliin" riisuttuun täysjousitettuun eMTB:hen? Vai onko esim. geometriassa ja jousituksessa jotain, mikä tekee niistä enemmän kaupunkiin suunnattuja yleispyöriä?

Noita täyspitkiä tuettuja lokareita kyllä vierastan oikeastaan kaikissa pyörissä. Tällaista tyyliä pidän ulkonäöllisesti vielä OK:na ja suojaa ilmeisesti käyttäjää ja pyörää ravalta varsin hyvin:

https://www.emtbforums.com/threads/rear-mudguard-that-works-imho.18270/

polarbeer
12.12.2022, 21.29
Fätti etujousituksella maksaa hieman, mutta saa kerralla hyvän eikä sen kanssa ei tarvitse miettiä käyttötarkoitusta tai rengastusta (meno ei ala yskiä talvellakaan). Takalokarin voi rakentaa helposti, kun ottaa fättitarakan. Itse venytin taakse pätkän Kendan maastorengasta nippusiteillä. Rungon sisällä olevaa akkua ei tarvitse irroittaa. Ne painavatkin jonkun verran.

Meillä akku tarvitsisi saada helposti irti, jotta sen voi viedä asuntoon sisälle lataukseen.

plr
12.12.2022, 22.57
Kuinka paljon mielestänne tulee lisää murheita huollettavuuden suhteen kun takapäässäkin lisää liikkuvia osia?[/url]

Onhan siinä yksi iskari enemmän ja linkustot. Huollattaako muuten joku iskareita huoltosuositusten mukaan? Joskus katsoin, että huoltovälit olivat 50h-125h, mikä tuntuu todella lyhyeltä. Monta iskarihuoltoa vuodessa käytännössä ja täysjoustossa 2x.

Benny
13.12.2022, 10.52
Kiitokset vastauksista.

Joo täysjoustoa on kyllä tullut kovasti mietittyä. Ehkä se voi olla oikea valinta tässä meidänkin tapauksessa. Mukavoittaahan se varmasti matkantekoa kaupungissakin esim. talviaikaan, kun lumi ja jää tekee asfalttiväylistäkin helposti möykkyisiä.

Kuinka paljon mielestänne tulee lisää murheita huollettavuuden suhteen kun takapäässäkin lisää liikkuvia osia?

Tällaiseen Giant Stanceen törmäsin joskus aikaisemmin:

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/830491/Giant-Stance-E-EX-Pro-maastopyora-L

Onkohan näissä em. Focussissa, Cubessa ja Giantissa lähinnä tuo "kiinteä" tavarateline ja täyspitkät lokarit suurin ero "normaaliin" riisuttuun täysjousitettuun eMTB:hen? Vai onko esim. geometriassa ja jousituksessa jotain, mikä tekee niistä enemmän kaupunkiin suunnattuja yleispyöriä?

Noita täyspitkiä tuettuja lokareita kyllä vierastan oikeastaan kaikissa pyörissä. Tällaista tyyliä pidän ulkonäöllisesti vielä OK:na ja suojaa ilmeisesti käyttäjää ja pyörää ravalta varsin hyvin:

https://www.emtbforums.com/threads/rear-mudguard-that-works-imho.18270/

Tuon Giantin keula ja iskari on itsekkin helppo huoltaa. Rock shoxin sivuilla on erittäin hyvät huolto-ohjeet niihin. Linkuston laakerit kuluu käytön mukaan. Kevyessä ajossa kestää varmasti parikin kautta.

Dude
14.12.2022, 12.44
Tuon Giantin keula ja iskari on itsekkin helppo huoltaa. Rock shoxin sivuilla on erittäin hyvät huolto-ohjeet niihin. Linkuston laakerit kuluu käytön mukaan. Kevyessä ajossa kestää varmasti parikin kautta.
On kyllä aika uskomatonta, jos linkuston laakerit täytyy vaihtaa parin kauden välein. Silloin on paskasti suunniteltu runko kyseessä tai totaalinen huollon laiminlyönti. Hyvin suunnitellussa rungossa laakerien tulisi kestää pyörän eliniän. Suurin uhka on laakerien kuivuminen ja sitten sisään pääsee vettä, joka ruostuttaa laakerin. Itse availen laakereita silloin tällöin ja tuuttaan täyteen laakerivaseliinia tarvittaessa. Eipä ole tarvinnut laakereita muistaakseni yhteenkään täpäriin koskaan vaihtaa. Vuodesta 1999 ollut jonkinlainen kasa täysjoustoja ajossa...

Rydman
14.12.2022, 14.56
Edellisellä täpärillä takalinkun laakerit yms. kestivät pyörän eliniän eli lähemmäs 25 vuotta. Välillä tuli rasvattua, mutta muuten täysin huoltovapaita. Täysjoustossa tulee sen takaiskarin huolto, mutta muuta lisähuoltoa en itse ainakaan ole koskaan tehnyt.

Benny
14.12.2022, 16.40
Aikamoisia laakereita jos kestävät täpärissä 25 vuotta.

Kai se vaikuttaa miten ja missä sillä pyörällä ajetaan, tai ajetaanko sillä.

Dude
14.12.2022, 16.50
Aikamoisia laakereita jos kestävät täpärissä 25 vuotta.

