PDA

Näytä tavallinen näkymä : Cyclisme sur route en 2023



Opulus
10.12.2022, 14.19
Laitoin otsikon huomion herättämiseksi (ja herkkähipiäisten ärsyttämiseksi) oikein UCI:n ensimmäisellä virallisella kielellä.

Ajatus olisi että tähänkin osastoon saataisiin eloa ja tarkoitus olisi että tähän ketjuun saa laittaa ja toivotaankin laitettavan kaikenlaista juttua minkä on sattunut lukeamaan ja jonka arvelee saattavan muitakin kiinnostaa. Ei ole väliä onko itse pitkän linjan aktiiviseuraaja tai uudempi tai satunnainen, vaikkapa vain Ranskan ympäriajon tai kevään klassikkojen seuraaja.

Keskustellakin saa, kunhan pysyy osaston aiheessa...


Uuteen kauteen kuuluvat olennaisena osana joukkueiden ajoasut. Joskus erot ovat pieniä, joskus suuria - ja joskus niin suuria että joku joukkuetta pitkään seurannut ja entisiin väreihin tottunut voi jopa hieman järkyttyä. Avataan esittely Jussi Veikkasen ansiosta läheisellä tiimillä:

https://pic.useful.fi/lBWbAVdq7.jpg

Kieltämättä tyylikäs, mutta onko muutos liian raju? Ja nähdäänkö ensi kaudella sinistä niin monella joukkueella että televisiolähetysten seuraajalla on vaikeuksia erottaa niitä helikopterikuvassa?


Budjettiongelmat ja vaikeudet sponsorien hankkimisesa etenkin ProTeam-tasolla eivät ole uusi juttu.

Ne koituivat kohtaloksi Gianni Savion Drone Hopper - Androni joukkueelle, joka joutui fuusioitumaan kolumbialaisen joukkueen kanssa pystyäkseen jatkamaan Continental-tasolla.

Jerome Pineaun johtaman B&B Hotels KTM:n piti saada riveihinsä Mark Cavendish (mutta isot sponsorit vetäytyivät eikä uusi saatu, joten joukkueen tie päättyi ja Man-saaren mies nähdään jonkun toisen joukkueen asussa.


Uusiakin joukkueita syntyy:

Douglas Ryder, mies jonka edellinen joukkue Qhubeka - NextHash katosi kauden 2021 lopussa, onnistui hankkimaan taakseen uuden italialaisen pyöräilyvaatemerkin Q36.5 ja sen väreissä tullaan näkemään tuttuja ajajia kuten Gianluca Brambilla, Jak Bauer, Tobias Ludvigsson ja Carl Fredrik Hagen. Mutta heitä nimekkäämpi on tietysti tiimin "tekninen neuvonantaja" Vincenzo Nibali.

Toinen nimimies, Fabian Cancellara sai sponsoriksi sveitsiläisen kellotehtaan ja hankki omistukseensa Continental-joukkue Swiss Cycling Academyn, joka ensi kaudella ajaa ProTeam-tasollla nimellä Tudor Pro Cycling Team.


Suurten ympäriajojen villin kortin saajista on jo pitkään ollut tapana heittää etukäteisarvauksia ja jälkikäteisarvosteluja. Tour de France alkaa ensi vuonna Baskimaalta, joten on povattu että Euskatel - Euskadi saisi vaatimattomaksi jääneestä menestyksestään huolimatta niistä yhden (eli toisen, ellei jokin WorldTeam sitten yhtäkkiä joudu lopettamaan).

Itse en siihen usko vaan arvelen että toinen menee ProTeam-tasolle pudonneelta, mutta kaksi osuusvoittoa viime kesänä vieneelle Israel - Premier Techille ja toinen jo tänä vuonna ykköstason kisoja värittäneen Uno-X, joka on saanut vahvistuksekseen 35-vuotiaan, mutta viime kaudella viisi voittoa ottaneen Alexander Kristoffin.


Mark Cavendish löytää aivan varmasti joukkueen ensi kaudeksi - arvaukset ovat liikkuneet Israelista (jonka takana on rikas mies) QuickSteppiin (vaikka hänen on vaikea uskoa mahtuvan siellä Tourilla ajavaan joukkueeseen) - mutta Nairo Quintanan kohdalla tilanne lienee vaikeampi, vaikka mies itse on sosiaalisessa mediassa antanut ymmärtää että ura huipputasolla jatkuu.

Tramadol-tuomion (josta tehdyn valituksen CAS hylkäsi) takia valmiiksi neuvotellun sopimuksen lennettyä roskakoriin kaikki julkisuudessa mainitut joukkueet ovat heti perään ilmoittaneet huhut perättömiksi. Suurella osalla WordTeam-joukkueista on jo ajajakiintiö täynnä ja jos joku paikka onkin vielä vapaa, ne on jätetty auki budjettiin mahtuvia apukuskeja silmälläpitäen.