Kai se vaikuttaa missä sillä pyörällä ajetaan, tai ajetaanko sillä.
No hyvin suunniteltu runko ei laakereita juuri kuormita. Sinälläänhän joku kuulalaakeri ei ole oiken suunnitelty tollaiseen käyttöön (siis edestakaiseen liikkeeseen) vaan pyörimään. Vaan kunnollinen laakeri nyt kestää jokusen tunnin kyllä Vai kuinka usein esim. autoissa tarttee laakereita uusia? Pyörissä voimta vielä hyvin pieniä. Toki jos tulee aksiaalisuunnassa suurta rasitusta, niin ei taida kuulalaakeri oikein tykätä.

Edelleenkin suurin uhka laakerien kestolle on voitelun puute. Voitelun puute johtaa ruostumiseen ja juostunut laakeri on entinen.

Benny
14.12.2022, 17.05
Täpäri on hieman erilaisessa käytössä, kuin auto. Ainakin minulla.

Mutta tuo on totta, että se laakereihin kertyvä moska ja vesi ne rikkoo.

Ainakin omassa Evolinkissä ne laakerit on sen verran esillä, että märän maan aikaan niitä saisi olla jatkuvasti putsaamassa/rasvaamassa jos haluaisi pitää ne puhtaana.

nure
14.12.2022, 17.21
Geometriosta paljon katsellut mutta L kokoinen saattaa olla liian suuri 179senttiselle. Itse 180cm ja ei yhtään L kokoista ole ollut, ellei noissa sähköisissä ole joku eri geometria? Hauskuus kyllä häviää liian suurella rungolla.

Rydman
15.12.2022, 11.59
Aikamoisia laakereita jos kestävät täpärissä 25 vuotta.

Kai se vaikuttaa miten ja missä sillä pyörällä ajetaan, tai ajetaanko sillä.

No ensimmäisen omistajan ajeluista en tiedä, itse ajoin 300-1000km kesässä perus-maastorytkytystä 20 vuotta enkä takalinkkuja huoltanut juurikaan. Kerran purkasin ihan kokonaan osiksi ja putsasin, rasvasin ja kiristelin takaisin, osia ei tarvinnut vaihtaa. Runko murtui ennen kuin laakerit hajosivat. Ehkä 90-luvulla tehtiin parempia laakereita, jos nykyisiä tarvii vaihdella parin vuoden välein. Tietty jos ajaa 5000km vuoteen niin ehkä niitä pitää vaihdella.

Antza44
15.12.2022, 13.35
Geometriosta paljon katsellut mutta L kokoinen saattaa olla liian suuri 179senttiselle. Itse 180cm ja ei yhtään L kokoista ole ollut, ellei noissa sähköisissä ole joku eri geometria? Hauskuus kyllä häviää liian suurella rungolla.
Itse olen 180 ja L on varmasti oikeampi valinta, kuin M. Läski on M kokoa, mutta siinä onkin 75mm-90mm stemmi riippuen tangosta ja tuommoiset stemmit ei kyl sovellu moderneihin loiva keulasiin pyöriin, eli M jää auttamatta pieniksi. Tälläkin hetkella 3 L kokoista täysjoustoa ja koot on niissä aivan nappiin ja yksikään ei ole edes ns pieni L koko.

En kiistä etteikö tuo M kokoinen läski olisi ketterämpi ääri ahtaalla polulla, mutta geometriakin on muutenkin lähempänä vanhoja xc kurjuuttimia, kuin moderneja pyöriä, niin on akseliväli muutenkin lyhyempi.

nure
15.12.2022, 14.01
^Paljon kiinni geometriasta ja kuskin mittasuhteista. Ei ole selkeää vastausta, koeajo ainoa oikea ratkaisu. viimeksi kesällä ajoin Canyonin "L" kokoisella täysjoustolla ja ajoihan sillä mutta ehdottomasto "M" olisi ollut sopivampi. Mutta toisaaltaan jokaisen oma asia minkä kokoisella ajaa jos hyväksi tuntee.

Leewi
15.12.2022, 14.56
Onkohan näissä em. Focussissa, Cubessa ja Giantissa lähinnä tuo "kiinteä" tavarateline ja täyspitkät lokarit suurin ero "normaaliin" riisuttuun täysjousitettuun eMTB:hen? Vai onko esim. geometriassa ja jousituksessa jotain, mikä tekee niistä enemmän kaupunkiin suunnattuja yleispyöriä?

Noita täyspitkiä tuettuja lokareita kyllä vierastan oikeastaan kaikissa pyörissä.

Samoja pyöriä näyttävät olevan, varusteltu vaan. Täyspitkissä lokareissa on sellainen ominaisuus, että ne suojaavat ravalta ja vedeltä ja aisojen ansiosta pysyvät paikoillaan. Työmatkoille ja kauppareissuille aivan lyömättömät. Lenkkipyörään metsäpoluille eivät sitten sovikaan.

Puskissa
17.12.2022, 11.29
Focus Jam2 löytyy kokona L Larunpyörä suosituksesta. Pituutta 178 cm. Olen erittäin tyytyväinen ergonomiaan. Kannattaa kokeilla niin tietää mikä toimii yhteiskäytössäkin.

eJOPO
14.01.2023, 21.06
Mä sanon tietysti että ostakaa JOPO. ei se tietenkään mikään maasturi ole. Poluilla ja metsäteillä kyllä ajan. Itse jopoiliaksi päätynyt kun kaaduin ja rannekanava ongelman takia ei voi käsille painoa pitkäksi aikaa laittaa.

nure
15.01.2023, 00.08
Hyvin/oikein säädettynä ei pyörällä liikaa painoa käsillä.